Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Theme Hospital

31.03.1997
únor 1998
31.01.2008
31.08.2010
28.08.2012
82
297 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Theme Hospital je budovatelská strategie, ve které se snažíte mít co nejúspěšnější nemocnici ve městě. Na počátku máte pouze budovu a je jen na vás, kam umístíte stůl s recepční, jak uspořádáte jednotlivé místnosti, kolik zaměstnáte doktorů a sester apod. Postupem hrou budete vynalézat nové a nové léky na choroby a přístroje na léčbu, zaměstnávat více doktorů s konkrétními specializacemi, ale také zkrášlovat nemocnici a starat se o to, aby se pacienti cítili dobře (tzn. stavět radiátory kvůli teplu, umísťovat květiny kvůli příjemnému vzhledu, nakupovat automaty na pití nebo budovat toalety a zaměstnávat údržbáře).

Klíčovým prvkem celé hry je humor, který je často skutečně černý. Nemoci, které budete léčit, jsou např. neviditelnost, velká hlava, přerostlý jazyk apod. Všechny tyto bizarní nemoci se léčí na stejně bizarních přístrojích a o pořádnou dávku humoru tak není nouze.

Nutno podotknout, že s dalším a dalším levelem roste počet pacientů a také frekvence, s jakou přicházejí. Zatímco první úrovně jsou jen zahřívací a máte dost času si všechno prohlédnout, od druhé poloviny už se budete muset hodně otáčet a často nebudete vědět, kam dřív skočit.

Od verze 1.01 (Beta 5 patch) je až 4 hráčům umožněno soupeřit v multiplayeru. Každý hráč se stará o svoji nemocnici, přičemž vyhrává ten, kdo dosáhne předem stanových cílů. Mezi ty patří např. vypořádání se s epidemií, úspěšné projití VIP inspekcí, nebo dosažení určitých statistik, které je třeba udržet do skončení herního roku. Ke stížení hry soupeři můžete vykupovat volné pozemky a tím omezovat jeho prostor, nebo mu do nemocnice házet epidemické bomby.

V roce 2018 vyšlo nové, moderní pojetí hry pod názvem Two Point Hospital.


Poslední diskuzní příspěvek

@90210 (09.07.2021 13:11): mně to vadilo, když jsem byl malej, ale když jsem to relativně nedávno dohrál, prostě jsem přistoupil na to, že úkoly jsou různé. Když je to v podstatě hotovej park, tak je většinou za úkol udržet park value atp.. Když to člověk hraje jednou za čas, tak chce mít svůj píseček, to je jasný, ale když jedeš od scénáře ke scénáři, tak naopak ocením různost a i v pokročilejších fázích hry jsou relativně často mapy, kde nic není, nebo je tam jedna horská dráha.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Jsou hry, které se berou strašně vážně, jsou ale také hry, které si naopak ze všeho dělají srandu (vyloženou prdel). Takové se ne vždy povedou, často totiž vtip do nich vkládaný působí nuceně, rádoby zábavně a v konečném důsledku vyznívá spíše trapně a nezábavně. Theme Hospital není tímto příkladem. V době, kdy jsem hru poprvé hrál, nezaznamenal jsem v tomto ranku originálnější titul. Už bylo simulováno kde co, i nemocnice, ale tak, jak je to ztvárněno zde, rozhodně ne.

První co zaujme je přehledné a user friendly uživatelské prostředí. Vždy máte přehled co, kde a jak se musí udělat (přechod mezi levely je udělán pomocí deskové hry). Po stránce grafické si myslím, že také není moc co vytýkat - většina věcí, personálu či pacientů je dobře naanimována a detailně vykreslena. Co je však v této hře nad grafikou je zvuková složka, bez které by to klidně mohla být poloviční hra - typický rozhlas, vyvolávající kam se má dostavit ten či onen doktor, zavírání/otevírání dveří, polknutí léku nebo prasknutí nafouklé hlavy. Ano i tato nemoc je ve hře ztvárněna a podána roztomile poťouchlým způsobem (tak jako dlouhý jazyk, neviditelnost a spousta dalších vtipných onemocnění). Pěkně jsou vymyšleny i přístroje, díky kterým nebohé pacienty stižené těmito vzácnými chorobami léčíte. K tomu je možné zařizovat chodby, WC, kanceláře nebo čekárny.

Pro každou místnost je důležitý kvalitní personál, který disponuje svými “dny“ - ten je možné vykopnout a najmout nový nebo souhlasit s případnými požadavky (zvláště v pokročilejších kolech je zaměstnanecká politika vyloženým oříškem). Během 12 levelů je nutné plnit předem dané úkoly a kvóty tak, aby jste si zajistili další postup (jednou je to finanční strop, jindy zase počet vyléčeným pacientů nebo společenský kredit), v každém případě je to celé někdy tak hektické, že vám z toho půjde hlava kolem.

Za sebe můžu hru s klidným svědomím doporučit. Všem, bez rozdílu vyznání žánrů nebo věku.

Pro: nemoci, presonál, přístroje, zvuk, hudba, všeobecně mile podané

Proti: ke konci dá zabrat

+40
  • PC 80
Dovolte mi trochu nostalgický komentář. K téhle hře jsem se dostal už v dobách vydání = v ČR doba temna, co se pc týče. O vlastním pc se mi ani nesnilo a tak jsem slintal bratranci přes rameno a hltal všechny ty Stonekeepy a GTAčka a Herose a Diabla. A Theme Hospital.

Moje milovaná sestřenka mi vysvětlila základní princip hry, přeložila mi několik položek a řekla "hraj si". A já si hrál. Bylo mi deset let, možná jedenáct.

____________________

Uběhlo patnáct let. Mezitím jsem se snažil Theme Hospital hrát, ale z pálenky hra nefungovala a program stažený z netu běhal beze zvuku. A pak jsem jednou brouzdal v práci po netu a najel na GOG. A tam to bylo. Doslova jsem výskl radostí, naštěstí jsem tam byl sám.

Ano, mé hodnocení ovlivňuje nostalgie. Velkou měrou. TH je totiž neskutečně stereotypní záležitost, která zejména ve finálních misí nutí hráče skutečně přemýšlet a zběsile se snažit ukočírovat neukočírovatelné. Ale dá se. A je to výzva. Což se o dnešních hrách říct nedá.

Ale i objektivě je TH povedená hra. Má spád, logiku, humor (ale ne trapný, takový ten "milý") a hratelnost. Narazil jsem na pár bugů, jeden téměř fatální, ale to se prostě stává.

A také potěší fakt, že jsem se za posledních 15 let docela zlepšil v angličtině :) Hlášky recepční o tom, v jaké ordinace chybí doktor, jsou velice nápomocné.

Pro: absence "tycoon" v názvu; nestárnoucí 2D detailní grafika; humor; hratelnost

Proti: přecejen je to hra z minulého století, takže obtížnost je vyšší než jsme zvyklí; časově náročné

+37
  • PC 85
Theme Hospital jsem si mlhavě pamatoval jako zábavnou hru z mládí, kdy jsem ještě neuměl moc anglicky, a tudíž jsem se pravděpodobně ani moc daleko nedostal. Letos jsem se k ní rozhodl vrátit a zjistit, jak moc zestárla. Chvíli jsem experimentoval s CorsixTH, ale jelikož má od základu znovu napsanou herní logiku, rozhodl jsem se pro originál a pustil si TH v Dosboxu. Sice tam není oddalování a pár dalších vychytávek, ale technicky je původní hra stále až překvapivě dobře hratelná.

První vás do uší praští nezapomenutelná hudba (pokud si tedy správně nastavíte MIDI zvuk). Chytlavé melodie, které mi až do konce života okamžitě připomenou právě Theme Hospital. Pořád jsou stejně dobré, jako kdysi. Grafika je pohledná a roztomilá, a ačkoliv je kostičkovaná, tak mě hodně překvapilo, jak dobře se na ni dodnes dívá.

Ačkoliv jsem si pamatoval, že tam je plno vtipných nemocí, typu nafouknutá hlava, dlouhý jazyk nebo neviditelnost, tak jsem vůbec netušil, kolik tam je černého humoru. Hned v úvodní animaci vám ukáží, jak pacienti jsou jen chodící pokladničky, a že je potřeba je co nejvíc zkásnout, než půjdou pod nůž na sál. A když se operace nepovede, no co, přijde další. V tomto duchu je ve hře množství na první pohled ne úplně zřejmých herních mechanik, které dokáží hodně pobavit. Například si můžete nastavit, jak moc chcete vodit pacienty po dodatečných vyšetřeních, i když už diagnózu znáte, abyste je víc oškubali. Nebo v čekárnách postavíte spoustu radiátorů a pořádně je rozhicujete, až se budou pacienti potit. A doprostřed čekárny pak postavíte automat s vychlazenými nápoji, za pouhých 20$ za kus, ať se ti simulanti plácnou přes kapsu... Tato část humoru mi tehdy v devadesátkách naprosto unikla.

Díky tomu, že se dá hra výrazně zpomalit i zrychlit, tak si i uprostřed manažerského shonu můžete užít sledování mumraje lidiček a vtipných animací. Trochu škoda mi přišla, že ty vyloženě vtipné jsou jen u pár přístrojů, a u zbytku je jen něco takového standardního. Hádám, že za to může technologie doby, kdy se s různorodostí animací nemohli příliš rozšoupnout. Když zrovna nesledujete jednotlivé pacienty, tak jde o hru typu "všechno hoří", tzn. stále řešíte problémy. Díky tomu, že jsem sketa, a spustil si hru na lehkou obtížnost, tak jsem neměl problémy s morálkou zaměstnanců. Ale i tak se vám neustále někde tvoří fronty, kupí odpadky, rozbíjí stroje (nedejbože po zásahu zemětřesením), běhají krysy, vypukají epidemie, atd.

Hru jsem si velice užil, TH je výborně vytvořený mix. Došel jsem ovšem pouze do půlky kampaně, pak už mi jednotlivé mise začaly připadat příliš stejné (jenom s více a více problémy, a občasnou novou místností/nemocí). První půlhodinku jsem vždy strávil v nejpomalejší rychlosti hry, a pečlivě rozvrhoval místnosti nemocnice, aby pracovala efektivně. Pak jsem ji otevřel pro veřejnost, začali se hrnout návštěvníci, a řešil jsem a optimalizoval jsem, až do dosáhnutí cílové pásky. Je to super zábava, ale časem se to začne hodně opakovat. Autoři sice na ozvláštnění zakomponovali do hry bonusovou úroveň se střílením krys, ale ta mě bavila přesně jednou :-)

Celkově tedy mohu Theme Hospital i v moderní době s klidným srdcem všem doporučit. Stále je to skvělá hra, a není se co divit, že se ve své době stala legendou. Pořád je krásně hratelná. Pokud někdo ocení mírná technická zlepšení (a nepotřebuje plně autentický zážitek), tak nechť sáhne po CorsixTH; a pokud by někdo radši plně moderní variantu, tak tu je Two Point Hospital (ke kterému bych se také rád časem dostal).

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez
+36
  • PC 85
Vývojáři z Bullfrog Productions mají na svědomí kolem dvou desítek titulů, z nichž se převážná většina řadí do žánru strategií. Tím vůbec nejznámějším a nejpozoruhodnějším není Dungeon Keeper ani jeho pokračování, ale budovatelská strategie z nemocničního prostředí Theme Hospital s nezapomenutelným soundtrackem.

No řekněte sami, kde jinde můžete léčit golfové kameny operací, mimozemskou DNA jejím pozměněním nebo mou oblíbenou obří hlavu jejím propíchnutím a následným nafouknutím do správné velikosti. O něco podobného se pokouší klony, jako je Hospital Tycoon nebo Hospital Manager, ale nadějně vypadá snad jen Two Point Hospital.

Když jsem kdysi dávno hrál Theme Hospital poprvé, moc jsem hře nerozuměl a ordinace, záchody, lavičky a vůbec vše, co se dá koupit, jsem umisťoval naprosto chaoticky. Někde se nedalo ani projít a pacienti museli chodit do budovy druhými dveřmi. Po čase se mi však dostalo budování nemocnice do krve a plnil jsem jeden level za druhým.

Ředitel nemocnice je opravdu nezávidění hodná pozice, kterou bych v reálu nikdy vykonávat nechtěl. Neustále mi chodily faxy, které oznamovaly pokroky ve výzkumu, který V.I.P. mou nemocnici navštíví nebo jestli náhodou nepřijmu akutní případy. Do toho byla na denním pořádku blicí epidemie nebo pobíhající myši.

Můj postup se zarazil v době, kdy se dostavilo zemětřesení. Pár úrovní jsem s ním ještě splnil, ale bylo čím dál častější, začaly se ve velkém rozbíjet přístroje, a tak jsem moc nestíhal. Před pár lety jsem hru zkusil znovu rozehrát a skončil o něco dále, ale na konec jsem se přesto nedostal. Snad se mi to jednou podaří.

Pro: všudypřítomný humor, choroby, přístroje, blicí epidemie, soundtrack

Proti: pozdější levely značně obtížné

+30
  • PC 75
Jedna z her mých dětských let, kterou jsem nikdy nedohrála. Jako malá jsem byla ráda, že jsem se vůbec dostala přes první mise, protože obtížnost prudce roste a ke konci už je to opravdu výzva i pro dospělého, zkušeného hráče.

Ale v jádru prakticky děláte pořád to samé: vhodně rozestavíte místnosti, najmete personál, přihodíte lavičky, automaty a topení a pak už jen čekáte až splníte požadované podmínky mise. Do toho vám přibývají další nemoci a způsoby jejich léčení, přilétají helikoptéry s naléhavými pacienty, chodí neustálé stížnosti, že je v budově buď moc horko nebo moc zima, zazobaní pantátové hodnotí vaši nemocnici, odoláváte zemětřesení a epidemiím, vybuchují přístroje, honíte doktory, kteří jen tak pobíhají po chodbách sem a tam, střílíte myši, občas se vám někdo zblázní nebo všichni pacienti najednou začnou hromadně zvracet. A nebo se to všechno stane najednou.

Pro: humor, hratelnost, grafika

Proti: monotónnost

+28