Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Braid

80
150 hodnocení Platformy
Žánr:
logická > nezařazeno *
akce > plošinovka
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
16.08.2008 X360
10.04.2009 PC
12.11.2009 PS3
17.12.2015 XOne
Vývojáři:
, (PS3 verze)
Oficiální stránky:
http://braid-game.com/
Úspěšná logická 2D plošinovka původně vydaná na Xbox 360 si našla cestu i na PC a PS3. Braid na první pohled vypadá jako klasická plošinovka máriovského typu, ale jeho hlavní náplní je ve skutečnosti řešení mnoha puzzlů a hádanek pomocí hrátek s časem. Hlavní hrdina Tim totiž dokáže mnoha způsoby ovládat čas. Nicméně výběr způsobu ovlivnění toku času není na hráči, ale závisí na dané úrovni.

V šesti světech se hráč setká s šesti různými způsoby ovlivnění času. V prvním světě může zcela otočit jeho běh (lze se vrátit až na samotný začátek úrovně), v druhém taktéž, ale některé objekty a nepřítelé tyto změny ignorují. Ve třetím světě se čas pohybuje kupředu spolu s pohybem hlavní postavy skrz úroveň hry. Ve čtvrtém světě pak po přetočení času zpět hráčův duch opět provede stejné akce (řešení puzzlů, které vyžadují více akcí najednou). V předposledním světě se kromě převíjení času zpět využívá i jeho zpomalení. V poslední šesté úrovni se pohybem dopředu převíjí čas okolí zpět do minulosti, což zajímavým způsobem odhalí některé příběhové prvky.

Zápletka Braidu se také na první pohled podobá příběhům slavného instalatéra Mária: Hlavní hrdina Tim se vydává zachránit princeznu unesenou zlým monstrem. Nicméně narozdíl od Mária zde najdeme bohatší děj i nějaké zajímavé zvraty v příběhu.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Graficky překrásná, s neméně pěkným zvukovým doprovodem. To bylo první, co mě zaujalo a taky asi to nejlepší, co na Braidu vidím.

Netušil jsem moc o čem Braid vlastně je a čekal jsem něco, kde bude víc hopsání a míň šílených puzzlů. Každopádně mi Braid přijde mnohem víc jako logická hra, než jako plošinovka. První puzzly jsou jednoduché a seznamující, ale už v pvním světe člověk narazí na věci, jejiž řešení jsou už tak nějak až moc out-of-the-box a některá pozdější už mi víc připomínala exploitování bugů, než logické řešení probélmu. Obtížnost navíc hodně rychle stoupá a ačkoli v každém světě fungují trochu jiné mechanismy, jen v tom prvním se hra trochu obtěžuje do nich hráče nějak zasvětit. Dál ve hře si prakticky musíte všemožné finty osvojit za chodu, což je poměrně frustrující, stejně jako občasné záseky kdy dojde na přetáčení času "dokud to jednou nevyjde."

Prostě obtížnost stoupá celkem strmě, myslím že by hře mnohem víc slušely delší úrovně a volnější tempo v narůstání obtížnosti. Ono těch opravdu kritických dílků skládačky je jen malá část, ale pro dokončení hry musí hráč sebrat všechny. (Za naprosto šílené pak považuju sbírání hvězdiček, které je patrně určené vybraným sebemrskačským masochystům.)

Čili po prvních dojmech, kdy jsem docela určitě uvažoval o 90, jsem zjistil, že mě ta hra tak nějak štve. Ale pořád byla krásná, nedalo se jí upřít originalitu a nápaditost a docela mě těšily narážky na Maria. (Hlavně konce jednotlivých světů, v čele s tím kde se čas hýbe spolu s vámi :)) Takže slušných 85.

Nakonec jsem ale zahrál finální svět, poslední level, který je skvěle navržený a level-design se tu nádherně snoubí s příběhem, aby nakonec vyplivnul vcelku šoující zakončení a v epilogu nějaká ta životní moudra. Což sice úplně nenapravilo moje znechucení z některých puzzlů, ale nadchlo mě dost na to, abych se vrátil zpátky k 90. Sice je to pro mě docela slabých 90, ale Braid si je holt nějak zasloužil.

Pro: grafika, hudba, humor, závěr, originální nápady

Proti: prudce stoupající obtížnost rozhodně nečeká na hráče, frustrace kolem přesného hopsání, pochybné fígle spojené s některými řešeními puzzlů

+27+30 / -3
  • PC 80
Braid je líbivá, originální a poměrně náročná platformovka, která působivě kombinuje naivitu s vážností. Panáček, jehož ovládáte, lvíčci a králíčci, kteří vás chtějí sežrat, design prostředí i hudba působí půvabně až roztomile, ale nenechte se tím zmást. V jednotlivých úrovních se stupňující se obtížností totiž sbíráte kousky skládanky, která nevěstí nic dobrého.

Výjimečným prvkem hry je ovládání času - můžete ho vrátit i zpomalit, navíc některé předměty ovlivňuje a některé ne, takže právě manipulace s časem je klíčová pro řešení úrovní. To alespoň u mě vyžadovalo dost velké využití mozkových závitů, takže pokud chcete hru hrát poctivě, asi ji během jednoho večera nezvládnete. Nakonec je ale natolik dobrá a konec natolik neotřelý (čas pro změnu manipuluje s vámi), že to za nějaké ty i dlouhodobější záseky stojí. Já jsem se na pár posledních kol podívala na walkthrough, protože už té trpělivosti asi moc nemám, ale to není nikdy dobrá volba, jelikož pak pro vás hra ztrácí význam a rovnou se můžete dodívat, jak ji hraje někdo jiný. Některé úkoly v Braid zase spočívají v šikovnosti ovládání (musíte ve správnou chvíli skočit na správné místo správným způsobem), což je taky iritující, protože víte, jak to má být, ale nejde vám to - takže hlavně v klidu a nepodlehnout frustraci.

Braid je tak trochu hipsterská hra v tom, že její pravé téma je prezentováno natolik krypticky a fragmentovaně, že se pak nabízí komentáře typu "to ty bys nepochopil" nebo "Kenneth Bainbridge, toho asi neznáš." Nakonec je celá ta honba za princeznou jedna velká subverze a metafora, takže to chce texty ve hře opravdu číst a nezanedbat průzkum epilogu (případně si pak přečíst na Googlu, o čem to je), abyste z toho měli kompletní zážitek.

Pro: půvabnost designu, neotřelost, ovládání času

Proti: plánování skoků na pixel přesně

+19+19 / 0
  • PC 70
Humble Bundle je skvělá věc. Díky téhle a dalším podobným akcím ve stylu „kupuj, za kolik chceš“ se dá dostat ke skvělým indie titulům za pár babek. A Braid je právě jednou z těch her, které bych si asi hned tak nekoupil, ale v balíčku s dalšími 5 jsem prostě neodolal a pár dolarů jim na účet poslal.

Na první pohled Braid vypadá naprosto kouzelně a já měl pocit, že hraju po všech směrech špičkovou plošinovku. Tento pocit ale záhy zmizel, protože hra mi strašlivě rychle dala najevo, že chce být těžká a frustrující. Ona to totiž není klasická skákačka, ale spíše logická hříčka. Hra obsahuje několik světů a každý má trochu jiný styl řešení. Cílem je získat puzzlíky poschovávané na různých zapeklitých místech. Hru lze samozřejmě proběhnout bez jejich sbírání, ale tak se hráč k samotnému konci nedostane.

Obtížnost jde dost strmě nahoru, nicméně do čtvrtého světa jsem byl schopen všechny situace vyřešit, ač to často byla pořádná fuška. Pátý svět už obsahoval nějaké pasáže, kde jsem se musel kouknout na YouTube. A svět šestý? Ten jsem podle návodu projel prakticky celý, protože jsem se nemohl ubránit pocitu, že se tvůrci snažili hráče nasrat. Řešení většiny hádanek bylo absurdní a často i založené na hodně přesném skákání. Skoro jako kdybych celou pátou úroveň řešil cestou, jakou bych vůbec neměl. Mám dojem, že tady designéři notně přestřelili a to se i dost odrazilo na výsledném dojmu ze hry.

Jak jsem už říkal na začátku, hra je po audiovizuální stránce božská. Nádhernou kreslenou grafikou doplňuje atmosférická hudba, jež do hry vtáhne a nepustí. Příběh, přiznávám se, jsem moc nepochopil, jelikož mi tahle nepřímá vyjádření moc neříkají.

Pro: Krásně to vypadá, krásně se to poslouchá, krásně se to ovládá...

Proti: ...ale už ne tak krásně se to hraje.

+17+18 / -1
  • PC 100
Takže, tahle stařenka je prostě nádherná. Grafika (van Chochoch by zajisté přikyvoval), hudba, záhadný příběh (s úryvky od Anči Bombový až po výchovu spratka co chce do cukrárny, ale proč mají ve výloze magnetický monopól?), obtížnost (každý si vybere - prochazeč, skladač puzzle i OCD sběratel hvězd).

Ke hraní této hry podruhé jsem se doposud nikdy neodvážil. Složitost získávání hvězd mi přišla až příliš.
Ale kupodivu podruhé je to mnohem jednodušší. Všechny herní režimy manipulace reality naskakují okamžitě. Všechny pozice hvězd také (hele tam nahoře by mohlo něco být). Tomu odpovídá i herní čas 10h (a z toho 2h jen na 1. hvězdu) oproti 28h na poprvé (také 2h na první hvězdu : - )) ).

Je to opravdový klenot. Takže jasných 100%.

Bohužel se mi neosvědčilo jí někomu doporučit. Začátek je pro ukázku (o čem to je) zcela nevhodný. Samotná informace, že tu neplatí "Teď chcípneš, slyšíš mě?" je na ukázku málo. Jenomže jak někomu ukázat na právě nainstalované hře "THE PIT" ve všech variantách?

Pro: Grafika, hudba, příběh, složitost

Proti: Nic

+16+16 / 0
  • PC 70
Hmm. Pěkná hudba (díky krátké hrací době se ani moc neoposlouchá), fajn grafický styl a vůbec visuální stránka hry. Vcelku povedená oddychová hra, s docela zajímavým příběhem i hratelností.

Přirovnal bych ji ke krátké povídce z časopisu nebo sbírky.

Mezi negativa bych řadil extrémně krátkou hrací dobu, velmi nevyužitý potenciál - a s tím související velmi nízkou obtížnost hry (tedy, s výjimkou hvězdiček). Tak nějak jsem čekal, že úvodní světy jsou víceméně tutorialy pro jednotlivé možnosti, co hra nabízí a potom se to konečně rozeběhne a budou zde rozsáhlejší světy, které budou vyžadovat kombinace jednotlivých schopností postavičky.

Na druhou stranu, žijeme v moderní době jednohubek, takže očekávat rozsáhlejší hru asi není na místě - zároveň ale hodnotím jak hodnotím.

Tj. povedená jednorázová hříčka, která rozhodně stojí za zahrátí (za €2) - být dražší, asi bych se rozmýšlel.

Pro: hudba, visuální zpracování, zábava

Proti: krátké, velmi jednoduché, nevyužitý potenciál

+15+19 / -4