Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS4 70
Lara Croft v mužském provedení, nu proč ne, konec konců Nathan Drake je celkem sympaťák. Škoda, že herně (minimálně v první díle) jde jen o lehce nadprůměrný počin příliš si notující s akční repetitivní polohou. Ona ta akce není špatná a leckdy dokáže navodit sugestivní atmosféru, kdy se hráč do role armádního speciála skutečně ponoří, ovšem dobrého pomálu se říká neb všeho se člověk zají - i ten nejpovedenější moment zevšední rychleji než by si byl kdokoliv ochoten přiznat. Příklad za všechny: schovaný za rozvalinou hodím granát, přeskočím svůj kryt, vykropím na slepo dalšího nepřítele, přehodím zbraň a dorazím zblízka dalšího brokovnicí. Akce sice dobrá, je ale bohužel jasně patrné kde a kdy k přestřelce dojde a že je nutné vystřílet všechny nabíhající, jinak není možné postoupit dále v příběhu. A tak je to pořád dokola.

Akčnější stránka hry je jasně více akcentovaná, což z adveturní a explorativní sekce dělá jen jakousi trpěnou popelku dobrou leda tak pro propagaci, a to považuji za zápor. Hádanky jsou jinak logické a věrohodně poskládané, příběh je pojat zábavně, odehrává se v atraktivním prostředí, o zvraty a špičkování mezi postavami není nouze. Dokonce i to postupné poodkrývání informací o Drakových předcích má svůj rytmus a dokáže udržet pozornost až k samotnému závěru.

Pro: Nathan Drake, prostředí, puzzle, NPC

Proti: akční stránka

+26

Need for Speed: Hot Pursuit 2

  • PC 60
Dodnes nechápu proč se po Porsche 2000, tedy nejlepším dílu Need for Speed, série vrátila k počátkům, konkrétně k mnou nejméně oblíbenému dílu staré éry Hot Pursuit. Proč nemohly vznikat další hry, alespoň na vedlejší koleji, které by mapovaly historii těch nejznámějších automobilek, jako je Ferrari, BMW nebo Škoda, což je mé nesplnitelné přání.

Výběr vozů zde byl solidní od Lamborghini Diablo, přes Ferrari F50, až po Porsche 911 Turbo, ale hratelnost není to pravé. Celá hra vypadá tak nějak více komiksově (viz obal), než realisticky, na což asi měli zásadní vliv vývojáři EA, kteří nejsou jako vždy z Kanady, ale ze Seattle v USA.

Stejní vývojáři již tvořili verzi trojky pro první PlayStation, ale tady si vzali na paškál PC. Byl to však jejich poslední počin a poté studio zaniklo. Intro je stále podařené, hudba jakbysmet a dokonce i tratě se vcelku povedly. Šestku jsem, narozdíl od trojky dohrál, ale ke konci už mě to vůbec nebavilo a přál jsem si, aby byl co nejdříve konec.

Pro: Porsche 911 Turbo, intro, hudba

Proti: návrat ke trojce, komiksová grafika, ke konci stereotyp

+14

Dark Earth

  • PC --
Kultovní Dark Earth z roku 1997. Dnes již neprávem pozapomenutá (ve světě) akční adventura pokračující ve francouzské tradici, kterou nastolil Alone in the Dark a následně rozvedl Resident Evil. Stejně jako v těchto hrách se budete většinu času pohybovat po prostorách zabíraných z jedné perspektivy (úhlu kamery), jako je to u žánru zvykem zvykem. Pokud jste měli čest s videohry jako byl robotický BioForge, obtížná ale vizuálně zapamatovatelná Ečstatica či historické Time Gate, budete jako doma.

O kvalitách už nasvědčuje hodnocení, které u nás Dark Earth v časopisech dostávalo. V Levelu to bylo sice těsně před vrcholem, ve Score si ovšem Dark Earth odnesl již plné hodnocení. Nicméně, toto hodnocení bylo později trochu vyvráceno (například ve Score žebříčku 150 nejlepších her nebylo Dark Earth zařazeno zcela, ale bylo zmíněno jako jedna z nejlépe hodnocených her v historii časopisu). Zpětně by si takové hodnocení hra nezasloužila, ale minimálně si získala pozornost tuzemských hráčů.

Jak už to u tvůrců z Francie bývá, originalitou a netradičním prostředím se tu nešetří. Nepřekvapí tak, že se v intru namísto očekávaného fantasy nebo středověkého prostředí setkáme s metropolí budoucnosti. Na tu však dopadají následky právě rozpoutané apokalypsy, což vyústí mnoho let později v jednu z přeživších společností. Tato společnost sídlí na malém a uzavřeném ostrově, jehož řadovým obyvatelem se po dobu hraní Dark Earth staneme. Přesněji jedním ze strážců (Arkhan), jehož následující úkol bude předzvěstí vcelku dlouhé cesty za vrácením věcí do původního stavu.

Příběhu nechybí povedená zápletka, a tak jeho prozrazení, ač se děje na samotném začátku, by bylo nežádoucí. Zmínit se však musí kvalitní a zcela AAA zpracování, počínaje dabingem a konče pokročilou grafikou. Především z architektonického pohledu zdejšího osídlení nazvané Stallite je plné nápadů a inspirací. Hratelnost se skládá z častého běhání po dostupných lokacích, kratších rozhovorů, plnění vesměs jednodušších logických rébusů a občasných bojů, kterých je až překvapivě málo, ale o to jsou obtížnější. Smrt je tedy častá a některé pasáže chtějí natrénovat precizní postup, Arkhan příliš nevydrží. Tím nejdůležitějším prvkem je ale jistě atmosféra, vybudovaná na kvalitě všech audiovizuálních složek hry.

Přímé zápory se hledají těžko, zvláště když jde o dle mnohých o jednu z nejpovedenějších her tohoto žánru. Za negativum tak jde považovat ne zcela povedené ovládání. Velkým problémem je i chod hry, kdy na XP často padala a na novějších operačních systémech už jde spustit jen obtížně. Z tohoto hlediska tak Dark Earth i přes nesporné kvality nenajdete na GOGu ani STEAMu. Titul tvůrců z Kalisto jsem hrál sice před řadou let, přesto si však pamatuji řadu momentů, což je známkou kvalitního titulu. Nezbývá tak než titul doporučit jak fanouškům adventur, tak i těm preferujícím trochu akčnější pojetí (tradičně naladěné fanoušky mohou souboje odradit). Nicméně zprovoznění je krajně problematické jako například u Martian Gothic: Unification (ten ovšem vyšel i na PSX). Vzhledem k mizivým prodejům a nevydání (plánovaného) Dark Earth na PlayStationu tak sešlo z tvorby plánovaného pokračování.

Pro: vizuální stránka, dabing a zvuky, hratelnost, atmosféra

Proti: soubojový systém, pády programu

+24 +25 −1

Tom Clancy's Splinter Cell

  • PC 90
Skvělá stealth hra, i když místy docela dost těžká (alespoň pro mně), ale to bude spíš tím, že jsem her podobného stylu moc nedohrála. Jinak je hra i přes svoje stáří velmi dobře graficky zpracovaná a velmi dobře se ovládá.

V průběhu hry budete muset 1000x hru ukládat, a 5000x načítat, protože stačí jeden přešlap, a je po misi. Nejvíc se mi vyplatilo uložit hru po každém zneškodněném nepříteli a přesunu do jiné místnosti, protože se mi často stalo, že po úspěšném zneškodnění všech nepřátel v jedné místnosti mě hned po otevření dveří do další místnosti nachytala buď kamera, nebo další nepřítel. Ano, je nejlepší se vždycky podívat kamerou pode dveře, ale někdy na to prostě zapomenete.

Bohužel se mi někdy stalo, že i po zhasnutí všech světel mě někdo spatřil, takže ano, nejlepší bylo znovu načíst hru, protože Sam bohužel moc ran nevydrží. Což je znát hlavně v akčních částech (mimochodem, skvělá hudba v pozadí), kde se musíte prostřílet za každou cenu. Nepřátelé mají prostě výdrž, a pokud se vám nepodaří je trefit do hlavy, tak je musíte docela hojně pokropit.

Délka hry je tak akorát, rozhodně vás nestačí přestat bavit, protože mise jsou různorodé (zabij, najdi, zjisti informace, zachraň, atd...). Dokonce se mi poslední mise zdála nejjednodušší, nebo alespoň jednodušší než některé mise na začátku, což bude i tím, že v průběhu hry se prostě naučíte hru líp ovládat.

Pro: skvělá stealth-action hra, design levelů, napětí, obtížnost

Proti: místy nepřesné míření

+18

Seasons after Fall

  • PC 55
Chuděra lištička dostala na svůj huňatý hřbet větší břímě nežli měl Frodo na svém nehuňatém hrudníku. Aspoň takovou důležitost poslání mi vsugeroval přesvědčivý dabing podpořený tesklivými smyčci soundtracku. I se moc pěkně na pestrobarevnou přírodu a pelášící lišku dívá. Grafická a audio část splnily vše, co mi bylo slíbeno z traileru a screenů.

Hratelnost už není úplně podle mého gusta. Polootevřený svět, co se pomalu rozšiřuje všemi směry, dokáže zpochybnit i jinak decentní mechanismy ročních dob, protože přes některá místa jsem přebíhal několikrát a musel opětovně zastavovat, zamrzávat vodu a nechat rašit bedly. Obtížnost řadím k těm lehčím/relaxačním hopsačkám, hádanky jednoduché (jen se mi nepodařilo najít zpívajícího ptáčka), žádní nepřátelé, jedině se tak někde ztratit/nevědět, kde se co naposled otevřelo (chybí mapa).

Pro: grafika, dabing, soundtrack, liška jako hlavní postava

Proti: sušší hratelnost, hlavně opakované překonávání překážek

+21

Mortal Kombat

  • PC 30
Tedy, tak tohle je solidní vojeb. 7 postav (které se od sebe v zásadě ani zase až tak moc stylem boje neliší), pouhopouhá dvě-max. tři komba pro každou z nich (zpravidla jeden útok zdálky, jeden výpad a občas jedna nějaká blbinka navíc), několik málo nehezkých backgroundů, grafické ztvárnění ze kterého se chce zvracet (jako opravdu, ty backgroundy vypadají jak amatérsky slepené z různých fotografií, což asi i v posledku jsou a vůbec to nevypadá hezky).
Největší fail je však pak gameplay samotný, hra (alespoň co se týká PC verze) je šíleně rychlá, čili v podstatě nemáte absolutně šanci zareagovat včas na kterákoliv komba, která nepřítel použije (zvlášť pokud je to z bližší vzdálenosti), pokud se nebráníte náhodou předem, tak prostě nemáte šanci je vykrýt či jim uhnout, naopak PC v pozdějších kolech reaguje naprosto strojově neomylně a vykryje/uhne kterémukoliv pohybu, který využijete, naopak někdy však nepříliš dobře reaguje na klasické kopy či skok+kop, čili se souboje zvrhávají ve spamování základních kopů, do nichž tupá AI směle nabíhá. Později na vás hra frkne 2 protivníky za sebou, aby toho jakože nebylo málo. Souboj s Gorem je pak jen o skoku + kopu, nic jiného na něj nefunguje a i tak je to v zásadě dost random záležitost, někdy útok prostě vykryje a vy si to solidně schytáte, jindy nedokáže vykrýt ani několik jump kicků za sebou. Volba obtížnosti tu zdá se nefunguje, na very easy je PC později stejně „neomylná“ jako na medium a na very hard není o moc lepší.
Mám zkušenosti s hafo bojovkami od Tekkena počínaje, přes Virtua Fightery a Street fightery zdaleka nekonče, k čemuž jsem přihodil i hafo freewarových (z těch lepších bych jmenoval třebas Super Cosplay War Ultra) a myslím si, že v nich nejsem úplně špatný. Přesto obtížnost MK 1 zdá se býti trochu více o náhodě, než samotném skillu, bojovníci jsou nevyvážení a jak jsem psal výše, AI někdy příliš tupá, jindy zase v podstatě neomylná.

Beru, že se jedná o jednu z prvních bojovek, ale ve srovnání s takovým Street Fighterem 2 zhruba ze stejného období, je to nebe a dudy, ten je totiž mnohem vyrovnanější, vyváženější a promyšlenější hrou se zároveň mnohem hezčí grafikou.

Popravdě kult okolo prvního Mortal Kombatu příliš nechápu, buďto si své místo opravdu vydobyl pouze díky přehnané brutalitě, kdy tehdejší děcka bavily zkrátka ony přemrštěně násilné finiše, tedy ve zdejším podání „fatality“, nebo si jej oblíbili ti, kteří v podstatě s jinými bojovkami žádné zkušenosti neměli.
Tak či onak dnes již nepříliš dobře hratelný kousek, který si zaslouží pozornost pouze jakožto „doplnění herního vzdělání“ a poohlédnutí se za tím, jak tato série začínala.
K dobru bych prvnímu dílu mohl přičíst asi převážně pouze velmi zdařilou hudbu (v CD verzi), která má ty správné bojové grády, temnou atmosféru a určitou svižnost,chytlavost gameplaye (jakkoliv je v mnoha ohledech mizerný), díky čemuž se jedná o ideální kousek na takové to cca 15 minutové vyblbnutí.
Od MK 2 si však slibuji mnohem více, ten vypadá (alespoň na první pohled) vylepšený ve všech ohledech a už snad bude opravdu plnohodnotnou bojovkou, která se vyrovná tehdejší i současné konkurenci, od počtu hratelných postav, komb, backgroundů, přes hezčí grafiku po snad vyváženější a solidnější samotný gameplay a AI... no uvidíme.

Pro: Hudba, atmosféra, svižnost gameplaye.

Proti: AI, grafika, přílišná jednoduchost (menší počet komb, backgroundů a postav), nepříliš funkční nastavení obtížnosti, nevyváženost.

+14 +17 −3

Need for Speed: Road Challenge

  • PC 70
Čtvrtý díl Need for Speed jednou přinesla domů sestra. To už jsem měl ale dávno za sebou kariéru a továrního jezdce v jedinečném Porsche 2000, takže jsem ze hry pochopitelně nebyl dvakrát nadšený.

Ano, oproti trojce vypadá Road Challenge znatelně lépe a novinky v podobě systému nákupu vozů, poškození vozů nebo módu High Stakes jsou skvělé, ale po pro mě nejlepší závodní hře všech dob prostě jen těžko můžu jásat nad jasně horším titulem. Samozřejmě vítám přítomnost Porsche 911 Turbo, a to dokonce na obou stranách zákona. Potěší i klasiky v podobě Lamborghini Diablo, Ferrari F50 nebo Chevrolet Corvette, ale to nestačí.

Intra vývojáři z EA Canada prostě umí a i zde to předvedli. Stejné je to s hudbou, která znovu nezklamala, avšak tratě, které jsou z poloviny okopírovány z trojky, mě nenadchly. Celkově jsem se bavil o něco více, než u trojky, ale daleko méně, než u pětky, takže není to nejhorší, ale mohlo by to být i lepší.

Pro: Porsche 911 Turbo, systém nákupu vozů, High Stakes, intro, hudba

Proti: tratě, samotné závody

+11

Thomas Was Alone

  • PC 70
HERNÍ VÝZVA 2018 - Kategorie č. 3 - Lidem vstup zakázán (Hardcore)

Dlouho jsem pátral a zkoušel, jakou hru si vybrat do této kategorie. Gumboy: Crazy Adventures jsem nezvládal, Zuma Deluxe jsem nebyl schopen dohrát díky posledním pěti levelům, Goat Simulator mi zase připadal až příliš ujetý. Takže jsem se nakonec inspiroval zkušenostmi ostatních hráčů na DH a logickou plošinovku Thomas Was Alone jsem si vybral také.

Tato hra je naprosto čirý minimalismus. Hrajete za malý obdélníček a postupně se k vám připojují další varianty tohoto základního geometrického útvaru, větší či menší, vyšší či širší. Každý z nich s jinými schopnostmi. Liší se odlišnou výškou i typem skoku, jeden plave po vodě, další poslouží jako trampolína. Vaším úkolem v každém levelu je dostat všechny kamarády na určené místo. Zdánlivě snadné, ale je třeba využívat vzájemné pomoci mezi jednotlivými postavičkami, jestli se tak vůbec dají nazvat. Společně zvládnou úseky, kam se jednotlivé obdélníčky nedostanou.

Thomas Was Alone tedy kombinuje prvky klasické plošinovky s logickou hrou. Ve stylizované grafice toho vizuálně nelze opravdu příliš předvést. Obával jsem se stereotypu, ale musím říci, že se autorovi podařilo všech 100 levelů naplnit pestrou směsicí obsahu v celkem deseti tématicky odlišných kapitolách. Úrovně se během hry žádným způsobem neopakují a neustále až do konce objevujeme něco nového.

Obával jsem se, znaje podobné hry v tomto stylu provedení, nadměrné obtížnosti. Ale Thomas je v tomto směru relaxační a pohodovou hrou a až na pár úseků s nutností přesného hopsání je titul relaxačním zážitkem. Některé levely zvládneme takříkajíc levou zadní. Jiné zase zaberou delší čas strávený vzájemným skládáním jednotlivých účinkujících obdélníků na sebe, abychom se posunuli dále. Ani logické zádrhele nejsou obtížné, a vždy je řešení patrné a dříve nebo později na ně přijdeme. Thomas je také ideálním titulem pro lovce achievementů, protože kromě pouhého průchodu příběhem získáváme trofeje i za nalezení několika aktivních bodů v průběhu hry. Což je také poměrně snadné.

Podobné produkce jako je Thomas Was Alone najdeme na Steamu přehršel. Avšak tvůrci svůj zdánlivě jednoduchý titul doplnili hodnotnou produkcí. K poslechu nám hraje excelentní soundtrack, který doplňuje atmosféru a skvěle se hodí i k samostatnému poslechu, pokud potřebujete uvolnit mysl a vyslechnout si něco pohodového.

A nejen to, autor vytvořil příběh vyprávěný dabovanými monology na začátku nebo v klíčových momentech levelu. Sdělení podněcují k zamyšlení a snad nám sdělují určité poselství, ale za mě musím konstatovat, že jsem je nevnímal a místo čtení jsem rychle vyběhl do akce. Nic vám ale nebrání si vypravěčovy monology v klidu vychutnat.

I bez prožívání příběhu byl pro mě Thomas Was Alone příjemným zážitkem a ačkoliv nejde o přelomový titul z hlediska prezentace, strohý vizuál je doplněný meditativním zážitkem při studiu vzkazů a poslechu soundtracku. Zamrzí snad trošku vyšší cena na hříčku podobného kalibru a také stáří.

Pro: Příjemná relaxační obtížnost. Pestré levely. Soundtrack. Dabing a příběh

Proti: Strohá grafika. Vyšší cena.

+18

Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II

  • PC 90
Dark Forces 2 má u mě trošku smůlu, protože jsem ho dohrál poprvé mnohem později, než většinu ostatních stříleček z roku 1997 a přestože většinu z nich hravě strká do kapsy, prostě si ho příliš nepamatuju.

Přitom je dvojka stejně dobrá, ne-li lepší než první díl. Příběh Kyla Katarna pokračuje a zatímco v první díle to byl obyčejný žoldák, plnící mise pro Rebely, ve dvojce je to mnohem osobnější. Kylův otec je zabit temným Jediem Jerecem kvůli mapě do Údolí Jediů. To by dalo každému kdo do něj vstoupí neskutečnou moc a tak se Kyle vydává Jereca zastavit, pomstít se a přitom v sobě objevuje síly Jedie. Hru doprovází neskutečné množství perfektní filmových sekvencí s živými herci.

Grafika šla samozřejmě dopředu, lokace vypadají na dobu vzniku celkem pěkně, jen postavy jsou prostě ošklivé. Hranaté, podivně vymodelované a s podivnými animacemi úmrtí.

Základem hry je opět obrovská rozmanitost. Začínáte jako žoldák v typické 3D akci, ale brzy narazíte na světelný meč a s ním na možnost přepnout do third person ala Tomb Raider. Která hra to v té době uměla? Já si zvolil klasickou cestu 3D a blaster a světelný meč jsem používal pouze na souboje s bossy. Další z možností je vybrat si zda zvolíte temnou nebo světlou stranu síly. Ty vychází hojně z toho jak se chováte (žádné zabíjení civilistů) i z toho kam investujete hvězdičky - jestli do schopností světla, nebo temnoty.

Hvězdičky získáváte buď za dohrání kola, ale hlavně za nalezení všech secretů v misi. Haleluja! Konečně jednou hra, kde secrety opravdu k něčemu jsou. Úpřimně řečeno mě světlá strana síly přišla naprd kromě léčení (které stejně nepotřebujete, protože všude se válí lékárničky a bacta tanky na později). Mnohem častěji využijete neutrální force jump a force run - třeba pro získávání secretů. Ale nejsem sketa a za temnou stranu hrát nebudu :)

Samozřejmě stejně jako v prvním díle jsou rozmanité i jednotlivá kola - narazíte na města, přírodu, imperiální základny i lodě, hojně si zaplavete, vrátíte se i domů a ke konci se podíváte do poctivých ruin. Samotných kol je 21 a jsou oldschool se vším všudy. To znamená obrovská kola, plná bloudění a přemýšlení jak dál, občas s nějakým logickým úkolem a plná nepřátel.

Nepřátelé se od minule trošku zlepšili, takže zatímco žoldáci nepředstavují moc nebzpečí, imperiální vojáci jsou lépe vyzbrojení (třeba raketomety), umí mířit a občas se i pohnout. Přesto se dají zvládnout v pohodě, což neplatí o Jediích, které musíte obíhat, sekat a modlit se :) Zejména závěrečný fight s Jerecem byl jeden z nejtěžších co jsem v 3D akcích zažil - nejenže se ten šmejd utíká léčit, ale musíte přijít na to jak mu to znemožnit a dostat ho na kolena i přes pomoc (Protection, Run, Healing) je nekonečný. Ale odpovídá to tomu, jak má být mocný.

Tvůrci naštěstí pochopili že nějaké vymýšlení exotických zbraní je k ničemu a tak je tu spolehlivý blaster a ještě spolehlivější rychlopalná plazma, pokud chcete můžete používat raketomet, plazmové dělo nebo granáty, ale úpřimně v stísněných prostorách to moc využití nenajde. A nebo kosit světelným mečem, ale zrovna vykrývání laserů mi přišlo diskutabilní, nemluvě o tom, že raketu prostě nevykryjete.

Takže Dark Forces 2 mě nezklamaly. Jsou větší, hezčí, s parádním příběhem i náplní a spoustou skvělých filmečků. Jen zkrátka v roce 1997 mám toho Blooda trošku radši.

EDIT: Datadisk bych hodnotil rozhodně hůř. Jednak je místo krásných FMV sekvencí použito naprosto ohyzdných enginových animací, které vypadají hůř jak ve hře, jedna příběh ač na 14 misích skáče od čerta k ďáblu. A navíc logické problémy v kolech jsou už hodně přestřelené, natolik že jsem se párkrát musel podívat do návodu a jednou si celé kolo zopáknout.

Pro: Příběh a filmové sekvence, obrovská kola z různých prostředí se skvělým leveldesignem, možnost hrát first/third person.

Proti: Trošku grafika.

+15

Ace Combat: The Belkan War

  • PS2 75
Ace Combat je pilotní power fantasy, která dosáhla nejvyššího levelu s Ace Combat 5: The Unsung War. Díl dokreslující události zničující Belkanské války nakousnuté v předchozím díle tak měl co dorovnávat. Ale Belkan War je spíš krok zpět.

Zatímco v pětce sundáváte z oblohy vesmírný letoun s laserovým dělem, válčíte proti jiným leteckým esům v úzkém kaňonu, potápíte monstrózní nukleární ponorky a prolétáte tunely podzemního raketového komplexu, Belkan War se drží víc při zemi. „Death Star sekvence“ si pořád užijete a finální dogfight je doslova rytířským kláním, jinak ale většina misí přišla o nápaditost a rychle se začala slévat dohromady. Děj se po „kojimovském“ blockbusteru zase trochu uskromnil, ale do takové míry, že si válka probíhá na pozadí a v cutscénách vás akorát parta herců uctívá jako leteckého boha. Dřív to alespoň zvládali do vysílačky během misí.

Jako arkáda lehce okořeněná prvky simulátoru je ale Belkan War stále výtečné a počet stíhaček je pořád… všechny. Nový „Ace Style“ systém má jen titěrnou roli, pokud neplánujete hru projít víckrát. Podle toho, kolik zničíte neutrálních cílů (civilní objekty, vyřazená letadla) vás akorát šoupne do jedné kategorie, a nakonec odemkne jednu ze tří nejlepších stíhaček. A jako naschvál, pokud chcete libový Berkut, musíte balancovat na pomezí mezi hrdinou a renegátem.

Prvotřídní soundtracky jsou značkou celé série (dokonce i zpackaného spin-offu Assault Horizon) a dokud Keiki Kobayashi nepadne vysílením, těžko se na tom něco změní. Z Belkan War jednoznačně vyčnívá Zero, ale zbytek relativně drží krok s ostatními díly. Jinak hra běží naprosto perfektně v PCSX2 a v trojnásobně upscalovaném rozlišení vypadá na hru z PS2 velice dobře.

Za nejlepšími díly série sice Belkan War zaostává, ale v rámci přípravy na sedmičku určitě není škoda těch 5 hodin obětovat.

Pro: gameplay, finální boss, soundtrack, počet letadel

Proti: příběh, řada generických misí

+10

Kingdom Come: Deliverance

  • XOne 95
Zamyslete se, co je podle vás znakem kvalitní počítačové „hry na hrdiny“. Tabulky se statistikami? Záplava questů? Medovina tekoucí proudem? Ženské postavy s naddimenzovaným poprsím? Tohle všechno mnoho současných RPG nabízí, ale nic z toho nedělá dobrou hru. Pudlovo jádro ale dřímá někde jinde, ve zdánlivě banálním detailu – rozhlížení se. Pořádné erpégéčko totiž poznáte ve chvíli, kdy se vám v něm chce rozhlížet. Vylézt na kopec a rozhlédnou se. A když není kopec, tak na nejbližší věž, střechu stodoly, stožár plachetnice, nebo otevřít mapu a kochat se neprobádanými oblastmi, kde možná číhají nepřátelé o dvacet úrovní silnější, ale VY se tam jednou dostanete, to dá rozum. Ale nejde jen o technickou možnost rozhlédnutí se, ať už kamerou v první, nebo třetí osoby, izometricky nebo z ptačí perspektivy. Důležitá je ta chuť a chuť se rozhlížet nevykřeše ani sebelepší engine, když do něj autoři nenasypou poctivý virtuální svět.

Text (mírně upraven): Lukáš Grygar, Level 135, úvod recenze GODS, Lands of Infinity.

Tak a mám za sebou úvod ke komentáři na nejlepší RPG, co jsem kdy hrál, na hru, která se (alespoň v mých očích) blíží k dokonalosti.
Představovat tuhle hru většině čtenářů databáze nemá valného smyslu.
Zaměřím se spíše na to, co mi během těch 235 hodin hraní utkvělo v paměti a na co budu vzpomínat málem i na smrtelné posteli.
Jako zlomový okamžik hodnotím hardcore mod, který mně naprosto uchvátil a přinutil mně opustit rozehranou hru. Vynechání rychlocestování (byť skvěle zpracovaném ala Fallout) a vyhození kompasu se z jízdy na koni stal neuvěřitelný zážitek, včetně toho, že jsem si musel dávat pozor na větve visící nebezpečně nízko.
Negativní perky typu náměsíčnost zajímavě ozvláštňují hru: pamatuji, jak jsem se poprvé probudil na nejbližším hnojišti..

Souboje jsou výzvou, připouštím, že jsem se za celou dobu nenaučil pořádně bojovat s mečem a tak jsem souboje s těžkými soupeři absolvoval hluboce zabořený do křesla, s křečovitým držením gamepadu a s modlitbou na rtech za každý vypuštěný šíp.
Odemykání truhel, alchymie ani okrádání mně zrovna dvakrát nechytilo za srdce, ale budiž.
KC:D je jedna z mála her, kdy jsem četl všechny texty a byl nadšený ze sledování dlouhých ingame videí (zejména, když jsem před 14 dny koupil 65 palcovou TV). Jde vidět, že se autoři naplno věnovali uvěřitelnému hernímu světu v době předhusitské, jeho zákonitostí, vztahům mezi postavami, humoru.
Přítomen cit pro detail, včetně dodržení pravidel středověké architektury.
Možnost číst knihy v kadibudce s výhledem na Talmberk – kde jinde tohle zažijete?
Nadšen jsem byl z pohledu první osoby, a když jsem zjistil, že lze trhat „obyčejné“ pampelišky – málem jsem z toho měl orgasmus. Několikrát jsem se přistihl, že jsem cestou z práce sledoval příkopy, zda v nich neroste šalvěj.
První datadisk hodnotím shovívavě, byť zakomponování datadisku do hlavního příběhu mi přijde lehce kostrbaté. Například jsem očekával jsem větší roli v řešení „uprchlické otázky“. Nebo zapojení se do válečného zásobování (ke konci hry, kdy jsem pro vojsko měl zajistit jídlo, pivo a podobně) tak jsem ve „vlastní“ vesnici nepochodil.
Občas jsem se sice někde zasekl (technické problémy nebo moje osobní tupost), ale nejednalo se o nic co bych s vaší pomocí nevyřešil.
Po technické stránce. Hraji na XOXu a doskakování textur neřeším, za mně se z KC:D stala „launchovou hrou“ pro novou konzoli.

Pro: Zcela originální hra, která se zcela vymyká dosavadní herní tvorbě

Proti: Pár technických drobností, na hře jde vidět, že neměla přebytečných sto milionů na tvorbu chlupů v nose...

+37

Star Wars: Dark Forces

  • PC 90
Nastal čas opět se vrátit hlouběji do minulosti, protože modernější střílečky co rozjedu mi pomalu dochází. A Dark Forces z GOGu byla jasná volba. Pamatuji si, jak jsem tou hrou byl doslova uchvácený, když jsem ji před dávnými lety dohrál - tolik možností v 3D střílečce a navíc svět Star Wars.

Po letech to samozřejmě už tolik neprožívám a z kdysi nádherné grafiky zbylo něco, na co se moc koukat nedá. Ale jinak je to stále po čertech dobrá hra, která předběhla dobu o několik let. Zatímco konkurence (Doom, Heretic, Hexen) kašlala na příběh, animace i cokoliv jiného než střílení, Dark Forces nabízí tohle všechno a ještě více.

Příběh ze světa Star Wars je plný pěkných filmečků, ve kterých si většinou prohlédnete svoji práci v předchozí misi. Potkáte spoustu starých známých - Mon Mothma Vám bude zadávat cíle, Jabba Hut Vás chytí, střetnete se s Bobba Fettem a na vše dohlíží sám Darth Vader. Ale přitom si příběh jde vlastní cestou. Jako žoldák s imperiální minulostí Kyle Katarn se necháváte najmout, abyste vystopovali a zastavili novou zbraň, mocné Dark Troopery.

Ve 14 kolech se podíváte všude možně - do dolů, na ledovou i ohnivou planetu, navštívíte pašerácké město, imperiální město, vězení i několik křižníků. Každé kolo vypadá trošku jinak, jsou v něm jiné úkoly a trošku jinak se hraje. Na svou dobu neskutečné. Navíc mise navazují logicky i příběhově a nenajdete tu žádnou výplňovku.

A těch možností. Dark Forces nabízí poloviční mouselook (nahoru a dolu se myší nepodíváte, ale jde to), skákání, krčení se, V boji Vám pomáhá automatické zaměřování, které bohužel selhává při míření na nepřátele kteří jsou výš než Vy. Nechybí tu pár udělátek (baterka, plynová maska, sněžnice), některé mise obsahují i logické hádanky které jako by vypadly ze starých dungeonů - mačkání čudlíků, hrátky s otevírání dveří ve třístupňovém kruhu či žonglování s výtahy. A každá mise má nějaké úkoly, nikdy to není jen zabít všechno a dojít do exitu. Samozřejmostí jsou v té době secrety z nichž jeden zahrnující run+crouch+jump mi dal fakt zabrat.

Samotná akce se nese ve stylu Star Wars - takže se to všude hemží imperiální vojáky, obsluhou a důstojníky, vzduchem létají lasery a samozřejmě ani Vám nechybí tradiční blaster. Zatímco imperiálové jsou celkem v pohodě (pokud jich není moc), hra nabízí i zmetky s plazmovou puškou, granátníky a samozřejmě Dark Troopery, kteří Vám dají zabrat. A v jednu chvíli na Vás hra pošle obrovskou ještěří potvoru a na její udolání máte pouze pěsti :)

Zbraní je dost, ale popravdě jsem je skoro nevyužil Základní blasterový samopal je totiž přesný, rychlý a účinný a když dojdou náboje, přepnete na kuličkový samopal (či jak to popsat). Jsou tu ještě granátomet, miny, granáty, nějaké plazmové dělo ale popravdě jediné co jsem využil byla zbraň Dark Trooperů proti nim samým.

Jedinou vadou na kráse je nemožnost ukládání. Ve hře sbíráte různě ukryté životy, takže smrt znamená jen to, že se objevíte kousek od místa svého skonu, ale raději bych dal přednost klasickému save/load. Zvlášť když je tu spousta skákacích pasáží, u kterých netušíte jak dopadnou.

Zkrátka Dark Forces je klasika, tuplovaná pro fandy Star Wars, která přinesla spoustu novinek a mimo to i poctivou oldschool střílečku. 3D akce roku 1995.

Pro: Příběh a animace, každá mise je jiná, logické úkoly, spousta možností na svou dobu nevídaných

Proti: Nejde ukládat, grafika je dnes v podstatě nekoukatelná.

+18

Alice: Madness Returns

  • PC 75
Protože jsem nehrála hru American McGee's Alice, která této předcházela, moc jsem nevěděla, do čeho se to vlastně pouštím. Musím uznat, že hra mě po celou dobu hraní poměrně často překvapovala. Ať už se jednalo o lokace, či výběr nepřátel.

Při první návštěvě říše divů jsem byla okouzlena fantaskním světem, který se mi líbil ze všech lokací nejvíce. Škoda jen, že jsem v něm nestrávila více času. Hra mě hnala skrz mechanické město, podvodní svět, království z karet a mnoho dalších míst.

Za nejhorší lokaci považuji Dům pro panenky, a to hned v několika ohledech. Štvaly mě váhy, u kterých jsem musela vždy jednu stranu zatížit, aby se druhá strana vyzdvihla – jednu část jsem musela zopakovat snad dvacetkrát, protože se mi nedařilo včas přeskočit tam, kam jsem potřebovala a musela jsem jít zase od začátku. Dále mě iritovala minihra, kde ovládám hlavu, se kterou se musím dokutálet do cíle ( když jsem to viděla poprvé tak jsem si říkala, že madness netrpí jen Alenka ale i vývojář). Tahle minihra byla ze všech nejhorší, protože se kamera zběsile přepínala a já tak několikrát zbytečně vypadla z dráhy. Díky tomu, že jsem určité části neustále opakovala, protože se mi nedařily, zdála se mi tato lokace neskutečně dlouhá. Navíc jsem ještě měla všechna vylepšení zbraní na maximum, tak už se mi nechtělo ani sbírat zuby a hledat vzpomínky či láhve.

Za nejnebezpečnějšího nepřítele, se kterým jsem měla opravdu velký problém, považuji Kolosální zmar. Chvíli mi trvalo, než jsem přišla na to, do jaké části jeho těla mám střílet, a i tak trvalo drahnou dobu, než se mi ho podařilo zabít a bez újmy se to rozhodně neobešlo.

Musím přiznat, že jsem ve hře zažila i chvíle napětí, a to bylo hlavně v království srdcové královny, když jsem vstupovala do labyrintu. Labyrint bývá zrádná oblast, kde může na hráče číhat při chybném odbočení ledacos. K tomu všemu se ještě přímo z prostředku, kam jsem směřovala, ozývaly divné zvuky, a tak se mi tam opravdu jít nechtělo.

Koucour, jenž se občas zjevoval a dával rady, mi v podstatě vůbec nepomáhal. Člověk stejně musel na to, jak dále postupovat, přijít sám. Jediný jeho smysl vidím v tom, že hráči dával pocit, že na to vše není sám a má společníka, který jej následuje.

Příběh, jenž se točil kolem Alenčiných vzpomínek na hořící dům a smrt rodičů, považuji za slabší a málo nápaditý. Sbírání vzpomínek (tedy všeho, co někdo někdy před Alenkou pronesl) ztrácelo smysl, jelikož mi přišlo, že nemá posloupnost a než jsem objevila další vzpomínku, už dávno jsem nevěděla, co bylo řečeno naposled.

Nedá mi to a musím ještě zanadávat na mizerné ovládání (deštník,skákání ) a samovolné přepínání kamery. Přes všechnu kritiku jsem ale ráda za nevšední zážitek, který mi hra nabídla.
+34

Stunts

  • PC 85
Když někde čtu nebo slyším název Stunts, okamžitě si to spojím s určitým obdobím. S obdobím, kdy mi bylo dvanáct a já tehdy trávil víkendová odpoledne opakovaným hraním oněch několika málo her, které jsme měli na disku. Spolu s Doomem, Wolfensteinem 3D, Monkey Islandem a několika dalšími patřilo i Stunts mezi hry, o kterých jsme vedli debaty ve škole a které zkrátka šlo hrát znovu a znovu aniž by člověka omrzely.

Dodnes si zřetelně vzpomínám na úvodní hudbu, která začala po spuštění hrát v hlavním menu. Asi každý hráč má podobný zážitek, kdy si naprosto zřetelně pamatuje nějakou melodii ze hry i přes to, že danou hru snad patnáct let nehrál.

Hraní Stunts byl zvláštní zážitek, trochu odlišný oproti jiným tehdejším hrám. Byla to směsice závodů, bizarností, svým způsobem humoru i bláznovství zároveň. Byla tu možnost hrát sám anebo s oponentem jednu z předem nadefinovaných závodních tratí anebo si hráč mohl v editoru postavit trať vlastní. Dodnes nezapomenu na nikdy nekončící zábavu, když jsem v editoru tratí stavěl šílenější a ještě absurdnější tratě, které jsem následně dával zahrát spolužákovi. Čím divnější, tím lépe!

Zamrzlá vozovka, různé prudké a vyvýšené zatáčky, nadzemní mosty různých tvarů a délek, tunely, to vše byl jenom zlomek z věcí, se kterými si mohl hráč vyhrát až do zblbnutí.

Veškeré stavění vlastních tratí bylo třeba přizpůsobovat jednomu z předem definovaných terénů, přičemž každý terén měl jinak kopce, jinak vodní plochy atd. Mimochodem, až po mnoha letech jsem zjistil, že existuje klávesová zkratka, která umožňovala editovat i jinak needitovatelné položky (terén, kopce, vodní plochy..). Samotnou kapitolou o sobě byl výběr z různých typů aut, u kterých si hráč mohl (navíc!) vybrat i barvu. V té době neskutečná věc. Pamatuju si, že jsem jezdil ve fialovém Lamborghini Countach, přičemž každý model auta měl svůj vlastní grafický interiér.

Nakonec, samotné gró hry - závody s oponentem. Začátek vidíte z perspektivy, že vaše auto vyjíždí na trať. Načež začala jízda o čas, která častokrát končila pohledem na rozbité čelní sklo vašeho auta. Čím šílenější trať a obtížnější oponent, tím lépe. Dodnes nechápu, že jsme byli schopní u této hry trávit tolik času a neustále vymýšlet nové a nové výzvy, které světě div, neomrzely. Parádní věcí byla i možnost si závod zpětně přehrát, kde navíc bylo možné si přepínat mezi různými typy kamer a zobrazení. Jde o jednu z bláznivých, ale o to příjemnějších vzpomínek na hry té doby.
+15

Beyond: Two Souls

  • PS4 75
Při hraní Beyond: Two Souls se vám přímo nabízí srovnávání s předchozí hrou Quantic Dream a tou je Heavy Rain, což budu dělat a snad tím vypíchnu klady a zápory. První věcí je grafika, která se posunula opět na novou úroveň. Nemá to sice na Detroit, ale oproti HR je to skok velký a moc dobře se na to kouká (vyjma krátkovlasé Ellen Page...). Mimika tváří je více přirozená a i lokace v otevřeném prostředí překvapivě nevypadají tak prázdně. I z Aidanova pohledu pak svět vypadá správně duchařsky. Další věcí je pohyb. Konečně nemusíte držet pro pohyb R2 a byla také přidána možnost stealthu a hra má v určitých misích více akční feel než byste čekali. Je to samozřejmě příjemná změna. Hra vám i přímo nabízí spolupráci s vaší neznámou entitou, se kterou můžete posednout nepřítele nebo jej rovnou zabít.

Z příběhového hlediska už je to trochu kostrbatější. Ten je sám o sobě dobrý a zajímavý a sci-fi žánr otevírá nové možnosti zápletky. Intenzita je naservírovaná přibližně stejně s malým rozdílem v závěru, kdy už je rozuzlení trochu natahováno. I tak BTS nabízí několik zajímavým zvratů a trochu zahraje na city. V části, kde je Jodie osamělou cestovatelkou pak projde několika emocionálními momenty, které jsou slušně přeneseny na hráče. Její tajemný společník Aiden pak zvýrazňuje otázky týkající se hlavní zápletky děje. Co je ale trochu nešikovné, je časová osa. To, že vidíme, kterou misi zrovna hrajeme v určitém čase, hře jen škodí. Lepší by bylo, kdyby si to chronologicky zkusil poskládat hráč sám. Zase tak složité by to nebylo.

Jodie sice není postava roku, ale její charakter prochází vývojem a je bezesporu hlavním tahounem. Vedlejší postavy mají až příliš málo prostoru na to, aby na vás jejich osudy měly dopad. V konceptu hry samotné pak leží zakopaný pes v podobě "možnosti voleb". Ty jsou zde přítomny jen jako a ať už zvolíte to nebo ono, vliv to mít nebude, protože hra má jasný směr. Změny jsou minimální. I přesto se jedná o nadprůměrnou herní zkušenost, která vás sice neohromí, ale ani nezklame.

Herní výzva 2018 - Krize identity

Pro: Sci-fi žánr, grafika, pokrok oproti Heavy Rain

Proti: Příběh ztrácí na intenzitě, nesmyslnost časové osy

+18

INSIDE

  • PC 70
O zajímavé náhody není v životě nouze. Limbo a Inside - dvě hry, které mi byly v různou dobu doporučeny dvěma odlišnými lidmi. V prvním případě mi kadeřnice vychvalovala Limbo a trvala na tom, ať si to zahraji a nedávno se bývalý kolega u hraní deskovek zmínil, že si prostě musím zahrát Inside. Nikdy mi nikdo jiný přímo face to face nedoporučil konkrétní titul - o hrách se bavím málokdy. Tak až takové jméno ty hry mají. To k úvodu píšu proto, že i přes ona doporučení ve mě už Inside nedokázal navodit to, co se podařilo Limbu.

Limbo tu bylo dřív, bylo neotřelé a správně komorní. Kloučka mi tam bylo líto a možná právě proto, že už jsem byl nějak navnaděn na atmosféru, kterou se tvůrci zřejmě pokusí zopakovat, mi bylo i docela jedno, co se stane kloučkovi zdejšímu. Hádanky byly zajímavé, ale ke konci už jsem chtěl jen spíš vidět, jak to dopadne a jakákoliv složitější mechanika (vyžadující klony ) ve mě probudila takový ten závan mírné frustrace. Ke konci už jsem byl tak apatický k tomu, co se na obrazovce děje, že to nezachránil ani konec. Popravdě se mi nejvíc líbil začátek.

Děj si vysvětluji tak, že se jedná o metaforu na velké korporáty, které ždímou zaměstnance. Což je možná blbost, ale hlubší význam se mi v tom ani hledat nechce.

Třeba mi jednou někdo doporučí opět budoucí titul od Playdead. Bylo by to hezké a určitě bych si ho zase zahrál. Ale teď s odstupem času v Inside nevidím ty kvality o kterých se psalo v dny vydání. Kdežto Limbo mě před lety nadchlo hodně.

Proti: Po Limbu jen minimum překvapení

+18

Battlefield 4

  • PC 80
Battlefield 4 je krasnou ukazkou, jak se daji vydelat penize okopirovanim jiz vydane hry. Autori pred vydanim ctvrteho dilu slibovali perfektni multiplayer se spoustou novinek, epickou kampan a vsechno v novem kabatku diky nove generaci Frostbite eingine.

Vysledek? Pokud jste zustali u Battlefieldu 3, pak ctyrku ani nemusite kupovat. Ve srovnani s predeslym dilem nenabizi tolik prevratneho, a to na vsech frontach. Jedna se v podstate o lehke vylepseni at uz graficke stranky, herniho enginu, dostupne vojenske techniky a dale. Opet muzete volit mezi Assaultem, Engineerem, Supportem a Reconem. Zbrani je ve hre podobny pocet, jako ve trojce. Nektere jsou stejne, jine uplne nove. Vsechny maji nove k dispozici ruzne druhy optik, kolminatoru, tlumicu, redukci zpetneho razu a podobnych. Toto lze aplikovat i na pistole. Vozidla a letectvo je kompletne prevzato z trojky, zejmena pak z jeho DLC Armored Kill. Ve hre je dale obrovske mnozstvi map. Budete bojovat u cinske prehradni nadrze, v horskem vezeni, o radiovou prijimacku, v ulicich Shanghaie, o ostrovy kdesi na sirem mori. Hra dale obsahuje nejoblibenejsi mapy i ze tretiho dilu a hromadu dalsich, ktere vysly s naslednymi DLC. Behem boju se nove muze zmenit pocasi behem hry, ktere vas celkem neprijemne prevapi. A to zejmena na mape Paracel Storm, kde se pririti boure a rozvodni okolni vody. Ke konci mapy se od vetrne elektrarny utrhne torpedoborec a najede do jednoho z ostrovu. Podobne scenare jsou i na ostatnich mapach v podobe vyliti vody do ulic, padu kominu tovarny, zriceni radiove prijimacky a dalsich. Dale je k dispozici rada interaktivnich prvku jako vypinace, stahovace rolet, uzavery dveri, vysokych peci, vytahy, behani skrz sklepni prostory a podobne. Net code hry je i po letech nejvetsim kamenem urazu. Bude se vam bezne stavat, ze vystrilite zasobnik do nepritele a on vas jednou ranou posle k zemi. Vzajemne zabiti prakticky neexistuje. Dale budete celit nepratelum s termalnimi a FLIR optikami, to same plati pro kulometciky v LAV a tancich. A to ani nemluvim o zoufalcich pouzivajicich aimboty a dalsi hacky.

Single player jsem dohral jen kvuli odemceni zbrani do multiplayeru. I na nejtezsi obtiznost je velmi jednoduchy a po celou dobu predevsim neuveritelne nudny. Mnohem vic postradam CO-OP mise z trojky. Pokud jiz mate Battlefield 3, pak ctyrku ani nekupujte. Naopak pokud jste trojku nehrali, pak kupte ctyrku. Obe hry vas zabavi na nekolik desitek hodin minimalne. Dnes jiz neni potreba hru spoustet pres webovy prohlizec.

Pro: vylepseny treti dil, nove mapy, levolution, interaktivni prvky behem hrani

Proti: defakto kopie tretiho dilu, net code, hackeri, zoufala kampan, chybejici CO-OP mise

+15

Call of Duty 2

  • PC 80
Popravdě řečeno si nejsem jistý, jestli jsem dvojku vůbec někdy dohrál a po dohrání ani nevím co napsat. Druhý díl je v podstatě stejný jako ten první skoro od začátku do konce a pokud tvůrci s něčím novým přišli tak je to spíše na škodu.

Příběh stejně jako v jedničce neexistuje, místo animace tu máme opět enginové dema, staré fotky a dokumenty a opět jsou tu tři kampaně za Rusy, Brity a Američany. Graficky se hra samozřejmě za dva roky neskutečně zlepšila, takže to vypadá všechno úžasně a hra s přehledem předvádí monumentální válečné scény, aniž by se zakuckávala.

Stejní jsou i nepřátelé, kteří umí totéž co v jedničce, bezvadně se kryjí, spolupracují, háží granáty a tady přichází první novinky. Nepřátelé jsou mnohem odolnější, dávka z automatu je poškádlí, srazí na zem, ale za chvíli vstanou a vesele pálí dál. A je jich mnohem, mnohem více, což je další novinkou - nekonečný respawn, dokud se nepohnete dál. Inteligence nepřátel i spojenců je stále na vysoké úrovni.

Zbraně jsou tytéž co v prvním díle, ale je větší kumšt najít něco, co k něčemu je. Základní samopaly mají slabý zásobník a vzhledem k odolnosti nepřátel a zhoršené přesnosti neděláte nic jiného než přebíjíte. Jedna nemilá novinka je, že při pohybu Vám zmizí zaměřovací kříž - jako proč sakra?

Nejvíce se změnila samotná hratelnost. Druhý díl je mnohem velkolepější. Na scéně jsou desítky nepřátel, spousta spolubojovníků, všechno exploduje, lítá, odevšad vybíhají nepřátelé. Abyste se někam dostali, musíte rychle kupředu a spustit checkpoint, kterým zastavíte respawn a tak stále dále. Na opatrný, pozvolný postup se zde nehraje. Problém je, že tvůrci se vykašlali na quicksave a přišli se systémem checkpointů. Ty jsou sice hustě rozesety, ale i tak si některé úseky zopakujete.

Největší změnou je autoheal, se kterým Call of Duty 2 přišlo jako první. V podstatě neřešíte zdraví, když to začne být kritický někam se schováte a počkáte až se uzdravíte. Upřimně se mi ten systém moc nelíbí, protože v okamžiku kdy to začne být kritický Vás většinou stejně někdo dorazí.

A jsem u jádra problému. Díky absenci léčení a quicksavů, neustálému postupu vpřed a především naprosto šílenému brajglu kolem Vás to začne být po pár kolech únavné. Ony ty mise jsou totiž v podstatě stále tytéž, pryč je variabilita z prvního dílu. Prostě se někam probojujete, vyčistíte pár stavení, hnízd, minometů, odbachnete nějaký tank, občas musíte pozici ubránit a většinu času zmateně pobíháte mezi hordami nepřátel a snažíte se jich pobít co nejvíce a přežít.

Tohle je čistě subjektivní, ale prostě se u mě dostavila absolutní přehlcenost tou vší bezduchou velkolepostí, asi podobný pocit jak koukat na nějaký film ze série Transformers. Každopádně objektivně je samozřejmě vynikající válečná řežba plná monumentálních scén s perfektní grafikou a umělou inteligencí.

Pro: Totéž co jednička, jen mnohem mnohem velkolepější.

Proti: Té velkoleposti a megařežby bylo na mě až trochu moc.

+17

Mushroom 11

  • PC 55
Aby v dnešní době plošinovka mohla zaujmout, tak musí mít svůj unikátní gimmick. Můžete obracet gravitaci! Můžete přetáčet čas! Grafika je černobílá! Grafika je z vlny! A tak dále. Bohužel nám tak vzniká spousta her, které jsou sice na papíře zajímavé, není je ale moc zábavné hrát.

Mushroom 11 vypadá pěkně (místy grafický styl a zasazení trochu připomíná české Machinarium), má dobrý soundtrack a nedá se jí upřít originalita. V zásadě by se dala označit jako plošinovka, ale namísto toho, abyste hráli třeba za akrobaticky nereálně nadaného instalatéra, hrajete za beztvarý kus želé (amébu, chcete-li), který se sám ani nemůže pohybovat. Vynahrazuje mu to ale schopnost regenerace – disponujete magickou gumou, která může části améby mazat a například když useknete část želé nahoře, naroste kus želé dole, tudíž soustavným odmazáváním z jedné strany můžete želé rozpohybovat na druhou stranu. A tenhle jednoduchý koncept hra využije až do pídě a s želé tak budete třeba utíkat bortícími se budovami, „ručkovat“ na hácích visících ze stropu nebo se snažit vyrovnat raketu tak, aby letěla správným směrem.

Což je všechno fajn, variabilní a nápadité, ale bohužel, originalita nestačí a v momentě, kdy na vás hra začne klást náročnější požadavky, tak se sesype jako to želé. Řešení většiny hádanek nevyžaduje žádné velké zamyšlení, ale kvůli ne úplně předvídatelné regeneraci želé spíš nastupuje metoda hrubé síly, kde budete pořád dokola zkoušet to samé, dokud se nad vámi fyzikální model nesmiluje a nepustí vás dál. Spokojenost z vyřešení těžké hádanky je kvůli způsobu řešení mizivá (leckdy mi připadalo, že jsem hádanku prostě ojebal, i když to podle všeho bylo jediné správné řešení) a v posledních dvou kapitolách, kde obtížnost eskaluje někam k hranici přijatelnosti, to už fakt není zábava. I samotný dramatický epilog hry vás nechá poprat s velmi otravnou hádankou, která po dohrání zanechá v ústech hořkou pachuť.

Jak to vyřešit? Bez radikální změny konceptu nejspíš nijak. Ovládání je takové, jaké je, funguje tak, jak má a dát hráči přesnější nástroje na řešení daných problémů by hru nejspíš rozbilo ještě víc. Své fanoušky si určitě najde - mezi recenzenty jich podle Metacritic skóre je dost, i když si odvážím zapochybovat, kolik z nich hru vlastně dohrálo. Pro ostatní zůstane jen zvláštním, ale nepříliš zábavným experimentem.
+14

The Witcher

  • PC 100
Sice vstupují na tenký led, ale odvážím se tvrdit, že Witcher je nejlepším dílem celé série. Poctivě jsem si prošel všechny tři díly, vyzkoušel různé alternativy a obtížnosti.

První Zaklínač je taková popelka, která sice nemá tolik možností, grafika není vyšperkovaná až do nebes, ale má kouzlo ve svojí propracovanosti. Hra je konzistentní, a hlavně její lineární průběh nabídne rovnoměrné seznámení s veškerým obsahem. Přijde mi to příjemnější, protože celé podhradí nabídne víc zajímavostí, než první kapitola dvojky. Zvláště více npc nabídne různorodé dialogyKrčmář popíše průběh Catrionskeho moru, další postavy nabídnou historii a legendy, Eskel kompletně rozebere bojové umění . O to vtipnější, když vesničané popisují, jak zaměnili Rusalku za bruxu. Tím spíše, náhodné rozhovory mohou posunout v plnění hlavních questů

Soubojový systém působí strojově, ale při vyšší obtížnosti, pokud necílím pouze na meče, se objeví nutnost odskoků, či využívání elixírů. Nebo spousty dalších prvků, které mnoho hráčů opomene. V tomto ohledu je první Zaklínač těžce nevybalancovaný.

Hra se hemží odkazy na ságu, půjčuje si drze příběhové šablony ale všechno si to kupodivu sedí. O žádné kapitole nelze říct, že by byla vyloženě jen na vyplnění, pouze balastní zátěž. Naopak nabídne nový průběh a možnosti. Po celou dobu nezapomenu, proč se vlastně Geralt vydal na svoji stezku.

A to nejdůležitější, celá hra má tu nádherně pochmurnou, šedivou a propršenou atmosféru. Ruku na srdce, dvojka je šíleně svítivá a trojka místy až zbytečně temná.

Zaklínač určitě nemá propracovanou dynamiku druhého dílu, nemá rozsah a vybalancovanost třetího dílu. Ale ve své relativní prostotě, nezatíží zbytečným nebo balastní obsahem.
+34