Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

Jeden z tvůrců hry, Rob Pardo, v jednom rozhovoru řekl, že po poslední misi za Noční elfy, ve které, společně ještě s orky a lidmi, bráníte Strom světa, měla následovat ještě jedna mise, která se měla nazývat "Archimonde´s ascent". Údajně v ní měl hráč nějakým způsobem bránit hlavnímu padouchovi Archimondovi v tom, aby se ke stromu dostal. Jelikož ale mise trvala něco přes dvě hodiny, plus i testeři prohlásili, že je hratelnost poněkud nudná a otravná, byla nakonec vyškrtnuta.
Tvůrci původně zamýšleli vytvořit 6 hratelných ras. Mezi původními (Lidé, Orkové, Nemrtví, Temní elfové) se měli objevit také Skřeti (Goblins) a Plamenná legie. Kvůli složitému a problematickému vybalancování 6 ras, tento plán nakonec vývojáři opustili. Skřeti a Plamenná legie ve hře sice zůstali, ale ne jako hratelné rasy.
Hra na své předchůdce disponuje podstatně širší diverzifikací ras, jejíž některé prvky se pokusím představit v následujících větách:

Lidé jsou, hodnoceno podle herních hlášek a dialogů, hratelnou rasou nejméně oddanou boji a vítězství. S výstavbou budov mohou – za cenu dalších surovin – pomoci další dělníci (zvýšení rychlosti výstavby) – až do počtu k obepnutí obvodu struktury. Všichni dělníci jsou při výstavbě zranitelní; při obraně základny mohou pomoci jako pěšáci (domobrana). Je to jediná hratelná rasa, která má jinou budovu pro hlavní upgrady (kovárna) než pro odkládání vytěženého dřeva (pila). Farma dodává 6 jednotek jídla namísto 10 u každé konkurence, a také jako jediná budova svého druhu nemá jiný význam. Obranná věž je po výstavbě nečinná, k útoku je potřeba každou jednotlivě vylepšit do jednoho ze dvou druhů (datadisk přidává třetí možnost). Lidé de facto nemají top jednotku (za 5+ jednotek jídla).

Orkové stavějí vždy právě jedním peónem, „schovaným“ ve staveništi. Jídlo generující orkské nory zraňují pěchotu a jízdu nepřítele při jejich útoku; navíc mohou pojmout až čtyři peóny ke střelbě ze svého nitra. Ničením budov nepřítele lze po vylepšení získávat suroviny. Jezdectvu je po upgradu umožněno spoutat a donutit přistát vzdušnou jednotku, takže není potřeba trénovat (slabé) střelce. Kodo nemá velkou výdrž, ale blokuje útok a pohyb jedné nepřátelské jednotky. Obranná věž je fixně lehká střelecká. Tato rasa konečně může léčit vlastní jednotky. Starý známý grunt stojí 200 zlata, 3 jídla, kdežto k jeho starému známému protějšku footmanovi se váží hodnoty 135 zlata, 2 jídla.

Nemrtví jako jediní mohou (s výjimkou základní budovy) stavět jen na „poničené zemi“, kde se jejich jednotkám regenerují hitpointy, a pouze jejich rasa smí prodávat budovy; dělník (akolyta) stavbu pouze zahájí, pak se může věnovat jiným věcem. V okolí jejich budovy pro upgrady se neustále generují mrtvoly, které kouzelníci (nekromanceři) mohou oživovat. Obrannými strukturami jsou budovy pro jídlo. Nemrtví před těžbou zlata musí zlatý důl za 255 zlata, 220 dřeva „začarovat“, to však výjimečně nepotřebuje poničenou zemi ani hlavní budovu – nemrtví zlato nenosí. Základní budova je nejlevnější mezi rasami a střílí. Dřevo těží (výhradně) první bojová jednotka. Druhá bojová jednotka neútočí do vzduchu, ale na dálku ano, a jako kavalérie u orků dokáže znehybnit vzdušnou jednotku. Druhá a třetí bojová jednotka, jež je navíc letecká a má více než třikrát silnější útok proti vzdušným cílům než proti pozemním, se mohou (po vylepšeních) rychle regenerovat ve stavu, ve kterém nemohou útočit. Povoz těl plní funkci obléhacího stroje, současně však může pojmout až 8 mrtvol (k oživení na kostlivce). Top jednotka – mrazivý wyrm – stojí (mj.) 7 jednotek jídla, přičemž žádná jiná jednotka ve hře (v Reign of Chaos) nestojí více než 5. Být nemrtvý je vlastnost nemechanických jednotek, jež zakládá jiné chování vůči uzdravování či poškozování prvním kouzlem paladina či rytíře smrti. Hrdina pán děsu není hratelný v kampaních.

Temní elfové se váží na denní dobu; regenerují a maskují se pouze v noci. Většina budov je živých – dokáží (velmi pomalu) chodit, útočit a léčit se konzumací (normálních) stromů, které se jinak při těžbě (těžbě dřeva) nespotřebovávají. Dřevo ani zlato se nenosí; zlatý důl je třeba „zaplést“, což vyžaduje hlavní budovu v jeho bezprostřední blízkosti. Funkci jídla zajišťují měsíční studny, jež sekundárně doplňují zdraví a manu; samy se plní v noci. První bojová jednotka je střelcem, první a druhá bojová jednotka jsou ženského pohlaví. Dva typy jednotek (druidové) mají „lidskou“ a zvířecí formu. Obrannou budovou je zvláštní stromovec, který může útočit jak usazený, tak ve stavu pohybu. Chiméra létá, ale nezvládá útočit na vzdušné cíle. Jde-li o skirmish nebo multiplayer, pak je měsíční kněžka (v Reign of Chaos) jediná třída hrdiny ženského pohlaví. Kampaň za temné elfy je poslední a o nejmenším počtu kapitol (dějství).
Blizzard nadále udržuje WarCraft III, pokud jde o technické problémy a kompatibilitu pro novější operační systémy. V dubnu 2018 Blizzard poprvé integroval podporu širokoúhlého zobrazení, více než 15 let po prvním vydání hry.
Hrdinové mají (vedle kouzel) tři hlavní atributy: sílu (strength), obratnost (agility) a inteligenci (intelligence), přičemž 6 bodů je u každé třídy hrdiny kromě liche, kde je to 6,4 bodu, po desetinách rozděleno mezi tyto 3 schopnosti, a jedna z těchto schopností je vždy označena jako primární; nejčastěji je to ta, která je mezi největšími příděly (u horského krále a pána děsu jsou si dvě rovny), ale může jí být i obratnost, ačkoli ta nikdy nemá nejvíc (případ pána mečů, lovce démonů a měsíční kněžky).

Nejméně vyváženými třídami jsou arcimág (3,2 bodu na inteligenci), náčelník taurů (3,2 bodu na sílu) a lich (3,4 bodu na inteligenci). Lidé mají dva hrdiny s primární vlastností silou (paladin, horský král) a jednoho s inteligencí (arcimág), nemrtví jsou na tom stejně (rytíř smrti a pán děsu sílu, lich inteligenci), u temných elfů nejvíce dominuje obratnost (lovec démonů, měsíční kněžka), a zastoupena je inteligence (strážce lesa); jen orkové jsou vyvážení (pán mečů, prorok, náčelník taurů – obratnost, inteligence, síla).
Prvotní práce údajně započaly již zkraje roku 1998, avšak až 5. září 1999 bylo oficiálně oznámeno, že vyjde Warcraft III s revoluční myšlenkou, že se bude jednat o fúzi žánrů RTS a RPG, tedy RPS (role-playing strategy). Ve hře se měly ovládat jednotlivé skupiny s hrdinou a přidruženými bojovými jednotkami s možností pohledu "přes rameno" (3rd person) a bez nutnosti těžit suroviny a budovat základnu. Přibližně po roce se však ukázalo, že takový koncept nefunguje, a proto na zmiňované elektronické konferenci ECTS v roce 1999 bylo prezentováno herní preview, které spíše připomínalo série Heroes of Might & Magic a Myth.

Během následujícího roku nebylo zveřejněno mnoho nových záběrů, ale z aktuálních informací vyplývalo, že se bude přeci jen těžit alespoň jedna surovina a že hra bude mít pět hratelných ras (kromě čtyř, které se dostaly do finální verze hry, to měli být ještě Démoni). V roce 2001 byly již hotové všechny jednotky a uživatelský interface. Stále se však experimentovalo se surovinami, kdy kromě zlata a dřeva se zvažovaly i "kameny many" a systém údržby (upkeep), který se do finální verze hry dostal v podobě omezení populačního limitu a nikoli jako těžitelná, či jiným způsobem manipulovatelná "surovina". V lednu 2002 bylo vypuštěno 5000 klíčů k beta testování multiplayeru a v červenci 2002 hra konečně vyšla.

Tvůrci

V českém znění:

Luděk Čtvrtlík (Illidan Stormrage)
Martin Stránský (princ Arthas)
Miloslav Študent (Malfurion Stromrage, Tichondrius, více rolí)
Vladimír Fišer (král Terenas)
Zdeněk Hess (Thrall, více rolí)
David Suchařípa (Archimonde, více rolí)
Ivana Milbachová (arcimág Jaina Proudmoorová)
Jan Šťastný (Vypravěč, více rolí)
Jan Vondráček (sedláci, kapitán, více rolí)
Jaromír Meduna (Anetheron, Cenarion, více rolí)
Jaroslav Horák (Prorok)
Otmar Brancuzský (Grom Hellscream, více rolí)

V dalších rolích: Jiří Wohanka, Miroslav Hanuš, Monika Hladová, Naďa Vicenová, Oscar Gotlieb, Viktor Fatka, Eduard Pavlíček, Eva Spoustová, Hana Czivišová a další

Příběh

V předposlední misi kampaně za temné elfy má hráč za úkol získat „lebku z Gul'danu“, v datadisku hry ale výraz „Gul'dan“ vystupuje v roli jména orkského čaroděje. Spekulace o tom, že překladatelé nemohli vědět, co předmětné slovo označuje, lze vyvrátit poukazem na příběhové pozadí předchozí základní hry z univerza WarCraftu.

Ve Warcraft II: Tides of Darkness je Gul'danovi největší pozornost věnována v předposlední misi za orky: Gul'dan, jakožto vůdce klanu Stormreaver, ve chvíli, kdy je Loarderon již téměř dobyt, svévolně začne pátrat po jistém artefaktu. Orgrim Doomhammer, vedoucí orkské invaze, si to ovšem vyloží jako zradu, a hráče se zadáním donést Gul'danovu hlavu proti jeho klanu poštve; tento rozkaz vydá přesto, že není zřejmé, že tento vývoj porážku lidské Aliance oddálí (to je ve hře přímo řečeno), a přesto, že v předchozí části tažení Gul'dan Hordě z padlých rytířů Aliance vytvořil rytíře smrti (orkská sub-top jednotka ve hře). Orkové v tomto kroku přijdou i o jeden další klan, Twilight's Hammer, poněvadž tento se ke Stormreaveru v zájmu získat artefakt připojí.
Jaina Proudmoore, sympatická a pěkná čarodějka, měla patrně během kampaně za lidi zemřít. Vyplývá to z nepoužitých částí zvukových stop, přesněji z dialogů prince Arthase:
,,No...Jaina!"
,,Jaina. I swear by the Light: you shall be avenged."
Civilisté, jež se Arthas rozhodne v 6. levelu kampaně za lidi (vlastnoručně, se svou družinou) zabít, když už se k nim dostalo nakažené obilí, aby se nemohli přeměnit na nemrtvé (aktuálního nepřítele), se původně těsně před zabitím hráčem neměli takto přeměňovat, ale měli být (svou lidskou šlechtou) zabiti ještě v lidském stavu. Toto by však, podle producenta Blizzardu Chrise Sigatyho, bylo příliš velké sousto (ve smyslu věkové přístupnosti).

(Score 298, s. 31)

Hardware

Minimální konfigurace:

CPU: Pentium II or Athlon equivalent
CPU Speed: 400 MHz
RAM: 128 MB
OS: Windows 98/ME/2000/XP (NT & 95 not supported)
Video Card: 8MB Direct3D Card (NVIDIA TNT+/ATI Rage 128+/Intel 810+)
DirectX version: 8.1
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 700 MB
CD-ROM: 4X speed CD-ROM

Doporučená konfigurace:

CPU: Pentium III or Athlon
CPU Speed: 600 MHz
RAM: 256 MB
OS: Windows 98/ME/2000/XP (NT & 95 not supported)
Video Card: 32 MB 3D Accelerated Video Card
DirectX version: 8.1
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 700 MB
CD-ROM: 4x speed CD-ROM

Easter eggy

Pokud budete neustále klikat na jakékoliv neutrální zvíře ve hře, tak exploduje video
Jak je známo, všechny jednotky ve Warcraft III mají po mnohočetném klikání na ně vždy nějakou vtipnou průpovídku či hlášku. V české verzi si hrdina Grom Hellscream - za kterého jde hrát jen v kampani - začne prozpěvovat: "Svítí, svítí slunce nad hlavou" což je refrén a zároveň název písně z české pohádky, Honza málem králem.
Jedna z hlášek, kterou říká Flying Machine jednotka, když umírá, je "They came from, behind!" než vybuchne. Je to odkaz na tu samou hlášku, kterou řekne Gold Five "Pops" ve Star Wars Episoda IV: Nová Naděje.
Cheat s názvem KeyserSoze, který přidává hráči zlato, je odkazem na film The Usual Suspects (Obvyklí podezřelí). V něm totiž vystupuje mysteriózní postava jménem Keyser Soze, jejíž pravá identita se odhalí až na úplném konci filmu.
Cheat s názvem AllYourBaseAreBelongToUs ukončí misi vítězstvím. Název tohoto cheatu odkazuje na hru Zero Wing z roku 1989.

Ostatní

Čeští distributoři se dopustili omylu při překládání hry, když přiřadili hlášky od hrdiny nemrtvých Rytíře smrti (Death Knight) k lidské jednotce rytíři (Knight). Rytíř tedy říká celkem nezvyklé hlášky na člověka jako: "Za Ner´Zhula" nebo "Já jsem temnota". Samotný Rytíř smrti však byl přeložen správně, a tak se v české verzi vyskytuje stejná série replik pro dvě postavy.
V páté misi za nemrtvé - The Fall of Silvermoon, je možné ovládnout dělníka Vysokých Elfů pomocí nově získané jednotky smrtonošky (banshee), můžete s ním postavit všechny jejich budovy, jednotky a také vycvičit lidského hrdinu. Toto je jediná možnost si hru za Vysoké Elfy v kampani vyzkoušet. Jezdec dračího jestřába (Dragonhawk rider) vás ostatně po opakovaném klíkání upozorní, že bude mít v datadisku daleko důležitější roli.
Na konci kampaně můžeme sledovat závěrečné Credits odkaz , ve kterých si tvůrci dělají legraci z některých postav a dějů.

Vedle toho si ale lze všimnout několika scén, které paroduji cinematics z Warcraftu 2 odkaz
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 3 hodiny, 1 minutu a 25 vteřiny.
Fanoušek vytvořil několik epizod, kde rekonstruuje v enginu World of Warcraft příběhové sekvence ze hry.
V roce 2003 byla vydána desková hra na motivy hry. Rozšíření do deskové hry vyšlo také o rok později než verze pro pc v roce 2004. Více podrobností viz. zdroj.
Božská zbroj (Divine armor), navzdory svému popisu nezaručuje nositeli úplnou imunitu před útoky, které nepůsobí chaotické poškození, pouze 95% (a 50% odolnost vůči schopnostem). Díky tomu je možné (byť velice obtížné) zabít Cenaria bez pozření démonické krve, Tichondria bez Gul'Danovy lebky a Archimonda před vypršením časového limitu. Nicméně na příběh ani cutscény nic z toho vliv nemá.
Warcraft III byl ve své době nejrychleji prodávanou hru všech dob, když prodal 1 milion kopií během prvního měsíce. Před tím v této kategorii kralovalo Diablo II.
Komická může být okolnost herní mechaniky nezranitelnosti, již má kupř. lidský hrdina paladin: Je řešena tak, že nepřátelské jednotky do jednotky s nezranitelností nemohou, a to ani na explicitní vyžádání, dávat údery, jinými slovy se jako by alespoň snažit (srov. Doom II: Hell on Earth, kde je nezranitelnost jako řádný powerup, nikoli pouze cheat); po úderu nezranitelnou jednotkou se její protivník vždy o kousek přesune, kde vyčká inkasování dalšího úderu.