Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Lost Crown: A Ghost-Hunting Adventure

03.03.2008
80
19 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

The Lost Crown je prvním titulem Jonathana Boakese, jenž není z vlastního pohledu (oproti sérii Dark Fall), nýbrž hráč sleduje dění pohledem ze třetí osoby v klasickém 2,5D zpracování. Jedná se o hororovou adventuru inspirovanou například dílem Charlese Dickense a především mysteriózním příběhem A Warning to the Curious M. R. Jamese.

Na začátku hry se v roli Nigela Danvers dostáváte do městečka Saxton situovaného v jihovýchodní části Anglie. Jeho příjezd do této lokality je zapříčiněn únikem z Hadden Corporation, kde byl donedávna zaměstnán. Příčinou bylo to, že se Nigel zmocnil tajných dokumentů, které dokazují experimenty Hadden Corporation s paranormálními jevy. Hlavní představitel korporace ale nenechává věci náhodě, a vysílá do Saxtonu dvojici agentů pod jmény Mr. Hare a Mr. Crow. V tichém a nepřístupném městečku Nigel naráží na Lucy Reubans, mladou studentku psychologie, s níž v průběhu děje řeší zdejší tajemství a především legendu o anglosaské koruně, jež se má nacházet nedaleko Saxtonu.

Velká část hry The Lost Crown je sestavena z podkladů reálných lokací, konkrétně se jedná o východ Anglie, Cornwall a města Looe a Polperro. Mimo to titul nabídne více jak 30 hodin hraní, pátrání po paranormálních jevech a přízracích za pomoci přístrojů, které používají skuteční lovci duchů a v neposlední řadě původní hudební doprovod.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
The Lost Crown mě dokázalo přesvědčit, že i dnes vychází řada výborných adventur, které snesou srovnání s klasiky z období slávy Sierry a Legend Entertainment. A je až k neuvěření, že hru, která kypí nepřeberným množstvím detailů, po všech směrech profesionální produkcí a předně hratelností, která zpočátku sází na velice pomalé tempo, jenž se s každou odehranou hodinou zrychluje, aby v půlce hráč s napětím očekával každou další událost, stvořil do jisté míry jediný člověk.

Téměř všechny aspekty, které ovlivňují můj pohled na celkovou kvalitu hry, jsou zde na vysoké úrovní. Mysteriózní příběh má spád a drží pozornost po celou dobu, vizuální kvalita sázející na černobílé fotky (jenž byly posléze, jako u GK2, dooupraveny) z oblasti západního pobřeží Anglie, konkrétně Cornwallu, je nadmíru přitažlivá a vše okolo zahrnující délku, ozvučení nebo obtížnost dopadlo nejinak.

Děj, odehrávající se v rámci pěti dnů a čtyř nocí, pomalu rozvíjí zápletku točící se okolo ztracené anglosaské koruně, a tak se mohou naplno projevit prvky historie, kdy je velice kvalitně (podrobně i zajímavě) přiblížena původní legenda především neanglickému publiku. Druhou stěžejní částí je otazník visící nad společností Hadden Corporation, kde byl hlavní představitel hry Nigel Danvers zaměstnancem. Což souvisí s častým využíváním zařízení pro vyhledávání a zkoumání paranormálních jevů po celou dobu hry. A ačkoliv by se mohlo zdát, že přes dobu okolo dvaceti hodin trvající k dokončení se klasická adventurní hratelnost může stát repetivní, The Lost Crown nabízí řadu zpestření, ať už se jedná o zkoumání zvukových nahrávek a fotografií nebo hraní z pohledu první osoby v některých úsecích hry.

Technické zpracování dopadlo také na jedničku, zvláště pokud jde o symbiózu reálných fotek a objektů do nich vložených. Hudba je minimalistická, jiná by narušovala atmosféru tvořenou především zvuky, se kterými si externí studio pomáhající J. Boakesovi více než vyhrálo.

Chyby a nedodělky se nachází však i zde, a ani se tomu přes celkovou rozsáhlost a počet osob za titulem nelze divit. Předně jde o často vytýkané vracení a procházení těch samých míst (backtracking), nemožnost přeskakovat dialogy a monology, které si často vyslechnete vícekrát nebo pár drobností v designu (použití vysílačky jinde, než měl autor na mysli zapříčiní zopakování několika předešlých událostí).

Ač jsem The Lost Crown po téměř všech směrech vychválil, lepší bude, přistoupit k samotné hře bez velkých očekávání. Stejně tak tato adventura není pro každého, jako např. "popkornová" série Broken Sword. Pokud však máte v úmyslu přistoupit na zastaralejší, avšak vizuálně dokonalé, grafické zpracování v čele s nekvalitní animací, pomalou hratelnost a velké množství textu, pak je tato adventuru tou pravou volbou, zvláště pokud hledáte mysteriózní děj s prvky historie a hororu.

Pro: vizuální zpracování, příběh, dialogy, hlavní dvojice postav, délka, vyvážená obtížnost

Proti: pár technických nedostatků

+25
  • PC 100
Nejsem příznivec point and click adventur, ale tohle skutečně mělo něco do sebe. Mám rád hororové hry s nejrůznější paranormální tématikou a tohle podle synopse a obrázků bylo voditkem, proč do toho jít. Osobně pamatuju point and click adventury z dětství, ale není to typ her, které bych dnes vyhledával. O to větší bylo překvapení, který na mě čekalo.

Tahle hra má atmosféru. Nejde jen o nějakou suchou klikačku, hrajete za postavu, která rozkrývá tajemství nejen historického charakteru. Ve svém inventáři máte k dispozici přístroje na detekci jevů, které Vám napomáhají ve vašem pátrání (kamera v režimu night vision zachycuje světelné spektrum, které je běžným okem neviditelné, fotoaparát dokáže zachytit to, co běžně člověk nevidí, diktafon zaznamená jinak neslyšitelné zvuky a nakonec je tu přístroj, který dokáže detekovat silné výkyvy (asi) elektromagnetického pole.

Coby nově příchozí do přímořského městečka se ubytujete v jediném volném místě - v přístavním domku. A co by to bylo za domek, kdyby nebyl v minulosti epicentrem zoufalství, pláče a smrti. Vy coby nová postava neváháte a pouštíte se do prozkoumávání zdejších lokalit, poznávání lidí a postupnému odhalování toho, co mělo zůstat zatajeno. Zpestřením může být, že hrajete a plníte nejrůznější úkoly jak ve dne, tak i v noci a zejména ty noční akce mají svůj půvab (oh yes, přesně to, co u těhle her vyhledávám!).

Nechci zbytečně spoilovat ani odhalovat to, co si hráč musí doslova vychutnat a zažít. Hra nabízí nevšední zážitek, pár herně hodně zajímavých momentů a i přes veškeré zákysy je tam cosi, co Vás nutí hru dohrát. Netajím se tím, že jsem hru s hrál s hint bookem, protože některé zákysy byly časově dost náročné, přesto celkový herní zážitek je parádní. Hra se místy táhne, některé dny jsou herně delší než jiné dny, na druhou stranu ve dne v noci je tu parádní atmosféra a úžasně zapadající soundtrack.

Jak postupně odkrýváte zdejší tajemství, začínáte si uvědomovat co za hrůzy se zde odehrálo. Tohle všechno hra umí podat ani tak ne zábavnou formou, ale poutavou. Jakmile máte za sebou pár pátrání a výsledků, zkrátka už nemůžete přestat a chcete pátrat dál a dál. Hra nabízí krásně namalované lokace, kde se mísí malebná příroda a konzervativně vyhlížející přístavní městečko s ponurostí míst, která tu jsou okolo.

V jeden moment jsem byl tak vtaženej do hry, že to, co jsem viděl před sebou v kombinaci se soundtrackem mě doslova přimrazilo k židli, jako by na mě padla ta tíseň, ponurost a zoufalství toho místa, jako kdybych tam skutečně byl. Tohle jsem od point and click adventury opravdu nečekal.

Pokud máte času nazbyt a je tajemno a paranormálno vaší parketou, pak běžte do toho, nebudete litovat.

Pro: Atmosféra, příběh, chytlavost, detaily, soundtrack

Proti: Někdo může mít problém se zákysy, někdo s délkou hry

+16
  • PC 80
Jonathana Boatesa zrejme nie je treba predstavovať pre fanušíkov adventúr. Pre tých ostatných, je to autor vynikajúcich hororových nízko rozpočtových hier. Za všetky spomeniem len Darkfall sériu či Scratches.

Lost Crown je špecifická adventúra, pretože sa od Boatesovej predošlej tvorby líši v pohladu hlavnej osoby. Kdežto Darkfall, Scratches, Barrow Hill mali in-person pohlad na spôsob Mystu, Lost Crown je klasická third person point and click adventúra. Okrem toho, v porovnaní s jeho predošlými hrami, ktoré sa dali bez problémovo dohrať do 10 hodín, Lost Crown ponúka zábavu na najmenej 35-40 hodín.

Dej sa odohráva v opustenom malom prístavnom meste, ktoré je spracované po väčšinou bielo čiernymi fotografiami zo skutočného mesta kde sa narodil Boates. Do toho sú pridané efekty počasia, rôzne animácie, a reálne ambientné zvuky príboja, vetra atď. Je to netypické a velmi efektné, a ak prekusnete tú nie príliž podarenú animáciu hlavnej postavy, tak si atmosféru hry skutočne užijete.

Lost Crown je najambicióznejší projekt Jonathana Boatesa. Na adventúru má netypicky dlhú hraciu dobu, napriek tomu po 40 hodinách budete namiesto triumfálnej úľavy pocitovať smútok, že už to všetko končí.
+15
  • PC 80
Ztracená koruna je hra pomalá, velmi pomalá. Po celou dobu hraní, která překračuje dobrých 30 hodin, se děj posouvá šnečím tempem kupředu a několikrát se ohlíží zpět. V dnešním trendu rychlé hratelnosti, kde kolikrát ani není jasné co se na obrazovce děje, tak The Lost Crown vzbuzuje nezvyklý dojem.

V roli Nigela hráč prochází městem Saxton a jeho přilehlým okolím. Obrazovky, tvořené převážně upravenými černobílými fotografiemi, dodává hře specifický a hlavně povedený grafický styl. Průchod některými přírodními lokacemi je doslova pastvou pro oči. Postavy sice vypadají hůř, ale pro adventury jsou dostačující.

Hledání koruny a odhalování tajemství zapadlého městečka plného podivných lidí je proloženo různými netradičními prvky (např. pozorování paranormálních aktivit s pomocí kamer). Za největší plus ovšem jednoznačně považuji pozadí příběhu. Knihy, deníky, dopisy a podobné záležitosti dodávají, jinak celkem obyčejnému ději, hloubku. Navíc jsou napsány kvalitně a především poutavě. Povedený závěr nechává místo pro spekulace a teorie, i když se rozhodně nemusí líbit všem.

S The Lost Crown mám však jeden, v mých očích, velmi závažný problém. Hlavní postavu. Nigel Danvers trpí nepřirozeným dabingem, divným pohybem a především někdy působí jako naprostý trouba, který neumí do pěti počítat. Při tom ostatní postavy, namluvením i charakterem, nejsou vůbec špatně zpracované.

A Ghost-Hunting Adventure není rozhodně dobrodružstvím pro všechny. Lze na něm nalézt plno věcí, které se dají vylepšit. Pomalé tempo a zvláštní závěr hry jsou nicméně variantou pro ty hráče, kteří mají chuť na hru, která je trochu jiná než většina ostatních.

Pro: povedená vizuální stránka, příběh a jeho pozadí, délka, závěr

Proti: hlavní postava

+15
  • PC 100
Dovolím si tvrdit že The Lost Crown je jednou z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší adventura na trhu, je to jednoduše dílo které se vám zaryje pod kůži a nechá ve vás otisk či vzpomínky kterých se jen tak nezbavíte, jelikož TLC je neskutečně promyšlené dílo ve kterém jde vidět úsilí a péče kterou autor do hry dal. Dost bylo řečí okolo a pojďme si hru pořádně rozebrat.

Nigel Danvers utíká z firmy ve které byl zaměstnán jelikož sehnal důkazy o tom že firma pro kterou pracuje dělá pokusy s nadpřirozenem, Nigel nasedne na vlak a ocitne se na zastávce Sedgemarsh která je pro vlak konečnou a tak je nucen se ukrýt ve městečku Saxton kde hned ze začátku zjišťuje že v tomto zapadlém, ospalém městečku není všechno v pořádku. Velice rád bych vám o příběhu řekl více ale tím bych vám opravdu zkazil zážitek ze hry která staví hlavně na zajímavém příběhu který se postupně rozkrývá a vy pomocí písemností či dialogů rozkrýváte různá tajuplná či děsivá tajemství která někdy měla být spíše pohřbená než znovu odkrytá.

Celé tajuplné atmosféře dodává na účinnosti propracována historie města a okolí kdy většina míst má svojí zajímavou historii, můžete si přečíst různé písemnosti jako třeba pověsti či deníky a dokonce je i k dispozici muzeum které vám také představí historii či různé zajímavosti o městě. Tohle musím prostě pochválit, město působí uvěřitelně a díky těmto detailům vám ožívá celá jeho historie pod očima.

Postavy také mají svůj podíl na skvělé atmosféře a to díky tomu že všichni obyvatelé jsou napsáni uvěřitelně a realisticky, tito obyvatelé městečka Saxton mají také svojí historii, své problémy či šrámy z minulosti a díky tomu vám i více přilehnou k srdci. Vybrat vyloženě nejlepší postavu pro mě by bylo vyloženě těžké jelikož každá do hry dává něco a jakmile by se jedna vyjmula už by to nebylo ono, proto musím vychválit všechny postavy i ty co ve hře jen krátce sekundovaly. Dále dabing díky kterému postavy ještě více ožívají je podle mě skvělý a ano postavy nezní jak Hollywoodští herci ale to snad nikdo nechce, díky dabingu postavy zní uvěřitelně, jako prostí obyvatelé ospalého městečka, ne vždy má každý dokonalý hlas a tady to připisuji k dobru jelikož mi to k celé atmosféře a charakteru postav sedlo. I hlavní hrdina měl povedený dabing a i on samotný mi přišel sympatický a považuji ho za zajímavou hlavní postavu, taky takový prosťáček.

Hratelnost je klasická point n click z pohledu třetí osoby s chvilkami kdy dokonce postavu ovládáte z pohledu první osoby. Chodíte po lokacích řešíte puzzly provádíte dialogy a také provádíte hledání duchů či jejich vymítání, přičemž celé hledání focení,nahrávání duchů či paranormálních jevů je provedeno zajímavě a atmosféricky a hra je v některých momentech opravdu strašidelná a to ani na vás nelítají žádné Jump Scary jako v jiných hrách které na tom prakticky jen stojí a bez nich nenabídnou nic (koukám na tebe Outlaste!) k tomu navíc tu zkoumáte zvukové nahrávky,fotíte okolí či čtete písemnosti a díky tomu vás hra nemůže nudit při její délce cca 24 hodin ( to jsem měl na Steamu)

Vizuální zpracování celé hry je úžasné a atmosférické s místy příjemnými detaily, hra kombinuje herní prostředí s reálnými fotografiemi a do toho je celá hra v černo-bílém hávu s občasným barevným kontrastem.

Soundtrack je po většinu času ambietní a nabízí skvělé detailní zvuky které skvěle navodí atmosféru např: průchod lesem či jeskyní, do toho vám ještě hraje krásná minimalistická hudba a o zážitek je postaráno.

No a abych pořád nechválil tak hra má pár nedostatků technické rázu, já už sice hrál opravenou Steam verzi ale i tak se nějaké problémy objevily (opakování stejných frází v některé momenty, nemožnost u některých lokací přeskočit přechod do lokace apod.) Nic ale co by vám pokazilo zážitek z hraní.

Tak to by bylo všechno, nechci o hře moc vypisovat abych vám náhodou nepokazil úžasný zážitek kterým tato hra je, a musím přiznat že mě opravdu smetla a já si jí až do konce užíval, i to tempo které bylo tak pomalé až se mi to vlastně líbilo, jelikož vše díky tomu dostalo dostatek prostoru. TLC je opomíjený klenot který by určitě měl zkusit každý milovník adventur.


Pro: Příběh,historie městečka Saxton a okolí,postavy,délka,vizuální zpracování,dabing,ghost-hunting,atmosféra,soundtrack,záhady

Proti: Chyby technického rázu

+12