Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Závodní a simulátory

Když nad tím tak přemýšlím, tak jsem z leteckých simulátorů hrál jen dva. F-117A Nighthawk Stealth Fighter 2.0 a LHX: Attack Chopper. A zatímco z toho prvního si pamatuju jen to, že jsem byl pořád mrtvej, u LHX jsem strávil mraky hodin a byl jsem dokonce schopný chápat i plnění misí. LHX je i hrou, kterou bych rád ještě znovu rozehrál a dohrál, protože ty vzpomínky jsou opravdu silné. A asi by to byla moje graficky nejhnusnější dohraná hra vůbec :)

A později už jsem nikdy s ničím nelítal, protože jsem na to neměl PC. Líbila se mi recenze na Falcon 4.0, kterou jsem přečetl asi 10x a představoval si, jak to musí být boží hra. A pak už jsem na žádný simulátor nikdy nenarazil (když nebudu počítat půlhodinku ve War Thunder nebo arkádičky Plane Crazy či Airfix: Dogfighter).
@Red (16.03.2018 22:47): souhlas, na tom něco bude. Je pravdou, že hudba u EF 2000, F-22 ADF a TAW má svoje kouzlo. Je pravdou, že ta omáčka kolem kdysi dokázala přilákat mnoho zájemců o létání. Dnes jsou simulátory technicky dokonalé ale prezentace nulová. Nebo takoví Jane's u USNF 97, IAF, USAF a WW2 Fighters by mohli vyprávět. Nádherná intra, popisy misí, dramatická komunikace během letu....to se dnes téměř nevidí.
@Rapier (16.03.2018 22:31): Já bych řek že dnešní letecký simulátory jsou pro úzkou skupinu lidí a pro mě tak nezajímavé. Tím nechci říct že ty starší nebyly taky občas hardcore, ale prostě dávali laikům omáčku kvůli který to třeba na klávesnici bez naděje na dokončení mise každý večer zapnuli a jeli. K tomu TFX mě třeba dost vracela hudba.
@Richmond (16.03.2018 21:29): tak to znám. Když jsem viděl recenze na EF2 000 v Excalibru, Score a Levelu tak mě braly mrákoty. A později když jsem četl recenze v CD Klanu na F-22 ADF a F-22 TAW tak jsem jen tiše záviděl těm co to mohli hrát. To bylo jak narození Ježíše Krista. Událost století. :)
A kdybych dnes získal originálky (celé) EF-2000, F-22 ADF + TAW tak bych asi.....skákal radostí. :) Děsná škoda je, že mi už není těch let jako tenkrát když to vyšlo. No lepší pozdě nežli později.
Nostalgie je prevít. Na rovinu: DID kdysi udělali TFX, na který se dodnes pějí ódy. Dokonce i já jako člověk co to relativně nedávno (pár let zpět) zkusil v DosBoxu musím uznat, že to má na svou dobu neuvěřitelnou grafiku (na rok 93), příběhové mise, atmosféru, atd. ale prostě kvalit jejich pozdějších titulů jako je nesmrtelný EF2000 nebo F-22 Total Air War to prostě nedosahuje.

Popravdě řečeno, v mém případě, už je nemožné hrát např. Operation Overlord od Rowan Software (94) jehož profil tady stále chybí (já vím, napravím to již brzy začnu zase přidávat po večerech), protože doba prostě pokročila a člověk by musel být opravdu Velký fanoušek nebo Retro hráč aby si vůbec byl ochoten to pustit. Podobný problém bych dnes měl asi i s Falcon 3.0 (91), na který mnozí virtuální piloti vzpomínají jako na ten NEJlepší hardcore simulátor co kdy hráli. Člověk dokáže ocenit tu práci co s tím programátoři v té době měli a jak jsem někde nedávno slyšel (Dobrovský games Duna - Retro hraní) tak v té době se i grafika programovala, takže i grafici museli umět základy programování ale prostě tyto tituly beznadějně zastaraly.
Zahraje si je buď člověk co je kdysi dávno hrál a má na ně dobré vzpomínky nebo nevím, opravdu nevím kdo.
Na hře z takové doby musí být něco výjimečného, něco na co si vzpomenete i za 20 let a něco co dodnes ve všech ohledech kvalitnější konkurence nemá nebo nemá tak dobře zpracované!
V mém případě je to např.: dynamická kampaň v EF2000 nebo F-22 Total Air War, která mě dokáže k monitoru přikovat znovu a znovu, bez ohledu na fakt, že dnešní letecké simulátory jsou naprosto ve Všem lepší, tedy skoro ve všem (víme že?). :)
Můj největší zažitek byl z jedný VC Belgie kdy hustě pršelo a k mému velkému údivu začali oponenti hromadně havarovat a končit...nakonec nás dojelo 7. To třeba ve dvojce zažít nejde, ale je to hodně výjimečný.
@Crash (16.03.2018 21:01): Tak F1GP2 je určitě lepší a kvalitnější, to asi nikdo nerozporuje. První díl ale pro mě byl jako blesk z čistého nebe, když jsem viděl recenzi v Excaliburu a nemohl jsem pomalu spát, protože mě tížilo vědomí, že to jen tak asi někde neseženu. Pak, když jsem to sehnal, tak jsme to hrál strašnou dobu. Druhá díl už jsem pak si vyčíhnul a tenkrát to byla moje suveréně nejdražíší krabice na dlouhou dobu, stálo mě to 1599 Kč. Ale ten tištěnej manuál v češtině byl neskutečně skvělej a já vlastně už pak další díl ani nechtěl, protože dvojkou se mi splnilo vše. Takže houby nostalgie, i ten pvní díl se hraje pořád dobře, ale Grammond se postupně vylepšoval, no :)
Jo ten zvuk z hlavy jen tak nevyženu. To mi připomíná že jsem naopak chtěl zkusit nějaký novější díly GP :)
@rikuhahl (16.03.2018 12:26): @Richmond (16.03.2018 14:00): Mám to zrovna nainstalované, protože mě jednička minula a hrál jsem až GP 2 (a tam jsem toho najezdil požehnaně). A protože jsem nejenom tady na to často slýchával ódy, tak jsem to nahodil, ale obávám se že už je to fakt moc zastaralý. Tady mám fakt pocit, že u vás vítězí ta nostalgie, než že bych skutečně mohl říct, že stará závodní hra je lepší, než ty dnešní.
@Kwoky (16.03.2018 10:27): nejsem expert na automobilové simulátory ale výborné zvuky motorů (určitě jedny z těch nej.) má Forza Motorsport 6/7. Pokaždé když FM6 pustím dokáže mě zvuk motorů doslova přikovat do sedačky a to mám zvuk jen přes LCD TV. Mít tak pořádné bedny... :) I když nevím co by na to řekli sousedi. :)
Jaký závodní simulátor má podle vás nejlepší zvuk motoru? Znáte nějaký simulátor, který zní takhle? :)
Výborná zpráva po ránu pro všechny příznivce Sturmovika: 1C Games Studion, tzn. tvůrci novodobého IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad + IL-2 Sturmovik: Battle of Moscow + IL-2 Sturmovik: Battle of Kuban uvolnili konečně dlouho očekávaný a o cca 2 měsíce zpožděný update 3.001 a oficiálně tak uvolnili do prodeje IL-2 Sturmovik: Battle of Kuban (tedy už to není předběžný přístup).

A nejen to. S příchodem toho patche, který sjednocuje všechny tituly Battle of xxx na stejnou úroveň, tvůrci především nahradili starou dynamickou kampaň (na které se v minulosti sneslo mnoho kritiky za velké nedostatky v offline hraní) a nyní je nahradili novým pilotním kariérním systémem a tvůrci se dušují, že se pokusili vytvořit ten nejlepší single player zažítek co mohli. Nezbývá jim než věřit, protože kampaň by měla být založena na výborné offline kampani z Rise Of Flight (kde taky tvůrcům trvalo pár let, než nějaký smyslu plný offline obsah udělali).
Super je, že nyní se stejným pilotem můžete hrát dynamické kampaně ve všech titulech Battle of xxx, tzn. začnete v zimě roku 1941 a končíte kampaň na Kubáni v roce 1943 blízko Černého moře.

Až nyní lze tento nový Sturmovik vřele doporučit všech majitelům a zájemcům původního IL-2 Sturmovik: 1946 jako plnohodnotnou náhradu. Dosud byl Battle of xxx především MP titul jako dříve Rise Of Flight.

Více detailů zdeLaunched Battle of Kuban
@samorost (13.03.2018 19:10): to by me taky zajimalo na jakym stroji si to skousel protoze tohohle staryho sturma jsem hral taky uz davna na starym stroji a slo to a i multak po netu slapal , to musis mit nejaky opravdu uber stroj nebo jen integrovanou grafarnu?
@Rapier (15.03.2018 06:44): Mimochodem jak jsi zmiňoval to že máš rád ty němce, tak je docela náhoda že já je mám taky rád, nejraději v thunderu lítám s bfky nebo se Stukou a jak říkáš, s německými letadly se nedá moc dobře manevrovat (FWčka, heh), na druhou stranu bfka mají výbornou stoupavost a mírně lepší účinnost ve větší výšce, fwčka mají zas výborný motory ale nikdy mi to s nimy nešlo. Zároveň si mi připoměl výborný duel s hodně zkušeným hráčem ke konci hry kdy už nikdo jiný nebyl naživu. Já měl spit mk1 a on lepší typ bfka, mapa Norsko a asi pět minut jsme bojovali asi 500 m nad zemí, oba jsme měli minimum munice a tak jsme si navzájem dávali krátké žihadla. Ta bitva byla strašně zajímavá v tom že mi dokázal dokonale uhýbet tak abych si na něj nemohl vystřelit a dělal vynikající manévry kdy zaletěl za kopec a tam se zkoušel na mě otočit, já jsem se ale nedal a vždycky mu ten manévr vykryl tak že jsem mu letěl na čumák, ale tak aby se nemohl na mě vystřelit, takhle jsem se ho držel jak čert až se mi podařilo mu trefit alespoň olej což bylo pro něj osudné a spadl kvůli zadření motoru, což by jinak ještě vydržel, ale my jsme bojovali tak dlouho že jsme ty motory měli oba úplně vyšťavený, ke konci psali všichni do chatu jak skvělý to byl souboj a po bitvě mi napsal že to byl boj dvou kteří dobře znají svůj i nepřítelův stroj. :)

Ale je pravda že War Thunder je trochu jinde než ultrarealistické bitky v šturmoviku.
@Gordon (15.03.2018 00:34): jednoduše, v moderních letadlech máš počítače (to je taková ta věc na které hraješ :) ), laserové dálkoměry, radary, apod. serepetičky. To vše Ti usnadňuje míření a počítá predstřel, tzn. kam dopadne granát z kanonu. To vše se Ti zobrazuje na HUDu, stejně jako spousta dalších informací o letu a cíli. Režimy kanonu (radaru), např. pytel Ti umožňují jednoduše představit mušku tak aby granáty z kanonu dorazily do cíle ve chvíli kdy tam letadlo teprve bude. V 2sv. nic takového nebylo a tak si musel mít odhad kde posadit záměrný kříž abys trefil protivníka ve chvíli kdy jste společně v obratu. Je to ale vše o treningu.

EDIT: každopádně jsi dobrej min. ve WT.

Ono v tom Sturmoviku to není ani tak o tom, že bys něco netrefil ale ty toho druhého musíš zasáhnout tak aby spadl k zemi. Jen se trefit nestačí. :) Ideálně zasáhnout pilota nebo motor. Když protivníkovi ustřelíš křídlo tak je to asi taky OK ale obvykle ty letadla vydrží docela hodně. Ideální samozřejmě je pokud o Tobě protivník neví a máš ho jako kachnu na pekáči. Když jsem létal ve Sturmoviku s BF-109 tak ten není zrovna dogfighter na zatáčení, takže obvykle jsem uplatňoval taktiku boom and zoom. Z výšky se snést na kořist, sestřelit ji a nabrat opět výšku. Ono točit se spitem v BF prostě nemáš moc šance. Taky záleží na výšce, každé to letadlo podává jiné výkony motoru v různých výškách. Některé manévrují lépe jiné hůře. BF-109 je ještě poměrně solidní ale třeba polské 2 plošníky prostě v zatáčce neutočíš. Takže musím vymyslet taktiku jak na ně.
[neexistující příspěvek]: Jo tak s realičností na max věřím že to může být vo držku, ale přece jen si nemyslím že vyletět do boje a nedokázat si ani vystřelit když prostě víš že to je hra a že nepřátelský tým tam někde je mi přijde strašně lame. Pokud je ale v některých duelech fakt tak brán zřetel na přežití pilota, tak bych asi taky lítal jinak, btw v Thunderu dám ty tři sestřely ale dokonce zvládnu se vrátit na letiště (pokud neskončí bitva).

Mě to předměřování dělá taky problém když déle nehraju nebo jsem v letadle který je "těžký" resp. má strašně nakloněný čumák. to pak stačí aby cíl začal dělat ty slavné kroužky a vůbec se netrefím. :)
"(ono taky bez počítače, který Ti počítá záměrný kříž se střílí špatně)" - to nechápu... :D
@samorost (13.03.2018 23:46): a co přesně máš za konfiguraci smím li se Tě zeptat? IL-2 Sturmovik 1946 není zas tak náročný na HW, vždyť je to postaveno na stejném enginu jako IL-2 Sturmovik Forgotten Battles z roku 2003. Uznávám, že všechny ty patche vylepšili vodní hladinu a hlavně oblaka což má dopad na výkon GPU ale nemusíš si je zapnout v config.ini pokud nechceš.
@Rapier (13.03.2018 21:34): Tak můj PC starouš letos oslaví deset let, tak dlouho jsem ještě žádný bez úprav neprovozoval. :c)) Jakmile se trochu vyřeší na trhu situace s grafikami, stavím nové dělo a tam by mělo být vše samozřejmě bez nejmenšího problému. Pak Ti případně poreferuji, jak si v IL-2 Sturmovik vedu. ;c)
@samorost (13.03.2018 19:10): já byl vždy na modernu ale u IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles jsem online strávil stovky hodin ve dvou CZ virtuálních letkách, cca 10-12 let zpět. To byl jediný simulátor co mě dokázal odpoutat do moderny a vlastně také důvod proč jsem si nedávno zakoupil IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad + IL-2 Sturmovik: Battle of Moscow. IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Blitz Edition jsem získal na steamu zdarma jako majitel kdysi dávno koupené a nikdy neaktivované a nelítané IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover..... protože v té době jsem si od všech simulátorů dal velkou a dlouhou pauzu.

PS: už už jsem chtěl napsat, že nemohu najít Pacific Fighters ale on na databázi pochopitelně je! Na ten IL-2 1946 ti stačí poměrně slabý počítač. Nepotřebuješ nic extra, já to běžně hraji i na svém notebooku. Je to už hodně stará hra a i přes všechny ty patche (stále vycházejí od komunity) grafika je už za zenitem. To má ale výhodu v relativní nenáročnosti.
@Rapier (13.03.2018 10:33): Celou hru „IL-2 Sturmovik: Ultimate Edition” mám ze Score a kdysi jsem ji i zkoušel. Moc mi ale nešlapala, takže jsem toho nakonec příliš nenahrál. Ale nevzdávám to a jakmile postavím nové PC (snad již brzy), určitě si hodlám zalétat. Moderní stroje mě právě moc neberou, ale létání v prostředí první a druhé světové války mě vždy bavilo.
@samorost (13.03.2018 01:06): plastikové modelářství jsem také dělal a s svým způsobem stále dělám (historický wargaming). Tak jistě skutečná letecká esa jsou extra kategorie ale díky PC a leteckým simulátorům máš možnost zažít podobné pocity jako skuteční letci, s tím rozdílem, že Ti nejde o skutečný život.
Tchán mě vyprávěl o Pokryškinovi, právě na tu 2 sv. je nejlepší simulátor IL-2 Sturmovik: 1946, který obsahuje všechny rozšíření a obsah z IL-2 Sturmovik + IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles + IL-2 Sturmovik Forgotten Battles: Aces Expansion Pack + il-2 Sturmovik Pacific Fighters pro starší PC a kdo má novější PC může jit do IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad a novějších IL-2 Sturmovik Battle of Moscow a Kuban, kde již brzy vyjdou nové single player kampaně ala Rise of Flight a kde je obecně matematicko fyzikální letový model a celkově úroveň avioniky na vyšším levelu, než u staršího Il-2 Sturmovik 1946, což je pochopitelně dáno i faktem, že ve hře je podstatně méně pilotovatelných letadel.
Nebo si zájemce o druhou frontu může zvolit IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Blitz Edition.
@Gordon (13.03.2018 01:16): Určitě je v tom i pořádná dávka štěstí, to bezesporu. Tady si o něm počti alespoň to základní. Píšou tam i o tom, jak se v bezvýchodné situaci s hořící nádrží pokusil nasměrovat letadlo na nepřátelské pozice a během prudkého klesání se mu podařilo uhasit křídlo a poté ještě doletět zpět na základnu. Takže ano, to štěstí je potřeba. Jinak to byl ale skvělý letec, děda mi o něm kdysi vyprávěl doslova legendy.
@mazar1234 (07.03.2018 11:33): Přesně tak. Darkstar One i Freelancer jsem taky dohrál na myši a bez problémů. Já celkově nic jiného nemám moc rád. Joystick jsem měl tenkrát právě jen kvůli X-W:A a na nic jiného jsem ho nikdy nepoužil a gamepad jsem zkoušel několikrát kvůli Dark Souls a nikdy jsem nevydržel déle jak pár minut...
@Karasman (07.03.2018 08:53): Kým neprešli na ten XW vs TIE F engine, ktorý sa už nedal hrať ináč ako na joysticku tak bola myš úplne fajn, akurát trebalo zvýšiť citlivosť tak na 300% defaultu.
Na klávesnici sa ale nedali hrať, narozdiel od Wing Commanderov (1+2, Academy, Privater), ktoré zase naopak boli v pohode na klávesnici a na myši to bolo prakticky nehrateľné.

Obecne sú tieto vesmírovky na myši úplne pohodička, či už Freespace séria, Dark star one, Descenty (K+M), Freelancerovky (X série) atď.... až na teda tie novšie verzie Star Warsov a tiež novšie Wingcommandery (3+), ktoré prakticky vyžadovali práve Joystick.

@Rapier (06.03.2018 23:49): Já X-Wing i TIE Fighter taky odehrál na myši (několikrát) a musím říct, že tohle ovládání bylo naprosto super. Když jsem pak hrál X-Wing: Alliance, který vyžadoval joystick, tak už jsem si to tak neužil...
No já bych to zas nepřeceňoval, WC jsem dohrál před nějakými třemi roky včetně i těch dvou datadisků, takže řekněme, že si to ještě trochu pamatuji. Ne že by to bylo úplně casual a v některých misích se fakt člověk zapotí, ale nepřišlo mi to zas jako nějak extra "ultra nightmare". To takové Rapierovo dohrání F-22 mi přijde o třídu obtížnější.
@90210 (06.03.2018 22:01): bacha ty vesmírné simulátory jsou poměrně dost náročné. Obzvláště dokončit mise a přežít. Ne nadarmo kdo dohrál WC by měl dostat metál. Kamarád létal Tie Fighter a X-Wing na myši. Někdy to budu muset zkusit.
@90210 (06.03.2018 22:01): To byla ta lepší varianta. Mnohem horší byly simulátory které jsi začínal už ve vzduchu/ve vesmíru a po plnění všech objectives mise jsi věděl že nevíš jak přistát a tu misi dokončit:)
@Richmond (06.03.2018 19:17): Asi jo. Ja z vesmirnych simulatoru zkousel akorat X-Wing a nebyl jsem anis chopnej vzlitnout. Sipky ani klasicky uzivany klavesy nic, takze po 30 sekundach quit to dos. Tolik moje zkusenost s timto zanrem.
@Crash (06.03.2018 11:00): Tak to jsi úplný heli expert! Já byl v DI Hindu byl asi tak pár hodin před mnoha, mnoha lety zpět kdy jsem to marně zkoušel rozjet s 3dfx. A navíc jak jsi teď přiznal, tak jsi také expert na vesmírné simulátory. :)

PS: tak náhodou aby jsi neřekl, někdy okolo roku 2000, jsem hrál a dohrál Comanche Gold (což je finální verze Comanche 3) a mám celkem dost odlítáno v Enemy Engaged Apache-Havoc a Comanche Hokum.
@Rapier (05.03.2018 22:48): Já a heli specialista? To je nějaká mýlka, dohrál jsem Comanche 3 a jednu a kousek kampaně v HINDovi a to je vše. Navíc za posledních pět let jsem hrál ze simulátorů tak akorát Wing Commander, takže mé aktuální schopnosti odpovídají mé přezdívce. :)
@Rapier (05.03.2018 22:31): Náhodou duely ve warthunderu se základnímy dvojplošníky vůbec nezní špatně.

@Rapier (05.03.2018 22:39): Vesmírný simulátor?! Jestli tím nemyslíš obyčejný bitky ve vesmírmých lodích, tak by byla vynikající například výzva v Kerbalu: Dostat se co nejrychleji na stabilní orbitu, by se to natáčelo a časovalo třeba od zážehu rakety, (s prokázáním že fyzika není přenastavená) to by byla výzva! (pro mě ne, heh, já to zvládnu za pět minut jen s boostery na hliník)
@Rapier (05.03.2018 23:37): TVL oni tam dajú video z C64 hry ktorú som hral min. niekoľko desiatok hodín na tomto.
Načo HOTAS? :-D
Ale jasne, keď vyšlo Elite (to nové) tak bol všade zmieňovaný ten HOTAS za 30€, ktorý som si aj chcel kúpiť.