Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Bursoft (15.07.2025 09:52): v září mám odsloužených celých 17 let v korporátu, tudíž mám více než představu jak to v praxi funguje. Ty čisty jsou rozhodně špatné, bohužel podobně to funguje i u nás v IT korporátu. Jistotu nemáš žádnou, každý rok propouštění.

@Fritol (15.07.2025 17:35): pochopil jsem, že se na Microsoft právem zlobíš. Zlobím se také, a nepřijde mi fér zabít Turn 10 studio kvůli jednomu "méně úspěšnému" dílu Forza Motorsport, co se týče prodejů.
Podle mě je to velká chyba, a jedna z ikonických značek Xbox, navíc tlačila GT konkurenci ke zlepšení, a opačně. Takže ano, souhlasím s tím co jsi napsal.

Proč nebyla Forza Motorsport (2023) tak úspěšná jako jeho předchůdce? Podle mého názoru je to z následujících důvodů:

1. vývojáři namlsali hráče bombastickými trailery kde byla super RT grafika on-track, a realita byla trochu odlišná, což paradoxně vadilo nejvíce PC hráčům (a ti jdou obvykle slyšet nejvíce), nikoliv těm konzolovým, kteří jsou zvyklí na nižší grafický standard.

2. Především na PC byl stav hry zpočátku žalostný, a byli to PC hráči kteří hru hejtovali, protože bod výše, a protože nejrůznější technické chyby, včetně špatné optimalizace pro PC.
Na Xbox Series X jsem hrál hru díky GP v den vydání, a žádnými velkými problémy, díky kterým by snad byla nehratelná, hra netrpěla.
Nemluvě o problémech s nastavením volantu, což je zařízení které používá snad každý seriózní hráč závodních her na PC, a obzvláště ti jenž to berou vážně.

3. četl jsem komentáře ke hře na Xbox Store, a hráči hejtovali od počátku jak je nová FM arkáda, že to nesahá FM7 ani po kotníky, a to bohužel souvisí právě se zmíněným prvním závodem, neboli prvním dojmem.
Řada z nich hru odsoudila po pár minutách, aniž by ji dala šanci, nebo se o to vůbec snažila. V té době existovala celá řada nesmyslných komentářů, údajně i od lidí jenž hráli roky FM7, jak je prý hra nerealistická a arkádová.
Tihle lidé a YTůbeři, rozhodně byli těmi kteří mají přímý podíl na prodejích, často díky naprosto negativnímu review z prvního dojmu. Ta pověst špatné hry se bohužel nesla komunitou, a nešlo ji jen tak změnit.

4. vývojáři se pokusili o restart série, přepracováním jízdního modelu, pneu, grafiky, atd. což jim ve finále o 2 roky později vyšlo, přinejmenším jsem osobně spokojený, ale na začátku trochu hra trpěla na "nedostatek" obsahu, rozuměj: méně aut a tratí než v FM7. Což se bohužel negativně odrazilo v recenzích, a komentářích ke hře.

Forza Motorsport 6/7, obě byly v GamePass stejně jako Forza Horizon tituly, takže důvod proč byly prodeje nízké, podle mého názoru úzce souvisel s tím jak o hře mluvili YTůbeři a causal hráči zpočátku. Pokud to chápu správně, první týdny jsou pro vývojáře naprosto klíčové. V kombinaci s negativní odezvou to nemohlo dopadnou jinak. Navíc berte v úvahu i fakt, že FM6/7 lze hrát i na starších Xbox One konzolích. Nová FM měla tak užší základnu uživatelů, ne každý má doma Xbox Series konzoli.

Nepopírám, že causal hráči preferují spíše arkádové Forza Horizon tituly, mě osobně tyto tituly nenaplňují, mám raději realismus, anebo vyvážený mix arkády a realismu jaký prezentuje např. Forza Motorsport.

Dobře, na Steamu hra měla peak 4K, což je nepochybně nic moc, jenže na PC je v současné době vyspělá závodní konkurence, a je těžké přetáhnout PC hráče od titulů jako je Assetto Corsa, iRacing, Automobilista 2, apod. Koupí si PC hráč titulů jako je např. Need For Speed Forzu Motorsport? Pravděpodobně ne, protože hra pro něj bude příliš realistická.
GT7 i FM nejsou tituly které by přetahovaly hráče závodních her z PC, tedy rozhodně ne ty kteří jezdí e-sport tituly jako např. iRacing a vyznávají jen max. realismus v každém ohledu.
Na konzolích se jím dle mého názoru daří lépe, i proto, že jsou dělaný primárně pro zážitek na controlleru.
GT7 nepochybně také těží z výhody kdy více majitelů konzole má spíše PlayStation než Xbox, tudíž titul má širší hráčskou základnu. Netuším jak dobře si vede GT7 v prodejích, nicméně tipuji, že na tom bude nepochybně lépe.
@Rapier (15.07.2025 09:21): Youtubeři, recenze, ohlasy, kvalita a všechno je úplně irelevantní v momentě, kdy to na Steamu mělo peak 4k. Na Xboxu to nejspíš prodalo prd a hráči na GP by museli ve hře utrácet za mikrotransakce aby to k něčemu bylo. Viz Bursoft níže. Od největší konkurence GT se nejspíš očekávalo víc. Do přesných čísel nikdy neuvidíme, ale asi si v MS dokázali spočítat zda se jim investice vrátila či dokonce vydělala.

Jen jak jsem psal, pochopil bych to rozpuštění u nového studia u kterých by to byl třeba druhý projekt teprv, ale ne u studia a serie, která čítá 7 úspěšných her. Mohli prostě zkusit dělat něco jiného… a možná nechtěli, kdo ví jak to bylo.
Je to tedy už déle, ale musím vzdát hold 2 pěkným knížkám s herní tématikou. Dočetl jsem totiž  Život v počítačových hrách od Sida Meiera a následně  Not All Fairy Tales Have Happy Endings: The rise and fall of Sierra On-Line  od sierrácké legendy Kena Williamse. Obě knížky o hrách, řada společných témat. Užil jsem si obě, i když o malinko více preci jen robustnější historii Sierry. I proto, že se Ken zaměřil hlavně v počátcích hodně na technické věci. Doporučit tedy mohu obě (i když tu druhou asi spíše adventuristům). Možná jeden společný element obou knih bych našel. V obou případech se dost podobným způsobem původní zakladatel firem dostali mimo firmu a tu pak postihl neblahý osud.
@Ross (15.07.2025 07:59): Jak je vidět, tak nemusí. Koupíš si hru, hraješ, neřešíš. Ale asi není na škodu, když si zákazník trochu hlídá i pozadí výroby. Aby se pak nedivil, až se stane něco nepěkného. Mě třeba dokonale odpuzuje, když cítím, jak firma jede přes mrtvoly na co nejvyšší zisk. To je většinou jen otázka času, než se něco podělá.
@MCZ (14.07.2025 19:07): Tak. Ale právě o ten stupínek níže mimo 3A hry a už je to o dost lepší. Disco Elysium (pomineme, že i tam tvrdě zasáhla ruka kapitalismu - ale až po vydání), Pathfinder: Wrath of the Righteous. Nebo teď Tactical Breach Wizards.

Vychází naprosto fantastické hry. Jen je jejich dosah (často i zde na DH) menší než u těch 3A her. Ale tak DH tu máme i abychom se podělili o tyhle méně známé klenoty (Disco Elysium se tohle už netýká, to tu po čase rychle nabralo slušný dav).
@Rapier (15.07.2025 09:21): Hele a není jedno, jestli je hra taková nebo maková? Úspěch se v korporátech jako MS přepočítává z prodaných kopií/online hráčů, co to sosá z gamepassu a zjevně si tam někdo spočítal, že je to totální provar. Vymlouvat se na YT, natož na nějakej první závod je nesmysl, to je kapka v moři, zrovna cílovka této hry na nějaký youtubery, který pomlouvají závodní simkádu fakt nekouká. Ale možná to je ten problém. Casual hráče víc baví Forza Horizon a Motorsport nedokázal překlopit víc hráčů na svou stranu.

Každopádně za mě ty čistky v MS jsou hrozná zrůdnost a rozpustit takto zaběhlej tým kvůli jedné neúspěšné hře je fakt wtf.
@Fritol (14.07.2025 21:15): A je opravdu nová Forza Motorsport (2023) skutečně tak neúspěšná hra jak zmiňuješ?

Hru strhali především tzv. YouTubeři a causal hráči, kteří ani nevěděli, že první závod neprezentuje celou hru, ale úvodní závod je hráči naservírován s přednastavenou obtížností a simulací, tudíž obtížnost + realismus + pravidla je třeba před dalším závoděním nejprve nastavit když už chce někdo hru hodnotit v porovnání s FM6/7, a až pak hodnotit hru!

To, že hra nevyšla s plným obsahem je všeobecně známo, a zde chápu terč oprávněné kritiky. Ostatně o tom bych mohl dlouze povídat, po vydání FM7 jsem jako hráč FM6 nebyl zrovna odvařený. FM7 mi přišla téměř ve všem horší než předchůdce, až na trochu lepší grafiku (především nasvícení), a trvalo nějakou dobu (cca 2-3 roky) než FM7 dotáhla rozsahem nabídku FM6.

FM (2023) je v mnoha ohledech revolucí, zatímco FM7 vs FM6 byla spíše evoluce. Už jen proto, že fyzikální (jízdní) model se dočkal značným změn, nemluvě o přepracované simulaci pneumatik. Pak tu máme penalizační pravidla díky kterým je hráč poprvé nucen jezdit skutečně čistě a pokud možno bez jakéhokoliv kontaktu se soupeři, nebo zkrácením trati, a pod., což je na rozdíl od minulých dílů obrovský kvalitativní rozdíl.

Mluvit o grafice nové FM by bylo nošením dříví do lesa, ta je skutečně pastva pro oči i bez RT. Plus autoři přidali střídání počasí, možnost zvolit libovolně denní dobu, což je proti všem předchozím dílům také výrazný rozdíl.

Chápu, že hru nejvíce strhali YTůbeři a hráči na PC, protože hra tam na rozdíl od Xbox Series konzole měla řadu problémů, hráči na PC vyčítali hře ledacos, nemluvě o očekávané RT grafice pro nadupané RTX karty, než hra skutečně přinesla na monitory.

Konkurenční Gran Turismo 7 má tu výhodu, že nikdy nevyšlo na PC, tudíž si nemohlo užít hejtu PC hráčů, protože v mých očích je to horší závodní hra než nová FM.
Nikoliv snad proto, že by neměla RT na trati, nebo byla nějak příliš výrazně graficky horší (což ve finále není), ale proto, že nemá žádný model poškození, nebo jakákoliv penalizační pravidla v reálných závodech, nikoliv jen v řidičské škole. Nemluvě o AI kdy závody začínáte vždy na chvostu a doháníte soupeře před sebou, což je s některými auty, nebo bez upgrade auta prakticky nemožné.

Pravděpodobně to Turn 10 na začátku nezvládli. Očekávání byla velká. Přechod na nový grafický engine, nový fyzikální model, pravidla, atd. jasně byly tam chyby, penalizační pravidla se vylaďovala cca rok, a postupně přibyly i ikonické závodní tratě z FM6/7 a když na to přijde, tak i nová auta, atd. Aktuálně je hra rozsahem a nabídkou na úrovní FM6/7, pokud pominu chybějící split screen, což je má největší výtka k aktuálnímu stavu, a který nikdy nebude už jen proto, že by to nejspíš neutáhl slabší Xbox Series S, nemluvě o rozpuštění Turn 10 týmu.

Problém je také v tom, že hráči očekávají ihned vše na začátku, ostatně i GT7 neustále přidává věci které v minulosti byly, jenže to lze těžko udělat zpočátku v takové kvalitě, v jaké by to hráči chtěli dostat naservírované.

Ostatně současné letecké simulátory by mohly vyprávět, tam je úplným standardem, že se platí za každé éro, novou kampaň, mapu, apod. na rozdíl od minulosti, takže vlastně GT7 a FM jsou na tom ještě dobře, zaplatíš Ultimate a máš více méně vše "zdarma", až na pár samostatných balíčků.
@MCZ (14.07.2025 19:07): Jen detail, že Forza Motorsport není úspěšná hra. Ač osobně mi teda přijde dost unáhlené to studio prakticky zrušit po jedné neúspěšné hře, které předcházelo 7 úspěšných her ze stejné série. To je jak kdyby EA zavřeli DICE po průseru s BFV a kompletně ignorovali, že BF je vedle CoD nejpopulárnější série FPS her.
@Jab (14.07.2025 10:18): Další smutná ukázka toho, jak je zejména AAA herní průmysl nemocný. Hry jsou pro zákazníky stále dražší (přímo i nepřímo - různé monetizace okolo) a neustále slyšíme o zvyšujících se obratech, rekordních příjmech, nejvýdělečnějším odvětví zábavního průmyslu atd. A pak i tvůrci úspěšných her končí po tisících bez práce. Takže zatímco oba nejdůležitější články řetězu (producenti a konzumenti) jsou s prominutím ojebávány, peníze mizí do kapes shareholderů a jimi nastrčených businessmanů a yesmanů ve stylu "po nás potopa". Tady nezřízený kapitalismus zaúřadoval opravdu drsně. Přitom i v tom Hollywoodu se stále docela drží toho, že pokud něco nebo někdo vydělává peníze, tak se na to nesahá (byť jinak tam samozřejmě taky panuje neúprosná konkurence).
@BUMTARATA (09.07.2025 13:36): Istým spôsbom to aj celkom sedí. Sám viem, že som nakúpil hry, ktoré som nikdy nakoniec ani len nezapol... ale snažím sa toto nejakým spôsobom zmeniť. Najčastejšie je to ale počas zimného výpredaja, kedy skutočne nakúpim veci do zásoby, ku ktorým sa potom nedostanem. Ale hoarder som asi skôr na Epicu. Pretože ked dávaju hru zadarmo, tak ju zoberiem aj keď je to vec, ktorú si potom skutočne nezapnem nikdy. :D Ale to je aspoň grátis, ked nič iné. :D
@BUMTARATA (09.07.2025 13:36): už se mi to nestává. Teď už si před každým nákupem říkám, jestli to budu aspoň do roka a do dne hrát. Letos jsem ve slevách koupil 4 hry. Jednu mám dohranou, jednu rozehranou a další dvě si nechám na příští rok do výzvy, kam snad budou pasovat :) U bundlů musí aspoň jedna hra stát za ten nákup a brzký hraní, zbytek bejvá bonus.
@BUMTARATA (09.07.2025 13:36): jo, to sedí, taky to tak mám, ačkoliv já jsem ve fázi, že bych do konce života nemusel kupovat hry... tak jednou do roka se stane, že koupím hru nezávisle na cenně, kterou si vážně chci zahrát.
'Knowing Steam players are hoarders explains why you give Valve that 30%,' analyst tells devs: 'You get access to a bunch of drunken sailors who spend money irresponsibly' (PC Gamer)

"The amazing thing about Steam and its player base is that they buy games they aren’t going to play," says Zukowski in a new post (first spotted by GR+). "More than likely the person buying your game is not going to play it."

(…)

"Valve cracked the problem that Netflix was struggling with: how do you sell to people who have so much entertainment at their fingertips that they don’t have enough hours in the day to play and watch it all," says Zukowski. "Valve basically added infinite hours to a gamer’s day, it is a theoretical future day where gamers might someday spend hours playing your game (but let’s be honest, won’t)."

(…)

"If Steam shoppers were rational and only bought games they were going to play, we would sell a lot fewer games," says Zukowski. "Half this industry would be gone."

Osobně si ještě všímám jedný věci. A sice, že lidi nechtěj zaplatit plnou cenu za hru, kterou by jinak chtěli hrát, a radši nakoupěj (v součtu za stejný peníze) ve slevách hovadiny, z nichž většinu pak ani nezapnou.
80 %

Selhal jsem u bojovek, Ramireze a ještě u toho starodávného simulátoru.
60%, což odpovídá tomu, že FPS, mlátičky a online akce jdou úplně mimo mě. A to jsem ještě většinu hádal...
85 %. Ale u většiny jsem neodpovídal dle hlášky, ale zkrátka podle toho, že v otázce bylo tolik informací, že to šlo odvodit :-D
Váš výsledek: 100 % bodů Odpovídali jste stejně jako 1,79 % a lépe než 98,21 % ostatních čtenářů. 

Do a barell roll som dal educated guess, ostatné som poznal.
Váš výsledek: 90 % bodů Odpovídali jste stejně jako 3,69 % a lépe než 91,87 % ostatních čtenářů. 

Jeden překlik a jeden Ramirez :D
Váš výsledek: 85 % bodů Odpovídali jste stejně jako 4,80 % a lépe než 87,12 % ostatních čtenářů.
@Strady (07.07.2025 05:50):  Váš výsledek: 80 % bodů

Odpovídali jste stejně jako 5,87 % a lépe než 81,39 % ostatních čtenářů.

Hraní her je zřejmě váš hlavní koníček. Výborně se orientujete i ve hrách, které jste zřejmě ani nehráli. V rozhovorech s přáteli používáte výrazy, kterým „normální“ lidé vůbec nerozumí.
@Bursoft (04.07.2025 17:16): bohužel, toho se obávám. :(

A přitom je to nyní fajn vyladěný produkt. Hrozná škoda, fakticky jediná konkurence série Gran Turismo.
Chápu, že začátek nebyl úplně povedený, ale hejt byl úplně zbytečný. Poděkujme tzv. "hráčům" a YTúberům s negativními recenzemi kterými se to na internetu jen hemží, a to dokonce i 2 roky po vydání.