Warcraft III: Reign of Chaos, třetí díl série Warcraft, je po vzoru svých předchůdců válečnou RTS zasazenou do středověkého prostředí, v němž klíčovou roli hraje magie. V kontextu série je hra význačná hlubším podáním příběhu, kde více prostoru dostávají jednotlivé postavy, a posunem v herním systému, který největší sílu na bojišti dává do rukou hrdinů – unikátních jednotek na bitevním poli.
V souladu s předchozími díly se ve hře vedle lidské stopy objevuje řada ras, jež se hlásí ke čtyřem hratelným stranám – lidské Alianci, orkské Hordě, Pohromě nemrtvých a Strážím temných elfů. Za každou stranu hra obsahuje kampaň, která tvoří část jednoho velkého příběhu; v rozporu se zvyklostmi série tak kampaně lze hrát jen v hrou určeném pořadí. Děj, začínající až nevinnými půtkami mezi lidmi a orky, za účasti nemrtvých brzy eskaluje v pohromu lidského království Lordaeronu a panenské přírody temných elfů v prostředí Ashenvalského lesa. Nato se tato uskupení stanou bratry ve zbrani a spolu s orky, hledajícími nový domov, se hrozbě Plamenné legie, již jsou nemrtví s to povolat, postaví na odpor. Příběhová linka je vyprávěna renderovanými sekvencemi, úvod hry a konec každé kampaně jsou zpracovány jako animace. Postup hrou je lineární, nicméně velice časté jsou dobrovolné úkoly.
Každá strana disponuje trojicí hrdinů, z nichž hráč v multiplayerové hře nebo skirmishi může mít všechny tři; v kampaních jsou hrdinové určeni dějem. Každý hrdina může postoupit až na 10. úroveň, přičemž každé zvýšení úrovně s sebou nese zlepšení síly, obratnosti a inteligence. Postup rovněž dává hráči bod, jenž lze utratit za zpřístupnění či vylepšení kouzla nebo druhotné schopnosti. Soubor kouzel a druhotných schopností, mezi nimiž jsou nejčastější aury, je dán pevně. Ve volných hrách a v dějstvích kampaní, ve kterých není jediným úkolem s předem danou armádou projít mapou, hrdiny lze neomezeně oživovat. Význam hrdinů, daný jejich cenou a přínosem v bitvách, je umocněn přítomností neutrálních jednotek, jejichž zabíjením hráč pro hrdiny může získávat zkušenosti před kontaktem s nepřítelem.
Ačkoli hlavním pilířem hry jako takové jsou hrdinové, stále se jedná o válečnou real-timeovou strategii, v níž o vítězi rozhoduje ovládnutí surovinových zdrojů, systém budování základny a ve velké míře rovněž micromanagement jednotek. I bez ohledu na hrdiny se hratelné strany značně odlišují; to nejen jednotkami, ale také způsobem získávání surovin. Po stránce surovin se hra vrací k prvnímu dílu – zlatu, jehož těžbu z jednotlivých zlatých dolů navyšováním počtu dělníků nově nelze urychlovat neomezeně, konkuruje jen dobývání dřeva, jež je potřebné především ke stavbě budov. Hráčovy možnosti ovšem dále omezuje jídlo: jeho jednotky hráč v závislosti na rase může získávat stavbou farem, nor, zikkuratů nebo studen. Jídla se přitom týkají dvě podstatné změny oproti předchozím dílům – zavedení diverzifikace jeho spotřeby jednotkami podle jejich síly a představení údržby armády, což se projevuje ztrátou 30% příjmu z těžby zlata, využívá-li hráč více než 40 z maximálního počtu 90 jednotek jídla, a odvádění dalších 30 %, pakliže spotřeba jídla převyšuje 70 jednotek.
Hra byla vydána v kompletní české lokalizaci. Multiplayer je možný po lokální síti nebo Internetu, a to až v osmi hráčích; (Battle.net); hráči si mohou posílat suroviny, před začátkem hry utvářet týmy a týmoví partneři mezi sebou mohou sdílet ovládání jednotek.
O rok později vyšel ke hře datadisk Warcraft III: The Frozen Throne.
@Tulareanus (23.02.2022 19:44): Tak na toto můžeme mít jiný názor. Já jsem třeba až u příležitosti C&C Remastered zjistil, že některé jednotky, které jsem považoval za nové v RA2 byly přidané už v datadisku RA1: Aftermath. Z mého pohledu RA2 originální prostě není, ale stále je to podle mě nejlepší (nejzábavnější) díl série. Nejvíc inovací do RTS přineslo možná hned první C&C. Bylo vlastně úžasné, že se hned dalo všechno pohodlně ovládat, budovatelský aspekt byl intuitivní, a právě už i tady bych řekl, že příběh kampaně byl super, minimálně ty filmečky na 2 CD byly ve hře z roku 1995 dost wow.
Když se zamyslím třeba nad SC1, tak ten se hraje velmi podobně jako W2, jen má mnohem, mnohem lepší jednotky. W3 je oproti SC1 více originální/revoluční, ale SC1 bylo hned od počátku vyladěné na maximum, takže lépe odolává času.
Když se zamyslím třeba nad SC1, tak ten se hraje velmi podobně jako W2, jen má mnohem, mnohem lepší jednotky. W3 je oproti SC1 více originální/revoluční, ale SC1 bylo hned od počátku vyladěné na maximum, takže lépe odolává času.
Pro: AI počítače, příběh, hratelnost, grafika, hudba, český dabing, filmečky, hrdinové
Proti: Pokračování je mmorpg :(