Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

Já se k opakování her dostávám buď proto, že si chci zahrát dosud nehrané pokračování a nebo jednoduše proto, že vím, že se mi při prvním zahrání hra i její příběh tak líbili, že je to zaručená jistota, že se pobavím znova.
@Fingon (20.02.2019 22:40): Nedohranou jsem měl jen jednu adventuru, a to jsem už napravil. Obecně adventury vícekrát nehraji, a když už, tak je to především z toho důvodu, že chci hrát pokračování. Takhle to bylo u Syberie a Posla smrti. Tyhle adventury si nejspíše někdy zopakuji, ale už bez dalších dílů. Pak jsem hrál vícekrát Ni.Bi.Ru, což souviselo s tím Poslem smrti a z akčních adventur jsem si dal dvakrát Shade. Někdy si chci zahrát Brothers: A Tale of Two Sons s bráchou, a to je asi tak vše. Pokud se nejedná o opravdu kvalitní tituly, nevidím v opakování adventur moc smysl. Výjimkou je ten Shade, který není tím nejlepším, co jsem v žánru hrál, ale nějak jsem měl potřebu dohrát jej znovu.
Tak to já se k adventurám vracím hodně často. Vedou u mě Gabriel Knight 2 a 3, ty mám projité už několikrát a vždy se k nim po dvou či třech letech vracím. Ke GK1 jsem dlouho hledal vztah, ale už jsem ho taky parkrát dohrál, navíc ještě tu 20th Anniversary Edition. Kromě toho jsem víckrát dohrál Phantasmagorii, Atlantis, Riven, Posla Smrti, Broken Sworda 1 a 2, Neverhooda, Longest Journey, Grim Fandango. A brzo bych si chtěl před zahráním třetího dílu oprášit i první dvě Syberie a vrátit se k oběma dílům Memento Mori.
Jak jste na tom se znovurozehranim adventur? Ještě na začátku tisíciletí jsem se k oblíbeným hrám vracel často, ale i tehdy šlo hlavně o jiné žánry. Několikrát dokola jsem hrál jen Quest for glory (především jedničku a trojku a teprve pak 4,2 a 5), dvakrát dokola jsem dal Gabriel knight 1a3 a dvakrát Broken Sword 1a2 (dvojku jen proto, že jsem napoprvé zakysl u toho finálního puzzle ve hře za Nico).

Znovurozehravam už jen hry, které jsem při prvním hraní nedokončil, ale těch moc nebylo (Drolinem zmíněná Black Dahlia, má první adventura Atlantis nebo Dracula the last sanctuary...)

Vzhledem k tomu, kolik dalších adventur si chci zahrát, už v opětovném hraní nevidím smysl... Ale kdo ví, jestli si za dalších deset let přece jen nebudu chtít něco zopaknout, u filmů i knih se mi to stává...
@Richmond (19.02.2019 21:10): Sanitarium a par dalsich jsou Win hry.;0)

@Drolin (20.02.2019 12:22): Ma tam adventury "pro starsi a pokrocile", tusim tam ani neni Broken Sword, coz opet kvituji. Cekal bych mozna i vic her od Legendu. Eric the Unready je fakt sranda, ale hrat se to prakticky neda, bohuzel. Mohlo tam byt Death Gate klidne jeste.
Nicméně Sanitarium je určitě zajímavá volba na první místo.

Ale obecně velmi populární adventura, i jen na DH má přes osmdesát hodnocení.
@GodOfTheSick (19.02.2019 12:32): Myslíš Broken Age, Shenmue III a Obduction?

Je to adventura pro úzký okruh hráčů, co chce (nesmyslnou) výzvu, a pro fanoušky starých časů co MI vyzkouší a odloží. Určitě si to najde své cílové hráče, ale takto ambiciózní remake se asi jen tak nezaplatí.

Ve Score nikdy hype nebyl, už i tam to brali jako obskuritu plus to jednou dali na cover CD a pak to trochu i hypovali, aneb kdo to dokáže dohrát bez návodu.
@Drolin (19.02.2019 10:16): Spíš je to moc velká blbost na to, aby to dnes vůbec někoho zajímalo. Steam je plný mnohem lepších adventur, takže není důvod se vracet ke starým brakům. MI žádná kvalitní adventura není a mluvilo se o ní spíš kvůli nesmyslně přepálené obtížnosti, viz trolí hype ve Score. Takže není důvod to podporovat. Zvlášť když se člověk podívá, jak všechny předešlé adventury na KS dopadly.
@Tulareanus (15.02.2019 14:51): To ano, Myst byl úkaz. Ale třeba mě překvapuje prodej FT,

At the time of its release, LucasArts adventure games were aimed to sell about 100,000 copies; Full Throttle broke that mark by selling over one million units.

A třeba takový Ripper nic moc,

For the launch of Ripper, Take 2 announced shipments of 160,000 copies to retailers during the game's debut week, and called it "our biggest game to date".[5] According to Take 2, the game sold above 150,000 units by the end of October 1996 and earned 28.7% of all company revenue during that fiscal year
@Drolin (15.02.2019 14:20): Tak v druhej polovice 90. rokov sa adventúram nedarilo tak ako v tej prvej a hlavne veci ako Callahan pôsobili graficky aj z hľadiska UI zastaralo (vôbec netvrdím, že boli zlé), takže tá predajnosť je logická. A 100,000 - 150,000 je na adventúry tej doby slušné. Si vezmi, že Myst sám ako adventúra spustil mohutný záujem o vizuálne moderné a krásne hry a preto sa ho aj toľko predalo.
A jak koukám, docela je škoda, že je zde (z moderních adventur Legendu) nejméně hraný Blackstone (čtyři hodnocení). Jinak bych to zatím seřadil,

1. Callahan's Crosstime Saloon
2. John Saul's Blackstone Chronicles: An Adventure in Terror
3. Death Gate
4. Mission Critical
5. Superhero League of Hoboken (nicméně to bych měl zopakovat)

A rád bych se znovu pustil do Shannary (ta mi přišla před lety ovšem jako až moc velké fantasy klišé) a Xanthu (to naopak až moc zvláštní). Hratelně působil i volně dostupný remake Gateway.

A toto bude platit asi pro Death Gate, Shannaru a Mission Critical.

In October 1998, Greg Costikyan quoted Legend Entertainment's Bob Bates as saying that the company "typically sells 100,000-150,000 copies of the adventure games they release, with overseas sales basically doubling the total number sold.
@Tulareanus (15.02.2019 13:05): Kritiky ceněné, ale prodejně už jsou na tom hůře.

According to Spider Robinson, Callahan's Crosstime Saloon was a commercial failure. Discussing its sales performance, he noted that it "started out slow... but then it tapered right off."[31] Richard Cobbett of Rock, Paper, Shotgun later wrote that the game "slipped instantly into obscurity", which he blamed on its marketing effort by Take-Two Interactive.[23] Poor sales meant that no Macintosh version was developed, and Robinson, a Macintosh user, subsequently never played Callahan's Crosstime Saloon after its release.

According to Meretzky, Superhero League of Hoboken sold only 20,000-25,000 copies, which he considered "pretty disappointing."

A (mám pocit) více úspěšné Death Gate a Shannara na tom také nebudou nejlépe. V tom byla Sierra a LucasArts úplně jinde.

U nás jsou podle mě adventury Legendů docela populární kvůli výborným recenzím Eislera (CCS), AA a Bulíře (Blackstone). U nás jsou zapadlé úplně jiné adventury, třeba jinak ve světě populární AMBER: Journeys Beyond a The Space Bar.
@Pluto (15.02.2019 13:49): Môj komentár je čisto len k tomu, aby si 90210 a niektorí ďalší jedinci nenysleli, že to boli neúspešné hry, príliš alternatívne pre fajnšmekrov. V podstate súhlasím s tebou, hlavne u LucasArts mali hry, ktoré boli grafickejšie zaujímavé a aj technologicky lepšie, než i neskôr vydané hry od Legend (napr. Mission Critical).
@Tulareanus (15.02.2019 13:05): Jasně, že popularitě u nás z velké části bránila jazyková bariéra, u advetur s větší porcí grafiky nebylo tolik potřeba vědět přesný výraz slov, spousta věcí šla "domyslet" z toho, co se děje na obrazovce. Já ale při hraní chci komplexnější audiovizuální zážitek - tedy nejen zajímavý příběh, zajímavé puzzly, ale taky ať se je na co dívat. Nemusí to být žádný extra grafický zázrak, ale zrovna u Legendu mi ty věci přišly až moc statické a nevýrazné. A to jsem, pokud se nepletu, minimálně Death Gate, Shannaru a Mission Critical svého času (v devadesátých letech) zkoušel hrát.
@Drolin (15.02.2019 11:08): Tak seznam těch her, které bych chtěl dohrát, je bohužel mnohem větší a patří tam i legendárnější hry než jen tyhle dvě zmíněné. Netvrdím, že jsem nikdy nehrál hry z odvětví, které by mě nebavily. Nemám vůbec rád akční hry (čímž mě míjí 90% současné produkce) a přesto jsem některé tituly hrál (pravda, spíše ty starší jako Doom či Duke 3D), ale nevyhledávám je. Podobně jsou na tom textovky nebo hry, kde výrazně převládá spousta textu. Jsem od přírody líný číst sáhodlouhé texty, to by mě muselo hodně zaujmout téma, abych se do pročítání ponořil opravdu do hloubky.
Hry od Legendu boli normálne populárne vo svojej dobe v západnom svete. To, že v cz/sk sa nepresadili až tak, lebo mali oveľa viac textu, než hry od LucasArts a Sierry je lokálny problém. a nie nejaké hry "fajnšmekrov".
@Pluto (15.02.2019 11:04): To je docela omyl, ono je z nich zážitek úplně jiný, než u knihy (spíše jde o zážitek typu gamebooku). Ale třeba taková Photopia je super na začátek :).

Ale koukám, že máš v plánu Discworld Noir nebo Leisure Suit Larry: Love for Sail!, solidní tituly :).
@Drolin (15.02.2019 10:56): To já samozřejmě i experimentuju a zkouším i jiné věci, než jen zaběhnuté tituly. Ale vzhledem k omezenému času a naopak stále narůstajícímu seznamu restů dávám přednost věcem, u kterých mám větší jistotu, že mě budou bavit. Je to vždy o chuti - někdy mám chuť na vážnější věc, jindy na humornou, jindy spíš se zaměřením na logické puzzly či "jednohubky" typu Machinarium. Na co jsem ještě chuť nedostal (byť jsem jich i pár zkusil) jsou walking simulátory a pak právě tyto textovky, které jsou vpodstatě jen knížka na monitoru a musí se číst tuny textu.
@Pluto (15.02.2019 10:48): A to je chyba, rozhodně je lepší zkoušet tituly i mimo zaběhnuté koleje point n click a mystovek :)). Každý správný hráč adventur by měl hrát (nebo vyzkoušet) i vizuální novely, textovky, parserovky, FMV, japonské adventury ala Portopia, dear estherovky, umělecké hry typu Residents / Peter Gabriel Eve / Alice...
Nemyslím si, že by zrovna GK byla spíš záležitost pro fajnšmekry. S hrami od Legendu souhlasím, ty rozhodně pro širší veřejnost nejsou. Stejně jako Drolinem zmíněné "kvalitní adventury s výborným psaním", které ani mě jakožto velkého fanouška adventur k zahrání vůbec nelákají.
@90210 (15.02.2019 10:10): To už je ale boj příjemců zprávy, primární je dostat tyto tituly do povědomí, a jak je kdo přijme, to už je záležitostí každého hráče. Nicméně třeba takový Richmond by jistě CCS ocenil, tak doufám, že to má v brzkém plánu (zvláště, když to je na oldgames.sk :)). Určitá propagace je potřeba, a kvůli ní zde na DH bude i většina uživatelů.

Pro fajnšmekry, co se týče kvalitních adventur s výborným psaním, je Zero Escape: Virtue's Last Reward nebo Umineko no Naku Koro ni (ale to je obecně vrchol v rámci videoher).
@Drolin (15.02.2019 10:00): GK a adventury od Legendu jsou spis zalezitosti pro fajnsmekry, kteri si je snad nejdou, nejsou to adventurni "masovky" jako prave Broken Sword nebo vsechno od Lucase. Propagace je nekdy kontraproduktivni, protoze vysoka ocekavani s sebou nesou i casta zklamani, zvlast u starych her.

@Richmond (14.02.2019 20:04): Ja jsem na BS3 a BS4 ocenil prave ten pokus o urcitou alespon hratelnostni zmenu, kdyz uz tam neustale otravujou s prakticky stejnym pribehem a neustale tam nasilne cpou postavy z prvniho dilu. Vubec by me neprekvapilo, kdyby v petce byl zase ten postarsi americkej manzelskej par atd.
@90210 (14.02.2019 19:39): BS1 bavil, BS2 má aspon krásnou grafiku, BS3 a BS4 jsou průměry v tom spíš horším podání, především je to frapantní degradace vizuální. Místo obrazovek přecpaných předměty ( byŤ i neinteraktivními) tam najednou všude prázno a bedny. Po čtyřce jsem si už řekl, že pátý díl mi může být ukradený :)
@musa (12.02.2019 09:01): čtyřka mi nevadila, I když nic úžasného to taky nebylo. Po pár dnech jsem se zase dostal k hraní a mimo jiné se pokusil identifikovat, co mi na vzhledu BS5 vadí. Vzhled postav. Trhá mi oči, jakým způsobem vyčnívají z lokací. Ten render mi nepasuje a ruší mě. Možná jde o tu kombinaci samotnou, kdy se 3d snaží působit 2d dojmem a SKORO se to daří, ale ne úplně.

Jinak mě pobavilo, že Medovsky vypadá hodně jako Putin:)
@90210 (11.02.2019 22:32): První díl GK jsem dohrál ani ne před měsícem a hloubkou příběhu to ve srovnání s BS vidím tak na stejno. GK je o něco temnější, BS o něco víc humornější, ale fakt nevím, v čem je podle tebe příběh GK hlubší, ta stavba je v podstatě velmi podobná.

@Red (12.02.2019 02:20): Naprostý souhlas.
Mně teda byla grafika docela sympatická.. Každopádně první polovina je adventurně a příběhově mnohem lepší tý druhý části. Myslím, že je škoda, takovou hru koupit a nedohrát.

2.5 je čistý fan service, kde se příběh mnohdy rozvíjí ve wall of text monologu nějaký postavy a jsou lokace s jedním aktivním bodem. Pro fanoušky BS a freeware adventur určitě povinnost, pro ostatní meh.

Pro mě osobně je opravdu super jen díl první, ty ostatní jsou fajn adventury, ale tak trochu louhování už louhovaného čaje. Nostalgie funguje v Paříži, potom už vidíte jen hru, jaká je. Při znovuhraní mě fakt překvapilo, jak je i dvojka, jinak produkčními kvalitami výborná, příběhově a adventurně slabá.
@90210 (11.02.2019 21:45): holt to asi budu hrát s návodem a doufat, že se to alespoň po stránce příběhu trochu rozjede. A když ne, tak to snad aspoň dojedu rychle, ať tu sérii konečně dorazím, plus Broken Sword 2.5: The Return of the Templars by taky mohl být lepší :)

Kromě interactive fiction od Legendu plánuji i Zorky, rád bych se dopracoval i k těm fmv adventuram.

Tech sérii na dohrání mám víc, třeba dreamfall chapters, King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow, Still Life 2, Myst V: End of Ages, Sherlock Holmes: The Awakened...
@90210 (11.02.2019 21:45): S pětkou udělali přesně to, co chtěli fanoušci a na co udělali kickstarter - návrat ke kořenům. Sám Charles říkal, že k vydání pětky hodně dopomohly remaky prvních dvou dílů na mobily a taky zájem fanoušků o klasickou 2D adventuru.
@Fingon (11.02.2019 21:35): Každý má jiný vkus. Mě třeba textovky nikdy nebavily, nebavilo mě číst spousty často nudného a nezajímavého textu, to už jsem si rovnou mohl přečíst knížku. Čest vyjímkám v češtině, ale tam to bylo asi hlavně kvůli tomu jazyku. Naopak Broken Sword 5 mi přijde naprosto v pohodě a jeho hraní jsem si užil.
@Fingon (11.02.2019 21:35): Ja uz petku vubec nemam v planu. V komentari u ctyrky, ktery jsem psal jeste predtim, nez petka vysla, jsem vyjadril prani, aby tu serii posunuli trochu dal, protoze se furt mota na miste, George / Nico a oni misto toho udelaji v podstate homage prvniho dilu. Chtit od nich neco jinyho ale bylo trochu naivni, byli radi, ze to vubec mohli vydat....

Stary adventury od Legendu jsou nejspis super, temata maji uzasny, ale ten interface...
Předevčírem jsem konečně rozehrál Broken Sword 5: The Serpent's Curse, abych tu sérii konečně dorazil... a překvapilo mě, jak odpudivě ta hra vypadá. Prvni s druhým, třetí i čtvrtý sice každý vypadá úplně jinak a především ze trojky konzolovitost jen svítí, žádný z dílů mě vzhledově neodpuzoval. Až pětka. Tak jsem dnes pro lepší náladu raději rozehrál Gateway 2: Homeworld, to je jiné žrádlo.