Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Kingdom Come: Deliverance – A Woman's Lot

  • PC 80
Příběh Terezky a Johanky hráči zcela rozdílným způsobem představí úděl těchto dvou žen, které jsou součástí příběhu i v základní hře. A musím uznat, že za mě poměrně povedeným způsobem.

Tereza: Hraní za Terezu představuje Skalici před příběhovým zvratem na začátku hry. Hráč tak má možnost poznat nové postavy, případně některé staré známé poznat hlouběji, lépe si projde okolí Skalice, sem tam pomůže lidem okolo sebe a řeší trable svého otce, místního mlynáře. Poté co nastane zvrat, hra se mění z rozverné a veselé na temnou a plíživou, atmosféra zmaru a zoufalství je patrná všude kam se hráč dostane a osobně jsem se přistihl, jak jsem si příběh a postup hrou opravdu užíval.

Johanka: Tady je to již podstatně slabší. Kromě faktu, že Johanka je poměrně fanatická ve své víře, zatáhne Jindřicha do svých problémů tím, že ho nutí dělat věci, které jsou občas za hranou zdravého rozumu. Ano, zde již nehrajete retrospektivně za hrdinku, jako v případě Terezy, ale úkoly pro Johanku plníte v roli Jindřicha v současnosti, tedy s vaší postavou na úrovni na jaké jí máte. Tam kde je Tereza sympatická, je Johanka umíněná. Tam kde Tereza srší vtipem, Johanka srší fanatismem. Na druhou stranu, úkoly které Jindra v rámci questů pro Johanku dělá, jsou zajímavé, zábavné a vůbec je radost to hrát. Kdyby tam byla méně fanatismu ze strany Johanky, byla by i tato část DLC bez větších chyb.

V rámci celého DLC navíc, kromě dvou výše uvedených příběhů, získáte psa Vořecha. Můžete ho s sebou mít kdykoli a kdekoli, nebo ho klidně můžete nechat u Terezky na mlýně. Vořech je pako, pořád chlastá z kaluží, pokud se chcete někam nepozorovaně přiblížit, buďte si jistí že to s Vořechem nepůjde protože je pako. Ale na druhou stranu, při questu kdy potřebujete poměrně rychle lovit zvěř pro získání masa, je Vořech sice pořád pako, ale pomůže vám vystopovat zvěř, případně dokáže pomoci v boji. Není to pes který skočí na nepřítele a zničí ho, ale dokáže velmi dobře odvést pozornost a nejednou mi zachránil krk tím že zaměstnal nepřítele, který by mě jinak dal. Ale díky Vořechu měl práci s ním a já čas na oddych. Už z tohoto důvodu je škoda,že DLC vyšlo jako poslední. Protože je dobré s sebou mít Vořecha od začátku hry, nejednou vám jeho přítomnost ve hře pomůže.

Graficky a zvukově nepřináší DLC nic nového, tak jako žádné nové lokace. Jednoduše se v případě Terezky jedná o retrospektivní vyprávění a možnost poznat Skalici před útokem, v případě Johanky se jedná především o sadu zábavných questů s nepříliš zábavnou Johankou :) A Vořech? Ať je jaký je, tahám ho s sebou všude. :)

Pro: Možnost poznat Skalici před útokem z jiného pohledu, doplnění příběhu, při hraní za Terezu se příběh několikrát setká s příběhem Jindry, zajímavé questy jak u Terezy, tak u Johanky, získání parťáka i do základní hry - psa Vořecha

Proti: Johanka není příliš sympatická postava

+19

The Awesome Adventures of Captain Spirit

  • PC 75
Když jsme se s přítelkyní rozhodovali, co budeme hrát v nově nastalé době temna, rozhodli jsme se pro druhou sezonu Life is Strange. To by však nešlo bez dohrání tohoto prequelu (nebo jak to lépe nazvat).

Kapitán Spirit vypadá, zní a ovládá se téměř stejně jako první Life is Strange. Grafika je jednoduchá, hudba podmanivá, dabing parádní a hratelnost .. no, ta je přesně taková, jakou jsme čekali, ne? Co už jsem tolik nečekal, byla atmosféra. Nevím proč, ale ke hře jsem přistupoval jako k vcelku veselému, pozitivně laděnému počinu. Prvních pár minut to tak i působilo. Malý klučík, který si prostě jenom hraje na superhrdinu, pluje na vlnách fantazie a užívá si svých zdánlivě bezstarostných let. Co já se v jeho věku podobným způsobem nablbnul. Zkrátka dokonalá idylka, dokud … po mně nezačal řvát Chrisův táta, abych se už konečně dostavil k jídlu . V ten moment jsem zavětřil, že vše nebude tak růžové, jak se zdá.

Dontnod to ani příliš růžově neumí, což je ale fajn. Když chci vidět vysmáté postavičky, pustím si pixarovku. Nicméně zrovna tohle téma mi vždy celkem vadilo (rodič alkoholik, dítě chudák). Přestože Chrisův otec není ztělesněním ideálu dokonalého táty, chvílemi jsem s tím chlapem dokázal soucítit. Poslední scénou si to u mě ale celkem pohnojil, takže když přišla sousedka na výzvědy, tak jsem se s jeho pochlastáváním příliš netajil. Dosáhl jsem tak špatného konce. Někdo to označuje jako selhání argumentačních schopností, ale já jsem zkrátka chtěl, aby ta hra takhle dopadla.

Nicméně mě mrzí, že jsem hru dohrál jenom tak napůl. Nevědomky jsem spustil závěrečnou sekvenci, aniž bych věděl, že už se nebudu moct vrátit k plnění dalších úkolů v okolí domu. Znovu už se mi to hrát nechtělo, tak jsem 100% splnění sledoval pouze na YouTube. Každopádně je "Kapitán Spirit" moc příjemnou odbočkou a zároveň přípravou na následující herní počin. Pokud se chystáte zahrát si Life is Strange 2, měla by být tato hra vaší první volbou (nejpozději před zapnutím druhé epizody).

Pro: Příjemná grafika, hudba i prostředí; hra se nebojí závažných témat

Proti: Technické zpracování nepatří mezi příliš zdařilé

+19

Life is Strange 2 - Episode 5: Wolves

  • PC 95
How does the story of the Wolf brothers end?

Každý příběh, který má začátek, má i svůj konec. Nejinak je tomu i v příběhu dvou bratrů v poslední kapitole Life is Strange 2. Jen mimochodem bych zmínil, že jsem hrál původní Life is Strange i následné samostatné LiS: Before the Storm. Přestože najdete mraky recenzí a ohlasů o tom, jak je jednička bezvadná a druhý díl je už pouze "tak nějak dobrý", osobně jsem si Life is Strange 2 užil nejvíce a osobně ho řadím co do zážitku na první místo. Zdůrazňuju, podobně jako u čehokoli jiného i zde platí - sto lidí, sto chutí.

Spousta lidí Life is Strange 2 vytýká různé věci. Někdo, že hra postrádá licencovanou hudbu, někomu vadí málo propracované vedlejší postavy, jinému zase absence čehosi jako vracení se v čase apod. Mně osobně nic z toho nevadilo. Nepotřebuju licencovanou hudbu k tomu, aby hra měla vyšší grády nebo působila autentičtěji. Nepotřebuju cestování časem ani skupinu stupidních středoškoláků, aby byl pro mě příběh nějakým způsobem zajímavější nebo autentičtější.

Tato hra je hlavně příběhem o bratrství. O bratrství a nelehké cestě za jasně daným cílem - útěkem za hranice do Puerto Lobos. Každá z epizod má svůj specifický charakter a atmosféru. Vedlejší postavy tu jsou až na výjimky na vedlejší koleji, což je u "road movie" videohry vcelku pochopitelné. Proč mě ta hra zaujala a proč ji hodnotím lépe než předchozí díly? Jednoduše řečeno, něco mi dala. Něco, co jsem si z předchozích dílů neodnesl.

Po celou hru, tedy všechny díly série, nějakým způsobem postupujete a zároveň vychováváte svého mladšího bratra. V nespočtu situací korigujete, co je špatné, co je dobré a nelehko hledáte tu správnou rovnováhu, když svého mladšího sourozence učíte jak se poprat s životem na útěku. Co je morální a co už ne? Jaké chování a návyky jsou akceptovatelné a jaké už ne? To všechno je čistě na hráči, veškerá jeho rozhodnutí a dosavadní přístup jsou zúročeny nejvíce v posledním díle, kdy to, jakým způsobem hra skončí, nezáleží jen na tom, jestli na konci zvolíte ze dvou možností možnost A nebo B.

Celá hra mi dávala smysl v tom, že i malá rozhodnutí (která se jevila vcelku jako nepodstatná), měla v důsledku nějakou váhu. Hru opravdu neovlivňují jen ty situace, kdy máte obrazovku rozpůlenou na dvě části se dvěma volbami. Můžete svého bratra milovat i nenávidět (stejně tak jako i on vás), nic ale není černobílé a přímočaré a hlavně, jen těžko můžete předvídat, co vás na cestě čeká. Abych to zkrátil... hrál jsem asi tak, jak bych se asi zachoval já, kdybych byl v kůži hlavního hrdiny. Tedy, žádný Mirek Duším, ale zároveň ani nikdo, kdo by stavěl obecnou morálku nad potřeby přežití obou bratrů.

Mám upřímnou radost z toho, že se mi povedlo dosáhnout takového konce, jaký jsem si přál. Překvapilo mě, že tohoto ideálního konce dosáhla jen menší část hráčů, kteří hru dohráli. Za mě parádní vyústění doprovázené velkým finále a možná ještě překvapivějšími závěrečnými cut scénami, které vám ukáží něco, co byste asi úplně nečekali. aneb jak vaše rozhodnutí v kombinaci s moral rankem obou bratrů ovlivní vaše budoucí životy. Ale ano, přiznám se, že kdybych narazil na jiný alternativní konec, asi bych si takovou euforii ze hry neodnesl.

Ať si kdo chce říká co chce, u mě vede Life is Strange 2 na plné čáře a to tvrdím jako hráč, který si vesměs užil i předchozí díly. Samozřejmě má hra své chyby, místy trochu i hluchá místa, nicméně příběh, celkové provedení, variabilita možných zakončení, to celé ruku v ruce s přístupem tvůrců ve snaze posunout se někam dál a navíc v kombinaci s povedeným soundtrackem (kdo říká, že je slabý nebo nezapamatovatelný?), tohle vše je dohromady bomba. Alespoň tedy pokud máte bratra a nějakým deep shitem jste si společně v životě prošli.

Will miss you, Wolf brothers!
+19 +20 −1

Ryse: Son of Rome

  • PC 75
Úvod do deja
V koži rímskeho vojaka Mariusa sa vydáme na cestu za pomstou svojej rodiny.

Plusy
➤Marius: už od začiatku veľmi sympatický hrdina, niekedy až superhrdina. Dokázal prežiť niekedy až nemožné ale zároveň ho hnala dopredu chuť na vykonanie pomsty. Výzor Mariusa je skvelý a jeho dabing ešte viac.
➤príbeh: táto časť hry je v mnoha prípadoch poňatá až filmovo. Pokiaľ by bol plánovaný film podľa tejto hry tak by som sa na neho aj celkom tešil. Aj ked to veľakrát bolo klišé a mnoho situácií bolo vyriešených príliš jednoducho, celkovo som si hru po príbehovej časti užil.
➤prostredie: aj ked sme sa poväčšine pohybovali v Ríme či lesoch Británie, každá časť bola iná a originálna. Určite k tým najlepším patrí napríklad časť odohrávajúca sa v Koloseum. Po grafickej stranke hra vyniká a robí zdravu konkurenciu hrám ktoré vyšli a vyjdu v týchto rokoch.
➤popravy: pokiaľ je nepriateľ na pomyselných minimálnych životoch ide na ňom vykonať poprava. Sú rôznorodé, postupne si odomykáte nové a mal som z ich používania dobrý pocit počas celej hry. Popravy sa dajú vykonať aj na dvoch nepriateľoch naraz čo neviem prečo, ale došlo mi to až v polovici hry.
➤cena: v dnešnej dobe ide túto hru zohnať od 1-5€ čo je skvelá cena.

Mínusy
➤vedľajšie postavy: žiadna z nich nebola zaujímavá a na žiadnu z nich si po skončení hry už nespomeniete. Niektoré možno budete na krátku chvíľu nenávidieť ale pritom to skončí.
➤nepriatelia: čo sa týka druhov nepriateľov tak ich je možno menej ale to problém určite nie je, aj keď po čase budete vedieť čo od koho čakať. Problém vidím skôr že väčšina vyzerá rovnako. Čiže sa vám stáva že na vás útočia traja so štítom ktorý vyzerajú úplne rovnako čo mi tu krásu hry trošku narúšalo.
➤bossfighty: najviac zaujímavý bol určite súboj s Commodusom. Ten hodnotím veľmi kladne. No ostatné boli až príliš jednoduché. Prakticky na žiadnom som nezomrel a v každom stačilo len vykrývať útoky a následne zaútočiť. Určite najväčším sklamaním bol finálny súboj ktorý sa síce odohrával na viac fázý ale bolo to len o tom istom stále dookola.
➤stereotyp: pri veľa ľuďoch nastane určite skoro, pretože prakticky celú hru len likvidujete stále prichádzajúcich, rovnakých nepriateľov, čo nemusí sadnúť každému. Keby bola hra dlhšia tak to prestane baviť aj mňa no našťastie to celé zachraňovali popravy, ktoré nikdy neomrzia.
➤kamera: občas veľmi zmätená. Mimo súbojov to neškodí ale keď už v tom súboji ste a kamera sa vám otočí tak často ani nevidíte súpera ktorý na vás útočí.


!! Záverečné zhrnutie !!
Komentár na Ryse: son of Rome som sa rozhodol napísať až po druhom dohraní, ked som si hru kúpil na Steame. Pamätal som si že ma bavila a určité sekcie tiež ale na veľkú časť hry som zabudol. Ale aj pri druhom prechode som sa celkom slušne aj ked krátko bavil. Marius bol výborný hrdina, niekedy až superhrdina ktorého nič nezastavilo. Ostatné postavy už také skvelé ale neboli a človek na ne zabudne a už si po dohraní nespomenie. Príbeh bol rozprávaný až filmovo a ako vo filme sa často aj cítite. Väčšina sa odohrávala v Ríme či v lesoch Británie ale každé miesto bolo za mňa celkom originálne. Určite najviac oceňujem časť v Koloseu. Celú hru sa presekávate hordami barbarov, ktorých útoky sa za chvíľu naučíte a nebudete mať problém s nikým. Po určitom čase môže nastať stereotyp, no našťastie sa dá na každom nepriateľovi vykonať poprava, a to človeka nikdy neomrzí. ( Postupom času si v hre odomykáte nové popravy a vylepšujete aj pár dovedností ). Čo zamrzí je len to, že také množstvo nepriateľov nemá viac výzorových variácií, takže sa stáva často že sa na vás vrhnú traja úplne rovnaký. Raz za čas nastanú aj nejaké tie bossfighty, ktoré sú ale až moc jednoduché a v hre bol asi len jeden ktorý stál za to. Celkovo hra nie je príliš náročná ( dúfam že na legendarnej obtiažnosti sa to zmení ). Občas vás naštve aj kamera ale to sa nestáva často čiže sa to dá prežiť. Hra nie je dlhá a dá sa prejsť aj na jedno posedenie. Taktiež sa dá zohnať za veľmi dobrú cenu. Čiže aj ked je hra hlavne o súbojoch tak ju môže odporučiť keďže nie je časovo náročná a v konečnom dôsledku aj zabavý.

➤Čas strávený v hre: 5 hodín
➤Obtiažnosť: Centurion
➤Achievementy: 29/73

HODNOTENIE: 75/100%

Pro: Marius, príbeh, prostredie, popravy

Proti: hlavne možný stereotyp

+19

Unreal

  • PC 85
K prvnímu Unreal, společně i s datadiskem Unreal Mission Pack I: Return to Na Pali, jsem se dostal až neuvěřitelných 12 let po oficiálním vydání a věřte nebo ne, můj pohled na hru to vůbec ničím neovlivnilo. Z tohoto univerza jsem předtím odehrál pouze skvělý Unreal Tournament, ale ten s původní příběhovou jedničkou vlastně vůbec nesouvisí.
Jedná se, naštěstí pro mě, ještě o starou dobrou "devadesátkovou" akci, která vás určitě nevede za ručičku jako školáčka na první zápis do základní školy, moc se toho zde nenamluví a zbytečně moc informací také nedostanete. Žádné za***** šipky ani vzdálenostní navigační body, nic takového. Hráč prostě hraje, objevuje, zkouší a hlavně tedy střílí. A to vše je zkrátka super.
V čem je první Unreal unikátní nejen pro mě, ale co tak sleduji, tak pro podstanou část hráčů či fanoušků, je atmosféra. Atmosféra tak hutná, že jsem ještě nikdy nic podobného ve hře nezažil. Podstatnou mírou se ní ale rozhodně podílí hudba. Ta je prostě úžasná, podmanivá, místa klidná, místy energická, prostě v každé herní situaci naprosto pasující. Hudbu ze hry mám uloženou v počítači i mobilu do dnes a pro mě osobně se jedná o bezkonkurenčně nejlepší herní soundtrack všech dob.
Grafika je dnes již značně zastaralá, ale ve své době to musel být asi absolutní vrchol. Nabídka zbraní je dostačující, já jsem měl vždy stejně nejradši druhou nejslabší pod názvem "Automag", asi z důvodu, že se z ní dalo střílet i ve sklonu jako v béčkovém akčním filmu. No a nepřátelé v podobě agresivních dobyvačných Skaarjů jsou také skvěle vyladění a jejich AI je na svou dobu opravdu na vysoké úrovni.
Hře defakto nemám ani co vytknout. Rozhodně ale vím, že si jdu po odeslání komentáře pustit alespoň ze dvě své oblíbené skladby "Dusk Horizon" a "Chizra". 85%.

Pro: atmosféra, hudba, nepřátelé, exteriéry, zbraně, příběh

+19

Alpha Prime

  • PC 65
Celkem obstojná sci-fi záležitost, o které jsem předtím nikdy v životě neslyšel. No a předpokládám, že už ani neuslyším, jedno dohrání Alpha Prime stačí a není třeba se sem dále vracet. Místní hodnocení a fakt, že se o vývoj postaralo nějaké české studio, které má za sebou jen jakž takž ucházející Shade: Hněv andělů, který se kdysi prodával snad jako příloha dětského časopisu (nechci kecat), dávalo tušit, že zde někde bude zakopaný pes. A byl!
Začátek mě upřímně nadchnul. Krásná grafika, náběh na zajímavý příběh, sympatický hlavní hrdina a opravdu celkem kvalitně namluvené postavy. Co se teda pokazilo?
Vše se změnilo ve chvíli, kdy se začalo střílet. Přísahám, že jsem ještě nikdy v žádné hře tolikrát nenahrával uloženou pozici. Nepřátelské jednotky mě nekompromisně drtily, ať jsem dělal co jsem dělal. Absolutní ostrostřelci, kteří mi byli schopni udělit headshot v běhu zpoza rohu a to jsem byl prosím ještě přikrčený. Mám rád určitou dávku realičnosti, ale tady to bylo prostě přetažené a místy až odrazující. Do toho různé otravné střílecí automaty, neustálý nedostatek munice a sem tam i nedostatek kyslíku. Celkem bída. Až někde daleko za polovinou příběhu jsem konečně přišel na to, jak s protivníky bojovat. Tedy schovávat se neustále za bedny a rohy a při střelbě jen na mikrosekundu vykouknout pomocí příslušné klávesy. Někdy ani to nepomohlo, ale jedině díky tomuto ''vykouknutí'' jsem Alphu dohrál.
Zpomalení času je zde asi jen proto, aby tady bylo. Pro mě naprosto zbytečné. Stejně tak i hackování, které je zde ze začátku představeno jako něco nezbytného a úžasného a pak si na něj do konce hry téměř nevzpomenete.
Mohla to být super sci-fi jednohubka. Bohužel není. Hlavně tedy díky přemrštěné obtížnosti, která jinak celkem krátkou hru uměle natahuje a také díky nevyužitému potenciálu některých dobrých nápadů. 65%.

Pro: příběh, grafika, postavy, lokalizace

Proti: defakto jeden dlouhý nepřetržitý quickload, konec

+19

Contract J.A.C.K.

  • PC 20
''You gotta be kidding me..'' (John Jack)

Tak, konečně je to za mnou. Této strašlivosti jsem se snažil dát šanci několikrát po celou dobu hraní, úplně jsem z podvědomí vypustil nějaké NOLF univerzum, ale prostě bohužel, je to bída a není dokonce ani naleštěná.
Od začátku mi Contract J.A.C.K. něco připomínal. Až někdy v půlce hry jsem si uvědomil co. Toto je prostě jen další díl Die Original Moorhuhnjagd! S tím rozdílem, že hráč coby střelec se umí navíc po obrazovce sám o sobě pohybovat ještě dopředu, doleva a doprava a místo slepic zde poletují vojáci. V tomto pokračování série při sestřelení ale nekvokají, spíše to vypadá, jako by se snažili napodobovat lidskou řeč.
Tlačítka pro pohyb vzad, skok, skrčení nebo přebíjení jsou zde naprosto zbytečná. Stejně jako množství zbraní. Na co mi jsou čtyři druhy samopalů, které se mimochodem chovají všechny úplně stejně, když i brokovnicí odpálím tu nejvzdálenější ''dvacetipětibodovku''přes půl mapy na první dobrou?
Level design je trapný, téměř vždy se jedná o budovu s několika místnostmi, které procházíte v rámci daného kola neustále dokola tam a zpět, akorát se vám vždy otevřou jiné dveře. To akorát neplatí pro poslední misi, kde pro změnu utíkáte nebo jedete pořád rovně. Vojáci vám nabíhají přímo do zaměřovače snad po desítkách, chovají se jak papíroví draci, AI 0 (slovy nula), neprůstřelné vesty leží na každém rohu, garantovaný humor abych pohledal, grafika je docela o ničem. Dále, herní menu, in-game videa a příběh celkově - naprosto odfláknuto. Délka hry minimální (díky bohu!), ovládání vozidel strašné.
No, stačí, nadsázku chápu, nejsem zaujatý a už vůbec ne náročný. Na odreagování si někdy rád pustím nějakou brakovou střílečku, pro příklad uvedu nedávno dohranou Operation Thunderstorm. Ta ode mě dostala fešných 35%, nutno podotknout že naprosto spravedlivých, a přitom byla v mých očích jednou tak zábavnější/lepší než ''toto''. Co z toho tedy plyne? 20%.
5% za přítomnost Volkova, 5% za konec a zbylých 10% za, na tuto hru, naprosto pasující hlášku ústřední postavy v BOMBASTICKÉ Československé kampani (viz úvod a konec komentáře). První zklamání od mých oblíbenců Monolith Productions.

''You gotta be kidding me..'' (oldgamer89)
+19

The Moment of Silence

  • PC 50
The Moment of Silence je vzhledem ke svému datu vzniku zřejmou a pochopitelnou reakcí na 11. září a především na následné kroky Bushovy administrativy, které znamenaly celkem převrat v ochraně soukromí, vládní kontroly a celkového omezení svobod pod všeomlouvající rouškou vyšší bezpečnosti.

Jako v podstatě všechny dystopie, které se odehrávají v blízké budoucnosti a jež v rámci příběhu odkazují na fiktivní události odehrávající se v budoucnosti ještě bližší, však trpí jistou přehnaností a nedůvěryhodností a při zpětném pohledu i neaktuálností.

Přesto je příběh a svět okolo něho vytvořený jednoznačně největším tahákem i kvalitou, kterou hra nabízí. Je však paradoxní, že přestože hra popisuje něco, čeho se částečně už od 11. září dost obávám, dělá to tak, že výsledkem je něco, co mi prostě nesedí v mnoha směrech a co z toho dělá jednu z těch dystopií, které mě nechávají dost v klidu, což nebývá časté. Přesto je tu dobrých nápadů dost. Co mi nesedí? Umělá inteligence v tak blízké budoucnosti a tak vyspělá, že ovládne svět, aniž by si toho kdokoliv všiml? Naprostá ztráta kolektivní paměti a kritického myšlení, a to i u lidí, co zažili dvacáté století? Jistě, média jsou mocná, vymytí mozků reálné, myšlenka o tom, že, co se nedá nikde přečíst, stane se mýtem, znepokojivá. Kdyby se jednalo o rok 2100, naprosto to přijmu, Ale tady jde o něco, co začalo v podstatě pár let po vydání hry. Představa, že je společnost naprosto totalitní a až na naprosté výjimky si toho nikdo nevšimne, je pro mě v tak blízké budoucnosti v podstatě nepřijatelná a v dystopiích dost netypická (vzpomínám si ještě třeba na základní dystopickou knihu Kallocain, ale ten je od reality tak vzdálen, že jsem to spíše schopen přijmout). Co mi naopak velmi sedlo? Dílčí nápady jako zákaz automobilové dopravy a nahrazení výhradně taxíky, zákaz tištěných a psaných projevů a příkaz výhradně těch elektronických, celková digitalizace ad absurdum nebo idea Lunaru 5 k mírumilovnému přetransformování vzpurných jedinců. Tyhle věci mě potěšily.

Teď ale k tomu horšímu a to je samotná herní realizace. Jak já mám rád point 'n' click adventury, ale tohle bylo čiré utrpení. Nikdy jsem nezažil v tomto žánru nic horšího a rozčaroval mě hned úvod v bytě hlavního hrdiny. Jsou to reálně dva pokoje, ale rozděleny asi na 9 různých částí pod různými úhly, do nichž se velmi obtížně dostává, postava jde často na úplně opačnou stranu, obrazovky se přepínají tuhle z téhle strany, tuhle na druhou stranu. Hráč je naprosto dezorientován a není schopen se dostat tam, kam chce. Není nijak zřejmé, zda další průchod existuje nebo je znemožněn, i přestože trasa dále pokračuje, takže je nutno neustále mačkat tlačítko H pro radu, ale ani to není 100% spolehlivé. Pokud chce hráč otevřít šuplík pod skříní, musí to udělat z obrazovky vzdálenější, pak se přepnout na tu bližší a pokud chce otevřít šuplík druhý, je opět potřeba se vzdálit a kliknout na druhý šuplík. To samé s dveřmi od skříně. A taková je v podstatě celá hra. Někdy je to lepší, někdy je to horší, ale části jako Peterův byt, Peterovo pracoviště, hlavní třída u Peterova baráku, starožitnictví, lokace bazénu na Lunar 5 a především komplex na Aljašce, to jsou naprosté antihighlighty téhle hry a může za to tahle šílenost.

Naopak mě potěšilo občasné rozanimování průchodu z lokace do lokace, které mi připomnělo Atlantis, kde se dělo to stejné. Hned jsem věděl, odkud jdu a kam směřuji. Škoda, že těchto průchodů je v celé hře jen asi deset.

Moc se mi nelíbil zvuk. Zvukových efektů je tu velmi málo, hra je často zvukově hodně strohá a někdy naopak hrozně otravná, takže jsem si neustále hrál s hlasitostí.

Grafika vypadá jako FPS z roku 2002 s tím, že tu chybí volný pohyb, který FPS mají. Okolní prostředí je ještě často fajn, ale postavy včetně té hlavní jsou dost ošklivé.

Rozhovory trpí klasickým neduhem ptaní se na úplně všechno, co je možné, což mi zas až tak nevadí, ale fascinuje mě, že i v momentě, kdy se nějaká postava na něco ptá hlavního hrdiny, tak ten jí odpoví, je nějaká reakce a záhy může odpovědět na tu stejnou otázku úplně opačně, je nějaká reakce a takhle pořád dokola a je to úplně jedno. Všechny možnosti v rozhovorech zůstávají neustále přítomny. Tohle rozhodně nepomáhá uvěřitelnosti fikčního světa. Co je ovšem dobré, jsou samotné dialogy, kterých je možná až zbytečně mnoho, ale jsou napsány dobře a celkem mě zajímaly. Za ten nejpodnětnější považuji rozhovor s majitelem starožitnictví, který je podle mě zcela stěžejní a zásadním bodem celé hry.

Herní prostředí je pochopitelně úplně mrtvé a postavy mají 1 až 2 místa, kde se vyskytují celou hru.

Četl jsem v diskusi chválu na charakter hlavního hrdiny a že konečně někdo, s kým je možnost se nějak ztotožnit. No já s tím měl zrovna celkem problém, protože jsem už dlouho nehrál za někoho s takovou absencí fištrónu. Jednak mu trvá opravdu dlouho, než mu dojde, o co vlastně jde jako celek, ale třeba i po prvních dvou větách jeho nové přítelkyně mi bylo úplně jasné, co je zač, ale hráč se to má dozvědět s velkou pompou až na samotném konci hry? I přestože po přečtení deníku a cestě na Lunar 5 to muselo dojít opravdu už úplně všem? Nebo se pletu? Tohle je taky jediné nějaké odhalení, které v té hře je, jinak je to naprosto bez překvapení, a tohle jediné překvapení fakt vůbec nefunguje.

Hra střídá jednoduché části s bezproblémovým průchodem s těmi, které jsou na palici a jsou to ty 2 rébusy, které souvisí s deníkem a přestože jsem přesně věděl, že mám tu konkrétní část deníku použít, bylo mi to naprosto k ničemu. Asi jsem hloupý, ale to, co jsem provedl na konci hry s těmi parabolami, jsem vlastně doteď moc nepochopil a netuším, jak jsem na to měl přijít, krom pokusu a omylu.

The Moment of Silence je pro mě silně rozpačitá věc, ačkoliv jsem obrovským fanouškem tohoto literárního žánru (mám ho opravdu nejradši ze všech), ale možná právě proto. Hra je udělána tak, že mi bylo silně nepříjemné ji hrát a táhl mě vlastně pouze příběh a vyobrazený svět. Poslední kapkou pak pro mě byl ten nejlacinější poslední záběr, který mohl autory napadnout. Škoda.
+19

Vampyr

  • XOne 80
Na Vampyra jsem měl od vydání hry zálusk, ale asi jako všichni z vás i já mám velkou frontu her před sebou, takže na upíra došlo až teď, když Xbox oznámil, že ho stáhne z Game Passu.
Hra se odehrává v Londýně v roce 1919 v době španělské chřipky. Naším hrdinou je doktor Jonathan Reid, který se probudí v masovém hrobě, pocítí touhu po krvi a smolně jeho první obětí je jeho sestra. Hra ho dál provede čtyřmi londýnskými čtvrtěmi při snaze vypátrat a ukončit upírskou nákazu.
Vampyr je velmi ukecaná záležitost, není divu, že Dontnod předtím dělali skvělý Life Is Strange, dialogy mě hodně bavily, bylo to jako sledovat panství downton. Soundtrack byl úžasný, zasazení hry do temných nočních uliček dodalo hře skvělou atmosféru. Graficky žádná bomba, ale nemůže všechno vypadat jak to Battlefield.
V každé čtvrti bylo kolem 12 NPC postav, o které jsem se mohl postarat nebo "postarat". Pokud jsem někoho zabil a odkrvil, získal jsem expy, ale záleželo jak na tom dané NPC bylo zdravotně. Mohl jsem někoho napřed vyléčit jako doktor, zvýšit jeho exp hodnotu a pak ho zabít. Touto mechanikou se ve hře reguluje obtížnost, protože když nezabiju tak leveluju opravdu velmi pomalu. Vampyr má achievement za dohrání hry bez zabití těchto postav, je to v boss fightech výzva, ale není to nehratelné. Bossové jsou zábavní, jsou dostatečně odlišní, aby nenudili, což se nedá říct o běžných soupeřích, kteří se neustále na ulicích spawnují a v druhé půlce hry už nejsou žádnou výzvou a pouze zdržují.
Jonathan disponuje několika schopnostmi, které se levelují, není jich moc ale jsou dobře navržené a při kompletování v new game mě bavilo zkoušet odlišné věci než při prvním průchodu. K dispozici jsou střelné zbraně a zbraně na blízko, střelné jsem asi ani jednou nepoužil.
Nejsem si úplně jistý, jestli je Vampyr tak skvělá hra nebo mi prostě zrovna výjimečně sedl, ale kdyby bylo vše v pořádku dával bych 95 %. Bohužel hra i dva roky po vydání má na Xboxu velké potíže s nahrávacími časy, každý vstup do domu je loading, něco v něm seberu, ihned odcházím a další loading. I při volném běhu ulicí velmi často hraní přerušil zhruba 15sekundovy loading s velmi to kazilo zážitek ze hry takže nakonec snižuji hodnocení na 80%.

Pro: Atmosféra, příběh, hudba.

Proti: Loading

+19

Sekiro: Shadows Die Twice

  • PS4 100
Sekiro hrá ktorá patrí do rodiny Souls hier. Absolutne zvládnuty súbojový systém, férova obtiažnosť aj keď nekompromisná, bossovia s príbehovým pozadím, boj snimi je nezabudnuteľný a originálny. Takto by sa dalo charakterizovať Sekiro.

Sekiro som kúpil v deň vydania, ta hra ma uchvátila na toľko že som sa pri nej zabudol do 4:00, to je záruka kvality že ta hra nepustí. Absolutne som splynul s hlavným hrdinom a ponoril sa do toho úžasneho sveta z fantasy Japonska.

Grafika hry je vynikajúca, ozvučenie tiež, pri súbojoch som cítil adrenalín pri boji meč na meč, takto si predstavujem zvládnuty boj o život.

Nebudem zmienovať konkretných pamatných bossov kvôli spoilerom, ale ten posledný boss pri jednom konci, tak ten vytiahol zo mňa poslednú trpezlivosť čo som mal, musel som si siahnuť na samé dno odhodlania. Neplatia v Sekiru prelevlovania a podobné veci ako v Souls serii. Musel som sa final bossa poctivo naučiť, tam tvorcovia ukázali čo je to finálny súboj a to som ich už zažil stovky.

10/10

Neni to top komentár, ale sú to skôr dojmy ako recenzia

Pro: Bojový systém a pojatie souls žánru

Proti: Žiadne

+19

Quake 4

  • PC 65
Quake 4 se na pohled netrénovaného oka může jevit jako mírně zaostalý bratr Dooma 3. . Pohybujete se s grácií a elánem důchodce, skáčete 2 centimetry do vzduchu, vizuálně to vypadá takřka totožně. Avšak je zde, pravda, málo, leč dost podstatnách věcí, které tyto poněkud kontroverzní FPS kulišárny odlišují.

To nejpodstatnější jest fakt, že na počátku (přibližně v první polovině) hry neválčíte sami! V zákopech to bouchá, přes vysílačku komunikují vojáci, často potkáte velkou skupinu spolubojovníků, kteří "zajištují" oblast, občas to okoření naskriptovaná animace nebo nějaká exploze. Zkrátka je dlouho překvapivně rušno, což jest pravý opak Dooma 3, který na základnu v prvních minutách vypustil chaos a zbytek hry nastal pocit izolace. Quake 4 má atmosféru válečnou a o nic méně hustou. To se trochu mění jen tehdy, když jste odděleni od své jednotky či jste rovnou sami posláni splnit úkol, pak se ze hry stává "Doom3 s odlišnýma bouchačkama."

K smrti mě nudila ochrana konvoje, který je pohyboval 2km/h a venkovní pasáže v tanku jsou zase zbytečně zdlouhavé. Proklamovaná "Quejkárizace" je dnes spíš úsměvná a její "benefity" taktéž - v podstatě máte jen stále zapnuto "always run" máte trochu vyšší výdrž a můžete číst Quejgáří hatmatilku. Jinak to celé nějak ztratí náboj a ona válečná vřava v první půlce hry jaksi vyšumí do prázdna.

Zbraně nejsou nijak originální, ale mají solidní kopanec a je jich poměrně dost.
(Vždy se pousměju nad tím, jak si Ravensoft myslel, že vystřelit černou díru o velikosti hlavy znamená přicucnout k sobě pár quejgárů, načež onen nejničivější objekt ve vesmíru udělá malé *boom*. Takhle to fakt nefunguje.)

Jinak je Quake 4 pořád celkem fajn, ikdyž zestárnul jako ryba a dnes spíše vypadá jako tuctová Užgorodská budgetovka, která se ale stále solidně hraje.

Pozn. po dlouhé doě jsem vyzkoušel český překlad a dabing.
"This is corporal Kane, one certified badass"
Překlad:"To je desátník Kane, certifikovaný hlupák"

Ty vole, nasrat!

Pro: První polovina hry, pocit ze střelby, atmosféra, rozmanitost nepřátel, main theme.

Proti: Druhá polovina hry, pasáže v tanku, je to krátké.

+19

Colin McRae Rally

  • PC 80
Není snadné napsat komentář k první rally hře kterou jsem kdysi dávno, hodně dávno, hrál na svém vůbec prvním PC co jsem si v životě pořídil. Na CMR jsem měl ještě donedávna jiný, tak trochu, nostalgií zatížený názor. Mé hodnocení zde na DH bylo dlouhou dobu "jen" nadprůměrných 70%.

Shrnul bych to jednou větou: slušná rally hra která neurazí ani nenadchne. Opak je pravdou! Víc jsem se ani nemohl snad mýlit.

Ve svých vzpomínkám mám CMR zafixovaný jako slušný, graficky nijak zvlášť výjimečný, rally simulátor, od dnes již legendárních britských Codemasters. Mé vzpomínky na tento titul navíc tak trochu zanikly ve stínu "dokonalého", a pouhé dva roky vydaného, Mobil 1 British Rally Championship, nemluvě o snad nejlepším dílu CMR série Colin McRae Rally 2.0.

Dal jsem si spoustu práce abych si po 22 letech připomněl jaký skutečně první díl CMR série je, viz diskuze.

Je totiž mnohem lepší rally hrou než jsem čekal! Je tak dobrý, že jsem musel přehodnotit své hodnocení o celých 20% nahoru. Předně, CMR na rozdíl od mé oblíbené série Need For Speed (především dílů III-VI) zdaleka nezestárl graficky tak jako díly NFS III-Porsche, které sice vypadali ve své době špičkově (kreslená grafika) ale dnes už tak famózně nepůsobí.
Může za to v rozlišení 800*600 překvapivě daleký dohled, fotorealistická (v pozadí rozmazaná, ať žije hloubka ostrosti!) grafika terénu, a celkově velmi dobře vymodelované tratě plus jejich blízké okolí. Vše působí i v roce 2020 svěže, textury vypadají zcela přirozeně. Dívá se na to opravdu s potěšením, a v okamžiku kdy mě do očí oslepilo slunce na stage 1 v Řecku, hra si mě definitivně získala na svou stranu. Speciální efekty Coddies vždy uměli.

Ale není to jen grafika která je na svou dobu skutečně velmi dobrá, byť tenkrát tak trochu neprávem zapadla ve stínu NFS.

Výborný je i jízdní model. Na to, že se psal rok 1998 se auta chovají jako v simulátoru, rozdíl proti chování vozů v NFS je propastný (s výjimkou NFS Porsche).
Je zde cítit zrychlení, brzdění, každičký kontakt s vozovkou, stačí lehce vyjet mimo trať a pilot závodního WRC speciálu dostane okamžitě zpětnou vazbu v podobě horší přilnavosti a značnému snížení rychlosti, o potencionálním smyku nemluvě. Do toho auto na každé terénní nerovnosti různě nadskakuje nebo se naklání, zážitek z řízení na klávesnici je opravdu fantastický. V neposlední řadě tomu notně pomáhají perfektní zvuky motorů ale i pneumatik, respektive povrchu po kterém jedete.

Dale by se takto pokračovat dlouho. Ale není to nutné. Zkrátka a jednoduše: tohle je jedna z nejlepších Rally co jsem za poslední roky hrál.

Jistě, Richard Burns Rally, Rally Championship 2000, Dirt Rally, to vše jsou dokonalejší a graficky lépe zpracované simulátory rally ale CMR je fantastický zážitek na klávesnici, takový jaký už jsem dlouho neprožil.

Pro: jízdní model, tratě, počasí, vynikající hra na pomezí opravdového simulátoru rally a arkády

Proti: technické obtíže s rozjetím hry

+19

Wheels of Aurelia

  • PC 30
Zajímavý koncept, ale spíš než regulerní hra je to spíš hříčka na pár minut. Kombinace řízení a kecání s různými osobami je dost vražedná jak v živém autě, tak i v této hře - nedá se pořádně věnovat ani jednomu. Jednoznačně nejsilnějším prvkem této hříčky je vydařená italská osmdesátková hudba, ale to ke kvalitnímu titulu nestačí.

P.S. Tohle jsem si poznamenal ke hře, když jsem ji před třemi lety dohrál. Je to sice krátké hodnocení, ale i teď s odstupem času si myslím, že dostatečně výstižné. Jezdit s autíčkem omrzí hodně brzy a předscriptované akce či rozhovory nejsou nijak světoborné a ne vždy se stihnete dobra konce

Pro: italská osmdesátková hudba, podařené slušná grafika

Proti: extrémní krátkost, povětšinou nuda, kombinace kecání a řízení neumožňuje soustředit se ani na jedno pořádně

+19

Polda 6

  • PC 85
Polda 6 je určitě jedna z nejnovějších her, kterou jsem dohrál a kterou tady hodnotím. Před nějakou dobou jsem pár modernějších adventur dohrál, ale moc jich nebylo, přesto jsem se koncem roku 2014 snažil šestého Poldu sehnat. Marně, protipirátská ochrana byla dokonalá a koupit to za nějakých 600, nebo kolik to tenkrát stálo se mi nechtělo. Teď je mi to skoro líto, protože šestý díl je opravdu parádní hra a to že vyšel 9 let po pětce v době, kdy české adventury už skoro neexistují je skoro zázrak.

Šestka si z celé série bere to nejlepší - příjemný humor, skvělé herecké obsazení, kořeny v Lupanech z jedničky, trefování se do celebrit z dvojky, ručně kreslenou grafiku a dobrodružný příběh z trojky a něco málo sci-fi ze čtverky a pětky.

Je předvečer udílení Oskarů a seznam vítězů, tradičně jediný co existuje se ztratil. Vypuká panika, televizní detektivové se těsí na pátrání a prezident Obama telefonuje starému známému Pankrácovi. Ten si sestaví laserovou zbraň, bere špionské hodinky a výbušné žvýkačky a vydává se pátrat. Ač jde o hovadský námět plný srandiček, hra k němu přistupuje s přesně tím potřebným stupněm vážnosti, aby to bylo i docela napínavé a finále na předávání Oskarů má naprosto parádní gradaci. Musím říct, že příběh o Dionýsovi a rodině Carriů měl něco do sebe.

Hra je docela dlouhá, v devíti kapitolách si projdete různé vily a bungalovy, zavítáte na policejní stanici a samozřejmě do různých ateliérů. Přičemž když se objevíte na Divokém západě, vypadá to jako Divoký západ a sci-fi studio je v podstatě startrekovská loď s plně funčním vybavením (počítač, teleport).

Nechybí milion fórků mezi které patří i pár pitomých sexuálních narážek, ale také Pankrácův boj s moderní technikou a především střílení si z celebrit a filmového průmyslu (naprosto geniální setření celé Twilight ságy). Mezi překážky patří jak to v české hře bývá tradičně nejrůznější arogantní vrátní, navrdlí vyhazovači, úplatní pikolící a také spousta zvířátek blokujících cestu. Některé řešení jsou tradiční, jiné netradiční a až nechutné (pleťová maska), každopádně až na jednoho havrana Pankrác tentokrát nevraždí, zato hrubá síla jako řešení logických problémů pomáhá dost často :). Trošku mě mrzely zkomolená jména celebrit z nichž občas člověk pomalu nepozná o koho jde, ale chápu že tam nemohli natvrdo fláknout zfetovanou Paris Hilton.

Grafika je klasická, ručně kreslená, karikovaná, samozřejmě vyhlazená na úrovni roku 2014. Nečekejte žádný pixelart, ale bohužel ani žádnou vizuální pecku jakou byly některé konkurenční hry té doby.

Hratelnost je jednoduchá a pohodová, dá se říct až moc moderní. Posouvání se dvojklikem, zobrazení jen použitelných kombinací to je oboje trademark série. Zobrazení aktivních míst na obrazovce je něco co mám v moderních adventurách moc rád, není nic otravnějšího než zásek kvůli pixelhuntingu. Nicméně autoři eliminovali i kombinace předmětů v inventáři, dá se tu spojovat na pouze určených místech. V každé kapitole máte navíc "quest log" co máte udělat (jde vypnout) a pro naprosto blbé Pankrác prakticky nonstop dává nejrůznější nápovědy, jak pokračovat. Díky všemu zmíněnému jsem se ve hře v podstatě nezasekl, ani jednou jsem nemusel koukat do návodu, což je u mě zázrak, takže hra je opravdu jednoduchá. Vadilo mi to? Vůbec, jsem rád, že jsem si užil svižnou hratelnost a rychlý postup kupředu a mohl se bavit příběhem a spoustou hlášek.
+19

X-Men Origins: Wolverine

  • PC 85
Čiré brutální peklo. Myslím si, že i nejnovější Mortal Kombat 11 se může jít se svými fatalitami zahrabat. V X-Men Origins: Wolverine jsem tomu syrovo-krutému usekávání, odtrhávání a lámání částí těl prostě věřil, zatímco (nejen) poslední MK mě krmí neustále dokola šaškárnami typu: "utrhnu mu ruku, tu ruku mu narvu do nohy, tu ruku s nohou mu narvu do pusy a celé to pak nechám explodovat..".

K mému úžasu tedy velice povedený kousek, kterého jsem si všiml teprve před pár dny úplnou náhodou zde na databázi. Původní snímek se mi sice před jedenácti lety moc líbil a byl jsem na něj v kině dokonce třikrát během jednoho týdne, ale hrám podle filmů obecně moc nevěřím a již několikrát jsem se takto nechutně spálil. V tomto případě ale z mé strany panuje naprostá spokojenost.

Po grafické stránce nemám absolutně co vytknout, in-game videa jsou velice povedená a mnohdy i vtipná (např. selfie), jednotlivé lokality působí uvěřitelně a dokonce mi ani nevadilo, že jich vlastně ve výsledku moc není. Nejvíce mě asi bavila džungle. Především ta část, kde Rosomák šplhá na vysokou věž a v jednotlivých mezipatrech místo samotného boje protivníky spíše vyhazuje. Nepřátelé jsou originální, nejradši jsem samozřejmě porcoval obyčejné vojáčky, kterých bylo v celém příběhu mraky. Různí minibossové nebo speciální jednotky pak už vyžadovali opatrnější a promyšlenější přístup.

Ovládání hlavní postavy mi připadalo naprosto v pohodě, konečně mi nějaká hra nabídla i více akčních pohybů/útoků než jen dva - primární a sekundární. Zde je navíc ještě možnost nepřátelské jednotky zvednout, hodit, skočit na ně nebo se k nim třeba přískokem rychle přiblížit. Ta pravá vyvražďovačka ale začíná teprve kombinací všech těchto akčních tlačítek dohromady. V tom lepším případě zakončená efektní in-game animací s unikátním smrtelným úderem. Často zmiňovaná herní kamera mě sice občas trochu pozlobila, ale nejednalo se o nic vyloženě strašného.

Velké plus si u mě hra vysloužila za vložené RPG prvky ve formě levelování hlavního hrdiny a následující rozdělování dovednostních bodů k jednotlivým schopnostem plus posilující mutageny a reflexy. Třešničkou na dortu je poté dobrovolné hledání akčních figurek Wolverina samotného nebo trhání psích známek polomrtvým vojákům. Po prvním dohrání na základní obtížnost se ihned pouštím do dalšího kola, poté své hodnocení případně ještě upravím. Nyní uděluji krásných 80%.

Pro: rpg prvky, grafika, dabing, boj, nepřátelé, příběh, délka hry

Proti: opakující se prostředí, sem tam kamera, nízká obtížnost

+19

Into the Breach

  • PC 85
Herní výzva 2020: " Výzva naruby"¨

Into the Breach jsem si do výzvy přidával trochu s obavami. Rogue like hry mám sice rád, ale málokdy se mi je povede dohrát. Což se týká i předchozí vynikající hry studia, FTL. Stejný problém mám i se strategiemi. Proto jsem s respektem dal nižší obtížnost a hru jsem, k mému překvapení, do dvou hodin dohrál. A to má být všechno? No tak si to dám za jinou skvadru, která se mi odemknula. Ve tři ráno druhého dne vyžírám se třetí skvadrou achievementy a zapřísahávám se, že už jenom jeden tah a půjdu spát.

Prostě ať už jste si o hře přečetli či poslechli cokoliv, máte zkušenosti jakékoliv, za tu cenu doporučuji si hru vyzkoušet. Třeba ani vy dnes nepůjdete spát. Hra přes relativně omezený množství bojišť dokáže skvěle měnit variabilitu hraní. Každá volba tu může mít v budoucnu dopad, každý tah je důležitý i achievementy tu mají smysl…a navíc jsou všechny mechanismy a ovládání jednoduché a srozumitelné. Vše se navzájem doplňuje jako sehraný orchestr a hra vás dokáže dalším zkoušením neustále překvapovat, jednotky a zbraně, které vám na papíře nedávaly příliš smysl se najednou začnou ukazovat ultimativní v konkrétních situacích.

Rád bych věděl pořadí tahů nepřítele, ve hře jsem takový indikátor nenašel a moje paměť z předchozího hraní mi občas připravovaný geniální plán zmařila. Trošku mě zaráží proklamovaná spolupráce se scénáristou Avellonem, hra téměř žádný příběh nemá. Dost možná jde ale spíš o game design celkově, zajímalo by mě, co konkrétně ve hře dělal a jestli mám teda líbat ruce dvoučlennému studiu, jemu nebo všem:)

Edit: Tahy nepřátel lze zjistit altem. Máte nějaký důvod, proč Into the Breach nehrát? :)

Pro: achievementy, znovu(hratelnost), UI, vyváženost všech prvků

Proti: absence příběhu

+19

XCOM: Chimera Squad

  • PC 85
Tak to jo. To si takhle sedím na netu a krátím si čekání na Gears Tactics a z ničeho nic Firaxis oznámí spin-off XCOMu. To by bylo ještě fajn, ale oni to pár dní na to vydali a chtěli jen deset babek. No tak jsem do toho jako věrný fanda série skočil po hlavě a zjistil jsem, že je vše na svém místě - speciálně pak "ještě jeden tah/misi a jdu spát". Vaše létající pevnost ze druhého dílu vyhrála tažení proti emzákům a vše se zdá být v naprostém pořádku. Přeživší ufouni se buď rozutekli nebo se přidali do jednotky Chimera Squad a dělají s vámi pořádek ve městě s prozaickým názvem 31. Příběh se motá právě kolem Chimery a jejich úkolů. Čekají na vás tři "kapitoly" (vůdci) ve kterých bude potřeba zatnout tipec teroristům kteří si z vašeho rajónu snaží udělat svůj. Dostanete k dispozici na výběr z mnoha specialistů ze kterých si postupně skládáte svůj útočný tým. První změna je tady to, že všichni vaši zabijáci jsou dáni příběhem, každý má svůj životopis, funkce a skilly (nelze jim měnit jména, maximálně barvu brnění) a je zapotřebí je vždy udržet živé až do konce mise. Nyní se dostáváme ke druhé změně. Levely tentokrát fungují tak, že si vyberete část města kam vyrazíte na zteč a musíte zvolit kudy a jak do boje vlítnete (někoho pošlete oknem, jinej si udělá třeba díru do zdi nebo prostě projde dveřma - zásahovka stajl). Jakmile si rozestavíte jednotku tak odstartujete peklo. Váš tým vlítne vámi zvolenou cestou do fightu, zpomalí se čas a vy máte možnost sundat na uvítanou až čtyři enemáče. Zbytek ochránců na vás buď vystřelí nebo se schová a začne klasická tahovka, tedy skoro. Zde přichází třetí změna. Dřív souboj fungoval tak, že jste nejprve využili každého svého vojáka a pak nechali hrát oponenta. Inu, teď je boj takzvaně na střídačku - každý chvilku tahá pilku a přináší to do hry zase trochu jiný druh zábavy a dumání jak danou akci zvládnete. Setkáte se zde s klasikou jako je ochrana přeživšího a jeho extrakce nebo třeba likvidační kusy (sejmi / ukradni někomu něco aby to nepoužil). Pakliže vám nepřítel sundá vašeho kamaráda ve zbrani nastupuje na řadu čtvrtá novinka a tou je android který zastoupí raněného (pakliže jste jej stabilizovali) a pokusí se obrátit chod osudu ve váš prospěch. Po dokončení úkolu skočíte do vašeho APCčka a vracíte se na základnu kde je vše při starém, jen neovládáte loď ale město. Snažíte se v něm udržet pořádek a vlítnout na darebáky tam kde to zrovna nejvíce "hoří". Z různých okrsků lze čerpat suroviny které později využijete na vybavení a úpravu jednotky. Nechybí zde ani zkoumání které tentokrát zastupují vaši hrdinové kteří momentálně neplánují jet na misi. No vzato kolem a kolem je to prostě starej dobrej XCOM kterej přináší ochutnávku maličko odlišné hratelnosti, nabízí komiksově laděné intermezza ale taky nezapomíná servírovat i staré dobré bugy. Občas se mi stalo že jsem vyslal mutona na zteč aby někomu dal pěsťovku a on prostě vyběhl z mapy, běžel a běžel a běžel až pak nafackoval textuře a hra mě přesunula na dalšího agenta. Když už sem u toho mlácení, zajmutí nepřítele je teď o něco jednodušší, prostě stačí stáhnout jeho ukazatel života na minimum, poslat mu pažbu na bradu a jde skoro dobrovolně s vámi. Hudba je klasicky chytlavá a zabaví. Drby mezi vašimi agenty jsou vtipné (stejně tak třeba zprávy v TV). Vůbec se celý titul nesnaží být pekelně temný ale spíše odlehčený a to je jedině dobře.

No abych tady nekecal moc dlouho - moc se mi to líbilo. Kampaň vyjde dobře na 20-25 hodin (dle zvolené obtížnosti a skillu), hratelnost je svěží, grafika pořád stejně dobrá a celé to působí prostě fajn. Taky mě to donutilo si opět nainstalovat ostatní XCOMy (po kolikáté už omg) a vrhnout se na to trošku zeširoka. Po čase může přijít stereotyp, neříkám že ne, ale pokud máte s touto značkou zkušenosti asi se s tím dokážete smířit. Prostě velmi dobré a vybroušené překvapení za pár šupů. Vřele doporučuji stihnout slevu na Steamu a bez čekání poslat svoji jednotku do boje ještě dnes. Titul hodnotím 85% a dodám snad JEN HOUŠŤ!

Pro: Starej dobrej XCOM, zábavné texty a dialogy, svěží vánek v hratelnosti, cena

Proti: Občasné bugy, nemožnost si vytvořit svého agenta

+19

Deus Ex: Mankind Divided - Desperate Measures

  • PC 60
Když vám tvůrci poměrně komplexního sci-fi RPG dodají jednu misi navíc, která se v rámci příběhu pokouší odhalit další detaily příběhu, zní to jako fajn nápad. Problém je, pokud to udělají stejně jako v případě Deus Ex: Mankind Divided - Desperate Measures.

Problém celého přídavku je jeho krátkost a jeho vytržení z celého světa Deus Ex. Ano, příběhově zapadá a objasňuje kdo konkrétně způsobil v původní hře Deus Ex: Mankind Divided výbuch na hlavním nádraží v Praze - ne, jméno Nádraží Žofie Růžičkové, jak se hlavák ve hře jmenuje, mi nikdy nepřirostlo k srdci. Je tedy fajn, že se člověk dozví další díl skládačky, ale bohužel do mise se dostanete až z hlavního menu. Hra vás dopředu varuje, že přídavek může prozradit určité dějové části hlavní hry, takže k přídavku sáhnete, tak jako já, až po dohrání hlavní dějové linie. Pro jistotu. Bohužel pak můžete zapomenout na veškeré své vylepšení, zbraně apod. Hra vám rozdá několik bodů, které můžete investovat, ale svojí vypiplanou postavu stejně nezískáte. Hraní je tedy kompromisem skvělé hratelnosti, kterou již ovládáte levou zadní, a omezenosti v důsledku nedostatku augmentací, na které jste zvyklý. Tento přístup je spíše otravný, než zábavný.

Jedna jediná mise navíc sestává z odhalení co a kdo způsobil příběhový zvrat v hlavní hře. Bohužel misi dohrajete doslova za pár desítek minut a konec. Během mise sice nacházíte další Praxis ( body umožňující vylepšovat vaší postavu ), k čemu vám to ale je, když po misi zkouknete krátkou animačku a jste vykopnuti zpět do hlavního menu.

Kdyby byla tato mise součástí hry, neřeknu ani popel. Patří sice mezi ty lehké, ale zjištění které na jejím konci odhalíte, hezky zapadá do světa Deus Ex. Bohužel její oddělení od hlavní hry je jejím největším nedostatkem.

Pro ty, kteří Deus Ex: Mankind Divided ještě nehráli prozradím, že si tuto misi z hlavního menu můžete v klidu zahrát krátce po vašem příjezdu do Prahy. Nic zásadního se, kromě pár drobností ohledně příběhového zvratu po vašem příjezdu, nedozvíte. Mise vám tak lépe zapadne do samotné hry, ke které se po jejím odehrání můžete v klidu vrátit.

Pro: další střípek do Deus Ex skládačky

Proti: krátké, není součástí hlavního příběhu

+19

Assassin's Creed II

  • PC 90
Assasinová masírka za poslední týdny nedala spát, rozhodl jsem se tedy pro nostalgii a po pár letech jsem znovu nainstaloval casual simulátor vraha, který stále dělá čest svému jménu.
Začnu hlavním hrdinem, Ezio je v AC 2 vykreslen dost povrchně, události neprožívá s dostatečnou hloubkou, je to prostě frajírek, který se učí za pochodu a možní i to je důvod, proč se na zabijáka hodí. Každopádně si ho velmi pravděpodobně oblíbíte, protože oproti ostatním hrdinům (divám se na tebe Connore) vám ten úsměv na tváři vykouzlí.

Hratelnost se mi moc líbí, rozjed je dostatečně pomalej a nové prvky vám hra dává za pochodu s perfektním dávkováním. Učí vás přímo v přiběhových misích jak krást, jak se schovávat, jak používat skrytou čepel atd. Game desing mi dost vyhovuje, mám rád když se mi hra postupně otevírá, ta křivka je ze začatku nastavená bravůrně i když v pozdějších částech hry dost klesá.
Parkour je tu místy krkolomnej a bude chvilku trvat než se do něj vžijete a přestanete dělat chyby, cestovat budete nejčastěji po střechách, protože je to snadnější a nebudou se vám do cesty plést stráže a obyvatelé města.
Parkour samotný občas vyžaduje i vaši pozornost, Ezio neleze uplně automaticky, občas musíte hledat místa kde se může přitáhnout aby se v lezení dostal dál, při skoku na vzdálené objekty může platit to samé, oproti modernějším dílům je to stále dost superiorní.
Soubojový systém je bohužel dost jednoduchý, hlouček nepřátel nedokáže využívat svoji přesilu a jdou Eziovi na ruku, každopádně některé brutální animace dokáží být uspokojivé, stejně jako některé obtížné souboje, kterých se pár najde.

Délka hry je uspokojivá, příběh je pruměrný, ale udrží vás, grafika dost zestárla a to kvůli hnědému nádechu, který si hra nese po celou dobu.
Mapa nabízí i nepovinné aktivity na vyzobávaní, které po čase nejspíš budete přeskakovat, ale někoho to bavit bude.

Nejsilnější stránkou hry je to, že nese svůj odkaz naplno, je to prostě něco co si představíte pod názvem assassins creed.

Hodnotit hru po 10letech není uplně fér a o to víc je lichotivé, že v mnoha směrech hra i dnes nabízí dobrou hratelnost.
+19

Warcraft II: Tides of Darkness

  • PC 100
Warcraft 2 byla spolu s Dune 2 mojí nejoblíbenější strategií, tak jsem si ji samozřejmě pořídil i do své PC Big box sbírky, kde nechybí většina her z mého mládí.

Hra je zasazena jak na souš, tak do vody a polétáte si i ve vzduchu. Jednotky jsou celkem vyvážené a je dobré je v boji kombinovat. Krásná SVGA grafika, se mi líbí moc a i v dnešní době se nemusí za nic stydět. Hra se mi vždy velice dobře ovládala a je to vše takové úhledné a vše jakoby sedí, hlavně oproti prvnímu dílu. Možná je to jen můj osobní pocit, ale dvojka je prostě taková úhlednější a vychytanější. Jakoby se zrovna za ten rok trochu posunula technologie.

Oproti Dune 2 bylo super, že se mohlo hrát po síti. Pamatuji si, že sice dalo zabrat spojit ty dva počítače, aby se to celé našlo, někdy to prostě ne a ne se vidět, ale potom to stálo za to. Na začátku jsme si vždy s kamarádem navolili, abychom na mapě začínali co nejblíže k sobě a proti sobě zvolili co nejvíce soupeřů. 2-3 soupeři se ještě dali zvládnout, ale pokoušeli jsme se samozřejmě zvládnout i plný počet, myslím, že největší mapa měla 6 soupeřů.

Přičemž se mi vždy vybaví totální nostalgie je zvukový doprovod a hlavně samotné zvuky jednotek a staveb. Takové: Yes sir, Captain on the bridge, My lord, I´am flying, a spousty a spousty dalších jsou opravdu nezapomenutelné. Líbila se mi i výslovnost a řeč, kterou to bylo namluveno.

Dále si ještě pamatuji, že touto hrou jsme propařili celé jedny Vánoční svátky, samozřejmě s přestávkami na bruslení a sněhové radovánky. Ono totiž dříve ještě sníh býval. :D

Pro: Skvělá hratelnost, zvuk, grafika, síťová hra a veliké vzpomínky.

Proti: Trochu okopírovaná Dune 2, počítač opakuje chyby.

+19