Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Karateka

Žánr:
akce > bojová *
akce > plošinovka
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Rok vydání:
1986
Vývojáři:
Brøderbund
Oficiální stránky:
http://www.jordanmechner.com/projects/karateka/
Zlý Akuma zpustošil zemi, pobil mnoho lidí a unesl princeznu Mariko do svého paláce. To naštěstí nenechá chladným jednoho mladého válečníka ovládajícího bojové umění, který se rozhodne milovanou princeznu zachránit. Jeho protivníky bude celá řada neméně schopných strážců, cvičený orel a nakonec i Akuma samotný.

Karateka je prvotinou designéra Jordana Mechnera, který se později proslavil sérií Prince of Persia. Mechner vytvořil hru v roce 1984 (verze pro Apple II) při studiu na prvním ročníku Yale. Svůj kousek se rozhodl poslat vydavatelské společnosti Broderbund Software, kteří v ní ucítili hit, což se posléze ukázalo jako správné mínění. Broderbund posléze Mechnera zaměstnal a díky tomu mohl vzniknout právě Prince of Persia. Už Karateka se proslavila na tehdejší dobu výbornou animací a atmosférou.

Poslední diskuzní příspěvek

valcik
valcik

Karasman: Tuším ti medzi textovkami chýba Jirka Hradec. Bola to akási česká paródia na Ramba a MacGyvera v jednom, výborná zábava! :-))


Nejlépe hodnocené komentáře


Karateka pro mě znovu ožila vydáním verze pro Android, kam byla portována původní verze z Apple II. Až mě to překvapilo, jak skvěle je to na mobilu hratelné a velmi dobře to vypadá. Uvařil jsem si dnes ráno kafe, sedl si do křesla, chvíli brouzdal internetem, pak pustil Karateku a na hodinu se mnou nebyla řeč!

Příběh hry, je klišoidní až běda, ale o ten tu samozřejmě vůbec nejde. Hlavní je totiž hratelnost a tu už prověřila starší generace hráčů. Mobilní port navíc hru zpřístupňuje zavedením "Rewind" funkce, která vám umožní po zabití se vrátit k poslednímu vyhranému souboji. Ale ani staří mazáci nemusejí ohrnovat nos, funkci lze totiž v nastavení vypnout a nebo jí prostě nepoužívat. Kromě této funkce bylo samozřejmě implementováno dotykové ovládání, které funguje velmi dobře. Tím jsou v podstatě všechny novinky vyčerpány a jinak se jedná o starou známou Karateku.

Hráč má k dispozici šest pohybů (3 údery a 3 kopy), nicméně jsem si v podstatě celou hru vystačil jen s kopy. Pár pokusů stačí k tomu, abyste vypozorovali jak a kdy který kop použít, tak abyste soupeře zasáhli dřív než on vás. Nicméně musím pochválit, že mezi soupeři jsou drobné rozdíly, takže to co platilo na jednoho, neplatí na druhého.

Velmi mě u této hry zaujala implementace "zdraví". Zdraví se pozvolna totiž regeneruje, což hráče nutí do aktivity, jinak vaše úspěšné údery přijdou vniveč. Zároveň je ale zdraví obou soupeřů implementováno do jednoho proužku, takže maximum vašeho zdraví je limitováno aktuálním množstvím zdraví vašeho soupeře. Chcete li víc, je potřeba mu trochu zvalchovat kožich.

Vlastní souboje mi nepřišly až tak obtížné, více jsem se zapotil u dalších problémů, které hra před vás staví. Akumův jestřáb je ještě v pohodě a pokud jste a nebo se stačíte přepnout do bojového postoje, klidně si ho ani nemusíte všímat. Právě přepínání mezi postoji je velkým nebezpečím. Za prvé to chvíli trvá, než hra zareaguje, takže je tu riziko, že to nestihnete a pokud nejste v bojovém postoji, tak i jediná obdržená rána vám ukončí hru. To občas přináší problémy, když se snažíte proběhnout do další obrazovky a soupeř se objeví přesně ve chvíli, když jste těsně u jejího okraje. Na to nemáte šanci reagovat. Asi největší záhul mi dala ovšem padající mříž, tam jsem skutečně měl chvíli pocit, že to prostě projít nejde. Ale vzhledem k odškrtnutému dohrání, můžu potvrdit, že to projít jde.

Každopádně u této hry plně platí nápis, který se objeví po vaší smrti "A karateka's skills improve with every fight!"

Pro: Čistá hratelnost podpořena zajímavými prvky, Nostalgie, Hezká grafika a animace, Přístupnost mobilního portu

Proti: Zvuky, Obtížnost "pastí", Krátké

+16+16 / 0

No tak tohle je klasika klasik. Pamatuju si, jak jsem ji poprvé spustil na svém Atari 130XE a rozbil hubu prvnímu vencovi, co hlídal bránu. Ta neuvěřitelná plynulost a realističnost pohybů mi slušně snížila čelist. Přestože celá hra je vlastně docela stereotypní a kromě šesti úderů nenabízí nic jiného, i dodnes si některé části pamatuju. Hlavně to, že po zabití hlavního bosse jsem běžel ocicmat zajatou princeznu a vrhnul se jí do náručí. Další hru jsem ale zkusil, co udělá, když k ní přijdu v bojovém postoji - dostal jsem takovou kopačku, že se hrdina sesul mrtvý k zemi a na mě zablikal romatický Game Over :D

Pro: Na svou dobu skvělá pokroková hra.

Proti: Viceméně stále to samé, ale komu to tenkrát vadilo...

+12+12 / 0

Tak jsem si Karateku po asi 14 letech zahrál. No, kdybych tenhle komentář psal v té době, nejspíš bych se tady rozplýval nad báječnou hrou, kterou Karateka bezesporu byla a je. Nicméně rozmlsané huby hráčů už jsou v dnešní době plné next genu, báječných, dá se říct i filmových animací apod. Řekněme si to tedy na rovinu, v dnešní době Karateka vypadá jako hříčka pro blbečky. Takže jsem si hru moc neužil, jen mě ovanul ten blažený pocit nostalgie. A tak to nechám, Karateka už do dnešní doby nepatří.

Ale, nostalgie stranou. Ovládání má jeden neduh, ten samý který má i Princ z Persie, a sice reakce ovládání. Zpoždění je opravdu značné. Nic jiného už proti tomuhle hernímu dědovi namítat nebudu, protože legendy mají zůstat legendami a bez zbytečných keců.

Pro: Byla to kdysi moje oblíbená hra

Proti: Na svou dobu žádné

+4+4 / 0