Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Condemned: Criminal Origins

Condemned: Psycho Crime

15.11.2005
11.04.2006
kompatibilní
76
152 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V Condemned se vžijete do role agenta FBI Ethana Thomase, který se zaměřuje na vyšetřování sériových vražd. Rutinní vyšetřování místa činu se zvrtne v honičku s možným pachatelem, která vyvrcholí zabitím Ethanových dvou kolegů jeho vlastní zbraní. Ethan je tak obviněn z dvojnásobné vraždy a musí se vydat do nechutných zatuchlých částí města, aby očistil své jméno a našel pravého vraha.

Condemned je netradiční variace na lineární atmosférickou FPS, ve které střelné zbraně ustupují do pozadí. Ve hře totiž nejsou žádné poházené zásobníky a musíte se tak spokojit jen s tím, co ve zbrani zbude po jejím předchozím majiteli. Nezbývá vám tak nic jiného než se poohlédnout po okolí a prakticky z jakéhokoliv výčnělku si utrhnout kus použitelný jako zbraň. Ceduli, desku, trubku, prkno s hřebíkem, obrovské kladivo, lopatu, sekeru nebo i kus betonu. Cokoliv, čím budete moci zpacifikovat všechny feťáky a různé podivné existence, na které ve hře narazíte. Pohybovat se budete po zatuchlých, odlehlých částech metra, polorozpadlých budovách určených k demolici nebo po zapomenutém nákupním středisku.

Krom akce hra nabízí i vyšetřovací část, kdy se vám do rukou dostanou různé speciální forenzní nástroje (UV lampa, laser, scanner atd.) pro hledání stop, které následně vyfotíte a odešlete laborce.

V roce 2008 vyšlo pokračování Condemned 2: Bloodshot, ale pouze pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360.


Poslední diskuzní příspěvek

@Chuck (06.12.2021 15:31): Ten barák byl hodně dobrý, včetně půdy i sklepa. Akorát mi teda trochu vadilo, že se tam ty plazivci objevovali furt dokola, dokud jsem se nedostal za zrcadlo. Nevadilo to tolik, jako u nějaké klasické FPS, když jsem neplýtval munici, protože jsem je mlátil tím obuškem, ale respawn obecně nemám moc rád. Poslední úroveň si ale vývojáři mohli odpustit, ta už byla na mě trochu mimo.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Určite mnohí, ktorí si prezreli screeny, ešte pred vydaním hry si asi určite pomysleli: Ďalšia ,,tupá FPS", tých je tu mnoho, tak prečo je táto iná?
Takže začnime:
V hre sa zmocníte úlohy agenta FBI Ethana Thomasa, ktorý bol obvinený z vraždy (dvoch policajtov ktorí boli zastrelení jeho zbraňou). Vyšetruje hlavne sériových vrahov. Takźe v hre budete využívať aj zariadenia ktoré poznáte napríklad z CSI, UV lampy, digitálne fotoaparáty a ešte k tomu budete všetko posielať do laboratória vašej pomocníčke, Rose.
Zaujímavé je to, že v hre nebudete moc často využívať strelné zbrane a už vôbec nebudete môcť nájsť zásobníky. Preto si budete každý náboj vážiť a určite si rozmyslíte, ako využiť zbraň na čo najviac nepriateľov. Zaújímavé je to, že ako zbraň môžete využívať rôzne veci z prostredia: rúrku z plynovodu, roxor vytrhnutý zo steny, tyč z elektrickej skrinky, zásuvku, dvierka zo skrinky...
K tomu všetkému si pridajte prostredia á lá Silent Hill (dokonca budete aj v škole), atmosféru ktorá by sa nedala prekrojiť ani motorovou pílou z Doomu a momenty ,,DO RI*I OS*AL SOM SI TRENKY!", ktoré sú v hre umiestnené akurát na moment keď ste najviac sústredený (na moment keď fotíte tvár učiteľa Tibbitsa v škole asi moc ľudí nezabudne).
V hre sú veľmi zaujímaví nepriatelia, väčšinou psychopati a niektorí, hlavne ku koncu hry, sa podobajú tiež na niektorých zo Silent Hillu. Nebojte sa, stretnete sa aj so ,,zombíkmi" ak sa tak dajú nazvať. Aj AI nepriateľov je slušná, sú naprogramovaní tak aby sa skryli napríklad za najbližší roh a potom na vás doslova ,,vybafli" so zbraňou v ruke. A ak náhodou zasiahne jeden nepriateľ druhého, začnú sa biť aj medzi sebou, čo vám ušetrí aspoň trocha života.
V hre sú však dva nedostatky:
Prvý je obtiažnosť. Bitky s nepriateľmi sú dosť jednoduché, úder, vykrytie, úder a je po nepriateľovi, po prípade to skombinovať s taserom alebo kopom. Ale niekedy zasa nemáte šancu keď na vás vybehnú traja nepriatelia naraz a začnú vás biť. Chcel by som podotknúť, že na konci hry sa mi obtiažnosť zdala až príliš vysoká, konkrétne v poslednom leveli. Ale ak by ste sa niekedy báli, že je na výber viac ciest a vy by ste si vybrali inú, tú zlú, nebojte sa, hra je lineárna a vedie vás za ruku.
A druhým a teda aj posledným nedostatkom je to, že hra síce pokračovanie má, ALE NEVYŠLO PRE PC!!!!! Ale možno sa raz dočkáme, napríklad ako s Manhuntom 2.

Takže ak si chcete zahrať nejakú FPS a pri tom sa zahrať aj na detektíva, je táto hra práve pre vás!

Pro: Atmosféra, zbrane, grafika, príbeh, hra na detektíva, využívanie špeciálnych nástrojov, design nepriateľov, prostredia.

Proti: Na konci až príliš vysoká obtiažnosť, pokračovanie nevyšlo na PC.

+50 +52 −2
  • PC 95
K této hře jsem se dostal při hledání návodu ke Call Of Duty na Bonuswebu a přitom jsem narazil na hru začínající na stejné písmeno. Přečetl jsem si, o co v ní jde, a to mě velmi zaujalo. Přeběhl jsem řádky a dostal jsem se k finálovému bossovi, kterého "párkrát přetáhněte prknem" atd. A bylo vymalováno!

Byla to první hra, u které jsem se setkal s detektivní zápletkou a tu bych ve hře vyzdvihl na první místo, jelikož do role detektivního agenta pátrajícího po sériovém vrahovi, jsem se vžil velmi dobře a cítil jsem se zde příjemně až do konce hry, jelikož používání různých vyšetřovacích pomůcek (fotoaparát, UV lampa, detektor pachů apod.), následná telefonická konzultace s asistentkou Rosou a její pomoc při vyhodnocování stop tento pocit umocňuje.

Nedostatek střelných zbraní, kterým je hra pověstná, může spoustu hráčům vadit, já to však nevnímal nijak negativně, jelikož vyhledávání vhodných zbraní prakticky z čehokoliv, co najdete po rozhlédnutí se kolem sebe (vododovní trubka, plaňka s hřebíky atd.), mi přišlo dobrodružné, naopak více akční a vnímal jsem to jako vítanou změnu, než klasicky tasit flintu a kosit.

Hra působí od začátku do konce poměrně ponuře a není tu nouze o lekavé momenty, takže jsem se cítil jak v pravém detektivním filmu. Dozvěděl jsem se, že hra byla v některých zemích (např. v Německu) zakázána pro údajnou brutalitu akčních scén. Pravdou je, že souboje s pouličními živly, kterých je tu nejvíc, jsou pro někoho možná drsné, ale myslím si, pravý český hráč s tímhle nemá větší problém.

Co dodat? Hře jsem dal vysoké hodnocení, jelikož detektivní žánr, který bývá spíš v adventurách a ne v ryze akčních hrách, mě opravdu bavil a dával mi pocit herní spokojenosti až do konce hry.

Pro: detektivní zápletka a děj, akční souboje, ponuré prostředí

Proti: 2. díl není pro PC

+43
  • PC 75
Jelikož jsem velkým fanouškem vývojářů z Monolith Productions, tak nechápu, jak mě mohla tato velmi specifická akce z jejich dílny minout. Objevil jsem ji až teprve nedávno opět díky DH.
Ze začátku hra působí jako klasická policejní vyšetřovačka, zanedlouho poté se hlavní postava stane obětí předem připravené léčky a je z něj udělán, jak jinak než hlavní podezřelý. Do této chvíle klasika stokrát viděná ve hrách i filmech. Přidanou hodnotou u Condemned: Criminal Origins je ale všudypřítomný přesah do nadpřirozena, který nakonec vrcholí v, pro mě osobně, epickém finále s otevřeným koncem. Poslední souboj byl správně syrový a brutální a zakončil tak celkově hodně agresivně zaměřený titul.
Střelných zbraní je v průběhu celého hraní opravdu poskrovnu a když už se vám nějakou podaří najít, není v ní rozhodně tolik nábojů, kolik byste očekávali nebo spíše chtěli. K neustálým nájezdům nepřátel tedy musíte používat ruční zbraně a častěji spíše "nezbraně". Trubky, lopaty, sekery a další předměty běžně se vyskytující v normálním životě. To byl samozřejmě i záměr vývojářů, ale já osobně jsem z tohoto unikátního zlepšováku nějak extra odvařený nebyl. Jednak se předměty neustále opakují a zas tolik druhů jich hra nenabízí, druhak, když chci pokračovat třeba s dlouhou trubkou, kterou jsem si poctivě vyrval ze stěny, tak stejně nemohu, protože za půl minuty už si další postup hrou žádá nalezení a použití požárnické sekery k rozražení dveří. No a pro trubku už se přes deset místností přece zpátky vracet nebudu. Krom toho je samotný soubojový systém hodně jednoduchý (útok-obrana, 2 tlačítka), tudíž po relativně krátké době celkem omrzí. Palec nahoru alespoň za možnost odkopnutí protivníků.
Vyšetřovací nástroje jsou dalším zpestřením už tak originální hry. Tady mám ale také problém, protože mi hra bohužel pokaždé naznačí nebo rovnou ukáže kdy a kde je mám použít, takže nějaké "vyšetřování" se ve velkém měřítku nekoná. Ledaže jste slepí a nemůžete dané indicie v určené místnosti za žádnou cenu najít.
Z nepřátel agresivita jen čiší, vůbec se s vámi nemazlí, v pokročilé fázi příběhu už jsou i poměrně tuzí a vy tak musíte velmi pečlivě časovat svou obranu a útok. Jedinou výtku bych měl akorát k počtu bezdomovců a feťáků, potulujících se po nádraží či podzemí. Tolik jich snad není ani ve všech kanálech světa. Ale chápu, je to akce, tak je to třeba.
I přes, na první pohled, ne moc spokojený komentář jsem se docela dobře bavil, ponurá atmosféra zde fungovala na jedničku a párkát jsem se dokonce i lekl. Příběh mne zaujal a jak už jsem psal výše, závěrečná část se mi velice líbila. S uvedenými nedostatky (z mého pohledu) dávám 75%.

Pro: příběh, atmosféra, přesah do nadpřirozena, konec

Proti: opakující se zbraně, nepřátelé, vyšetřovací pomůcky

+26
  • PC 80
Aneb jak udělat hororovou hru, ve které nehrajete za neschopného panáka, kterému dělá problém si zavázat tkaničky nebo za malou udýchanou holčičku. Nikoliv. Jste detektiv s výcvikem. Detektiv co to umí se zbraněmi. Člověk co se nebojí rány rozdávat a přijímat. Člověk co má v posilovně něco odbyto.
Je to docela dobrá úvaha k zamyšlení, neboť jak vytvořit hru, která vám dává možnost nosit zbraně, která vám dává možnost bránit se, ale přesto vám dává pocit nejistoty a svírá vás atmosférou tísnivou tak jako sražené trenýrky?
Znám jen jen pár takových, Resident Evil 1 a Undying. Jenže doba nám pokročila, grafika a zvuk se razantně zlepšili. Někdo toho musel využít. Využít toho aby nám vytvořil sugestivní a skvělý hororový zážitek. Ano, podle mě toho využil Condemned.

Hra začíná jako klasický Thriller. Jste zavoláni na místo vraždy a jednoduše hledáte stopy. Jenže ono to už jak si od začátku má takový temný nádech, když vidíte tu mrtvolu a kolem ní ty figuríny plus čmáranice na zdi, moc vám to na veselé náladě nepřidá.
Pořád jsem měl pocit, že nás v tom fetáckém baráku někdo sleduje. No a taky že jo. Příběh je v základu rozepsán v popisku tedy ho nebudu nějak rozvádět. Stačí jen vědět, že i příběh je zvláštní. Pronásledujete vraha, prcháte před zákonem, okolní ptactvo nám začne pršet do oken, do toho vás provázejí flashbacky a ten takřka neustálý pocit "nejsem tu sám". Halucinace se časem zhoršují, dějí se divnější a nechutnější věci. Jak jsem se blížil ke konci věděl jsem, že Ethanovi se díky vlivu viru z mozečku stává dětská přesnídávka. Realita pomalu splývala s halucinacemi a místy jsem měl problém rozeznat zda Ethan magoří či ne. Opravdu vynikající, skoro jako horor od S. Kinga, nebo C. Barkera :)

Ona ta "adventurní" vložka funguje jako skvělý opěrný bod pro celou atmosféru hry. Zároveň se vás však tak nějak snaží odtrhnout od té nejistoty, a nechat vás trochu myslet. Někdy to má pozitivní vliv, někdy vás zase zavedení k falešné stopě nasere. sledovat UV lampou stopy krve, to má něco do sebe.

Souboje tváří v tvář jsou skvělé, Měl jsem problém ze začátku si zvyknout na systém, ale po čase to bylo fajn. Dodnes mě udivují animace, reakce a AI. Tyto technické věci právě dávají soubojům tu správnou šťávu. Třeba někoho praštím do makovice on se jako by zakloní, ale okamžitě z té animace zásahu zaútočí. Těžko se to popisuje. Zkrátka přechody mezi jednotlivými animacemi se ani nedají rozeznat. To mě navádí k dalšímu skvělému prvku. Umělá inteligence a chování nepřátel.

Nevím kdo programoval virtuální mozky ve F.E.A.R a v Condemned. At to byl kdokoliv, ten člověk musel žrát knížky o programování AI nebo já nevím.
Každopádně to s AI je podobné jako u FEARU. Chování magorů je nepředvídatelné a teď to bude znít divně, ale i lidské. Prostě někoho několikrát majznu tyčí a on se nasere. Prostě začne bušit do věcí kolem sebe, vztekle dupat na zem, začne zrychleně dýchat, různě řvát, nadávat, v záchvatu agrese se přestat ovládat. Ctíte z nich ten adrenalin. Jednoduše jsem měl pocit, že se se rvu s člověkem. Už jste někdy v noci potkali nasranej, vypitej mozek na ulici, kterej si potřeboval vybít vztek? Víte tedy, jak to většinou dopadne a o čem je řeč. Další varianta je, že uteče a schová se. Když prvně na mě vybaf z poza sloupu magor s klackem řekl jsem si "to je pěknej skript". Houby s octem. Oni se totiž takhle můžou schovat kdekoliv a kdykoliv. Zároveň se snaží spolupracovat, útočit ve větším počtu, nebo vám vpadnout do zad. Vynikající práce.

Engine stejný jako u F.E.A.R což znamená parádní hru stínů a světel, skvělé modely postav, propracovanou fyziku a efekty. Zvuk s kombinací s různými ruchy (hudbu jsem ve hře nezaznamenal) vytváří moc fajn dojem.

Ok zatím o tom píšu jako o hře století. Žel Ježíškovi Condemned dokonalá hra není.
Souboje mě někdy dokázali pěkně iritovat, nepřátelé vydržely až moc ran (možná necítili bolest díky viru? Hmmm). Někdy jsem neměl střelnou zbraň a nepřátelé jo. Blbost si pořád vyměňovat zbraně a nemožnost přebíjet. Jasně, vím o co se tvůrci snažili, ale opravdu by by uškodilo sebou mít po kapsách pár broků navíc?
Byla tu hromada hluchých míst kdy se třeba 15 min nic nedělo, nebo jsem nevěděl kam dál.

Ok tedy závěr. Condemned: Criminal Origins je po všech čertech úžasné hororové dílko, s parádním soubojovým systémem a zajímanou zápletkou. Vše je podřízeno atmosféře což ale na dokonalý výsledek nestačí. Každopádně ocenuji jedno poselství, která nám hra vzěluje. Jak jinak než temné ale žel uheráku i pravdivé: "Největší a nejděsivější zrůda je člověk."

Nejděsivější okamžik: Eh těch je tam jak máku, že? Ale scéna s figurínami byla boží, Myslím, že se nepletu. Ale mnoho her se touto scénou inspirovalo. Jo a celá pasáž v domě psychopata byla výborná.


Pro: Jeden z nejlepších hororových výtvorů herního průmyslu, hledání stop, parádní animace, Umělá inteligence, grafika, příběh.

Proti: Systém zbraní, hluchá místa, hra je strašidelnější než ta, která nese název "Strachu" tomu se říká ironie.

+24
  • PC 75
Monolith mám rád. Především kvůli prvnímu dílu Blood a sérii No One Lives Forever. Z dalších titulů tohoto studia mě toho moc nezaujalo, ale Condemned mezi nimi celkem vyčnívá. Už obal mi padl do oka, a po shlédnutí pár minut gameplaye jsem se pustil do hraní.

Netradiční zbraně na blízko ve hrách zbožňuju a tady jsem si jich užil opravdu dost. Hrají zde důležitou roli a celou hru jsem prošel jen pomocí nich. Můžu ze zdi vytrhnout trubku, ceduli, zábradlí, prkno nebo roxor i s kusem betonu, můžu si vypůjčit ruku figuríny nebo mou oblíbenou řezačku papíru a všechny tyto předměty (i mnoho dalších) použít jako zbraň a umlátit s ní nějakého magora. Ve dvojce je, co jsem koukal na Wiki, zbraní dvakrát tolik (třeba berle, parohy nebo automat na žvýkačky), ale bohužel vyšla jen na konzole.

Nejlepší úroveň je jednoznačně obchoďák s vánoční výzdobou. Na místnost s nepřáteli, kteří se vydávají za figuríny a pak se v nestřežený okamžik začnou hýbat asi nikdy nezapomenu. Špatná nebyla ani škola s překvapením ve skříňce a bazénovou scénou nebo barák masového vraha, ale obchoďák vede. Při pohledu z první osoby hra vypadá dobře, ale jakmile se objevila nějaká cutscéna, kde byly vidět celé postavy, byl to hnus. Zajímavé je, že nepřátelé tak hnusně nevypadali, teda vypadali, ale u nich to byl účel.

Místy jsem si vzpomněl na Suffering a hlavně na Outlast, který se zde zjevně inspiroval (blázni, uzavřené prostory, uříznutí prstu). Nemohu opomenout ani Call of Cthulhu, jehož Xbox i PC verze vyšla o chvíli dříve a obě hry jsou si trochu podobné. Příběh Ethana Thomase se ale tomu Jacka Walterse nevyrovná, špatná hra to však také není. Moc mi nesedl konec a celkově ten nádech nadpřirozena, kdyby vše skončilo v baráku hlavního padoucha, byl bych spokojenější.

Pro: zbraň může být téměř cokoli, obchoďák a živé figuríny, hutná atmosféra

Proti: hnusné cutscény, nadpřirozeno, konec

+22