Jade Empire je RPG zaměřené na bojová umění, v němž hráč v kůži jednoho z více než pěti mladých žáků usiluje o nalezení a osvobození svého mistra Li, jenž byl unesen. Příběh, vypravovaný bohatými dialogy, je zasazen do prostředí starověké Číny, města Two Rivers. V kampani, značně protkané mytologií, nadpřirozenými bytostmi a silami, která je dostupná ve třech úrovních obtížnosti, hráč projde celou Čínu a dostane se až k císaři. Boje, v nichž se střídá několik bojových stylů, probíhají v reálném čase.
Postavy, mající zastoupení obou pohlaví, jsou vyjádřeny atributy: tělem (Body), myslí (Mind) a duchem (Spirit); na základě rozložení potenciálu mezi tyto vlastnosti se postavy dělí na silné, rychlé, magické a vyvážené. Ve vlastní hře se od těchto tří hodnot odvíjejí parametry: zdraví (Health), koncentrace (Focus) a Chi; koncentrace umožňuje ovládání zbraní a vstup do zpomaleného módu (focus mode), Chi lze použít k doplňování vlastního zdraví a jako manu pro sesílání kouzel. Hra má ještě jednu trojici veličin: šarm (Charm), intuici (Intuition) a respekt (Intimidation); tyto ovlivňují konverzace s jinými postavami v herním světě.
Hráč vždy ovládá pouze jednu postavu; druhá se do boje může zapojit přímo, nebo meditací zlepšovat dovednosti hráčem ovládané postavy. Za plnění úkolů a porážky nepřátel na hráčovo konto přibývají zkušenostní body, jež je možné směnit za vylepšení primárních vlastností, nebo učení bojových technik. V módu Jade Master, který se zpřístupní, jakmile je hra jednou dokončena, si lze zachovat všechny naučené styly a techniky; daní je v tomto případě snížení úrovně postavy a zvýšení obtížnosti boje.
Velký prostor hra dává vyjádření kontrastu mezi dobrem a zlem. Kladné zaměření reprezentuje cesta otevřené dlaně (Way of the Open Palm), záporné cesta sevřené pěsti (Way of the Closed Fist). Mezi oběma filozofiemi hráč může přebíhat, avšak za cenu penalizace. Obrátit na opačnou ideologii je možné i sekundující postavu; to ve chvíli, kdy se do hlavní postavy zamiluje; láska přitom ve hře může vznikat i mezi postavami téhož pohlaví. Hra má spoustu vedlejších úkolů. Úkoly lze plnit více způsoby, přičemž hodně podstatné pro jejich splnění je pozorné sledování obsahu dialogů.
@Jab (13.12.2024 11:34): @Radecker (13.12.2024 13:15): super, tak jste mi dali dva extrémy, tak budu počítat s něčím mezi. Hodně mě to baví, ale je fakt, že valná většina je takové to klasické Bioware kecání, člověk si jde na 2 hodinky zahrát a z toho minimálně hodinu tráví čtením a dialogy, což mě vlastně vyhovuje... Ale to zasazení je bomba, to je strašná škoda, že pro trh tohle není moc sexy :/
Pro: Příběh, hratelnost, hudba, NPC
Proti: Zpočátku pomalé, neužitečné schopnosti, ta podoba rozhovorů