Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Penumbra: Overture

80
134 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
akce > 1st person akce
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
30.03.2007 PC
Vývojáři:
Frictional Games
Oficiální stránky:
https://web.archive.org/web/20101111093851…
Penumbra je velice originální hororová first-person adventura od nezávislého švédského studia. Je postavena hlavně na různých fyzikálních hádankách, které umožňuje autory vlastnoručně vytvořený engine.

Hra oplývá hutnou, nervy drásají atmosférou, kterou nevytváří jen lacinými krvavými efekty, ale pohrává si se všemi vjemy člověka.

Hrdinou příběhu je angličan Phil, který jednoho dne dostane dopis od svého, údajně mrtvého otce. Vydává se tedy po jeho stopách do zamrzlého Grónska a dostává se tak do obrovského důlního komplexu, ve kterém jsou nyní jen podivní vlci, obrovští pavouci a spousta tajemných překvapení.

Příběh druhého dílu s názvem Black Plague začíná přesně tam, kde skončil ten první.


Poslední diskuzní příspěvek

Kwoky: Děkuji za pochvalu! S tím rozhodně souhlasím, proto jsem psal, že je provedení soubojového systému pochopitelné. :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Zatraceně mám já tohle zapotřebí? Přesně toto jsem si říkal po každém přestálém pokusu o infarkt při hraní této čiré hrůzy.Myslím, že jsem se i často nahlas modlil ať už se ty dveře otevřou a pokud jsem v minulé lokaci nedejbože zapomněl nějaký předmet...vůbec se mi nechtělo se vracet.Soubojový systém jsem za celou dobu nepochopil, takže jsem jen prchal a skrýval se což zážitku jen prospělo, mému zdraví však nikoli.Nebudu se rozepisovat o grafice a podobných věcech to udělali a kvalitněji přede mnou jiní, pouze zmíním ozvučení které mi v hlavě uvízlo velmi silně.Ještě dodám,že jsem to celé absolvoval s ovladačem Novint Falcon který mi umožnil pocítit nejen tíhu přesouvaných kamenů, což byla ta příjemnější záležitost, ale hlavně mi způsoboval dřevěnící nohy a duševní vychýlení když se mi zatřásl v ruce při napadení.Však vy víte čím.Přežil jsem a dokončil, kdo také dohrál zatleská mi a kdo nezkusil tak o hrůze nic neví.Snad napíšu hodnocení i na další díl,právě ho instaluji.Zas mě to bude mrzet.A kdybychom se neviděli.....

Pro: koncentrace hrůzy

Proti: to snad musí být zdraví škodlivé

+26
  • PC 95
Pokud si myslíte,že máte pro strach uděláno,tak si pořiďtě tuto záležitost.Zjistíte,že zas tak tvrdí nejste.Já si dával přestávky tak na týden,abych to rozdýchal,protože to co se děje v této hře,to jsem ještě nezažil.Většinou v každé hororové hře jsou pasáže na vydechnutí,světlá místa,takové to schování do domečku.Tady nic takového není,je to permanentní pocit děsu a dovolím si říct hmatatelného strachu.Prostě hnus.Od prvních chvil hraní je jasné,že to nebude pro slabší povahy.Začínáme v zasněžené pustině,kde je vchod do podzemí(3x jsem umrzl,protože jsem nepřišel na to,jak se dostat dovnitř).První dojmy po vstupu do komplexu jsou vysloveně nechutné.Nevím kdo tu dělal ozvučení,ale musí to být normální psychopat.Zkuste a uvidíte(uslyšíte) že nelžu.Vůbec tuhle hru dělala partička choromyslných spoza zdí blázince,tohle nemůže vytvořit normální člověk,to se na mě nezlobte....Ale už o hře:Ovládání je uděláno originálně,ale kazí ho občas bugy.Ale nic,co by se průměrný běloch nenaučil za 20 minut.Hra spadá pod žánr FPS,ale střelbu tady nehledejte,spíš se budete krčit v koutě a doufat,ať už to přejde.Boje tu sice jsou,ale není to zrovna povedená složka hry.Jde tu spíše o logiku a o řešení hádanek v totálním stresu.Občas se hodí návod,to bezesporu.Příběh je zajimavý,rozhodně vás udrží u hraní,protože furt nechápete,co se to tady sakra stalo...Prostě jedinečná hra,která nevyniká grafikou(ale je hezká),ale zejména svou osobytostí,povahou,atmosférou a originalitou.Jestli nejste srabi,musíte skusit.

Pro: Fyzika,celkový nápad,zajimavé ovládání,ZVUKY!!!!,příběh.

Proti: Bojový systém,pár bugů.

+24
  • PC 85
Po roce od vydání technologického dema fyzikálního enginu studia Frictional Games vychází jejich první plnohodnotná hra. Penumbru nesoucí podnázev Overture jsem poprvé zapnul asi ve svých jedenácti letech, kdy jsem jí ze zvědavosti nainstaloval z DVD časopisu Score, které mimo vynikajícího historického RPG Mount and Blade obsahovalo kompletně počeštěnou trilogii právě těchto hororových adventur (včetně dabingu). Tehdy jsem u hry vydržel přibližně patnáct minut a z atmosféry, která na mě dýchla hned z úvodu, jsem si vysloužil nespavost asi tak na další dva týdny, a stejně dlouhou dobu jsem nemohl z hlavy dostat hudbu znějící v menu.

Dostanete se do kůže Phila, který se právě vyrovnává se smrtí své matky a ještě do toho obdrží dopis od svého otce, který byl dlouhá léta považován za mrtvého. Mimo omluvy naleznete v obálce i klíček od bezpečnostní schránky v bance, ve které jsou uloženy poznámky odkazující na pustinu v Grónsku. Pohltí vás zvědavost a tak se ihned vydáváte na místo označené na mapách. Avšak jen co vystoupíte do otřesného počasí, zabloudíte ve sněhové bouři a pokusíte se před ní schovat do důlního komplexu. Nemáte ale ani zdání, jaké hrůzy na vás čekají v obrovské spleti štol a chodeb.

Vývojářům se perfektně povedlo v hráči vyvolávat strach, pocit beznaděje, nejistoty a úzkosti. Může za to především tma a ozvučení. V důlním komplexu bez světla nemáte šanci vidět pořádně ani na krok a nejvíce se budete moci spoléhat tak na chemické světlo, které vám posvítí maximálně na pár metrů. Baterek do vaší svítilny je totiž pomálu a v chodbách dolu jich zrovna moc nezůstalo. V podzemním bludišti hlavně nejste sami, ale obývají ho zmutovaní vlci, přerostlí pavouci nebo dokonce obří červy. Často se vám tak při rychlém útěku může stát, že zabloudíte. S tím vám můžou pomoci světlice, jejichž pohozením jsem si značil místa, kterými jsem již prošel.

Před havětí obývající doly se vyplatí schovávat v temných zákoutích, avšak můžete se před nimi i bránit krumpáčem nebo kladivem. Souboje často ale končí nezdarem kvůli nevychytanému soubojovému systému… dá se to ale samozřejmě pochopit, protože zbraně nejsou vyloženě určené k boji, jako spíše k ničení předmětů nebo zátarasů. Hra využívá fyzikální engine známí z technologického dema, a tak vám cestu mimo logické hádanky zkříží i hádanky fyzikální, které dokáží na nemalý čas pořádně potrápit, ale jsou za to pestré a ani na chvíli jsem se u žádné z nich nenudil.

Vývojářům ze studia Frictional Games se povedlo vytvořit vynikající hororový zážitek, který mi ještě před deseti lety nedával spát. První díl trilogie Penumbra exceluje svou tísnivou a nepříjemnou atmosférou obrovského důlního komplexu, která dokáže bez potíží pohltit i dnešní hráče. Zážitek mírně klesá u nedotaženého ovládání, ale umocňuje u ozvučení a pestrých hádanek.

Pro: Hororová atmosféra, všudepřítomná tma, ozvučení, hudba, pestré hádanky, fyzikální engine

Proti: Ovládání, souboje

+18
  • PC 80
Opravdu kvalitní hororová adventura, při které poznáte, co je to nefalšovaný strach. Nepamatuji si, že bych u nějaké hry zažíval takové šoky, ze kterých mi lezla husí kůže po těle. Díky fyzikálnímu enginu, který je nadmíru interaktivní, jste ve hře daleko více spjatí s okolním prostředím a s postavou samotnou. Chcete-li například používat krumpáč, musíte při tom myší přesně simulovat pohyby, jako by jste jej v ruce opravdu drželi. Podobně probíhá i manipulace s předměty, přesouvání beden, desek, sudů a dalších věcí, při kterém věrně pracuje fyzika. Ale abych jenom nelichotil, pár věcí bych hře i vytknul, nebude to však nic vážného, co by významně snížilo moje hodnocení.

Začnu asi grafikou. Ta je minimálně 5 let pozadu a to mám na mysli již v době vydání hry. Textury sice mají solidní rozlišení, ale vybavení chodeb, detailnost přístrojů... zkrátka občas mi to připadalo jako návrat zpět (třeba do roku 2002 a procházení prvních MoHaa). Zvuky a psycho hudební doprovod jsou naopak výborné, jen díky ním již máte stažené půlky na židli, nehledě na to, co záhy přijde...

Mám pocit, že 75% všeho děsu a strachu v této hře spadá na souboje a problém, že se nemáte jak pořádně bránit. Nic vás asi nevyděsí víc, než napadení vlkem, či jinou havětí a souboj tváří v tvář, pokud se rozhodnete vzdorovat. Pohyby krumpáčem jsou však zoufale pomalé a šance na vítězství docela nízká. Občas zamrzí, že nemáte lepší způsob, jak se bestií zbavit, ale to je asi to, co dělá Penumbru Penumbrou. Pravda, kdybychom našli někde ve druhém kole brokovnici a vyčistili s ní každý další level, bylo by rázem po atmosféře. Teď vlastně ani nevím na co si stěžuji, takže tento odstavec berte jen jako nezbytnou omáčku kolem.

Svícení resp. baterka zase není tolik potřeba, jak jsem se na začátku domníval. V podstatě se bez ní dá obejít a to je škoda. Zajímavá by byla pasáž úplně po tmě!

Trochu mi vadilo řešení savů, kdy se vám obrazovka vysvítí do bíla. Jelikož si Penumbru vychutnávám převážně v noci a samotná se odehrává jen ve slabě osvětlených prostorech, působí to i trochu bolestivě a já nemám zájem si vypálovat oči. Ale co čekat dobrého od takto úchylné hry... :)

Také loadování místností je dnes přežitek, který se hned tak nevidí. Naopak vám pomůže, pokud se potřebujete zbavit útočícího vlka.

Hru nedoporučuji hrát moc dlouho. Zvláště pokud míváte i depresivní stavy. Mohlo by se vám ještě přitížit. Už jen strávit hodinku ve stresu vám docela solidně pocuchá nervy a nejspíš brzy vyhledáte klávesu Esc. Nedovedu si představit, že bych u toho seděl celý den, jestli bych pak byl ještě normální, bez doživotních následků.

Pro: Interaktivní engine, atmosféra strachu, psycho zvuky, hudba.

Proti: Trochu jednodušší grafické zpracování, save, loading místností.

+16
  • PC 90
Frictional Games jsou machři! Frictional Games jsou machři!
Tak přesně tohle jsem si řekl po prvních minutách seznámení s touhle hrou. Po výborné Amnesii jsem Penumbru nemohl minout. Nehledě na to, že v poslední době si stále víc buduju vztah k hororovým hrám.

Penumbra disponuje velmi kvalitním příběhem, příjemnou grafikou, skvělým prostředím a hutnou atmosférou. Příběh je, jak jsem již napsal velmi povedený. S každým nově objeveným listem se dozvíte něco nového. Jak budete postupovat dál a dál, začnete odhalovat záhady důlního komplexu.
Graficky se hra dle mého názoru povedla. Mně však na grafice nezáleží, téměř vše mi připadá pěkné. Myslím si však, že i pro náročnějšího jedince by grafika měla být k překousnutí.
Co se týče prostředí důlního komplexu v zaledněném Grónsku, nemám mu co vyčíst. Je tajemné, atmosférické a obsahuje spoustu zajímavých míst. Během procházení hry se tak podíváte do jeskyň, tunelů, k jezírku, do rafinérie, spalovny, dílen, skladů a dalších zajímavých míst.
Penumbra má vynikající, hutnou atmosféru, která je hlavní složkou hry. Při plížení kolem nepřátel se vám někdy zastaví dech. A dovolím si říct, že některé scény jsou nervydrásající (první setkání se zmutovaným psem, s obrovským červem, závěr). Přesto jsem od Penumbry čekal větší horor. Zřejmě to bylo tím, že již za sebou mám Amnesii. Rozhodně nejvíc jsem se bál v tunelech kvůli pavoukům. Když trpíte arachnofobií, není to pro vás zrovna příjemné. Scény s pavouky pro mě byly strašidelné, zbytek hry jsem spíše pociťoval nepříjemné mrazení v zádech. Ke konci už asi nikoho nevystraší plížení kolem psů, protože se s nimi setkáváte po celou hru. Hudba, která se spustí při setkání s nepřítelem, rozhodně není příjemná a ještě zvyšuje atmosféru. Musím pochválit velmi zdařilý závěr.
Dalším kladem hry je povedená fyzika. Unesete tak pouze předměty, které se reálně unést dají. Fyziku plně využijete pří řešení logických hádanek, kterých je ve hře, jakožto správné adventuře, pořádná spousta. Jejich řešení vám někdy zamotá mozkové závity, což je jen dobře.
Ovládání bude pro nováčky problémem, ale za chvíli se na to dá zvyknout, až zjistíte, že vám to takhle vyhovuje a nechtěli byste nic měnit.

Bohužel akční část se nevyvedla. Není vyloženě špatná, ale zbraně se ovládají opravdu nemotorně a jde hlavně o zvyk z jiných her. Aby se vám podařilo zabít nepřítele, budete muset být šikovní. Proto je mnohem lepší se nepřátelům vyhýbat. Případně pokud vás odhalí, tak se jim snažit utéct a boj volit až jako poslední možnost.
Mrzel mě fakt, že ačkoli máte po ruce světlice, dynamity, sušené maso, nevyužijete je, protože jsou zbytečné. Dokonce bych viděl za zbytečnou snad i baterku, protože jsem na ni sáhnul asi jednou v tunelech.

Délka první Epizody je tak akorát. Hru nebudete mít dohranou za jednu noc a na druhou stranu jí nebudete hrát frustrovaně „ať už je konec“ 2 týdny. Musím se přiznat, že bych ještě nějakou hodinku klidně vydržel a dál řešil hádanky a skrýval se před nepřáteli.

Penumbra: Overture mě dokonale vtáhla do kvalitního příběhu, skvělého prostředí, oplývá hutnou atmosférou a dokázala mi, že ve Frictional Games umí dělat kvalitní adventury. Nebýt pár drobných chyb, hra by byla excelentní. Pro milovníky adventur naprostá povinnost, pro milovníky hororu také.

Pro: atmosféra, příběh, prostředí, grafika, fyzika, logické hádanky, zvuky, délka

Proti: špatné ovládání zbraní, zbytečné předměty

+16