Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Stunts

4D Sports Driving

01.10.1990
leden 1992
březen 1993
05.03.1993
84
239 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Dnes již legendární 3D závodní hra Stunts staví na jednoduchém principu - vašim úkolem je co nejrychleji projet trať plnou nejrůznějších překážek a skoků bez nárazu, který vás většinou automaticky vyřadí ze hry. K dispozici je několik aut, spousta před konstruovaných tratí a hlavně editor, ve kterém si můžete z řady stavebních kousků postavit svou trať snů nebo spíš noční můru pro ty, komu ji dáte zahrát. Své výkony také můžete porovnat s umělou inteligencí, kterou zastupuje hned několik jezdců - každý má své silné a slabé stránky. Grafika běží v 320x200 pixelech a 256 barvách. Podle Stunts se později inspirovalo hned několik her, mezi nejznámější patří série Trackmania.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Budoucí generace stěží pochopí, co jsme kdysi viděli na Stunts. Graficky přece zcela zapadala do doby svého vzniku, fyzika nebyla žádný zázrak a samotné závodění žádné zvláštní uspokojení nepřinášelo. A editor tratí? Ten je tak prostinký, že ani nestojí za řeč. Jenže my víme, proč byla Stunts jedinečná. Závodní hry se měnily, vyvíjely a podléhaly aktuálním trendům. Z nějakého tajemného důvodu ale Stunts zůstávala na našich discích celou dekádu a oproti svým vrstevníkům nestárla tak, aby si člověk při hraní musel před kamarády připadat trapně.

Dnes pro nás není příliš problém ony tajemné důvody dekódovat. I když hra vypadala zdánlivě stejně jako ostatní závodní simulátory, byla jedna z prvních opravdových 3d. Herní prostředí už nebylo ploché a jednotvárné, byly zde kopce a mosty, lopingy, tunely a skokánky. Při hraní jsme trávili vydatnou část závodu hlavou dolů a pneumatikami vysoko nad tratí. Ztráceli jsme orientaci v prostoru a často přicházeli také o nervy. Měli jsme k dispozici nevídaný vozový park a především ten nejlepší možný editor tratí, ve kterém se uskutečňovaly naše touhy po kaskadérské činnosti a honbě za rychlostí.

Stunts v nabízených možnostech vyžití byla bezesporu originální, ale v čem tkví její dlouhověkost? V první řadě byla Stunts první a ve své třídě dlouhou dobu jediná hra, která mohla uspokojit výše nastíněné hráčovy touhy. Celých třináct let nebyl koncept Stunts překonán, vylepšen a dokonce ani okopírován. Více než celou dekádu nepřišla hra, která by přinesla odpovídající zážitek v novém kabátě. Který úspěšný herní koncept vydržel takovou dobu bez nástupce? Věřím, že žádný jiný.
+38
  • PC 90
Tak tohle je klasika. Jedna z prvních závodních her, co jsem kdy hrál. Nejlepší na celé hře byl určitě editor tratí, kde se daly vymýšlet naprosté šílenosti (čti prasárny) - pak obvykle trať dojel jenom její autor...:) Skoky do vody nebo přímo do překážek, kde se obvykle rozsekal hned i nejlepší počítačový jezdec, jsou nezapomenutelné. Například trať co stvořil brácha, který jinak hru ani moc nehrál, by se bez obav dala nazvat obludnou až dekadentní - o něčem už vypovídal její název "Klídek", bohužel ji nedohrál ani sám autor :). Hra vyšla v roce 1990, hrál jsem ji mnohem později a neuvěřitelně mě bavila a věřím že by to tak bylo i dnes.

Pro: editor, spousta druhů překážek, skoky přes budovy, hodně tratí už v základu, milá grafika

Proti: eh?

+33
  • PC 100
Stunts je asi vůbec první 3D závodní hra, kterou jsem kdy hrál na PC. Vypadalo to o hodně líp a působilo mnohem reálněji, než tehdejší 2D závodní hry (Test Drive, Lotus, Grand Prix Circuit, apod.) a také se Stunts vyznačoval skvělou hratelností a zábavností, díky tomu, že závody byly spíše futuristické, nikoliv však arkádové - auto se dalo poměrně snadno zničit. Zábavnost prohluboval také Editor tratí, možnost závodit ve dvojici s různě zručnými AI opponenty, možnost přehrávání závodu REPLAY s přepínáním kamery. Také fakt, že mezi obyčejnými auty zde byly k dispozici i závodní "placky" nebo formule. Konec konců i některé bugy paradoxně přidávaly hře na zábavnosti - zrychlování aut nebo gravitace občas zazlobila (levitace).
Grafika byla poměrně jednoduchá, překážky jako kdyby jste je stavěli z desek, modely aut s natáčením předních kol docela slušné na tu dobu... Hudba na PC speakeru byla jednou z těch nejpronikavějších, ale rozhodně poslouchatelná, melodii znám ještě dnes nazpaměť a klidně si jí zapískám :) Na Soundblasteru měla auta docela solidní bublající zvuk.
AI opponentů asi nemá smysl moc hodnotit nebo kritizovat, protože udělat v té době něco inteligentnějšího bylo asi nad rámec. Prostě jste museli být rádi, že to jede rovně a občas vás to nesmete z cesty v zatáčce, počítat s jejich takřka nulovou brzdnou dráhou atd. S některými překážkami si AI ani neuměl poradit... Ovšem na druhou stranu, pokud jste si vzali nejzkušenějšího maníka (mimochodem mám ho na DH v ikonce) a dali mu proti sobě stejné auto, tak v zatáčkovité trati bez překážek jste neměli šanci.
U Stuntsu jsem strávil hodně času. Když mě po rocích omrzel, začal jsem rýpat do některých jeho souborů a přišel na to, že jde upravovat parametry u aut. Udělal jsem si i pár svých upravených aut (s použitím některého z 3D modelu) a rozšířil tak vozový park :)
Později se ke mně dostal i dosovský prográmek, ve kterém někdo rozkódoval kompletně všechno a dal to do uživatelské podoby. Takže se pomocí něho daly upravit všechny dostupné parametry aut, od výkonové křivky, otáček motorů až po účinek brzd, rychlost zatáčení, držení na silnici apod. Nebylo problém udělat auto, které má zrychlení z 0-245 MPH za 1 vteřinu a při té rychlosti mu nezapískají gumy v zatáčce atd. Ale to už je extrém.
Jen mě moc mrzí, že Stunts neměl svého přímého nástupce, myslím že podobný systém závodů v lepším grafickém kabátě by se tenkrát hodně ujal. Ale co už...

Pro: Kaskadérské překážky, jednoduchost, hratelnost, zábavnost, různorodost aut, editor tratí.

Proti: Nic závažného, škoda jen těch pár bugů (zrychlení, gravitace).

+27
  • PC 95
Milý dědečku,

po dlouhém rozhodování, co mám se svým životem dělat, jsem se nakonec rozhodla jít ve Tvých šlépějích. Rozhodla jsem se, že budu také závodní hrou, kterou budou hrát milióny lidí a která bude těžit ze snadné tvorby vlastních tratí, kde budou hráči mezi sebou soutěžit o nejlepší čas.

Jenže to víš, dědo, dneska už je jiná doba. Teď už má skoro každý možnost připojit se k internetu, takže proč závodit jenom s kamarády u jednoho počítače, když si hráči můžou poměřit časy s celým světem. A přitom nejezdí jenom za sebe, ale taky reprezentují svoji zemi a dokonce i kraj.

Navíc si myslím, že jsi na to šel špatně i v jiné věci. Tys těm hráčům nedal do začátku vůbec nic. Vždyť si ty chudáci museli všechny tratě udělat sami. To já jsem na to vyzrála. Ke mně když si sedne jenom jeden hráč, může si zajezdit spoustu tratí i sám a dokonce čím líp pojede, tím lepší medaile za to dostane.

A další věc, viděla jsem fotky z tvýho mládí, no Tys měl teda ránu. Fakt jste tenkrát takhle hloupě vypadali všichni. Vždyť z toho bolí oči.

Nezlob se, dědo, jestli jsem na Tebe byla tvrdá, vždyť nebýt Tebe, bůhví co bych dneska dělala já.

S láskou Tvoje

TrackMania Nations Forever.



Milá děvenko,

nejprve bych rád řekl, že jsem moc rád, že i přes těžké povolání, kterému jsem se celý život věnoval, se někdo rozhodl na můj odkaz navázat. Já vím, že i přes veškerou snahu jsem tenkrát dělal chyby, ale jak jsi sama napsala, bylo jiná doba. A já se Ti ji teď pokusím přiblížit.

Tehdy jsme si mohli o internetu nechat jenom zdát. Dnes sice můžeš závodit s hráči z celého světa, jenže já si myslím, že to zdaleka nemá takové kouzlo, jako když sedíš celé odpoledne s pár kamarády u jednoho počítače a snažíte se navzájem překonat svoje časy. Víš, když soupeříš s takovou spoustou oponentů, nemáš skoro žádnou šanci, že tvůj čas bude nejlepší. Pak jsi akorát frustrovaná, že ať děláš, co děláš, nikdy se těm nejlepším nepřiblížíš. A v konečném důsledku závodíš sice s celým světem, ale nakonec většinou sedíš u počítače úplně sama. Zatímco když sedíš s kamarády v jedné místnosti a zlepšíš rekord trati o zlomek vteřiny, načež tě tvůj nejlepší kamarád popohání ze židle, aby si rekord vzal zase zpátky, je ten pocit ze soupeření mnohem intenzivnější.

A je hezké, že tvoje trať si může zajet i Jack Smith z Virginie. Ale když se s tratí celý víkend pipláš, abys ji mohla v pondělí přinést na disketě kamarádům do školy, oni pak na ní celý týden jezdí, každý den se chlubí, kdo dosáhl lepšího času, aby tě nakonec v pátek pochválili, že ta trať je parádní a že se ti opravdu povedla, tak ti pak ani tolik nevadí, že ten nejlepší čas není tvůj. A s chutí se pak o víkendu opět pustíš do tvorby další trati, protože víš, pro koho ji děláš.

A že jsem hráčům dal do začátku jenom jednu trať. Jak dlouho si myslíš, že trvalo, než měl každý hráč těch tratí na počítači minimálně padesát? Většinou sotva pár týdnů. Mě totiž ve své době hráli všichni, kdo měli tenkrát počítač a díky jednoduchému editoru si každý chtěl nějakou tu trať vytvořit, takže diskety s tratěmi byli po pár kolečkách po kamarádech a spolužácích plné.

A co se týče vzhledu, uznávám, že z dnešního pohledu vypadám už poněkud směšně. Ale na svoji dobu byl můj vzhled převratný. Vypadal jsem úplně jinak než všichni moji vrstevníci a všichni byli nadšení z toho, jak realisticky působím. Však počkej sama za pár let, jak se budou Tvoji následovníci tvářit na to, jak vypadáš.

Nic ve zlém, děvenko moje, každý jsme na to šli po svém a ve své době jsme byli špičkou svého žánru. Snad jednou najdeme někoho, kdo to po nás převezme.

Tvůj milující dědeček

Stunts.
+27
  • PC 95
Dle mého názoru nejlepší závodní hra pro PC za posledních třicet let, samozřejmě když vezmu v potaz rok výroby a tehdejší/dnešní technologie. Stunts býval vysoce návykový herní počin v singleplayeru, ale také jasná volba při hraní u jednoho počítače s kamarády a pokud není člověk vyloženě náročný, lze se u něj dobře pobavit i dnes.
Hra nabízí na svou dobu opravdu velice širokou škálu možností stavby vlastních tratí. Když se tak zamyslím, ponořen v editoru jsem možná strávil více času, než při samotném hraní. Dále si hráč může svou povedenou (nebo častěji spíše nepovedenou) jízdu promítnout ze záznamu, což je další zajímavou unikátností své doby. Co se týče jednotlivých vozidel, na výběr je jich dostatek. Největší zábavou a především výzvou je samozřejmě formule, se kterou se při vyšší rychlosti občas ani neudržíte na rovné trati. Dalším zpestřením budiž možnost volby soupeřů, z nichž každý má nastavené své výhody a nevýhody.

Pro: editor tratí, oponenti, kamerový záznam jízdy, vozidla

Proti: nemám žádné výhrady - nic nechybí, nic nepřebývá

+26