Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Left 4 Dead

79
289 hodnocení Platformy
Žánr:
online > online akce *
akce > 1st person akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
18.11.2008 PCX360
16.06.2016 XOne
Vývojáři:
Valve Corporation, Turtle Rock Studios (sekundární), Certain Affinity (X360 verze)
Oficiální stránky:
http://www.l4d.com/l4d/home.php
Left 4 Dead (L4D) je mix střílečky z pohledu vlastních očí a survival hororu od slavných Valve Corporation zaměřený převážně na kooperativní hru.

Ve světě L4D se jednoho krásného dne něco zvrtlo a lidé začali mutovat v zombie. Po několika týdnech šířící se epidemie je hráči představena čtveřice hrdinů - motorkář Francis, vysokoškolská studentka se zálibou v hororových filmech Zoey, majitel počítačové firmy Louise a bývalý Zelený baret a válečný veterán Bill. Tato čtveřice se zoufale snaží přežít záplavu zombíků, k čemuž chtě nechtě musí spolupracovat.

Hra L4D na první pohled připomíná béčkové hororové filmy a do určité míry taková opravdu je, ale díky svému zpracování se ve světě her jedná o unikátní počin. Příběhové mise nabízí čtyři kampaně (No Mercy - zasazeno do velkoměsta, Death Toll - vesnické prostředí, Dead Air - letiště a Blood Harvest - volná příroda) po pěti epizodách, které lze hrát jak formou hry pro jednoho hráče, tak i kooperativně v multiplayeru. Zajímavým prvkem online hry je takzvaný "AI Director", kdy se hra automaticky přizpůsobuje výkonům hráčů a upravuje mapu (pozice a množství lékáren, zbraní...), rozmístění nepřátel, útoky hordy (nárazový útok zombíků) a tak dále, čímž každé opakované hraní nabízí trochu jinou zkušenost.

Od 22. dubna 2009 je k dispozici první DLC Survival Pack, který kromě odemknutí zbylých dvou kampaní pro Versus, přináší i nový mód s názvem Survival. V něm se čtveřice hráčů musí co nejdéle bránit proti hordám zombíků i special infected, kterých bude nezvykle velké množství. Vyhrát zde nelze, jde pouze o překonávání nejlepších časů, které se zapisují do žebříčků. K dispozici je 15 oblastí z původních map a jedna zbrusu nová (Lighthouse).

29. září 2009 vyšlo druhé DLC s novou kampaní s názvem Crash Course, která tentokrát přináší jen 2 mise. Tato kampaň začíná krátce po událostech z No Mercy a končí těsně před kampaní Death Toll. DLC také přináší mnohá jiná vylepšení, jakými jsou například důmyslnější lobby systém, vybalancovaný versus, nové dialogy atd.

V roce 2009 vyšel druhý díl Left 4 Dead 2.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Souhlasím s Karasmanem. L4D je prostě Zombie nářez a masakr. Představte si béčkový (starší) hororový film se spoustou zombíků a pár přeživších někde kdesi na venkově a široko daleko žádný živý tvor, jen spousta těch nemrtvých či skoro živých.

Základní kampaň je koncipována jako čtyři samostatné epizody, každá s tváří béčkového filmu (úvodní titulky kdo hraje koho, závěrečné titulky, statistika zraněných zombíků jako opak na typické dodatky "během natáčení filmu nebyl zraněn žádný *****" apod.). Zkrátka každá kampaň navozuje naprosto úžasnou filmovou atmosféru. Do toho připočtěte perfektní sestavu naprosto rozdílných osob a jejich občasné hlášky, které si mezi sebou vyměňují.

Kžepizoda se řídí podle stejného scénáře: "Skupinka čtyř přeživších je na místě A a dozví se, že na místě B je možnost evakuace ze zamořené oblasti. Aby se tam dostali, tak musí jít přes bod C a pak bod D. Tak se naši hrdinové vydávají na nerovnoměrný boj se zástupy zombíků."

Vždy po nějakém úseku se nachází takzvané safe-housy, kde je k dispozici lékárna, munice, zbraně a úkryt před zombíky a načítá se zde další epizoda (4 v každé kampaňi). V závěrečné oblasti pak musejí naši hrdinové odolávat obrovskému náporu infikovaných po určitý čas, než dorazí evakuace (10-15 minut, tedy to alespoň říká armáda po vysílačce, přesně počítat čas při neustálém boji je v podstatě nemožné). Na místo evakuace poté dorazí záchrana (loď, helikoptéra, APC a letadlo) a "film" je u konce a následuje statistika, věnování padlým přeživším (pokud někdo nedokázal vydržet konečný nápor a zemřel).

Nejsilněji pak na mne asi zapůsobila kampaň Blood Harvest, kde jsme se museli udržet cca 15 min proti náporu zombíků v chatrném dřevěném domě. Vlny přicházely odevšad, dveře proráželi desítky zombíků, okna taktéž a útoky šly odevšad. Na posledních několik minut jsme se již museli stáhnout do prvního patra, do jedné malé místnosti se třemi vchody a tří vždy stříleli patřičným směrem a čtvrtý přebíjel. Samozřejmě že všechno pak zhatil jeden Tank (viz níže) a my museli rychle prchnout skokem z okna na molo a doufat, že ta loď už konečně dorazí...

Nepřátelé se dělí na klasické zombíky (s hafem skinů, které valve prezentovalo jako 40 různých nepřátel) a pak na jakési bossy. Nejčastější je Boomer - bouchající tlouštík se schopností oslepit hráče buď plivnutím, nebo svojí explozí. Dále tu je Smoker, tuhý zombík s dlouhým jazykem a Hunter, rychlý skákavý zombík, který přeživší dokáže skolit na jednu ráno a nebožtíkovi pak musí rychle pomoct spoluhráči (stejně jako u Smokera, z jeho chycení se nelze samovolně vymanit). Nejunikátnější, nejvzácnější a nejtužší jsou pak Tank a Witch. Tank je obří hulkoidní monstrum, které vydrží i 30 ran z brokovnice z bezprostřední blízkosti a umí házet těžké předměty a sutiny a útočí okamžitě na všechno podezřelé. Witch je pak asi nejzajímavější zombík. Již na dálku na sebe upozorňuje svým pláčem, ale nikdy není slyšet přesně odkud jde (v tuhle chvíli zvážní herní hudba, což neskutečně dodává na atmosféře). Vadí jí hluk a světlo, ale jinak si nikoho nevšímá. Takže je možné ji obejít. V případě, že ji někdo vyprovokuje, dokáže bez problémů sejmout celý tým. Pokud zemře jeden (dva nebo tři) člen týmu, je možné jej najít o kousek dál zamčeného v místnosti, čímž se jakoby nenásilně uvádí do děje. V případě smrti celého týmu se opakuje epizoda z posledního safehousu.

Co se zbraní týká, tak ty jsou povedené. Pump-Shotgun má sílu a kosí ve velkém. Uzi (nebo Mac nebo co že to je) střílí jako o život, M16 je typická přesná rychlá puška. Auto-Shotgun je ultimátní zbraní na blízko, jen se dlouho přebíjí. Sniper vyžaduje trochu citu, přece jenom na míření většinou není čas, ale zabijí na jednu ránu a kulky zastaví snad jen betonová zeď (5-10 zombíků na jednu ránu se dá při správné situaci bez problémů provrtat). Pistolky do nouze postačí. Molotov dostál svého jména a umí založit slušný táborák. Za Pike Bomb se infikovaní kolemjdoucí ženou jako býk za červenou (připomíná to film Mumie se vrací, scénu s těma prťousema a dynamitem) a kanystry s benzínem a propanem také umí svoje. Každopádně je ale těch zbraní málo a nespraví to ani divně vypadající a chovající se statický kulomet.

Versus mód pak přináší možnost hry 4 přeživších proti čtyřem infikovaným, tedy spíše těm "bossům" (Tank, Boomer, Smoker, Hunter), kdy se infikovaní hráči mohou po mapě libovolně pohybovat jako duchové a v příhodných místech se respawnout. Po jejich smrti musejí čekat 20s a zase vše znovu... přeživší budou mít opravdu perné chvilky. Zde navíc vynikne fakt, že infikovaní neumí otevírat dveře... Škoda že se Valve na nás vyprdlo a nedodělalo všechny čtyři kampaně pro mód versus (ač hrát jdou, pomocí konzole na některých serverech). Zde mi vadila malá průprava pro hraní za infikované, dekódovat co se čim dělá, je utrpení.

Hlavní výtku bych zatím viděl v nedodělanosti hry a její strohosti. Máme tu čtyři postavy, čtyři kampaně po pěti epizodách (se stejným základním obsahem). Málo zbraní. Spousta chyb (viz oficiální fórum, sekce bugů... jsou jich zde stovky).

No každopádně, tahle kooperativní akce má tak hutnou atmosféru, že stojí za ten hřích.

K AI Directoru: Původně jsem si myslel, že jde o mód, kde dění na mapě ovládá další hráč, ale ve skutečnosti jde o automatické upravování úrovně (množství a polohy lékáren, munice, nepřátel, hord apod.). Je to rozhodně lepší než nic... ale jako... no, Valve umí rozhodně ve svých upoutávkách pořádně mlžit :-D.

/Po roce s L4D:/
Spousta věcí se změnila a většinou k lepšímu. Versus funguje všude, přibyl nový mód (není zrovna moc trvanlivý) a kraťoulinkatá mapa (díky které se z těch nějtěžších achievementů staly ty nejlehčí), provedlo se hodně balancování, lobby systém byl trochu vylepšen, fungují online statistiky (tedy, alespoň částečně, velmičasto se totiž samy od sebe z části mažou)...

Ale pár věcí naštve i po tom roce. Zejména odbytí návrhů třech naposledy zpřístupněných kampaní pro versus. Ono celkem naštve, když jsou všechny střechy nepřístupné (v SP hře nejsou potřeba). Poněkud ubývá dedikovaných serverů (příprava na druhý díl?)... A po koupení Killing Floor mi tu nehorázně chybí pohled přes mířidla.

Pro: atmosféra, zbraně, prostředí, kooperace, atmosféra, hafo zombíků, sympatické postavy, level design, atmosféra

Proti: málo zbraní, málo kampaní, dedikované servery v podstatě nefungují, není tu server-browser (ten defaultní z konzole je nepoužitelný, není uzpůsoben pro L4D), chybí pohled přes mířidla zbraní

+22
  • PC 95
Musím se předem přiznat, že první dojmy, které jsem se dočetl na různých videoherních stránkách či ze zhlédnutí prvních trailerů mě moc nepřesvědčily o kvalitách této hry a Left 4 Dead jsem zavrhl už předem jako špatný Valve vtip. Po nějaké době ( asi měsíc od oficiálního vydání ) jej začali náruživě hrát i mí kámoši okolo a tak i mě po čase do toho ( pravda trochu s násilím ) taktéž dostali. Po zhruba měsíci víkendového občasného přátelského hrávaní jsem se přistihl, že hru spouštím i s neznámými lidmi i na několik hodin denně a tak se zrodila má nová závislost.

Důležité je si uvědomit, že L4D je vlastně hlavně multiplayerová hra a singleplayer tady slouží spíše jako cvičný prostředek zlepšení právě hry pro více hráčů. Proto kdybych chtěl hru hodnotit pouze z této stránky, tak má známka bude čistě průměrná, pač nic navíc krom svižné lineární hratelnosti a naprosto tupých botů nabídnout nemůže. Kooperativní multiplayer proto zůstává hlavní doménou hry a pokud máte k dispozici i minimálně další tři své kamarády, tak máte o zábavu dobře postaráno.

Nejoblíbenějším typem hry je jednoznačně versus mód, který je nejenom nesmírně zábavný, ale nabízí i neopakovatelné dramatické situace ( někdy až moc ).

Počet oficiálních hratelných kampaní je asi jedním z největších záporných faktorů, kvůli kterému můžete hru na nějaký čas smazat ze svého disku, protože jejich opakovatelné hraní dokola může přinést i nechtěný stereotyp. Design většiny map je však úžasný, ale osobně sem si nejvíce užíval především venkovní lokace kampaně Death Toll, ve které jsem jakožto Hunter ( jedna z hratelných infikovaných zombií ve versus módu ) přímo plakal dojetím z těch počtů možností udělit nepříteli maximální skákací damage.

Samozřejmě jako u každé Valve hry i tady se točí poměrně velká komunita moderů, která tyto počty kampaní a dalších serepetiček ještě patřičně zvyšují. Bohužel vyřešený princip jejich stahování se moc nepovedl a tak většinu z těchto mnohdy slušných vylepšení nikdo pořádně ani nevyužije.

Bohužel dneska se tato hra už kupovat moc nevyplácí, jelikož všechny kampaně i hráči se postupně stěhují na novější pokračování L4D2, která tím pádem nabízí více možností i zábavy, ale o tom více zase u komentáře u této hry...

Pro: Multiplayer, versus, achievementy, svižná hratelnost, jednoduchost, zábava i napětí zároveň.

Proti: Nudnější singleplayer, tupost botů, sólo hráči a quitteři kteří kazí herní požitek, vyřešení stahování nového materiálu do hry.

+21 +22 −1
  • PC 80
S touhle brutální zombie kydličkou jsem si užil hodně zábavy. Hrál jsem v ´normal´ módu, abych to vůbec dohrál, a pokud bych měl jmenovat jeden aspekt, který ční nad ostatní, zmínil bych atmosféru. Béčkově filmová, s extra posterem pro každou ze čtyř kampaní, s detailní statistikou v titulcích a celkovým počtem zabitých zombíků, která je předkládána ve vtipné parafrázi na obvyklou formulku ve filmech se zvířaty ("Během natáčení tohoto filmu nebylo zraněno ani zabito žádné zvíře"). Několikrát jsem se během hry lekl tak, že nemít pevný svěrací stisk, dávno bych nosil pampersky. A ty zlověstné zvuky, doprovázející útok hordy nebo každého z pěti specificky nakažených (přičemž při "znělce" pro Witch skoro tuhne krev v žilách), to je kapitola sama pro sebe.

Na odreagování výborná věc, která ale díky malému množství kampaní a krátké herní době, může v single playeru přecházet až ve stereotyp.

Pro: atmosféra jako bič, znělka ohlašující přítomnost Witch, "filmové" zpracování

Proti: krátká herní doba

+20 +21 −1
  • PC 85
Naprostý nážez a pro mě překvapení roku. Moc jsem se o tuhle hru nezajímal, na multi zas tak nejsem, ale když jsme teď dali s kámošema LANku a udělali si Left 4 Dead víkend, musím říct, že tahle hra nemá v kooperaci valnou konkurenci.
Samotný single s BOTama není nic zas tak super (i když jejich AI je výborná), ale když sedíte ve čtyřech v jedné místnosti a plánujete strategii, tomu se nic nevyrovná.
Engine je výborně optimalizovaný, HW nenáročný a skvěle vyladěný na síťové věci. Okamžitě pozná, že někomu třeba spadla hra a jeho hráče okamžitě začne ovládat AI. Pokud se onen hráč opět připojí, vtělí se zase zpět bez sebemenších problémů.
Hra se sice bohužel celkem krátká (čtyři epizody, každá na 1-2 hodiny) a jednu dvě epizody navíc bych uvítal, ale i tohle stačí na pořádnou porci zábavy. Nejvíce mě bavily poslední levely, kde se po aktivaci rádia začnou rojit ohromné množství nepřátel a musíte vydržet, dokud pomoc nepřijde.
Hru bych jen vylepšil o několik málo drobností - za prvé má málo zbraní. Jistě, všechny se hodí (i když sniperku jsem nepoužil nikdy), ale pistole, dva samopaly, dvě brokovnice, výše zmíněná sniperka, molotov a granát není nic moc. Jeden dva kousky navíc by tu být mohly. Dále mě mrzelo, že všechny postavy jsou stejné, mohli každé dát nějakou unikátní vlastnost - např. někdo by mohl mít dvě lékárny, někdo dva granáty apod. Takhle je naprosto jedno, za koho budete hrát. Rovněž bych udělal několik minilevelů ve stylu závěrečných lokací, kde by se parta přeživších opevnila v domě a neustále by se bránila větším a větším hordám a počítal by se čas, dokud nepadnou. No, ale to jsou jen mušky, tahle hra je prostě nážez, už se nemůžu dočkat dalšího Left 4 Dead víkendu.
Edit: V jednom z updatů byl vydán mód Survival a moje poslední výtka tak neplatí.

Pro: V kooperaci nemá valnou konkurenci, vyladěný engine, atmosféra.

Proti: Málo zbraní, jen 4 epizody, postavy nemají žádné vlastnosti.

+15 +19 −4
  • PC 70
Predem bych zminil singleplayer - pro mnohe opovrhovana cast - pro me vynikajici uvod do hry. Zde vas nikdo nerusi(pubertacke kecy nemeckych deti, strileni do vlatnich a spoustu rusivych elementu). To je hlavni predpoklad si poprve a nejintenzivneji prozit skvelou atmosferu L4D. Co mi z cele hry utkvelo nejvic? Urcite Witch - kdyz to hrajete poprve sami a ve tme uz jen vzlyk te male cacorky v dalce je desivy, take vyhybani se ji, abyste ji dostatecne nenastvali, pote co na vas vystartuje - to byl zazitek, vetsinou me ze zacatku povalila na zem a bylo to. Ale ten zvlastni pocit jsem mel chvili v singlu a pak i chvili v MP, ale po case se tento skvely pocit vytratil(kdyz to zazijete tolikrat + nektery hraci k ni pribehnou a z 5 cm ji narvou brok do palice, tak to kouzlo se zkratka vytraci). Jinak pruchod singlem byl paradni, hlavne ponurou atmosferou, kooperaci, souboji s bossy, prijemnym level designem, grafikou, ktera je vynikajicne optimalizovana.Taky bych chtel vyzdvyhnout AI spolubojovniku, ktera az na par drobnosti vzdy pomuze. Jinak je hra hodne lehka, takze hrat jedine na nejtezsi ci o stupinek niz, jit pod normal nema smysl. 4 prezivsi rychle prirostou k srdci, hlavne Zoey a Louis. V MP sem hral jedine za Zoey:). Souboj s Tankem je take zajimavou zkusenosti, ale jak jsem uvedl ze zacatku, je vse super, jenze po case se vychytaji zpusoby jak se toho ci onoho zbavit, kdy na me nabehne dalsi horda atd.
Multak-po absorbovani silneho zazitku ze singlu(strach,atmosfera) je multak jiz spise o zabavne rezi s lidmi v co-op rezimu. Vubec prvni co-op sem hral s Loganem,AimLezZzem, montanou a kdo vi jeste s kym. Se sluchatky a mikrofonem zkratka posouva gameplay o neco dale a pokud tudle hru lidi umi a dokazi taktizovat je to velice bohaty zazitek. Po case se ale jiz vychytali mista, kde se da schovat pred hordou(rohy a ruzne mista, kde se treba vyuziva nejakeho bugu) - coz me mrzelo, protoze pruchod misemi se stal sablonovity a at natrefite na nemce,dana,sveda, cecha ci polaka postup je vzdy stejny, takze jde jen o to aby vsichni stali v jednom rozku a vsichni odpalovali hlavy toho co se prave na vas vali.Zda se mi, ze se hra strasne rychle zautomatizovala. Coz melo za nasledek dostaveni stereotypu i v MP. Ono vubec hra po case cloveka jiz tak nebavi co v prvnich 10-15hodinach. Coz je dano taky poctem map, kterych je poskromnu, zbrani take neni mhoho, to same plati o nepratelich. Director je sice fajn vec, ale ono na veci nesejde, pac nijak zvlast se to neprojevi, jen nastve kdyz vam da Witch primo do cesty a nelze ji obejit, coz ze zacatku bylo fajn protoze kazdy byl z ni totalne podelany a taky ty vykriky: "ty voe, witch co ted???!" vschni se zkratka bali ze cela skupina zemre a hraci si zkratka museli rict kama ji obejdou a vsichni spitali jako mysky - super. Jenze opet po case kdo byl u ni nejdrive ji ustrelil palici a je to, de se dal, ceka se v rozku na dalsi naval zombiku.Po case sem toho take nechal a presel na Versus, ktery sem sic predtim zkousel ale totalne mi nesel a nechapal sem ho.
Versus-todle mi pripomelo modifikaci zvanou Hidden v mnoha ohledech. Zpocatku sem vubec nechtel hrat za infected, pac ani za jednoho to nebylo hratelny. Po case to ale i jde a bavilo me to. Jenze k infected se dostanete jednou za cas a hodne dlouho trva, nez se s nakou postavou naucite hrat. Natoz si to zkusit s Tankem. Prochazeni v coopu s prezivsima proti zkusenym infected je hodne tezka zalezitost, opak jiz neni vubec dramaticky. A tim narazim na totalni nevyrovnanost tohodle modu. Infected by meli mit trochu lepsi schopnosti, kazda postava ma nejakou spatnou vlastnost. Taky se po case lidi naucili to, ze cely lvl prosprintuji az do safe housu, takze pomalejsi infected za cele kolo meli jeden spawn pac nestihali prezivsi dohnat.I tady se vsechno zautomatizovalo, hlavne ty posledni casti hry, kde slo o extractnuti. Cekal jsem dlouho, ze versus vybalancuji ale nechali to tak. Rozepsal bych ke kazde postave neduhy, jenze asi ani neni treba, kazdy kdo dostatecne dlouho hral vi, co jsou tam za chybicky.
Ze zacatku bylo pro me L4D atmosfericke, hororove a veril sem tomu, ze prezivsi nastavuji sve krky proti jistojiste smrti. Co-op vyborny a zabavny. Versus pri primhoureni obou oci taky ok. Takze bych hodnoceni videl na 80-85%, jenze po case si zacnete vsimat veci, ktere se prehlizeli, ci nastoupili po case - hlavne stereotypnost, malo map, vpodstate vykvaknuti se Valve podporovat tudle hru, tech chyb je cela rada vice ci mene vadicich, ale nejvetsi je, ze atmosfera po case zkratka ztrati a ze hry se stava ciste vyvrazdovacka zombiku(ktere po case stejne prestanete vnimat), jen chodite strilite a berete lekarnicky :).Mimo jine desne vyhledavani serveru, nejhorsi ze vsech Valve MP her, ale zase prdel ze nevite kam se pripojite, vetsinou na plny server nebo vas to jinak vykickne, zpoctku to bylo peklo se v tom orientovat:).No na zaver, se to dalo jeste vic pribehove svazat, takhle je to suche, ciste MP, coz mohli i stavet na SP, zkratka mi prijde, ze to spichli moc rychle. A o situaci s 2jkou se radej nevyjadruji:(. Ale celkove hru chvalim, na odreagovani to spatne neni takze za me 73%.

Pro: atmosfera,"strach",Zoey, prvnich par setkani s Witch,par peknych momentu a coop

Proti: po case ztrata kouzla, nevybalancovany Versus mod,podpora, mapy, delka, vyhledavani serveru

+14 +17 −3