Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >

Project I.G.I.

  • PC 35
Takže pro velký úspěch píšu svůj komentář podruhé.

Tato hra je pozlacený pytel hoven, na první pohled vypadá hezky ale jakmile se ponoříte do jejho obsahu zjistíte že je to jen trapná, primitivní sračka a co že je hlavní směsí a složení toho humusu? Špatná AI, nepřátelské jednotky jsou naprosto idiotsky debilní, horší AI jednotek má snad už jen Diablo 3 ale to možná již blizzardu škodím. Tady se vám jednotky vystavují jako terče a pokaždé se nenápadně k vám točej zády, což by ani nemuselo bejt protože jsou stejně slepé jak hovado a nedokážou se často dostat ani přes teréní překážky.
Obtížnost této hry je velmi nízká a hra se dá projet bez sebevětšího zádrhelu.
-8 +8 −16

Ultima Online

  • PC 100
Z herního deníku:

Nebyl to zrovna nešťastnější den, zrovna jsem čekal v doprovodu dvou mých druhů před dveřmi elfské rady a čekal na přijetí. Prodlužující čekání poté co byl oznámen náš příchod neznamenalo nic dobrého. Seděli jsme v krásných vyřezávaných křeslech a u dveří si nás furt měřili dva stražní z elfské stráže, ani jsme nedutali. V hlavě se mi jen přejímala naše rozhodnutí. Sotva jsme se usmířili s Isharem a zaplatili pokutu kolem 30 zlatých za přepadávání a bitky s Isharskou stráží a obyvatel, za napomáhání útěku věznům a poskytování jim azylu i přesto že ze svých zločinů jsme se draze vykoupili něco stále smrdělo ve vzduchu avšak naše chuť pokořit Ishar byla silnější. Tenkrát jsem však měl jedno velké eso v rukávu a to spojenectví s Orky o kterém nikdo nevěděl. Přijali nás za vazaly avšak netušili jakou medvědí službu si tím vykonaly a ještě větší problémy. Získali jsme tak bezpečný úkryt včetně zázemí a nového sídla a pod praporem orků jsme mohli pokojně přepadat a drancovat Ishar, nenávist se tak již netočila čelem pouze k nám ale hlavně k orkům, kterým bylo stále vyčítáno že nás nevyženou a nedovolují isharské armádě a jejím dobrovolníkům konat spravedlnost.
Po chvíli čekání se konečně otevřeli dveře a byl jsem pozván na jednání ,nejdříve mi byly samozřejmě odebrány zbraně a já vešel před elfí radu. Velmi rychle mi však ztuhla krev v žilách. Byl jsem předehnán...ten slizký paladin Helmova chrámu, patolízal Isharu si tam již dávno spokojeně hověl a bylo jasné že celou dobu usiloval a přízeň elfů a jejich podporu pro Ishar. Nemohl jsem před ním mluvit otevřeně, ale ani hlasitě trvat na jeho odchodu, vše by bylo podezřelé..a tak po předání darů jsem vyjádřil že přicházíme v té nejlepší vůli, potřeboval jsem jistotu, že elfové zůstanou nadcházejícím událostem stranou a té se mi posléze i dostalo. Jejich mluva a pohledy nebyli zrovna příjemné, přeci jen. Není to tak dávno co jsme s nimi vedli válku a unesli jejich velkněžku, kterou jsme nakonec i zabili. Kdy jsme se proháněli a mordovali v ulicích Isharu a král Isharionu jen nečině přehlížel, což ostatně nahrávalo jen nám, jelikož elfové tak pocitili velkou křivdu a dali to teď Isharionu sežrat, nableskanej panák odešel s nepořízenou. Já sice také, ale mým vítězstvím byla pasivita elfů.
Když mě míjel ten nablýskanej panák nezapomněl mi oznámit, že přístup mě a mým kumpánům a orkům byl do Cyprony zapovězen. Cyprona jako druhé královské město samozřejmě klečela před Isharem a nic jiného se nedalo ani čekat. Tahle zpráva nebyla nic jiného než oznámení vytáhnout eso.
Po krátkém jednání jsem se hned vydal za orským šamanem Gobrugem, který si byl dobře vědom našeho společného vojenského potenciálu a oznámil jsem mu postoje Cyprony, ten to rychle řekl náčelníkovi Grusmhovi krve a začli přípravy na odplatu a na válku.
Skvělou příležitostí se stalo tažení Cyprony proti banditům čehož jsme neváhali využít. Ihned jsem varoval bandity a připravili lest. Potřebné zbraně a suroviny jsme poskytli banditům a zapasťovali jejich pevnost. Místo k přepadu jsme vybrali horský průsmyk.
Nebylo těžké zjistit detaily jejich výpravy oči a uši jsme již měli všude a kde kdo za malý finanční obnos nám prozradil kde co, lest byla připravena. Do pevnosti banditů vedlo úzké schodiště, které nahrávalo jen nám, neumožňovalo to využít početnější převahu cypronských a isharských, když začali dobývat pevnost a bandité je je odráželi, vpadli jsme jim do zad, bylo více než komické pozorovat jejich reakce překvapení. Když jsme začli masakrovat jejich lukostřelce a mágy kteří se drželi v zádu, válečníci a kněží vepředu ještě vůbec nevěděli co se děje, dokud jsme se pomalu nezačali prosekávat k nim, ale to již pro ně bylo pozdě. Když dorazila družina dobrodruhů tak se zastavila v povzdálí a celou situaci jen sledovala. Kolem pevnosti a v jejim okolí brzo zavládl chaos, jak se snažili rozprášená cypronská výprava uprchnout všemi směry. To však již z pevnosti vycházel velitel banditů a blahopřál nám ke společnému vítězství a my jsme si blahopřáli k válce proti Isharu po boku silného spojence Orků, který do ni byl zavlečen ani nevěděl jak.

Tak tohle panové ve wowku nikdy nezažijete, politikaření, pletky, války, intriky, výstavby měst a jejich dobývání i podlé zrady. Kde to ale zažijete? Na kvalitních RP shardech Ultimy online. Ultima online ,ač je to k nevíře, je ještě dodnes stále žijící hra a pro mě v mnoha oblastech nepřekonaná. Ještě dnes existuej spousta modifikovaných shardů fanoušků hry z nichž ty nejkvalitnější mají nálepku RP. Je to přesně to co jsem si dovolil úvodem. Malý kousek z historie cechu Bratrstva. Možná vás zajímá co to RP znamená je to prostě role play. V praxi vytvoříte si postavu určite ji jméno historii a cíle a dle teho pak vytváříte i svou hru a mluvíte a jednáte jen v rámci reálií světa, je to divadlo hrané hráči hráčům, které nabízí nekonečné možnosti a překonávají technickou stránku hry. Chcete si založit kult šíleného boha? proč ne buď prvním knězem který začne šířit jeho slávu a rekrutuj ovečky, ale brzy pocítíš konkurenci jiných kultů(hráčů), který nebudou váhat vás označit za heretiky a znepříjemňovat vám vaši činnost všemi možnostmi které hra nabízí(ať již lobingem a hráčů ve funkcích správců měst, nebo sháněním lidí do trestanecké výpravy, či rp pří o tom čí bůh je větší). Chcete být bohatým řemeslníkem jehož financování a dodávky zbraní jsou rozhodujícím jazýčkem na váhách v konfliktech? Nebo snad zlořád bandita či jen potulný žoldák snažící se v každém konflitku něco vydělát. každopádně každá z těchto možností várka zábavy a můžu vám říci že opravdu navykové. Hra tvořená hráči hráčům má prostě své kouzlo. Tento příspěvek není ani tak o Ultimě, jako právě o jejich modifikacích, prošel jsem si za ta léta sposty shardů jak českých tak zahraničních. Někde jsem byl drow, někde hraničář ve službách "státu" a jindy zase ten zlej bandita, který hledal bandu kam zapadnout a řádit. Ultima online respektive její free shardy, prostě vždy tvoří jinou a novou hru a ty rp vždy jen kvalitní, který přidává na zážitku a v podstatě celé je to živené z reálií a lore světa, který hráči tvoří jak svými činy tak i příběhy.
Ultima online je základem mnoha skvělých fantas-magorijních světů, které z původní hrou mají často málo co společného a přesto je to zábavné. Ultimě dávám 70 % jejímu odkazu 100 %
+15 +17 −2

Cortex Command

  • PC 90
Máte rádi sebepoškozování a sebemrskačství jako já? Herní obtížnost že do hry musíte zapojovat i prsty u nohou? Ne? Tak si polibte prdel, pro vás ostatní kteří jste si odpověděli ano a řadíte se tak mezi herní uchyláky, pro vás mám skvělou nabídku.

Ano správně! Jde vidět že jste inteligentnější než dítě předškolního věku, mou nabídkou je Cortex Command, ale co bych to byl začlověka, kdybych taky nenabídl kvalitní hru líbačům prdelí, pro vás mám zábavu zde, zatímco my ostatní, ti lepší a nadřazenější se pustíme do trošku vyšší hry.

Cortex command je poctivá, graficky velmi zdařilá pixelovka, která v sobě obsahuje mnohé a je mixem mnoha žánrů. Nejblíže je nejspíše hře Soldat říznutou Červy, zahrnující v sobě strategické, taktické a budovatelské prvky.
Jednoznačně mezi přednosti této hry patří, téměř dokonalý fyzikální model, který ač se to zdá k nevíře, se podílí na velké obtížnosti. Ve hře třeba funguje celkem dobře kolizní model a smrtící vám můžou být i ostatky oponenta nebo trosky zásobovací rakety vržené výbuchem vaším směrem. Srážka dvou robotů ve velké rychlosti bolí oba dva stejně, srážka robota s člověkem..co dodat...odpočívej v pokoji krvavý guláši. Fyzikální model ale také způsobuje nemalé potíže ze začátku co se týče pohybu po mapě, neboť každý pád,/skok z větší výšky jednotka pocítí na vlastních kostech, v případě robota..eee....dejme tomu hydraulice.
To však nejsou jediné přednosti hry. Celkem zajímavou a pro vás místy strategicky klíčovou záležitostí, je modifikace jednotek, vybíráte si typ a dokonce i zbraň kterou bude používat, takže nepřítele lze zaskočit nasazením těžkého kalibru či odolnějším druhem jednotky. Hra se čistě teoreticky dá hrát i jako real-time strategie, protože každé jednotce můžete dát díky celkem dostačující AI(dobře střílej parchanti) příkazy které začne vykonávat(bránit, těžit, útočit), zatímco vy si budete těžit v klidu zlato a posílat na frontu jednu jednotku za druhou.
Multiplayer pak rozhodně přidává na hratelnosti, ale proti ostřílenému vlku, který již získal cit pro fyzikální model, to rozhodně přidává i na obtížnosti.

podobné hry a alternativy:
King´s Arthur gold
Soldat
Terraria

Pro: grafika, fyzikální model, hratelnost

+10 +13 −3

Soulbringer

  • PC 85
Nikdo se k tomu nemá tak se tohoto úkolu chopím já a napíši koment k této hře. Protože si to určitě zaslouží.

Soulbringer byl svého času graficky velmi zdařilé rpg s celkem pro někoho zajímavým a pro jiného iritujicím soubojovým systémem. Průběh boje totiž spočíval v tom, že jste si předdefinovali údery a výpady dopředu a vytvořili si tak sérii kombíček dopředu a na stejném principu fungovala i magie. Tedy tento systém připomínal klasické pojetí jako u řady stolních her. V praxi však tahle komba byla celkem k ničemu, protože jste stejně raději spamovali údery jednotlivě, díky čemuž jste mohli reagovat na průběh boje a bylo to efektivnější.

Příběhová stránka této hry vůbec není špatná a celkem velkým spružením před postupně plížícím se stereotypem je získání zpět své Soulbringerovské pevnosti, kterou postupně zlepšujete jak získáváte zpět ztracené věci z jejího inventáře. Avšak poté opět začne přicházet zlý démon stereotyp, nebo ještě horší arcidémon stereorip?

Celkem zajímavá je magie, časté užívání kouzel vede k rozkvětu daného odvětví, což o to, na to jsme zvyklí z jiných her, ale zde tomu tak činíte vždy na úkor ostatních. Proto nikdy nemůžete být skvělým mágem ve všech oblastech, protože ty se furt mezi sebou perou a pokud chcete tedy udržet rovnováhu, stanete se jen obyčejný průměrým pouťovím kouzelníkem, jehož největším trikem bude zajíc z klobouku a nejčastěji užívaná magická formule abrakadabra....sice pak z nasranosti můžete zlikvidovat publikum firebally za to, že celou dobu vašeho představení jen zle bučeli, ale to bude tak maximální kouzlo na které se zmůžete..triky typu přeříznou asistentku či jinou půvabnou dívku z hlediště...na to rovnou zapomeňte.

Již jsem to nakousl výše, že hru časem nahradí úmorný stereotyp avšak i přesto se ve hře občas najdou velmi dobré lokace a dějové zápletky, které vás ze steráče často vytáhnou. Největším zlem stereotypu jsou lokace které jste naštívili jelikož jsou prázdné, jen chodíte před sebou vidíte tmu(dohled obdobný tomu z diabla) a jste pak vděčni za každého zapomenutého nepřátele.

Pro: grafika, občas děj a pěkné lokace, hudba, soubojový systém(+/-)

Proti: nízká viditelnost, soubojový systém(+/-), občasný úmorný stereotyp.

+26

Star Trek Online

  • PC 55
Kapitánův deník, hvězdné datum 2372
***************************
Den 1
Konečně jsem dostal vlastní loď! Podvádět u testů se vážně vyplatilo, ostatně stejně jako kapitán nic nemusím přeci umět, mám pod sebou schopnou posádku! Na mně jen záleží vyhlásit případně poplach a výsadek, pche! to je přeci triviálnost, jen si budu hezky hačat v křesle a tvářit se že všemu rozumím a zbytek bude kmitat za mě. Ostatně hned mám příležitost si to vyzkoušet, musíme dovést vulcánského diplomata na Vulcan. Avšak nabízí se otázka...doufám že moji důstojníci tu taky nejsou podvodem jinak by mohl být problém. Nuže hurá směr vulcán!

Den 4
To hovado sprosté! Nevzdělanec, vesnickej balík! Takhle mě znemožnit před celou posádkou, ukázalo se že navigátor je na tom ještě hůř než já! Už si i ve strojovně šeptaj co jsem to za idiota že místo souřadnice na Vulcan jsme doletěli do neutrální zóny! Kdo se má v té hvězdné mapě taky vyznat! Nesmím přiznat že nevím kde jsme něco si vymyslím...jasně tajná mise, čistě teoreticky bloudíme ale něco mi říká že štěstí je na mé straně! A podle výpočtů vědeckých důstojníků když najdem cestu správnou tak bychom tam měli být za sedm dnů.

Den 130
Dochází nám jídlo a pomalu selhává podpora životně důležitých funkcí lodi, posádka se mě furt ptá "když už tam budeme, když už ta tajná mise skončí?" Pomalu ke mě pronikají zvěsti že se chystá rebélie, kdybych jim řekl pravdu že fakt nevím a zadávám kurzy náhodně jistě bych byl už mrtvý a kdyby tahle zavšivená loď měla ráhno už bych na mě visel!
Ze všeho nejvíc mě však deptá poradkyně, ty její zasrané telepatické schopnosti! Bez své helmy z celofánu už neopouštím svou kajutu, vlastně ji už raději vůbec neopouštím.

Den 241

Konečně světýlko naděje, nevěřil bych tomu, že klingonské maso může být tak chutné, podařilo se nám zajmout civilní loď, její posádku jsme snědli a panuje hned lepší nálada. Sice hned něco začala mektat poradkyně o tom že to není humánní a je to proti směrnicím, ale k čertu s nimi! Když je hlad je hlad! Jejich navigátora jsem poručil dopravit do mé kajuty vytluču z něj správné souřadnice k Vulcánu a pak jej sníme taky.

Den 248
Konečně Vulcán! Na první misi to vůbec nebylo zlé! Hned co dám opravit zničenou loď poté co jsem ji navedl do mlhoviny plné asteroidů a doplním 70 % ztráty posádky můžeme svůj úspěch nahlásit flotile! ps: V prvé řadě sehnat schopného navigátora aby se mu nemusela stát tak tragická nehoda v koupelně, že omylem laserem udělá do pláště trupu díru o velikosti svého těla a ztratí se ve vesmíru.

Den 249 Konečně rozumím navigaci! Už je to veselejší a moc často se nebloudí, flotila si všimla mých schopností a zahrnuje mě veškerými úkoly! Ty vytěž asteroidy, tu ubraň planetu, tu odvez tu přivez.

Den 270
Ať už se jde celá admiralita vysrat! Nejsem žádná děvka ani poslíček, ty úkoly jsou tak ubíjející a frustrující ! Furt to samé v bledě modrých barvách! Přines to! Pak tohle! Kurva to jsem snad jediná loď ve flotile?! Samozřejmě chápu že jsem nejschopnější důstojník, ale s těmi nákupními seznamy to vážně už přeháněj!!!

Pro: Star trek, grafika, občas příběh, souboják zkopčený ze star fleet command, vesmírné bitky

Proti: vedlejší úkoly, pvp bez FL, velmi rychle se dostaví stereotyp, orientace v hvězdné mapě, pozemní bitky, AI

+67 +68 −1

Gothic II

  • PC 30
za nejdebilnější bojový systém a ovládání, kterého jsem byl kdy svědkem. Něco tak špatně nehratelného se vážně dnes už jen tak nevidí. 35 %
Bojový systém nesahá ani po kotníky mount and blade nebo Die by the Sword, co však je smutné že naprosto nefunguje, nelze sekat a uhýbat současně, nelze uskakovat výpadům do stran. V praxi sekej nebo se hýbej, prostě totální demence a absence štítu ve světě který vychází ze středověkých reálií to je vážně na pěst.Vše ostatní je ok, ale bohužel když někdo udělá po druhé stejnou chybu, lze mluvit o jisté retardaci vývojářů. Lituji dvou věcí samotné instalace hry a že jsem opět zkusil válečníka, opět následoval uinstal po hoďce hraní a myslím si že ani na počtvrté se přes tak dementní bojový systém nepřenesu.
-32 +10 −42

Resident Evil 2

  • PC 65
O něco lepší než první díl, avšak opět hra určená na konzole, která na pc ztratila i dost z hratelnosti, grafika svého času pěkná, atmosféra taky, ale prostě hra určená na plejna, u konzolové verze 90 % u pc 65 %.

Pro: grafika, příběh, atmosféra

Proti: lepší je konzlová verze hry

+5 +11 −6

Dead Space

  • PC 70
Dead Space je trošku zavádějící název a lživá reklama, ten vesmír je živý až moc! To za prvé, za druhé lepší a mnohem výstižnější by byl název: Údržbář deratizér aneb hra o tom jak dělat děvečku-negra negrovi. Protože celou dobu posloucháte sekýrování negra a běháte tam a zase zpátky, tu přitáhnout matku, jindy šroubek pak zas obtáhnout matku, promazat šroubek, tu spustit jinou blbůstku a po cestě musíte likvidovat veškerou faunu co potkáte, inu i tak jsem si užil pár hezkých chvil, ale lekačky jsou tak laciné že člověk už ví, rozhlídne se a a už vidí áá tamhle tudy to vyleze támhle to sundám, pak tu možná zabliká, nebo se spustí trapná hudba.
Výběr zbraní stojí za prd, nevím jak ostatní ale ja si na vše vystačil s kulometem a litoval jakékoliv jiné koupě, takže zábava v arzenálu tu a tam, můj jediný spolehlivý arzenál je moje mašinkagunka.
Hra rozhodně není špatná, trochu dojem jen kazí předvídatelnost a za každou cenu se nechutně podbízející a vlezlý pokus o atmosféru, který vážně troskotá již v prvních minutách hry, když jsem zjistil že všechno co jsem potkal se podobá jen mým bejvalkám a z nich šel strach jen při pronesení slůvka odcházím.
Fyzika to už je vážně na pováženou a je vážně trapná všechno kopete před sebou a trapné skoky ve stavu bez tíže to jsem se musel zasmát, páč váš panáček si vybírá kam skočí, pche! Ale i tak se jednalo o příjemné zpestření údržbářských prací. Obtížnost hry je nulová což považuji asi za největší škodu, zbytek jsou víceméně věci co se dají vysát ústy a spolknout, ale ta nízká obtížnost vážně zamrzí 70 %

ps: matadore to ti nevěřím že si vedeš herní deník :D

PSS: slovo negr nehodlám mazat, pro vysvětlení, nejedná se o žádné rasistické označení černocha, slovo negr vzniklo od španělského negro "černá" a je to historické označení pro africké obyvatelstvo tmavé pleti, stejně jako my máme ČERNOch, tak oni užívají Negro, Negr, proto na tom neshledávám nic špatného, v té vaší zmatečné logice tedy ČERNOch musí naprosto urputně rasistické označení! pfuj! Nehodlám tedy do toho komentáře nějak jinak zasahovat než pod pohrůžkou banu.
Jestli má však někdo stále pocit že je to rasistické doporučuji jedno, čtěte víc.
+1 +9 −8

World in Conflict

  • PC 35
Dlouho jsem se nerozmýšlel, jestli mám psát další komentář kvůli vašim negativním reakcím, protože bavit vás mě stále baví. Tak jsem rozhodl vás opět potěšit svým skvělým pisatelským umem. Původně jsem chtěl psát celý příspěvek v oktině a daktylu, ale pa jsem se rozhodl, že vzhledem ke dramatičnosti celé hry bude lepší když část příspěvku budu psát formou anglického sonetu a budu moci tak na tvrdo dokázat, že Willi roztřesený kopí je proti mě literární shit!

Na topole pod večerem 21:00 Evropského času; Máchovo jezero...

Nechoď dcéééro, nechoď k vodě
tu máš vem si gamesku
přestań se tak tvářit bledě
jdi zkusit tu blbůstku

Vzala dcééééra ručkou hbitou
vzala se hrou dévédé
s rychlostí ji vlastní, vžitou
jak nejlépe dovede

Roztáčí se lajzrový kolovrátek,
spřádá hru ji do klína,
"Snad nebude to pytel zvratek"
Řekla si malá dívčina

U lavice dítě chřadlo
z plna hrdla křičelo

"co je to za zku*venou demenci!
rozkřikla se ústa něžná
"vždyt ai nemá žádnou inteligenci!
ta hra je shitty, to se hned pozná"

"obtížnost je jak pro blbé nány!
tohle to nemá obdoby
celý ten systém je prostě vadný
jak obsah noční nádoby

Zlostně mrskla ručkou hbitou
mrdnuvši hrou do kouta
otřela si svou tvář zblitou,
Šla vodníka vošou...se k jezeru vykoupat.

To že je hra, tenhle kvas?
vždyť křivý ústa, láme vaz!

Shrnuto podtrženo, hra vás po loadu mise vyzve k akci "press any key to continue", to vám k dohrání misí kvůli tristní obtížnosti hry stačí až dokonce. Grafika je průměrná, atmosféra slabá, hratelnost nulová, AI uráží intelekt každého hráče, nechápu jak je možné v 21. století abynepřátelská pěchota bez těžkých zbraní kličkovala mezi mými BVB a naskriptovaně se pohybovala po mapě neschopna reagovat na jakékoliv změnyV praxi, stojíte s pěti bvp v jednom bodě vyběhne na vás pěchota, která si v pohodě svým tempem jde na svůj cíl, kašle na to že proti bvp nemá zbraně a už úplně kašle na to, že se nemá za co krýt, prostě normálka po asfaltové silnici jde a na vše ostatní kašle. Takovýhle fail se nedopustila ani tak špatná hra z 90tých let zvaná close combat! Tam když jste prostě dali rozkaz zaútočit pěchotě na tanky, tak vám ukázali prostředníček do ksichtu a řekli: "Jdi debil? Puškou proti tanku? Co tím do "pytle" sleduješ! Vrať se na akademii, hovadoVulgarita je záměrná, chtěl jsem co nejlépe nastínit situaci jak by reagoval takový běžný voják v bojovém prostředí." Vzhledem k tomu že se WIC tváří tak seriózně a pak vzápětí pošlape jakékoliv principy válečných her a s celou "racionalitou" tohoto žánru si vytře konečník, opravdu mi z toho bylo špatně.

Tohle vydat v 21. století chce mít vážně odvahu, nebo nemít rozum. Jak jsem se již zmiňoval obtížnost je nulová a to i na obtížnost hard, která jen je garantem toho, že sestřelíte víc "kachen" k tomu samozřejmě ještě přispívá totálně špatné nacriptování celé hry a bitvy ze kterých úplně cítíte jak vás nechává hra vyhrávat a z toho je mi vážně, vážně šoufl. 35 % za snahu.

Jako kvalitní alternativu doporučuji: Close combat(strašnej shit ale o proti tomuhle zlatá hra) a Combat mission.

PS: jestli jsem někoho komentářem urazil, ať mi pošle MP sporné pasáže smažu.

Pro: Uvědomíte si kvalitu strategií 90 let.

Proti: AI, tupé nacriptování map, obtížnost ala ať si nezlomím nehty

+7 +18 −11

SimCity

  • PC 90
SimCity: Svého času high-tech špičková hra, jak po grafické stránce, tak po hratelnosti a jak již bylo zmíněno, je opravdu revoluční, tahle hra neodstartovává pouze sérii SimCity, ale taktéž hry Theme.... od Bulfrogu a Tycoony od Chris Sawyer. Které se liší jen soustředěním celé hry na různé mikromanagmenty. Zatímco ve hře, theme hospital, je vaším úkolem provozovat a vystavět super nemocnici, v Tycoonu Deluxe(které je celé sérii Sim i graficky nejblíže), jste zase soustředěni rozvoj infrastruktury a obchodu a konečně ve hře Tropico pak na budování městečka na ostrůvku. To vše však již SimCity v základní zjednodušené formě obsahovalo, včetně nároků a požadavků obyvatelstva(v případě theme a tycoonů potřeb zákazníků), které se někdy neváhalo pustit pod tlakem frustrace z vaší neschopnosti do vašeho města, které jste tak pracně budovali.

Hra mi v 90. letech minulého století nabízela neuvěřitelnou hratelnost i zábavu, stupňů obtížností je několik. Ta nejvyšší sebou přináší často až několik katastrof v řadě a světě div se, pro mě bylo SimCity zábavnější než SimCity 2000, které sice sebou přineslo plastickou mapu, ale byl jsem v ní zklamán grafikou(zní to neuvěřitelně, ale o proti jedničce ano!). V jedničce díky technickým nevymoženostem dnešní doby, byla až symbolická, ale nejspíše v tom spočívala její genialita pro mysl dítěte, protože vše ostatní se dokreslilo fantazií samo, neboť grafika byla vyváženou rovnicí mezi abstrakcí a ztvárněním "empirické reality", která přesto dávala vašim receptorům dostatečný prostor pro subjektivní interpretaci za tuhle větu bych se zastřelil :D. Zcela jistě nejsem jediný kdo si toho všiml a vnímá to tak. Spousta lidí si stěžuje, že bijákům 80. let a hororům vzal hororovost digitální vyčištění obraz, ukradl jim všechnu atmosféru. Věřte nebo ne, takhle to u mnoha lidí funguje i u her.

Na celé sérii SimCity je vidět i kus historie, schválně zkuste si jen tak pro sebe proklikat jednotlivými "díly" této série.

Pro: vše

Proti: co chcete vyčítat dějinám?

+17

Quake

  • PC 90
V herní kultuře, existují tři fenomény na poli FPS. Tou první je Wolfenstein 3D, který byl průlomovou hrou a zaspal se do herní historie, druhou ač prostou kopií a klonem wolfa byl Doom, jeho úspěchem byla popularizace FPS a první FPS hra s možností multiplayeru. Tou třetí, po Wolfovi nejvýznamnější je Quake, který byl první skutečnou 3D FPS a odstartovává herní 3d revoluci.
Svého času nejlepší FPS, které kdy bylo, překonává předchozí a inovační grafickým pojetí vytváří 3d revoluci. V Čechách však v té době měl málo kdo na tuto hru Pc sestavu, protože sebou přináší i nároky na grafické karty a Pc sestavu celkově, zde více méně stále žil Doom.
Technologickým pokrokem k Penťákům dvojce, však nezávratně klesá cena grafických 3d karet, procesorů a hardwaru celkově, což způsobilo i větší dostupnost pc. Už žádné 2000 kč za 4 mb ram paměti do vaší 486. Naval třicet táců na penťáka II táto, jinak přísahám bůh zřeknu se tvého jména a nerozšířím tvůj rod! Tenkrát to na otce udělalo velký dojem, po týdnu když jsem již opět mohl chodit, jsem to zkusil již jinak, přes maminku a hle! Brutální násilník byl pokořen, něžností a mateřským pudem mé drahé milované maminky, která zcela jistě kdyby věděla, jaký že synáček jí to vyroste, tak by to dopadlo úplně jinak a nechodil bych ještě další týden, avšak tenkrát bylo rozhodnuto moudře.. Quake tatíček všech 3d her(jehož herní revoluce proběhla ještě pod systémem DOS!) se brzy rozprskl po všech monitorech těch movitějších, či pracovních PC(tehdy se to ještě vůbec neřešilo) a tak tu a tam postupně začal prosakovat do tehdejší ještě témeř neexistují komunity i zde.

Dnešnímu hráči nemá Quake ani co pořádně nabídnout, pokud se však chcete projít muzeem herní revoluce a vývoje, Quake si rozhodně zahrajte, zjistíte, že v mnohém naplňuje standarty dnešních her. Svého času létakrišny 2541 byl však Quake perfektní hrou, které vážně nebylo co vytknout.
+35 +39 −4

Diablo III

  • PC 45
Tak a je to tady! Do třetice všeho dobrého a zlého! V tomto případě tedy zlého a to ne ve smyslu ďábelského, ale špatného. Jak se říká mlčeti zlato,mluviti stříbro, ale jelikož komoditní trhy teď jednoznačně válcuje vzrůstající cena stříbra, tak já to na ten blejzárd prásknu! Tamním chlapcům vážně přeskočilo v bedně, už jen proto že demíčko téměř neexistuje, dlouho jsem se sháněl už po demíčku této hry se skvělou(marketingovou!) pověstí a je mi jasné proč nebyl v případě dema vydán veřejný release, místo toho se beljtzard chová tak ultra sektářsky a uzavřeně, že demíčko sehnat je nad lidské schopnosti, ale popravdě řečeno tuto taktiku chápu, jelikož v jiném případě by těžko šlapali v prodejnosti na paty Mincraftu(nutno podotknout že i tato statistika je podvodná, znám spoustu hráčů WoW co Diablo fasovali zdarma= další důkaz "kvality hry"),protože by každej viděl jak ta hra skutečně špatná a průměrná je. Upřímně je mi líto všech podvedených hráčů, kteří své koupě litují. Každý totiž ví že seriozní vývojář se nechová jak cikán se skořápkami na trhu, ale umožní hru všem vyzkoušet, nikoliv prodávat zajíce v pytli, v případě blejtzárdu pak podvodné kouzelné fazolky.

Po sehnání demíčka, jsem si musel sehnat plnou, protože jsem nevěřil, že tohle je dia 3, žel bohužel je. Nevím co vývojáři téhle hry celou dobu dělali, ale je přinejmenším zcela patrné, že vývoji věnovali minimum času, jinak by to nedopadlo tak neskvostně. Kvalitou to odpovídá o něco horšímu Titan questu a to i po grafické stránce vypadají téměř jako dvojčátka, siamská pro někoho rozkošná pro někoho nikoliv.

Grafiku považuji za hromádku neštěstí celkově ta stylizace...no nevím...když jsem čuměl na pohádkové domečky v první vesničce ala WoW, lehce jsem se pousmál a zkoumal každý detail, té "malebné" vesničky, nemusíme si nic nalhávat obrázky od Lady mají mnohem větší uměleckou kvalitu, ale pozor tímto to vlastně jen začíná a přichází grafická trapnost ala trapnost aneb diskotéka pro epileptiky, nepřátelé lítají tisíc metrů tam, pak zase zpátky, jedním úderem podpořeným silným výkřikem pokosíte kde co za doprovodného blikání podivných světel, jejichž zdroj vám je vždy záhadou. Tenhle pokus o epičnost, bohužel je jen velmi ubohým patosem a působí spíše komicky, ještě vtipněji snad působí vtipnost AI a tak na oko bijící naskriptovanost, zkuste se někdy zastavit u jednoho neškodného monstra a nechte jej dělat svoji práci, zjistíte totiž že všechna jsou skutečně slepá!!!! Jak jinak si vysvětlit to, že do vašeho charakteru z pravidla 1 až 5 bochne, pak odejde na vzdálenost pár metrů, postaví se k vám zády chvíli se tupě rozhlíží a pak zopakují celou akci a takhle to dělají do nekonečna. To že jsou všechna slepá je tedy naprosto logický závěr, jelikož se nejspíše vážně orientují jen podle smradu vašeho charakteru a zvuku, jinak je tento fail v 21. století herního průmyslu naprosto nevysvětlitelný, či nehorázná drzos! Opravdu mi chcějí blejzardi tvrdit, že v 21. století nejsou schopni porazit AI z 80 let?!

Po mnoha podobných zjištění jsem si musel vážně zodpovědět pár zásadních otázek. Má nás blejtzard za nemyslící idioty, nebo je skutečně cílová skupina hráčů mezi 10 až 16 rokem? Odpověď zní: ďůd nejspíše ano. Celá hra tak na mě působí jako laciný trik, kdy polonahá asistentka(efekty, trapná, epičnost, výbuchy) se za každou cenu snaží odpoutat vaši pozornost, aby mezitím mág provedl svou iluzi, tedy v tomto případě jak vytáhnout nepozorovaně prachy z peněženky a přesvědčit vás že to za to stálo. Prostě jen další cikánská(od slova cikánit) obchodní praktika blejtzárdů.

Dalším nesporným faktem, je opět výjeb s hráči a další výjeb s jejich intelektem, přes všechny ty sladké řečičky o zabezpečení hry vyžadující neustálou online přítomnost při hraní, aby hráči neměli možnost hacků, podvádění na burzách s itemy, všechyn tyhle řečičky byly lží. Nejen že si po serverech blizzardu vesele pobíhali nesmrtelní mágové a barbaři(kvůli kritickým bugům), nejen že Čínani úspěšně duplikují itemy, kradou se vesele accounty apod. Cílem blejtzárdu, bylo jen přinutit hráče zapojit se do jejich komunity aby stoupla cena jejich společnosti a akcií nic víc, nic míń.

Třešničkou na dortu je pak Demon Hunter se svými kušemi opakovačkami + s nekonečnem munice? jáááh tady něco vážně smrdí! vážně, ale jelikož jsem se byl sprchovat a svěrače mám na tom správném místě, jsem si jist že já to nejsem, nechápu proč tomu Demon Hunterovi nedali jako zbraň vysavač působil by stejně trapně a to včetně vzhledu charakteru, doslova vypadá jak přiteplený teenager z twinlingu či jak se to jmenovalo a jestli že v případě De Huntera člověk nemusí mít až tak jasno, tak u mága má, 100 % buzna.

Inovační prvky, řekněme si to upřímně, selhaly ve všem, nic nového pod sluncem. To co ohlašovali autoři jako téměř revoluční průlom, nebylo nic jiného než slabý pokus o klon Noxe, ale i to zpackali a to včetně neustále buzerace logu a býti online, přičemž z této buzerace, stejně jako neustále buzerace vašeho chování pro hráče nevyplývá žádný profit. V případě porušení pravidel blejtzárdu vám hrozí ban. Ban na hru kterou jste si koupili za vaše peníze, nemožnost hrát single? DŽÁÁÁHH...

Nuže podtrženo a shrnuto,včetně předkožky, verdikt zní jasně:Diablo 3 je jako pohádka O Pejskovi a Kočičce, jak vařili dort. blejtzárdi naházeli taktéž do hrnce mnoho a mnoho dobrot tu trešničku aby získali přízeň komunistů, tu modrou vlaštovku aby pravičáků, tu teplý char z twilignu, špatnou ai aby to mohli hrát lehce i děcka a teenky atd. atd. jako výsledek z toho nemůže vyjít nic jiného a stejně jako v pohádce taky nevychází. Tedy blejzard nám navařil průměrný shit, který sní každý, ale jen málo kdo si na tom pochutná. Jejich snahou je se trefit do chutě všem a tak nám s dortu vážně zůstala jen nevábná kaše, průměrné chuti, která zažene hlad, ale nenasytí.
Diablo 3 je naprosto průměrná hra s lehkým podlejzavým úsměvem a krokem k hráčům WoW, což nezachraňuje ani pokus o klon Noxe, tahle hra nikdy neměla ambice být něco víc, průměrnost byla jejím cílem od počátku a autoři zcela jistě dosáhli svého, gratuluji: 45 %

Vřele doporučuji tuto hru nekupovat, je to otázka krátkého času kdy se bude prodávat za 200 kč jako příloha ke scorečku a má to i svou výhodu k průměrné špatné hře dostanete, o něco lepší časák. Já osobně s napětím očekávám otevřenou betu Path of Exile, která již teď vypadá lépe než Diablo a dovoluji si říct že ač se jedná o betu, už teď je na tom po technické stránce mnohem lépe.
PS: SLABĚ PRŮMĚRNÁ!
Kvalitní názor

edit: hodnocení změněno na 45 % za tragickou AI a za urážení a podceňování intelektu hráčů v každém aspektu této hry.

Pro: cením si snahy o klon Noxe, rychlý uinstall, stále lepší než koukat do zdi

Proti: ve výsledku jako dort od Pejska a kočičinečky, mnoho dobrot semleto do wtf průměrné kaše

-8 +16 −24

Call of Duty: Black Ops

  • PC 35
Pro mě jakožto milovníka adventur, byl Call of Duty: Black Ops povinnost. Avšak už při prvním nahrání mě zarazil interface. No nic řekl jsem si a hru spustil. CODBO je experimentální adventurou, se kterou se vždy se skupinou vojáků snažíte dostat do určitého naskriptovaného bodu a z něj pak zase o kus dál. Po pěti minutách jsem si řekl, tohle že má bejt kvalitní adventura??? Vždyť tu nejsou ani žádné dialogy, má to žalostnej děj a vůbec člověk nemá ani blbej inventář! Tahle adventura mě velice zklamala. Graficky je ta hra pěkná to jako jooo, ale ani to prostředí mi nesedlo a to pak už nezachrání ani pěkná grafika. Nejvíc mě mrzelo, že postavy které vás doprovází jsou anonymní, nehodí hlášku, nepokecají s váma, prostě jen povrchní charaktery, které vůbec nejsou propracované a vlastně člověk vůbec nechápe proč tam vůbec jsou.
COD je ta nejhorší adventura jakou jsem kdy hrál, tedy hned po Diablu 3, ve které se jen bezduše střílí a celý kouzlo adventury je tu tam. Pro mě vážně velice nezdařilá experimentální adventura.

Pro: grafika

Proti: absence dialogů, inventáře, slabý děj, odfláknutá adventura.

-9 +7 −16

Resident Evil 4

  • PC 55
Prezident Elvis je celkem zdařilou herní záležitostí, ve které hráč ocení hlavně kvalitu textur země a to pokaždé jakmile se začne válet držkou v blátě. Vedle této nesporné kvality, se však ve hře vyskytují i jiné a to jsou kvalitní plošně klonovaní záporáci, ostatně jako v každé jiné hře, kteří se podílí na perfektní, místy až hororové, hutné atmosféře, ke které svou mincí přispívá i omezený pohled z poza ramínka našeho krásného aríječka, jež vybaven zbraní a glejdem v papírech s povolením zabíjet si pročišťuje cestu, s prostitutkou na krku, jednotlivými lokacemi.
Co mě přeci jen ale trošku na této hře mrzí, že nejlepší hřiště je to první, tedy vesnička s přilehlými lokacemi. Skromná tvrz vyšinutého zmutovaného mrzáka mě zrovna extra nebrala. Trochu mi i vadilo to lehoučké herní trapně zasrané klišé, jednoduše řečeno, když jste našli na po hromadě kopu nábojů, granátů a dalších moc pěkných hraček, věděli jste že za těmi dveřmi, před kterými se tak náhodně povalovaly, rozhodně nečeká děda mráz s cukrovým.
Musím se zármutkem v srdci a se slzami v očích uznat, že konzolová verze o proti przněné PC verzi je stokrát lepší. Až tady budou konzolové hry, rozhodně té verzi na PS napařím 90 %, ta na Pc zasluhuje poctivě vydřených 55 % která místo hororového zážitku přinesla tragický.
-6 +5 −11

Prototype

  • PC 0
Ne, prototype není špatnou hrou, to rozhodně ne, nerad bych totiž křivdil všem těm špatným hrám, které by se vedle téhle hromádky ptačího trusu mohly cítit oprávněně uraženy. Prototype je skutečně o kapánek horší než jsou špatné hry.
Jestli ve hrách něco nesnáším, je to tisíckrát dokola opakující se epičnost, co to do prdele je, možná říkáte si a já vám odpovím. Epičnost je shit, potřebují to hry, které se snaží tímto makeupem zakrýt jak moc ošklivé a špatné jsou. Kvalitní hra nějakou zasranou epičnost nepotřebuje. Mistry v tomto mazání hoven po monitorech jsou dnes asi hošani z Bioware, když vám někdo řekne, že při hraních jejich her se ponořil do děje, jistě chápete kam tím mířím a není to vůbec pěkná představa.
Stejně tak špatné hry jako ty super-ultra epické, jsou hry bejovky(Michael Bay), tedy hry které vsází na to, že svou dějovou prázdnotu a celkově špatnost schovají za tunu efektů, doufaje že člověk dostane epileptický záchvat a neprokoukne to pozlacené hovno, čím víc epileptický záchvatů, tím přeci kvalitnější hra!

Prototype originálně si bere z obou hromádek těchto trusů, znamenitě je ale přežvýkává v diamantový výkal. Rutina a nechutně nudný stereotyp, začíná již pouhým zvolením možnosti nové hry a co tedy zbývá? Ano Epika! Efekty! bÓOOM tam BÉÉÉM tady, pro mě trochu málo a navíc jak autoři na sebe sami práskli, jedná se pouze o prototyp..pche!
Ze soucitu 20 % a ještě si rozmyslím jestli tomu nenapařím nulu

o 0,001 vteřiny později...
Edit: rozmyšleno 0 %

Tuto hru doporučuji všem svým nepřátelům.
-11 +11 −22

Age of Wonders

  • PC 100
AOW je výborná tahová strategie, která stařičký koncept rpgček a tahových strategií posouvá někam dál. Svými inovacemi posunula celou Vlaďku o něco víc a ihned tyto malo-revoluční vychytávky začali do svých konceptů her implementovat i ostatní vývojáři, například v každém HOMAM od čtyřky nahoru je inovační kousek z AOW.
Hra směle překonala má očekávání a z podobných strategií u mě hraje prim. Tato hra je mixem civilizace(výstavba měst, výzkumy kouzel) a HOMAM, kterému natrhla žezlem anál na celé čáře.

Takže sbohem HOMAM, nový král přišel, který tě překonává ve všech kvalitách i v délce penisu, nezoufej, vyjdou jen dva díly a ty se pak pokojně vrátíš tam, kam již dávno nepatříš, na svůj trůn.
Graficky se hra opravdu povedla, po hratelnosti je taktéž super. Zde musím vypíchnout, že se svým hybridním modelem tahů, člověka v singlu ani v mulťáku nezklame(tahy probíhají současně), ale člověk má možnost hrát i klasickým způsobem na střídačku. O proti jiným podobných tahovkám je zde kladen větší důraz na magii, než hrubou sílu a mana je tak cenou komoditou a strategickou surovinou a to hned z několika důvodů. Manu vás stojí vývoj nových kouzel a samozřejmě je krmivem pro vaše suprácká kouzla, kterými nebudete šetřit ani na taktické mapě, ani v boji, kde samozřejmě vedle magie svou roli sehrávají i vaše jednotky. Podobně jako v disciples vaše jednotky získávají levely a díky tomu i další dovednosti, stejně jako váš hrdina, který je taky na bojišti přítomen.
Co však v této hře vážně potěší jsou vztahy mezi ostatními rasami, některé k sobě mají blíže a jiné dále, stejně tak je fajn, že existuje nástroj jak si nepřátelskou populaci k sobě naklonit a tou je vyhnat ty hajzly z města a natahat tam svoji pakáž :D.
Za velmi velké pozitivní plus považuji diplomacii. Ano slyšíte dobře, diplomacii. V Homanech se s ní neobtěžují, ale zde je tak propracovaná až mi z toho Mort přecházel kolem. Můžete uzavírat spojenectví měnit državy a pod. vše je samozřejmě ovlivněno opět vztahem ras. Takový spojenectví mezi elfy a nemrtvými, není zrovna košer a můžu vám rovnou říct že takový pokusy by byly stejně zbytečné, jako když se Avraham Stern, židovský sionista pokoušel dojednat spojenectví s Nacistickým Německem a zapálit nacisty pro myšlenku vzniku Izraele a společném boji proti Britům.
Nuže, nezbývá mi nic jiného než vám tuto hru doporučit, pokud jste již vyhaslí fanatici HOMAM, hru rozhodně oceníte.
+9 +11 −2

Reprisal

  • PC 80
Osvěžující hra, jak lehký déšť v parném horku. Nutno uznat, že autor popisku k této hře vše dokonale, super bombasticky shrnul, takřka jedním vrzem bez ochrany a nám ostatním, těm méně cenným nezbývá, než obdivovat jeho velikost,um a krásu, jakým se tak náročného úkolu jako je přidání hry do DH ujmul. Bravo!

Reprisal je vskutku svěží záležitostí, retrem a to jak po grafické stránce tak vizuální. Celý projekt údajně vznikl náhodou, když si zraněný designér a grafik hry léčil svou zlomenou čelist, tak si údajně krátil chvíli tímto projektem. Je stále zábavné vaše maličké vesničánky vést na smrt pro slávu kmene a čest. Po čase se hra samozřejmě může zdát stereotypní, ale jakmile přičichnete k apokalyptickým kouzlům, sranda je opět na skladě. Takovou potopou můžete vyhladit celé národy a uznejte sami, genocida celých národů, jedním kliknutím myši? To zní prostě košer! Reprisal je podle mého názoru hra která nedokáže zabavit na celé hodiny(i když..:D) ale pokud si ji budete servírovat po kouskách, jen tak váš zájem nevychladne. Na oficiální stránkách hry je možno vyzkoušet si demo online.
Každopádně rozhodně neklikejte zde, protože odkaz na demíčko je tady.

Pro: všech sedm pádů slova Retro

Proti: po čase se může dostavit stereotyp, možná hra pro fajnšmejkry/shitaře

+2 +4 −2

Mortal Kombat

  • PC 75
John Lenon, Mahátmá Ghándí, Martin Luther King asi nebudou potěšení následujícími řádky, nebudou totiž o volání po rovnosti a bratrství bez rasitických předsudků a pohlavní diskriminace, ani po míru mezi národy, ale budou opěvnou ódou pro radost z násilí a cákanců krvek, kterých je tato hra plná. Bolestivé skřeky, které bojovníci vydávají jsou rájskou hudbou pro ouška každého sadisty či jiného člověka a uznejte sami! kde jinde můžete beztrestně utřískat ženskou k smrti, než v této hře! Tedy pozor šovinisté si taky přijdou na své a celá banda úchyláků s nimi.

Hra mě tedy velice bavila a mortal kombat to není jen hra ale životní filosofie!! !!! !!!
Na svou dobu výborná bojovka jak po grafické kartě tak zvukové(rájská hudba..)
Víc snad ani o této hře není třeba napsat, jelikož její sérioví vrazi, chtěl jsem říct pokračovatelé, tuto hru zapsali do širého vědomí mnoha hráčům. Mortal Kombat je snad vyjímečný tím, že co se týče jeho nástupců v řadě, nebylo třeba už nic měnit kromě inovace grafiky a hudby.
+2 +6 −4

Bulánci

  • PC 90
Bulánci je naprostá zhovadilost grafický hnus, odehrávající se v pvp arenách v bulánčím světě a jeho alternativní historii. I přesto že je to grafický hnus přišla mi hra velmi hratelná a v multiplayeru velice zábavná. Hondnotit tuto hru může být i celkem dilema, vážně ji lze hodnotit jako každou jinou? Lze ji žánrově srovnávat? Dosahuje kvalit jiných nezávislých her? Na všechny tři otázky si člověk musí odpovědět sám. Podle mého pokud chce člověk tuto hru hodnotit musí vážně sáhnout k nejhlubší subjektivitě, jinak bych ji těžko mohl dát 90% a povznést ji tak nad řadu jiných často i kvalitnějších titulů. Je to ale fakt tím, že mi tahle blbost prostě vážně sedla, trefila se do mého humoru, ujetosti a proto dávám krásných subjektivních 90 %.

Pro: nic

Proti: nic

+3 +12 −9

Blood

  • PC 80
Pamatuji si to jako by to bylo dnes, nic na pc z her už nás nebavilo a tak jsem se snažil s kamarády zabavit nějakými těmi kolektivními real hrami, takže jsme si často hráli na honěnou, ale i to nás časem přestalo bavit a tak bylo na čase zase časopisy schovat pod postel, vždy vyhrával ten s nejdelším a nejtvrdším a po malé inovaci i s vlhčím smotkem časopisu, pod jehož úderem se rýsovala na našich kůži docela pěkná červená jelita. Nutno podotknout, že tato značně inovační hra na honěnou většinou končila slzami a vzájemnými si výhrůžkami rodiči, ale nový den se vždy jelo nanovo a většinou to končilo již zmíněným scénářem. Avšak jen hrou na honěnou se nemůže dítě zabavit a tak značně vyhoněni a patřičně zadýcháni(ostatně uznejte sami jak dlouho jste se vy jako děti dokázali honit) a vysportováni, jsme se pak scházeli u kolektivního paření her na jednom pc. Kde se bude pařit většinou záleželo i na dalších benefitech s tím spojených. Toho dne padla volba na kamarádovo pc, jelikož měl přijet jeho strýc s kamarádovo dědečkem, přičemž z obou dvou ejakulovaly benefity. Z jeho strýce vždy nové hry, které se blesku rychle rozlezly po všech pc s rychlostí a hbitostí ruky katolického kněze ve spodním prádle školaček, přičemž z jeho dědečka pak jeho domácí klobásy, které byly vážně luxusní a často jsme se tak na jeho dědečka těšili více, než na samotné hraní a zkoušení nových her od jeho strýce. Jelikož nebylo nad teplou klobásu od jeho dědečka. Pamatuji si to jako dnes jak tu teplou velkou klobásu držím svýma drobnýma ručičkama a pomalu ji soukám do stejně drobných úst přičemž po prvním kousnutí do špičky klobásy, se mi po celých ústech rozstříkla její lahodná šťáva, je to jedna z těch krásných dětských vzpomínek při kterých se ještě dnes zachvěji rozkoší, když na to jen pomyslím. Toho dne jsme si tedy spokojeně a mlčky mlaskali nad chutí klobás a na pc střídali jednu novou hru za druhou. Pamatuji si to přesně bylo odpoledne a venku se už stmívalo, měl jsem na sobě kraťasy a tričko s obrázkem, tuším že to na něm byl mikymáus, vlastně možná to nebyl mikymaus ale prostě nějaký obrázek veselého zvířátka, vlastně i dost možná místo zvířátka to mohl být Pepek námořník, který nepatřil mezi mé oblíbené hrdiny a už vůbec jsem nechápal proč se na tu Olí nevykašle. Raději jsme měli spidermana a transformery. Je sice pravdou, že naší nejoblíbenější zábavou byly klacky a kamení, ale stejně tak jsme měli rádi i zmrzlinu. Nuže abych nezabředával do zbytečných a nic vám říkajících detailů. Měl jsem tedy modré tričko s Pepkem námořníkem, v jeho klasické silácké póze a kraťasy barvy šedé, na nichž byly bílé květy. Kamarád Pepa, které mu jsme příhodně říkali Pepku, nebo taky debile a kreténe, často totiž právě záleželo na vyhrocené emotivní situaci, jako výsledku našich her, avšak v těchto situacích jsme všichni vůči sobě užívali i horší přízviska, Nuže Pepek toho času byl na řadě s hraním a zrovna ve chvíli kdy jsme spouštěli hru Blood. Pamatuji si, že v tu chvíli se stala hitem a velice dlouho nás bavila. Na svou dobu výborná first person střílečka a na dlouho jsme své klacky a kamení odložili. Grafika na svou dobu výbornou a atmosféra taky, často jsme se u toho i báli, ale vzhledem k věku to bylo pochopitelné. Nejraději vzpomínám na level ve vlaku, kdy jste se za hlavního hrdinu museli prostřílet všemi kupéčky. Vzpomínám pak i na zákazy od našich rodičů které však jsme vesele obcházeli tím, že jsme začali hrávat u Tomíka, jelikož po našem početném příchodu, se jeho rodiče vždy odebrali odpočívat do postele, tenkrát jsme prvně zjistili že člověk během spánku kromě chrápání může vydávat i jiné zvuky, jako třeba hlasitý smích.
Těžko tuto hru hodnotit ale co 80 %

Pro: kopaní si s hlavou, grafika atmosféra, nápaditost levelů a prostředí

+4 +20 −16

Age of Empires Online

  • PC 10
Mohli to pojemnovat jinak, mohli změnit název, ale opravdu mi chce někdo tvrdit že tohle je pokračování Age of Empires? Opravdu se musí názvem hry snažit upoutat a nalákat co nejvíce hráčů? A co teprve ortodoxní základnu předchozít titulů? Opravdu si myslí že tento pokračovatel v sérii AOE je plnohodnotným nástupcem, že nezklamou očekávání? Nuže odpoveď na tyto otázky ať si každý přebere podle sebe. 10%
+1 +9 −8

Necromania: Trap of Darkness

  • PC 40
Když tato hra vyšla, těšil jsem se, až ji s kamarády zarubeme po lanku, avšak časem jsem na to zapomněl a prvně jsme ji vyzkoušeli asi před rokem, prvně a naposled. Co se hře musí přiznat je to, že má celkem dost zábavných prvků....i když teď si na žádnej kromě dobrého pocitu z toho, že váš sok šlápl na vaši past nepamatuju...soubojový systém je však tragédie sama pro sebe, jakmile potkáte soka stejně jen utíkáte a házíte za sebe pasti, jakmile se dostatečně zraní začne utíkat, tak zase nasází vás stejnou taktikou a celý souboj končí tak že se oba dva dáte jiným směrem doufaje, že vám nikdo nejde naproti. Vzhledem k tomu že všechny charaktery jsou určeny pro boj zblízka, to nelze nazvat ničím jiným než tragédií a je celkově bolest na to pohledět, když už se totiž k souboji na blízko přeci jen dostanete, působí to přinejmenším komicky....spíše kosmicky a nehledal bych v něm žádnou vyváženost. Tragickou kategorií samou pro sebe jsou animace postav, které jsou tak špatné, že vás to samo začne obtěžovat, v soubojích totiž postavy vykonávají stejný pohyb jako štamgasta stojící u baru, animace typu South Park by byla mnohem věrohodnější a stravitelnější, stejně tak kdyby se namísto postav po mapě pohybovaly jen barvou odlišené krychle, ale ne, animátor(neváhal bych dát vyšší hodnocení) se nás zde rozhodl týrat a ukazovat své neumětelství v plném rozsahu, v čemž pak přesvědčivě pokračuje i v titulu Inquisitor ve kterém prakticky nelze vidět žádný pokrok na poli animace postav, i když zde musím podotknout, že v Inquisitoru je to mnohem horší(jelikož tam musel animovat více postav). Co se mi líbilo, byla patrná nadsázka ve hře, tedy pokud byla záměrná, jelikož úvodnímu intru se nedalo než smát a působilo značně humorně. Ozvučení je průměrné, i když tam zrovna toho moc k ozvučení nebylo. Hudba pak vychází z celého mého hodnocení nejlépe. Pro člověkevevenstvo co této hře odpustí mnohé, může být tato hra skvělou zábavou. 40,12563%
+4 +6 −2

Sins of a Solar Empire

  • PC 60
Před psaním tohoto komentáře jsem si musel dát facku, respektive z každé strany, jelikož si celkem zakládám na sebereflexi, tak tady naprosto selhala. Ona správná facka ve správnou chvíli s nervovou soustavou těla a jeho okysličením dokáže udělat divy, to prý i sypání soli do řezných ran, ale to si nechám pro příště.

Nuže a teď ke hře. Před půl rokem, možná dokonce před rokem jsem této hře dal 90%
Důvod byl zřejmý realtime 4x vesmírná strategie v takovém rozsahu? To tu totiž do té doby ani nebylo, ano blýsklo se rychlostí warpu nějaký homeword, ale nikdy neměl takový rozsah jako zmiňovaný SoSE, které má mimo jiné líbivou grafiku a ve hře můžete za zoomovat takovým způsobem, že pomalu v jedné chvíli vidíte co kdo komu sype do kafe a ve druhé obdivujete skulpturu hvězd a začnou vás napadat takové filozofické úvahy, že zabrousíte až do zákonů kvantové fyziky a po nastudování jejich teorie, zjistíte že tuto otázku a teorii jste odhalili jako dospívající děti a začnete žasnout nad svou genialitou, nebo naopak nad tupostí rádoby teoretických fyziků(přišel jste na ni naprosto každej, věřte mi). Nad čím však určitě člověk žasne, je krásně rozpracovaný technický výzkumný strom jednotlivých ras/národů, ve kterém jsou jim v jiných pořadí přístupné technologie, což se nutně promítá i do naprosto odlišných strategií ras. Rasy jsou ve hře tři, každá se svými unikátními loděmi a to jak vzhledem tak jejich vlastnostmi i když v rámci vyváženosti jsou jsi jednotlivé třídy lodí velmi podobny. Co však hře chybí je kampaň, což trošku považuji za trapas Úvodní nitro vás totiž seznámí lehce s každou rasou a to jsou ty jediné a poslední informace o reáliích této scifi strategie, takže po načtení hlavního menu na vás čeká pár scénářů, ve smyslu pouze předefinovaných map, žádné mise nebo cesty a pak samozřejmě skrimish, který je naprosto totožný se scénáři. O mise se lehce starají další rivalové na mapě, kteří se nestydí po vás jako úkol, žádat suroviny, napadení nepřítele a to je tak asi vše. Absence kampaně po třech datadiscích už pak není trapas, ale naprosté sprosté hulvátství, které je podobno jen blejtzárdu v jejich Starcraftech II(vážně jim ještě někdo žere to, že byla přítomna pouze kampaň pro lidi, aby kvalitně vytřískali prachy na datadiscích, ehm tedy chtěl jsem říct aby další kampaně byly stejně tak kvalitní?). Autoři vám prostě nedovolí proniknout do reálií a universa jejich scifi vesmírného počinu, což pak jen působí dojmem že celkově jejich 4x je pouhou kulisou pro opravdu megalomanské vesmírné bitky a grafické efekty, jinými slovy hudu držej! Hrajou a na nic se neptaj. Kdo jsou vasaři? kdo je jejich vůdcem? Čeho se bojí? JMohl by člověk souložit s jejich samicema? Jaké by to bylo? jaká je jejich filozofie, struktura společnosti apod.? To se jen marnotrapně můžete snažit vyčíst z výzkumného stromu technologií. Hra je opravdu zábavná a po multiplayeru o to více, ale málo kdo se nechá zdrtit až do úplného konce. Když nyní zvážím pro a proti dávám 60 %

Pro: rozdílné vlastnosti jednotek, odlišná dostupnost technologií, grafika, koncept hry

Proti: absence kampaně, anonymní svět a prostředí, časová náročnost

+10 +11 −1

Inquisitor

  • PC 55
Nic mě nedokázalo tak přijemně překvapit a stejně tak zklamat, jako tomu bylo léta páně, když dvd se hrou inquisitor přistálo do mé dlaně. Příběh je výborný a izometrická grafika potěší oko každého nadšence izometrických rpgeček a jiných záležitostí. Co však odpustil bych hře jiné, zde odpustit nemohu, už jen kvůli tomu jak dlouho se na hře pracovalo, animace postav je tu převelice bídná a váš hrdina stejně jako ostatní postavy ve hře, buď celou dobu má nasráno ve svém brnění a nebo se celou dobu snaží neposrat, jinak totiž nelze pochopit jeho strnulý pohyb, kdy horní část těla působí staticky a ta dolní tak jak jsem se již zmínil. Obtížnost hry nelze nazvat jednoduchou, nejspíše je to způsobeno taky tím, že ani bojový systém neprošel řádnou revizí a tak obtížnost mi připala značně labilní a místy až nevěrohodná, stejně jako příběhy Foresta Gumpa. Osobně si myslím že kdyby tvůrci svého animátora oběsili na nejbližším stromě a nahradili jej jiným a vydání hry oddálili klidně o tři roky, hře by to rozhodně vůbec neuškodilo a jsem přesvědčen že hráčská komunita by ji přilákala se stejným nadšením jako tento nedotažený polotovar. Kdyby tomu tak skutečně bylo neváhal bych s 90% a možná i 100 %, ale takhle i přesto že mě hra nadchnula i bavila, dávám 55%, jelikož jistá porce polotovarnosti je cítit v každém aspektu hry.

Pro: Příběh, design

Proti: animace postav, nedotažený soubojový systém

+9 +14 −5

The Settlers III

  • PC 10
Dovolím si delší prolog k této smutné legendě, neboť proto abychom pochopili, proč se zrodil krypl s třemi nohami, rukama a třema slepýma očima, musíme se věnovat jeho umírajícímu otci. Otcem TSIII je Blue Byte. Blue Byte Software bylo v 90 letech studiem které zasluhovalo respekt a úctu, jeho členové byli vskutku vývojáři nemalých kvalit, který přišli s mnohem originálními věcmi a nebáli se smilnit se všemi herními žánry. Dali nám krásného árijce albína...tedy vlastně Albiona, tenisovou hru, simulátor a tak dále. Tenkrát to byli velice stateční hoši a zasluhovali si můj respekt, nebáli se, tvořili.Jak by řekl básník: "Avšak jednoho dne krásného slunečního dne, uprostřed odpoledne v ponuré noci"... stvořili hru Settlers po níž následovala úspěšná Settlers II, která se držela konceptu jedničky, jež byl velice originální a první real-timovou strategií kde se putkařilo o pružné hranice, které jste rozšiřovali svou..ok nebudu zabíhat moc do detailu. Tak tedy jednička a dvojka se drželi ševcova kopyta. Bohužel kolem roku 1995 dochází k boomu realtime klikaček a těmto komerčním svodům podléhá i managment již prosperující firmy a značky. Proto opouští starý, dobrý, skvělý koncept hry a vytváří za pomoci ďábla a všech sil pekelných, za pomoci sil zla, které prostupuje všemi světy a svatí prchají hrůzou před jeho pojmenováním, za této strašlivé pomoci vytváří krypla který jako jed zabije kreativitu všech nadaných lidí Blue Byte studia, kukaččího bastarda, který svými věčně hladovými ústy odsál veškeré jejich mateřské mléko života a kreativity a jehož se jim nepodařilo od prsu odtrhnout do dnes. Settlers III jsou koncem jejich vývojářské éry a počátkem éry incestního plození jednoho bastarda za druhým (datadisk k trojce;4, datadisk ke 4; 5,6,7 atd.).

Proto Settlery III mohu jen "nenávidět". Nejen proto že trojka zrází své starší bratry a stávájí se obyčejnou průměrnou(originalita I aII byla zabita)realtime klikačkou, ale hlavně proto, že startuje nekonečnou sérii dalších bastardů a zrady. Ano jako fanoušek Settlerů tvrdím že Settleři od 3 nahoru s tímto titulem nemají nic společného. Co však mají společného že krásně parazytují na značce "Settlers".
Stále si pokládám otázku, jaké skvělé hry mohli hoši z Blue Bytes vytvořit kdyby nebylo těchto kryplů a bastardů, slovy básníka: "Otče, jaké to máš syny své ženy zavrhli! S divokou zvěří se raději páří a cheatují ve hrách!"
A tak končí celá legenda
+2 +11 −9

Age of Pirates II: City of Abandoned Ships

  • PC 45
Bohužel pro mě je AOPII tak trochu zklamáním, hra mi poskytla sice dobrou zábavu, ale oproti předchozímu titulu téměř žádná změna k lepšímu. Hra člověka baví jen do té doby, dokud nepocítí rutinu a opakující se prostředí. Bohužel opět se zde člověk střetává s iritujícími souboji typu: pustí se do vás sebemenší pirátská bárka, která ihned po započnutí bitvy začne ustupovat, což vás jen zdržuje a neuvěřitelně prudí. Jestliže mi tohle vadilo u jedničky u dvojky mě to již vytáčelo a považuji to za kritickou chybu, která ze hry udělá neuvěřitelnou pakárnu. Stejně tak mi dost vadilo že jsem třeba ukořistil válečnou fregatu, ale měl jsem neuvěřitelné postihy kvůli nízkému levelu na její ovládání a než se člověku zvedl level uplynulo moře času. Podruhé to samé, se stejnými chybami? Já si myslím že jednou to stačilo, nebudu lhát že u dvojky jsem netrávil moře času, ale o proti předchozímu dílu došlo jen ke kosmetickým změnám a to opravdu iritující odstraněno nebylo.
+2 +3 −1

Left 4 Dead

  • PC 20
Nedotažené, stereotypní. Tak bych charakterizoval tuto hloupost, protože nazvat to hrou chce hodně odvahy a silný žaludek. Tahle podivnost mi nesedla naprosto v ničem a přijde mi trošku sprosté nazývat ji survive, jelikož jsem s partou nikdy neměl problém vystřílet jakoukoliv přesilu a silně pochybuji že ostatní měli. Jestli vám není proti srsti považovat za survive hru kde vystřílíte bez obtíží stovky zombiků najednou a pohodlně se přesunete do dalšího checkpointu, tak budiž. Pro mne tomu ze survive nezbylo nic, co by šlo za survive považovat. U mnoha her člověk po určité době pociťuje stereotyp, zde stereotyp začíná výběrem postavy a loadem hry. Co se týče akční stránky hry, tak té je věru ve hře dostatek a zde plní svůj účel dokonale, jakmile se nahraje lokace úkol je pak jednoduchý, tedy postřílet všechno co se pohne stejně jako v moorhuhnu, ke kterému má tato hra rozhodně nejblíže. Hru rozhodně drží pouze kooperace, ke které byla i určena, avšak i ta mi přišla natolik zábavná jako je mazání chleba máslem. Atmosféra celkem pokulhává, když člověk slyší hluk blížící se masy zombíků, je to pro něj jen signálem si přebít a buď vylézt si na vyvýšené místo, nebo jak jsem to dělal já(abych ze hry vůbec něco měl) rozběhnout se ji čelem a bavit se srážením(a zastavováním celé vlny) zombíků brokovnicí, přičemž pobavení kamarádi je kosili hezky z bezpečné vzdálenosti. Abych pravdu řekl moc tuhých chvil si z této hry nepamatuju a zábavy také ne, o tu jsme se museli postarat sami děláním kravin a výběrem vhodných soundtracků, zábavná se stala až se soundtracky z filmů s Badem Spencerem a Terrence Hillem kdy terpve pak dostala ten správný komediální rozměr. http://www.youtube.com/watch?v=GgoolZ-Mo48

Pro: kooperace, rychlý uinstall

Proti: grafika, atmosféra, výběr zbraní

-24 +9 −33

Shadowbane

  • PC 100
Výborná herní MMORPG záležitost převážně zaměřená na PvP boje a gildovní či alianční PVP. V důsledku toho je pvp soubojům vše podmíněno, což jen přidává na hratelnosti. Hráč se zde na maximální level postavy dostane celkem rychle, netvrvá to měsíce(šetří čas, není třeba tuny času), ale pouze dny až týdny. Na výběr je neuvěřitelně pestrá škála ras a každá z nich jak už to u rpg her bývá, vyniká v určitém směru a je tak předurčena pro různá povolání, kterých taky není po málu.

Hrával jsem skauta/assasina jehož ctěné..no vlastně vzhledem k tomu že jsem přepadal většinou v početní převaze ze zálohy, tak nectěné jméno bylo Segoves, jeho výhodou bylo stopování a schopnost mít nepřetržitý přehled o tom, kdo se pohybuje ve vaší oblati, také dokázal odhalovat další skauty a assasiny, kteří jak už bývá se kolem svých obětí plížili nepozorovaně v neviditelnosti, další důležitou vlastnotí byla znalost anatomie, která mu umožňovala z válečníků dělat kryply atd. Obdobná povolání znáte zcela jistě z jiných her a tak nemá cenu jej zbytečně rozepisovat.



Brzy jsem svému hrdinovi našel další kumpány a to ne ledajaké, ale naprosto podobných schopností, což nám brzy dalo nemalé zábavy. Často jsme se bavili tím, že jsme pořádali organizované přepady, na frekventovaných cestách, mezi naše oběti převážně patřili členové nepřátelských gild. To víte když vede nepřetržitou válku o města a přírodní zdroje, nejlepší zbraní je nepřetržití terror :D a co nejvíce materiálně zdecimovat materiálně zdecimovat(v praxi full loot) nepřítele před samotnou bitvou. Často naše kumpanie dostala po hubě, často však po hubě dala.
[i]
ROZJÍMÁNÍ NAD PVP SYSTÉMEM/i]
Tento koncept hry mi naprosto vyhovoval a nejlepším rozhodnutím, které autoři hry učinili byla rozhodně možnost full lootu a děkuji každé mmorpg mmo hře, která to v sobě prostě má! Kdy hráč ztrácí i získává! Možnost fullotu totiž působí ve čtyřech rovinách.
Za prvé, vždy je motivančí záležitostí jít do samotného souboje, možnost zisku je velká, ale
za druhé, je možnost také ztratit, toto riziko přidává na adrenalinu(skutečně!) a ještě dvojnásob, pokud zjistíte že jste si zapomněl vyložit unikátní předměty, nebo jste naloženej lootem, či prachama z farmení a jste uprostřed lesa a víte že vás již deset minut stopuje skupinka assasinů :D
Za třetí, odpadává hromada prudičů, kteří se v ostatních mmorpg bez lootu, schovávají za systém(nemožnost je ztrestat vlastní rukou:D) Pokud se objevil nějaký ultra prudič, hráčská komunita se s ním během krátké chvíle vypořádala :D

Ztráta nebyla vždy bolestivá, jelikož sehnat si obstojnou výbavu se kterou lze vyhrávat v PVP, nebyl problém a samozřejmě většinou jste si unikátní věci šetřili na jiné bitvy než na farmení, ale i tak se občas poštěstilo :D a člověk si mohl přijít si na unikátní věcičky. Tento fakt tedy způsoboval i to že ostatní hráči vědomi si ztráty, chodili takřka vždy v dostupnějších zbrojích, což činilo PvP vybalancované.

Za čtvrté, hra je díky tomuto konceptu full lootu(dobývání měst, dolů) dynamická, je plná výsluní i pádů, překvapivých diplomatických zvratů a obratů a nejednou byla jména poražených a i vítězů skloňována ve hře ve všech pádech a celý herní svět doslova žil a dýchal těmito událostmi, stejně tak velmi často napjatou atmsférou, když přišel čas na dobývání měst.

Subjektivně 100 %

Více her s pvp a full lootem :)))
Když jsem dostal po tlamě já, vždy jsem si říkal, mohlo to být horší, kdybychom jako třetí nejvýznamější aliance prohrály klíčové bitvy a přišly o většinu držav, dolů a z nich plynoucích příjmů.

Pro: vše

Proti: nic

+6 +8 −2

Die by the Sword

  • PC 100
Velice kvalitní záležitost, od níž by se měli dnešní vývojáři učit(zvláště pak Phirana, se svými parodiemi na bojové systému v gothicu) Neuvěřitelně zábavná mlátička se spoustou nepřátel, většina z nich byla tuhá jen do té doby, dokud jste nepřišli na vhodnou bojovou strategii(tak např. kostlivcům jít jen po nohách) ve hře je spousta originálních prvků, které celkově hru kvalitně zpestřují. Jestliže si nějaká mlátička "zaslouží" 100% je jí rozhodně titul Die by the Sword.
+8 +11 −3

Gangland

  • PC 70
Kdybych měl hru přirovnat k pokrmu, tak si představte že před vás postaví nádherně vypadající jídlo, voňavé, ale s jeho chutí to už je horší. Tahle hra je celkem originální, avšak postrádá smysluplnější kontext. Pokud si dáte volnou hru, tak hra nenabízí nic jiného než hru na schovávanou v praxi to vypadá tak, že jakmile nepřátelský boss objeví váš úkryt, zaútočí s takovou brutální silou že si nestačíte zplodit ani potomka(což musíte kvůli šíření teritoria a kvůli podmíněné nutnosti operovat s větším počtem jednotky, která je tomuto podmíněna). Rozhodně to však zábavné je a po lanku je to pravá porce zábavy. Trošku jiná hra než je člověk zvyklý. 70%
+4

Halls of the Dead: Faery Tale Adventure II

  • PC 85
Můj komentář možná bude nejspíše trochu kontroverzní, ale s chutí do toho.
Faery Tale Adventure II podobně jako diablo je hack and slash akční rpg(což byla i Faery tale Adventure jednička ;-)), tyto hry byly vyvíjeny současně, přičemž však na HotD se pracovalo mnohem dříve a o proti diablu jedničce nabízí naprosto neuvěřilně(v té době) rozlehlý a propracovaný svět(což je podstatný rozdíl o proti diablu, kde máte jen vesničku a dungeon) Plný měst, vesnic a namluvených npc postav, tedy to co diablu chybí. Vývoj postav je podobný jako je například v Morowindu, kdy se postavy zdokonalují v těch vlastnostech, které používate a stejně tak i v šesti třídách magie, každá třídá má i svou vlastní manu, častým užíváním kouzel tak stoupá jejich síla i velikost many. V této hře ovládáte tři bratry a díky tomuto rpg systému záleží čistě na vás jakým způsobem je budete vyvíjet. Pro mě byl Julián(ten v červeném) vždy zabijáckej drtikost díky své mohutné palici a štítu. Philip(v modrém) pak skvělý šermíř a lukostřelec, přičemž Kevin byl sice vždy pěkná sračka a více méně jen překážel, ale taky jsem mu časem našel důstojné místo v družině...dělal dvěma ostatním bratrům nosiče :D a časem jsem z něj pak udělal zabijáckého mága(ale nosič mu zůstal, jako nejmladší bratr musel přeci být šikanován ostatními!). Ve hře je perfektní bojový systém máte možnost volit vždy mezi bojem realtime, či tahovým, to vše je ovlivňováno vašemi akcemi myší, pokud nebudete na přítele utočit jak diví hra se pozastaví a přestoupí na kolový systém, který však kdykoliv opět můžete rozjet na realtime díky rychlých akcí myší, tahový souboj pak umožnuje přepípat mezi bratry a volit komplexnější strategii. Umělá inteligence vašich bratrů, tedy postav ve které zrovna nejste morflí je celkem dobrá a můžu říci že často se s takovou inteligencí neshledáme ani v dnešním době ani u lidí, na tož pak v pc hrách. Velmi rychle si nachází cíle k zlikvidování a opět vše závisí na roli jakou jsme jim buildem určili, střelec si poodběhne a začne to kosit z dálky, stejně jako mág, přičemž náš julián drtikost se vrhne do vřavy a začne rychle rozsvévat svou palicí nepříjemnou bolest.
Na svou dobu má hra velice příjemnou hudbu i ozvučení postav a můžu vám říct že se k ní vracím hlavně kvůli té krásně ošklivé kreslené grafice a rozsáhlemu světu kde je furt co hledat, ale ne jen kvůli tomu, chtěl bych zde zmíňit pár vychytávek, které jen tak v jiných hrách dnes nejsou. V severských zemích mohli bratři zmrznout když nebyli řádně teple oblečeni, často pak vzpomínali na maminku a litovali že si nevzali teplé spodní prádlo. Za zmíňku stojí i četnost lootu a vychytávka se zbrojemi, pokud jste složili komplet zbroj, dostali jste za ní pak bonus za celou sadu(něco jako sady rare itemů v diablu). Ve světě lze nalést i mnoha knih vztahující se k reáliím světa a často když si ji přečtete dokonce zjistíte kam následně za dobrodružsvím, avšak všechny lokace musíte hledat pěkně poctivě růčo, žádná šiptička vodící hráče zaručičku, jen kompas a mapa :)
Halls of the dead, podobně jako diablo přispěl k velké popularizaci hack and slash akčních rpg, které však již značně popularizována byla v 80 letech(ne, skutečně diablo nebylo první akční rpg, s těmi přišli Japonci pak teprve západní kultura ) Co však je celkem velkou "chybou" HotD je to, že hra vyšla příliš brzo(kvůli rozpadu studia) tudíž 90% všech subquestů ve hře chybí, avšak i přesto je to velice zábavná hra i po tolika letech.
Jak jsem již říkal občas se k ní vrátím a vždy objevím něco nového a často epického(například magický itemy, hrady, úžasně promakané lokace s hádankami)

Hře bych dal nějraději 100% avšak musím zvážit i její předčasné puštění na trh, absence vedlejší questů(krom těch který souvisí přímo s dějovou linií). Vedlejší úkoly by tuto hru dělaly, mnohem zábavnější. Zlatá práce od The dreamers guild, která však mohla být mnohem, mnohem zábávnější.
+4 +6 −2

Combat Mission: Beyond Overlord

  • PC 90
Jak vznikla hra Combat mission? Americká armáda jednoho dne vydala zakázku o bojový simulátor, který by sloužil jako výukový trenažer důstojníků a na trénovaní taktických situací. Této příležitosti se chopili hoši battlefrontu, kteří posléze obyčejným lidem nic neříkající čísla statistiky pravděpodobnosti,technické výpočty,fyzikální modely průrazu pancíře atd. zabalili do grafického kabátku a vydali jako hru.
K přiblížení potenciálu této strategie si dovolím malý "zoom in" Každá bojová technika je přísně zhodnocena, její model rozebrán do nejmenšího detailu spočítána tloušťka pancíře, rychlost pohybu atd. velká pozornost je věnována i jejím kritickým nedostatkům(např. tanky abrahams měly tu nevýhodu že po proražení pancíře začaly většinou hořet= 90% smrt posádky, jehož proražení usnadňoval jeho náklon(střely nesklouzávaly)
Hra tedy představuje historické složení jednotek včetně jejich fyzikálních dokonalých modelů což má tedy i reálný dopad v bitvě a teď si představte tu situaci v rozlehlé bitvě. Do hry je započítána i celková morálka mužstva a celkově mi velice imponoval hybridní tahový systém. V praxi to fungovalo takto člověk svým jednotkám naplánoval kompletní bitevní strategii, určil směr pohybu i způsob, případně v obraně i ticho, či skrývání se(stroje mají vyplé motory, pěchota se kryje= vhodné pro přepad) po takto rozdělených úlohách a kompletní strategii předáváte "tah", jenže váš oponent ve stejnou dobu provádí stejné úkony a předá tah, tahy probíhají současně, naráz přičemž trvá 60 vteřin.
Brzy po prvním tahu se na mapě objevují otazníky, značící zvykový kontakt s nepřátelskými jednotkami, většinou pak záleží i na zkušenosti(bitevní) jednotky(novice, regular, veteran, elite) s jakou přesností určí pohyb slyšící jednotky(tanků, bvp, lovců tanků, průzkumních vozidel atd.) a její typ. Podle těchto prvních signálů již můžete přizpůsobovat bojovou strategii, v tu chvíli ale jakmile dáte pokyny své tankové divizi, dochází i k jejich odhalení(jsou slyšet) a začíná hra nervů. V druhém až třetím tahu dochází k vizálnímu kontaktu a první palbě, pokud se však jako obránce unáhlíte a začnete pálit do průzkumníků odhalíte kompletně své pozice, přičemž útočník(i schopná AI) již koordinuje a ladí dělostřeleckou palbu do obraných linií(podle herní obtížnosti se liší i plánování AI a můžu vám říct že na nejtěžší obtížnost jen málou kterou bitvu vyhrajete, jelikož počítač dokáže dokonale naplánovat a sladit dělostřeleckou palbu a útokem pěších jednotek, stejně tak dobře zvláda i tankové bitvy). V takové palbě se všechny pěší jednotky začnou krýt po intenzivnější a neustálem odstřelování dochází k jejich demoralizování a panice, tedy postupnému opouštění obranných pozic. Jednotky kvůli zvolenému hybridnímu systému tahů oplývají jistou dávkou pudové záchovy a inteligence, což je taky způsobeno zvoleným herním mechanismem hybridních tahů, ale i také jako překvapivý element a prvek(špatné náhody?) simulace s níž se jako "generál musíte umět vypořádat(např. tank vám zapadne v bahně, zbloudilá střela z minomenu mu zničí pásy, jednotky zpomalý svůj postup přes dělostřeleckou palbu, či je naprosto zastavý těžký kulomet v postupu, budova ve které se kryjou začne hoře a takhle bych mohl pokračovat) . Pokud si naplánujete útok pěšáků přes zelenou louku a v tu chvíli to do nich začnou kropit těžké kulomety..neváhají vám ukázat prostředníček do ksichtu zalehnout a krýt se, či v panice ustoupit a schovat se do lesa a můžu vám říci že není nic horšího než pěší divize pod těžkou palbou, ta se prostě nehne ne a můžete se uklikat k smrti, jednou takto zachycené jendotky volí francozskou strategii "ručičky pěkně nahoru". Obdobně reagují na bitevní situace i tanky pokud mu naplánujete strasu pohybu a přepadnou ho dva odstřelující tigery vypálí pod sebe kouřový granát a zdrhá se schovat(pokud to stihne). Obdobně reagují i obránci, kteří když dlouho čelí křížové palbě a přečíslení jednotek, prostě zdrhnou z pozic,nebo v horším případě zvednou ručky nahoru.
Co však je podle mě důležité zmínit a je to další velmi klíčový faktor, který rozhoduje o bytí a nebytití a o bití a nebití, jsou velitelské štáby, každá jednotka podléhá svému vedení, přítomnost vedení přímo na bojišti nejen že udržuje morálku ale je minimální i prodleva příkazů, které vzávislosti na vzálenosti od svých hochů mají prodlevu a můžu vám říct není nic horšího než prodleva 30 vteřin(půl kola) u tanků, či "navaděčů dělostřelecké palby(vliv má i jestli je přímo ve vizulálním kontaktu nebo koordináty musí vyčíst z mapy, avšak pokud má jejich štáb přímý vizální kontakt a je v jejich blízkosti usnadńuje navázení a stejně tak i umožnuje přesnější palbu minometů, které nemají vizuální kontakt s cílem) Dalším faktorem je munice, každá jednotka má omezený počet munice v praxi to vypadá že, pokud se někde zaseknete nezbude vám nic jiného než nabídnout protivníkovi tiché příměří(tedy pokud protivník nabídne tiché příměří vám v tu chvíli je uzavřeno mezi vámi a je konec bitvy) a nebo kapitulaci. Poslední munici si vojáci nechávají jen již na své osobní existeční přežití.
Dalším faktorem je terén, je rozdíl jestli dobývate hornaté město, kde je hodně slepých bodů pro střelbu z bunkrů a tanků a to vše ovlivnuje i zalesnění(respektive neviditelný přesun pěchoty, tanky lesem neprojedou, to je prostě vyvrácený mýtus :)) a samozřejmě i klimatické podmínky taková mlha, kde je naprosto snížena viditelnost se v praxi rovná bitvě proti muži, a dochází velmi vzácně u pěchoty i na ruční granáty.

Za velký přínos hry považuji historické scénáře, kde se hoši z battlefrontu chlubí jejich neuvěřitelnou přesností, avšak bohužel jako rpg úchyl zde postrádám plynulou kampaň, kde bych dostal pod sebe naprosté nuly a a vypyplal si z nich elite jednotky, v čem je přednost takových jednotek snad nemá cenu ani rozepisovat ale tak stručně: lepší střelba, silná morálka. Jak jsem již zmíňil neucelenou kampaň považuji za celkem slušný nedostatek, máte místo toho možnost dát si historické bitvy, nebo quick battle, v případě rychlé bitvy si za body nakupujete jednotky které použijete v boji, cenu jednotky ovlivňuje jeji zkušenost a taktéž síla, je na vás jestli si vemte dva naprosto opancéřované Tigery, nebo 7 tanků stíhačů, protipěchotní děla atd. Taktéž máte možnost navolit další parametry mapy(hustotu zalesnění, hornatost terénu, zvýhodnění/bonusy), což přidává na hratelnosti a nabízí mnoha výzev(např. zvýhodnění jednotek útočníků o 50% velikost jeho armády)
Za "pruzení" které podle mě odláká dost hráčů a pozoronosti od této hry je bohužel "mikromanagment" před zahájením bitvy, kde pracně musíte každou jednotku dát do terénu zkontrolovat její zorné pole palby, pokud je malý přesunout ji a tak donekonečna v praxi to u "rychlé bitvy" o počtu 5000 bodů na nákup jednotek zabere hodinu rozestavování jednotek, přičem samostatná délka bitvy cca 30 až x minut(záleží na tom kolik kol si nastavíte) z rychlé bitvy se tak stává vopruz dlouhé bitvy :)
Za velký klad považuji herní AI, na nejvyšší obtížnost je velice těžké se ubránit, či provést úspěšný útok. herní ai je pak velice vychytralá a má jasné priority cílů. Příklad Jako obránce jsem si zvolil na nehrantý terén betonové bunkry se 75 mm děly. Herní ai vyskautuje moji obranu a za chvíli všechna její dělostřelecká palba je směřována na ony bunky, po jejich vyřazení se teprve objevují z kouřový clon tankové divize, které vesele rozprašují zbytky tanků(bunkr je velice drahý :D) které nemohou čelit jejich početní převaze i když tiger klidně dva tři sundá než lehne.

Grafika v té době také nebyla zrovna terno, ale pro mě nad ní vysoko převyšuje hratelnost, atmosféra a paradní radost pokud se vám podaří roztřískat nejtěžší AI natolik že kapituluje.
Hodnotím tuto hru 90% svého času ojedinělá a velmi velmi originální záležitost(hybridní systém tahů, propracovaná bojová simulace, která ve své době neměla konkurenci a ani dnes na poli rts dle mého názoru pořádně ani nemá)
Za velké plus považuji množství balíčků upravující textury hry a vylepšující tak i pokulhávající grafiku
Úplně na závěr si dovolím video kde je srovnáván CMBO s jeho novým nástupcem
http://www.youtube.com/watch?v=WhBRze6z7S8&feature=related
+6 +8 −2