Warcraft: Orcs & Humans je první real-time strategií zasazenou do prostředí středověku a magie a také první real-time strategií, která nabídla hru více hráčů. Ve fiktivním světě Azeroth na život a na smrt bojují dvě rasy - lidé a orkové. Příběh hry začíná ve chvíli, kdy lidský mág Medivh v touze po moci nad Azerothem nabídne orkům přístup do této země výměnou za zničení zdejšího království a získání další moci.
Singleplayerová kampaň nabízí 12 misí za lidskou Alianci i orkskou Hordu. Mise nejčastěji vypadají tak, že hráč začíná se základnou a několika jednotkami a cílem je eliminovat nepřátelské jednotky a budovy. Méně často je hráč vybaven jen jednotkami; s těmi si pak musí vystačit až do konce levelu. V kampani je možno libovolně ukládat a označit nanejvýš čtyři jednotky. Multiplayer je možný ve dvou hráčích, a to po sériové lince nebo IPX.
Ve vlastní hře hráč rozvíjí základnu, těží suroviny, kterými jsou zlato a dřevo, odemyká technologický strom a buduje armádu. Jak lidé, tak orkové, mají šest základních typů jednotek - pěšáka, střelce, jízdu, katapult a dva typy kouzelníků, další jednotky lze vyvolávat právě kouzelníky. Pro produkci jednotek je potřeba stavět farmy. Strany se liší jen kouzly a vyvolávanými jednotkami.
Z pohledu Warcraft universa orkové nakonec zvítězí a vyženou zbytky lidí z Azerothu, Medivh se však tohoto vítězství už nedožije. Tento konflikt je později nazván První válkou. Dějová linka pokračuje ve hře Warcraft II: Tides of Darkness.
@Karasman (23.02.2022 06:59): V Dune 2 jsem pouzival klavesove zkratky na pohyb utok atd. Pak to bylo trochu snesitelnejsi. Nastesti byla hra limitovana na pocet vyrobenych jednotek naraz, tak se to dalo se zatnutymi zuby hrat.
Pro: legendární věc, pilíř herního žánru RTS
Proti: schématický klon DUNE II