Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mirror's Edge

78
413 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
12.11.2008 PS3X360
13.01.2009 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.mirrorsedge.com/
Mirror's Edge je akční hra z pohledu první osoby od tvůrců slavné multiplayerové válečné hry Battlefield 1942, EA Digital Illusions CE (DICE). Hra se poprvé dostala na pulty obchodů už 12. listopadu roku 2008, avšak pouze pro konzole Microsoft Xbox 360 a Sony Playstation 3. Počítačová verze hry vyšla díky P2P sítím, kvůli kterým by se údajně snížila prodejnost hry na zmíněné platformy, až s dvouměsíčním zpožděním 13. ledna roku 2009.

Hlavní postavou hry je dívka se jménem Faith, která vyniká výjimečnými pohybovými schopnostmi. Dokáže skákat, šplhat či ručkovat a to ve velmi rychlém sledu. Hrou se lze i prostřílet, ale tvůrci prozradili, že se dá dohrát i bez jediného výstřelu a to je teprve ta pravá výzva. Právě realistické ztvárnění pohybu byl totiž primární cíl autorů, společně s navozením pocitu opravdové rychlosti - právě ona je největším lákadlem a hlavním tahounem celé hry a staví na ní i zvláštní multiplayer.

Ten je kapitolou sám pro sebe. Samotná hra s ním sice nepočítá, ale lze jej aplikovat v tzv. ghost speedrun módu. Zkrátka ze serveru si stáhnete záznam hry od nejlepšího hráče, který daný úsek uběhl nejrychleji. Během své hry ho uvidíte jako červeného ducha a budete se snažit jej časově překonat. Pokud to zvládnete, váš záznam se následně odešle na onen server, odkud bude k dispozici opět pro ostatní hráče z celého světa.

Hru pohání optimalizovaný Unreal 3 Engine vylepšený o zářící efekty přímo od DICE. Počítačová verze navíc obsahuje fyzikální engine PhysX od firmy nVidia, který drobně vylepšuje různé grafické efekty. Perličkou budiž oficiální úvodní skladba hry s názvem Still Alive, kterou přezpívala z originálu (Alcorus - Shine) Lisa Miskovská. Píseň se stala velkým hitem, vydavatel hry Electronic Arts vyrazil do boje i přes hudební televizní hitparády s oficiálním videoklipem. Od prosince je k dostání i oficiální CD soundtrack ze hry mimo jiné s 5 originálními remixy.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Na Mirror's Edge jsem se, jako jednu z mála her minulého potažmo letošního roku, opravdu těšil už od prvního, vskutku velmi povedeného traileru. Ať si říká kdo chce, co chce, zpracování pohybu z pohledu první osoby je zde originální a zasloužilo si svou pozornost - někdo tomu říká hype, jak je libo, ale pokud budou namísto grafiky do budoucna "hypovány" inovativní prvky přímo ovlivňující hratelnost, budu jedině rád.

Příběh hry pojednává o jednom ostře totalitním státě blízké budoucnosti, kdy lidé žijí své uniformní životy v uniformním městě, kde je veškerá komunikace pod dohledem policie a každý náznak odporu tvrdě potírán. Existují však lidé, a mezi nimi i hlavní hrdinka Faith, kteří se nazývají Běžci, doručující depeše pěkně po svých, mimo kontrolu vševidoucího státu. K tomu však musí využívat cesty, kudy by se normální poslušný občan jen těžko odvážil - střechy mrakodrapů, větrací šachty a podobně. Příběh v globálním měřítku není ve hře příliš rozvíjen, sledujeme spíše osudy samotné Faith, její sestry Kate a několika vedlejších postav a to hlavně v krátkých kreslených filmečcích mezi misemi.

Co se týče hratelnosti, jde přesně o to, co bylo prezentováno ve videích. Překonávat překážky, nevyhledávat konflikty s nepřáteli (kteří jsou v palbě ze svých zbraní velmi nepřesní) a když už k nim dojde, řešit je rychle a účinně. Pohybů není moc a nemusíte se bát nutnosti zapamatovat si desítky kláves či jejich kombinace, všechno zvládnete pomocí tlačítek pro skok, skrčení, rychlé otočení a útok/odzbrojení a jejich logických kombinací skok+útok atp. K dispozici je i zpomalení času, které se hodí hlavně při souboji s nepřítelem, kdy se alespoň prodlouží velmi krátká reakční doba na rychlé odzbrojení (známo z videí), označená zčervenáním oponentovy zbraně. Po získání zbraně máte k dispozici právě nabitý zásobník k likvidaci zbylých cílů, avšak nemůžete provádět skoky a jste pomalejší - proto je mnohdy lepší zbraň ihned zahodit a vypařit se z dohledu, soustředěná palba dvou a více nepřátel znamená rychlou smrt. Ve hře funguje poslední dobou oblíbená (a po stránce hratelnosti mnou i celkem vítaná) automatická obnova zdraví - zde je, v kombiancí s barevností hry velmi chytře, využit efekt šednutí okolí, až vidíte téměř před smrtí zcela černobíle.

Již v trailerech byl jasně vidět výtvarný styl a je to jedna z věcí, která nemusí sednout každému. Mně se líbil moc, pastelové barvy velkoměsta tvoří krásný kontrast k jeho dokonalé chladnosti a anonymitě. Často narazíte na lokace, které jsou zpracovány například jen modře, žlutě či zeleně v kombinaci s bílou. Červená označuje (tzv. "běžcova vize", lze vypnout) předměty (odrazové bedny, lana, dveře), které slouží k postupu dále. Je to taková záruka plynulé hratelnosti zabraňující bloudění a zbytečným pádům. Dle mě dobrý nápad. Samotný pohyb je, jak se čekalo, zpracován výtečně, napomáhá tomu realistické zobrazení částí těla i hojně (někdy až příliš) využívaný blur efekt v kombinaci s HDR. Rychlost sama o sobě není zase tak důležitá (časový limit v kampani nečekejte), spíše vás bude hnát vpřed střelba nepřátel (často vrtulníku).

Hra je opravdu krátká (odhaduju 6-8 hodin, možná méně), docela jednoduchá pohybově (čekal jsem možná složitější kombinace pohybů), těžká při kontaktu s více nepřáteli, které nejde obejít (takových situací je opravdu jen pár). Bavily mě i střílecí pasáže, které jsou, na to že hra není střílečkou, zpracovány pěkně. Bojím se o znovuhratelnost, která asi bude docela malá - avšak k tomu je připraven mód Time Trial, který dodá potřebnou motivaci ke sebe-zlepšování. Nevýhodu vidím v tom, že jeho "místnosti" jsou poskládány z kousků úrovní z kampaně, takže nenarazíte na nic moc nového.

Nedokážu přesně odhadnout, koho bude Mirror's Edge bavit a koho ne, názory jsou dost rozporuplné. Někdo ve hře vidí "jen běhání a to je jako všechno", jiný si užívá radost z plynulého lidského pohybu, skoků a všech těch věcí, které v reálu na podobných místech jen těžko zažije. Spolu s precizní audiovizuální stránkou a příjemným, byť ne nijak podrobně vyprávěným, příběhem se u mě jednalo o skvělou zábavu od začátku do konce. Málo kterou hru v poslední době dohraju do konce na jeden dva zátahy ať už je jakkoliv krátká, Mirror's Edge se to podařilo s tím bonusem, že herní náplň nebyla složena z toho, co už bylo 100x viděno jinde.
+63+63 / 0
  • PC 85
Do Mirror's Edge jsem se zamiloval již při shlédnutí prvního traileru a ani druhé (třetí, čtvrté) dohrání na tom nic nezměnilo.

Graficky a designově naprosto famózní hra, kontrastní barvy nevídaně dobře umocňují totalitní atmosféru města v ME. Na každém sebezapadlejším roku váš pohyb sleduje alespoň jedna kamera, a v patách máte často slušnou várku policistů, od těch obyčejných vyzbrojených jen menšími pistolemi, až po těžkooděnce s automatickými brokovnicemi a M249kami. Ve výsledku tak hráč často prochází akčními pasážemi, kde musí jednat velmi rychle (ne ve smyslu střílení, ale akrobacie), s těmi klidnými, kde je pro změnu na zdolání překážek a provádění akrobatických vylomenin spousta času.

Hratelnost jako taková je výborná. ME je vlastně takový moderní mix Prince of Persia (ale pohybově rozmanitější než poslední díl) a Assassin's Creed (méně automatické). Běh, skoky, skluzy, zdolávání překážek... všechno působí přirozeně, efektně i reálně a spolu s geniálním zpracováním pohledu, díky atmosféře a celkovému zpracování hry navíc se spoustou adrenalinu je tak na hráče připravena free-runningová jízda, na kterou se nezapomíná.

K oživení hratelnosti slouží i občasné potyčky s policií (občasné, pokud hráč utíká a nevyhledává konflikty), které jsou rychlé a mohou být i těžké. Záleží na tom, jak dobře si hráč osvojí pohyby postavy a jak dobře bude využívat prostředí. Nicméně odzbrojování a některé souboje mohly být řešeny lépe, jelikož je zde až moc prostoru pro udělání nějaké chyby, která znamená návrat na nejbližší checkpoint.

Příběh je v ME velmi jednoduchý, ale dobře podkresluje celkovou atmosféru hry a ve zdejším totalitním městě působí i uvěřitelně. Nicméně většina animovaných video-sekvencí je zde spíše do počtu a ty opravdu zajímavé, které si bude hráč pamatovat i po dohrání hry by se dali spočítat na prstech jedné ruky nešikovného dřevorubce (celkově jich ale není mnoho, takže zas tak velká tragédie se nekoná). Pro spoustu lidí je také záporem grafický styl jednotlivých video-sekvencí, nicméně mě, jakožto anime pozitivnímu člověku, nijak nevadily.

Hlavním nedostatkem hry je bohužel její délka. Vlastně po celou single-playerovou hru jsem měl pocit, jako by někdo na poslední chvíli překopal koncept příběhu a nasadil to na již existující prostředí. Viz třeba balíky/kufříky (je jich 30), které zde fungují jen jako bonusové předměty (pravděpodobně odemykající nějaké ty bonusové materiály, ale to není nikde řečeno a ani jsem to nijak zvlášť nezkoumal) a které měly v původním konceptu hry hrát mnohem větší roli.

Někdy mi také vadila dlouhá jízda výtahem. Když parťák něco povídá přes vysílačku, hráč si ani nevšimne, že chvíli stojí uzavřen v malé kabince s reklamním letákem a dvěma tlačítky. Pokud se ale nic neděje, hodně to brzdí tempo celé hry a to je u ME rozhodně zápor. Ale pro změnu pokud hráč zdrhá před bandou policajtů a jen tak tak stihne zalézt do výtahu, srdce mu buší až v krku a krev vystřídal čistý adrenalin, celou cestu výtahem ani nespozoruje.

Suma sumárum je Mirror's Edge perfektní hrou plnou běhání a skákání, doplněnou občasným střílením či kontaktním soubojem. Grafické zpracování a příběh (bohužel velmi jednoduchý) pěkně dokreslují atmosféru. Někoho nemusí ME bavit vůbec (zvláště pokud čeká FPS s prvky "skákací adventury"), ale stejně tak třeba fandy NFS bude většinou takové GTR nebo konzolové Gran Turisomo nudit k smrti. Jinak asi v půlce závěrečných titulků zazní novinářská zpráva o událostech ve starostově budově (jak se jen jmenovala?), která naznačuje plánované pokračování. Tak snad DICE nezklamou a EA jim to kvůli menším výdělkům nezarazí.

PS: Moje spoilerodiní screenshoty z Mirror's Edge: galerie (spousta z nich jsou SPOILERY). A toto je zaručeně nejtěžší skok ve hře :-). Působí jednoduše, ale jeho provedení je setsakramensky těžké (alespoň pro mě... hmmm, možná kdybych si vyzkoušel, jak daleko Faith vydrží běžet wall-runnem, já vždy skočil, když už se začala nebezpečně moc propadat).

Poznámka k překladu: Čeština je pouze průměrná. Obsahuje spousty chyb, nepřesných překladů, někdy jsou špatně volená slova (důsledek doslovného přeložení)... prostě čeština potěší neanglicky mluvící část českých hráčů, ostatní ji raději budou přehlížet nebo ji vypnou.

Pro: grafické zpracování, atmosféra a adrenalin, zpracování pohybu postavy, hudba

Proti: krátké, příběh mohl být komplexnější, poslední přestřelka pravděpodobně nepůjde vyřešit bojem beze zbraní

+31+31 / 0
  • PC 80
Nemůžu si pomoct, na mě to fungovalo. Dokážu se vžít do většiny her a pokřikování na monitor při hraní Tetrisu není vzácnost. Tak co se mnou asi udělalo Mirrors Edge...

Stylizací nasycená grafika mě rozběhla bleskovou rychlostí, aby mě výborně navržené město odrazilo vysoko do vzduchu a od mírného stereotypu mě vždy zachránil, podobně jako kotoul, nějaký osvěžující úkol(ík). Díky intuitivnímu (a dost tolerantnímu) ovládání je zdolávání překážek hračka. Zvukový doprovod, efekty a animace zdatně drží krok a dotváří z virtuálního pohybu nezaměnitelný zážitek.

Na Mirrors Edge mi vadily pouze dva přešlapy, příběh a minimální volba cesty. Nevypadá to, ale jakmile jsem se pokusil trochu odbočit z červené cesty, dostal jsem naskriptovanou dávku kulometem. Podobně je to s některými překážkami, nejsou červené - většinou nefungují. Ale ani jeden z těchto drobných přešlapů nekončí rozmašírováním na kaši o chodník.
+30+30 / 0
  • PC 75
Zvláštně pojatá hra, na kterou se občas zatvářím nevraživě, abych se vzápětí naopak velmi dobře bavil. Ano, takhle bych titul Mirror´s Edge mohl co nejvýstižněji a v několika slovech charakterizovat. Pokusím se ale svoje slova trochu rozvinout a osvětlit tak moje různorodé pocity.

Jak už zaznělo v popisku hry, hlavní postava, kterou je asijská dívka Faith, je nespravedlivě obviněna z vraždy a její cesta vedoucí k očištění jejího jména je vlastně jedním velkým útěkem všemožnými i takřka nemožnými cestami a cestičkami. Ty zdolává za pomoci jejího triumfu, kterým je její tělo a jeho umění přeskočit, přeručkovat a vyšplhat do míst, které jsou pro obyčejného smrtelníka někdy až nadlidskou schopností. Její cesta v rámci zmiňovaného útěku tak vede zejména přes střešní části budov, kde se Faith díky svému umění cítí nejlépe a možnosti svého útěku má tak nejlepší. Její cestu jí však podle očekávání nekříží jen bedny, střechy a tyče, ale i nepřátelé v podobě policejních složek či protivníků disponujících podobným uměním jako Faith. Tady už je situace o něco horší, jelikož Faith nelogicky dokáže lépe snést lví skok z výšky či dávku z policejního automatu než tři rány pěstí, které ji skolí neuvěřitelně účinně. Osobním soubojům, které hra rovněž obsahuje, se dá ve většině případech vyhnout a spasit se útěkem, čehož jsem se v převážné míře snažil využívat z uvedeného důvodu co nejvíce.

Graficky hra vypadá velice pěkně, přesto však jsem měl zejména ve vnitřních lokacích dojem, že autoři si se směsicí barev leckdy pohráli až přespříliš a v některých místech mohli přece jen trochu ubrat.

Proč tedy na začátku píšu o určitých rozporuplných pocitech? Vím, je to jen hra a umění Faith je skoro až nadpřirozené, ale mně prostě někdy přišlo, že přes některé překážky se Faith dostávala tak absurdními cestami, že jsem nad tím občas kroutil hlavou a moje dojmy šly opravdu rapidně dolů.

Co dodat? Ačkoliv je Mirror´s Edge akční hrou, akce je v ní ztvárněna jiným způsobem, než by hráč možná očekával. Ovšem tato netypičnost hru až na pár kosmetických vad dělá poměrně výjimečnou a zábavnou. Když k tomu připočtu příběh, který jsem vnímal víc než dost, punc zmíněné výjimečnosti hru v mojí paměti nadlouho uchová.


Pro: umění hl. postavy, grafika, příběh, zábavnost

Proti: občas absurdita zdolávání některých překážek

+26+26 / 0
  • PC 80
Pamatuju si, že jsem Mirror's edge hrál nějak krátce po vydání a strašně moc se mi to líbilo. Dohrál jsem asi tři mise, pak mě nadšení opustilo a já šel hrát něco jiného. A protože letos je v Herní výzvě kategorie, kde mám hrát za ženskou postavu, tak jsem si řekl, že bych tenhle restík mohl smáznout.

Mirror's edge je neskutečně stylová hra. Vnímám to jako směsku reality a představ. A je fakt, že čím víc převládají v daném místě ty "představy", tím se mi hraní líbilo míň. Tak nějak jsem vnitřně chtěl, aby ten svět dával smysl, aby dodržoval pravidla, která si sám stanovil. A ono to tak občas nebylo. Zato ty reálné části jsou udělané skvěle. Parádní budovy a většina pohybů hlavní hrdinky byly to, co mě u hry drželo.

Celkem mě zaujal i příběh, který je tu bohužel jen "na ozdobu". S tím si autoři mohli vyhrát víc. Vlastně spousta věcí je tady takových... nevyužitých. Umím si představit, že by do hry vyšel datadisk podle připomínek hráčů a lidi by za to autorům utrhali ruce. Bohužel, nic takového se nestalo.

Takže proč vlastně hodnotím tak vysoko? Je to proto, že mě to i přes všechny výhrady bavilo. Většinou. To běhání, skákání a lezení je prostě super. Když se k tomu přidá ještě trocha stresu (když máte policii za zády), tak to nemá chybu. Tempo se střídá s citem, takže máte chvíli na vydechnutí a pak následuje další akční vložka. Střílecí pasáže už ale tak super nejsou a i když mají ve hře své místo, tak v mých očích byly prostě "divné".

Grafická stránka hry mě taky dostala. Hrozně se mi ta hra líbí a skoro nemůžu uvěřit, že už je tak stará. Město je ale na můj vkus dost mrtvé a moc čisté. Jinak paráda.

Těch 5 hodin jsem si užil. Rychlostní rekordy lámat nehodlám a rozhodně začínám pokukovat po nákupu druhého dílu.

Pro: Grafika, architektura, atmosféra, skvělý pohyb a pocit z pohybu, výborná hudba

Proti: Některé pasáže hry jsou frustrující, příběh mohl být lepší, část pohybů je přehnaná

+26+26 / 0