Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Broken Sword 2.5: The Return of the Templars

Baphomets Fluch 2.5

28.09.2008
69
51 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Broken Sword 2.5 je dlouho vyvíjená freeware 2D point & click adventura, která navazuje na první dva díly série Broken Sword, tudíž potkáte spoustu známých postav či míst.

George Stobbart se vrací z USA zpátky do Francie, jelikož dostal anonymní telegram, který tvrdí, že je Nico mrtvá. V Paříži ji však potká živou a zdravou. Ale Nico se zdá být hodně odtažitá a nechce se s Georgem bavit. Nakonec si George vyslechne historku od Andrého o podivném chování Nico v posledních týdnech a že by v tom mohli mít prsty opět neotempláři.


Poslední diskuzní příspěvek

@adam.kulhanek (13.05.2022 10:36): Nový Black Mirror síce nie je dobrý, ale rozhodne to nie je taký odpad ako z neho robia fanúšikovia originálu. Úprimne si totiž myslím, že keď na neho človek nahliada ako na samostatnú hru bez spojitosti s originálom, dejovo to nie je žiadna tragédia a oceňujem aj snahu ísť na to trochu inak.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Broken Sword 2.5 není tím čím mohl být. Autoři si totiž vzali hodně velké sousto(pokračování dvou vynikajících adventur od Revolution Software) a nezvládli vše na jedničku.

S údivem jsem však pozoroval technické zpracování, které je úžasné a pokud jste se s danou postavou viděli v minulých dílech vždy ji poznáte. Za zmínku stojí hudba, která spíše podbarvuje atmosféru. Co se zas tak nepovedlo je příběh. Na začátku je vykonstruován velmi dobře, ale v jeden moment byl neuvěřitelně nesmyslný (stroj času). Autoři si neodpustili i několik narážek na minulé díly,, které znalce potěší. Setkání se známými postavami se někdy povede (kněz, Nico, André) , někdy je neskutečně násilné (Khan) a někdy zase naprosto zbytečné (Pearl a Duane).

Pokud se podívam na Broken Sword 2.5 celkově(a odmyslím si, že se snaží navázat na mé oblíbené hry) tak mě vyjde kvalitní freeware.

Pro: atmosféra, grafika, hudba, kvalitní adventura

Proti: některé části příběhu jsou nesmyslné

+25
  • PC 70
Po úspěšných prvních dvou dílech série Broken Sword se tvůrci z Revolution Software rozhodli přesunout třetí díl do 3D a přidat mnohem více akčnosti. S tím se nechtěla smířit skupinka fanoušků původní kreslené 2D verze a tak se v roce 2000 rozhodla vytvořit neoficiální fanouškovské pokračování, které nazvali Broken Sword 2.5: The Return of The Templars. Skupině mindFactory, jak si tvůrčí seskupení začalo říkat, však trvalo dlouhých osm let, než se podařilo dílo úspěšně dokončit a vydat. Hra tedy vyšla až po nepříliš pozitivně přijatých třetím a čtvrtém díle. Stojí konečný výsledek za zahrání?

Směle můžu říct, že ano. Když se do hry pustíte, hned od začátku je jasně viditelné nadšení autorů jak pro klasické 2D point and click adventury, tak i pro sérii Broken Sword, které se rozhodli tímto dílem vzdát hold. A i když se jedná o amatérskou produkci, která ve finále vyšla jako freeware zdarma, jedná se o nadstandardní kus, který celé sérii rozhodně nedělá ostudu. A dokonce si i utahuje z nepříliš povedeného třetího a čtvrtého dílu.

Příběhově se ocitáme zhruba na pomezí mezi druhým a třetím dílem. George musel opětovně odjet na nějaký čas pracovně do Ameriky, navíc mu tam ještě zemřel děda. Pro návrat do Evropy jej přiměje až telegram oznamující smrt jeho milované Nicole Collardové. Po příletu do Paříže ihned zamíří do starého známého bytu na Rue Jarry, kde naštěstí objeví Nicole živou. Její chování je však hodně nezvyklé až podezřelé a se svým milovaným se baví způsobem, který nevětší nic dobrého. Již velmi brzy se pak začne poodhalovat základní kostra příběhu, přesně ve stylu podtitulu hry, kdy se, z prvního dílu všem dobře známí, neotempláři vrací zpět na scénu. A nebo ne? To ukáže až průběh samotné hry. Každopádně jde během celého hraní vidět snaha o poctu původním dvěma dílům, na scénu se v kratším či delším cameu vrátí i postavy známé z předchozích dobrodružství.

Kdo zná první dva díly Broken Swordu, bude si připadat jako doma. Ovládání zůstalo klasické, včetně pěkně animovaných kurzorů. Zamíříte navíc na řadu míst známých z prvního dílu – hlavně v Paříži, přičemž každá z lokací je pojatá trochu jinak. Ruku v ruce s tím jdou animace, které jsou na amatérský freewarový produkt na velmi slušné úrovni a rozhodně svým předchůdcům nedělají ostudu. Ke kvalitě výsledného díla dopomohl i fakt, že původní tvůrci originálu z Revolution Software poskytli pro použití grafické assety i některé animace. Výsledné grafické zpracování je tak skutečně podařené, včetně nových obrazovek a lokalit. I když jde v některých místech vidět celkem velké zjednodušení, rozhodně se daří držet velmi slušnou kvalitu až do konce. Jen je trošku škoda, že bylo pro předělové videosekvence použito 3D prostředí, které ke krásně kresleným postavičkám po zbytek hry moc neladí. Kvalitní stránku určitě nesnižuje ani hudba, která sice není tak velkolepá, jak jsme u této série zvyklí, přesto do celkového pojetí vhodně zapadá. Originální dabing byl v rodné řeči autorů, tedy německy – a podíleli se na něm i herci, kteří své postavy namluvili originálně i v prvních dvou dílech, takže kvalita byla zaručena. Po pár letech vznikl i anglický dabing, samozřejmě bez hvězdného obsazení, ale kvalitativně také velmi slušný. Česká skupina Fénix ProDabing pak vytvořila i české namluvení.

A jak to vypadá po stránce hratelnosti? Tady je nutné přiznat, že ani skladba příběhu, ani jednotlivé puzzly nedosahují kvalit originální produkce Revolution Software, rozhodně však celé sérii nedělají ostudu. Obtížnost je celkem jednoduchá, vždycky je možné jít jen na omezený počet obrazovek, kde je jen pár aktivních míst či použitelných předmětů, takže se skoro nedá zaseknout. Některé kroky se dějí trochu nelogicky, puzzlů jako takových je hodně málo a jde poznat, že v řadě pasáží měli tvůrci při přípravě velké oči a museli škrtat. Navíc, čím víc se blížíme finálnímu rozuzlení, tím víc je vidět, že autorům dochází dech i nápady. I tak se jedná o nadprůměrný zážitek, při kterém si užijete dobrodružný příběh, který vás zavede do různých koutů Paříže i různých koutů po Evropě. A ani tentokrát nechybí jedna exotičtější lokalita úplně mimo Evropu. Zmínit je potřeba také dialogy, ve kterých si postavy zachovávají auru starých příběhů a občas se při nich i pobavíte, občas jsou však příliš vágní a ne až tak zajímavé.

Fanouškovský díl na pomezí mezi druhým a třetím pokračováním Broken Swordu je nejen na poměry freewarových adventur nadstandardním dílem, rozhodně této legendární sérii nedělá ostudu a každý pravověrný fanoušek adventur by si ji měl zahrát.
+24
  • PC 70
Ačkoliv jsem velký fanda celé série Broken Sword a o tomto amatérském počinu jsem věděl, tak jsem se mu vždy tak nějak vyhýbal. Po přečtení několika komentářů na tomto webu jsem ale změnil názor a rozhodl se dát hře šanci.

Nejprve mě mile překvapilo hezké intro a následně i grafický vzhled hry, kdy jsem se až divil, jak se vývojáři dokázali přiblížit originálním hrám. A tento trend si drží po celou hru společně i se vzhledem jednotlivých lokací. Ty jsou z počátku použity stejné, jako v jedničce, ale i následné nové lokace vypadají fakt dobře. I hudba si drží styl původních her, nehraje nijak extrémně často, ale ve vhodných situacích dokresluje atmosféru. Opět palec nahoru.

Co se příběhu a game designu týče, tak zde už je hodně cítit amatérský původ hry. Některé části se mi celkem líbily, hlavně ty v Paříži, ale časem jsem narážel na stále více věcí, které tak úplně nedávaly smysl a nebo byly zbytečně na sílu. Vtípek se sbíráním velké věci je fajn, ale když se opakuje ve více lokacích (zmrzlina, dům, nástěnka), tak se ta vtipnost vytrácí. Když už zmiňuji zmrzlinu, je divné, že si George nemůže dovolit koupit zmrzlinu nebo baterie v obchodu. Beru že nemá hotovost, ale to v celé Paříži nejsou bankomaty? Když Flap a Guido chytnou George a ten následně uteče do hotelu Ubu (kde recepční taky značně vyměkl), proč na něj jednoduše nepočkají? Nebo scéna v havarovaném metru, kdy George musí nahánět psa po krocích, to nemůže dát píšťalku nevidomé Mirandě nebo naopak zavést Mirandu za psem? Pro následné upozornění cestujících ve vlaku, že je zde bomba, musí zaštěkat pes? To nemůže prostě zakřičet? A takových věcí je tam fakt hodně.

Další podivností je návrat Khana, který je tam přidaný dost na sílu, nebo třeba nevysvětlené počínání Andrého. No a ten filozofující chlápek svázaný na lavičce po cestě, ten byl pro mě asi tím největším WTF momentem. Abych ale jen nehanil, jsou tu i povedené momenty, např. scéna v letadle, nebo úplný závěr s odváděním pozornosti, aby mohl agent instalovat bombu.

Samotný game design je pak celkem snadný. Obvykle je přístup jen do několika lokací a těch předmětů zase tak moc není. Takže to často vypadá tak, že poberu pár věcí a ty hned použiju. Více lokací je fakticky přístupných jen v Paříží a dost často tak, že se tam provede jedna věc a pak už tam není potřeba vůbec páchnout. Příklad za všechny je kavárna, kde se servírka opakovaně nabízí, že Georgovi s čímkoli pomůže, ale na žádnou pomoc nakonec nedojde.

Další výtkou jsou pak dialogy, až na pár výjimek v závěrečné fázi hry jsou spíše strohé a nudné. S tím pak souvisí i dabing, kde mi znatelně chyběl specifický hlas George. Ze zvědavosti jsem na část hry zkusil hrát i s dabingem od Fénix Prodabing a neznělo to zase tak špatně. S profi dabingem se to samozřejmě nedá srovnávat, ale bylo to pro mě v pohodě poslouchatelné. Jedinou výtkou pak bylo rozcházení dabingu a českých titulků a faktická chyba, kdy prohodili jména Guida a Flapa. Ale je to zdarma, takže se to dá snadno odpustit.

A to stejné se dá vlastně říct i o většině zmíněných nedostatků. Je to hra zdarma od nadšenců Broken Swordu pro nadšence Broken Swordu. A i se svými nedostatky je mnohem zábavnější než některé jiné počiny od plnohodnotných vývojářů za nemalou cenu, takže za mě palec nahoru a klobouk dolů.
+20
  • PC 60
Broken Sword 2.5: Return of the Templars je freeware adventurou vytvořenou fanoušky úspěšné a oblíbené série Broken Sword. Příběh začíná ve chvíli, kdy se George Stobbard, vracející se do Paříže po pohřbu svého otce dozvídá, že jeho přítelkyně Nicol Collard je mrtvá. George se proto po příletu vydává do bytu Nicol, která (jak se ukáže) je naživu, ale nechce svého přítele ani vidět. George se proto vydává pátrat po událostech posledních týdnů, aby odhalil další spiknutí Templářů.

Hra vypadá na první pohled pěkně - grafika a hudba tak, jak je známe, ke starým známým lokacím přibyly zajímavé nové... Najdeme tu i staré známé postavičky. Na druhý pohled je vidět, že tvůrci (ač nadšení) svůj záměr nedokázali dotáhnout do smysluplného zakončení. Hra je ze začátku slušně rozjetá, ale není nikterak dlouhá a za krátko jí tak začně znatelně docházet dech a v poslední třetině jsem měl pocit, že si tvůrci v zoufalství už skutečně cucají z prstu Stroj času, aliance s čínským císařem, zázračné zmrtvýchvstání Khana.... Ve většine obrazovek lze provést jeden rozhovor a vyřešit jednu hádanku, nekteré lokace jsou však úplně prázdné a jen v málo lze prozkoumat více či promluvit s více lidmi. Ve hře navíc nejde ukládat postup, pokud máte ve Windows nastaven jiný jazyk, než angličtinu, takže vzhledem k možným úmrtím postavy jsem byl nucen hrát s návodem.

Pro: Atmosféra, grafika, hudba.

Proti: Ve výsledku ne dobře dotažené a nesmyslné rozuzlení a závěr.

+16
  • PC --
Německý dabing mi nebyl příjemný na poslech a rozhodně jsem se nechystal u něj trpět až do konce hry. Po nějaké době vychází update s anglickým dabingem, které není úplně profi, ale umožňuje mi konečně se do hry ponořit nerušen žvatláním, kterému nerozumím.

Bohužel, tenhle fandovský přídavek není nic, co by stálo za zahrání. Především samotná hratelnost, spočívající často pouze v jedné akci na obrazovce, mi neskutečně narušovala celkový feeling s kvalitního adventuření. Když už se hra uchýlí k provádění hned několika věcí, jedná se o vcelku hloupé akce a reakce. Např. lákání slepeckého psa bylo natolik debilní, že jsem málem spadnul ze židle úžasem nad hloupostí celé situace. O chvíli později se ocitám někde úplně jinde, bez vysvětlení, jaxem se tam k čertu dostal... jen proto, abych řešil další debilní věci, které nedávají smysl.

Až na jednu obrazovku (oslava na Rue Jerry) vypadají nové lokace uvěřitelně a ačkoli nejsou tak detailní jako originál, svůj účel plní bez chyb.

Tak jako tak není o co stát...
+14