Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Kvark

  • XboxX/S 70
Kvark nasedl na vlnu popularity boomer shooterů, navíc z pro našinec atraktivního prostředí komunistické továrny/dolu. O hře jsem slyšel již dříve na Vortexu, vím, že původně na ní dělali dva mladí borci ze střední školy, než jim k vydání a asi doladění pomohl zkušenější Perun Creative . Když tedy vyšel port na Xbox tak jsem nezaváhal a pomohl domácímu hernímu trhu nákupem za plnou cenu což téměř nikdy nedělám.

Na PC byla hra v early accesu a postupně narostla na tři epizody, každá se odehrává v jednom hlavním prostředí (asi laboratoř, doly a poslední venkovní). Souhlasím s jedním komentářem v diskuzi, že třetí episoda je jakoby narychlo spíchnutá, nepočítal jsem to, ale pocitově má míň misí, menších map a final boss třetí episody (tedy i celé hry je trapák, který šel k zemi asi za dvacet sekund). První dvě episody jsou ale skvělé, druhá z dolů je pro mě nejlepší a jejich jednotlivé mise mi trvalo procházet od 30 do 45 minut a opravdu jsem si je užíval. Graficky je hra odpovídající žánru, mohlo to být hezčí, ale nebudu to srovnávat s hrami typu Boltgun, Ion Fury a další, které měli samozřejmě jiné počty vývojařů a možností. Zbraní je hodně, většina zábavná a při ne úplně velké zásobě nábojů aspoň protočíme během hry všechny. Naopak nepřátel bych si uměl představit víc druhů a s lepší inteligencí, aby na vás neběžel chumel, který je ale tak blízko u sebe, že je pak často vyřešil jeden granát.

Humory na minulý režim tak občas probliknou skrz plakáty nebo zápisky zaměstnanců, ale čekal bych jich trochu víc, nejvíc mě pobavil enemák v dolech s brokovnící, který zahlásí Zdařbůch a následně do vás vysype broky. Pobavil i achievement Workday, kdy si píchnete píchačku a pak osm hodin čekáte na odpíchnutí a následně dostanete achievement. Bohužel mě jako lovce trofejí nepotěšilo, že některé zřejmě jsou rozbité, například triviální hodit si pod nohy granát jsem nedokázal odemknout přes mnoho různých pokusů.

Na první pokus tvůrců ze střední školy je to výborné, pokud budou pokračovat ve větším týmu, tak příště bych si uměl představit učesanější grafiku, větší rozmanitost prostředí a určitě lepší finále hry.
+8

Crackdown 2

  • XboxX/S 70
Tohle je typ hry, který často nesedne každému. V jádru je to taková open world střílečka, ze které jsou jakoby vystřiženy příběhové mise a zůstali jenom vedlejší + nějaké aktivity. Hra na mě však bavila jako taková pohodová relativně nenáročná hra s extrémně silným auto-aimem. Prostě pustit si k tomu hudbu nebo podcast a relaxovat. Oproti jedničce tu přibili v noci se zjevující mutanti. Zajímavé ozvláštnění. Škoda, že podobně výrazných novinek tu jinak moc není. Design města není úplně nejhorší. Město sice nepůsobí nějak živě spíš naopak, ale často jsou na mapě nějaké designově zajímavé rozmanitosti. Dvojka působí jako sice jako jen trochu vylepšená jednička, ale pokud vás bavila do nějaké míry jednička tak dvojku bys jste mohli zkusit.

Pro: Pocit ze střelby, nenáročné, relaxový nádech, mutanti, adrenalinový pocit při hraní, pořad něco vybuchuje, design města

Proti: Hrozný jízdní model, silně málo novinek, svět působí neživě, není to úplně hra pro každého fanouška stříleček

+3

Planet of Lana

  • XboxX/S 75
Planet of Lana je hezky kreslená logická plošinovka, která na první pohled zaujme vizuálem, vzdáleně připomínající tvorbu japonského Ghibli studia, stojícího za oskarovou Cestou do fantazie, mou oblíbenou Princeznou Mononoke a dalšími animovanými hity. Hratelností zase připomíná indie hit LIMBO .

Hra začíná v poklidné přístavní vesnici, kterou ale napadnou robotičtí zřejmě mimozemštani a začnou unášet obyvatele, mimo jiné i sestru hlavní hrdinky Lany. Takže se rozjíždí jednoduchý příběh o záchraně. Stejně jako zmíněné Limbo zde chybí jakákoliv akčnější složka a dopředu se posouváme jenom řešením lehkých hádanek na každé obrazovce. Velmi rychle po startu začne Lanu doprovázet kočkovité stvoření Mui, který/á následně pomáhá např. shozením provazu, přepnutím spínače a podobně v postupu jednotlivými hádankami. Ovládání Mui a zárověň Lany funguje velmi dobře, hádanky nejsou vůbec problémem a za nějaké čtyři hodinky jsem měl hotový první průchod.

Více mi vyhovoval hororovější styl Limba nebo třeba Figment a Bramble, dvě skryté pecky, ke kterým bych se bez game passu nedostal. Lana je oproti nim až moc sluníčková a vybarvená, ale je to příjemná relaxační hra a pokud puzzle hry patří mezi vaše oblíbené žánry, tak za zahraní rozhodně stojí.

 9."platina" roku 2025, 77. celkově
+10

Sniper Elite 5

  • XboxX/S 85
Sniper Elite 5 je mou už třetí hrou v sérii, je to pořád dokola to stejné v jiném prostředí, vždy s o pár let lepší grafikou, ale nemám problém si takovou hru jednou za tři čtyři roky zahrát.

Tvůrci za ty roky práce na předchozích dílech dotáhli koncept k dokonalosti a liší se pouze v dílčích věcech, nejviditelněji v multiplayerové složce. Tentokrát oproti čtverce, která umožňovala nějaký coop, kdy jste mapu řešili ve dvou lidech (nebo tam možná byly jen speciálně pro tento mód navržené mise) je v tomto díle možnost po vzoru Dark Souls invadovat hru jiného hráče a snažit se mu jeho stealth počínání rozkopat. Je to v přímém rozporu s tím, jak máte hru procházet. Pomalu z úkrytů odstraňovat nácky, plánovat další postup v misi, počkat si na vhodný okamžik kdy se nácek otočí rozbíjí pobíhající živý soupeř, kterého samozřejmě enemáci neřeší a obvykle když se ho pokusíte zastřelit tak vzbudíte jejich pozornost a sesype se na vás celá mapa. I přesto mě to pár pokusů bavilo, ale pak jsem si to vypnul, protože mě neustále někdo invadoval a hru mi "kazil". Další možností mulťáku byla klasická horda, ale tato verze nebyla zdaleka tak zábavná jako ve spin offu Zombies Army, kde to je tak nějak lépe vyvážené a zábavnější.

Příběhově a lokací se tentokrát po Itálii dostáváme do Francie, kde máme zarazit operaci Kraken, týkající se ponorek, mapy jsou obrovské, plno úkolů je nepovinných a aktivují se až po např. sebrání dokumentu nebo vyslechnutí rozhovoru apod. Graficky hra vypadá nádherně a zejména noční mise, kterých asi byla většina vypadají fantasticky. Jinak je to stále stejně zábavný stealth se zavádějícím názvem Sniper Elite, protože tu snajpu zase tak často bohužel nevyužijeme pokud chceme jít opravdu bez odhalení nepřítelem.

Takže pokud jste hráli nějaký starší díl, tak přesně víte do čeho půjdete a co dostanete v lepší grafice v novém prostředí a já se těším, až zase za pár let zahraju Sniper Elite: Resistance . I když by to Rebellion mohl proložit dalším dílem zombíků.


8."platina" roku 2025, 76. celkově
+3

Sid Meier's Civilization: Revolution

  • XOne --
  • XboxX/S 90
Rok 1992. V panelovém bytě, ve třetím největším městě ČSFR, hraje jeden obyčejný kluk u nejlepšího kamaráda ze třídy poprvé v životě hru s názvem Civilization na zánovní 486 IBM PC. Hra mu učarovala.
O pár let později. Stejné město, jiný kamarád, a u něj stejný kluk který nadšeně sleduje vyprávění kamaráda jenž mu ukazuje ikonické hry tehdejší doby, a především propracované turn-based strategie, jako např.: Master of Orion, Civilization II, Panzer General, apod.

Nyní je rok 1998 a náš kluk, nyní mladý muž za své poctivě vydělané peníze z prvního zaměstnání, a za finančního přispěvku od rodičů, kupuje své vlastní, vytoužené první PC.
V té chvíli objeví kouzlo 3D akcí, RTS strategií, a především leteckých simulátorů, tudíž úplně zapomene na hru s názvem Civilization. Pravda, časem zakoupí v JRC svou první originální Civilization IV Complete edici na DVD, ale marně se snaží do hry proniknout. Hra mu připadá složitá, nesmírně jej láká, nicméně pro nováčka není snadné do takto komplexní strategie proniknout a to i přesto, že má doma knihu od Prima Games: Oficiální Příručka Strategie Sid Meier's Civilization III v češtině. Nutno dodat, že náš mladý muž angličtinou v té době příliš nevládne.
Mezitím uplyne v řece hodně vody. Mladík zakoupí na PC Civilization VI Complete edition, stejně jako na konzoli Xbox, ale stále se nemůže do hry dostat! Připadá mu příliš složitá a zdlouhavá.

Běžný den roku 2025. Těžko říci čím to bylo, pravděpodobně jej už nic nebavilo hrát. Nicméně jakmile zapnul konzoli Xbox One S, a do rukou vzal důvěrně známý bílý ovladač z Xbox Series, tak jej v nabídce nainstalovaných her okamžitě upoutal nápis: Sid Meier's Civilization: Revolution. V té chvíli již nebylo cesty zpět. Teď nebo nikdy! A tak se také stalo.

Náš mladý muž, nyní středního věku, se rozhodl během necelého týdne pokořit svou první Civilizační hru vůbec! Byl odvážný, byl urputný, byl a nebo si přinejmenším připadal jako ten zapálený pravý hráč. Hrál mnoho hodin v kuse, dokonce i o víkendu, takže jej drahá polovička upozornila, že má povinnosti a rodinu a musel hraní chtě nechtě přerušit. Nicméně ta urputnost hru pokořit, to se mu musí nechat! Nevzdal to jako mnohokrát předtím!

Vstoupil na pole neorané. Nečetl nejdříve elektronický manuál ke hře, jak by správně měl. Místy byl dokonce zoufalý, to když se mu opakovaně nedařilo dosáhnout technologického, kulturního a především ekonomického vítězství. 
Překonal sám sebe, a na obtížnost King - A true test of your leadership skills, fair but challenging - se naučil hru hrát, přežít první i všechna další kola, mechaniky hry, dokonce přeci jenom občas nahlédl do zmíněné Civilopedie. A hlavně mu bylo moc fajn, protože hra je neuvěřitelně návyková. Nemohl se od hraní odtrhnout! A navíc se zasnil v okamžiku, když uslyšel ikonickou skladbu Baba Yetu z Civilization IV při záboru spřátelené vesnice na mapě.

Náš hrdina, výše zmíněného příběhu, včera odpoledne zvítězil v posledním chybějícím Economic Victory, a získal tak zcela zasloužený Achievement: Destroyer of Worlds.
Je mu velkou ctí, jelikož dohrál svou první Civilizační hru vůbec, a to na všechny typy vítězství která hra nabízí, tzn.:

Domination: není nutné zabrat hlavní města protivníků, stačí být dostatečně silný a ubránit se.

Technological: ach ten krásný pocit když skládal kolonizační vesmírnou loď na orbitě matičky Země, a pak ji s nesmírnou hrdostí poslal, stiskem tlačítka na controlleru, na planetu Alpha Centauri ve věku 20xx AD!
Ten pocit je k nezaplacení a nejvíce ze všech čtyřech typů uspokojující. Možná i proto, že měl vždy rád techniku a vesmír. A co víc! Chtěl být jako všichni kluci jeho věku kosmonautem, nebo minimálně letcem!

Culture: sám neví jak to s národem řeckým přežil a dotáhl na kulturní vítězství. Ačkoliv mu jiné civilizace zabraly dvě z jeho měst, nakonec to zvládnul s pouhými čtyřmi městy, a díky kulturnímu vlivu obrátil zpět nejen své původní města, ale dokonce i dvě města jiných civilizací!

Economic: vyhrát pro něj bylo obtížné, téměř nemožné, až finálně prozřel a pochopil všechny mechaniky hry. Především jak funguje produkce v daných městech a kde se vyplatí stavě divy světa, jelikož se postaví za méně kol ve městě které má nejvyšší produkci.

Hráči sofistikovanější PC verze Civilization série by mohli ohrnovat nad hrou nos pro jisté zjednodušení v mechanikách a menšímu výběru jednotek, nicméně hráči z našeho příběhu hra učarovala posledních několik dnů právě pro svou vstřícnost nováčkům, a díky ní si nyní troufá na komplexnější Civilization VI.
Ocenil také krásnou kreslenou grafiku. Takovou na kterou je radost pohledět i na dnešním 4K monitoru a která nutno dodat zestárla se ctí. Mezi řečí zmínil nadčasovou grafiku, místy lehce úsměvnou, někdo by možná řekl až komiksovou, ale on byl spokojený!
Konstatoval, že hra je písíčkáři neprávem opomíjenou verzí slavné PC série a je naopak zcela ideální pro nováčky v turn-based strategiích, takové které by velká Civilizace mohla odradit, podobně jako jeho v počátcích.

Když se pochlubil fotkami jak pokořil na obtížnost King všechny typy vítězství ve své desko-herní skupině, tak se mu dostalo velkého uznání, že je frajer, jelikož většina z nich nikdy nedohrála v komplexnější verzi PC Civilization všechny typy vítězství.
A kdyby jste měli možnost vidět jeho oči, tak ty v dané chvíli zářily jako hvězdy na nočním nebi.

Pro: přístupnost pro nováčky neznalé turn-based strategií, nadčasová grafika, výborné intro

Proti: chybějící tutoriál

+16

Forza Horizon 5

  • XboxX/S 100
Nejlepší závodní hra, co jsem zatím hrál. Nemám srovnání s minulými díly, takže nemůžu moc posoudit, jak moc je pětka jiná/horší/lepší oproti nim. Můj zážitek jako nováčka v sérii byl zkratka velmi silný. Hra má zábavný a zajímavý jízdný model. Náplň jednotlivých závodů a disciplín je výrazně různorodá. Technicky je hra na špičkové úrovni. Grafika je nádherná. Je tu propracovaná zničitelnost prostředí a hra má zábavnou fyziku (přesto, že není úplně reálná). Samotná mapa je pěkná, uvěřitelná, propracovaná a zajímavě nedesignovaná. Líbilo se mi, že ve hře jsou i tzv. příběhové závody, které mají na začátku kraťoučké intro a někdy i outro, jenom škoda, že kvalita dialogu nebyla nic extra. Jinak za mě z hlediska zábavnosti gameplaye perfektní hra.

Pro: Jízdný model, náplň, grafika, zničitelnost prostředí, příjemná fyzika, design světa, mapa, přístupnost z hlediska obtížnosti, výběr písníček v rádiu

Proti: Slabší kvalita dialogu ve scénkách příběhových závodů

+4

Wo Long: Fallen Dynasty

  • XboxX/S 75
Wo Long jsem začal hrát jenom kvůli tomu, že byl "zdarma" v Game Passu, jinak bych ho asi nepořizoval, mám frontu podobných nedohraných her, které by měly mít asi kvalitativně přednost (Nioh 2, Wu Kong a pár dalších), ale můj otravný pocit, že když jde nějaká hra pryč z předplatného tak bych ji měl vyzkoušet mě donutila k instalaci.

Z předchozích her od Team Ninja jsem hrál první Nioh, který se mi moc líbíl a Stranger of Paradise, kde jsem měl nějaké výhrady. Wo Long bych řekl, že je někde mezi nimi. Oproti jiným soulslike mi na hrách z jejich stáje vadí rozdělení do misí a sidemisí a jakoby Diablo loot, kdy se inventář, do kterého se vejde třeba i 500 položek často zapleveluje bordelem, který na nic nepotřebuju a pak ho složitě vyhazuju a recykluju. Obvykle si ze startu vyzkouším dvě tři zbraně, vyberu si z nich nějakého favorita a pokud vyloženě nezakysnu, tak neměním a lootovat 15 druhů různých zbraní a další hromadu brnění v tomhle žánru nepotřebuju.

Hru jsem rozehrál už dřív a zasekl se u jezdeckého bossfightu s Lu Buem, který je zhruba v polovině a i podle různých rankingů je považován za nejtěžšího bosse ve hře. Hru jsem po mnoha neúspěšných pokusech odložil a pak si tady v diskuzi četl o tom, že hra je v podstatě dost jednoduchá a připadal jsem si jako neschopný idiot, co hraje první hru v životě. Teď při druhém rozehrání s tím spíš souhlasím, i když jsem hrou určitě neprobíhal bez problémů. Souboj je více postaven na odrážení útoků trochu jako v Sekiru, kdy soupeři odrazíte jeho těžký útok a pak mu můžete udělit větší poškození. Ze začátku mi souboj přišel jako bordel, kde jenom mačkám tlačítka jak v Mortal Kombatu a snažím se přežít, ale po zvyknutí mě velmi bavil. Jednoduchost hry podtruje i skutečnost, že i když souboják obsahuje nějakou magii (ohnivou, vodní, prostě klasika), tak jsem ji vůbec nepoužíval. Důležitým aspektem je tady morálka, kterou můžete vylevelovat až na 25 a bossové mají typicky 20. Čím větší rozdíl je mezi vašimi morálkami, tím méně vás soupeř poškozuje, takže pokud nastupujete s morálkovou převahou, tak ty souboje jsou opravdu usnadněné a já, který se nebojím využít jakékoliv berličky, které mi hry nabízí jsem po smrti udělal kolečko po běžných soupeřích, abych si morálku dostal co nejvýš a pak jsem bossy zvládal opravdu téměř bez záseků.

Ve většině soubojů navíc máme jednoho nebo i dva NPC, které postupně v misích rekrutujeme. Těchto postav je strašně moc a čínský jména mi přišla tak strašně podobná, že jsem se velmi rychle ztratil v nějakém příběhu, který byl o nějakém elixíru, který vás posiluje, ale zároveň vás posunuje k "temné straně síly". Elixír se snaží získat záporák Black Taoist a to je asi tak všechno co jsem pobral z příběhu. Jak psal jeden dřívější komentář, který cutscény začal přeskakovat tak i já jsem o nějaké pozadí velmi rychle ztratil zájem a soustředil se na souboje, které jsou pilířem hry.

Hru bych doporučil milovníkům soubojáků od Team Ninja, kteří už dohráli všechny lepší hry. Wo Long je takový lepší průměr v rámci žánru a pokud dáte přednost jiným hrám, tak chybu neuděláte.

 7."platina" roku 2025, 75. celkově
+7

Assassin's Creed III

  • XboxX/S 70
Herní výzva 2025 – 4. "Byl jednou jeden život" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které hraješ za postavu, která ve hře prožije 3 a více životních etap.

Môj prvý dohraný Assassin. Napriek tomu viem, že budem mať tendencie čiastočne komentovať celú sériu. Majte trpezlivosť.

Čo si o tom teda myslím? Myslím si, že si vo vedení Ubisoftu každý rok sadnú do zasadačky a rozmýšľajú, do akej lokácie a v akej dobe zasadia ďalší diel tejto zdanlivo nekonečnej ságy. Všetko ostatné je druhoradé. Som presvedčený o tom, že celý príbeh vznikol ako zámienka, aby sa dej mohol odohrávať na rôznych miestach a v rôznych epochách, nie naopak. Možno keby som začal pekne prvým dielom, bavilo by ma to viacej. Takto som sa miestami trochu strácal a hlavne mi príbeh ako taký a postavy v ňom prišli ukradnuté.

Každopádne, ako-také povedomie o tomto univerze som už mal. Ťažko sa tomu vyhnúť, je to obrovská značka. Takže čo som pred prvým zapnutím čakal? Krásne zobrazenie britských kolónií na atlantickom pobreží Severnej Ameriky. To som dostal, klobúk dole. Parkour? Efektný bol, to áno. Ale nečakal som, že to bude také infantilné. V podstate držíte jedno tlačítko a všetko sa vyrieši za vás. Rozhodne žiadne Mirror's Edge a ani len Tomb Raider. Súbojový systém? V podstate platí plus-mínus to, čo pri parkoure. Stealth? Nedajte sa vysmiať.

Napriek všetkému chápem, prečo hra toľkým ľuďom imponuje. Pripomína mi to boom Marvelovských filmov. Megalomanské, pozlátené nič. Ale ruku na srdce, perfektne sa dá pri tom vypnúť mozog a väčšinou si poviete, že to vlastne bolo celkom fajn. Hra je ľahká, zvládnete ju bez stresu a nutnosti robiť vedľajšie questy, aby ste sa nalevelovali. Tie som prakticky nerobil, chýbala motivácia. Taktiež som absolútne vôbec nevyužil kopec bočných mechaník, ako craftovanie, obchodné cesty, atď. Načo. Poslednú kapitolu v pohode prejdete aj so zbraňou, ktorú máte od začiatku.

Hru som dohral viac menej z povinnosti. Ani raz som sa neprichytil, že by som sa vyslovene tešil na ďalšiu hernú session. Musím však pochváliť námorné bitky, tam autori trafili do čierneho. Čo mi je známe, Ubisoft si bol toho vedomý a námorné situácie vyšperkoval v neskoršom Assassin's Creed IV: Black Flag.

Sám som zvedavý, do akej éry a lokácie sa sága presunie nabudúce. "Obvious" kandidáti sa už pomaly míňajú. Snáď to nedopadne ako filmová séria Piatok Trinásteho, kde sa v desiatom dieli s Jasonom Voorheesom presúvame na vesmírnu stanicu v roku 2455. Ktovie, dojnú kravu treba využiť až do krajnosti, tak prečo nie. Nuž, záverom len dodám, že ak nemáte so sériou žiadne skúsenosti, ale bavia vás polohlúpe filmové trháky, bude vás zrejme baviť aj toto. Tak si teda položte ľavý palec na šípku dopredu a pravý na tlačítko X (takto strávite väčšinu času), znížte mozgový výkon na polovicu a kochajte sa revolúciou zmietaným Bostonom, New Yorkom a okolím.
+8

Kona II: Brume

  • XboxX/S 65
Taka typicka 6-7/10 hra. Neurazi-nenadchne.

Pro: Atmosfera  - vynikajuco zachytena snehova burka

Proti: v zasade mi na hre nic nevadilo, snad len prilis vela zdrojov, co do istej miery znehodnocuje survival zlozku

-7 +1 −8

The Messenger

  • XboxX/S 80
The Messenger jsem měl v hledáčku dlouho, ale řada přišla až teď, když jsem chtěl po zdolání KCD 2 nějakou změnu stylu. Messenger je klasická devadesátková plošinovka, rozkročená mezi "8" a "16" bitovou grafikou s výborným soundrackem, dobře zvolenou obtížností a skvělým ovládáním (což je u skákaček klíčové).

Než začínám psát komentář, tak se obvykle podívám na jeden dva zdejší předešlé komentáře a diskuzi, pár recenzí, abych si udělal představu o hře od ostatních. U Messengeru v diskuzi je hodně zmiňovaná obtížnost, ale já jsem hrou procházel v podstatě bez problémů, souboje s bossy jsem samozřejmě párkrát opakoval, ale žádný Dark Souls nebo Hollow Knight zásek se nekonal, největším problémem pro mě bylo když jsem ve skákacích pasážích někam spadnul a následovala smrt. Naštěstí checkpointů je dost a kromě větších záseků u sbírání nepovinných mincí (kdy některé byli někdy i k padesáti a víc pokusům) jsem prošel hrou v pohodě. I když počítadlo úmrtí i s DLC se ke konci motalo kolem 900.

Hrajeme za ninju, máme hvězdice a katanu, v shopu upgradujeme malý skill tree, postupně získáme klíčový "double jump" (ve výskoku máchneme mečem do nepřítele nebo rozbitelného světla a získáme skok navíc a touto metodou se lze udržet velkou dobu ve vzduchu a vyskákávat do velké výšky), přitahovací hák, schopnost držet se stěn a wingsuit na plachtění. Jako první úkol máme donést tajemný svitek na vrchol hory, po jehož dokončení dostaneme možnost cestovat do budoucnosti a minulosti (kdy se na stejné mapě přepíná 8 a 16 grafika), což je takový metroidvania prvek, kterým se dostáváme na předtím nedostupná místa v již projitých lokacích. V druhé části hry jsem byl párkrát zmaten a musel si pomoci nápovědou, která je k dispozici ve hře, kdy nám shopkeeper za poplatek vyznačí přesné místo na mapě kam máme vyrazit.

Hru jsem si moc užil, hodně mi sedla, skvělá byla retro grafika i hudba, skvělé byly boss fighty, skvělé bylo i DLC The Messenger - Picnic Panic , které k nějakým deseti lokacím v základní hře přidala další dvě z nějakého prosluněného ostrova, zakončené super bossem satan s původní hry, ale tentokrát souboj probíhal jako nějaký zápas ze staré boxovací hry s Mikem Tysonem . Autoři Sabotage odvedli fantastickou práci a asi se rychle dostanu k jejich druhé hře Sea of Stars , která by měla býr ze stejného světa, ale s odklonem k retro JRPG.
+10

Dead Space

  • XboxX/S 90
Dead Space je dalším kouskem, ke kterému jsem se dostal až po několika letech od vydání, ale v tomto případě k remaku původní hry na konzoli a musím říct, že jsem byl moc spokojený - atomsférický survival horrorek odehrávající se ve vesmíru s dobrým příběhem a feelingem zubatých Alijénů, to mám rád.

Tak jsem se společně s hlavním hrdinou Issacem Clarkem, mechanikem údržbářské lodi Kellion, doplavil k těžařské lodi USG Ishimura, která má za úkol v 26. století vytěžit z planet cenné kovy, protože na matičce Zemi nic nezbylo. Lodička se ale přestala pravidelně hlásit a při přistání vypadá, že posádka, včetně přítelkyně Issaca-Nicole, se vypařila, no postupem času začínají vylézat z ventilačních šachet, propadávat stropy nebo se líhout z válejících se těl jakýsi odporní šmejdi, už jen vzdáleně připomínající lidská stvoření, toužící ukončit Issacův život.

Takže v celkem 12-ti kapitolách putujete ztemnělými chodbami a místnostmi, nasloucháte robotickému palubnímu hlasu počítače lodi, otevíráte průchody a obnovujte přerušené vedení a do toho Vás chtějí sežvýkat ti zmutovaní šmejdi – Necromorfové – naštěstí je k dispozici rozmanitý arzenál zbraní, který lze levelovat, a munici lze “vydupat“ z torz rozstřílených potvor nebo nakupovat za kredity v obchodě na lodi – nicméně je záhodno používat munici s rozvahou a volit správně zbraně, protože ne na všechny příšery fungují stejně. Aby toho nebylo málo, místy jste nuceni vstoupit do vakua, kde je samozřejmě omezená kyslíková kapacita. U čeho jsem neskutečně klel byly epizodky, kdy jsem se navíc dostal do prostor s nulovou gravitací, ať už na lodi nebo v kosmu – při chybnému pohybu jsem se kolikrát otočil tak, že jsem nevěděl, kde je nahoře a dole a ještě po mě šel jeden z těch šmejdů - to jsem vývojáře proklínal, ale tak si představuju autentické prostředí. Další povedenou věcí bylo přitahování předmětů na dálku a zpomalení času a hlavně možnost průběžného ukládání hry na terminálech.

 Za mě velká spokojenost, jak píšu výše atmosféra skvělá, prostředí vesmírné lodi a všeho kolem mi přišlo autentické a nápadité, akce tak akorát, příběh mě vtáhnul a konec rozhodně navnadil na druhý díl – 90 %
+9

Kingdom Come: Deliverance II

  • XboxX/S 100
Tak po 145 hodinách mě dojely titulky a i když je to z mnoha pohledů fantastická hra, tak ta délka je prostě šílená a já jsem ke konci už jsem pociťoval velkou únavu a snahu už běžet rychle do cíle. Asi ve 110 hodině hraní už jsem si řekl, že kašlu na vedlejšáky a dojedu hlavní linku, nicméně na konci jsem dostal achievement Jindra, práce všeho druhu, který je za splnění většiny obsahu hry, takže jsem jich ve finále asi tolik nevynechal. O KCD 2 nejde napsat už nic objevného, kdo to nehrál, tak byl i tak zahlcen informacemi všeho druhu, takže spíš tento komentář vezmu jenom po nějakých bodech, které mě zaujaly.

Bolístky, které byly kritizované i v jedničce - sejvovice, páčení zámků a souboják - a i mě dělaly v první hře problémy jsem tady v podstatě nevnímal. Sejvovici jsem vůbec neřešil, pocitově tady bylo velké množství checkpointů, kdy se hra ukládala sama a já to přes sejvovici uložil možná desetkrát za celý průchod. Páčení zámků už jsem asi prostě věděl do čehu jdu a prostě kdykoliv jsem do začátku narazil na lehké páčení, tak i když jsem nechtěl krást za každou cenu, tak jsem to udělal, abych schopnost vylepšil a počase prostě nebyl problém žádný zámek. Souboják tentokrát má pouze 4 směry (předtím s bodnutím to bylo 6 jestli si dobře pamatuju), skvělý systém parry, který si taky nevybavuju z prvního dílu (to neznamená, že tam nebyl) a během úvodních questů jsem se v cikánské osadě  naučil protiútok a s tím si vystačil celou hru. Plus ze začátku je možné si v soubojích pomoci psem. Složitější komba jsem nepoužíval. Všechny tři problémové věci tedy chválím a je to určitě usnadnění pro ne tak hardcore hráče.

Před vydáním autoři hodně řešili obrovskou Kutnou Horu jakoby hlavní bod hry, je to krásně zpracované obrovské město, ale mě více bavila venkovská a přírodní mapa, ale to je jenom o osobní preferenci.

Scénář a postavy jsou na nejvyšší možné úrovni, hlavní linka je výborná, ale i dost vedlejšáků se mě hodně líbilo (vzpomenu si třeba na vyšetřování masového vraha v Kutné Hoře nebo quest s rytířem hlídajícím bránu do pekla). Takhle mi mělo vypadat psaní questů namísto tradičních zabij pět králíků, dones něco někomu atd.

Hodně se mluvilo i o zapojení střelných zbraní, ale ty mě neoslovily vůbec, píšťalu jsem použil povinně v rámci úkolu a pak už nikdy a kuš a luk v podstatě taky. Obloukem jsem minul i bylinkářství a alchymii, rozhodně jsem nebyl nucen vyrábět sejvovice do zásoby jak v jedničce. Naopak hodně mě bavilo nově přidané kovářství.

Potěšil mě casting českých herců (Zedníček, Nárožný, Vašut, Vetchý a myslím, že tam byl i Pepa "Kachna" Dvořák), moc se mě líbily cutscény (obě potitulkové scény byly super vtipné, hlavně Zmikund). I ostatní herci byli výborní, hlavně Žižkova banda.

Musím pochválit i podobu collectors edice, byla první, kterou jsem v životě pořídil a všechno od figurky Jindřicha po kovové odznáčky a kartičky s Žižkovou družinou mě hodně potěšilo.

Ta hra je obrovský kolos, jsem rád, že to česká firma dokázala takhle doručit a i když to vypadá, že příběh se uzavřel tak možná nějakou trojku bych si možná někdy dal a ani vlastně nevím, co jiného bych od Warhorse příště chtěl. Pořád si nejsem jistý přijetím takovéto ne úplně přístupné hry v zahraničí, ale přál bych jim, aby se na konci roku třeba aspoň v nějaké menší kategorii (např. nejlepší RPG, nejlepší hudba nebo herecké kategorie) zmínila na Game Awards.

Zařazuji do Herní výzvy do osmé kategorie.
+21

Snooker 19

  • XboxX/S 70
Na hře mám odehráno zhruba 80 hodin, načínám třetí sezónu profesionálního hráče a je už na čase o této hře napsat nějaký ten komentář. Snookerových videoher je jako šafránu a pokud si chcete zahrát třeba na nejnovější generaci konzolí, moc na výběr vskutku nemáte a budete muset s největší pravděpodobností sáhnout po tomto počinu.

Na začátku přijde vhod si nastudovat pravidla a také navštívit tréninkový mód, kde se naučíte ovládání, které chce trochu cviku, nicméně jakmile se vám dostane pod kůži, většina koulí padá v pohodě do kapes. Hlavním tahákem hry je bezesporu mód kariéry, kde ale zamrzí nemožnost vytvořit si vlastního hráče, můžete si pouze vybrat jednoho ze 128 hráčů. Je to rozhodně škoda, nějaký Čech na profesionálním okruhu by jistě přišel vhod, jelikož v realitě je to věc v podstatě nemyslitelná. Na místě je vybrat nějakého hráče ze spodních pater, protože hrát kariéru třeba s Ronniem O'Sullivanem nemá úplně smysl, když v té době byl světovou jedničkou. Vybral jsem si tedy Jamieho Clarka, který se v žebříčku nacházel téměř na konci a šel jsem do akce.

Je zde možnost si vybrat z několika úrovní obtížnosti a i ta nejlehčí může být výzvou, zejména pokud hrajete s hráčem světové špičky. Ze začátku se mi vůbec nedařilo a zápasy jsem vyhrával pouze sporadicky. Kromě potápění koulí do kapes je totiž potřeba si i nahrávat na další koule, snookerový stůl je totiž daleko větší, než např. u poolu, tím pádem se zde nepotápí jako na běžícím páse. V těchto situacích přichází na scénu tzv. jistoty, kdy svému soupeři chcete nechat co nejtěžší pozici a proto se musí zahrát strk, kterým sice kouli nepotopíte, ale soupeř si i tak bude drbat hlavu, co jste mu na stole vytvořili za hlavolam. Pokud vymakáte i toto, budete daleko úspěšnější a budete stoupat žebříčkem vzhůru. První sezóna byla taková rozkoukávací, v druhé sezóně už jsem ovládl první turnaj, uvidíme, co přinese sezóna třetí.

Hra se hraje celkem pěkně, fyzika je v této hře alfou omegou, vývojáři si zde dali záležet a nedochází tedy k nějakým šíleným situacím, kdy by koule na stole lítaly jako míčky ve sportce. Samozřejmě ne všechno je úplně realistické, kolikrát se může stát, že jste v pozici, kdy byste v reálném snookeru jen těžko dokázali kouli dostat do kapsy no a ve hře je to až rutinní záležitost, ale zde bych vývojáře nehanil. Kde už ale hanit mohu, je grafické zpracování všeho kromě stolu. Podobizny hráčů jsou dostkrát velmi nepřesné a nevypadají vůbec dobře. Hra má sice za chvilku 6 let, ale už v té době byla grafika hodně za zenitem. V ochozech to rovněž není žádná velká sláva a o animacích hráčů už nemluvím vůbec, ty jsou velmi prkenné a působí spíše komicky, ať už během hry nebo během nástupu na stage či během vítězného ceremoniálu. Na druhou stranu je tu pár fajn detailů, ať už časté kašlání v publiku (hold britské počasí dělá své divy), či občasné zazvonění telefonu, kdy rozhodčí zahlásí, aby si dotyčný ztlumil svůj aparát.

Je zde i komentář, který jsem ale v průběhu hry musel vypnout, komentátorská dvojice se velmi často opakuje a navíc komentuje pouze samotnou hru a opravdu nepotřebuji po mém nepovedeném strku, který jsem si pro sebe už stihl patřičně okomentovat, dostat čočku ještě od komentátora. Multiplayer bych už doporučil pouze zkušeným mazákům, já jsem během svých pár pokusů velmi tvrdě narazil a navíc moc lidí v multiplayeru nenajdete. Nepotěší ani celkem vysoká cena, která se stále i po 6 letech od vydání drží na 30 eurech na Steamu, na konzolích se už dostáváme k Františku Palackému. Hold tato hra nemá v podstatě konkurenci a není důvod snižovat cenu.

Co dodat závěrem? I když to z mého komentáře vypadá, že Snooker 19 má jen nevýhody a 80 hodin strávených u této hry byl ztracený čas, není tomu tak. Hra se mi dokázala dostat pod kůži a hrál jsem ji dál i přes všechny její mouchy. Jedná se o jedinou pořádnou hru svého druhu a vzhledem k dost omezené dostupnosti snookeru v našich končinách jsem ocenil si zahrát alespoň ve virtuálním prostředí.

Pro: Je to v podstatě jediná pořádná hra svého druhu, fyzika, reální hráči a venues

Proti: Zastaralé grafické zpracování, nemožnost vytvořit si vlastního hráče, vysoká cena, po čase opakující se komentář

+8

Evil West

  • XboxX/S 80
Při launchi jsem četl, že je Evil West jako hra z X360 generace, kdy vývojáři ještě dokázali dělat hry co nemají 150 hodin a kdy vycházelo kratších akčních řezaček asi nejvíc. Já teď po 100 hodinách v KCD 2 (a nevím kolika ještě před sebou) jsem hledal hru na odpočinek od Jindřicha a volba padla na tuhle ne zase tak moc westernovou střílečku.

Evil West se sice odehrává v období divokého západu, ale jsou tam vzducholodě, elektrické zbraně a hlavně upíří epidemie. Náš hrdina Jesse Rentier je členem Rentierovi agentury (protiupírské FBI), které vede jeho otec. Nečekal jsem, že hlavní Jesseho zbraní bude elektrická rukavice a střelné zbraně budou spíš méně používaným doplňkem k meelee combatu. Střelných zbraní je velké množství (od revolveru, pušky, brokovice, plamenometu, kuše až ke gatling gunu) a stejně jako rukavice jde každou upgradovat o několik nových skillů. Takže napřed rukavicí jenom boxujeme, pak se přidává zvednutí soupeře do vzduchu, přitažení a udělení elektrického šoku a podobné. Většina střelných zbraní má cooldowny, takže typicky silné soupeře boxujeme, pak střelíme brokovnicí do ksichtu, pak do něho vyprázdníme nádrž plamenometu, dáme elektrošok a opět boxujeme.

Všechny tyto akce na sebe krásně navazují plus k tomu lze ještě přidávat plošné útoky na slabší soupeře nebo jejich házení do silných. Souboj jsem si vážně užíval, jednak kvůli poměrně širokému arzenálu, ale i kvůli slušné rozdílnosti soupeřů (od silných štítařů po otravné létající potvory). Fantastické byly i skoro všechny bossfighty. Na normální obtížnost jsem se občas dostal do problémů, ale jinak při správné kombinaci schopností jsem rychle postupoval misemi v pouštních skalách, lesech, ropných polích, westernových městečkách a dalších lokacích občas proložených krátkými, hezkými cutscénami, posunující ne úplně zajímavý příběh až k finální záchraně USA před upíry.

Mise jsou naprosto lineární, nejde zabloudit, viditelné i neviditelné zdi vás nikam nepustí, maximálně občas za roh pro collectible nebo peníze na vylepšování. Nijak mě to nevadilo a jednoduchý "tunel" mi vyhovoval.

Hru hodnotím výš než zdejší komunita, zčásti to může být i kvůli už pociťované únavě z Kingdom Come a potřebě u něčeho vypnout a jenom kosit. Hru jsem si opravdu nečekaně užil a můžu doporučit všem milovníkům her typu Darksiders, staré God of War a podobných. Je to má první letošní hra z Herní výzvy a už je zase březen, tak doufám, že si zbytek výzvy nenechám klasicky na poslední dva měsíce. Hrál jsem v gamepassu kde za pár dní končí, ale až to bude za dvě kila ve slevě, tak to dám a zkusím případně dokompletovat na Evil obtížnost.

Herní výzva HC varianta 2.kategorie Tenkrát na západě
+11

Indiana Jones and the Great Circle

  • XboxX/S 95
Jakožto velký fanoušek Tomb Raidera, Uncharted a podobně ladených adventurek a samozřejmě i filmového Indyho jsem nemohl odolat a otálet se vrhnout na očekávanou herní podobu s nejslavnějším archeologem v klobouku ve velkém konzolním formátu – no a byl jsem rozhodně nadšený.

Profesorovo dobrodružství se tentokrát točí kolem pátrání po Velkém kruhu, který odkazuje na tajemná místa kulturního významu po celém světě, která, když jsou spolu na mapě, tvoří dokonalý kruh a vytvoří teleportační vyfikundaci. No a samozřejmě po něm touží Führer, pro kterého chce toto zařízení získat nacistický archeolog and okultista Herr Emmerich Voss. Společně s Indym, ke kterému se časem přidá fešná Gina, začíná pátrání, při kterém postupně navštíví v rámci rozlehlých lokací Vatikán, Gízu a Thajsko a také na skok do Himalájí a Číny.  

Pátrání, které zmiňuju, zahrnuje v každé lokaci hlavní misi a spoustu vedlejších kdy jde o zdokumentování a získávání indicií, záhadných relikvií a artefaktů, a pokud se rozhodnete jako já, posbírat a vyřešit všechno, vylevelovat archeologa a prošmejdit kde co,  čeká na Vás spousta herního času v otevřených lokačních mapách     Hra má výborný příběh, jednoho z nejlepších záporáků v herním světě za poslední dobu, vymazlenou grafiku, nesmí chybět typický humor z filmové série a prostě baví. Mám jen jednu výtku k chabé “inteligenci“ nácků a za mě trochu zbytečnou boxovací hru, ale to jsou jen malé škrábance, jinak za mě pecka, doufám v další podobný díl v brzkém budoucnu a myslím, že se dočkáme i filmové verze – 95 %
+11

Wasteland 2

  • XboxX/S 75
Herní výzva 2025 – 6. "Nekonečné čekání" (Hardcore) - Dohraj pokračování hry, na které se od předchozího dílu čekalo alespoň 15 let. 

Tak už mám za sebou záverečné titulky Director's Cut verzie. Po 80 hodinách hrania. Počas nich som celý čas rozmýšľal, aké hodnotenie udelím. Rozhodnutie som zmenil snáď 20 krát, čo sa mi asi ešte nestalo. Ďalšie prvenstvo, ktoré u mňa Wasteland 2 má, je, že som si asi 100 krát pomohol internetom. O Excelovskej tabuľke, ako "správne" naskillovať jednotlivé postavy, ani nehovorím.

RPG starej školy. Prvé hodiny som bol úplne bezradný a po cca. 7ich hodinách zlých rozhodnutí som to rozbehol celé odznova. Nebyť hernej výzvy, asi to už viac nezapnem. Našťastie zapol. Otriasol som sa, čosi si naštudoval, osvojil si trochu kostrbaté ovládanie (na Xbox-e) a nakoniec sa ponoril do veľmi zaujímavého post-apokalyptického zážitku.

Začnem superlatívami. Čo ma oslovilo najviac nebol ani tak príbeh samotný ale nemilosrdnosť motýlieho efektu v ňom. Vaše zdanlivo nepodstatné rozhodnutia majú ďalekosiahly vplyv a často dosť nečakaný a neintuitívny. To bol vlastne hlavný dôvod, prečo som sa tak často radil s Wasteland Wiki a inými fórami. Moje akcie občas vyústili do tak depresívneho vývoja, že som si radšej naštudoval, ako docieliť lokálne happy end-y a rozohral to znovu od posledného save-u. Od polovice som sa však zahryzol a prebral zodpovednosť za moje činy (s výnimkou samotného záveru). O tom tá hra napokon je. Súbojový systém je zábavný a dáva dôraz na strategické rozmýšľanie. Myslím, že tento aspekt je všeobecne asi najchválenejšou devízou hry.

Na druhej strane, pokračovanie Wasteland-u fakt nevyzerá ako hra z roku 2014 a rozhodne to nemyslím pozitívne. Nízky (kickstarterový) rozpočet tu cítiť, dá sa však na to rýchlo zvyknúť. Čo mi však vadilo viac bol "občasný" dabing. Niektoré postavy sú nahovorené, niektoré vôbec a niektoré dokonca pol na pol. Vyslovene ma to vyrušovalo. Navyše, vaše hrateľné postavy sú úplne nemé a mal som veľký problém sa s nimi stotožniť. S farbistými charaktermi z Jagged Alliance 2 sa to nedá porovnať. Navyše, nízka variácia (opakujúcich sa) avatarov hrateľných aj nehrateľných postáv mi prišla už vyslovene ako lenivosť. Priestor pre "save scumming" je obrovský a sám som ho často využíval. Pár questov je dosť nešťastne napísaných a sem-tam som dosť tápal. To bol ďalší dôvod na občasné googlenie. Navyše, medzi jednotlivými akciami sa občas dosť nabeháte, čo bolo miestami úmorné. Kamera a orientácia na mape dali zabrať. Hudba je nenápadná ale OK.

Možno sa zdá, že tej kritiky bolo dosť, ale stále sa dívame na kvalitnú poctu žánru s ponurou post-apokalyptickou atmosférou. Vidno, že autori mali víziu a čiastočne sa im ju podarilo zhmotniť. Nižší rozpočet im ale trochu zväzoval ruky. Zdá sa, že Wasteland 3 podľa ohlasov mnoho vecí doladil a ja si na to asi niekedy v budúcnosti spravím názor sám. Wasteland 2 ma na to celkom navnadil. Originál (hoci je remastrovaný) z roku 1988 s dovolením vynechám.
+17

Fable II

  • XboxX/S 70
Musím říct, že i když to RPG z definice je, tak opravdový výraznější RPG feeling tu chybí. Estetika hry fajn a hra je pěkně barevná. Souboje jsou zábavné. Zaujme i humornější ton hry. Vedlejší questy jsem neplnil (moc mě nebavily), až na výjimky, kdy párkrát ve hře musíte naplnit určitý věhlas ve světě, aby hráč mohl spustit hlavní quest. Příběh je poměrně slabý. Hra má sympatický soundtrack. Je tu sice zajímavější systém morálky, ale nějak silně mě to nenadchlo. Nejsilnější klad hry je samotný svět a atmosféra hry. Ještě zajímavým zpestřením je váš psí společník, který vám pomáhá hledat poklady, během cestovaní. Taková blbinka, ale potěšilo mě to. I když je vlastně relativně fajn, v ničem úplně extra neexceluje a není úplně moc zapamatelnovatelné, přesto jsem hraní nějak nelitoval.

Pro: Esteticky styl hry, barevná paleta, souboje, humor, soundtrack, svět, atmosféra, psí parťák

Proti: Slabší RPG prvky, příběh, nic ve hře není moc výrazné zpracováním

+4

Brotato

  • XboxX/S 90
Brotato je kopírka indie hitu Vampire Survivors , který podobně jako letos Balatro vyletěl před pár lety a hráli ho tehdy všichni. Já Vampire jenom zkusil, úplně mi nevyhovovala daná půlhodina na dokončení kdy se jakoby nic nedělo a při správném levelování jsem se nudil a hru odložil.

Pak asi o rok později jsem se dostal k Brotatu a přišlo mi ve všem lepší než Survivors. Hra mi pocitově přijde kratší i když odehrát 20 kol asi nebude o moc kratší než ta výše zmíněná půlhodina. Dalším plusem oproti předchůdci je mapa, která je pouze na jedné ohraničené obrazovce a není v podstatě nekonečná, takže jste stále v permanenci a nehrozí, že se probijete chumlem nepřátel a pak máte dvě minuty klid než k vám dolezou.

Grafika je trochu podobná stylu The Binding of Isaac , i s DLC nabízí hra přes 60 hratelných charakterů, některé jsou velmi jednoduché a na některé jsem se musel dívat na reddit na správný build abych 20 levelů prošel. Postava může mít šest zbraní (až na výjimky), je jich obrovské množství doplněné dalšími power upy, které je možné nakupovat po každém kole za nasbírané penízky a které vylepšují obrovské množství různých statistik. Později byl přidán do hry i coop, který jsem zkoušel chvilku a je taky v pohodě.

Brotato byla ta hra, kterou jsem zapnul jako první při zapnutí Xboxu "na rozehrání", dal jsem jednu dvě hry a šel hrát něco jiného. Při ročním shrnutí na Xboxu za rok 2024 bylo s 75 hodinami mou třetí nejhranější hrou po Cod a Personě 3 a pak jsem ještě asi 20 hodin přidal než jsem všechno zkompletoval někdy na konci ledna. Pokud vás bavili nebo zaujali Vampire Survivors můžete s klidem dát šanci i této hře. Já se naopak teď vrátím k Vampírům a uvidím co tam všechno přibylo s rozšířeními, kdy už asi neplatí ani ty veliké mapy, možná ani ten časový limit.

5."platina" roku 2025, 73. celkově
+8

LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

  • XboxX/S 70
Mám rád Indiana Jonese. Mám rád lego hry. Takže jsem šel do téhle hry. V jádru mě gameplay bavil. Musím říct, že jsou tu zajímavé levely, ale u některých levelu jsem cítil, že jsou z hlediska náplně prostě takové nijaké a točí se tu nějaké mechaniky zbytečně často a chybí v nich větší rozmanitost. Lego humor je fajn. Zábava pro fanoušky takových her to bez pochyby je. Jenom i v rámci lego her to mohlo být kreativnější.

Pro: Klasicky lego gameplay, lego humor pobaví, Indiana Jones soundtrack z filmů

Proti: Místy slabší naplň, málo různorodějších mechanik , horší kreativita

+1 +2 −1

Serious Sam: Siberian Mayhem

  • XboxX/S 70
Po Serious Sam 4 je tohle má druhá hra v sérii, minule jsem vytýkal hnusnou grafiku a vysokou obtížnost. Obtížnost zůstala, opět po zapnutí na normal a obrovském skoku v obtížnosti u side misí, jsem to zhruba v polovině stáhl na easy a v klidu si hru za pár hodin dojel.

Jedná se spíš o samostatně stojící DLC, misí je asi jenom pět nebo šest oproti snad 15 ve čtvrtém dílu. Tahle kratší herní doba mě hodně vyhovovala, potřeboval jsem trochu odlehčení od seriózních her, které jsem v té době hrál a to jsem dostal. Došlo opět na misi v mechu a tentokrát i v tanku, který moc nešel ovládat, ale byla to krátká změná od klasického střílení. Nepřátelé jsou většinou stále stejní a stejně nesmyslní (sebevražední řvoucí borci (kdy se mi jednou za celou hru stalo, že jeden z nich byl velký jak mrakodrap a nevím jestli to tak mělo být nebo to byl bug), rychlé kostry házející bola s kovovými koulemi a další), potěšil závěrečný boss, zbraní mám pocit že několik přibylo, hlavně jsem si oblíbil kuši, která dokázala jedním šípem sundat obrovské soupeře přes půl mapy. Grafika je buď lepší nebo mi prostě tentokrát nějak nevadila, nedostavily se ani jiné zásadní chyby (minule mě moc nepotěšil chybějící zvuk u poloviny cutscén a doskoky textur) a v podstatě jsem byl spokojen natolik, že jsem si dal na wishlist nějaký balík asi prvních tří dílů a jsem ochoten za to ve slevě odhodit pár korun a zase pár hodin při neustálém ústupu kosit armády lidí, koster, dronů, robotozvířat a jiných monster.

Nečekal bych to, ale ze série se v podstatě stalo moje guilty pleasure a pokud někdo chcete jenom zarelaxovat u nesmyslného střílení obrovských hord nepřátel, tak za to stovku ve slevě bez obav dejte.
+12

Tomb Raider

  • XboxX/S 75
Herní výzva 2025 – 10. "Crash" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které narazíš na havarované letadlo, popř. v ní dojde k hráčem nezaviněné havárii letadla.

Na úvod musím povedať, že pôvodnú sériu z druhej polovice 90. rokoch som nikdy nehral. Snáď len chvíľu u spolužiakov na PlayStation 1 v dobách dávno minulých. Každopádne z počutia viem, že to bola solídna výzva čo sa obtiažnosti týka. V prípade tohto rebootu je to však inak. Hra (na strednej obtiažnosti) je fakt ľahká. Nikde nezablúdite, žiadny protivník vám nebude robiť väčšie problémy (vrátane bossov), strelivo vám bude pretekať batohom. Je len na vás, či to beriete ako pozitívum alebo nie. Ja som to v dobe hrania ako pozitívum bral. V podstate je Tomb Raider ekvivalent parádne našlapaného akčňáku, kde hlavný hrdina bez predošlých skúseností s bojom, kosí jedného nepriateľa za druhým.

Povedal by som, že tento reštart série si najviac vychutnajú casual hráči a mladšie generácie. Tvrdím to napriek udelenému ratingu "pre dospelých". Občas totiž narazíte na temnejšie momenty. Hrateľnosti a herným mechanikám nemám čo vytknúť. Obával som sa krkolomného platformingu, ale ovláda sa to jednoducho a intuitívne. Grafika je adekvátna svojej dobe, hudba fajn. Príbeh trochu béčko ale pomerne zaujímavý a v pekných kulisách. Občas ale zamrzí nadužívanie quick-time eventov.

V skratke, reboot Tomb Raideru sa podaril. Ak máte radi dobrodružné hry a filmy, nechce sa vám moc stresovať a rozmýšľať, siahnite po tomto titule a o zábavu na 10-12 hodín máte postarané.
+12

Death's Door

  • XboxX/S 85
Death´s Door jsem měl v merku už dlouho, ale k hraní mě klasicky dotlačilo až upozornění, že hra končí v game passu (to už je klasická otvírací věta u většiny mých komentářů). Dvoučlenný vývojářský tým udělal od jejich prvotiny Titan Souls udělal velký pokrok v grafice (Titan souls je takový lepší pixelart, aspoň podle traileru), hra mi hodně připoměla kromě 2D Zeld i Tunic , kterou jsem hrál asi před dvěma lety.

Death´s Door izometrická akční adventura, hrajeme za vránu, pracující jako smrťák, hledající duše zemřelých. Bojujeme zbraněmi nablízko (meč, greatsword, dýky, nějaké kladivo a deštník, který slouží jako těžší obtížnost (achievement za dohrání pouze s deštníkem)), uskakujeme a naučíme se i skilly sloužící jak k boji tak k posunu v prostředí (luk, fireball, bomba a přitahovací hák). Na začátku je k dispozici pouze luk, další schopnosti získáme typicky před velkým bossfightem a např. bombou odpalujeme díry ve stěnách a dostáváme se tak dál.

Příběh se rozjíždí naším příjezdem autobusem do práce, vrány na úřadu nám zadají úkol najít velkou duši, kterou máme vrátit šéfovi Lord of the Door a otevřou se nám první dveře do světa. Postupně se podíváme na ztracený hřbitov, vilu se zahradou, kde žije čarodějnice, do lesa a na zmrzlou pevnost. V každé oblasti nejprve musíme najít čtyři vraní duše a pak se dostaneme k většímu bossovi. Příběh není pouze na okrasu a bavil mě (postupně se dozvíme, že pánové dveří zavřeli pravou smrtku, aby si prodloužili svoje životy, něco na způsob našeho Dařbujána a Pandrholy, ve finále porazíme Lorda a osvobodíme vrány z práce). Hra obsahuje spoustu skrytých zajímavých collectiblů a upgradů, kdy je zábava se vracet na již projité lokace a objevovat, kam se můžu dostat s novou schopností.

Grafiku jsem chválil ve druhé větě, je roztomilá, velmi podobná menším Zeldám ze Switche, hudba je vyloženě nádherná v každé lokaci. Souboj je poměrně triviální, jedno tlačítko na meč, jedno tlačítko na úskok a pak kouzlo nebo schopnost. Ty spotřebovávají manu, kterou si napřed nabijeme mlácením nepřátel na blízko. Naše vrána se ovládá perfektně, jak je u podobných her nutné. Obtížnost mě nepřišla tak velká jak psal komentátor pode mnou Colby Sawyer, ale je možné, že jsem víc omlácený v různých soulsovkách. Samozřejmě sem umíral, ale nebylo to nic frustrujícího, jenom asi na jednom místě byl checkpoint dost daleko a už mě dlouhá cesta po úmrtí štvala, ale většinou to bylo v pořádku a i ten achievement s deštníkem místo meče byl v pohodě, když už jsem předtím hru prošel normálně.

Kompletní zážitek (první průchod s tajným endgame koncem a pak druhý rychlejší s deštníkem) mi zabral asi 16 hodin, kdy jsem se celou dobu skvěle bavil a určitě hra stojí za vyzkoušení, obtížnosti se nebojte, většina bossů i malých soupeřů má jednoduchý vzorec útoků, které se rychle naučíte.

4."platina" roku 2025, 72. celkově
+8

The Callisto Protocol

  • XboxX/S 75
Herní výzva 2025 – 8. "Zločin a trest" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které hraješ za vězně, a nebo za osobu, která následkem svých činů skončí ve vězení.

Mám rád filmovú trilógiu o Jasonovi Bournovi. Jednotlivé filmy som pozeral zhruba keď vyšli, teda v prvom desaťročí nového milénia. Tie filmy mám dodnes rád, bolo to niečo nové, neopozerané. Inovatívna kamera, dôraz na aktuálne technologické vymoženosti, inteligentná akcia. Predstaviteľ Bourna, Matt Damon a režisér Paul Greengrass sa neskôr k sérií vrátili v roku 2016. Malo to všetko, čo mali aj pôvodné filmy. Nejak to však už na mňa (a mnohých ďalších) nezapôsobilo. Zmenila sa doba? Zmenil som sa? Oboje? Je to v tom niečo iné? Neviem.

Asi už trošku tušíte, že touto filmovou odbočkou sa snažím dopracovať k analógií s Dead Space, resp. Dead Space 2 versus The Callisto Protocol. Nový počin od architekta Dead Space, 
Glena Schofielda nerobí nič vyslovene zle. Avšak, to do očí bijúce "samoplagiátorsto" na každom kroku je až otravné. Nebyť evidentne AAA produkčných nákladov, skoro máte pocit, že sa jedná o fanúšikovskú poctu slávnej sérii. Nenapadá mi žiadny aspekt, ktorý by bol inovatívny alebo aspoň výrazne iný od svojho duchovného predchodcu, a to v žiadnom ohľade. Veľká škoda.

Aby som to však rozviedol trochu jednotlivo, grafika a zvuk sú parádne. Hudba trochu viac v úzadí, ale kvalitná. Dokonca aj ten často kritizovaný súbojový systém mi prišiel úplne v poriadku. Proste treba viac taktizovať a sledovať možnosti daného prostredia, aby ste sa nedostali do obkľúčenia. Príbeh béčkový a nie úplne originálny. Ako horor to fungovalo trochu menej. Tu trošku tápem, že prečo vlastne, a kladiem si otázky z konca prvého odstavca tohto komentára.

Čo záverom? Keď vidím kozmický horor (hra, film), neviem odolať a musím vyskúšať. Ak to máte podobne, počkajte si na zľavu alebo mrknite na Xbox Game Pass (v čase písania tohto komentára tam Callisto je) a smelo do toho. Ak sa vám na okamih podarí zabudnúť, že Dead Space existuje, máte pred sebou mierne nadpriemerný herný zážitok. DLC The Callisto Protocol - Final Transmission však pravdepodobne vynechám. Vidíme sa pri Directive 8020.
+13

Cyberpunk 2077

  • XboxX/S 85
Všichni jste Cyberpunk hráli nebo aspoň víte, jak vypadá, takže místo nějakého popisu systémů, grafiky a dalších věcí bych spíš nějak shrnul můj průchod hrou. Po průseru při launchi, kdy hra na minulých konzolích skoro nejela a i jinde měla obrovské problémy jsem hraní odložil na pozdější vychytanější dobu a po zakoupení DLC jsem se ke hře konečně dostal.

V roce 2024 na současném Xboxu už jsem byl s technickým stavem naprosto spokojen. Night City hlavně v noci a dešti vypadá úžasně, dojem z města a pohybu po něm mě kazilo dost špatné ovládání aut, ale jinak jsem si noční mise a noční pobyt užil na maximum. Cyberpunk jako herní zasazení mě nějak úplně neoslovuje, jsem spíš fantasy fanoušek, takže Zaklínač bude pořád před Cyberpunkem, do příběhu s Johny Silverhandem jsem se dostával trochu pomaleji, ale ve spojení s DLC jsem byl na konci spokojen. Kvůli sbírání achievementům jsem si projel všechny konce, a nejvíc se mi líbíl závěr z DLC, kdy po operaci přijdu o Silverhanda, ale i o schopnost používat chrom a jako obyčejný člověk jsem hned dostal do huby od dvou chmataků. Konec na vesmírné stanici se mě nelíbíl, hezký byl konec se Silverhandem, odjíždějícím autobusem pryč. Závěr s Panam byl takový tuctovější, ale v základní hře asi nejlepší. Zajímavé, že za ukončení hry sebevraždou jsem achievement nedostal.

Většinu času mě nevyhovovala hudba v rádiu, hlavně ze začátku jsem tam měl pořád nějakej latino hip hop to bylo nesnesitelný, ale plně mi to vynahradil song při závěrečných titulcích myslím že v DLC Phantom Liberty od P.T.Adamczyk se zpěvem Dawida Podsiala, okamžitě to šlo do opakového hraní na Spotify a už teď v lednu mám tušáka, že to na konci roku bude v přehledu nejhranějších songů. Je to nádherný.

Na konec bych se podělil o dva easter egy, které mě strašně potěšily, protože jsou mi emočně hrozně blízké. První byl mini quest s propašováním japonského chirurga, který zabil při operaci šéfa Yakuzy, což je totální vykradení scény z mého milovaného amerického Officu, kde ve skladu Dunder Miflin tenhle člověk pracuje a odříkávají i v seriálu i ve hře stejné repliky stejným hlasem. To je paráda. A druhý byl asi závěrečný quest s Judy Alvarez Pyramid Song, odehrávající se pod vodou. Mám vždycky problémy najít pět nejoblíbenějších filmů, knížek atd., ale mám naprostou jistotu, že Pyramid Song od Radiohead je moje úplně nejoblíbenější písnička, a quest evokující klip k ní mě úplně dojal.


I přes průser na launchi se na další hry od CD Projektu budu moc těšit a rád si za deset let dám i ten Cyberpunk 2.

3."platina" roku 2025, 71. celkově
+18

Escape Academy

  • XboxX/S 75
Escape Academy je puzzle hra s asi 15 únikovkami. Každá únikovka je složena z několika (většinou 3 až 4) místností. Hra je z prvního pohledu a obsahuje i split screen coop pro dva hráče, což může být zajímavá varianta, ale nezkoušel jsem ji.

Příběhově je zasazena na školu escape roomů, kde je několik profesorů a studentů, ale slouží pouze k pospojování jednotlivých levelů a není nijak podstatný. Jednotlivé puzzly nejsou těžké, většinou jsem nesplnil časový limit, který je od 15 do 35 minut (tím ale hra nekončí, pouze se načte pět dalších minut a máte pak zhoršenou známku za dokončení) a asi v pěti levelech použil nápovědu (jejíž používání také snižuje finální známku, ale jinak neni nijak omezeno).

Graficky to není nic moc, ale nevadí to, důležité pro mě bylo, ze není problém s hledáním aktivních předmětů.

Pro mě jako člověka, který se ve hrách jako The Witness a podobné dostává velmi rychle do problémů, jsem byl tady rád, že jsem většinu času bez problémů pokračoval dál a po asi šesti hodinách hru dokončil.

2. "platina" roku 2025, celkově 70.
+9

Figment

  • XboxX/S 80
Figment je další malou indie hrou, ke které se dostávám díky upozornění, že končí v gamepassu. Tyto dva týdny jsou nabité a pokusím se i o další vyřazované hry Those Who Remain a Escape Academy .

Figment je krásně kreslená puzzle hra, odehrávající se v mysli člověka uzdravujícího se po autonehodě. Hrajeme za Puzzly jsou poměrně snadné (nápovědu jsem musel použit asi jenom jednou), hledáme baterie, ozubený kola, přesouváme bedny, abychom prošli přes čtyři prostředí a tři bossfighty. Bossové jsou nějaké strachy nebo noční můry, vždy ho naháníme po levelu a nakonec ho vyřídíme v jednoduchém souboji.

I když hra opravdu moc pěkně vypadá, hádanky jsou zábavné, tak největším kladem hry je pro mě hudební doprovod, který vrcholí v bossfightech, kdy každý boss zpívá písníčku a závěrečná rocková pecka mě přinutila k hledání soundtracku na Spotify.

Figment je skvělá, krátká, jednoduchá hra, pokud máte game pass zkuste půlhodinky a pokud vás chytne, tak za nějakých pět hodin máte určitě hotovo na 100% i s collectibly v podobě vzpomínek. V game passu je o druhý díl Figment 2: Creed Valley , na který si určitě po této dobré zkušenosti najdu čas.

1. "platina" roku 2025/celkově 69.
+11

Indiana Jones and the Great Circle

  • XboxX/S 90
Jsem velký fanoušek Indiana Jonese. Už od mala mi ho táta podsouval místo Hvězdných válek, a já, jako dítě, jsem se touto sérií stal úplně posedlý. Sbíral jsem vše – od průvodců světem, her až po figurky, prostě jsem to hltal. Navíc Křišťálová lebka byl můj první film, na který jsem šel sám do kina. Takže jo, mám k této sérii velkou citovou vazbu. Bohužel, poslední, co jsme s Indym dostali, byla pětka, což byl podle mě naprostý průšvih, a se slzou v oku vzpomínám na výbornou čtyřku, která baví i při opětovném shlédnutí. Není tedy divu, že jsem opravdu očekával Great Circle a těšil se na něj, i přes skepsi.

No, musím říct, že jsem lehce zklamaný. Jasně, dal jsem tomu 90 %, subjektivně by to bylo asi 80 %, ale nostalgie je mrcha. I tak ale tento herní zářez má spoustu nezpochybnitelných kvalit. Nabízí například jednoho z nejlepších záporáků – nacistu, se kterým svedete karate souboj na Noemově arše, což je top moment série. Skvělý je i love interest, který také řadím ke špičce. Co se týče příběhu, jde opravdu o kvalitní práci. Je sice pravda, že bych ocenil více hravého humoru a méně recyklace vtípků. To mi upřímně vadilo, protože tu nadužívali snad vše, co šlo, jako kdyby nedokázali vymyslet nic nového. Například v žádném jiném díle nebyly vtipy s hady tak brutálně nadužívané jako tady. Vtip s rozbitou vázou byl také použit několikrát. I tak se tu ale našlo dost úsměvných scén. Kadencí humoru bych to přirovnal k Chrámu zkázy a Ztracené arše.

To byl ale jen malý detail, co mi vadil. Příběh je celkově fakt pravý Indy a Troy Baker odvedl fenomenální práci. Co mi ale už vadilo dost a kazilo mi to imerzi, je samotná hratelnost. Musím říct, že na rozdíl od většiny se nevyžívám ve sbírání všech collectibleů a v otevřených mapách za každou cenu. Tady mi přišlo, že to bylo na sílu. Otevřené lokace jsou většinou nudné, a v Egyptě mi bylo líto, že tržiště není prakticky vůbec využito. Vždy tam máte lokaci, kde jsou normální lidé, a pak několik nacistických kempů, kde musíte používat stealth. Herní náplň je pak vždy úplně totožná – propliž se skrz nacistický kemp nebo vykopávky, dostaň se do kobky, vyřeš hádanky, seber artefakt a jdi dál. Tuhle náplň opakujete pořád dokola.

Upřímně mě to pak už trochu unavovalo, přišlo mi, že to ničí tempo hlavního příběhu, protože vůbec necítíte tlak, že nacisti jsou napřed a vy je musíte v časovém presu porazit. Kvůli tomu, že můžete dvacet hodin stereotypně prozkoumávat různé kobky a sbírat collectibley. Nemluvě o tom, že často jsou hádanky v těchto kobkách buď primitivní, nebo jde jen o najití páčky a její stlačení. Není to tak vždy, jsou tu i nápaditější hádanky, ale ty nejsou všude (což chápu). Ale jelikož ve vedlejších questech strávíte hodně času taky v kobkách, už to začne být nápadné.

Nechápejte mě špatně, já se opravdu cítil jako Indy, když jsem šplhal, řešil hádanky, svítil si loučí atd. Ta atmosféra byla neskutečná a těch napínavých scén bylo nespočet. Ale bylo toho prostě až moc. Já bych to klidně udělal mnohem více lineární – tím by to prozkoumávání mělo větší dopad. Klidně bych i ty vedlejšáky dal pryč, ale zase na nich cením, že mají většinou stejně kvalitní výpravu jako hlavní příběh. Škoda jen té stereotypní náplně.

Co mi taky vadilo, je až přespříliš stealthu. Jasně, můžete někdy zvolit akčnější postup, ale pokud ho zvolíte uprostřed nacistického kempu, je s vámi konec. Já si fakt nepamatuju, že by ve filmech Indy furt byl v podřepu, plížil se nonstop nebo měnil za film pětkrát převleky. :D Ale jo, chápu, o co jim šlo. V semi-open worldu to asi nešlo udělat jinak. Proto mi seděl více lineární styl. Musím ale ocenit, že se to tvůrci občas snažili proložit akčními honičkami na loďkách nebo letadlech, ale šlo by to i více obměnit.

To jsou asi mé největší výtky – velice stereotypní náplň, která je jen stealth, kobky, hádanky a vylézání. A jelikož ještě musíte plnit side questy a další věci, o to víc to bolí. Pokud ale jste hráč, co si užívá klidnou hratelnost a relaxuje u toho, že stále dokola sbírá něco, tak jo, bavit vás to bude.

Tak proč těch 90 %? I přes tyto výtky mě to prostě bavilo. Pěstní souboje mají skvělé ozvučení a skvěle se hrají. Líbí se mi i vtipné fatality, které můžete dávat zezadu nepřátelům, a také to, že za celou hru nemusíte skoro vůbec vystřelit (mimo skriptované pasáže). Já si ten stealth užíval a bavilo mě nebýt vidět, a když už, tak jsem si to s nepřáteli vyřídil pěkně pěstmi. To opravdu cením. Taky se mi líbilo vizuální zpracování a celkový pocit, který člověk měl, když vlezl do kobky a pod ním se všechno propadalo. Museli jste rychle hledat cestu pryč atd. Pohled z první osoby opravdu přidal na imerzi a i když jsem se toho zprvu bál, nakonec jsem ho opravdu ocenil. Také díky němu skvěle fungovaly hororovější scény, které byly podle mě naprostý vrchol. Cením, jak se musíte ve tmě vyhýbat nepříteli – to bylo fakt skvělé.

Fajn také bylo, že využili Gordyho, který dělal OST ke Staff of Kings. Ten týpek fakt umí – skvěle napodobuje Williamsův styl, až k nepoznání. Takže abych to nějak shrnul: Mě ta herní náplň bavila a když to sečtu, většinu času jsem se opravdu neskutečně bavil a užíval si to. Jen bych to zkrátil a více semkl. Pravdou pořád je, že imerzivnější Indy zážitek nenajdete. Je sice pravda, že Fate of Atlantis je podle mě lepší, ale tady jde opravdu o velký Indy nadprůměr, a i ta slzička mi ukápla!

Doufám jen, že příště přidají více skriptovaných a lineárních scén (třeba něco jako v Křížové výpravě fight na tanku nebo jízda v důlních vozících ve Zkáze ), a že ubyde recyklace humoru, ale i tak se těším, pokud nějaké příště bude.

P. S.: Velice cením, že tam je Tony Todd, hororová legenda ve skvělé roli. Škoda, že zemřel (ten herec), o to více poeticky působí celý konec.

Pro: Příběh, postavy, ost, dabing, imerze, občasné vtípky, některé puzzly a feeling během hledání artefaktů, hymaláje a čína, stealth i přes stereotyp mě bavil, není nutnost střílet.

Proti: Stereotypní náplň, moc rozvleklé, utahaný první akt, recyklace humorů (hlavně hadi), otevřenější lokace jsou prakticky dost podobně neli stejně rozvrženy

+23

LEGO Jurassic World

  • XboxX/S 70
Jurský park je má první dohraná Lego hra. I když dohraná? Po dokončení čtyř filmů, které hra obsahuje (trilogie z devadesátek a první film z nové trilogie) mi počítadlo dokončených procent ukazovalo 29,1 %.

Lego hry mám koupené asi skoro všechny, bral jsem je v nějaké -90% slevě a zařadil je do obrovského listu her, které si zahraju až na ně bude čas. Takže pravděpodobně nikdy. Jurský park jsem rozehrál jenom kvůli výzvě. Problém byl, že mám nasledovaný pouze první díl od Spielberga, na kterém jsme my starší v devadesátkách vyrostli, další dva jsem neviděl asi nikdy a novou trilogii jsem zkonzumoval v kině jako běžný, ničím nevybočující a rychle zapomenutý blockbuster. První díl jsem si tedy užil maximálně a bavily mě všechny klíčové scény (třesoucí se voda ve sklenici, raptoři v kuchyni, hrabání v hovnech nemocného dinosaura a mnoho dalších), ale u dalších filmů šla ta zábava do kytek, protože mi chyběl předobraz toho, co vlastně v misích dělám a hledám. Takže určitě kdybych znal všechny předlohy, tak hodnocení bude vyšší a to mě láká k lego hrám z univers, který znám komplet a miluju jako Star Wars, Indiana Jones nebo Piráti z Karibiku.

Graficky není moc co hodnotit, zvukově potěší samozřejmě originální soundtrack, naopak mě vadil dabing postav, který byl nahrán jakoby v jiné kvalitě nebo možná byl vystřižený z filmů a neseděl s ostatními zvuky a dost mě to rušilo.

Projetí čtyř filmů a dokončení na 29 procent mi trvalo zhruba šest hodin, ale hra je přehlcená sběratelskými předměty, ke kterým jsem se s postavami v misích nedostal a předpokládám, že endgame funguje tak, že si tam berete všechny potřebné postavy podle libosti a vyzobáváte krabice s kostma na skládání dinosaurů, žluté a červené bonusové cihličky a nevím co všechno dalšího jsem neodhalil. Já už asi kompletovat nebudu, ale byl jsem nalákán, abych aspoň tu Skywalker Sagu někdy rozjel.
+7

Still Wakes the Deep

  • XboxX/S 90
Tady jsem si po nepovedeném Double Exposure spravil chuť. Still Wakes the Deep je výborný, krátký, hororový walking simulator... with benefits.

Pro mě celkem překvapení, protože jsem se o hře dozvěděl až po vydání naprostou náhodou z YT. Jsem rád, že jsem se na playtrough jen nepodíval, ale rovnou si hru vyzkoušel v Game Passu. Odtud asi začnu, tím, že jsem hrál streamovanou verzi z GP, nemůžu tedy úplně objektivně posoudit grafiku ani výkon, ale zdálo se mi, že hra běhá plynule v 60 fps a vypadá na poměry malého studia velmi pěkně. Dobře na mě fungovala atmosféra pošmourného, zímního severního moře v za mě velmi originálním zasazení vrtné plošiny a doprovodu skotského dabingu. Ten je naprosto vynikající, stejně jako samotné dialogy.

"Remember... Jesus luvs ya, Caz. Everyone else thinks ye'r a cunt."

Začal bych tím nejlepším, což je podle mě příběh. Hlavní hrdina Caz má jisté osobní problémy a rozhodne se skrýt na nějakou dobu jako pracovník vrtné plošiny. Jenže pak tak nějak vletí sračky do vrtáku, a všechno se v prdel obrátí. Přijde mi naprosto geniální, jak triviální je premisa. Nikdo se nesnaží nic vysvětlovat, nikdo se nesnaží přijít s nějakou teorií, proč najednou po plošině chodí Necromorphové. Proč taky? Caz je tak trošku ňouma, co sotva umí nahodit jističe, ale stejně jako Isaac Clarke, není to žádný věděc, ostatně jako všichni ostatní. Za vším, co se na plošině začne dít, nejsou mimozemšťané nebo tajná vládní organizace nebo smrtící virus ukrytý v tajné laboratoři... nebo možná ano, ale Caz to rozhodně nehodlá zjišťovat. Jde mu jen o to přežít a dostat se ven živý, přesně, jak byste to čekali ve skutečnosti. Kdyby byl vedoucí vývoje Kojima, Caz by si hned v prvním audiodeníku poslechl, že se jedná o ten a ten typ viru, že ho vyrobili reptiliáni, kterým jsme se vrtákem nabourali do garáže, jeho chemické složení, proč je v titulkách než hra začala 8x Kojimovo jméno, atd...

Herní náplň je takový walking simulátor na steroidech. Caz je i v tomhle pohledu takový trochu Isaac. Platforma se rozpadá a je potřeba opravit *VŠECHNO*. Vaším ukolem je tedy z větší části poslouchat rozkazy ostatních a dělat, co je třeba. Narozdíl od Isaaca se sebou Caz ale nenechává bezmyšlenkovitě orat a hned několikrát se například ohradí, že tam a tam fakt kurva nepůjde, protože je tam nějaká zmutovaná obluda. Všechny základní kvality atmosférického walking simulátoru tu drží pohromadě a přidávají možnosti šplhání, skákání, plavání, sprintu a schovávání, přičemž vše ze zmíněného funguje výborně... možná až na to plavání a potápěcí sekvence. Šplh a skákání dobře rozbíjí "obyčejnost" chůze, pokud jde o schovávačky a plížení, tak všechny jsou poměrně krátké a nabízí dostatečné množství nástrojů k odvedení pozornosti nepřátel nebo schovávání, přesně tak akorát, aby pořád děsily, ale nefrustrovaly. Ovládání samotné je pak velmi responzivní a agiliní, takže i při naháněčkách (které jsou mimochodem perfektní) nebudete mít problém udělat na první pokus, co po vás nascriptovaná scéna chce.

Kolegové inženýři si nepochybně stejně jako já určitě všimnou, že určité úkoly moc nedávájí smysl, nebo narazíte na mechanické zvláštnosti nad kterými se lišácky pousmějete: jako trubky vedoucí do asynchronních motorů (případně nikam), ventily na slepém potrubí atd. To samozřejmě nepromítám do hodnocení, netrénované oko si toho ani nevšimne a dojem industriální zóny to nijak nekazí.

No, kromě částí s potápětím nemám nic bych vytknul, výborná záležitost.

Pro: Atmosféra, příběh, dialogy, dabing, gameplay, herní doba (5h)

Proti: Plavání a potápětí by chtělo poladit.

+13

The Sinking City

  • XboxX/S 75
Do Sinking City jsem se pustil hlavně kvůli herní výzvě, jinak byla hra v mém backlogu her na hodně vzadu. Před a během prvních pár hodin jsem se díval na zdejší diskuzi a komentáře a v podstatě s většinou se dá určitě souhlasit, je to typická průměrná hra, ale já přesto dal trošku vyšší hodnocení než je zdejší průměr.

Pravdu mají všichni ti, co psali, že soubojový systém je špatný, otravný a kdyby ve hře vůbec nebyl tak se nic nestalo. Po prvních asi třech pokusech v nakažené oblasti, kdy mě buď došli rychle náboje nebo mě potvoury rychle rozsekaly, jsem se zařídil podle zdejší rady a obtížnost soubojů hodil na nejnizší a celkově jsem se soubojům snažil vyhýbat. Grafika není tak otřesná jak jsem čekal, ale různé chyby, opakující se vybavení domů, doskakování objektů, postavy propadené do textury tak, že po silnici "šla" jenom hlava, nebo bruslící postavy působily hrozně směšně a kazily atmosféru, která jinak na mě velmi dobře fungovala. Město v rozkladu po ničivé záplavě, lidé propadající šílenství, pořád se tam někdo s někým rve, párkrát jsem viděl, že někdo na ulici někoho zastřelil a nikdo to neřešil (což sem nepovažoval za bug, ale za prostě stav světa, kde je každému už všechno jedno). Navíc je to podpořené dobrým soundrackem a bavil mě i dabing postav.

Co mě přinutilo dát poměrně vysoké hodnocení je hlavní příběh a detektivní hratelnost. Obojí je podle mě na slušné úrovni. Příběh začínající příjezdem cizince do rozloženého města, aby zde našel odpovědi nebo lék na své halucinace a přeludy, hned úvodní případ zmizení Alberta Thogmortona, naznačení místních rasových rozbrojů mě od začátku dost chytil (i když občas je možné udělat nějakou volbu při řešení případu, která nedává moc smysl). Detektivní část mě bavila hodně možná i proto, že jsem kromě L.A.Noire nějakou vyloženě detektivku asi nehrál. Kdybych už měl třeba za sebou Sherlocky od stejného týmu nebo podobné hry, tak hodnotil jinak, ale zdejší hledání v archivech na policii, novinách, nemocnici nebo na radnici, prosté hledání důkazů v lokacích nebo i hledání stop pomocí speciálních schopností hlavní postavy mě prostě sedlo a určitě jsem teď víc nakloněn tomu vyzkoušet třeba právě ostatní hry od Frogwares.

Nic moc jsem od hry před zapnutím nečekal a odcházím docela spokojen. Jsem rád, že jsem si díky Herní výzvě rozšířil herní obzory.
+15

Sniper Elite 4

  • XboxX/S 80
Hra má vizuálně pěkné mapy, které jsou velké tak akorát pro potřeby jednotlivých mísí. Je příjemné, že jednotlivé hlavní nebo vedlejší objecty můžete plnit ve vámi sympatickém pořadí. Gun play je tu špičkový a samotné střílení ze sniperky je silně zábavné. Parádně jsem si užival x-ray zpomalovačky prostřelení nepřátel, jelikož technicky je to hodně dopilované. Vyprávění příběhu je tu pomalu a je to spíše do počtu. Někomu by asi vadilo, že hra není nijak dlouhá, ale dle mého kdyby byla třeba dvakrát delší, tak by se gameplay někdy v druhé půlce začal ohrávat. Není to úplně GOTY hra, ale jako zábavná sniper střílečka to prostě funguje na výbornou.

Pro: Grafika, různorodost map, zpracovaní prostředí, gun play, x-ray záběry, technické zpracovaní

Proti: Příběh, slabší uměla inteligence nepřátel, slušelo by více druhu zbraní

+5

Mortal Kombat 1: Khaos Reigns

  • XboxX/S 85
Toto rozšíření obsahuje pokračovaní kampaně + 6 nových hratelných postav. Samotná kampaň mě příběhově bavila o něco více než rozšiřující kampaň, co byla k minulému díl Mortal Kombat. Z hlediska nějakých novinek tu nic není a vše je jako v původní hře. Což vlastně nevadí, jelikož zaklad je zábavný, jak z gameplayového, tak z technického hlediska. Co se týče zpracovaní postav a hraní za ně, tak Mortal Kombaty jsou v jedné věci unikátní. I když se v nových dílech vracejí postavy, co byly v minulých dílech vizuálně a hratelně jsou přepracované, takže hraní za ně je o něco jiné. Což je velký plus, jelikož spousta jiných sérií arénových bojovek má gameplay za navrátivší postavy většinou pořad stejný. Největší změna tam většinou bývá to, že postavy mají nové oblečení, případně vzhled celkově. Mimo tří návratů postav (Cyrex, Sektor, Noob) jsou tu i nové postavy, které vychází z licencí. V tomhle momentu už vyšel pouze Ghostface. Terminátor T-1000 a Barban Conan vyjdou později. Musím říct, že Ghostface je zpracován vskutku kreativně a zajímavě z hlediska comb, intra/outra a fatalit. Upřímně když ho srovnám z licenčními postavami, co byly v Kombat packu 1, tak mi to přijde o úroveň jinde. Co je asi největší bolístkou Khaos Reigns je cena, která je poměrně vysoka. Já ho koupil v 50% slevě, s kterou už mi obsah přišel adekvátnější. Závěrem, pokud vás bavila původní hra, tak vás bude bavit i rozšíření, ale za základní cenu se to asi moc nevyplatí.

Pro: Základní gameplay je pořad povedený, příběh, gameplay za postavy z minulých dílu je částečně přepracovaný, zpracovaní Ghostface

Proti: Je to zkratka rozšíření původní hry a ne samostatný nový zážitek, cena

+5

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

  • XboxX/S 90
Do Yakuzy jsem nastoupil s dílem Zero na PS4 na konci roku 2019 a okamžitě se stala mou velmi oblíbenou sérií. Odehrál jsem zatím díly Zero až 4 a postupně jsem se snažil hry dohrávat, většinou mám na začátku ambice dohrávat to na 100 procent než to vzdám u padesátého pokusu v mahjongu nebo shogi, kdy pokaždé mezi díly zapomenu i ten zlomek z pravidel co jsem během minulé hry pochopil. Problém je ten, že tvůrci sypou hry rychleji než je stíhám hrát, je to vždy záležitost blížící se sto hodinám nebo i přes a víc než jednu ročně jsem zatím nezvládl, takže teď po dohrání Gaiden mi zbývá ještě i s  oběma Judgment díly a novou hrou v únoru 2025 osm her což je šílený a zkusím to zrychlit.

Gaiden tento měsíc končí v game passu, takže jsem musel přerušit chronologické hraní. Kdyby to byla rozsahem klasická Yakuza tak nemám šanci za 14 dní dohrát, ale tento díl je podle mě tak třetinový rozsahem příběhu i menšími požadavky na 100 % achievementů, tak jsem se rozhodl hru zkusit dokončit a po asi 38 hodinách mám konečně aspoň jednu Yakuzu kompletní.

Gaiden měl být původně zřejmě úvod do osmého dílu než se tvůrci rozhodli pro samostatnou hru spojující období mezi sedmým a osmým dílem. Na rozdíl od jejích tahových soubojů je to opět klasická mlátička, hlavním hrdinou je opět klaďas Kiryu, který jestli to správně chápu, tak byl v šestce, v sedmém díle nebyl a vrátil se zase v osmičce jako spoluhráč nového hlavního hrdiny Ičibana. Hra jako vždy má dvě složky - hlavní temnější příběh a vtipné, oplzlé, sportovní, hledací a bojové sidequesty.

Kvůli tomu, že jsem nyní skočil tři díly dopředu, tak z různých flashbacků jsem se dozvěděl dost tvrdých spoilerů, což doufám, že pak hraní těchto dílů moc nepokazí, Kiryu teď pobývá v chrámu Daidoji, z kterého se nakonec vyklube tajná špionská organizace, pro kterou je nucen pracovat. Kratší asi pětiepizodový příběh, se týká rozpustění mafianských rodin Tojo a Omi, které má podporu obou patriarchů, ale ne všichni Yakuzáci chtějí jít od válu a tak dojde ke konfliktům. Při soubojích používá Kiryu tentokrát dva styly - Yakuza a Agent. Yakuza je tvrdý pouliční styl s drtivými údery a kopy a Agent je rychlejší, jakoby slabší styl, který ale doplňují 4 gadgety jako z Jamese Bonda (drony, vybuchující cigarety, lanko v hodinkách a "jezdící boty"). Souboje jsou celkově jednodušší než v klasickém dílu a tak jsem si většinu času vystačil s Yakuza mlácením a ani jsem se nijak nemusel hnát za upgrady a vylepšováním. Po vyřešení zápletky se Kiryu vrací do chrámu, pozdějí vyrazí na slíbenou Havaj, jeho jméno zůstává podle tituly hry vymazáno. Yakuza je vždy příběh s epickými scénami a obětmi, které musí hrdinové udělat, ale až v tomto díle jsem při závěrečných cutscénách regulérně neudržel slzy, což se mi u her opravdu nestává (až na pár výjimek). Příběh a jeho závěr je tím, proč tuto hru hodnotím tak vysoko.

Vedlejší obsah je zde většinou dodávaný skrze Akame (něco jako Florist z minulých tokijských dílů), která vám zadává sidequesty, uvede vás na Castle, což je replika osackého hradu na kontejnerové nákladní lodi (díky které tuto hru zároveň zařazuju do herní výzvy do první kategorie), kde jsou západní kasino, japonská gambling hall, kabaret s děvčaty (které jsou zde formou hraných cutscén s živými herečkami a úplně mě to neoslovilo, navíc to nezvládli zvukově, jsou tam ozvěny jak kdyby to celé natáčeli na hajzlu) a hlavně koloseum, kde kromě již obvyklých soubojů 1v1 tentokrát Kiryu skládá a trénuje svůj tým bojovníků do týmových bitev kde s až 10 členy týmu bojujeme proti přesilám soupeřů. Není zde žádná velká minihra jako trénink a vedení společnic v kabaretu nebo vedení realitních firem jako v jiných dílech. Nároky na kompletování nejsou tak brutální a není nutné nasbírat a vyhrát všechny hry (mahjong a japonské kasinové hry jsem hrál jednou a kolem shogi jsem jenom probíhal po ulici a byl jsem moc rád, že jsem se těmhle obvyklým strašákům nemusel vůbec věnovat), sidequestů není 100, ale asi jenom kolem třiceti.

Hru jsem si jako milovník série opravdu moc užil, kdyby tohle byl obvyklý rozsah všech dílů bylo by to skvělé. Nováčkům bych ale doporučoval začít Zero a jet postupně díl po dílu pokud je to zaujme. Teď zkusím doklepnout pětku a šestku a konečně začít hrát ten tolik vychvalovaný tahový sedmý díl.
+14