Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

UFO: Afterlight

09.02.2007
75
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

UFO Afterlight je poslednou takticko-ekonomickou stratégiou zo série UFO After, ktorá svojským spôsobom nadviazala na tradíciu započatú hrou UFO: Enemy Unknown. Za pomoci Retikulanov sa malá posádka zo Zeme usádza na povrchu Marsu, aby ho kultivovala pre ľudský život, keďže Zem je v tej dobe zdevastovaná pôsobením mimozemšťanov.

Ako jeho predchodcovia i UFO Afterlight sa skladá z dvoch častí. Z ekonomicko-manažérskej a taktickej. Hráč dostáva pod kontrolu jedinú základňu, o ktorú sa musí starať – zveľaďovať ju, rozširovať a hlavne brániť. Na začiatku má hráč k dispozicií len hŕstku vedcov a vojakov, ktorí sú jedinými bytosťami v blízkom i ďalekom okolí. A teda strata každého z nich je takmer neprijateľná. Hra ďalej rozvíja i onen RP prvok, resp. štatistický prvok vlastností jednotlivých postáv – každá ich má niekoľko (sila, inteligencia, pohyblivosť atď.). Tieto vlastnosti sa samozrejme dajú postupom času a ziskom skúseností zvyšovať. Druhým RP prvkom je špecializácia jednotlivých postáv, ktoré sa dajú ďalej trénovať na príslušných miestach v základni. Takmer každá zbraň sa dá v UFE Afterlight nejakým spôsobom vylepšiť, doplniť o prídavné zariadenia, ktoré zlepšujú jej vlastnosti. Aby neostalo len pri zbraniach, neskôr sa naučíte vyrábať i robotov, ktorý tak budú môcť doplniť váš tím.

Taktická časť hry ostáva takmer nezmenená a nesie sa presne v duchu celej UFO After série. Real-time súboje s možnosťou pozastaviť hru a rozdať príslušné príkazy, a potom hru opäť pustiť. Z počiatku sa i väčšina misií nesie v duchu „nájdi a znič“, avšak neskôr sa ich variabilita zvýši.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Ještě pořád sám moc nevěřím tomu, že to vážně říkám, ale co už: konečně plnohodnotný následník klasického UFA. Základní principy jsou zachovány, mechanismy pozměněny, převážně vylepšeny (ještě se k nim vrátím); komplexnost nedotčena. Grafické zpracování neurážející, s výhledem na minimální ohlodání zubem času, čehož si cením. Obzvlášť pohled na postupně se proměňující Mars je poměrně kouzelná záležitost. Zeleň se šíří, krátery a kaňony se plní vodou, vznikají jezera a říčky. Skoro idylka :)

K těm mechanizmům - asi nejvýraznější změna je unikátní profilování každého vašeho panáčka. V bázi jich máte jen asi dvacet, každá postavička má jméno, nějakou tu historii, vztahy s kolegy (ztráta každého vojáka docela zabolí), nu a specializaci. Tím, že se věnuje tomu, k čemu je předurčena, jí rostou zkušenosti a přidělují se body, které se utrácí ve výcvikových centrech. Netýká se to jen vojáků, alébrž i vědců a techniků. Výcvik netrvá úplně zanedbatelnou dobu a i když se dá pozastavit, je zapotřebí aspoň trochu plánovat. A věřte, že když pošlete stavět teraformační stanici experta přes planetologii, poznáte rozdíl. Obdobně to funguje i u techniků a obzvlášť pak u vojáků, kde je používání hromady vybavení přímo podmíněno patřičným tréninkem.

Co se vojáků a vůbec taktických fází týče: specializace a vyprofilování vojenských jednotek je opět základním kamenem úspěchu. Během hry se setkáte se zhruba čtyřmi různými frakcemi, a taktiky proti nim se zásadně liší. Naštěstí lze ve hře nastavit prakticky neomezené množství profilů jednotek, takže přezbrojení je otázkou pěti kliknutí.

Obtížnost hry značně fluktuje. Chleba se láme samozřejmě v taktických částech hry a klíčem je technologie. Sotva usoudíte, že pro vás roboti nejsou žádná výzva, objeví se Beastmani. O několik desítek misí později děláte z Beastmanů fašírku a říkáte si jaká je to zívačka, ale v tu chvíli se do hry vloží další frakce, nebo Beastmanům přibydou nové jednotky, a hned je o zábavu postaráno, protože jedna Matriarcha vám z do té doby nepřemožitelného squadu udělá hromadu mletého masa během pár vteřin. Naštěstí má každá nepřátelská jednotka svou slabinu; jde jen o to zjistit jakou. Do té doby se ale budete děsit každého výskytu červeného puntíku na Marsokouli, to mi věřte :)

Hra obsahuje i jakousi diplomatickou část, ale v zásadě se bez ní dá obejít; během celé hry dojde v tomhle ohledu k plus mínus třem zásadním záležitostem.

Tak abych to nějak shrnul, co tu vlastně máme: jednu základnu, dvacet postaviček se kterými je třeba zachránit svět, několik druhů surovin, několik druhů MZáků a ohromné množství technologie k prozkoumání, výrobě a využití. Pokud jste stejně jako já prosili herního pánaboha o remake 16 let staré herní legendy se vší její komplexností a zábavností, tady ho máte.

Pro: Funkční remake UFA. Víc nemá smysl vysvětlovat.

Proti: Kamera občas zlobí, větší množství prostředí pro taktické fáze by neuškodilo.

+15 +17 −2
  • PC 100
Když už jsem tu tedy jediný, kdo tomuto pozapomenutému kousku dal absolutní hodnocení, přihodím své odůvodnění. Co je pro mě na této hře jakožto strategii největší klad, je perfektní kompromis mezi přehlednou jednoduchostí a otravným micro-managementem. Jinými slovy, máte dostatečný prostor co se týče zaměření výzkumu a vývoje, specializace jednotlivých vojáků, vědců a techniků, malý náznak diplomacie, rozšiřování území a těžby surovin, přičemž se necítíte zahlceni miliony posuvníků balancující procenta zdanění koblih :)

Do toho se účastníte taktických misí, které jsou až do konce solidně vyvážené co se obtížnosti týče. Musíte tedy držet technologicky krok s nepřáteli a být na pozoru a neměli byste mít větší problém. To je rozdíl oproti předchozím dílům (Aftershock byl po chvilce příliš snadný, Aftermath naopak takový oldschool hardcore :) ).

Příběh spolu s grafickým zpracováním je od začátku takový odlehčenější (což je škoda obzvlášť ve srovnání s depresivním Aftermathem) ale postupně zvážní a tak nějak graduje k uspokojivému závěru.

Na závěr ještě přidám krátkou historii svých neúspěšných pokusů o dohrání. Poprvé jsem se zasekl, poněvadž jsem neinvestoval do vývoje zbraní a došlo mi střelivo. Pak mi rozehranou hru smazal bratr ze sdíleného počítače. Dvakrát. Jednou jsem musel zformátovat zavirovaný disk. Přesto všechno jsem to jednou (a pak i podruhé) dohrál, ačkoliv se to natáhlo na cca 3 roky. Nejedna slza ukápla :)
+8 +9 −1
  • PC 85
Afterlight byla fajn hra. Dokázala mě opravdu fest chytnout. Nicméně asi v polovině hry se dostavil solidní stereotyp. Opakoval se stále stejný způsob boje, stále stejné mapy, stále stejné úkoly. Pokud by byla hra o polovinu kratší, tak paráda, ale dle mého už bylo v pozdější fázi hry vše už uměle natahované na úkor zábavnosti.

Pro: grafika, RPG prvky, výroba a vývoj

Proti: po čase stereotyp

+4 +5 −1