Nejlépe hodnocené komentáře
Chris Sawyer's Locomotion
Richard Burns Rally
Pro: realističnost; hraní samotné je vydřenou odměnou, která skvěle chutná
Proti: nelicencované erzety; chudý výběr vozidel
Plants vs. Zombies
Pro: Rostliny, zombíci, humor, minihry, puzzle
Proti: Prostředí mohlo být různorodější
Call of Juarez: Bound In Blood
Začnu s technickou stránkou hry, která je na dnešní dobu příkladná. Na max. nastavení se hra může směle měřit se současnou špičkou a přitom to naprosto plynule běhá i na počítači, který se dnes dá stěží označit za průměrný. Vývojáři v téhle oblasti odvedli perfektní práci.
Celou hru pojí silný příběh tří bratrů na pozadí konce občanské války. První okamžiky odehrajete ještě v řadách konfederační armády a po celý zbytek hry už jsou Thomas, Ray a William na útěku před šíleným důstojníkem, který jim neodpustil dezerci a zároveň v honbě za bájným aztéckým pokladem. A samozřejmě nemůže chybět ani osudová žena, kvůli které se vše tak trochu zamotává.
Ačkoliv jsou ve hře bratři tři, stejně jako v jedničce jsou hratelné postavy pouze dvě a to Ray a Thomas. Novinkou je ovšem to, že se pravidelně nestřídají, ale ve většině misí je na výběr, zda chcete hrát za Raye a nebo Thomase, výjimečně je charakter přidělen přímo hrou. Hra za Raye by měla být víc o akci zblízka k čemuž má Ray k dispozici dva kolty najednou, může používat dynamit a dokáže vykopnout zavřené dveře. Speciální vlastnost je speciální bullet time, kdy po obrazovce začnou jezdit dva zaměřovací kříže, které se dají lehce korigovat a pokud se některý z nich podaří dostat na nějakého nepřítele, tak je nutné zmáčknout levé, případně pravé tlačítko myši. K Rayovi se váže i jedna nepříjemná vlastnost hry. Aby bylo jasně odlišeno, že je Ray lepší pistolník, hra disponuje takovým malým auto-aimem. Nevím jak ostatní, ale já si radši mířím sám, takže jsem hrál vždycky za Thomase, pokud to bylo možné. Thomas je ten mrštnější z obou bratrů, dokáže se dostat na vyvýšená místa (a vytáhnout tam líného bratra), tam kam nedosáhne rukou si může pomoct lasem (ekvivalent biče z jedničky). Krom toho může používat ještě luk, který jsem si dost oblíbil, klasika kolt atd. Thomasova speciální schopnost spočívá v tom, že na nepřátelích se objevuje zaměřovací kříž a pohybem myši nahoru a dolů je hráč jednoho po druhém posílá do věčných lovišť. Co se proti jiným hrám opravdu povedlo je systém krytí, který vypadá opravdu realisticky a je i účinný.
Arzenál je víceméně klasický, jak by se dalo ve střílečce z divokého západu čekat, posupem času se dají najít lepší kousky s rychlejším nabíjením, nebo větší účinností a na několika místech hry je možné si koupit zbraně u obchodníka. Peníze se dají najít buď volně ve hře a nebo lze na dvou (?) místech plnit nepovinné úkoly, které vždycky končí střeleckým soubojem s nějakým zákeřným zločincem :)
Střeleckému souboji se nelze vyhnout a je nutné ho během hry absolvovat několikrát. Přiznám se, že než jsem se to naučil, tak mě to dost frustrovalo, protože hlavně ze začátku jsem opakoval klidně i víc jak 10x.
Vytknout nic nelze designu lokací. Hra je sice klasickým tunelem, bez možnosti alterantivních cest, ale tento tunel je dostatečně široký, aby mohl budit aspoň zdánlivou iluzi volnosti. Navíc hra docela odsejpá a nenechá hráče nějak dlouho postávat a přemýšlet na jednom místě. Ray, Thomas a William navštíví zapadlá městečka, opuštěné doly, městěčko duchů, hluboké lesy (mimochodem, zejména lesní lokace jsou úchvatné a nemají chybu), indiánské osady, tvůrci variabilitou rozhodně nijak nešetřili.
Popravdě nemám hře moc co vytknout, snad jenom herní dobu, protože i když jsem splnil i všechny nepovinné úkoly a občas se kochal prostředím, tak se časomíra zastavila na cca 6 hodinách a já si říkal, kua, já chci ještě hrát. AI protivníků neoslní, ale dá se to. Proti prvnímu dílu je zde také mnohem víc kladen důraz na akci, jde ale o akci hodně povedenou, takže za sebe Bound in Blood mohu určitě doporučit. Svým způsobem mi hra hodně připomněla sérii CoD zasazenou do prostředí divokého západu se silnějším příběhem.
Pro: Skvěle vypadající a přitom optimalizované, design lokací, celkově akce, příběh, silná atmosféra divokého západu
Proti: Herní doba, občas jde vidět, že to je dost naskriptované
UFO: Afterlight
K těm mechanizmům - asi nejvýraznější změna je unikátní profilování každého vašeho panáčka. V bázi jich máte jen asi dvacet, každá postavička má jméno, nějakou tu historii, vztahy s kolegy (ztráta každého vojáka docela zabolí), nu a specializaci. Tím, že se věnuje tomu, k čemu je předurčena, jí rostou zkušenosti a přidělují se body, které se utrácí ve výcvikových centrech. Netýká se to jen vojáků, alébrž i vědců a techniků. Výcvik netrvá úplně zanedbatelnou dobu a i když se dá pozastavit, je zapotřebí aspoň trochu plánovat. A věřte, že když pošlete stavět teraformační stanici experta přes planetologii, poznáte rozdíl. Obdobně to funguje i u techniků a obzvlášť pak u vojáků, kde je používání hromady vybavení přímo podmíněno patřičným tréninkem.
Co se vojáků a vůbec taktických fází týče: specializace a vyprofilování vojenských jednotek je opět základním kamenem úspěchu. Během hry se setkáte se zhruba čtyřmi různými frakcemi, a taktiky proti nim se zásadně liší. Naštěstí lze ve hře nastavit prakticky neomezené množství profilů jednotek, takže přezbrojení je otázkou pěti kliknutí.
Obtížnost hry značně fluktuje. Chleba se láme samozřejmě v taktických částech hry a klíčem je technologie. Sotva usoudíte, že pro vás roboti nejsou žádná výzva, objeví se Beastmani. O několik desítek misí později děláte z Beastmanů fašírku a říkáte si jaká je to zívačka, ale v tu chvíli se do hry vloží další frakce, nebo Beastmanům přibydou nové jednotky, a hned je o zábavu postaráno, protože jedna Matriarcha vám z do té doby nepřemožitelného squadu udělá hromadu mletého masa během pár vteřin. Naštěstí má každá nepřátelská jednotka svou slabinu; jde jen o to zjistit jakou. Do té doby se ale budete děsit každého výskytu červeného puntíku na Marsokouli, to mi věřte :)
Hra obsahuje i jakousi diplomatickou část, ale v zásadě se bez ní dá obejít; během celé hry dojde v tomhle ohledu k plus mínus třem zásadním záležitostem.
Tak abych to nějak shrnul, co tu vlastně máme: jednu základnu, dvacet postaviček se kterými je třeba zachránit svět, několik druhů surovin, několik druhů MZáků a ohromné množství technologie k prozkoumání, výrobě a využití. Pokud jste stejně jako já prosili herního pánaboha o remake 16 let staré herní legendy se vší její komplexností a zábavností, tady ho máte.
Pro: Funkční remake UFA. Víc nemá smysl vysvětlovat.
Proti: Kamera občas zlobí, větší množství prostředí pro taktické fáze by neuškodilo.
Neverwinter Nights
Pro: bohužel mě nic nenapadá
Proti: 3D grafika, absence parťáků, natahovanej děj, monotónost atd.
Brothers in Arms: Hell's Highway
První dva díly taktéž vlastním, ale po cca 4 nebo 5 misích jsem je uložil k tichému spánku. Hlavním důvodem byla přesnost zbraní, která byla vážně frustujicí, což v tomto díle už je naštěstí minulostí.
Opět se zhostíme postavy M. Bakera, který se nyní s četou, přesunul od Normandie do Holandska, které je vážně nadesignované úchvatně, tedy pokud se bavíme hlavně o exteriérech.
Vašě četa je opět rozdělena na několik skupin podle jejich specializace ( MG tým, Assault tým, Base of Fire tým... ) a rozkazy k přesunu či k útoku opět zadaváte jednim klikem svou myší.
System krytí zde funguje fantasticky a rozhodně ho považuju za jeden z nejlepších, který jsem u hry do těchto chvil viděl a to že vetšina se po střelách nebo granátech realisticky rozpadá, považuju za takovou sladkou, ale zatraceně chutnou oblohu.
Příběh je kapitolou samou pro sebe a takovou jízdu jsem opravdu ve válečné hře ještě nezažil. Vtipné scénky u kterých jsem se několikrát ze srdce nahlas zasmál, střidají dramatické a prostě to tvůrcům sežerete i s navijákem. Určitě mnoho fanoušku celé série ocení, že se zde objevuje i jakási návaznost na předešle díly. A jen za outro hry jsem k celkovému hodnocení na tvrdo 5 procent přidal.
Jednu výtku bych měl k použivání granátu, kde se semnou zdejší systém použití moc nespřátelil a do některých kulometných hnízdeček jsem jich musel naházet i vícero, než jsem se konečně trefil, ale určitě to je o zvyku. Druhý a opravdu poslední zápor mám k tankovým misím, které mi moc k srdci nepřirostly a rozhodně se dalo na této fázi hry trochu zapracovat, hlavně co se týče destrukce prostředí.
Multiplayer jsem moc příležitostí vyzkoušet nedostal, důvodem jsou internetové servery, kterých mimochodem není vůbec hodně a jsou navíc šíleně zapingované. Dle ohlasů známých však je táto fáze hry strašně odfláknutá a zamrzí i absence cooperativního módu, kterým se hrdě pyšnily oba předchozí díly.
Pro: Příběh, Dabing, Opravena přesnost zbraní, Systém krytí se zničujicími se kryty, Exteriéry.
Proti: Použivání granátů, Pokulhavajicí tankové mise, Chybí cooperativní multiplayer.
The Games: Winter Challenge
Pro: grafika, atmosféra, hratelnost, multiplayer, nabídka disciplín
Proti: krom toho, že to přirozeně nejde hrát věčně, nic
Aquadelic GT
Hra vás do ničeho nebude tlačit, nabídne vám docela velké množství nečekaných a příjemně zpracovaných činností nesouvisejícími jen se samotným závoděním. Třeba takové mezihry s hydroplánem opravdu stojí za to. Lokace jsou nádherně provedené a vážně máte pocit, že prostředí kolem vás žije. Hranice mezi arkádovým/realistickým jízdním (a letovým) modelem je vyvážená, takže i na šipkách je bez problému hratelná a ovládání je příjemné. Freeformové ztvárnění hře sedne a s trochou nadsázky jsou herní principy totožné s NFS: Underground 2. Za vyzdvihnutí stojí také nádherně zpracovaná voda, která je v jednotlivých lokací pokaždé trochu jiná a na detaily jako jsou nad hladinou skotačející delfíni budete zpočátku koukat s otevřenou pusou. Na druhou stranu, Aquadelic občas nezapře svůj freewarový původ a to poznáte hlavně na samotném menu hry, které je jednak ošklivé a také chybí popis ovládání. Naštěstí to není nic co by se nedalo zkousnout a vlastně i to ovládání je zcela intuitivní.
Zkrátka, za lidovou cenu cca 200,- Kč dostane plnohodnotný titul, který ačkoliv není příliš známý, dělá čest svým vývojářům a není problém se do jeho herního stylu (alespoň na pár dnů) zamilovat.
Pro: hratelnost, grafika, mezihry, svoboda, prostředí, tuning, detaily, soundtrack
Proti: herní doba, občas nevyvážená obtížnost závodů a pro někoho možná nuda
007: Quantum of Solace
Zajímavým, nikoli však originálním prvkem je systém krytí známí z Gears of War. Kdykoliv dojtete k nějákému objektu či ke zdi, můžete (či dokonce musíte, protože i na druhou obtížnost stačí pár střel a jdete k zemi) se za ni schovat a hra se přepne do třetí osoby. Jakmile úkryt opustíte hrajete opět z první osoby.
Misí je málo, na druhou stranu jsem ale hru dohrál za dva dny a stereotyp se díky tomu nedostavil. Jak už zmínil Pooky, určitě by hře sedla nějáká mise v autě by mi určitě nevadila. Stealth akce si zde moc neužijete, a budete všechny likvidovat co nejrychlejší a klidně i nejhlučnější cestou. Nakonec ještě zmíním soubojový systém který je celkem zajímavý, škoda jen ale že ve hře není víc soubojů na blízko, protože koukat na to stálo za to. Něco mezi 60-70%
Pro: Grafika, počet zbraní, boje na blízko (hlavně teda ty na které naraíte během kampaně), systém krytí
Proti: umělá inteligence, 0,01% stealth momentů, občas až moc přehnané počty protivníků
Sacred
Sacred mělo relativní štěstí, že vyšlo v době velkého hladu po dalších rubacích RPGčkách, kdy už se Diablo II silně ohrávalo a tak spousta lidí upírala oči k Ascaronu, který svými nekritickými prohlášeními vytruboval do světa, jakou revoluci do tohoto žánru přinese...
Leč bohužel, nic není ve finále takové, jaké to chce být. Vložím placku do mechaniky a čekám, až se pustím do instalace. První šok přišel v podobě nechvalně proslulé StarForce ochrany, která nadělá spíš víc škody, než užitku. Budiž, tohle jsem celkem v klidu překousl a po chvilce jsem zpustil hru samotnou. Zmlsaný blizzardími animacemi jsem se těšil na nějaký povedený fantasy filmek, ale hůř to asi dopadnou nemohlo. Každá televizní reklama má dnes propracovanější digitální animace a tam, kde by se to čekalo nejvíc, jen bída s nouzí. Už trošku nesvůj jsem přešel k výběru charakterů. Tam ze mě počáteční rozčarování trochu spadlo, když jsem viděl na výběr řadu rozličných postav - neváhal jsem a rovnou skočil k bojovému mágovi a šup do hry. Po krátkém seznámení s UI a pár hrátkách s nastavením mi nic nebránilo, abych se vydal po stopách problémů v Ancarii a nakopal přitom pár zadnic.
Ze základního tábora jsem se vydal do vesnice, kde jsem nabral pár úkolů a hurá do divočiny. Byl jsem příjemně překvapen možností koupit a osedlat si vlastního koně, aby vzdálenosti, které tu jsou opravdu obrovské, ubíhaly přeci jen rychleji. Prvních pár potyček s nepřítelem a nové úrovně na sebe nenechaly dlouho čekat. Za každý level po 1 bodu do primárních vlastností a pár bodíků do sekundárních dovedností. Inu, příjemná změna oproti Diablu, kde těch statistik a čísílek bylo přeci jen pomálu. Ale co to? Sedmá úroveň a já pořád útočím s první úrovní Fireballu... Chvilku mi trvalo, než jsem si všiml nejrůznějších run, které padají různě po světě a zvyšují vaše bojové dovednosti. Trošku krkolomný systém, ale budiž. Po vyčištění okolního hvozdu, plného banditů a divokých zvířat jsem byl převelen na další štaci. Ještě se musím zmínit o kobkách v podzemí a vůbec přechodu z venku do interiéru, kde mě velice potěšila plynulost vniku do instance - žádný zdlouhavý loading.
Rozhlížím se po městě a všimnu si chlapíka, který jakoby vypadl z oka Gandalfovi či Elminsterovi a chce po mě nějakou ukradenou knížku. Vrátím mu ji tedy a ejhle! Zpřístupní mi možnost výměny run pro mé povolání nevhodných za ty, které potřebuji a dokonce možnost vytváření kouzelných komb, kdy můžete seslat až čtyři různá kouzla v jeden moment. Fajn, aspoň si posílíme útočná kouzla a zbavíme se přebytečných run. Tak a jede se dál...
Vedle banditů se začínají objevovat mračna goblinů, orků a sem tam nějaký minotaur. Fireball jsem vyměnil za Hurikán a tak není problém poslat do věčných lovišť i několik desítek nepřátel najednou. Zatím vypadá všechno dobře, kupředu po hlavním příběhu postupuji bez větších problémů a úrovně skáčou jako divé.
Po cestě dorazím k mostu, za kterým se rozprostírají písčité duny a moje srdce zaplesá radostí... ani tady nezapomněli na můj nejoblíbenější exteriér a vrhám se vpřed za dalším dobrodružstvím. Asi po 4 hodinách hraní mě však přepadne takový divný pocit, jako bych se vůbec nehnul z místa... projedu skoro několik kilometrů čtverečných a všechno vypadá úplně stejně - nepřátelé, prostředí i předměty, kterých je sice šílená záplava, ale ani jeden viditelně nevyniká nad ostatními. (Tu se mi zastesklo po Diablu, kdy dropl nějaký unique nebo set item a člověk ho střežil jako oko v hlavě, než padl lepší.)
Zcela rozčarován jsem opustil poušť a byl zvědav, jak to vypadá dál... to co přišlo, by mě nenapadlo ani v nejhorším snu... Už zase jedna a ta samá travnatá krajina, stejně vyhlížející vesnice i NPC. No, co se dá dělat, když už jsem hru pořídil, tak ji přece dohraji, alespoň jednou. Po asi dalších 3 hodinách sem objevil nějaký tunel pod jedním hradem a tím jsem se dostal až k portálu, kde jsem se utkal s prvním drakem v Ancarii. Celý natěšený z pořádně tuhého boje jsem na tu potvoru vystartoval. Za 20 vteřin bylo po drakovi a to jsem se ani moc nesnažil. Tak to už jsem si vážně připadal jak ve špatným snu, ale hrál jsem pořád dál. Vydržel jsem celou dobu, prošmejdil skoro celou mapu, až jsem se nakonec dostal do hradu finálního bosse. Tady jsem trošku doufal v nějaký lepší závěr, oproti té předchozí mizérii. Leč ten last fight překonal všechna má očekávání... V duchu jsem se musel omluvit Diablu a jeho poskokům, jestli mě jejich přítomnost na obrazovce někdy nudila.
Ve spojení s neuvěřitelným množstvím bugů, kterými trpěla první verze hry - psát "wasser" u jednoho z úkolů hlavní linie do příkazové řádky hry (bez pomoci na netu neřešitelný úkol) a nečekaná portace na opuštěný ostrov bez možnosti se vrátit jakkoliv zpátky mě strašily ještě dlouho potom - si u mě tahle hra zaslouží max. 60% za snahu obohatit žánr akčních RPG. Ale vracet se k tomu už asi nikdy nebudu.
Omlouvám se za rozsáhlost, ale když se rozepíšu, neznám mezí ;)
Jade Empire
Rozjezd nijak zázračný nebyl. Podivné ovládání, takřka chybějící inventář, herní plocha v podstatě koridor a hodně kecání. Postupně se ale příběh rozjel, člověk si na ovládání i user interface zvyknul a z JE se stala opravdu lahůdka. Hlavním tahákem je nakonec vynikající, neokoukané a zatraceně variabilní prostředí a příběh (byť částečně čitelný) obsahující nejeden zvrat. Systém souboje, vylepšování postavy a cestování po koridorovém světě je nakonec taky super. A aby toho nebylo málo, tak vše podbarvuje pěkná stylová hudba. Opravdu jsem byl mile překvapen.
Pokud chcete vyzkoušet "tak trochu jinou hru", tak JE je jasná volba a koupí rozhodně neprohloupíte.
Pro: herní systém, prostředí (!!!), příběh, hudba
Proti: zpočátku nepřehledné ovládání (ale zvyknete si)
Heroes of Might and Magic IV
Pro: Grafika, rasy, krásně zpracované prostředí
Proti: Není možnéé vylepšovat jednotky
GM Rally
Vozy značek Opel, Chevrolet a Saab už dávají dopředu tušit malý výběr aut, ale to se vzhledem ke zbytku hry dá jen stěží považovat za chybu. Všechny vozy se řídí stejně asi jako letící cihla. V malých rychlostech tak nedotáčivé, že nevyberete zatáčku, ve velkých pro změnu extrémně přetáčivé, že se neudržíte na silnici. Dobře, řekl jsem si, pošteluju nastavení vozu. Pošteloval jsem a bylo to ještě horší. Vtipné mi přišlo, že ani AI není schopná ovládat auto tak, aby nevypadala jako blondýnka při první hodině jízd v autoškole. Ve vyšších rychlostech se zkrátka smiřte s tím, že auto na silnici neudržíte, ať už hrajete na šipkách či s volantem. Destrukce vozu sice je přítomná, ale kvůli fyzikálnímu modelu je spíše přítěží. Tratě nejsou nijak zvlášť zajímavé a díky tomu, že se jezdí pokaždé ve stejné lokaci, jen po jiných cestách vás velmi rychle omrzí.
Technická stránka titulu je neuvěřitelně hnusná. Zřejmě se autoři rozhodli přidat do zastaralého enginu cool efekty z DIRTu a aby byli originální vytvořili jedinečný (a doufejme neopakovatelný) systém počasí. Ten pracuje zhruba tak, že vrchní textura oblohy se otáčí kolem dokola a spodní vrstva tvořená z chuchvalců vaty plující po obloze neuvěřitelnou rychlostí, vrhajíce na zem úžasné černé stíny. Společně s efekty, které přidávají ono „sexy“ béžové ladění, tak máte dojem neustále probíhající písečné bouře (což je ve Francii jistě standardem). Vykreslování objektů je i na maximální nastavení absolutně neschopné a po celou dobu hraní vám v horní polovině obrazovky velmi neelegantně vyrůstají ze země nové a nové ošklivé objekty. Věřte mě, ne oficiálním in-game (čti in-photoshop) screenshotům.
Nebyl jsem schopen titul dohrát a po prvních šesti závodech už ani dál hrát. Je to snad poprvé kdy jsem při hraní dostal panický strach, že té hře jde o můj život a jestliže okamžitě neskončím tak bude po mně. Nehorázná, odpudivá nuda. Za tři kila se radši nechte přeblafnout od cikánky u silnice. Hanba!
Pro: docela pěkné menu, malá hardwarová náročnost, mála cena (ve srovnání ceny a výkonu ovšem krajně vysoká)
Proti: odporná technícká stránka, prehistorické zvuky, příšerný jízdní model, nezajímavé vozy, nudné tratě
Disney's Duck Tales: The Quest for Gold
Pro: Super hra
Proti: propasti v jeskyních, ty mě dost štvaly
BioShock
Příběh - není ažtak marný, ale žádný zázrak to není. Chybí tomu taková nějaká komplexnost.....začátek je strašně vytržen z kontextu - plav, projdi Rapture, zabij *** a konec. Úděsný konec, tím si to tak nějak vše podkopalo a jen utvrdilo celoherní zážitek, že to prostě není nic světového, jen další hype. Hru pouze zachraňuje zajimavé prostředí(které se ovšem časem ohledí), povedená grafika-v čele s vymazlenou vodou a několika vychytávkami, které ovšem v konečném důsledku nezanechávají nějaký velký pocit výjeku nadšení. Hra je příšerně zdlouhavá(to bych řekl,že hře trochu uškodilo a dívím se že sem ji dohrál, když to "něco" stejně nedorazilo), například u nedávno dohrané Call of Duty: Modern Warfare 2 sem se nestačil nudit a nějakých 6 hodin v tomto případě je optimálních, jenže ta hra má neuvěřitelný spád, variabilitu prostředí a má to "něco", co udrží. Bioshock ne. Nedá se u něj dlouho vydržet, jelikož Rapture je strašně klaustrofobické - těsné, neprostorné. Samý tunel, repetetivní náplň, todle se dlouho v kuse hrát nedá. Btw z příběhu se myslím dalo vymáčknout hodně, ale zaspalo to někde na půl cesty.....
Plazmidy - neb takový trademark této hry. Pro mne nic revolučního, převratného a nesed sem si z toho na prdel. Proč? Dobře, mějte si plazmidy, ale zpracujte je opravdu "kulervoucně". Celou dobu sem také čekal na nějaké super schopnosti - jenže celou dobu stejně využijete plamen,mráz,elektriku a telekinezi...ostatní jsou do počtu. S plazmidy jsem se totiž nebavil. Nebylo to špatné, ale když to vidíte zpracováno někde jinak-lépe a hlavně zabavněji a máte možnost porovnat, je to jako nebe a dudy. Ptáte se, co sakra mám pořád na mysli? Tydle věci jsem si fantasticky užil v Dark Messiah of Might and Magic. Tam to bylo zpracováno naprosto dokonale(ikdž Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast hehe :). Nevím proč, ale miluji schpnost zmrazování - u Bioshocku má nejoblíbenější schopnost, třeba na zastavování Taťků a následného kropení. Jenže u ostatních nepřátel to není taková radovánka. U DM na vás někdo skočil, v letu sem ho zmrazil a při dopadu se rozprášil na tisíce zmražených kousíčků. U Bioshocku todle nefunguje. Prostě sletí na zem, stojí a čeká až rozmrzne. Nemluvě o tom, že animace vykonávání kouzel v DM byla udělána na výbornou...v pár věcech se zkrátka tydle hry dají srovnat, DM je tou lepší hrou.
Další trademark Velcí taťkové. Čekal jsem trošku větší čelendž. Ona vůbec celá hra je hodně jednoduchá, o konci nemluvě, to bylo opravdu trapné. Samá Rosie ze začátku, dlouho se čeká na ty taťuldy z přebalu. Ale jsou zpestření taktrochu jednotvárných splicerů. Ano, několik druhů splicerů, ale v podstatě se stejně dělá to samé + věžky a vrtulky. To nejsou moc variabilní nepřátelé. Tudíž nudí. Za taťuldy mají ovšem tvůrci +, alespoň nějaké to zpestření už v tak repetivním a znavujícím gameplayi. Prostředí se mi ze začátku líbilo a těšil se na další prozkoumávání, záhy jsem pochopil, že se žádné novinky nedočkám. Prostě budu neustále chodit po chodbách, toť můj úděl. Přeci když dělám tak tuneloidní prostředí, musím to aspoň v něčem obměnit. Vždyt i v Doom 3 se šlo ven a byla to příjemná změna. Vždy jsem vzhlížel vzhůru proskleným stropem a koukal na tu krásu nade mnou. Bohužel, nepodíval sem se ven ve skafandru. Nechodil sem po dně, neplaval kolem mrakodrapů či něco podobného jako třeba i v Star Wars: Knights of the Old Republic. Bohužel.
Hru jsem prolezl opravdu svědomitě, nalezl každý kout, každý pokoj, takže ne že bych hrou jen tak proběhl. Po čase jsem to už nenáviděl, ale nemám rád nevidět veškeré lokace hry, ať už se jedná o kteroukoli hru. Sbíral jsem veškeré nahrávky. Poslouchání nahrávek a sledování duchů velice hře-příběhu prospěly. Bez nich by příběh stál za 2 věci a bylo by to ještě více neosobní. To byl jediný přibližující moment, ovšem vzhledem k obyvatelům v Rapture a zdejší situaci. Chtělo to rozvinout na více frontách, pak bych neměl námitek.....AI protivníků je špatná, jen nabíhají, ovšem libilo se mi, že když hořeli utíkali se spláchnout:).
Bioshock je FPS a u FPSek je důležitý pocit ze zbraní, vůbec pocit ze soubojů a tak dále. Není to vyloženě propadák, ale kam se to hrabe alespoň na Half-Life 2, či na špici feelu ze zbraní a soubojů jako v CoD4/MW2 a nebo třeba mého dlouholetého miláčka Day of Defeat: Source. Hodně mi Bioshock připoměl v tomto Team Fortress 2, ale tam je to o něčem jiném, tam je to myšleno trochu jinak a hře to nikterak neubližuje.
Ještě k tomu zatracovanému konci. Nějak to stále nedokáži přenést přes srdce. Tím si prostě kopli balón do vlastní sítě. 3koda. Ze začátku to vypadalo na známku kolem 80%, ale neustále to jelo dolů. Váhal sem, ale ten konec to totálně rozsekal....
Automaty a veškeré vylepšování - příjemné oživení, ale žeby mělo nějaký zásadní vliv na cokoliv, se říct nedá. Leda tak na nejtěžší obtížnost, tak stačí sbírat co podlaha a těla nabídnou:). Nabourávání je zpočátku zabava. Ale po 30cátem heknutí, neustále repetivnosti a stejnosti to začne nudit. Ke konci, kdy sice máte vychytávky, jak si ulehčit práci, už mne to sr***lo, jelikož proud tekl čím dál více rychleji, ztrácel sem životy, přilétali vrtulky a nakonec ze sejfu vytáhnu pár nábojů, to je tedy skvělý :X.
Ač je hra řekl bych dobře optimalizována, neubránila se technickým chybám. Hodně často(hlavně v soubojích) vysazoval jakoby zvuk, šla slyšet střelba, rádoby kecy splicerů a vše se odehrávalo jakoby v jeskyni. Často vypadávaly titulky(z nastavení), což bylo otravné. Neustále skákat do nastavení a zapínat je. Samozřejmě už hodně nepříjemné byla synchronizace titulků, kde bych to nejraděj hodil za vinu tomu našemu "milovanému" distributorovi, kterého bych proklínal od rána do večera, ale bohužel, je to chyba hry ve všech jazykových mutacích. Jinak stejně - damn you CENEGA! :D
Todle bylo hodnocení druhé strany mince. Jak již jsem psal u Krize nemám rad hypované hry - proto je více podrobuji mému kritickému očku. Bioshock vypadal , že to dopadne dobře, ale padá do řad lehkého nadprůměru. Třeba Call of Duty: Modern Warfare 2 jsem se těšil až setřu, jenže tam mi těch pár nedodělků nevadilo a taknějak jsem byl hráčsky uspokojen. Ač jsem ji ovšem v komentu vychválil nedosáhla ani 90sátky. Po mém ročním(1,5 ročním-podle toho, jak se to veme) pauzování co se týče hraní PC her mě hraní už skoro nebaví, nenadchne a jsem jak stará důchodkyně, která nějakým zázračným způsobem je po 20 letech zase v přechodu. Hry hodnotím krityčtěji než předtím....hra kterou nemám rád už od oznámení a kterou mne Valve zklamalo je Left 4 Dead 2, na tu se těším až si na ni smlsnu:P, ale ohlasy jsou trošku jiné než sem čekal,uvidíme.
Ovšem zpátky k Bioshocku...hra má jistě a nepochybně světlé stránky. Ty ovšem zde dopodrobna uvedli někteří mi kolegové(samozřejmě s některými-možna většinou:D nesouhlasím) a rozepisovat je nebudu. Jako u Crysis(koment) sem šel s holou kůží, a věděl, že budu mít milión - , ale koho to zajímá...na dílo by se mělo nahlížet i z té ošklivé strany. Ovšem koment jsem psal naštván a pod vlivem :). Teď jsem při smyslech, jen spím:D. Takže mi je sem klidně sázejte, ale musíte uznat, že některé body zde uvedené mají více či méně pravdu.
Bioshock je příjemná hra, ale nic světaborného ažtak nepředvedla. Nejvíc mě štve neosobitost celé hry, dostanete pocit, že hráč je vlastně navíc, že ho hra odsunula a chce se hrát sama, bez vaši přítomnosti. Tudíž za mne 66%.
Pro: grafika,prostředí,Velcí taťkové,plazmidy,atmosféra, sestřičky
Proti: neosobitost,příběh,postavy,technické nedodělky,gameplay,prostředí,pocit ze zbraní,plazmidy,protivníci,AI
The Saboteur
První hodiny pro mě byly docela rozpačité a hra mě během nich v mnohém zklamala, ale postupně: Grafika neurazí, ale působí už trochu zastarale - tady se očividně sázelo na styl. Ale o tom později. Hra začíná v kabaretu plném polonahých slečen (v nastavení jde nahotu zapnout/vypnout - nikde jinde než v onom kabaretu se ale nahota neobjevuje), kde můžete obdivovat jejich solidní cecky a také si poslechnout tamní zpěvačku (mající na sobě jen třpytivé kalhotky) - místní hity jsou opravdu fajné a doufám že od nich časem vyšmejdím MP3ky. Vůbec hudební doprovod celé hry slušně podtrhuje atmosféru a zařadil bych ho mezi nejlepší letošní soundtracky.
Ale zpátky k tomu začínání - k našemu hlavnímu hrdinovi se přisedne Luc. Luc je vůdce místního odboje, před válkou spisovatel, ale hlavně nehorázně namyšlená a vygumovaná píča. Jakkoli je úvod co se týče postav a jejich motivací zmatený, ani po skončení nechápu, proč se můj hrdina rozhodnul následovat toho kreténa a jít vyhodit do vzduchu místní sklad paliva. A to hovado ještě při vyzvednutí výbušnin vytáhne s holejma rukama na dva nácky, bo otravujou nějakou babu. No prostě totální idiot.
A taky pochopitelně francouz. Francouzský přízvuk se nese celou hrou. Nesnáším francouzský přízvuk. Francouzi by se ve hrách měli zakázat. Možná by se měli zakázat úplně. Jak by bylo milionkrát lepší, kdyby se to odehrávalo v Praze (i když by jsme asi riskovali ze budeme všichni mluvit s ruským přízvukem). Luc je prostě suverénně nejprotivnější postavou Saboteura. Může mu konkurovat snad jen sestra vašeho (francouzského) kamaráda, která je do Luca celá udělaná a stejně jako Luc má hlavně později ve hře plnou hubu keců o národní hrdosti a feminismu.
No, kde jsem skončil. Jo. Takže náš hrdina Sean vyhodí do vzduchu sklad paliva. Spustí se alarm, ale o 30 metrů dál jsem pryč z kruhu (systém policie GTA4) a do dvou vteřin končí poplach. Náckové do mě sice mezitím stříleli, ale Sean... (budeme mu říkat příjmením, Sean zní teple - stačí že jsme v Paříži) Devlin vydrží opravdu hodně a minimálně první polovinu hry je docela umění vůbec chcípnout. Vůbec ta hra je i na konzolovku docela jednoduchá.
Po první misi má Luc plnou hubu keců, jak se věci daly do pohybu a všechno se teď změní a na to si střihneme flashback z černobílé Francie do barevného Německa, tuším že 3 měsíce nazpět. Černobílá Francie - na územích pod silnou nadvládou nácků je všechno černobílé, až na světla v oknech a červenou barvu. A je noc. Po narušení vlivu nácků v dané oblasti se čtvrť zalije barvou a rázem je den. A při projíždění městem se to podle toho samozřejmě mění. Na můj vkus sice trochu laciné, ale musím uznat, že v kombinaci s hudbou to černobílé ladění na atmosféře přidává.
Flashback v Německu dodá do příběhu několik dalších důležitých postav. Devlin je (byl) totiž dříve-mechanik nyní-závodník a v Německu se chystá jeden ze závodů šampionátu. Seznamujeme se tak s italským hlavním mechanikem "Starejdědek Jsijakomůjvlastnísyn", s Devlinovým kámošem a jeho sestrou, které jsem už zmínil, a s fešnou blondýnkou, která.. e.. no vlastně tam není moc vysvětleno, odkud se přesně znají, ale asi je prostě fanynka rychlých aut a Devlinova irského zadku. V závodě vyhraje Němec (jak jinak než podvodem) a když se mu Devlin s kamarádem rozhodnou pomstít demolicí auta, zjistí o něm pár nehezkých věcí. Devlinův kamarád při tom přijde o kus hlavy, což mu kamarádova sestra asi půl hry vyčítá, než definitivně přejde na odbojářské kecy. Po menší stealth akci nacisti zahájí převrat a zbytek téhle party na poslední chvíli prchá do Francie.
Po tomhle úvodu ani moc nevíte kdo je co zač a jaké má pohnutky, ale časem si jakš takš uděláte obrázek. Dál je to příběhově plytké jak GTA4 - řada misí od řady lidí, všeobecně s úkolem vyhnat nácky a posílit odboj, sem tam něco kolem lovení onoho Němce. To v zásadě nevadí, ale docela mě štvaly dialogy, které jsou místama vyloženě absurdní a těžké béčko, nehledě na ten debilní francouzský přízvuk.
No. Takže ze začátku jsme si hlavně zvykal na to, že s vyprávění příběhu je tak trochu za trest a že řada věcí je primitvně jednoduchá. Mimochodem ad stealth prvky - pokud jste v civilu a nácek uvidí, že máte v ruce zbraň, začne stoupat ukazatel podezření a nácek se vydá vaším směrem. Stačí ale zbraň schovat pod kabát a civil se samopalem v okupovaném městě rázem přestává být problém hodný pozornosti. Podobně jako 30m útěk - WTF? Nebo alarm - střelba způsobí maximálně to, že se někdo zajde podívat. (A pokud najde mrtvolu, nejdřív ji změří puls. Na jednom místě jsem takhle zabil asi 8 vojáků a to chodili celkem rychle za sebou) Ale nechte nácka zapískat na píšťalku, a širé okolí bude rázem v pohotovosti. Ale když se člověk smíří s těmhale prkotinama a naučí se pravidla hry, hraje se to celkem pěkně.
Protože: Na rozdíl od GTA tu jsou v misích checkpointy (whee) a lze je často splnit víc než jedním způsobem - obvykle můžete zvolit buď klasický styl Rambo, případně si obstarat uniformu a použít hlavní vchod stylem Hitman, nebo místo použití hlavního vchodu vyšplhat na střechy ála Altair. Devlin umí po domech šplhat celkem obstojně, i když zdaleka ne tak rychle, jako kolega Altair. Ovšem pokud římsa pokračuje za roh, nedokáže tam bůhvíproč přeručkovat... Navíc jednotlivé mise nepostrádají variabilitu (i když jde často v zásadě o to samé), možná i proto, že celá hra mi vedle GTA4 přišla tak poloviční.
Ke hrám typu GTA neodmyslitelně patří auta. Najít zaparkované bývá občas problém, jinak jich tu jezdí (vzhledem k okupaci) poměrně dost. Není ani problém sehnat nějakou slušnější káru a uložit si ji v garáži, takže si ji tam můžete kdykoliv vyzvednout znova. Řízení mi ze začátku přišlo trochu těžkopádné, ale nebyl problém si zvyknout. Kamera za autem je umístěná tak, že je dobře vidět horizont i silnice, což po zkušenostech s GTA4 rozhodně oceňuju. Město není bůhvíjak veliké (a je rozdělené na několik bezpečnostních zón, ale teoreticky snad máte od začátku přístup všude), ale bohatě postačuje a je doplněno celkem rozlehlým venkovem. Ve hře jsou asi 4 závody - mám za to, že jejich průběh je do jisté míry naskriptovaný, ale vlastně mi to vůbec nevadilo.
Do boje si můžete krom výbušnin vzít jen dvě zbraně. a u překupníků pak můžete za kontraband kupovat nové kousky a munici. Arsenál je poměrně slušný, vedle klasických kousků vč. tlumených verzí pistole a samopalu je tu pancéřová pěst, plamenomet, nebo speciální Terror zbraně, které používají speciální komanda nepřítele a které jsou v zásadě klasickými zbraněmi, jež mají na tu dobu dost neobvyklé vlastnosti.
No. Co bych ještě zmínil... jsou tu perky, pár upgradů, pytel collectibles, je tu mise na jedoucím vlaku, pár nepodstatných bugů (sranda když nácek zarputile ignoruje, že pod ním právě vybuchnul most), let zeppelínem hm... ve městě není moc orientačních bodů, napadá mě jen náměstí s tím vítězným obloukem, nebo co to je. Kdesi na venkově jsem našel veselou variaci na Duck Huntera (střílení kachen vylétávajících z křoví, jen nikde není ten otravnej pes.) To je asi všecko. Pěkný sporťáky (Altair je můj favorit) a další speciály (gestapácká limuzína má pod přesní kapotou kulomety, xoxo). Qiucksave/quickload je k ničemu. Potěšilo zpracování konce, i když chtěl jsem ho sejmout ručně.
The Saboteur je prostě GTA z atraktivního prostředí, s pořádnou atmosférou a hudbou, okořeněná stealth prvky a skákáním po střechách. Navíc neopakuje chybu GTA a používá v misích checkpointy, což určitě šetří nervy. Vadili mi jen francouzi, úroveň dialogů a trochu chaotický rozjezd (pořádný příběh jinak v tomhle žánru stejně nikdo krom Mafie pořádně nezpracoval), a možná to nemuselo být tak jednoduché, ale s tím se dá žít :)
Pro mě je The Saboteur po Mafii a San Andreasu asi nejlepší hrou z tohodle žánru, i když když je to není vyloženě AAA titul. Ale je zábavný, zajímavý, má výbornou atmosféru, takže nemůžu jinak než doporučit.
Pro: atmosféra, hudba, checkpointy, více možností řešení úkolů, sporťáky
Proti: francouzi, úroveň dialogů, jednoduché, nějaké ty bugy, jak se po anglicku říká - a little rough around the edges
Warcraft III: Reign of Chaos
Niekomu sa samotný príbeh princa Arthasa, the burning legion a ostatných protagonistov môže zdať triviálny, klišovitý a hlúpy, mne však vo svojom štýle rozprávania a spracovania(cutscény v engine hry a pre Blizzard povestné renderované cinematics), spolu s niekoľkými zvratmi, viac než vyhovoval. Samozrejme občas sa dajú určité veci ľahko predpokladať, ale netreba zabúdať, že sa stále jedná o realtime stratégiu a nie nejaké RPG alebo adventure. Predovšetkým prvé dve kampane za ľudí a nemŕtvych ma po príbehovej stránke bavili najviac, čo však neznamená, že za orkov a nočných elfov to tiež nebolo zaujímavé.
Herný štýl sa zameriava predovšetkým na určitý vybraný menší počet jednotiek (20-30 kusov cca) než na obrovské armády, čo možno dáva väčšiu prehľadnosť a možnosť ako takého taktizovania v singleplayeri, kde je to však obmedzené či už prístupnosťou jednotiek (silnejšie jednotky sa v kampani postupne odomykajú a je evidentné, že v misii kde sa tak stane, zohrávajú dôležitú úlohu), alebo možnosťami ich použitia. Misie by som mohol taktiež rozdeliť na dva typy: v tom základnom hráč stavia základňu a čelí nejakým požiadavkám ako zničenie nepriateľskej základne a podobne, ako sme v RTS zvyknutí, zatiaľ čo druhý typ misie nás postaví do čela menšej skupinky jednotiek vedených hrdinom cez mapu.
Ozvučenie ako to už v prípade Blizzardu býva je opäť na výbornú, len v českej verzii hry sa hráči dočkali dosť otrasného voice overacting dabingu. Čo sa týka grafického spracovania, na svoju dobu bolo veľmi príjemné, najmä efekty kúziel a boja a mne sa páčilo oveľa viac než v konkurenčnom Age of Mythology.
Multiplayer sa stal nedieľnou súčasťou progamingu, ale zároveň poskytoval dosť veľkú zábavú aj nám amatérom. :) Nedostatkom rôznorodých veľkých či malých máp W3 určite nepôsobí.
V závere by som už len chcel dodať, že hra možno mala veľa hypu, možno tam nie je 99% originálnych a možno je to dokonca pre niekoho až primitívne, ale ako celok hra fungovala a stále funguje výborne a nemôžem vymenovať veľa stratégií, v ktorých by ma singleplayer časť chytila a pustila až pri záverečných titulkoch.
Pro: kampaň, príbeh, 4 zábavné frakcie a jednotky hrdinov, cinematics, hudba, multiplayer
Proti: zbytočnosť zoomu, grafika nemusí sadnúť každému, v cz verzii dabing
Memento Mori
Pro: závěr příběhu, grafika
Proti: v prvních dvou třetinách jedna velká nuda, velmi nízká obtížnost
Braid
Přirovnal bych ji ke krátké povídce z časopisu nebo sbírky.
Mezi negativa bych řadil extrémně krátkou hrací dobu, velmi nevyužitý potenciál - a s tím související velmi nízkou obtížnost hry (tedy, s výjimkou hvězdiček). Tak nějak jsem čekal, že úvodní světy jsou víceméně tutorialy pro jednotlivé možnosti, co hra nabízí a potom se to konečně rozeběhne a budou zde rozsáhlejší světy, které budou vyžadovat kombinace jednotlivých schopností postavičky.
Na druhou stranu, žijeme v moderní době jednohubek, takže očekávat rozsáhlejší hru asi není na místě - zároveň ale hodnotím jak hodnotím.
Tj. povedená jednorázová hříčka, která rozhodně stojí za zahrátí (za €2) - být dražší, asi bych se rozmýšlel.
Pro: hudba, visuální zpracování, zábava
Proti: krátké, velmi jednoduché, nevyužitý potenciál
Pro: Locomotion Theme, které je mojí nejčastěji poslouchanou skladbou/písní vůbec od roku 2009 dle last.fm :-)
Proti: AI počítače (!!!), hratelnost, grafika, ovládání, inovace