Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Prototype

09.06.2009
14.07.2015
kompatibilní
73
203 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Alex Mercer se jednoho krásného dne probudí a zjistí, že si nepamatuje vůbec nic. Jeho těžká amnézie však musí počkat, neboť zjišťuje, že dokáže běhat šílenou rychlostí a zákony gravitace pro něj nemají valnou váhu. Dokáže se také absorbovat do jakéhokoliv obyvatele New Yorku, který momentálně nemá daleko do apokalypsy.

Nová městská akce od tvůrců Scarface: The World Is Yours dominuje především totální svobodou a volností pohybu hlavní postavy. Z New Yorku se stala válečná zóna plná armádních složek a nepovedených vládních pokusů, tzv. "Nakažených." Díky převtělování do různých NPC se Alex začíná rozpomínat a odhalovat velké spiknutí. Autoři si pohrávali i s myšlenkou multiplayeru, ale kvůli časové náročnosti od něj nakonec upustili.

V roce 2012 vyšel druhý díl.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Sandbox. Dvojsečná zbraň. Repetivní nuda schovaná za volností. Městské akce měly skončit u GTA 3 a první Mafie. Poté se objevily jen klony.
Zatímco GTA 3 se nám snažilo nakukat, že je jedno, kdy a pro koho splníme jakou misi, Mafie stavěla na lineárním (a o to plynulejším) příběhu.

Prototype kombinuje oba systémy - je tu jen jedna příběhová linka, ale nic vás netlačí ji dělat. Docela dobrý systém. Mezitím se můžete věnovat vedlejším misím, jako je skákání po střechách na čas, skákání ze střech na přesnost dopadu, bojovat s vojáky/mutanty na počet zabitých apod. Já se kdysi zařekl, že vedlejší mise v sandboxu hrát už nikdy nikde nebudu, protože je to většinou opakující se nuda. Tady mě to bavilo. Nevím proč, ale bavilo. Navíc k tomu hra tak trochu nutí kvůli levelování - jen jsem nepochopil, proč jednotky zkušenostních bodů byly ve sto tisících :) Trošku nepřehledné. Nemyslím ale, že plnění vedlejších misí je nějak podstatné, stejně máte zkušeností jak naseto.

Volnost pohybu je snad poprvé brána doslova - co se týče exteriéru. O interiér prakticky nezavadíte A TO je podle mě metla všech podobných her. Město je nudné a šedivé (a hlavně je to ZASE USA a ZASE New York!!! - myslím, že ti co hráli GTA4 a Prototype znají NY jako svoje boty), jen ho oživuje nákaza, která se ulicemi šíří stále víc a víc. Samotné chování lidí a aut stačí - vojáci střílí po zombiích hlava nehlava, mutanti útočí na kolemjdoucí, auta smykují, vybuchují, jsou drceni projíždějícími tanky.

Největší zápor je pro mě příběh - nudný blábol doplněný nezajímavými charaktery (chválím, že zde jsou prakticky jen 3 vedlejší postavy, na rozdíl od ostatních nepřehledných městských akcí) a hlavně protivně nijakým hlavním hrdinou. Náplně misí jsou tradičně o ničem (doplachť na místo, vymlať to a uteč), ale občas se objeví něco trošku jiného a bohužel to v dnešní době funguje jako příjemné oživení.

Souboje a vaše zmutované tělo je největší klad hry. Poprvé jsem se cítil jako opravdový superman, ale ne nesmrtelný! Žádnej posranej autoheal (než si ho koupíte), ale zato VELKÁ odolnost zmutovaného těla, která z vás dělá skutečné monstrum. Někdy je to až k smíchu - pálí do vás vrtulník, tank, střílí do vás vojáci a vy jste okej.
Přišlo mi, že postupem času je hra obtížnější a obtížnější a konec je skutečně přehnaně a protivně tuhej.

Prototype má něco do sebe. Kdyby vyšel tak o čtyři roky dřív, byla by to bomba. Dnes je to spíš další pokus vytvořit odlišnou sandboxovou akci, ze které je cítit konzolovost na sto honů (ačkoli dneska už je to jedno).
Chválím podporu Logitech gamepadu, který na rozdíl od Batmana fungoval jak měl.

Hra mě bavila a doporučuji ji minimálně vyzkoušet.

Pro: volnost pohybu, akrobatické čachry, naprostá moc nad všemi, souboje, schopnosti, život města

Proti: děj, známé neduhy sandboxu z městského prostředí, nezajímavé charaktery (včetně hlavního)

+24 +26 −2
  • PC 80
Satana jeho, takovejhle nářez už tu nebyl od dob Yperitského masakru!

Tahle hra si tak legendární úvod právem zaslouží, protože dokonale utočí na tu nejtemnější část hráčovy duše. Na tu část, která nevyžaduje dechberoucí příběh, originalitu nebo životměnící poselství. Na to místečko které se dokáže radovat jen z obyčejných krvavých jatek. Ale jakých! Civilisti, vojáci a nakažení jsou tady usmrcováni po stovkách těmi nejzábavnějšími způsoby, mezi které patří sestřelení vrtulníku hozeným chodcem nebo surfování na těle vojáka. Perfektní jsou souboje kde se sejdou mutantí, civilisté, vojáci, těžká technika a hráč. Všechno pak vybuchuje, vzduchem létají auto, vaše chapadlo sráží k zemi bojové vrtulníky a obří čepelí, ve kterou se mění vaše ruka, porcujete tanky a vše ostatní co se pod ní připlete.
Zábavné krvavé násilí máme a čím jiným hra ještě pobaví? Perfektním zpracováním volného pohybu kdy běháte po zdech mrakodrapů, skáčete přes jejich střechy a plachtíte z jedné budovy na druhou.

A to je všechno co hra nabízí, pro někoho to bude sakra málo, ale mě to stačilo.
+17
  • PC 80
Co je nejlepší po únavném dni? Horká koupel? Ale kdeže! Prototype! Hra, která je ztělesněním sandboxové myšlenky o svobodném pohybu, volnosti a světě neomezených možností. Alex Mercer je v postupně rozežírajícím New Yorku stále větším kápem a od pubertálního házení auty se za dobu šíření nákazy (tedy 18 dní) dostane na nejvyšší mrakodrap za pár vteřin, tank rozdrtí jednou ranou a při běhu rozráží zavazející vozidla jako by byly z papíru. Různých útoků a voleb je nekonečně mnoho a pořádně jich ani v té neutichající bitevní vřavě nevyužijete, což považuji za šeredné mrhání. Alex má ale k ruce i armádní vozítka a posvačit celý pluk helikoptérou se v každé hře jen tak nepoštěstí. Celá jatka jsou pak zakončena souboji s mutanty a tuhými bossy a to všechno zahaluje pořádně hluboký kbelík komiksově stylizované krve. Filosofie misí je sice na jedno brdo (znič nebo chraň), ale díky nevyzpytatelnému jednání infikovaných či usmyslení armády trochu vám opepřit večeři se z každé mise stává jedna velká výbušná akce mající svůj původ a závěr vždy jinde. Příběh je i díky komplikovanému retrospektivnímu puzzlu nepříliš vtahující a nejvíc asi zamrzí poněkud jednodušší grafické zpracování, byť je to jistá kompenzace za ty obrovské městské boje.

P.S.: V rámci blízké projekce druhých Transformers: dokážete si představit, že by Michael Bay natočil podobně laděný film? Zřejmě by ho nedokončil, neboť by při natáčení umřel blahem.

Pro: Volný a svobodný pohyb, megalomanské souboje, pěkné renderové filmečky

Proti: Slabší grafika, nevyužitý potenciál města, občas zoufale nepřehledné a chaotické (i když za to si vlastně z části můžu sám)

+14
  • PC 70
Ve své podstatě musím říct, že Prototype je fajn hra. Má ale opravdu slušnou várku vad, které je třeba tu zmínit, každopádně jedno se jí upřít nedá...a tím je hratelnost.

Vlastně i díky hratelnosti jsem Prototype hrál a dokonce i dohrál. A to i přesto, že jsem občas myslel, že se na celý hraní vykašlu, zahodím myš, klávesnici a půjdu se do kouta uklidnit. Hlavně ke konci, kdy hra přitěžovala a přitěžovala a já si nedokázal představit ,jak na tom bude závěr.

Co se týče příběhu, není to žádná sláva. Vlastně se jedná o naprostou klasiku, kterou ale vynahrazují rozličné mise a úkoly, které se kupodivu mění. Líbilo se mi, že město opravdu žilo. Zajímavé ale bylo, že žilo i přesto, že jsem se už bůhví kolik dnů toulal po městě a počty mrtvých lítalo v tisícových číslech. Zajímavý nápad a zpracování je vykoupeno celou řadou hloupostí, bez kterých by ale hra byla poloviční.

Ve své podstatě hrajete za humanoida, který zmutoval tak trošku jinak, než většina lidí ve městě. No a je na Vás, abyste zachránili tento svět od hrůzy, která by ho mohla čekat. Tento, svým způsobem, prototyp je postava, která žije ve světě, které vzhledově vypadá jako GTA, což je super. Tím to ale končí, protože v téhle hře se dá dělat všecko, jen ne to, co v GTA. I když vlastně jedna činnost by tu byla. Jízda v tanku a let v helikoptéře. Všecko ostatní je jiné a i proto je to z tohoto důvodu tak zábavné.

Nakonec jsem byl rád, že jsem si hru zahrál a i že jsem ji dohrál. Není to nic geniálního, ale co se týče hratelnosti je hra na hodně vysoké pozici, což si u ní určitě budu pamatovat. Nemusí hra být pokaždé nutně realistická, aby dokázala bavit, což v dnešní době málokdo dokáže pochopit a možná i proto mám kolikrát problém s hrami, které by mě mohli bavit i když jsou graficky třeba skvostné.

Prototype je prostě svůj a když si zvyknete na prostředí, hlavní postavu a příběh, tak se určitě budete bavit. Já ve výsledku byl spokojený.

Pro: Zajímavý nápad, živé prostředí, tuny a tuny videí

Proti: Řada obrovských nesmyslností i vlivem příběhu, bez kterých by ale hra ztratila svoje kouzlo

+13
  • PC 75
Bože! Jak mohlo někoho napadnout tohle udělat!? Bastarda Michaela Baye a Roberta Rodrigueze? Nedivil bych se. Pro některé je Prototype splněným snem. Pro mě osobně moc ne, ale rozhodně nebudu lhát v tom, že jsem se při jeho hraní bavil. No co? To jste si taky nikdy nepřáli změnit své končetiny na ty nejsmrtonosnější a nejbrutálnější zbraně, se kterými se vrhnete do davu nevinných lidí a způsobíte větší masakr než všechny Postal hry dohromady?

Prototype svým stylem tak trochu připomíná omezené GTAčko. Pokaždé vás hra hodí do depresivního New Yorku, který se zrovna potýká se smrtícím virem, který (překvapivě) přeměňuje nebohé občany na zombie či odporné mutanty. Můžete se volně po městě pohybovat, jen tak někoho zabít, občas si splnit nějakou tu minihru a jakmile budete mít náladu, můžete dojít na stanovené místo a začít plnit hlavní úkol. Pak tu máme typicky zlou organizaci typu Umbrella, která chce zas tenhle vir využít ve svůj prospěch. Mezi těmito stranami jsou nebozí občánci NY, no a samozřejmě tajemný Alex Mercer, týpek, co dokáže běhat po domech, skákat na letící vrtulníky a při dopadu na zem udělat mega hukotní kráter. Tak tohle je váš hrdina. Mazec.

Začátek je doslova pekelný. Provede vás všemi Alexovými schopnostmi, které jsou tak strašlivé, brutální a husté, že...

Vole, to prostě slovy nejde popsat. Jdi na youtube, čtenáři, dej si kus gameplay a uvidíš sám! Jste prostě bůh masakru. Ztělesnění smrti. Avatar Quentina Tarantina. Tak. Ve zkratce.

Příběh je dost zmatený. Snaží se vás zaujmout svými rádoby věděckými poznatky a filmovými sekvencemi, které ovšem přicházejí v takovém rychlém sledu událostí, že je nakonec strašně nepřehledný. Nezáleží vám na žádných postavách, na žádných cílech hlavního hrdiny, ani na zjištění příčiny smrtícího viru. Nejdůležitější pro vás je prostě rozsekat toho úplně co nejvíc... čehož se vám dopřává opravdu dost. Téměř každá mise působí dojmem, že začala apokalypsa nebo třetí světová válka. Jak běháte svou super rychlostí, všude kolem se střílí, všechno vybuchuje, krev kam jen oko dohlédne a všude absolutní chaos. A takhle to je téměř každou misi!
Což je mimo jiné i jeden z největších záporů hry. Ten doslova nechutný stereotyp. Neustále se opakující mise, které čas od času překvapí nějakým tím mega záporákem, po nějaké chvíli přestanou bavit. Jistě, Prototyp je prototyp hry, která se zaměřuje především na pořádné řežby. Proto...Ty se musíš přizpůsobit a vychutnat si to. Což je sice hezké, ale mít neustále ten samý pocit typu: Přijdu, rozsekám, odejdu, tak to po čase omrzí.

Přesto Prototype doporučuju, není to nějak zvlášť úžasná hra, nicméně její koncept je natolik zábavný a nechuťácký, že to stojí za to to zkusit. Snad u žádné hry jsem tolikrát nekřičel svou oblíbenou hlášku: ,, To je strašný!" A pozor, tu křičím dost často. I třeba k věcem, které ve skutečnosti zas tak strašné nejsou. Můžete jí brát, jako takovou oddychovku. Třeba si to pusťte, když se naserete po přečtení diskuse u nějakého politického článku na novinkách.cz. Já to tak dělám. A vlastně to celkem pomáhá. Obzvlášť, když si vezmu drápy.

Pro: Apokalyptický New York, brutální masakry a boje, Alexovi téměř božské schopnosti

Proti: Slabý a nepřehledný příběh, stereotyp misí, ta grafika na některých místech opravdu děsná

+13