Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Ni.Bi.Ru: Posel bohů

Ni.Bi.Ru: The Messenger of the Gods, NiBiRu: Age of Secrets, NI.BI.RU: Der Bote der Götter

11.03.2005
75
226 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Nibiru, remake známé adventury z roku 1998 (Posel Bohů) v novém grafickém kabátku, vás zavede po stopách neznámé mimozemské technologie ukryté v Mayských chrámech, která se nesmí dostat do nepovolaných rukou. Kromě vylepšené grafické stránky, která prolíná pestré 2D pozadí s 3D interaktivními věcmi a postavami, přináší i vylepšený příběh, který je sice v jádru stejný, ale jako takový přináší a odkrývá mnoho nových situací a zádrhelů, které jste si v originálním díle nemohli dopřát. Kromě toho se vžijete do kůže nového hlavní hrdiny a drtivá většina dalších postav, které na své cestě potkáte, je rovněž úplně nová a v původní hře nevystupovaly.

Hra, která u nás vyšla v kompletním a profesionálním českém znění, vás zavede do České republiky, Francie a Mexika v kůži archeologa Martina Holana.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Bohužel je ze hry docela dost cejtit, že to neni originální titul, ale předělávka. Jednoduše tam chybí taková ta "láska ke svýmu dítěti" :), která je třeba u Posla Smrti celkem zřejmá. Je pravda, že původní hra byla velice kvalitní a remake si určitě zasloužila už jenom proto, že tenkrát se o ní moc nevědělo a tím pádem si ji moc lidí neužilo.

Decentní "odfláknutí" je asi nejvíc znát na animaci postavy při manipulaci s předmětama. Příklad: postava vezme do ruky koště a animace vypadá celkem obstojně a slušně se na to kouká...ale po chvíli má vzít do ruky vázu a vodu z ní vychrstnout na zásuvku. Jenže milý pan Holan nic nedrží a nemastnej neslanej pohyb rukou směrem ke stěne je doprovázenej pouze šplouchnutím. Takhle je to zhruba v 50% případů. Je prostě jasný, že kdyby nad tim vývojáři strávili o trochu víc času, tak by to bylo znát. Další věcí, který moc nerozumim je jakoby nesympatičnost hlavní postavy...nemyslim tim hlas(ten byl fajn), ale hlavně celkovej vzhled. Hrozný hadry, nevýraznej obličej, připosraná chůze(že to bude inteligentní člověk byste si asi na první pohled neřekli)...no prostě většina ostatních postav vypadala mnohem líp než náš hrdina :) A když už jsem u tý kritiky, tak bych taky ocenil, kdyby se dabing víc blížil reálnýmu rozhovoru. Protože jsem měl dost často pocit, že je ta gameska určená pro cizince, kteří maj za sebou jen pár lekcí češtiny, tak aby ty slovíčka všechny stíhali pobrat :) (to je ale ostatně neduh většiny našich adventur).

Přeze všechny moje výtky se jedná o nadprůměrnej kousek. Hráči, kteří se starym Poslem Bohů nepřišli do styku si ho určitě užijou o poznání víc a vřele jim ho doporučuju. Pro ty ostatní (což je i můj případ) to zas taková zábava není no...

Pro: zajímavej příběh, decentní soundtrack příjemně podkreslující atmosféru, těch pár hlavolamů, no prostě ucházející adventurka

Proti: místama zřejmý šití horkou jehlou, táhnoucí se rozhovory, vizáž hlavní postavy

+35
  • PC 65
Od dohrání Posla Smrti uběhl už nějaký ten pátek a svou žízeň po adventuře jsem tentokrát opět zaháněl "lahvinkou" z našich luhů a hájů. Příběh není nezajímavý, citelně mu však chybí složitější zápletka či pořádný dějový twist. Stručně řečeno, zahnal žízeň, ale příliš jsem si nepochutnal.

První polovinu hry jsem vysloveně hltal, ačkoliv už tady jsem vnímal drobné nedotaženosti. Často mi chyběl vnitřní monolog poodhalující motivy našeho archeologa, nebo třeba absolutní ignorování některých skutečností, např. portrétu z Karlova mostu. Mysteriózní atmosféra, napětí, uvěřitelnost příběhu i logické kombinace předmětů (s jednou hlodavčí vyjímkou) zde však funguje velmi dobře.

Druhá polovina hry je bohužel odlišná, děj přesouvá doslova letem světem a nedává prostor vyniknout atmosféře jednotlivých lokací. Z naší postavy se stává pouze nudná varianta Indiana Jonese a jeho odhalování mayských tajemství působí dosti béčkovitě a nezajímavě. Mexické městečko je celkem zbytečná lokace a návštěva indiánů je úplně mimo mísu. Kontroverzní konec už jen podtrhuje nevydařenou druhou polovinu hry. Podobnost se snímkem Indiana Jones a Království křišťálové lebky je vcelku zábavná.

Pozastavím se u dabingu a zvuků. Mít (opět) k dispozici ansámbl prvotřídních herců a (opět) nenajmou kvalitního dabingového režiséra, je bohužel poznávacím znamením česky dabovaných her. Výslovnost slova ''haló'' je opravdu jiná, když člověk bere sluchátko, nebo když na někoho volá z okna. Tím spíše tluče do uší, když je to prvním slovem, co hráč ve hře uslyší. Určitý posun oproti Poslu Smrti zde však je. S hlavní rolí se sympaticky popral Jan Šťastný. Vnitřní monology jsou skvělé a mnohé dialogy se také povedly. Výjimky se ale najdou, některé části dialogů jsou tak úplně mimo. Citová hnutí a vypjaté situace se tradičně zprostředkovat nedaří téměř vůbec. Naopak, neuvěřitelně jistě působí pan Vladimír Brabec. Kde režie selhává, tam ji herecká zkušenost nahrazuje. Škoda, že jeho postava nebyla více využita. Zvuky mi pocitově přijdou jako převzaté z Posla Smrti a všeobjímající ambientní hluk se k některým částem hry opravdu nehodí. Na náměstí městečka v Mexiku by to opravdu nemělo znít, jako ve sklepení zámku Black Mirror :).
+35
  • PC 75
Ni.Bi.Ru jsem dohrála za dva večery a rozhodně jsem se nenudila. Přišlo mi úsměvné, že hraji za Martina Holana, když můj manžel i syn jsou také Martinové. Hned na začátku jsem se ocitla na Karlově mostě, k němuž mám krásné vzpomínky z vejšky.

Hra hezky plyne, rozhovory nenudí a hádanky jsou víceméně logické. Přiznám se, že jsem se musela občas podívat na návod. Ale k mé radosti, to nebylo moc často (například odchyt krysy, nebo u sošky jsem potřebovala vědět, jaké číslo mám složit, a pak už jsem si s hádankou poradila a ještě v docích jsem se musela podívat, jak vyváznout před výbuchem).

Někdy mi přišlo nelogické, že si například chci z bedny vzít dva dynamity, ale Martin mi řekne, že je nepotřebuje a za chvíli se pro ně musím vracet. Vím, že to v adventurách bývá, ale některé jsou v tomto ohledu opravdu ošetřené. Také jsem si třeba asi třikrát prohlížela nástěnku, protože jsem si říkala, že tam přece musím něco vyčíst, ale to ne, Martin se tam musel vrátit znovu až za čas, aby si jakože náhodou všimnul vzkazu.

V Mexiku se mi objevil bug, kdy při splnění jednoho úkolu tam stále stála jedna mexičanka a chtěla po mě peníze, aby pustila dceru ven, i když jsem jí je už noc předtím dala a její dcera dávno stála v hospodě u baru ;o) Také jsem se pobavila nad představou, že indián/šaman sedí v Mexiku, kde je hic jako blázen a ve stanu za ním je rozdělaný obrovský oheň. Tenhle pán mi taky při první návštěvě říká, ať přijdu blíž a posadím se a já při tom celou dobu sedím již vedle něj na zemi.

Ni.Bi.Ru má pěkný hudební podkres, který se do daných situací opravdu hodil a postaral se tak o zvýšení napětí. Až na těch pár nelogičností, se mi hraní velmi líbilo. Řekla bych, že hra byla tak akorát dlouhá, aby mě bavila celou dobu.

Pro: délka, hudba, hádanky

Proti: občas mě hra nutila dělat znovu věci, které mě předtím udělat nenechala

+30
  • PC 75
Nibiru se dá v podstatě shrnout dvěma slovy a ani není třeba k tomu moc dodávat: značně nedotažené.

Oproti originálu jde vidět větší snaha o propojený příběh. Ze změn k lepšímu vypíchnu zahrnutí vědce Dietricha Raumharta (pasáž ve štole hned dává větší smysl), častější potkávání záporáka a jeho novou motivaci, byť je trošku tuctovější, přepsání Francoise de Vildeho na strýce hlavní postavy místo známého (konflikt s nepřítelem po jeho vraždě hned získává víc emocí) a hlavně změnu hlavní postavy z nesympatického, znuděného pracovníka na úřadě Standy na nadšeného archeologa Martina. Kdybych to měl říct obecněji, mnohem víc se povedla práce s postavami a jejich začlenění do příběhu.

Pro mnohé je příběh dodneška problémový, a já to upřímně chápu. S tak dobrými postavami a luxusním námětem mohl nabrat mnohem lepší spád, jenomže scénáristé se rozhodli znova odvyprávět původní zápletku. Dokážu si toho představit tolik. Můj nejoblíbenější nápad je, že Martin s Dietrichem spojí síly ve snaze projekt dokončit. Třetí sošku Martinovi pomáhá získat právě on. Nemá tušení, že jeho syn zabil Francoise. Když mu to Martin odhalí, otřese to s ním. Věděl, že jeho syn touží po bohatství a moci, a stejně jako kdysi nacisty ho zajímají jen nové zbraně, co by se se znalostmi bytosti daly tvořit. Martina varuje, že po vykonání práce ve chrámu musí bytost v něm zničit, a taky podotkne, že nesmí vzít nikoho s sebou. Do chrámu se společnými silami dostanou a předtím, než jeho syn dorazí, stihnou s bytostí komunikovat. Je fascinovaný jejími znalostmi, jde mu to vidět na obličeji. Tak zabraný do práce, že si nevšimne otevírajících se dveří, a než stihne zareagovat, jeho syn postřelí Martina do nohy a přichází ke svému otci. Jenom se hádají a je vidět, že nedojdou porozumění. Svého otce nechává na vozíčku a přechází ke stroji samotnému. I přes jeho prosby vytáhne mimozemskou kouli, pozvedne ji a společně s bytostí uvnitř a svým otcem stále napojeným na stroj se promění v písek. Epilog zůstává. Není to sice o tolik lepší, je to ostatně fanfikce, avšak takové části ve Francii a Mexiku by tak určitě mohly mít mnohem větší šťávu a Dietrichova smrt by neproběhla trapně mimo záběr. Ale budiž, nebudu se v něm tolik rýpat. Ostatně jsem si ho tak či tak užil a stačil mi, včetně částí ve Francii a Mexiku. Nebudu však nikomu oponovat, když řekne, že mohly být mnohem lepší. A rozhodně musím dát plusový body konci. Sice zase působí kapku utnutě, alespoň ale neproběhne během epileptické cutscény a dá podnět k zamyšlení.

Grafika je jednoznačně horší. Engine z Posla smrti je sice pěkný a lokace vypadají nádherně, jenomže když odfláknete drtivou většinu animací postav a všechno necháte v náznacích, k ničemu to není. Vtipná kvůli tomu byla třeba část s Bílým medvědem, který Martinovi říká, aby se posadil, i když oba jsou proti sobě v tureckém sedu. A pak je docela pěkná textura ohně na pozadí k ničemu, když vybuchnete smíchy. Co se nazvučení týče, je to standart Future Games. Pěkná, zapamatovatelná hudba, skvělé namluvení postav a sedící zvuky. Krátce bych ještě zmínil bugy, obvykle se jedná o použité předměty, které se nenačtou po návratu do lokace, a je nutné načíst starší save.

Abych to shrnul, ano, i přes všechny výtky a připomínky se jedná celkově o lepší hru než originál. Na dílech od Future Games prostě je něco speciálního. Nejsou ani zdaleka dokonalá a při průchodu mě napadá spousty věcí, které by se daly udělat lépe. I tak mě ale hraní jen tak neomrzí, námětem se pro mě už napoprvé jedná o klasiku, a milerád si to střihnu někdy znova, ať už jen pro mnou zbožňované kuličky, protože lepší hlavolam jsem ve hře snad ještě neviděl.

Pro: hlavní postava, mnohem lepší práce s postavami, příběhové vylepšení některých částí, relativně dobrý konec, nazvučení, nové rébusy, pěkné lokace

Proti: animace postav, nevyužití námětu, nedotažený příběh, vytvoření pár nových nelogičností, bugy

+28
  • PC 80
Tak jsem po dlouhé době dokázal dohrát tuto českou adventuru a dala mi docela zabrat.

Již v úvodu mě do příběhu vtáhla grafika, která se nezdála být zase až tak špatná, ovšem nějaká ta trhlina se ve hře občas objevila. Na druhou stranu by se zase nejednalo o nějakou tragédii.

Již jsem zmínil příběh, ale na druhou stranu se mi zdál poněkud slabší. Další věcí jsou dialogy. Občas se mi zdáli až příliš zdlouhavé a nezajímavé, ale na druhou stranu, člověk já se u toho neunudí. No a samozřejmě jsou tu i hádanky. Hádanka s posunováním kuliček bylo hotové peklo. Zvládl jsem to za 18 minut... Některé byly lehčí a některé těžší. Ale to už do adventur zkrátka patří.

Málem bych zapomněl ještě na dabing, který se v této adventuře též povedl. A hudba vás v této opět dostává do fáze, kdy ucítíte napětí! Creepy soundtrack poté, co zazvoníte na zvonek Barbory Kánské a vevnitř se zhasne!
Ode mě tato hra dostává stále solidních 80%, protože i přesto, že má hra nějaké chybky, tak se jedná o titul, který určitě kritiky neurazí.

Pro: Dabing, hádanky, grafika, napětí

Proti: Občas zbytečné dialogy, opakování činností

+27 +28 −1