Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Jade Empire


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 80
Jako neznalý desetiletý harant někde čtu: Jade Empire - další skvělé RPG od tvůrců Baldurs Gate A říkám si: ,,Moment co? Tvůrci Baldur´s Gate ještě vydávají hry??" V té době jsem ještě žil v oné iluzi, že jediné studio, které stálo za všemi IE hrami, byl Black Isle. Byl to právě Jade Empire, který mi vysvětlil, že to slovo "Bioware", které jsem v baldurech mnohokrát viděl, taky něco znamená.

Jade Empire byla pěkná jízda. Jako postavu jsem si vybral Wu The Lotus Blossom, protože jsem jí mnohokrát viděl na různých posterech, kde se mi hodně líbila, mimo jiné, jakmile půvabná žena odhalí pupík, jsem hned v její moci. Příběh je moc pěkný. Je zprvu takový nemastný neslaný, ale postupně začne nabírat na zajímavosti, přičemž asi v poslední třetině nabere opravdu parádní grády, při kterých jsem se od klávesnice opravdu nemohl odtrhnout a se zájmem a napětím jsem kráčel po jeho hedvábné stezce. Platí to ale i pro vedlejší questy, například Aréna byla naprosto parádní zábavná záležitost, plus mít titul "Stříbrný Fénix" je prostě boží. Parťáci jsou zde pěkně napsaní, přičemž mezi mé nejoblíbenější patři asi sympatická Dawn Star (trochu taková asijská Imoen), Silk Fox a překvapivě i Wild Flower, ale to asi hlavně díky tomu demonickému partnerství. Souboje jsou zde zábavné, ovšem přišlo mi, že některé styly jsou absolutně zbytečné a dost na prd. Převážnou část hry jsem používal pouze styl á la Wolverine "Leaping Tiger" a občas sáhl po svém meči. Později se k tomu přidal ještě "Thousand cuts", nicméně zbytek... ne. Škoda. Že se jedná původně o konzolovou hru, a že to na ní je údajně hodně poznat, jsem vůbec nevnímal, konzolový ovladač jsem poprvé v životě držel před třemi lety při zoufalém hraní GTA V u kámoše, takže v tomhle ohledu nemám co vytýkat.
Hudba - složil ji Jack Wall, autor tracku "Suicide Mission" z Mass Effectu 2. to už samo o sobě vypoví o tom, že je parádní.

Teď ale k věci, která mě na téhle hře neskutečně sere, ale v podstatě jí to nemůžu mít za zlé, protože taková byla asi holt doba. Díky enginu a obecnému vývojářskému limitu tehdejší doby se mi vůbec nelíbí podoba zdejších rozhovorů. Ano, dialogy zde jsou napsaný dobře, ovšem dívat se na prázdné výrazy všech těch (v ohledu her) špatně stárnoucích modelů postav mě prostě štvalo. Díky tomu rozhovory prostě nemají šťávu. Jsou dobře napsané, ale poněkud ubíjející. Jade Empire (stejně jako NWN 2 či Kotor) byl vytvořen v rozmezí let 2003-2006, tedy v takovém tom divném období pro RPG, která se pohybovala na hraně mezi tím, co se určovalo jako "staré" a "nové". V rámci toho se mi zde a ve zmíněných hrách podoba rozhovorů nelíbí. Raději mám buď ten starý styl, kde z izometrického pohledu čtu dialogy a představuju si, jak se asi tamní postavy během určité situace tváří (BG, PS:T), nebo ten nový styl, kde řeč těla a facial expressions už jsou natolik promakaný, že to působí uvěřitelně (Dragon age, Mass Effect (mínus Andromeda)) Myslím, že snad jedinou výjimkou je VTM: Bloodlines, kde jsou ty facial expressions fakt skvěle vychytaný.

Ve výsledku se mi však na Jade Empire velice hezky vzpomíná. A každý Bioware fanda by si tenhle titul stopro neměl nechat ujít.

Pro: Příběh, hratelnost, hudba, NPC

Proti: Zpočátku pomalé, neužitečné schopnosti, ta podoba rozhovorů

+26
  • PC 80
Konzolovitá tahle hra je, o tom žádná, ale zas tak tragické to s ní není :)
Ovládání je jednoduché a hned mi padlo do ruky, stejně tak základní principy hry- energie chi slouží jako jakási mana, zatímco soustředění (focus) odčerpává používání "bullet-timu" a používání chladných zbraní.
Klasicky chodíte, bojujete (bojujete opravdu hodně), získáváte zkušenosti a po postupu na další úroveň si můžete zvýšit zásobu chi, soustředění či životů. Taky dostanete pár bodíků, které můžete postupně vrazit do různých bojových stylů (tyto styly vás nejdříve musí někdo naučit) a postupně je tak vylepšovat.
A že jich je- máme tu klasické kung-fu styly pro boj zblízka, boj se zbraněmi (tyč, meč, sekery) pak tu jsou různé "magické" styly (metání fireballů či naopak zmrazování), které se hodí spíš pro boj na delší vzdálenosti, pak tu jsou styly, které vám umožní proměnit se v obří žábu či golema... Je toho požehnaně. Jako lahůdka tu je taky možnost bojovat tzv. opilým boxem (mo(u)dří vědí:)).
Taky je fajn, že se můžete vydat buď cestou Sevřené pěsti či Otevřené dlaně, což jsou v podstatě ekvivalenty pro Temnou a Světlou stranu :)
Trochu mi vadila určitá linearita- jakmile jednu lokaci projdete, nemáte už většinou důvod se vrátit zpět, což je škoda.
Taky by mi nevadilo, kdyby byla hra méně akční, i když se tu najdou celkem originální úkoly (slovní bitva s "cizincem", popř. divadelní hra neměly chybu :))
Příběh Jade Empire je celkem slušný, hudba dokonalá (Into the Fray mi v mp3 přehrávači zazní docela často), perfektně padne do čínského prostředí a rovněž potěší možnost mít s určitými parťáky romanci.
Po dohrátí hry se navíc otevře možnost hrát ji znovu se stejnou postavou na supertěžkou obtížnost, ovšem se všemi skilly, které jste za předchozí hru nasbírali.
Abych to shrnul, Jade Empire je povedené akční a přitom ukecané RPG, mixující Mortal Kombat, KotOR a staré filmy s Jackie Chanem. Pokud máte podobné záležitosti rádi, neváhejte ;)

Pro: Příběh, boje, zajímavé bojové styly, hudba, parťáci (na Bioware standard), dlouhá hrací doba

Proti: Konzole jsou tu cítit na sto honů, linearita

+25
  • PC 80
Priznám sa, že vyzbrojený znalosťou šablóny Bioware som pristupoval k Jade Empire so značnou skepsou a hrozilo teda riziko projekcie v štýle, že budem viac pyskovať než hrať. Vo chvíli, keď sa všetky predsudky ukázali byť úplne opodstatnené, som mal mávnuť nad hrou rukou, prilepiť jej nejaké jemne nadpriemerné hodnotenie a dohrať ju možno akurát z povinnosti. To by bolo logické. Bohužiaľ, vyskytol sa problém, že totálna neoriginalita JE ma vôbec netrápila a ja som si hranie celý čas fakt užíval. Dôvody, prečo, sa už hľadajú ťažšie.

Tým hlavným a vlastne jediným, v čom Jade Empire vyložene exceluje, je atmosféra. Setting starovekej Číny je úžasný a jeho rozprávkove podanie mi vyslovene trafilo do vkusu. Lokácie, aj keď sa pri nich nejaké kreatívne orgie nekonajú a z veľkej časti zapadajú do klasických archetypálnych schém, sú natoľko rozmanité a pestré, že mi samotné poskytovali dostatočnú motiváciu na pokračovanie a niektoré (e.g. nebesá) sú menším estetickým orgazmom (aj keď celkom prvoplánovým). Zvlášť oceňujem vhodne vybalancovaný pomer „posvätného a profánneho“, kde sa z mytologickej roviny nestala fraška a návštevy nadprirodzeného sveta sú v rámci hry vzácne a tak si udržujú nádych výnimočnosti. (A rozhodne si neodpustím pochváliť geniálny nápad redukovať jaskyne, doly a podobné patologicky nudné miesta na jednu lineárnu chodbu. Škodí to síce autenticite, ale ušetrilo ma to zbytočných traumatických zážitkov (dodnes mám nepríjemné flashbacky z Bloodlines). Thumbs up.)

Príbeh je paradoxne skôr kulisou k prostrediu, než aby to bolo opačne, ale kulisou pomerne vkusnou a samého ma dosť zaskočilo, že ma napriek svojej triviálnosti dokázal vtiahnuť a donútiť, aby som ho prežíval osobne. Je atraktívne podaný, dobre odsýpa a hlavne nepredstiera, že nejak presahuje vymedzenie klasickej rozprávky, nerieši tajomstvá kozmu a „múdrosť východu“ je tu našťastie prítomná len ako decentná príchuť a dokreslenie sveta. Špeciálnu poklonu si zaslúžia vedľajšie questy, na ktorých si asi Bioware vyšťavilo posledné zvyšky kreativity, anžto sú vážne zábavné a občas sa v nich zablesknú aj známky sviežosti a originality.

NPCs sú až na pár výnimok nudné, na druhú stranu Silk Fox som si okamžite zamiloval (ťažko povedať, nakoľko ide o osobné preferencie a nakoľko o kvalitný charakter) a nápad za Wild Flower/Chai Ka je proste tak výborný, že pri nich som vlastne ani inú možnosť nemal. Prekvapujúco ma bavili súboje (ak teda vytesním frustrujúcich pľujúcich duchov s riadenými slinami), čo sa mi stalo naposledy snáď pri Chrono Trigger. Akurát sa posťažujem na infláciu mágie, resp. na nasledovanie bežného (a, ako to už býva, dementného) konceptu fantasy RPG, čo, priznávam, je sťažnosť príšerne naivná. Zrovna setting JE však podľa mňa mal potenciál na jej prehodnotenie, kde nemusela byť rutinnou činnosťou, ale (práve v spojení s mytologickou rovinou) skutočne výnimočnou udalosťou s odpovedajúcim efektom. Škoda.

Jade Empire je syntézou toho, na čo mali v Bioware talent, t.j. dobre vyváženého herného systému bez výraznejších chýb (e.g. Baldur's Gate II) a atraktívneho prostredia (e.g. KotOR). Samozrejme, terč pre kritiku je to stále veľmi vďačný a to sa ani nemusím moc snažiť. Veľmi ľahko ho dokážem vnímať ako priemerné dielo, ktoré sklzáva do gýču a klišé častejšie, než by som mal byť ochotný tolerovať. Čo ale s racionálnymi výčitkami, keď sa JE proste výborne hrá a obsahuje to otrepané kúzlo, o ktorom tak radi bľabocú zlí básnici, ktoré dokáže pohltiť. A ja som mu to zhltol celkom ochotne .
+25(26-1)
  • PC 85
V mém maratonu Kotor, Kotor 2 a Jade Empire na ni sice přišla řada až na konci, ale nejspíše to byl pro ni plus. Po rozčarování z Kotora 2, který nedosahoval kvalit jedničky, obzvláště co se konce týkalo, JE bylo pohlazení po duši.

Zajímavé prostředí (obzvláště dimenze s démony), kung-fu, trošku netradiční styl boje - i když fajn, já mám mortal combat rád - skvělý příběh, který zpočátku se sice jeví klasicky, ale v poslední třetině se krásně zlomí a... paráda.

Minihry zabavily, postavy dostatečně zajímavé, i když nakládání s nima trpělo stejným neduhem jako Kotor (vem je všechny a prozkoumej a vyzpovídej hned první hru, však víckrát se k tomu už stejně nevrátíš...)

Velké překvapení. Obzvláště když asijské kultůry docela nesnáším.

Pro: King fu, příběh, prostředí, liščí a sloní démoni, duchové...

Proti: Přeci jen zjednodušená konzolovitost, možná větší akčnost než by se slušelo...

+23
  • PC 90
Neprávem opomíjená hra, která nabízí opravdu hodně. Protože východní kultury vůbec nemusím, dostal jsem se k Jade Empire v podstatě náhodou, když jsem hru koupil doslova za pár korun ve výprodeji. A i když jsem to vůbec nečekal, opravdu zde platí to staré otřepané: "Za málo peněz hodně muziky."

Rozjezd nijak zázračný nebyl. Podivné ovládání, takřka chybějící inventář, herní plocha v podstatě koridor a hodně kecání. Postupně se ale příběh rozjel, člověk si na ovládání i user interface zvyknul a z JE se stala opravdu lahůdka. Hlavním tahákem je nakonec vynikající, neokoukané a zatraceně variabilní prostředí a příběh (byť částečně čitelný) obsahující nejeden zvrat. Systém souboje, vylepšování postavy a cestování po koridorovém světě je nakonec taky super. A aby toho nebylo málo, tak vše podbarvuje pěkná stylová hudba. Opravdu jsem byl mile překvapen.

Pokud chcete vyzkoušet "tak trochu jinou hru", tak JE je jasná volba a koupí rozhodně neprohloupíte.

Pro: herní systém, prostředí (!!!), příběh, hudba

Proti: zpočátku nepřehledné ovládání (ale zvyknete si)

+16
  • PC 85
Po Mass Effectu nejpůsobivější svět jaký kdy BW stvořilo. Čínská mytologie s nádechem steampunku působí svěže, originálně a atmosféricky. Krásná, tématická hudba. Skvěle napsané dialogy a postavy. Dobře vyprávěný a napínavý příběh s několika zvraty. Zajímavé questy:asistence při divadelní hře, souboj s evropským vojákem. Škoda, opravdu škoda nevyužitého potenciálů postav (stejně jako u Kotoru)

Grafika je skvělá. Oddysey engine (Kotor) tu ukazuje své maximální možnosti. Jistě, v té době tu byli hry s daleko ostřejšími texturami, ale umělecké ztvárnění v Jade i dnes působí velice pěkně. V Jade jsem poprvé porušil pravidlo "poprvé hrát za chlapa" a aby taky ne....kdokoliv navrhoval vzhled ženských postav, obzvláště hrdinek je podle mě génius. Celkově můžu říct, že si mi to líbí více, než první dva Dragon Age.

Souboje. To jest věc, která mě poprvé od té hry odradila. Na druhý pokus po 3 letech jsem to vyzkoušel znova a tentokrát uspěl. Jade je akční hra s prvkama RPG. Musel jsem si na combat chvíli zvykat, ale jak jsem se do toho dostal nemohl jsem svůj xicht odtrhnout od monitoru. Jo, minihry mi nějak nepřekážely. Příjemný a nerušící rozptýlení.

Bohužel Jade působí skoro jako přeskinovaný Kotor. Rozhovory se tu vedou stejně, questy jsou někdy stejné jen trochu předělané (souboje v aréně v 2.0, infiltrace do sídla padouchů zase připomíná Sídlo Sithů) nebo systém dobra a zla (zde cesta otevřené dlaně a sevřené pěsti) každá strana má své originální styly boje. Port se taky zrovna moc nepovedl. Působí to hodně jako konzolový port. Kamera je někdy dost neposedná.
A nakonec je hra dost krátká na BW poměry. To nemění nic na prostém faktu. Jade je parádní hra a velký překvapení. CHCI SEQUEL!!!

Pro: Úžasný svět Jade Empire, grafika, dialogy, postavy a story, výtvarný design, hudba, soubojový systém, atraktivní polygony a ošacení ženských hrdinek :).

Proti: Konzolovité, krátké, nedokonalý port.

+14
  • PC --
Kdybych jednoduše napsal, že jde o konzolový port akčního RPG od Bioware, zkušenější by si asi domysleli zbytek. Hra má totiž vše, co se od takového portu a od takového studia očekává. Typický rukopis tvůrců ze studia Bioware (současného) je znát na každém kroku. Jade Empire je tak rovnoměrně rozděleno mezi vyprávění příběhu a souboje. Cokoli jiného, co spousta lidí u RPG vyhledává, se zde nekoná. Vývoj postavy je ze sta procent zaměřený na boj, inventář a loot tu není prakticky vůbec, lineární je hra tak, jak lineární jen může být, exploration ration = 0.

Boj je ale kvůli dobře vymyšlenému a originálnímu soubojovému systému velice zábavný a za zmínku stojí Aréna v Císařském městě, která je pro mě i díky soubojovému systému asi tou nejlepší, jakou jsem měl možnost vůbec v nějakém RPG vidět.

Příběh je ve hře docela dobrý. Možná není tak propracovaný jako v jiných Bioware hrách, ale na druhou stranu je tak (i díky zasazení do Číny) originálnější (méně se "kradlo" z jiných zdrojů). A docela netypicky příběh končí později než hráč očekává (většinou jsou konce useklé). Herní doba v rozsahu 18 -28 hodin (první průchod mi trval 28 hodin, druhý 18 s tím, že jsem splnil ještě o dva úkoly navíc a hru dohrával na těžkou obtížnost).

Dobře je také vyřešena "problematika" parťáků. Je možné jim zadat dvojí taktiku (krom dvou vyjímek) - útočnou a podpůrnou. V předních liniích ale mnoho nevydrží, takže je výhodnější jim zadat podpůrnou taktiku, díky které dostáváte přímé bonusy vy v podobě rychlejšího obnovování many/chi/zdraví nebo většího dmg konkrétní skupinou bojových stylů a v jednom případě možnost bojovat spiciálním bojovým stylem (pobavilo :-)).

Jelikož jde o port z konzole, očekával jsem, že si zahraji s gamepadem, ale po několika chvílích jsem zjistil, že je mnohem lepší hrát na klávesnici s myší - mít jen čtyři rychlé sloty pro bojové styly je jednouše příliš málo. Také reakce/odezva gamepadu byla sotva taková, jaká by být měla.

Nic moc RPG, ale dobrá příběhová bojovka.
+13
  • PC 80
RPGčka od BioWare beru všema deseti. Jade Empire mě nikdy moc nelákal, protože asijskou kulturu nemusím a tak jsem se do něj pustil až mnohem později. Jedna se o skvělou hru, ale na KotOR nebo Mass Effect nemá.

Na poměry BioWare je příběh slabší. Děj se první polovinu hry docela táhne, ale prostředí jsou krásná a atypická, takže jsem se vůbec nenudil. Bohužel hra trpí syndromem portu z konzolí, takže má zvláštní ovládání a je strašně, ale strašně omezená. A to je hlavní výtka. Oproti jiným BioWare hrám ji hráč proběhne za pár hodin. Questů moc není a lokace jsou docela malé. Prostředí, i když je grafika již trochu zastaralá, nevypadá vůbec špatně. Trochu mě vadila, podobně jako u KotORu, omezenost kamery a tak jsem se nemohl pořádně rozhlédnout.

Druhá polovina, tedy poslední 3 kapitoly jsou skvělé. Hra je sice ještě lineárnější, ale je emotivnější a děj se najednou rozjede a letí ohromnou rychlostí až do výborného finále. Vytkl bych akorát ne moc hezké animace a velmi jednoduché skripty, což u BioWare her taky není moc zvykem.

Rozhovory jsou na standartní úrovni, trošku mi chyběl humor a výraznější postavy. Zase ale nejde o výtku jako celkově, ale o to, že tyto věci zvládají ostatní BW hry mnohem lépe.

Hratelnost je na vysoké úrovni, souboje jsou velmi zábavné.Bavilo mě přepínat různé styly a expit postavu svého Zuřivého Johna. Zajímavé byly i jednoduché střílecí minihry s létajícím strojem připomínající postarší hru Raptor: Call of the Shadows.

Verdikt: Jade Empire rozhodně není nejlepší BioWare hra, ale stále jde o chytlavé RPG. Někomu může vadit prostředí asijské kultury. Já si musel chvíli zvykat, ale ve výsledku jsem se výborně bavil. 80%

Pro: grafika, dialogy, souboje, hudba, prostředí, nízké HW požadavky

Proti: dosti omezené, omezené animace a skripty, není to tak skvěle jako jiné BioWare tituly, jsou z toho cítit konzole

+12
  • PC 85
Z Jade Empire se vyklubalo docela příjemné překvapení a nevadila mi ani ta zmiňovaná konzolovitost - port je převeden velmi dobře, nezaznamenal jsem žádné technické problémy (edit: nutnost spustit hru v režimu kompatibility pod Windows Xp a jako administrátor, u tak nové hry mě to překvapuje) a ovládání klávesnice+myš je perfektní, ne jako někde (zdravím tě, Dreamfalle ;). Příjemně zvolená obtížnost - casual jako já navolil automaticky easy, zapotil jsem se jen při pár bossech a loadovat pozici mě přinutil jen Death's Hand, načež jsem poprvé využit "bullet time".

Ocenil jsem především zajímavé prostředí včetně jeho vizuálního zpracování a hudebního podkresu, rád jsem si početl ve svitcích (na rozdíl od her na Infinity Engine blahé paměti jsou alespoň texty dobře čitelné, byť krátké) a vůbec jsem si vychutnal subquesty, které jsem splnil prakticky všechny (škoda, že po třetí kapitole už žádné nejsou). Po první vlně nadšení jsem ale velice rychle zanevřel na létající mezihry.

Bioware už možná není co bývalo, ale s Jade Empire stále ještě přináší produkt, který se mi líbí - rozhodně mě po všech stránkách zaujalo víc než Dragon Age: Origins. Jen si nejsem jistý se znovuhratelností, ta mě láká ještě méně než Mass Effect.

Statistika: Build - Furious Ming. Romance: Dawn Star. Dosažený level: 22. Herní doba: cca 18 hodin. Nejoblíbenější melodie: Anthem of Tyrant
+12
  • PC 40
Jedno z těch velice slabých RPG (šlo by řící i jedno nejhorších v rámci vysokoropočtových děl), které se dostaly na osobní počítače během minulého desetiletí. Už jen fakt, že bylo Jade Empire portováno z Xboxu, je dostatečným důvodem, proč mít oprávněné obavy. Hra není po všech směrech špatná (Mass Effect), dokonce má i několik povedených momentů, ale nedostatky jako nepohodlná práce s inventářem, nezajímavý příběh nebo soubojový systém, ač měl na papíře potenciál, hru sráži do podprůměru.

Vizuální stránka a její stylizace není špatná, stejně tak hudba (Main Theme) vyčnívá. Ale samotná hratelnost, kdy se pohybujete v předem připravených a malých koridorech není vůbec zábavná, pokud vás zpočátku nechytne příběh a šablonovité prostředí bez špetky intarakce. Navíc více než polovinu času strávíte bojem, který u televize a s gamepadem může fungovat, ale na PC ne (bojování proti mnohčleným přesilám, které nabíhají na hrdinu po vzoru her jako Onimusha jsem se vždy - oprávněně - děsil). Někdo by mohl namítnout, že to samé jde říci o jRPG, kde je také lineární průchod s minimální interakcí, ale tam to z jistých důvodů a zkušenosti s tímto žánrem funguje. Nutno zmínit ještě košaté dialogy, které společně s průchodem lokací a bojem tvoří největší část hraní. Ty jsou klasické, dle mustru BioWare. Dlouhé, nudné a plytké.

Hrát Jade Empire jde, není to úplný propadák jako byl Fable, ale na trhu se nachází řada lepších titulů. Pokud ale hledáte lineární, akční role-playing s neokoukaným prostředím Číny a na poličce nemáte jiné tituly Bioware, volba Jade Empire není tou nejhorší.

Pro: hudba i grafika, vcelku solidní délka (15+ hodin)

Proti: hratelnost, příběh, nudné dialogy a postavy, repetivní boje, linearita, konzolovitost

+11(15-4)
  • PC 75
Jade Empire není hra od Bioware, Jade Empire JE Bioware. Ta šablona je tak očividná takřka ve všem, že si ji nelze nevšimnout nebo nezmínit. V tomhle případě je šablona zasazena na východ, což mi vůbec nevadilo, zaměření tímhle směrem můžu. Nicméně i v tomhle zaměření na východ mi ve hře jaksi překážel ten "steam-punk" (?) který mi sem skutečně neseděl. Létající vážky a bombardéry... OK, starověká Čína byla v mnohém dále než zbytek zaostalého světa té doby, nicméně tohle už bylo příliš sci-fi.

Příběh samotný ale byl vystavěný a vyprávěný celkem zajímavě a dokázal zaujmout. Parťáků z Biowaří šablony mi tu přišlo trochu zbytečně moc na to, aby se dali využít, ale dalo se s nimi pokecat a nemálo toho zjistit. V onom herním životě mi tak přišlo vše celkem promyšlené, včetně možnosti se napakovat zkušenostmi v bojové aréně v Císařském městě. Horší už to ale bylo se závěrem., který zapříčinil i finální hodnocení. Konec už byl tak překombinovaný a tak protahovaný, že jsem se nahlas ptal, jestli je to už, sakra, konec nebo se to furt bude táhnout dál. Potud vše tak nějak smysluplně plynulo, ale to neustálé zachraňování, umírání, oživování mě už štvalo, nemělo to konce! Rozhodně tomu nepřispíval fakt, že autoři před vás prostě už jen začali házet silné protivníky jenom proto, že se blížil konec a někde je asi napsáno, že ten musí být prostě těžký a lemovaný nepřáteli, protože smysluplnost to už postrádalo. Nervy mi už skutečně pěnily ve chvíli, kdy se strhla jedna z finálních lavin dění - po opětovném setkání se s parťáky po mé smrti, jsem měl ještě nedodělané věci v chrámu, ale jakmile jsem si promluvil s Jitřní Hvězdou, už se nešlo zastavit a chrám mi byl uzavřen. A když už jsem se mohl zase svobodně nadechnout, roztřídit si body, zkušenosti a přečíst několikeré změny v úkolech, už se mi zase nechtělo načítat předchozí uloženou pozici a procházet tím vším znovu. OBZVLÁŠTĚ, když nejde přeskakovat videa a animace, kdy jsem trpěl nad tím, že musím čekat, až se to táááhléééé přéééjííížděěěnííííé kamerou obtočí kolem něčeho, načte se nový level a spustí se další vííídééééoóó.... Tohle mi fakt dalo připomenout konec Mass Effect 3, svým zpracováním a neskutečným protahováním. Takovýhle konec mi prostě závěr hry znechutil, COŽ JE, DOPRKÝNKA, ŠKODA!

Dobře tedy, příběh Bioware umí, s tím zpracováním to trochu kulhá. Pokud je v tomhle případě o PC konverzi z XBoxu, jde o poměrně hodě dobrý počin, který i mnohé vysvětluje. Např. pohyby mé postavy v bojích, kdy jsem zprvu vůbec nevěděl, jestli pohyb dopředu bude znamenat útok nebo jen krok dopředu, přičemž bude trvat, než se takhle k nepříteli doplížím, protože kdybych ho přeskočil, budu sice vypadat mrštnější, ale budu k němu z druhé strany v podstatě stejně daleko, takže se i tak budu muset šourat. Hratelnost rozhodně nezvýšilo ani mnohdy zbytečné šlapání z A do B, které by šlo mnohdy vyřešit rychlejším kliknutím na přesunutí se rovnou na B. Takové město sice obsahovalo lidičky a vypadalo živoucně, ale drtivé většina stejným hlasem jen klábosila stejné repliky. A když už jsme u těch hlasů, tvůrci zjevně ve svých hrách používají pro dabing stejné lidi (já tady v tom slyšel hlasy z Citadely Mass Effectu :) A když už jsme u těch hlasů - docela by mě i zajímalo, zda skutečně ono číánské breptání bylo nějakým čínských breptáním nebo je pozpátku přehranými anglickými větami.

Stejně tak mi bylo líto, že mě autoři příliš neuvedli do ovládání hry. Teprve až po nějaké době jsem zjistil, že si mohu vybírat svého "podržtašku" a že vůbec mám na výběr nějaké parťáky. Že skoro pokaždé, co si s nimi promluvím mají nějaké nové informace jsem zjistil ještě později. Až do konce hry jsem ani nebyl nucen nijak využívat jakési ono skládání stylů, ve většině případů jsem prostě skupinu nepřátel v danou chvíli umlátil jedním stylem i bez krytí. Během bitky nebylo třeba nic měnit.

A pak takové ty všude se vyskytující drobnosti, jako že postavě při monologu vypadne zvuk a tak jen lapá po dechu (díky za titulky :), že mnou NPC postavy procházejí jak duchové, že v animacích k sobě postavy hovoří zírajíc do nesmyslných úhlů a ne na sebe, že při vzájemných promluvách se dvě postavy doslova prolínají, že si ve chvílích bez boje sice mohu výběrem klávesy vybrat styl, ale při začátku souboje se stejně aktivuje ten, co byl vybrán na konci souboje předchozího, že když jdu z kopce, tak nic nevidím, protože kamera nejde víc zvednout, že GUI vypadá jak z nějaké nedodělané alfa/beta verze...

A to se nebudu zmiňovat o naprosto do hry nesednoucích a nesmyslných miniher s letadýlky na 2D mapce jak z nějakého herního automatu. Ty jsem přeskakoval úplně. Přišlo mi to stejně smysluplné, jako kdyby do hry byly vloženy minihry s karaoke.

Hra to byla dobrá, celkem se dobře ovládala, příběh měl smysl i vyprávění bylo podáno hezky, ale ten konec mě ničil. Mám to za sebou, jsem spokojen, ale znovu už do toho nepůjdu.

Pro: Příběh; zasazení do východní sféry světa; možnost výběru směřování postavy k dobru/zlu; celkem pěkné grafické i technické zpracování; dlouhá hrací doba...

Proti: ...což ovšem u konce už bylo dost obtěžující; nemožnost přeskakovat nebo alespoň pauzovat video sekvence či příběhové animace v enginu; zbytečné a nehodící se minihry s letadýlky; pocit "Tohle jsem už hrál, akorát předtím to bylo ve vesmíru proti Reaperům

+11
  • PC 80
Když se v mém těle pere nemoc, většinou se snažím najít něco, co by mě doma na dlouhou dobu zabavilo. Takže vyhledávám nějaké RPGčko. Volba padla právě na Jade Empire, protože se mi válelo na stole a také proto, že mělo velice zajímavý a originální námět.

Tento námět pak ve výsledku hra perfektně zužitkovala, že jsem u ní zkejsnul necelých 15 hodin a výborně se u ní pobavil. Problém byl ale hlavně v tom, že jsem myslel, jak se zabavím touhle hrou na celý týden, co se musím dopovat antibiotiky a já ve výsledku do dvou dnů měl hru dohranou.

Hra svým způsobem není dlouhá. I se přiznám, že jsem přesně neplnil všecky questy. Tak nějak jsem přirozeně hrou procházel a vedlejší úkoly dělal spíše ze záliby, protože mě zaujali, bavili, ale nevyhledával jsem je. Ale když už přišli, proti nim jsem rozhodně nebyl. Nicméně je hra, co se týče hratelnosti, dost sterilní, ale pokaždé dokáže něčím příjemným překvapit. Atmosférou čínské mytologie, příběhem, minihrami a la Tyrian, postavami a především prostředím. Samozřejmě má také celou řadu neduhů.

Jeden z těch základních problémů této hry je především fakt, že na PC přišla z konzole, takže podle toho také vypadá. Na grafiku jsem příliš nehleděl (ani si to nemůžu dovolit s břemenem, co můj počítač nese). Nicméně samotné ovládání mi činilo problémy. Především v akční části, která se tak, pro mě, ve výsledku stala velice jednoduchou záležitostí, protože když jsem si nevěděl rady, jednoduše jsem neustále protivníkovi skákal za záda. V tomto ohledu byla hratelnost opravdu šíleně nedořešená a dokonce se přiznám, že jsem se setkal kolikrát s bugem, který mi kameru zvednul jaksi proti zemi a já si celýho hlavního hrdinu mohl strčit maximálně tak do prdele.

Každopádně i přesto všechno mě Jade Empire bavil. Mohlo za to sice především prostředí, ale i ostatní negativa jsem v klidu dokázal přejít. Zase jsem si prošel hrou, která mě nenechala ani minutu odpočinout. Pořád jsem jí musel hrát, abych se dostal dál a dál. A nejhorší to bylo ke konci, kde příběh opravdu burcoval, takže jsem se prakticky nezastavil. Nevím, co bych dělal, kdybych tolik volného času neměl. To by mi v práci asi šlehlo nervem. Pořád je ale tato hra skvostem nevídaným. Kolikrát se ve světě PC her setkáte s prostředím čínského středověku?

Jo a zapomněl jsem dodat, že hra v hratelnosti šíleně připomíná Fable.

Pro: Příběh, který ke konci neskutečně burcuje, úžasná atmosféra čínského středověku, postavy, prostředí, minihry, rychlý load

Proti: Ovládání na dvě věci, kamera, jeden dost nepříjemný bug a na RPG krátká herní doba

+10
  • PC 65
Protože mám východní kultury velice rád, tuhle hru jsem nesměl opomenout, ale bohužel po pár minutách hraní musel nasadit vysokou laťku. Asie se mi u tohoto Amerického kousku trošku ztrácela...

• Děj. Tohle BioWare prostě umí. Promyšlený vývoj příběhu, návazností a opět jeho částečné ovlivnění. Linearita mi často vadí, tady jsem na ni docela zapomněl (ale přítomna tu je).
• Animace. Zejména ve videích. Pohyby postav, postavení, zpracování chvatů...
• Ústřední postava mistra Li.
• Společníci neznamenají jen 100% spolehlivé připojení do družiny. Ovlivňuje je chování hráče a lze s nimi později manipulovat (což je u BioWare opět typické).
• Optimální nároky, ne-li výborné vzhledem ke grafice a konverzi z Xboxu.
• Hudba. Kombinace Čínských melodii s orchestrem.
• Minihry. Skvělé oživení hry.

∙ Občas jsem si připadal jako v nějakém 30 roků starém vysoko-rozpočtovém kung-fu filmu. Pro milovníky tohoto žánru určitě doporučuji, nutno se ale obrnit špetkou nadsázky.
∙ Fantasy středověká Čína. Prostředí určitě zajímavé, na BioWare netradiční, ale na mě až moc pohádkové, přeplácané - manganoidní (to je výraz), mám na mysli pouze tu grafickou část.
∙ Široká škála bojových technik. Každý má na výběr z několika škol a každá škola je užitečná. Ale uvítal bych trošku střízlivější efekty a comba. Základ tu rozhodně je. Stačilo se zaměřit na předpoklady herní postavy na jednotlivé techniky a pohyby. A ne světýlkovou show a nevyčerpatelné skákání přes nepřítele. Možná víc reality mi v tomhle směru chybělo.
∙ Souboje těžce zavání Microsofťáckým Fable: The Lost Chapters (ostatně není se čemu divit, když na tom spolupracovali). Systém mi vyhovoval, ale časem začal nudit. Ke konci jsem si přál téměř nebojovat (což nemůžu říct o začátku hry).
∙ Výběr z úvodních postav mě zklamal. Žádný charakter mi nesedl, tudíž jsem zapátral po mém oblíbeném moddingu a zahrál si s modelem jednoho z nepřítelů.
∙ Zakomponovaný milostný vztah s jednou z postav tu opět nechybí, ovšem některé dialogy dost trapné a naivní - trošku telenovela.

◦ Interface (menu, inventář, tabulky...) necitlivý k rozlišení. Velký, robustní... V tomhle ohledu nedodělaná konverze z Xboxu.
◦ Dabing. Hlavní postavy byly obstojné, ale zbytek byl příšerný. Angličtina se sem prostě nehodí. Trapné pak bylo, když se snažili napodobit jakýsi východní jazyk, který zněl spíš jako pozpátku puštěná slova.
◦ Nízké textury obličejů.
◦ Nízké rozlišení videí (800x600).

Pro: Netradiční prostředí fantasy Číny | Ke konci špičkový vývoj děje | Minihry

Proti: "Manganoidní" stylizace | Sem tam stereotypní souboje | Dabing | Necitlivý interface | Příliš "americké"

+6(7-2)
  • PC 80
Na svůj rok je grafika v něčem akorát, v něčem horší ale v něčem zase lepší. Jenže tohle RPG není tak zcela obyčejné RPG. Je to spíše mlátička s mnoha prvky. Hrací doba je cca 20 hodin. Hra velmi potěší nadšence kung-fu filmů a čínské historie, tudíž já měl neustále hubu dokořán a oči vykulené. Hra se mi líbila, žádný skilly, prostě jen změny stylu boje, což bylo pro mě velkým plusem. Navíc má hra opravdu velké množství vtipů. Např. když chlap hledá svou milovanou, vy mu přivedete jeho ženu a není nadšený. Zabučí kráva a může se štěstím roztrhat. No hru rozhodně otočím ještě jednou či dvakrát, stojí to za to.
+3
  • PC 15
Jade Empire je ako tenis kde obaja hráči robia jednu dvojchybu za druhou a vy ani za boha neviete pochopiť čomu tí ludia okolo vás tlieskajú. Bioware nezvládol ani len základné princípy PC hry - ovládanie a interface, podobne ako spomínaní tenisoví hráči s ich podaním. Jednoducho talent v Bioware nie je a ani nikdy nebol. Ešte aj ten z Black Isle z čias Baldur's Gate odišiel do Troiky.

Konzoloidné ovládanie a s ním spojený stupídny interface, sú obvykle parametre hier od Bioware, tu to však naberá nový rozmer. Chápem, že hry na konzoly sa viac predávaju ako hry na PC a obetovať viac ako 100 man hours na kvalitný port im to za to nestojí. Rovnako pochopte mňa, že nemienim dať vyššie hodnotenie ďalšej neoriginálnej, konzoloidnej šablóne od Bioware len v inom prostredí ako to čo som dal.
-17(8-25)