Nová hra od švédského studia Frictional Games, tvůrců neuvěřitelně atmosferické trilogie Penumbra, se od předchozího projektu týmu příliš neodlišuje. Hra opět používá fyzikální engine, který dělal celou sérii Penumbra jedinečným zážitkem, a obsahuje stejně temnou atmosféru strachu, kterou se podle mnohých podařilo autorům v sérii Penumbra dotáhnout téměř k dokonalosti.
Hlavní hrdina hry se z neznámých důvodů ocitá ve starém hradě z konce 18. století a navíc trpí amnésií. Na cestě za poznáním příčin toho, proč se dostal na toto děsné místo, bude potkávat pekelné nepřátele a bojovat s vlastními halucinacemi... To vše bez možnosti obrany zbraněmi nebo i holými pěstmi.
V roce 2011 vyšlo jediné a velmi krátké DLC Amnesia: Justine, které přichází se zcela novým příběhem. Zbrusu nové, avšak nepřímé pokračování pod názvem Amnesia: A Machine for Pigs, vyšlo v roce 2013.
Hrát to naslepo je extrémně děsivý zážitek. Not a brave enough boy for this. Or that. Aneb atmosféra >> jumpscares.
Edit: Konec hodně náhlý, přestože už bylo téměř jasné, k čemu to směřuje. Hodně se mi líbí teorie, že většinu monster, která na hradě byla, si Daniel halucinuje dost podobně, jako když se mu při snížení sanity jeví zohavený portrét Alexandra. Dokazuje to fakt, že po každé "smrti" má nezměněný počet předmětů v inventáři a pouze se objeví o kus dál. Taky tomu přispívá příběh, který říká, že Alexander už použil všechny oběti na hradě, kvůli čemuž pak s Danielem jde vraždit do vesnice. Mystičnost toho celého mi připomněla Posla smrti kombinovaného s náladotvorností Dr. Jekylla a pana Hyda. I to otravné rozdvojení gameplaye a příběhu, kdy hrajete hru a do toho posloucháte, co se děje jinde, je tu moc dobře zvládnuté tak, že si po cestě vzpomínáte na předchozí události a vybavujete si to místy, která navštěvujete a navštívili jste je i v minulosti.
Edit: Konec hodně náhlý, přestože už bylo téměř jasné, k čemu to směřuje. Hodně se mi líbí teorie, že většinu monster, která na hradě byla, si Daniel halucinuje dost podobně, jako když se mu při snížení sanity jeví zohavený portrét Alexandra. Dokazuje to fakt, že po každé "smrti" má nezměněný počet předmětů v inventáři a pouze se objeví o kus dál. Taky tomu přispívá příběh, který říká, že Alexander už použil všechny oběti na hradě, kvůli čemuž pak s Danielem jde vraždit do vesnice. Mystičnost toho celého mi připomněla Posla smrti kombinovaného s náladotvorností Dr. Jekylla a pana Hyda. I to otravné rozdvojení gameplaye a příběhu, kdy hrajete hru a do toho posloucháte, co se děje jinde, je tu moc dobře zvládnuté tak, že si po cestě vzpomínáte na předchozí události a vybavujete si to místy, která navštěvujete a navštívili jste je i v minulosti.
Pro: Neuvěřitelně tíživá atmosféra, hrdina beze zbraně, audiovizuální zpracování, systém manipulace s předměty, chvíle regulérní paniky
Proti: Jakmile je hráč spatřen nepřítelem, je prostě v háji