Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Banner Saga

80
69 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
RPG > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
14.01.2014 PC
12.01.2016 PS4XOne
17.05.2018 Switch
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://stoicstudio.com/game-overview
The Banner Saga je hra inspirovaná vikingskou kulturou, s ručně kreslenou grafikou, kladoucí důraz na příběh a taktické tahové souboje. Hru vytvořilo nezávislé studio Stoic, složené ze tří bývalých vývojářů Bioware. Finance na hru se vybraly přes Kickstarter, kde projekt slavil úspěch a vybral přes $700.000.

Hráč se ve hře ujme karavany a skupiny postav, rozdělených do několika tříd (Shieldbanger, Archer, Spearman atd.), z nichž každá má speciální schopnost a možnost za získané zkušenosti v boji povýšit a zlepšit si tak některou ze statistik. Příběh se odvíjí jak v cutscénách (statických či plně animovaných), tak během dialogů, kde má hráč možnost učinit různá rozhodnutí. Vypráví o světě, kde Slunce zůstalo viset na obloze, staří bohové jsou už dávno mrtví a v němž se lidé a Varlové, rasa rohatých obrů, snaží udržet křehký mír. Ten ovšem začnou narušovat Dredge, agresivní stvoření, jež mnozí považovali za dávnou minulost.

14. ledna vyšel první díl plánované trilogie. O něco dříve byla zveřejněná také multiplayerová hra The Banner Saga: Factions. V roce 2016 následovala druhá část, o další dva roky později pak ságu završila část třetí.


Poslední diskuzní příspěvek

Tulareanus: Veď to. Ja sa musím priznať, že občas som zhrešil instantgamingom, aj keď viem, že je to tam kapku podozrivé.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Banner Sagu jsem sledoval od jejího vydání. Její nádherný grafický styl, vikingská atmosféra a to vše podtrženo vynikající hudbou. A opravdu hra je to hra na kterou si budete dlouho vzpomínat!

Přeci jen putování po Severských krajích se svojí karavanou, kochat se pradávnými pomníky dob minulých, řešit spory mezi lidmi a Varly, snažit se udržet dobrou morálku, zbytečně neriskovat životy lidí a zajistit jim dostatek zásob, aby se dožili dalších dní. A činit rozhodnutí u kterých nevíte co mohou způsobit. Tento prvek je zpracován na výbornou.

Tato sága vsází na příběh který má celkem dost postav a vztahy mezi nimi se budou řešit též. Lidi a Varlové to mezi sebou nemají jednoduché a spojuje je do nutné aliance pouze obrovská hrozba ze strany mocné armády černých bytostí, kteří jako by z oka vypadli golemům. Tato hrozba se vrátila a s ní zastavení Slunce na obloze možná znamená konec světa. A proto se hlavní hrdinové vydávají nikoliv zachránit svět ale své životy, a snaží se přežít v těchto nehostinných podmínkách.

Kromě putování a starání se o karavanu a řešení dialogů, pak následuje další důležitá složka hry a tou je tahový boj. Hráč má k dispozici maximálně 6 hrdinů s různými bojovými třídami a vlastnostmi. Za každého poraženého protivníka lze získat zkušenost, která i zároveň funguje jako platidlo na trhu. Tady tento RPG prvek je značně zjednodušený, je pouze 5 úrovní, kterých může postava dosáhnout.

Co je ovšem zajímavé je rozdělení na jednotky zdraví a brnění. Brnění snižuje utržené rány do zdraví a navíc dokáže občas úder odvrátit úplně stejně tak šíp. Proto je důležité se rozhodnout kam budete směrovat útok na brnění kde jeho zničením pak můžete nepřítele zabít třeba už jen jednou ranou, nebo se zaměřovat na postupné snižování zdraví protivníka. Jelikož ubrané zdraví snižuje sílu válečníka, takže dává slabší údery a později už třeba jeho údery ani zbroj nepoškodí občas. Tento systém mi přišel parádní.

Banner Saga je zkrátka unikátní záležitost. Dala by se o ní básnit hodiny, ale mnohem lepší bude se rovnou pustit a hrát. Takto skvělé dílo se tu neobjevuje každý den!
+20
  • PC 90
Krásná hra ve které záleží na každém rozhodnutí.
V drsném rozpadajícím se severském světě musíte bojovat o přežití vás i vaší družiny, což obnáší jak obstarávání potravy, rozhodování konfliktů, tak především boje s nepřáteli.
Nemožnost hru ukládat a loadovat vede k tomu, že musíte nést následky svých rozhodnutí, které mohou vést například ke smrti některého z členů družiny, kteří dokážou přirůst k srdci i po několika krátkých rozhovorech.
Nejvíc se mi na hře líbila atmosféra nehostinného severu, která je vybudována právě tím že hra staví hráče k zodpovědnosti za celou družinu, což může být někdy pořádně drsné. Atmosféru podtrhuje krásná kreslená grafika a hudební doprovod, které dohromady dělají z putování zasněženými horami umělecký zážitek.
Bojový systém je taktická lahůdka o které se zmiňují všichni, takže o tom se rozepisovat nebudu.
Jedinou věcí, která mi připadala trochu nedotažená, byl okrajový prvek hromadných bojů, který vypíše počet členů vlastní družiny a počet nepřátel a hráč podle něj volí strategii. Nikdy se mi ale nestalo, že by bylo členů mé družiny méně než nepřátel a nebylo úplně jasné jaký má volba strategie dopad na výsledek bitvy. Kdyby tohle bylo zvládnuto o něco lépe, pak by mělo i větší smysl balancovat mezi počtem členů družiny a zásobami. Takhle vyhrávaly zásoby, ale v podstatě se nic moc nestalo, ani když se začala družina ztenčovat v důsledku jejich nedostatku.
Doufám, že tenhle prvek bude dotažen k dokonalosti v dalším díle trilogie a že se ho dočkáme co nejdřív.

Pro: na rozhodnutích záleží, výtvarný styl, hudba, soubojový systém, atmosféra

Proti: není na plno využit potenciál správy družiny

+15
  • PC 80
Zbožňujem severskú mytológiu a len málo hier naozaj stojí za zmieku v tejto súvislosti (Age of Mythology), napriek tomu som mal minimálne očakávania od Banner Saga (písať si do životopisu, resp. infa o firme, že jej zakladatelia pracovali pol dekády na Star Wars the Old Republic považujem skôr za marketingovú samovraždu) a čakal až na výraznú zľavu než som išiel do toho.

Za málo peňazí, málo muziky. Banner Saga ma však prekvapil. Nie ani tak svojím poňatím severského prostredia, ktoré má miestami svoje čaro, ale skôr svojou hrateľnosťou mimo súbojov. Z nejakého dôvodu mi to značne pripomínalo Gamebooky, kedy si hráč vyberá čo sa bude diať z niekoľkých možností v texte. Tak je to aj tu, množstvo vecí sa deje v texte a grafika slúži len ako príjemný background, ktorý nemá vplyv na nič. Takéto hry ma proste bavia, nebolo ich síce moc (napadá ma napríklad Conquistador Expeditions), ale v poslednej dobe sa znovu dostávajú cez kickstartery na trh. V Banner Saga je množstvo nascriptovaných udalostí, z ktorých značná časť sa nestane alebo sa stane inak v závislosti od toho, ako ste sa zachovali v predošlých situáciách. Je to dobrý spôsob, ako zvýšiť znovu hrateľnosť a znížiť dĺžku hrania. Pre mňa win-win.

To horšie je však samotný combat. Na turn-based mám slabosť, a viem mu prepáčiť kde-čo, ale to čo vyrobil Stoic ide mimo moje chápanie. Strany sa striedajú po jednom bez ohľadu na počet bojovníkov na mape. Ak máte 6 postáv a nepriateľ 2, a tie postavy sú zakliesnené tak, že tie 4 sú trochu pomimo a vaše 2 bojujú s 2 nepriateľmi, tak tí nepriatelia pôjdu 3 krát kým vaše postavy raz. Nič s tým v danom momente neurobíte, musíte teda krkolomne plánovať a radšej nechávať niektorých nepriateľov žiť, aby niektorí iní nepriatelia nešli viac krát po sebe, než sa dostane na radu vaša postava, ktorou potrebujete zaútočiť. Je to na hlavu, je to nelogické a je to jediná výtka, ktorú mám voči tejto hre. Zvyšné mechanizmy súboja sú inak veľmi dobre spracované a mohlo to dopadnúť o dosť lepšie.

Nič to, viac krát ma to síce naštvalo, ale celkový dojem až tak nepokazilo. Teším sa na pokračovanie, aj keď nečakám, že niečo spravia s tým nelogickým (a neintuitívnym) turn-base systémom. Keďže súboj nie je až tak dôležitým prvkom v tejto hre, a dá sa mu často vyhnúť, resp. dá sa istým spôsobom zvyknúť na to striedanie strán (aj tak, že ku koncu je obtiažnosť o dosť ľahšia než na začiatku, vzhľadom k tomu, že vaše postavy sa zlepšujú rýchlejšie než nepriatela, ktorých vám hra prihadzuje), je pre mňa Banner Saga príjemným prekvapením.
+15
  • PC 70
Dohráno podruhé krátce po sobě, klady i zápory hry byly zmíněny v ostatních komentářích, čili se pokusím podělit především o nějaké další postřehy.
Podruhé dohráno na hard a mohu potvrdit, že hard obtížnost je, co se soubojů týká, opravdu nelítostná. Na druhou stranu tu nejde prohrát a ze všeho se lze nějak vykecat, takže to bylo v posledku trochu putna.

Rozhodnutí překvapivě nemají na samotný příběh tak velké následky, jak jsem čekal a mnohdy vás hra beztak nasměruje tam, kam sama chce (například z šesti dialogových voleb jsou třebas relevantní pouze 2, ostatní maximálně změní průběh onoho dialogu). Při druhé hře jsem volil/resp. spíše získal:) naprosto odlišné složení party a překvapivě ani ty se v dialozích/příběhu nějak výrazněji nepromítly (každá postava se projevila maximálně tak jedním dialogem chvilku po najmutí či nějakou drobnou, nedůležitou událostí v pozdější fázi).
Většina rozhodnutí jsou tak spíše ve stylu „získám něco dobrého/o něco dobrého přijdu“- ať už se jedná o postavu, renown či nějaký fajn item (zde jsem byl naopak mile překvapen, kolik slušných rank 5 itemů se dá v dialozích získat), ale vliv na budoucí dění nemají. Na druhou stranu jsem slyšel, že veškerá rozhodnutí by měla jít importovat do druhého dílu, tak uvidíme...

Jak jsem psal výše, v soubojích se překvapivě „nedá“ prohrát (ve smyslu prohra= konec hry), postavy se totiž po prohraném souboji opráší a jdou dál, jako by se nic nestalo (výjimku tvoří pouze závěrečný souboj). Prohry v soubojích pak maximálně hráče nutí zkusit to jiným způsobem (viz. Frostveller- místo probojováním pak ukecáním či nějakým trikem) či fungují stejně jako možnost "odejít" v některých nedůležitých událostech (čímž samozřejmě přijdete o potencionální odměnu- suroviny, postavu etc.), sem tam je možné dokonce ztratit při prohře postavu natrvalo (viz. Griss), avšak to platí asi pouze pro konkrétní souboje a konkrétní postavy. Postavy se dokonce i z prohraných soubojů mohou povýšit a získat renown za zabité nepřátele, avšak přijdete o ono větší množství renown za výhru (mnohdy klidně 10+ renown).

Správa karavany je pak vcelku výsměch, počet členů karavany neovlivňuje absolutně nic a při jejich ztrátě hladověním tudíž o nic nepřijdete, utrácet za suroviny tak opravdu nemá smysl. Snižuje se maximálně morálka, ale ta lze získat i pomocí některých událostí a -1/-2 willpower při soubojích vás i tak nezabije.
Velké bitvy, při kterých se vypíše počet nepřátel a počet členů vaší karavany, podle čehož pak volíte strategii (rush, formation...) zde také nemá příliš smysl. Volba taktiky téměř nic neovlivňuje a nepřátelské počty se vždycky generují podle počtu členů vaší karavany, čili není snad možnost narazit na silnější skupinku, celý ten koncept bitev je tak tedy trochu na hlavu.

Zjednodušený vývoj postav (5 úrovní +1 item, 2 body rozdělení do statistik při level upu) mi překvapivě ani až tak nevadil. Už takhle nebylo dost renown na povýšení všech členů, čili 5 úrovní bohatě stačilo, itemy jsou poměrně vzácné, čili mi většinou také vystačily jen tak tak pro těch 6, max. 8 postav a jsou poměrně různorodé a hodně užitečné. V obchodech se pak generují náhodně, což také napomáhá replayabilitě. Postav je velké množství a díky level upům se tedy dají slušně customizovat, aby ideálně odpovídaly hráčově chuti a taktice.

Souboje naopak považuji za hodně povedené, střídání stran po tahu sice působilo podivně, na druhou stranu mnohdy nastávalo dilema „zabít nepřítele (+1 willpower), či jej nechat žít?“, aby nepřišel na řadu někdo nepříjemnější, některé pak nemělo cenu nechávat na živu vůbec, kvůli jejim nepříjemným abilitám- bombičky, vyvolání spojence. Stejně tak dokáže být nepříjemný skoro mrtvý nepřítel s vysokým armor break (3-4), který udělá rozhodně více škody než užitku. Abilit je spousta, různorodost jednotek vysoká (alespoň těch spojeneckých, nepřátel klidně mohlo být vícero druhů a vícero soubojů ve stylu boss fightu bych během hry také rozhodně ocenil), čili taktické možnosti jsou opravdu veliké a rozhodně si přijde na své snad každý turn-based pozitivní.
Padnutí postavy v boji (pokud vyhrajete) způsobí maximálně „Injury“ (- x bodů síly v bitvách), které se léčí v závislosti na obtížnosti - Normal většinou 1-3 dny, Hard 2-6 dnů. Přičemž stačí tedy chvíli počkat a postavy jsou zase čilé jak rybičky. Nakonec souboje od sebe nejčastěji bývají ty 2-3 dny vzdáleny, čili mnohdy není třeba to (alespoň na normal obtížnost) nějak řešit. Zde bych určitě ocenil nějaké větší postihy a složitější způsob léčení než jen „chvilku si počkat“.

Příběh nic moc (takové to klasické klišé o konci světa a hrozbě ze stran zlých dredgů), postavy fajn, inspirace severskou mytologií super, tu já můžu vždy.

Hra je to zábavná, chytlavá a především hodně originální, avšak jsem očekával mnohem více hardcore titul, který chyby příliš neodpouští, naopak jsem však dostal vcelku příjemnou oddychovou záležitost, kterou zvládne (minimálně na normal) dohrát opravdu každý.

Tak nějak by to ale chtělo spoustu herních prvků pořádně vychytat, byť silně pochybuji, že s dvojkou v tomto ohledu přijdou nějaké výraznější změny... ale i tak...už aby tu byla!:)
+15
  • PC 75
Asi první dvě hodiny hraní jsem si nebyla jistá, jestli mě to baví nebo ne. Pak jsem se do toho celkem dostala a kochala se vší tou krásou. Vizuální stránka se mi moc líbila, vyzdvihla bych to, jak byla zpracovaná mapa (i když upřímně k ničemu jinému než ke kochání nebyla).

I když jsem všude četla, jak na každém rozhodnutí záleží, tak mi to přišlo, jako by mě stejně někdo držel za ruku abych nesešla z cesty. Prostě u každého rozhovoru se buď musely vyčerpat všechny otázky, dokud se nekáplo na tu správnou, nebo otázka či odpověď nebyla tak důležitá, aby to nějak ovlivnilo příběh.

Docela mi vadily náhodné souboje, kde informací bylo jen kolik mám já lidu schopného boje a kolik protivník. A teď babo raď. Ve výsledku bylo jedno, jestli jsem se do boje pustila s plnou vervou nebo zdrhla. O pár bojovníků chudší a život jde dál.

I když jsem se bavila, tak si stejně myslím, že ta hra mohla být zajímavější. Cyklus -jdi-bojuj-vykecej se-jdi- už ke konci moc záživný nebyl. Na strategii to bylo tak nějak moc jednoduché.

Přes to že to asi vypadá, že se mi hra nelíbila, to tak není. Hraní jsem si užila, i když to byla spíš taková oddechovka než epická strategie.

Pro: soundtrack, grafika, atmosféra, vypravěč

Proti: jednotvárnost

+15