Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Penumbra: Requiem

27.08.2008
59
60 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ne

Penumbra: Requiem není považován za další epizodu hororové série, nýbrž pouze jako epilog k druhému dílu. Příběh přímo navazuje na konec druhého dílu, kdy se psychicky zničený Filip snaží udržet na živu a nepřijít při tom úplně o rozum.

Hlavní devizou tohoto dílu je řešení hádanek založených hlavně na fyzice. Ostatní prvky hratelnosti známé z předchozích dvou dílů zde ustupují do pozadí. Hra si bere velkou inspiraci v úspěšném Portalu, podle něhož koncipuje design úrovní i samotné logické hádanky. A nechybí ani velmi podobný hlasový průvodce hrou.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak jsem zatím skončil tím, že nedokážu flaškou kečupu přerazit ten řetěz. Není na to házení nějaký trik?

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Tak jsem to dohrál. Teda ale jenom z povinnosti, chtěl jsem mít ukončenou celou trilogii. Návaznost na předchozí díly jsem ale nenašel, kromě občasných flashbacků. Ale ty tam byly jen pro připomenutí, ne pro posun děje. V této hře totiž bohužel žádný děj není. Jde jen o to, projít všechny místnosti až do konce a dostat se ven z komplexu, k čemuž ale na konci stejně nedojde, protože do toho vstoupí Red s jeho vzpomínkama.
Takže je to celé jenom taková velká 3D hopsačka po plošinách a pojízdných blbinách.
Sice s dobrou grafikou a dobrými zvuky, ale s minimem atmosféry, která po tunách lezla z obou předchozích dílů. Ničeho jsem se nebál, šlo mi jen o to, sehnat klíče a dojít do portálu. Takže mě to zhruba v půlce přestalo bavit a dohrál jsem to fakt s velkým sebezapřením.
Nedokázal jsem si odpovědět na otázku, proč tohle autoři vytvořili, co tím chtěli říct. Měli celý Filipův příběh ukončit v druhém díle a bylo by to lepší.

Pro: prostředí, fyzika

Proti: nuda, nedostatek atmosféry, nulový děj

+20
  • PC 35
Uh, proč? Proč toto vydali jako plnohodnotný titul a ne jako malý free mission pack? I přes obecně negativní hodnocení jsem to chtěl mít pro úplnost zfouknuté celé a vskutku: Requiem vůbec není potřeba hrát. Nemá to příběh, nemá to nepřátele a hlavně to nemá s původní hrou prakticky nic společného. Je to v zásadě jen devítka průměrných arkádových puzzle levelů. Hrou provází jakési voice-overy, ale děj nijak nerozvíjí a popravdě jsem neměl tušení, o co v nich vůbec šlo.

Requiem jsem tak spíše rushnul, než že bych se u něj vyloženě bavil. Za necelé tři hodiny je konec a výsledný dojem je takový, že tvůrci vzali pár vyškrtnutých lokací z původní hry, nasekali to za sebe bez ladu a skladu, propojili portály, použili pár random nahraných voice-overů s kryptickejma jakože meta kecama a sebevědomě to vydali jako novou hru. Samotný design a puzzly nejsou úplně zlé, ale hráč nemá absolutně žádnou motivaci to hrát a ve finále to působí jako nepovedená fan modifikace. Proč?

Pro: puzzly

Proti: pouze mission pack - bez děje, atmosféry a pointy, fyzikální glitche

+20
  • PC 50
No jo. Tento díl už se s tím prvním opravdu nedá srovnávat a mě osobně připomíná spíše jakýsi slepenec několika hádanek z prvního dílu dohromady. Navíc to celé nemá v podstatě žádnou atmosféru-nepřátelé tu nejsou, prakticky se dá zemřít jen tím, že skočíte do propasti (až na čestnou vyjímku). Hádanky také nejsou moc rozmanité-většinou jde o přemísťování krabic a hopsání na plošinkách...tenhle díl se zkrátka moc nepovedl a doufám, že se případné další pokračování už nepřipravuje.

Pro: Je to Penumbra, místy náznaky deprimující atmosféry z předchozích dílů, grafika doznala oproti prvnímu dílu významný krok vpřed

Proti: Bez nepřátel, opakující se hádanky s krabicemi, nevyvážená obtížnost, syndrom nastavované kaše

+13
  • PC 65
Tak ze zvědavosti jsem si Requiem zahrál a musím konstatovat, že kdybych tento díl nehrál, nic zvláštního by se asi nestalo. Ne snad, že bych se vyloženě nudil, ale... Hororová atmosféra klesla přibližně na desetinu oproti původnímu ražení. Absence nepřátel rázem udělala ze hry spíše logickou adventurku, ve které jen hledáte cestu jak postoupit dál. Sem tam klasické zákysy v podobě zavřených dveří, vypnutého proudu, nepřistavené plošiny, atd. Requiem vyžaduje také trochu víc zručnosti ve skákání a správném načasování. Celé je to spíše o zdolávání překážek a zřejmě též o demonstraci dalších vymožeností enginu, které původní hry nepojmuly.

Ačkoliv Requiem již tolik neděsí svou atmosférou jako předchůdci, i zde se najde pár situací, při kterých se člověk lekne, nebo minimálně trochu znejistí. Vybavují se mi teď jen dva momenty a sice zkamenělý červ, když se na něj kocháte pohledem, najednou v něm zapraská a on vydá svůj klasický zvuk... bravo Frictional. A druhý moment, když jdete po dlouhé chodbičce s kovovou podlahou, tudíž slyšíte dobře každý svůj krok, najednou se ozvou kroky navíc, což vás donutí se okamžitě otočit. Vzápětí se vám vysměje tajemný hlas, protože za vámi nikdo není a jde zase jen o jednu z šeredných hříček Clarence... bravo bravo. Co se mi moc nelíbilo, tak v podstatě žádná návaznost prostředí u jednotlivých levelů. Spíš mi to celé připadalo jako zdolávání jednotlivých Penumbrovských arén. Přičemž jedna pasáž se mi jevila, že už nemá s Penumbrou nic společného. Level s elektrickou koulí.
Možná je to záměrně, jako dodatky k jednotlivým částím hry. Každopádně jde tak trochu o slepenec...

Na nic živého, chodícího, lezoucího zde opravdu nenarazíte, nebo se mi to alespoň osobně nepovedlo. Na první pohled vám nikde nic nehrozí. Přesto však trocha opatrnosti není na škodu a vyplatí se, pokud se vám nechce opakovat třeba dlouhou pasáž s nudným skákáním. I zde narazíte na několik nástrah a brzy zjistíte, že zahučení do propasti není jediný způsob, jak přijít o kejhák. A může to být třeba TNT lahvička, pokud s ní nebudete manipulovat opatrně a překročíte určitou mez, škoda že tahle věcička nebyla již v původní hře...

I zde je možnost hledání a sbírání artefaktů, které vám zpřístupní záhadný kód, ale zda-li se to vyplatí, např. kvůli spuštění minihry, to už musí posoudit každý sám. Osobně jsem se tím nezatěžoval.

Takže shrnutí, herně nic moc, zážitek slabší, ikdyž pár světlejších míst by se našlo, dohrál jsem spíše jen z principu.

Pro: Nové úrovně, pár nových prvků, jako dodatek dobré...

Proti: Menší zklamání z atmosféry, po dvou výborných epizodách asi každý čekal trochu víc.

+11
  • PC 40
Víte jak to je, všude čtete, že je to vážně špatný a že radši od toho ruce pryč... Ale člověk je tvor nevyzpitatelný a přece moje oblíbená hra nemůže být zakončena špatně... Ale jistě, že může.

Tahle hra bouhužel už nemá už s příběhem Philippa LaFresque téměř nic společného. Už Vám za zády neustále nefuní nelidské monstra ani obří červy či pavouci, vlastně vůbec nic. Jediné co je spolčné s prvním a druhým dílem jsou hádanky. Je fakt, že bez moster na ně máte více klidu, ale to byla právě jedna z kombinací, která dělala z Penumbry dobrou hru.

Příběh chybí úplně a to určitě nebudu sám, pro koho byl příběh jedním z hnacích motorů pro poračování v námáhavé a smrtelně nebezpečně česte Phlippa. Bavilo mě pročítat deníky a různé spisy nalezené různě po komplexu a odhalovat příběh kousíček po kousíčku.

Měl jsem s hraním a dohráním celkem problém, protože mi prostě chyběla motivace.

Technická stránka je na svou dobu zdařilá, opět vyzdvihnu hudbu a veškeré zvuky, ovšem jejich paleta rozhodně nebyla tak široka jako v prvních dvou dílech.

Za mě osobně obrovské zklamání.

Reputaci Penumbře ovšem plně napraví dvě kratší neoficiální pokračování, které jsou volně dostupné jako mody pro Penumbru.

Pro: Technická stránka

Proti: Chybí příbeh, monstra, jedná se pouze o slepenec několika úrovní

+10