Ultima Online je prvním MMORPG s 2D izometrickou grafikou (před ní to byly většinou textové Multi User Dungeony - MUDy), která běží dodnes, od roku 2007 ve vylepšeném grafickém kabátku. Příběhem je zasazena do série převážně DOSových (zcela v počátku konzolových a později Windowsových) Ultima her. 250 000 platících hráčů Ultimy Online odstartovalo boom vývoje masivně multiplayerových her jako EverQuest, Asheron's Call, Dark Age of Camelot nebo World of Warcraft. Ultima Online byla pionýrem v neprozkoumané zemi sociální interakce hráčů a ekonomiky herního světa, rovněž však musela čelit cheaterům, kteří uvedené principy vážně poškozovali (např. velkovýrobou zlata a duplikováním herních předmětů). Objeveny byly i do té doby nepoznané herní bugy jako např. bug se slimákem, který při napadení hráčem replikoval do několika menších slimáků a když se na něj zakouzlilo libovolné kouzlo s plošným účinkem, rozmnožil se nejen původní slimák ale i menší slimáci, což, použito opakovaně, způsobilo pád serveru :).
Hra se dočkala 8 datadisků (pozn. 6. 4. 2009: devátý je v přípravě) a měla mít i regulerní pokračování, které však bylo v r. 2001 zrušeno kvůli obavě Electronic Arts, že by došlo k odlivu platících hráčů z prvního dílu.
Zajímavosti:
- Ultima Online je uvedena v Guinnessově knize rekordů (Gamer's Edition 2008) s osmi rekordy, mezi něž patří "První MMORPG s 100.000 hráči", "Nejdéle běžící MMORPG" a "První a jediný hráč, který zabil Lorda Britishe", což se povedlo postavě Rainz během resetování serveru, které vypnulo nezranitelnost této hlavní příběhové postavy.
- za Lorda Britishe aktivně hrával i tvůrce hry Richard Garriott.
@ugraugra (30.08.2018 14:47): Myslim, ze meli par svetu podle serveru (US, EMEA), meli ten nejlepsi mozny HW a pak to asi dal delili do tech shardu, nejspis uz behem roku. Vim ale, ze problem s prostorem mel resit prvni datadisk Ultima Online: The Second Age, ktery vysel ani ne rok po puvodni hre. Ja to zacal hrat nekdy v roce 2000, kdy uz bylo docela dost oficialnich i neoficialnich shardu, ty neoficialni pak meli tendence lagovat, protoze nebezely na tom uplne nejlepsim silene drahym zeleze.
Pro: množství povolání, obrovský svět, kouzla, crafting, systém levelování
Proti: závislost