Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Sadako (28.07.2019 16:15): Termín umění psát je často otázka preferencí, já třeba cgrpaddicta nečtu jako v první řadě nudného a striktně vyhrnaněného na jednu odnož média, a naopak Dave uměl (umí) psát podstatně svěžeji a o různých tématech - což ocenuji. Nicméně v herní žurnalistice je obecně nedostatek kvality (píší obvykle nadšenci do her a mají to jako koníček), takže to jako velké téma neberu a prioritní je tak pro mě samotná znalost subjektu.

@Bellerofontes (28.07.2019 16:03): Že v něm nejsou "WTF" volby jako u toho v Gamestaru. Samozřejmě, pokud by nebyla snahou objektivita, Sacred nebo Amalur tam asi mohou být (jako relativní dobré hry), ale pokud píšu za peníze a pro renomovaný magazín, snažím se vybrat trochu adekvátěnjší volby a neplácat, co kdejakého redaktora první napadne. Umístění je spíše bonus, a to může být prakticky jakékoliv - nemyslím si, že by ho někdo do důsledku "zahraji si co bylo před moji oblíbenou hrou" využíval :)).
Když řešíte ty žebříčky, tak vás nikdy nemrzelo, jak je RPG žánr bohatý ve Fantasy žánru co se týče rozmanitosti oproti Sci-fi žánru? Jasně, Sci-fi RPGéček je hodně, ale rozhodně né tolik, jako těch fantasy a já, jakožto scifař jako hrom, tak citím z části nevyužitý potenciál. Snad s CP77 přijde jakási Cyberpunk móda a těch sci-fi RPG bude o dost víc.
@Jab (28.07.2019 15:21): Jen říkám, jak lze takový objektivní žebříček vytvořit aby to alespoň trochu bylo košér.

@Drolin (28.07.2019 15:28): Drolin: Ano, World of ,Warcraft by jistě do takového žebříčku patřil. Na jaké místo se neodvážím soudit. Otázka samozřejmě je, jestli to RPG žebříčku patří MMORPG. Je to dost jiná sorta. Ale v MMo žebříku by zcela jistě byl na prvním místě.
@7c (28.07.2019 11:55): Lidé si hodně chválili Druidstone: The Secret of the Menhir Forest.

@Drolin (28.07.2019 09:46): A když neumíš psát, nebo prostě píšeš stylem, který čtenáře nezaujme (zrovna Davesade je pro mě nečitelný a není to tématem, občas čtu cRPG addict), je to veškerá erudovanost nanic, takže ta poznámka o umění psát, která tu padla níž, byla imho namístě.

A dost bych se zdráhala s tím, co je nebo není dnes perfektně hratelné - ono to bude silně individuální.
@Drolin (28.07.2019 15:28): A v čem je ten žebříček méně zavádějící? Na 59. místě máš Mass Effect, na 2. místě Fallout. To by svádělo k dojmu, že je mezi nimi propastný rozdíl. Ale Fallout není v ničem vysloveně lepší než Mass Effect. Je jen jiný. Není lépe napsaný. Nevypadá lépe. Nehraje se lépe. A ani není tak dobře provázaný s ostatními díly a universem, jako to dokázal Mass Effect.

Pokud dohraju s nadšením Mass Effect a podívám se do tohoto žebříčku, pustím se do hraní her na předchozích pozicích jen proto, abych byl ve výsledku zklamán. Ani Fallout dnes není tak "perfektně hratelný". Pokud ty místa někdo prohodí, nevidím, v čem by se tím původce žebříčku diskvalifikoval.

@Jab (28.07.2019 15:21): Na patriotismus je stále místo v první desítce.
@Cathan (28.07.2019 15:07): Takže by vyhrálo WoWko? :))

A to si nemyslím. Albion je na rozdíl od Amberstaru a Ambermoonu i dnes perfektně hratelný, vypadá dobře a jde bez problémů na moderních PC. To ho myslím kvalifikuje, jako třeba Fallout a BG, mezi to nejlepší i když už má své roky. Osobně se mi třeba v rámci RPG líbí tento žebříček (kde je třeba můj neoblíbený Mass Effect a DA Origins, ale objektivně tam patří).
@Cathan (28.07.2019 15:07): Já bych si nehrál na nic objektivního a místo toho bych vždy dělal takové žebříčky tím stylem, že jde o názor jednotlivce či kompromisní názor nějaké skupiny. A v popisu jednotlivých her bych pak uváděl, proč je ta či ona hra zastoupena a i důvod jejího umístění.

P. S. Cca od 14 místa už je ten gamestar seznam napěchován tituly, které bych tipoval do první desítky. Gothic skončil osmnáctý. Tam bych od Němců čekal větší patriotismus a že i do té desítky pronikne. :)

Ještě nebyl tuším první KotOR, BG 1 a 2, New Vegas, chybí nějaké Mass Effecty, Witcher 3... Možná se tam mihne i MaM 6. Ale tady to spíše gamestar opomene. Jo a první Deus Ex nebyl.
To je právě to. Jediná možnost jak objektivně vytvořit jakýkoliv žebříček, že brát v potaz ho, kolik hráčů mělo z hry kvalitní zážitek a rádo by se k ní vrátilo. Všechno, absolutně všechno, je vedlejší.
Osobně považuji za Skyrim za jednu z nejhorších a nejpřeceňovanějších her vůbec. Přesto do žebříčku nejlepších RPG jistě patří, protože dala neskutečnému počtu hráčů skvělý zážitek a nezapomenutelné vzpomínky. Stejně tak je to s Dragon Age, Mass Effect, dále mě napadá Gothic nebo Fallout - jsou to mainstream hry, ale jediné u kterých lze objektivně říct, že jsou dobré. Na Albion už dneska nikdo nevzpomene.
@7c (28.07.2019 11:55): Skúšal si Pathfinder: Kingmaker? Za mňa doteraz najlepšia z "moderných" epických baldurovín. Tiež to postavili na Unity, ale je to optimalizované pre beh na slabších strojoch a aj nahrávacie časy pekne skrotili. Súboje sú rtwp, ako v BG. Ak chceš naozaj len premyslený vývoj postavy a taktické ťahové bitky, skús hardcore jednohubku Dungeon Rats. Je to čisto bojová hra, kde postupuješ podzemnými chodbami od jednej bitky k druhej a po ceste verbuješ spoločníkov. Žiadne mestá, žiadne obchodovanie, žiaden príbeh.
@7c (28.07.2019 11:55): ač jsem poslední kdo by chtěl nějak bránit herní žurnalisty, tak zrovna gamestar.de je kvalitní. Na míle daleko od britskoamerických žump typu Polygon.
@Richmond (28.07.2019 11:08): teď trošku auč, ale já měl pocit, že taková Fifa 19 ve story mode má víc RPG prvků jak třeba Lands of Lore :D... čímž samozřejmě netvrdím, že Fifa je RPG a LoL ne... jen prostě ta RPG hranice je dnes dosti ohebná, všelijaká a nejasná...
@Rapier (28.07.2019 10:47): Problém BioWare zdaleka není visuální styl .-)

Jinak herní sucho tady jak vidím vládne, když se řeší bezvýznamné žebříčky bezvýznamných plátků. Obzvlášť v éře, kdy je "game journalist" prakticky nadávka :)

K tématu - ne, že bych měla nějaká přehnaná očekávání - nemáte někdo tip na RPG, kde je důraz na boje a vylepšování postavy, tahové nebo s pauzou? Ideálně menší velikost družiny? A něco výrazně lepšího, než Pillories of Eternity [sic]. Sice asi zkusím Pillars of Eternity II: Deadfire (které by mělo být lepší), ale až "někdy" (Unity se budu raději vyhýbat - stejný důvod, proč jsem na neurčito odložil HB Mechwarrior).

V pořadníku mám The Banner Saga, ale podle komentářů tam není zrovna boj ta silná stránka.
@Cathan (28.07.2019 10:35): stačilo mi vidět úvod DA2 a ihned jsem pochopil, že to není hra pro mě. :) Proporce postav, respektive zbraní vs postavy úplně mimo mísu, alá japonské RPG. Graficky to vypadá hrozně, mám na mysli vizuální styl ne grafiku samotnou.
Po cca 10-15 min. zkoušení jsem to musel odinstalovat. Ještě že to bylo zadarmo.
Jestli takto vypadají běžně Bioware hry asi bych ani neměl zkoušet Mass Effecty, i když o těch všichni básní.
Mimochodem zaregistrovali jste, že v žebříčku RPG je i System Shock I?! Vsadím se, že System Shock II tam bude také na rozdíl od DH zařazena mezi RPG a vsadím se, že bude v top 15.
@Solidor (27.07.2019 22:16): Právě nad tak amatérskou prací, kde jsou i jedny z nejhůře hodnocených RPG (Dungeon Siege, DA2) nebo ty historicky zcela nepodstatné (Amalur, Sacred, Child of Light) se diskutuje prakticky samo :).

@Sadako (27.07.2019 23:46): Takto to ale moc často nefunguje. Zajímavý rozbor je často od těch, co danému tématu rozumí (a nejde tu o to, zda hru máš ráda či ne). Na českém webu to byl například Dave (Deník nespokojeného hráče), který pokryl opravdu hodně témat, a ačkoliv tam měl nějaké chyby, vždy to bylo zábavné právě pro jeho široké znalosti v médiu.
Jediná věc, která mě na tom článku štve, jest to, že jsem si uvědomil, jak moc RPGček jsem nehrál, kolik restů doposud mám, a že jako starej dědek se k nim už asi nikdy nedostanu. Život je krutý :)

@Cathan (28.07.2019 02:12): I like you :)
Je samozřejmě jasné, že nejlepší hra všech dob je Mass Effect 2. Můžete proti tomu protestovat, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno co se s tím dá dělat. A pokud žebříčky tvrdí něco jiného, jsou lživé a je to hnusná kampaň xD
@Solidor (27.07.2019 22:34): protože se o tom pak lidi můžou hádat a je to zábavnější číst, když nevíš co jak bude umístěný. Sám jsem zvědav na TOP10. Vsadil bych že TW3 daj nepřekvapivě na první nebo druhý místo a za ním nebo před ním New Vegas. Ale třeba překvapí a bude tam něco jinýho. Fun!
@Drolin (27.07.2019 21:57): Já si třeba radši přečtu zajímavý rozbor hry, kterou nemám ráda, než nudný rozbor hry, která mě baví. Recenzi k rozhodování jestli si hru pořídím vlastně nepotřebuju, v tomhle se striktně řídím vlastním nasbíraným infem (wiki, trailery, gameplay) a doporučením přátel.

@Crash (27.07.2019 23:38): Přesně! Lidé hrozně rádi vytvářejí a čtou žebříčky.
@Drolin (27.07.2019 21:57): Beru to jako sranda seznam, ale docela by mě zajímalo, jak by si odborní redaktoři odůvodnili, proč je zrovna na 61. místě Ultima Underworld a v čem je o ten kousek lepší než 62. Assassin's Creed: Odyssey.

A o takovém žebříčku chcete vést diskuze? :)
@Bellerofontes (27.07.2019 21:44): To máš pravdu, ale spíše se shodneš s názory a preferencemi redakce, která má podobný vkus (což je myslím v rámci herní žurnalistiky důležitější, než kvalita textového projevu). A ten podle mě asi nejlépe refletují tyto velmi populární žebříčky. I když mě tedy dnes v době internetu přijdou nejzajímavější blogy, názory, recenze určitých jednotlivců, a ne často rozdílné pohledy redakcí.

@Solidor (27.07.2019 21:57): Souhlas, ale diskuze o nich jsou vždy vděčné. A že jich zde za těch 10+ let na DH bylo :)).
@Drolin (27.07.2019 19:42): Hlavně žebříček, kde se hodnotí hry pro tak odlišné cílové skupiny postrádají smysl. Izometrické, japonské, diabloviny, dungeony. To je jako dát do seznamu nejlepších fotbalistů nohejbalisty.
@Drolin (27.07.2019 21:16): Ptám se, protože jsem v tom neviděl tuhle souvislost. Kvalita textů a schopnost argumentovat je pro mě obvykle přednější než redaktorovy preference.

Umísťovat na první pozice stálice a držet se zaběhlé hierarchie mi připadá zrádné; vyvolává to jenom mylná očekávání.
@Bellerofontes (27.07.2019 21:04): Povedený žebříček by potvrdil, že daná redakce má vkus a jejich tvorbu může čtenář číst?

Například na adventuregamers proběhl žebříček TOP 100 adventur, velmi dobrý, nebo na HC101 probíhají žebříčky také docela často. Ostatně i na rpgcodexu nebyl nejhorší. To jsou weby, které může zájemce o problematiku číst, aniž by se musel stydět za Dungeon Siege ve výběru nejlepších RPG. Nicméně, od Gamestaru nelze čekat velkou vědu.
@Zx Atari 500 (27.07.2019 19:07): v těchto žebříčcích nikdy nebude vše s čím bych souhlasil, FO3 před jedničkou je samozřejmě blbost, ale co - v úvodu článku jasně píšou že nikdy nemůžou uspokojit všechny a jde o osobní vkus redaktorů zmixovanej do jedný polívky.

Jinak já tedy německy neumím, ale google translate docela jo :)
@Paul (27.07.2019 18:56): Ich seid gestorben! Dostala jsem chuť zahrát si DS v němčině.

Jinak žebříček vypadá, jak kdyby si dali v redakci podobnou anketu, co před časem proběhla tady a vyrobili z toho článek na pokračování a spoustu kliků. Obchodní strategii nemají úplně blbou.
@Richmond (27.07.2019 20:03): Ty boty jsou tam obrovské, aneb je vidět, že to dělali různí hráči různých preferencí (samozřejmě ženská protlačí DA2, staromilec Bards Tale, hráč co hrál asi jediné RPG Dungeon Siege, mod geek Enderal...). Ta snaha o diverzitu často žebříčky potopí, protože nejsou ve výsledku pro nikoho. Mimo těch, co je negativně komentují.

No a nyní vidím Chrono Trigger na 64. (čekal jsem samozřejmě první místo, jak je běžné v trochu odbornější komunitě). LOL!

Pokud to nevyhraje Dink Smallowed, tak není o čem.
@Paul (27.07.2019 18:56): Zatím celkem rozumné. Ale nevím, zda si vzpomenu příští dny, abych kliknul na zbytek. Byť dost z těch dvaceti zbývajících by asi nebylo těžké odhadnout.