Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Limbo

82
364 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
logická > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
21.07.2010 X360
19.07.2011 PS3
02.08.2011 PC
04.06.2013 Vita
24.02.2014 PS4
05.12.2014 XOne
Vývojáři:
, (PS4 verze, XOne verze, Vita verze)
Oficiální stránky:
http://playdead.com/limbo
Černobílá logicky zaměřená plošinovka Limbo, jejíž hlavní postavou je silueta malého chlapce známého pouze jako "The Boy" je prvním titulem Dánského studia Playdead. S chlapcem se probudíte uprostřed temného, neznámého lesa a beze slov se vydáte na cestu snovým světem plným nástrah a hádanek, kde smrt čeká na každém kroku.

Hra používá jednoduché dvoutlačítkové ovládací schéma, bez žádných nápověd či ukazatelů na obrazovce. Vše je založeno na vlastním zkoumání, při kterém je každý špatný krok potrestán krutou smrtí a následným návratem na poslední "checkpoint".

Minimalistické černobílé 2D zpracování s občasnou ambietní hudbou a ruchy utváří velmi nevšední, takřka hororovou až mystickou atmosféru. Zdárně ji doplňuje časté používání různých obrazových filtrů a silného filmového šumu. Limbo původně vyšlo v červenci 2010 exkluzivně pouze na Xbox 360, a až o rok později se objevilo i na osobních počítačích.


Poslední diskuzní příspěvek

Jinak pro toho co nepochopil story, teda jak jsem si to vyložil já:[spoiler] Celý by to bylo pěkně umocněné pokud by v tý hře utíkal časový…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Limbo je jedna z mála her, která v sobě spojuje snad všechny lidské emoce. Strach, úzkost, radost, šok, okouzlení, nadšení, zděšení...Je krásná svým zpracováním, ale děsivá v momentech překvapení, ve vyprávění příběhu. Je to jako spojení Hitchcocka a Kinga. Nikdy si nejste jistí tím, co vidíte, co děláte, proč to děláte a kam to vede. U Limba není smrt trestem, ale je to součást hratelnosti. Nejdřív musíte zemřít, abyste zjistili, jak dál. Navíc zde smrt přichází velmi nečekaně a je okamžitá. Neexistuje něco jako zranění a příprava na smrt jako třeba ve střílečkách. Zde smrt působí šok. A zpracování smrti ten šok ještě umocňuje. Je to brutální, živé a pokaždé mě to dostalo.

Zpracování od animací postavy, zvukového doprovodu přes ovládání je majstrštyk. Neruší vás interface, jste tam pouze vy a smrt číhající za rohem. Jen pojď, pojď maličký, ale dávej pozor kam šlapeš. Takhle nějak si představuji vizuální zpracování Erbenovy Kytice. Člověk ví, že ho nečeká nic dobrého, ale jde stále dál, protože je to tak krásné, až melancholické. Říká se, že kdo se bojí tmy, nesmí do lesa. U Limba to ale úplně neplatí.

Proti: Jediné drobné mínusko je příběh a konec hry. Čekal jsem trochu něco...osvícenějšího.

+55+55 / 0
  • PC 90
Limbo je krásné.

Ani ne grafikou, ale stylizací a prostorem, který dostane hráčova fantazie. Zaujme na první pohled, dobře to ví, a tak si na začátku může dovolit nechat hráče v naprosté nevědomosti bez sebemenších obav, že by o něj přišlo. S hlavním hrdinou totiž chcete jít vpřed, prozkoumávat a nechat se unášet skvělou atmosférou. A že někdy musíte vpřed zatraceně rychle... Limbo totiž dokáže být i děsivé, hra světla a stínu je místy opravdu působivá a k tomu, abyste se báli nepotřebujete ani nic vidět, spíše naopak. Stejně jako ve skutečnosti.

Smrt je na denním pořádku, ale zvyknout si na strach z ní tak snadno nejde. A že způsobů jak přijít o život autoři vymysleli požehnaně. Díky skvěle rozmístěným checkpointům však jde spíše než o otravnou záležitost o takové non-verbální sdělení autorů "takhle by to nešlo, zkus to jinak". Jiná hra by na to použila nápis / zvuk / vyskakovací help obrazovku, tady by to působilo nepatřičně. A tak trochu jde i o výsměch dnešním začátkům her ve stylu "pro pohyb vpřed použijte klávesu W, pro střelbu levé tlačítko myši...".

Limbo má hádanky, nejčastěji založené na fyzikálních principech (světlo, elektřina, gravitace, magnetismus...), ale není založeno primárně na nich, byť jsou často opravdu originální a pěkně vymyšlené. Limbo je hlavně o zážitcích, které vám nabídne každá obrazovka, a i když celá hra trvá jen kolem 3-4 hodin, zažijete jich nespočet. A to je herní vlastnost, za kterou jsem já osobně ochoten zaplatit bez váhání. Více takových her.

EDIT: Po druhém dohrání zvýšeno hodnocení na 90%, ta hra má prostě všechno. :-)
+44+44 / 0
  • PC 70
O existenci tohoto dílka jsem se dozvěděl zde na DH, a jak už tu podotklo mnoho lidí přede mnou, Limbo je v podstatě umělecké dílo. Střídání bílé a černé barvy a v mnoha případech i světla a tmy, ve které jsou vidět jen svítící oči The Boye, totiž utváří neskutečně temnou atmosféru předpeklí, kde celá hra probíhá.

Pavouků se tu podle mě začne bát i ten, co je ve skutečnosti bere do holých rukou a hraje si s nimi. Zde je totiž velikost pavouka mnohonásobně větší, než velikost hlavního protagonisty, takže dochází k tomu, že si tento malý klučina nehraje s osminohou potvorou, ale naopak ona s ním.

Při získání deseti světýlek se mi otevřela nová úroveň DING!, kde je velká nouze o světlo, a musel jsem se tak spoléhat pouze na svůj sluch a videonávod. Překvapilo mě, že existuje také achievement No Point in Dying, k jehož získání je potřeba hru dokončit s maximálně pěti úmrtími, což je zrovna v Limbu skoro nemožné. Někdy jsem totiž z frustrace panáčka zabil sám úmyslně za to, že se mi moc dobře nevedlo, ale i bez toho by to byl obdivuhodný výkon.

Herní doba mi na plošinovku přišla tak akorát a i když jsem nevěděl, co je cílem hry a ani závěrečná animace se slečnou mi to neosvětlila, bavil jsem se náramně. I když pár zbytečně frustrujících pasáží v čele s nápisem HOTEL, který je asi tou nejhorší překážkou, si mohli vývojáři odpustit.

Pro: The Boy, atmosféra, pavouk, DING!, herní doba

Proti: neznámý cíl hry, frustrující pasáže (hlavně nápis HOTEL)

+31+31 / 0
  • PC 90
O hře jsem se dozvěděl celkem náhodou, když se nás při hodině prográmka učitel ptal, co zrovna hrají "grafici". Kámoš řekl že hru Limbo. Samozřejmě jsem jí musel vyzkoušet. Hra mě chytla a opravdu ne jenom kvůli grafice...

Limbo je 2D logická skákačka s hororovým nádechem. Hrajete v ní za bezejmenného kluka, který se ocitá v tajemném světě, který by se dal přirovnat leda tak k jeho nočním můrám. Hlavní hrdina navíc ani pořádně neví kdo je, natožpak kam má jít. Už po prvních pár minutách vám bude jasné, že tento svět se s vámi ale rozhodně mazlit nebude. Potulují se v něm dost nebezpečná monstra a ani místní obyvatelé k vám zrovna moc naklonění nebudou. Navíc na vás bude každou chvíli něco padat, nebo vám jinak komplikovat cestu dál.

Ale v čem má tato 2D skákačka opravdu navrch? Určitě vás hned nadchne grafika hry. Celý svět a vlastně úplně všechno je černobílé. Ale nevypadá to vůbec špatně. Naopak, hra přichází s něčím novým, na co nejsme zvyklí a celému zážitku z hraní to jen a jen přidá. Prostředí celkově je zpracováno nádherně a bude na vás dýchat skvělou atmosférou. Druhou zajímavostí je, že hrajete za kluka, kterému se může stát opravdu cokoliv. Ani useknutá hlava není žádnou vyjímkou.

Jak už jsem psal, v Limbu se musíte dostat snad až na konec ponurého světa. Cestou budete muset vyřešit spoustu logických hádanek nebo naopak uplatnit svůj vytrénovaný postřeh... a někdy oboje. Obtížnost je nastavená tak akorát. Ovládaní je pak velice jednoduché.

Co víc k této hře napsat. Snad jen, že pokud chcete vyzkoušet něco nového, zkuste Limbo. Hru bohužel sfouknete asi za 4 hodiny, tak nezbývá než doufat, že bude pokračování...

Pro: Neokoukaná grafika, perfektně zpracované prostředí, hlavní hrdina, atmosféra

Proti: Herní doba, chybí nastavení hlasitosti

+29+29 / 0
  • PC 60
Předem je třeba říci, že Limbo se ke mně dostalo coby součást bundlu a že bych si ho jinak nejspíš nepořídil. Vlastně jsem ani netušil, do čeho jdu. Spíše než hopsačku jsem dostal logickou hru.

Zpočátku udělá hra samozřejmě dojem. Stylizace je perfektní a měl jsem tendenci se trochu bát (hlavně velkých pavouků). Během hraní ale člověk dost otupí a ke konci se nedá o nějaké atmosféře vůbec mluvit. Trochu mě vadilo ono "vrstevnaté" pojetí prostoru, kdy člověk na první pohled nevěděl, co je v "mé vrstvě" a co je kdesi v dálce.

Samotné hraní mě bavilo. Tedy minimálně tak do půlky hry. Pak mi to ale začalo připadat poněkud dlouhé. Mít hra nějaký příběh, možná by to takhle nedopadlo, ale ke konci jsem to už zkrátka chtěl mít za sebou. Dokonce jsem i kouknul do návodu, což je na jednu stranu ostudné, na druhou je to jediný způsob, jak proplout hrou, jejíž hratelnost postupně klesá kamsi do hlubin.

Já nejsem pro Limbo ta správná cílová skupina. K plošinovkám mám obecně averzi a logickým hrám taky moc nedám. Netroufám si hodnotit, jak moc je hra povedená v rámci žánru, ale z mého pohledu je to jen lehce nadprůměrná záležitost.

Pro: Stylizace, snadné ovládání, atmosféra

Proti: Zdlouhavé, některé úkoly pekelně těžké (já vím, je to relativní), hodně úkolů je třeba dělat metodou pokus-omyl

+29+30 / -1