Xzone.cz – Vyhrajte luxusní PlayStation herní koutek v hodnotě 250 000 Kč!
Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mortal Kombat

74
159 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > bojová *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
1992 PC
02.08.1992 Arcade
13.09.1993 SNESGBSegaMD
1993 SegaMSSegaGGAmiga
Vývojáři:
Respektovaný turnaj Mortal Kombat se pořádá každých padesát let a jeho pravidla jsou taková, že pokud Jinozemě (Outworld) vyhraje deset turnajů za sebou, Země se stane její součástí a ponoří se do temnoty a chaosu. Před pěti sty lety čaroděj Shang-Tsung do turnaje přivedl prince Gora, čtyřrukého obra rasy Shokan, který porazil šampiona Země, Kung-Laa, a od té doby vyhrál devět turnajů v řadě. Přichází další turnaj a s ním poslední šance, jak zachránit Zemi před záhubou.

Jedná se o 2D mlátičku, ve které si to v bitvách na dvě vítězství rozdávají dvě postavy. Základními údery a současně ovládacími klávesami jsou vysoký a nízký box a vysoký a nízký kop. Kombinací těchto úderů, směrů pohybu a bránění lze vyvolávat speciální schopnosti, mezi které se řadí útoky na dálku ve formě fireballů, teleporty aj. Cílem hracího kola je vyčerpat oponentovy hit pointy. Jakmile k tomu dojde a hráč již jedno kolo prohrál, vítěz může na poraženém "spáchat" brutální zabití protivníka, tzv. fatalitu. K mání je vytržení hlavy i s páteří, sežehnutí na popel nebo nejedna forma dekapitace. Hru doplňuje mezihra Test your might, ve které hráč zběsilým mačkáním kláves musí ke konci časovače nastřádat co nejvyšší úroveň na stupnici. Poté jeho charakter buď přetne, nebo nepřetne stoh dřeva, betonové nebo železné desky ap. Sólovému hráči Mortal Kombat navíc nabízí souboj v jednom kole postupně s dvojicí protivníků, tato varianta je v singleplayerovém tažení zastoupena třikrát, a souboje s dvěma bossy - Gorem a ultimátním "záporákem" Shang Tsugem.

Mortal Kombat od Midway Games z r. 1993 zaujal hráče hned několika aspekty. Kromě detailní grafiky a temné atmosféry se zapsal hlavně osobnostmi sedmi hratelných postav, z nichž každá disponovala jinými speciálními schopnostmi, od čehož se odvíjel její způsob boje. Postavy se různily také důvody, kvůli kterým vstoupily do turnaje. Někoho zajímala záchrana Země, někoho pomsta a někoho pouze peníze. Někteří bojovníci mají předlohu v reálných postavách či filmových hrdinech. Liu Kang je až nápadně podobný Bruceovi Leemu, Johnny Cage není nezaměnitelný s Jean-Claude van Dammem, nájemný žoldák Kano má zase kořeny ve filmu Terminátor, kde si T-800 spravuje v koupelně oko. Dále agentka Sonya Blade připomíná hrdinku akčních filmů Cynthii Rothrock a bůh hromů a blesků Raiden zase evokuje postavu z filmu Velké nesnáze v Malé Číně.

Velká popularita hře zajistila mnoho pokračování a portů, dva filmy i seriál.


Poslední diskuzní příspěvek

Gohan: Bol na CD, ktore bolo vydane pri prilezitosti vydania prveho MK na domace konzole a potom prevzaty do filmu. Ale mas pravdu v hre…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Mortal Kombat je svojim spôsobom legenda. Prišla nečakane a na hernej scéne nejaký čas ostala. Jej hlavnou devízou bola premrštená, komiksová brutalita, ktorá dodávala hre jej výnimočnosť. Mortal Kombat by nebol bez krvi a brutality to, čím je - povedal kedysi jeden z jeho autorov (aby sa to o niekoľko rokov neskor pokúsil dokázať na poslednom z MK série, tým, že brutalitu značne obmedzili). Svojim spôsobom mal istotne pravdu. Vytrhnutá chrbtica má svoje zvrátené kúzlo, avšak MK mal ešte čosi. Každá bojová hra má postavy, a istým spôsobom má každá z tých postáv svoje pozadie, históriu. Mortal Kombat v tomto nebol výnimkou, skôr sa mu podarilo vytvoriť akúsi špecifickú mytologickú atmosféru okolo celej značky - resp. jej "príbehového" pozadia. A to bola jedna z vecí, pre ktorú som - aspoň ja osobne - mal túto sériu tak rád. Nikdy som špecificky nevyhľadával tento druh hier, ale skrátka MK má to povestné čosi. Veď okrem klasiky pre gamesweb (- po výmene stráží sa ťažko hľadá, tak mirror na blogu) som o tejto hre neraz písal. A nehľadiac na to, že z istého uhla pohľadu existujú dnes lepšie bojovky, ostáva pre mňa táto séria stále najlepšou.

Mortal Kombat bol prvý, mal skormný výber postáv (7), ale skvelú hrateľnosť, ktorá sa stala klasickou. Dnes už sa bojovky podobným štýlom nerobia - i keď občas niektorý vývojári zisťujú, že ten dvojrozmerný priestor mal svoje kúzlo. Scorpion-ové "Get over here!" a "Come here!" (nahovoril jeden z dvojice tvorcov - Ed Boon, a to nie len pre hru, ale aj film) si človek pamätá dodnes.

Naučiť sa fatality, špeciálne pohyby a poraziť Shang Tsunga - ultimátny cieľ :) A nesmiem zabudnúť ani na obligátnu minihru - Test Your Might, ktorá však v neskorších pokračovaniach už chýbala (s výnimkou neskorších pokračovaní na PS2). Skrátka ak mám nejaku bojovku a je to moja srdcovka - je to Mortal Kombat.

Pro: Fatality, štart MK mytológie, hudba

+21+21 / 0
  • PC 85
Jedna z nejkontroverznějších her, co kdy spatřila světlo virtuálního světa. Někde to došlo dokonce tak daleko, že byla zakázána úplně. V dobách kdy světu vládly "našlapané mašiny" za statisíce a první PSX byla v té době snad jen na papíře, vydalo dnes již zaniklé studio Midway jednu se svých nejslavnějších her Mortal Kooombaaat, kterému se na kobylku nedostal ani v budoucnu vydaný TEKKEN.

Hra nebyla ve své době unikátní jen svým brutálním ztvárněním, ale i pohybem postav, audiovizuální složkou a také, dnes již pro mnohé ze světa divů, protipirátskou ochranou (napiš číslo v daném řádku a sloupci, naleznete v manuálu). Je sice fakt, že nabízí v podstatě pouze a jen jedinou činnost - vyhrát buď hlavní turnaj nebo proti živému soupeři - o to více ale člověk přizvukoval zpracování. Všechny ty komba, chvaty, speciální útoky a v neposlední řadě samotné gró celé hry, fatality, na které se snad každý těšil daleko nejvíc (přesně si vzpomínám na jednu z nejtěžších, v podání Liu Kanga, hotový prstozlom). Hra má také slušnou obtížnost, tedy až na strážce finálního bosse Gora, u kterého to bylo vždy o pověstný první chlup na prsou. Mou nejoblíbenější figurou se stal Sub-Zero a jeho ledové útoky.

Jedinou podstatnější výtku bych směřoval k občasnému padání na některých konfiguracích (dá-li se tomu dnes tak nadávat). V souboji proti skutečnému hráči (mé mladší sestře třeba) byl také docela opruz, pokud ten (ta) uměl rychle používat stále ten samý útok, přes který se jen těžko dostávalo a dokázal si mě tím držet od těla, dokud nevyprší čas - to bych ale spíše řadil k mé vlastní neschopnosti, než k nevýhodám hry.

Pro: fatality, postavy, komba

Proti: nestabilita, obtížnost

+21+21 / 0
  • PC 90
Naprosto ultimatni bojovka, ktera vysla presne v pravy cas. Kdyz jsem ji tenkrat hral poprve na skolnich 386, byl jsem naprosto unesen a kdyz jsem ji po case hral u kamose rovnez na 386, ale se zvukovkou, malem jsem si vykloubil celist, jak mi rychle klesla. Prvni dil ma podle me unikatni atmosferu, kterou podtrhuje skvela grafika (samozrejme na tehdejsi dobu), zvuk a mnozstvi pohybu. Kdyz jsem poprve videl fatalitu (od ty mrchy Sonyi), bylo to neco nepopsatelneho. Dodnes umi snad vsechny specialni pohyby, vcetne fatalit (krome Liu Kangovy, ktery ji mel takovou divne haluzackou) a to uz o necem svedci :-).

Pro: Skvela grafika, hudba, mnozstvi pohybu, atmosfera.

Proti: Postav mohlo byt vic.

+15+15 / 0
  • PC 80
Živě pamatuju dny, kdy maminka cca mé 8 leté já přihlásila do kroužku výpočetní techniky v místním domu dětí a mládeže, abych se trochu technicky vzdělal a naučil se s počítačem, než si jeden takový pořídíme domů. Kdyby tušila, že jedna z prvních věcí, ve které se spolu s ostatními dětmi vzděláme, bude Mortal Kombat, nejspíš by mi zvolila nějaký jiný koníček, třeba chlapecké mažoretky…

V roce 1996 bylo hraní po síti pro běžné smrtelníky stále utopií, proto u nás suverénně vítězily hry, které se daly hrát ve více lidech na jednom PC. Když k tomu připočtete pro 8 leté hochy pořádné virtuální rvačky a krev stříkající z obrazovky na všechny strany, bylo hraní Mortal Kombatu jasná volba! Nezáleželo na tom, že charakterů bylo jen 7, stejně jsem hrál většinou jen Scorpiona a zkoušel různé kombinace kláves, abych objevil skryté specialitky. Ano, absence „moves listu“ a internetu pro jeho vyhledání měla své nezapomenutelné kouzlo. Člověk něco chaoticky pomačkal a ono to vystřelilo kopí, nebo fireball, načež se další půlhodina strávila odhalováním toho, jaká kombinace kláves to vlastně byla. A co teprve fatality – ty si svou tajemnou auru udržely několik let… Kvůli prvním třem dílům Mortal Kombatu jsem dokonce založil speciální sešit, kde jsem si odhalené kombinace úderů psal, a to je co říct. :)

První Mortal Kombat je skutečně legenda, i když charaktery měly jen dvě specialitky, jednu fatalitu a žádné comba, nikomu to nevadilo, tehdy to stačilo. Grafika byla koukatelná a zvukovku jsme neměli. Snad jen to hraní proti PC nebylo v porovnání s multiplayerem tolik zábavné…

HW: Minimum: 386 33 MHZ, 4 MB RAM / Doporučeno: 486 50 MHZ, 8 MB RAM
+15+15 / 0
  • PC 100
Hra Mortal Kombat byla hrou, která ve své době na rozdíl od jiných her dokázala zaujmout z prvního dojmu. I úplný neználek se v herním systému velice rychle zorientoval a způsob hry pochopil. Hra vůbec nekladla důraz na přemýšlení, podstatné bylo naopak důkladné osvojení ovládání a schopnost pružně reagovat na herní situaci vytvořenou soupeřem. Díky tomu, na svou dobu krásné grafice, zvukovému doprovodu, temné atmosféře, možnosti multiplayeru na jednom PC a chtě-nechtě brutalitou a stříkající krví si hra získala hluboký respekt zejména v řadách základoškoláků. Sluší se podotknout, že opačných reakcí dosahovala u většiny rodičů, kteří ji přinejmenším neradi viděli, což její popularitu ovšem ještě posílilo (zakázané ovoce nejlíp chutná).

Kromě multiplayeru a singleplayerové „kampaně“, v jejíž druhé úrovni hráč bojoval proti dvěma oponentům „s jedním životem“ a v jejíž třetí části postupně vyzval dva bosse, hra obsahovala skryté prvky ve formě kouzel (mé pracovní označení), tedy např. fireball místo boxování a kopání, a tolik vzývaných fatalit. Fatalita, to byl prostě pojem. Tato feature dokázala hratelnost zajistit jaksi samostatně, protože přijít na „tajnou“ sekvenci směrů pohybu, boxů, kopů a blokování, jejíž provedení k fatalitě vedlo, bylo těžké, ale motivace obrovská, jelikož počítačem řízený protivník se s vámi jejím provedením po svém vítězství loučil a viděli jste, jak můžete nepřítele dorazit, rozumějte zabít, přičemž k mání bylo spálení těla na kost, extrakce hlavy s páteří, vytržení srdce a podobné lahůdky. Komu se to nelíbilo, nemusel to hrát; mohl si hrát třeba s plyšáky.

Jako nedostatek lze označit nízký počet hratelných charakterů a poměrně vysokou obtížnost. Počet sedmi postav považuji za horší průměr a dohrát hru jednoho hráče skutečně vyžadovalo um, když ale přihlédnu k roku vydání 1992, nemohou mě ani tyto, nikoli chyby, ale subjektivně nežádoucí vlastnosti, odradit od absolutního hodnocení.

Pro: jednoduchý a chytlavý herní systém, atmosféra, zvuky, „tajné“ kombinace

Proti: malý počet postav

+13+13 / 0