Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Penumbra: Black Plague

82
110 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
11.02.2008 PC
Vývojáři:
Frictional Games
Oficiální stránky:
http://www.penumbrablackplague.com/
Pokračování hororové adventury Penumbra: Overture začíná přesně tam, kde první díl skončil. Po tom, co vás někdo omráčil, se probouzíte v zatuchlé cele a za zdmi slyšíte šílený bolestný řev. Nezbývá nic jiného, než najít z cely cestu ven a pokračovat ve svém putování za zmizelým otcem skrz temný podzemní komplex.

Black Plague pokračuje v unikátní hratelnosti prvního dílu s tím, že se upustilo od soubojů a nyní nezbývá nic jiného, než před nepřáteli utéct nebo je někde zavřít. Větší důraz je kladen na propracovanější fyzikální hádanky ve vylepšeném, vlastnoručně udělaném enginu. Samozřejmě opět nechybí děsuplná atmosféra, kde si nemůžete být jistí vůbec ničím.

S dějem druhého dílu souvisí i Penumbra: Requiem. Ta však není plnohodnotným pokračováním, ale spíše epilogem a autoři se v ní vydávají úplně jinou cestou.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Penumbra: Black Plague je víc než zajímavou adventurou plně atmosférickým horrorem, u kterého se opravdu budete klepat strachy, především v části evokující slavný a mrazivý film Věc (The Thing v režii Johna Carpentera). Strach, napětí a scénáristické vychytávky vás přikovají k obrazovce, takže jakékoliv leknutí prožijete naplno. K atmosféře dopomůže ponurý design, podmanivá hudba a zvuky, jež vám budou brnkat na nervy zřejmě nejvíce. Interakce s předměty je rovněž zábavná a některé hádanky lze dokonce řešit více způsoby. Jako plus lze hodnotit rovněž to, že hru díky příběhu zřejmě dohrajete jedním dechem, na druhou stranu je hra příliš krátká.

Hádanky také nejsou příliš složité, neboť se ve hře nevyskytuje příliš mnoho předmětů a je tak většinou jasné, co a jak použít. Většina hádanek tak naopak souvisí s interakcí vaší postavy s prostředím, což je vcelku originální. Grafika je spíše slabá, ale dostatečně podkresluje atmosféru a evokuje napjaté chvilky. Příběh se rozjíždí velice temně, ale zakončení je poněkud mdlé a neuspokojivé podle mého názoru. Ale celkově jde o originální počin, který si užijete v zimních večerech...

Pro: Interakce s předměty, napínavá atmosféra, ponurý příběh, hudba a zvuky

Proti: jednoduchost, příliš krátké, slabá grafika, málo předmětů, málo nepřátel, nevyužitý potenciál

+18
  • PC 60
Zajímavá trojrozměrná adventura s příměsí intenzivnější akce. Pokračování navazuje na minulý díl Overture, a díky plánovanému epizodnímu vývoji je tak hra kratší a méně rozmanitá, zachovány jsou však všechny přednosti v čele s výbornou atmosférou a vyváženou hratelností. Epizody všehovšudy vyšly pouze dvě (plus odbočka Requiem), a dnes se Frictional Games již soustředí na Amnesii.

Logické úkoly jsou dobře koncipované, stejně tak nechybí ani naskriptované momenty které zvyšují napětí při samotném hraní. Oba díly Penumbry tak stojí za to vyzkoušet, zvláště pokud vám sedí žánr survival hororu, adventury a akce z prvního pohledu.

Pro: atmosféra, hlas ve vaši mysli, téma, grafické zpracování

Proti: krátké

+13 +14 −1
  • PC 100
Po dohráni Overture jsem měl z Black Plague docela strach (ostatně strach jsem měl v souvislosti s Penumbrou VELICE často). Bál jsem se hlavně toho že proti všem monstrům budu již naprosto bezbraný, ale zkončit jen u Overture se zkrátka nedalo.
Black plague opravdu navazuje přímo tam kde Overture zkončil, a po všech stránkách. Grafika je o něco hezčí a velmi mě potěšila možnost s předměty otáčet, sice jsem jí ani moc nevyužil, ale i tak mě ze začátku potěšila. Příběhově navazuje opravdu přesně a tak jsem se vydal z cely s očekáváním toho jestli se opravdu budu bát tolik jako při Overture. Bál. A hodně. Nemožnost proti monstrům bojovat nakonec celou hru vylepšila a potěšila i nová monstra do rodiny. Po možná trošku pomalejším rozjezdu jsem si Penumbru opět zcela osvojil a vše se proměnilo v šílený kolotoč hledání, útěku a skrývání se. Vše bylo doprovázeno opravdu briliantním Clarencem a místy jsem se i v té nejhorší a nejstrašnější situaci pousmál, či dokonce zasmál.
Ještě musím upozornit že hra skrývá momenty ve kterých jsem měl chuť si beznadějně kleknout a rozplakat se, nebo se rovnou zabít, to mi ale nebylo dovoleno.konkrétně ve chvíli kdy jsem vlivem Clarence zabil asi jedinou žijcí bytost v komplexu. Nebo chvíle kdy jsem jako šílenej běhal po komplexu, vše viděl rudě, za mnou běžela mašinérie monster a já prostě ty dveře nemohl najít.protože je Clarence nechal zmizet A celá hra mě nakonec prostě dodělala naprosto dokonalým rozuzlením, kterého se člověk konečně dočkal a vše mu začalo dávat smysl. Geniální a skvěle pasujcí hudbu snad není ani třeba zmiňovat, stejně jako to že všechny logické hádanky jsou stejně logické a dle mého i stejně dobré jako v předchozím dílu.
Pro mě se Black Plague s klidem vyrovná Overturu.

Pro: Atmosféra, hudba, rozuzlení, Clarence a vše ostatní co bylo u Overture

Proti: Nic mě nenapadá

+10
  • PC 80
Krátce po dohrání předchozího dílu jsem se pustil do Black Plague a plánuju brzy dokončit i Requiem, abych to měl všechno pěkně ucelené. A pak hurá na Amnesii :)

Black Plague (BP) navazuje na předchozí díl. Principy jsou stejné, ale přesto je BP jiná. Je to hlavně tím, že tvůrci odebrali možnost se jakkoliv bránit, takže už žádné kladivo ani krumpáč - jen rychlé nohy a dveře s loadingem jsou vaší záchranou. Atmosféra je tak ještě více skličující. Je nutné se rychle orientovat v mapě a moc se nepřátelům neukazovat.

Problém nastává v momentě, kdy se s nepřítelem v jedné chodbě naháníte už půl hodiny bež možnosti ho "zoufale zkusit sundat". To je pak trochu frustrující. Hlavním důvodem, proč BP hodnotím níže, je to, že hádanky jsou přece jen trochu méně logické a pokud je nutné na řešení přijít v časovém presu, je to dost nepříjemné. Proto jsem musel občas nakouknout do návodu, abych zjistil, jestli jsem na správné cestě a něco jsem zcela banálně nepřehlédl. A dvakrát během hraní se mi tak stalo, že jsem si v návodu přečetl něco, co mi logické nepřišlo a prostě by mě to nenapadlo.

Technická stránka, dabing (hráno v češtině), hororové zvuky i rozmanitost prostředí - to vše se opět povedlo. Takže nakonec jsem spokojený :)

Kdo vymyslel smrt doktorky Swansonové? Kdo?! Její smrt jsem opravdu těžce rozdýchával a doufám, že něco tak tragicky morbidního už nikdy nezažiju.

Trochu mě mrzí i slabší konec, který odpověděl na příliš málo otázek a nezafungoval na mě.

Pro: Atmosféra, herní mechanismy, prostředí, hororové zvuky, většinou logické hádanky

Proti: Pár ne-zas-tak-logických hádanek, přál jsem si trochu jiné rozuzlení

+10
  • PC 80
Z temných důlních šachet se přesouváme do podzemního komplexu, v jehož spleti chodeb budeme bloudit stejně jako v již probádaných štolách. Druhý díl Penumbry nese podnázev Black Plague a začíná přesně tam, kde skončila jednička (komentář) a opět exceluje ve všem, co fungovalo už v původním díle.

Atmosféra, budování strachu, ozvučení, hudba, pocit úzkosti a nejistoty, to vše opět funguje dokonale, ba dokonce ještě lépe. Dlouho se mi totiž nestalo, že bych měl u hraní tak silnou husinu z vypěstovaného strachu. Ne všechny části komlexu jsou plně pod proudem a tak se často budete opět potýkat s tmou, se kterou vám bude pomáhat chemické světlo, světlice nebo svítilna, která vám sice poskytne světla nejvíce, ale dost rychle v ní dochází baterie a v komplexu jich zrovna moc k nalezení není. V budování strachu nově přispívá i hlas ve vaší mysli, který se po čase nazve Clarence - skvěle napsaný charakter se kterým zažijete jak mrazivé hororové momenty, tak i odlehčení v podobě jeho legrácek. V těchto pasážích musím zejména vynachválit český dabing.

Hra je oproti původnímu dílu obohacena o mnohem více jumpscarů, řadu nepředpovídatelných momentů a změn prostředí. Několikrát se totiž dostanete do "snových pasáží" v podobě halucinací, z nichž ale ne všechny jsou zrovna povedené a zábavné. V chodbách rozsáhlého komplexu opět nebudete sami, ale tentokrát z inventáře nevytasíte ani kladivo, ani krumpáč, a tak se před monstry budete moci jen schovávat. Absence bojového systému je hře jedině ku prospěchu, funkci monster jako takových přesto ale sráží tupá umělá inteligence.

Ve hře nechybí skvělé logické a především fyzikální hádanky, avšak pojí se s nimi i řada bugů. Některé z nich jsou velice nepříjemné, to například když se vám hra uloží přesně v momentě kdy umíráte, když otevřete spis zvaný "protilátka" a hra vám okamžitě spadne nebo když jednou vodu můžete přeplavat a jindy její texturou jen propadnete na dno.

Vývojářům ze studia Frictional Games se ve druhém díle Penumbry s podnázvem Black Plague opět povedl vynikající hororový zážitek excelující především v atmosféře a budování strachu, avšak hře dost škodí její technický stav a tupá umělá inteligence jinak dost děsivých nepřátel.

Pro: Hororová atmosféra, ozvučení, hudba, jumpscary, fyzikální a logické hádanky, Clarence, změny prostředí, český dabing

Proti: Nepříjemné bugy, pády hry, umělá inteligence, některé "snové pasáže"

+10