Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Serious Sam 4

24.09.2020
07.12.2021
59
24 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Sam "Serious" Stone se vrací ve čtvrtém hlavním díle série first-person akcí Serious Sam. Příběhově se jedná o prequel prequelu Serious Sam 3: BFE a v kůži Sama se tak podíváme do doby, kdy armády mimozemského vojevůdce Mentala pustošily planetu Zemi. Sam a jeho jednotka vojáků se Mentalovým nekonečným hordám postaví například ve Francii, Řecku, Itálii či Rusku.

Po stránce hratelnosti se nedá očekávat žádný velký odklon od předchozích tří dílů a i čtvrtý díl nabídne zběsilou, bezhlavou akci z pohledu první osoby. Jedná se však o díl zatím nejmasivnější, což se odráží jak na velikosti map, tak i na počtu nepřátel, kterých v jednu chvíli na obrazovce díky takzvanému Legion systému mohou být celé tisíce. Vzhledem k masivnosti map se z Serious Sam II vrací možnost řídit vozidla jako buginu, motorku, helikoptéru či dokonce po zuby ozbrojený papamobil.

Druhů nepřátel tentokrát je více než třicet, přičemž se vrací naprostá většina nepřátel z prvního dílu, doplněná několika typy z Serious Sam VR: The Last Hope a několika novými. Arzenál zbraní čítá více než deset kousků, obsahujících stálice série jako kanón či rotační kulomet. Zbraně navíc lze používat v alternativních režimech střelby a střílet ze dvou naráz.

Kromě singleplayeru hra podporuje i online co-op multiplayer až pro čtyři hráče.


Poslední diskuzní příspěvek

@Garret (21.01.2022 18:37): Tvá prognoza se chválabohům naplnila. TP2 je mezi námi! A hle, je boží!

Po dohrání Talos 1 jsem sebral odvahu a pokusil se SS4 rozehrát. Nope, po 90 minutách refund. To je něco tak neskutečně generickýho a škaredýho, bleh. Nestabilní framerate, špatnej frame pacing. Alespon to má lepší dialogy než Borderlands 3 :D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Jedna z mých nejočekávanějších guilty pleasure covidového roku neměla úplně veselý start. Spousty technických problémů ale autoři dokázali rychle pofixovat a současná podoba už je docela slušně hratelná. I přesto jsem během hraní narazil na dva kritické bugy - u jednoho se mi opakovaně nespustil skript pro další postup, což (jaxem se dočetl) bylo zapříčiněno aktivací jednoho secretu. V druhém případě mi boss při souboji vždy odletěl pryč, když klesl na polovinu zdraví... prostě jsem ho sledoval v optice sniperky, jak mizí v dáli a to rozhodně nebyl záměr autorů.

Mou druhou výtkou jsou mapy. Na jednu stranu nepříliš zábavné urbanizované části (něco jako začátek ve trojce) a na druhou stranu otevřené a nekonečné přejezdy prázdnou krajinou. Měl jsem pocit, že tam jsou jen proto, aby autoři mohli do hry přidat vozidla... chopper, traktor, mech a jiné. Aby to nebylo málo, tak městské části jsou tak špatně ohraničené, že není vůbec problém se dostat mimo herní zónu a narazit na věci, které hráč asi vidět nemá. A to není potřeba dělat nějaké šílené vylomeniny a hledat glitche, stačí třeba jen přeskočit plot. K tomu svádí hromady secretů, které jsou často na tak nepřístupných místech, že se k nim člověk musí proskákat přes nepříliš fungující fyziku a co je horší - nefungující rocket jumpy!

Autoři se hodně chlubili novinkou v podobě tzv. Legion systému. To je bitevní pole, na kterém se v jednu chvíli střetnou tisíce postav. Na videu to může vypadat zajímavě, upřímně se mi tahle novinka moc nezamlouvala a působila spíše jako kulisa. Naopak velkou pomocí jsou NPC, které část herní doby dělají Samovi společnost. Jsou to všechno trapně směšné charaktery, kterým Sam docela zdatně sekunduje. Takže cajk.

Novou fičurou jsou gadgety, které Sam sbírá v rámci secretů a vedlejších úkolů. Jedná se o různé vychytávky, jako je boost zdraví nebo třeba černá díra, která zlikviduje všechno živé v daném úseku. Tyhle věcičky dokážou často vytrhnout trn z paty (na vyšší obtížnost je SS4 docela těžkou hrou), ale je jich k dispozici více, než by bylo záhodno.

Jinak ale SS4 obsahuje přesně to, co po něm hráči chtějí. Zástupy nepřátel a rozžhavené laufy. Obojího tady je dost v množství větším než velkém. Dual-wieldovat je možno každou zbraň, takže jestli si necáknete z jednoho rotačního kulometu, tak ze dvou už ano. Dokonce Sam může zbraně různě kombinovat nebo si osedlat některé kusy nepřátel. Co může být více serious, než jízda na sirijském býkovi se dvěma kanóny?

Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: cca 15hod (Hard)
+24
  • PC 65
Po nepříliš zdařilém třetím díle jsem se do hraní pokračování nijak nehrnul. Impuls mi dalo až oznámení datadisku, který mě zaujal prostředím, ale do kterého se nechci pustit bez znalosti základní hry. Po první hodině ve hře jsem popravdě skoro litoval, ale postupně se objevily prvky, které hře pomohly. Počáteční mise se odehrávají v Itálii a nedělají nejlepší první dojem. Městská zástavba je nezajímavá a ani pocit z akce nebyl nic moc. Dokonce jsem začal mít podezření, že mě jednoduchá arénová akce už nebaví, že je tento koncept už moc zastaralý. Nakonec jsem si na chvíli pustil Second Encounter a zjistil, že je vše jak má být. Stejně jako třetí díl, ani čtyřka většinou nemá to co předchozí díly ano. Pozdější mise ve Francii a dále jsou už povedenější.

Bavili mě také vedlejší úkoly, které jsou občas zajímavé a často přinášejí užitečnou odměnu. To samé platí o secretech. Většina skrývá ukrytou munici, zbraň nebo gadget. ale některé jsou zajímavější. Můžete tak narazit třeba na Drákulu, obřího fialového vojáka nebo si zahrát fotbal a získat za góly dost munice. Užitečné jsou také již zmíněné gadgety, obtížnost je někdy slušná a pomoci si černou dírou, plynem nebo dokonce atomovkou se hodí. Radost mi udělal především vedlejší úkol ve formě textovky. V některých misích můžete také řídit různé dopravní prostředky. Motorka slouží je jako urychlení cesty, ale s kombajnem už je větší zábava a mech zase poskytne slušnou palebnou sílu (ve Vatikánu vtipné). Francouzské mise jsou právě ty rozlehlejší a dopravní prostředek se tak hodí. Bohužel je rozloha někdy až moc velká. Věnoval jsem dost času průzkumu a obvykle nic zajímavého. V blízkém okolí jsou vedlejší mise a secrety, ale pět kilometrů mimo skoro nic. Ze začátku to byla škoda, později už spíše otrava. Samotný závěr hry ovšem patří k tomu lepšímu.

Zmínit musím i technickou stránku. Grafika je průměrná, ale hra se hýbala svižně a tak by to nevadilo. Horší je doskakování textur. Stačí se otočit zpět a i již dříve viděné věci jsou rozostřené a správná textura doskočí později a to i v animacích. Situaci trochu vylepšilo vypnutí streamování textur, ale stejně jde o nepříjemnou chybu a když hra běží v klidu na 100 FPS tak to působí divně. Zvuky jsou pro sérii obvyklé, hudba má pár dobrých skladeb. Nejdříve jsem chtěl Serious Sama 4 hodnotit hůře než jeho předchůdce, ale nakonec jsem se rozhodl pro rovnost. Hru ale mohu doporučit pouze fanouškům série. Doufám, že Seberian Mayhem bude povedenější.
+21
  • PC 85
Tohle bude naprosto nestranný komentář, což vám dokážu tím, že mi tohle visí v obýváku. Ne, upřímně, celé universum Serious Sama, dá-li se to tak vůbec nazvat, mi přijde prostě tak úchylně úžasný a lákavý, že to bude vždycky má srdeční záležitost. Fascinuje mě vše od samotné postavy, přes ten praštěný narativ až po dokonalou hudbu Damjana Mravunaca. Kdo jiný než blázen do SS by taky viděl všechna videa od Frameratera, některá i opakovaně, že?

SS4 dost dlouho držel cenu, ale když jsem se před Vánoci doma prokecl, neměl to Ježíšek moc těžké. Bohužel, po stažení tuším asi 40 GB nastal problém - hra prostě nešla rozumě hrát. Pády při změnách nastavení a hlavně tragický výkon. Když Croteam doporučuje 8 jader CPU, tak nekecá, protože framepacing s mým 6jádrem znemožňoval rozumně hraní. Nakonec to jakž takž zachránil nedoporučovaný Vulcan, nicméně do optimálního výkonu vzhledem k tomu, co mám za stroj a zejména tváří v tvář tomu, jak hra vypadá, to mělo i tak daleko.

To všechno jde ale stranou, když hra začne. Pamatoval jsem si SS3 jako hru plnou příběhu a animací. No, tak čtyřka jde v tomhle ještě mnohem a mnohem dál. A víte co? Je to super. Dát smysl tomu všemu, co se děje, motivovat hráče, aby za něco bojoval. A tomu hodně pomáhá atmosféra skutečné apokalypsy, kdy lidé jsou poschovávaní, tu a tam je někde nějaká partizánská skupina a jinak nikdo. Jen vy, pár vašich kumpánů a tuna Mentalových posluhovačů. Opravdu to mělo šťávu a je vidět, že na tomhle si dal Croteam záležet. Vyprávění příběhu, undergroundová rozhlasová hlášení, side questy, kde pomáháte lidem v nouzi. Tohle se opravdu povedlo. Nejlepší atmosféru pak měly mise ve Francii, kde se člověk dostane do otevřeného obřího světa, který je sice prázdný a je více než zřejmé, že takhle to původně určitě být nemělo, ale nelze mu upřít kouzlo v tom, že když se za vámi ženou desítky a desítky nepřátel klidně několik kilometrů otevřeným prostranstvím, má to sakra větší koule, než uzavřené arény předchozích dílů.

Gunplay je naprosto ok, gadgety nahrazující z valné většiny Serious Bomb jsou vlastně taky celkem fajn. Inhalování speciálních schopností je poněkud zvláštní, čekal bych spíš nějaké implantáty, když jsme někdy v roce cca. 2080, ale holt když Siriané nechali koule naplněné bůh ví čím, tak proč je nevyužít. Dualwielding je novinkou a vzhledem ke znásobení množstí nepřátel takřka nezbytností. V gameplayi mě tak nakonec nejvíc točilo, že munice, brnění a životy byly naprosto chaoticky rozházené po bojišti, a tak člověk ztratil opravdu dost času běháním, a to úplně zbytečně. Taky zarazí hodně hluchých míst a zákoutí, kde by znalec série čekal, že něco bude, ale ono tam je... nic.

Technickou stránku věci jsem nakousl a je bohužel potřeba ji rozpitvat. Dost tragický výkon je jedna věc, ale rozlišení některých textur a hlavně třeba použití cubemap na odlesky vodní hladiny... jako WTF? Vždyť SS3 měl normálně SSR, tak proč je tady tahle neskutečná ohavná prasečina? Ne, to mi fakt hlava nebere. Ačkoliv lze najít scény, hlavně ve Francii, kde grafika vypadá takřka fotorealisticky, celkově tomu chybí určitej polish a stejnorodost. Těch wtf ohavností je tam prostě dost, ale asi je to holt furt třeba vnímat jako budget. Takový ty tisíckrát rozmazaný věci, jako komický animace nebo dostakující textury netřeba znovu zdůrazňovat.

Ale celkově si nemůžu pomoct, je to furt ten nejlepší SS. Bezprostředně po čtyřce jsem si raději ještě projel trojku a ačkoliv mě až zarazilo, jak moc je grafika stejná až lepší (a FPS dvojnásobný), má trojka problémy s tempem a otravnými podzemními misemi. Čtyřka mi přišla z hlediska gameplaye nejvíc dotažená a i když Steam hlásí 26 hodin, nepamatuju se, že bych se byť na chvíli nudil. A hlavně, a to je obvykle známka kvality - nechtělo se mi to vypínat (už jen jeden level syndrom) a těšil jsem se, až se k tomu zase vrátím.

Samozřejmě to, že původní ambice byly mnohem, mnohem větší na vás dýchá skoro furt. Smrdí to problematickým vývojem, ale jsem nakonec hrozně rád, že to vyšlo a že to je alespoň takový, jaký to je. Protože já nakonec nemám problém tomu hodit 85 %, protože si myslím, že v rámci žánru už z toho nejde vykřesat o moc víc a nebýt technických problémů, vlastně by to klidně mohlo být 90 %.

Kotel střílení, dementní humor, běhání vzad a do toho již tradičně naprosto boží muzika (pozor, vše od Damjana je na Spotify!) a jsem vlastně naprosto spokojen. Obdivuju, jakej příběh byly v Croteamu schopni naroubovat na původní FE a SE a kladu si otázku, kam až tohle jejich retrospektivní šílenství bude pokračovat. Nebo že bychom se v příštím díle konečně podívali do událostí po SE? Uvidíme.

PS: Proč se v roce cca. 2080 vyskytovaly všude po zemi naprosto dnešní auta? Netušíte? Vlastně ten svět vůbec nevypadal jako v budoucnosti... trochu zvláštní.

EDIT den poté: Přehazování zbraní na gamepadu bylo úplně na hov**. No jsem se nenaučil do konce hry. Zmáčknete čudl, vyosíte stick patřičným směrem a s joystickem vyoseným musíte pustit příslušné tlačítko. Takže v zápalu boje se vám dvě ze tří změn nepovedou. V SS3 (Fusion) to funguje perfektně a tak, jak jste zvyklí.

Pro: Gameplay, příběh, atmosféra, hudba... prostě Serious Sam v nejlepší formě

Proti: Výkon, technická zastaralost, pocit nedodělanosti, systém změny zbraně na gamepadu

+14
  • PC 65
Herní výzva 2020 - 4. "Reálná virtualita" (Dohraj hru, jejíž část se odehrává v reálném konkrétním místě na naší planetě.)

Tuším to bylo v LEVELu, kde Serious Sama 4 nazvali "simulátorem chození pozpátku". Výstižnější zkratku pro popsání herního zážitku asi nalézt nejde. Hra má dvojí problém - jednak se její základní koncept dnes už jeví jako zastaralý a jednak naráží na příliš rozlehlá prostředí, která zkrátka nenabízí mnoho možností řešení konkrétních situací. Kromě neustálého ustupování či circle-strafování za současného mačkání spouště.

Vedle takového Doomu Eternal, který ukázal, jak komplexní a vzrušující stále může být "obyčejná" arénová střílečka, působí hratelnost Serious Sama 4 skutečně chudě. Za chudou lze označit i grafiku, která je náročná na HW a přitom se výrazně neposunula od 3 dílu (až na lepší textury).

Ale pokud jste fandové žánru a stačí vám, když máte k dispozici hodně rozličných zbraní, kterými lze kosit podobně rozličný počet nepřátel, pak se o čtvrtém dobrodružství Seriózního Sama vyplatí zapřemýšlet. Osobně jsem ho hrál jako "odpočinkovou" hru k poslouchání podcastů a takto posloužil docela dobře.

Pro: spousta zábavných zbraní i nepřátel, solidní hra na odreagování

Proti: zastaralá hratelnost i grafika, příliš velké a prázdné arény

+11
  • XboxX/S 70
Vždycky na začátku a v polovině měsíce Xbox zveřejňuje seznam pár her, které opustí za 14 dní gamepass. Teď tam na mě vyskočil Serious Sam 4 od chorvatského Croteamu. Do té doby jsem žádný díl nehrál, měl jsem jenom tušení, že je to nějaká série stříleček z Lidlu a pamatoval jsem si, že když čtverka vycházela, tak měla velmi slabé recenze. Ale za zkoušku nic nedám.

Prvních pár věcí, co mě zaujalo byla opravdu odporná grafika,neustálý doskok textur a vysoká obtížnost Normal a obrovské množství nepřátel, ale vydržel jsem a musím říct, že nelituji.

Hra má 15 velmi dlouhých misí, které i po tom co jsem asi po třech misích stáhl ocas a snížil obtížnost na Easy trvaly mezi 30 až 45 minutami. Prostředí jsou ve hře zhruba 3 -první část v Římě, druhá na francouzském venkově a konec hry na ledu. Nejhnusnější a nejméně přehledný byl start v Římě, pak se to zlepšilo. Štvala mě nevyvážená obtížnost - velmi těžké side mise a směšně lehcí bossové. Škoda že to neudrželi v jedné stoupající křivce. Od poloviny hry mě nejel zvuk u cutscén, které i když byly hnusné, tak po několika úmrtích u bosse po hodině hry jsem se na ně rád podíval.

Abych na to jenom neplival, tak se mi hodně líbili různorodí nepřátelé (nedávali žádný smysl - od humanoidů po roboty a běžící býky - asi to byla invaze ufonů, ale jistě to nevím), zábavné zbraně a jejich zvuk a úplně super mi přišla hudba.

Ta hra je objektivně špatná, ta 5/10 hodnocení a nižší jsou zasloužená, ale mně to nějak trefilo a tak dávám subjektivních 70% a třeba za dva roky v nějaké slevě si rád dám sibiřské rozšíření.
+11