Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Budoucí generace stěží pochopí, co jsme kdysi viděli na Stunts. Graficky přece zcela zapadala do doby svého vzniku, fyzika nebyla žádný zázrak a samotné závodění žádné zvláštní uspokojení nepřinášelo. A editor tratí? Ten je tak prostinký, že ani nestojí za řeč. Jenže my víme, proč byla Stunts jedinečná. Závodní hry se měnily, vyvíjely a podléhaly aktuálním trendům. Z nějakého tajemného důvodu ale Stunts zůstávala na našich discích celou dekádu a oproti svým vrstevníkům nestárla tak, aby si člověk při hraní musel před kamarády připadat trapně.

Dnes pro nás není příliš problém ony tajemné důvody dekódovat. I když hra vypadala zdánlivě stejně jako ostatní závodní simulátory, byla jedna z prvních opravdových 3d. Herní prostředí už nebylo ploché a jednotvárné, byly zde kopce a mosty, lopingy, tunely a skokánky. Při hraní jsme trávili vydatnou část závodu hlavou dolů a pneumatikami vysoko nad tratí. Ztráceli jsme orientaci v prostoru a často přicházeli také o nervy. Měli jsme k dispozici nevídaný vozový park a především ten nejlepší možný editor tratí, ve kterém se uskutečňovaly naše touhy po kaskadérské činnosti a honbě za rychlostí.

Stunts v nabízených možnostech vyžití byla bezesporu originální, ale v čem tkví její dlouhověkost? V první řadě byla Stunts první a ve své třídě dlouhou dobu jediná hra, která mohla uspokojit výše nastíněné hráčovy touhy. Celých třináct let nebyl koncept Stunts překonán, vylepšen a dokonce ani okopírován. Více než celou dekádu nepřišla hra, která by přinesla odpovídající zážitek v novém kabátě. Který úspěšný herní koncept vydržel takovou dobu bez nástupce? Věřím, že žádný jiný.
+38
  • PC 90
Tak tohle je klasika. Jedna z prvních závodních her, co jsem kdy hrál. Nejlepší na celé hře byl určitě editor tratí, kde se daly vymýšlet naprosté šílenosti (čti prasárny) - pak obvykle trať dojel jenom její autor...:) Skoky do vody nebo přímo do překážek, kde se obvykle rozsekal hned i nejlepší počítačový jezdec, jsou nezapomenutelné. Například trať co stvořil brácha, který jinak hru ani moc nehrál, by se bez obav dala nazvat obludnou až dekadentní - o něčem už vypovídal její název "Klídek", bohužel ji nedohrál ani sám autor :). Hra vyšla v roce 1990, hrál jsem ji mnohem později a neuvěřitelně mě bavila a věřím že by to tak bylo i dnes.

Pro: editor, spousta druhů překážek, skoky přes budovy, hodně tratí už v základu, milá grafika

Proti: eh?

+33
  • PC 95
Milý dědečku,

po dlouhém rozhodování, co mám se svým životem dělat, jsem se nakonec rozhodla jít ve Tvých šlépějích. Rozhodla jsem se, že budu také závodní hrou, kterou budou hrát milióny lidí a která bude těžit ze snadné tvorby vlastních tratí, kde budou hráči mezi sebou soutěžit o nejlepší čas.

Jenže to víš, dědo, dneska už je jiná doba. Teď už má skoro každý možnost připojit se k internetu, takže proč závodit jenom s kamarády u jednoho počítače, když si hráči můžou poměřit časy s celým světem. A přitom nejezdí jenom za sebe, ale taky reprezentují svoji zemi a dokonce i kraj.

Navíc si myslím, že jsi na to šel špatně i v jiné věci. Tys těm hráčům nedal do začátku vůbec nic. Vždyť si ty chudáci museli všechny tratě udělat sami. To já jsem na to vyzrála. Ke mně když si sedne jenom jeden hráč, může si zajezdit spoustu tratí i sám a dokonce čím líp pojede, tím lepší medaile za to dostane.

A další věc, viděla jsem fotky z tvýho mládí, no Tys měl teda ránu. Fakt jste tenkrát takhle hloupě vypadali všichni. Vždyť z toho bolí oči.

Nezlob se, dědo, jestli jsem na Tebe byla tvrdá, vždyť nebýt Tebe, bůhví co bych dneska dělala já.

S láskou Tvoje

TrackMania Nations Forever.



Milá děvenko,

nejprve bych rád řekl, že jsem moc rád, že i přes těžké povolání, kterému jsem se celý život věnoval, se někdo rozhodl na můj odkaz navázat. Já vím, že i přes veškerou snahu jsem tenkrát dělal chyby, ale jak jsi sama napsala, bylo jiná doba. A já se Ti ji teď pokusím přiblížit.

Tehdy jsme si mohli o internetu nechat jenom zdát. Dnes sice můžeš závodit s hráči z celého světa, jenže já si myslím, že to zdaleka nemá takové kouzlo, jako když sedíš celé odpoledne s pár kamarády u jednoho počítače a snažíte se navzájem překonat svoje časy. Víš, když soupeříš s takovou spoustou oponentů, nemáš skoro žádnou šanci, že tvůj čas bude nejlepší. Pak jsi akorát frustrovaná, že ať děláš, co děláš, nikdy se těm nejlepším nepřiblížíš. A v konečném důsledku závodíš sice s celým světem, ale nakonec většinou sedíš u počítače úplně sama. Zatímco když sedíš s kamarády v jedné místnosti a zlepšíš rekord trati o zlomek vteřiny, načež tě tvůj nejlepší kamarád popohání ze židle, aby si rekord vzal zase zpátky, je ten pocit ze soupeření mnohem intenzivnější.

A je hezké, že tvoje trať si může zajet i Jack Smith z Virginie. Ale když se s tratí celý víkend pipláš, abys ji mohla v pondělí přinést na disketě kamarádům do školy, oni pak na ní celý týden jezdí, každý den se chlubí, kdo dosáhl lepšího času, aby tě nakonec v pátek pochválili, že ta trať je parádní a že se ti opravdu povedla, tak ti pak ani tolik nevadí, že ten nejlepší čas není tvůj. A s chutí se pak o víkendu opět pustíš do tvorby další trati, protože víš, pro koho ji děláš.

A že jsem hráčům dal do začátku jenom jednu trať. Jak dlouho si myslíš, že trvalo, než měl každý hráč těch tratí na počítači minimálně padesát? Většinou sotva pár týdnů. Mě totiž ve své době hráli všichni, kdo měli tenkrát počítač a díky jednoduchému editoru si každý chtěl nějakou tu trať vytvořit, takže diskety s tratěmi byli po pár kolečkách po kamarádech a spolužácích plné.

A co se týče vzhledu, uznávám, že z dnešního pohledu vypadám už poněkud směšně. Ale na svoji dobu byl můj vzhled převratný. Vypadal jsem úplně jinak než všichni moji vrstevníci a všichni byli nadšení z toho, jak realisticky působím. Však počkej sama za pár let, jak se budou Tvoji následovníci tvářit na to, jak vypadáš.

Nic ve zlém, děvenko moje, každý jsme na to šli po svém a ve své době jsme byli špičkou svého žánru. Snad jednou najdeme někoho, kdo to po nás převezme.

Tvůj milující dědeček

Stunts.
+28
  • PC 100
Stunts je asi vůbec první 3D závodní hra, kterou jsem kdy hrál na PC. Vypadalo to o hodně líp a působilo mnohem reálněji, než tehdejší 2D závodní hry (Test Drive, Lotus, Grand Prix Circuit, apod.) a také se Stunts vyznačoval skvělou hratelností a zábavností, díky tomu, že závody byly spíše futuristické, nikoliv však arkádové - auto se dalo poměrně snadno zničit. Zábavnost prohluboval také Editor tratí, možnost závodit ve dvojici s různě zručnými AI opponenty, možnost přehrávání závodu REPLAY s přepínáním kamery. Také fakt, že mezi obyčejnými auty zde byly k dispozici i závodní "placky" nebo formule. Konec konců i některé bugy paradoxně přidávaly hře na zábavnosti - zrychlování aut nebo gravitace občas zazlobila (levitace).
Grafika byla poměrně jednoduchá, překážky jako kdyby jste je stavěli z desek, modely aut s natáčením předních kol docela slušné na tu dobu... Hudba na PC speakeru byla jednou z těch nejpronikavějších, ale rozhodně poslouchatelná, melodii znám ještě dnes nazpaměť a klidně si jí zapískám :) Na Soundblasteru měla auta docela solidní bublající zvuk.
AI opponentů asi nemá smysl moc hodnotit nebo kritizovat, protože udělat v té době něco inteligentnějšího bylo asi nad rámec. Prostě jste museli být rádi, že to jede rovně a občas vás to nesmete z cesty v zatáčce, počítat s jejich takřka nulovou brzdnou dráhou atd. S některými překážkami si AI ani neuměl poradit... Ovšem na druhou stranu, pokud jste si vzali nejzkušenějšího maníka (mimochodem mám ho na DH v ikonce) a dali mu proti sobě stejné auto, tak v zatáčkovité trati bez překážek jste neměli šanci.
U Stuntsu jsem strávil hodně času. Když mě po rocích omrzel, začal jsem rýpat do některých jeho souborů a přišel na to, že jde upravovat parametry u aut. Udělal jsem si i pár svých upravených aut (s použitím některého z 3D modelu) a rozšířil tak vozový park :)
Později se ke mně dostal i dosovský prográmek, ve kterém někdo rozkódoval kompletně všechno a dal to do uživatelské podoby. Takže se pomocí něho daly upravit všechny dostupné parametry aut, od výkonové křivky, otáček motorů až po účinek brzd, rychlost zatáčení, držení na silnici apod. Nebylo problém udělat auto, které má zrychlení z 0-245 MPH za 1 vteřinu a při té rychlosti mu nezapískají gumy v zatáčce atd. Ale to už je extrém.
Jen mě moc mrzí, že Stunts neměl svého přímého nástupce, myslím že podobný systém závodů v lepším grafickém kabátě by se tenkrát hodně ujal. Ale co už...

Pro: Kaskadérské překážky, jednoduchost, hratelnost, zábavnost, různorodost aut, editor tratí.

Proti: Nic závažného, škoda jen těch pár bugů (zrychlení, gravitace).

+27
  • PC 95
Dle mého názoru nejlepší závodní hra pro PC za posledních třicet let, samozřejmě když vezmu v potaz rok výroby a tehdejší/dnešní technologie. Stunts býval vysoce návykový herní počin v singleplayeru, ale také jasná volba při hraní u jednoho počítače s kamarády a pokud není člověk vyloženě náročný, lze se u něj dobře pobavit i dnes.
Hra nabízí na svou dobu opravdu velice širokou škálu možností stavby vlastních tratí. Když se tak zamyslím, ponořen v editoru jsem možná strávil více času, než při samotném hraní. Dále si hráč může svou povedenou (nebo častěji spíše nepovedenou) jízdu promítnout ze záznamu, což je další zajímavou unikátností své doby. Co se týče jednotlivých vozidel, na výběr je jich dostatek. Největší zábavou a především výzvou je samozřejmě formule, se kterou se při vyšší rychlosti občas ani neudržíte na rovné trati. Dalším zpestřením budiž možnost volby soupeřů, z nichž každý má nastavené své výhody a nevýhody.

Pro: editor tratí, oponenti, kamerový záznam jízdy, vozidla

Proti: nemám žádné výhrady - nic nechybí, nic nepřebývá

+26
  • PC 85
Jak už psal uživatel Memphis, je to stará DOSová klasika která v sobě má spoustu nostalgie. Snad moje první závodní hra, která v sobě má takovej náznak 3D grafiky a právě proto mě tak bavila, editor tratě, výběr svého auta(já bral vždy formuli:D) a taky výběr postavy.

Jako závodní hře taky nechybí spousta velkých skoků, tunelů a obřích smiček jako v Sonicovi, které můžete projíždět po obvodu a vzhůru nohama jak se vám zachce.Nejvíc co mě udivovalo bylo to, že když sem hrál proti počítači a ten jezdil za to nejstarší a neškaredější auto tak i tak byl rychlejší a na trati neměl vůbec žádné problémy.

Co si dále pamatuju, tak se dal měnit i pohled a barva aut, za mě každopádně STUNTS dostane 85% jelikož mě občas hra zlobila a vypínala se,to stejné s editor který taky někdy nešel tak jak měl.

Pro: Spousta aut na výběr,editor tratě,požitek ze staré grafiky

Proti: BOT měl většinou navrch,občasné vypnutí samo od sebe

+18
  • PC 85
Proc jsou Stunts u nas dnesnich tricatniku (i starsich) dodnes popularni? Pro svoji jednoduchost, originalitu, kreativitu, PC Speaker, editor trati a predevsim, jelikoz jsou ve svem zanru dodnes (27 let!) neprekonanou hrou. Troufnu si rict, ze drtiva vetsina dilu NFS a soucasnych zavodnich her by Stunts nemohla ani zavazovat tkanicky od bot. Navazujici Trackmania i pres veskerou snahu tuto legendarni zavodni hru neprekonala.

Jedna se o netradicni zavodni hru, kde si vyberete z mnoha typu vozidel a snazite se dojet trat v co nejlepsim case. Musite prekonavat kvanta prekazek typu skokanku, tunelu, lopingu, bahennich ci zledovatelych cest, mostu, skokanku a podobne. Jako dekorace byla moznost vysazet na trat i kosmeticke prvky v podobe stromu, vetrnych mlynu, domu, kaktusu ci podobnych. Kolize s prekazkou ci pad autem strechou dolu se rovna bouracce a nutnosti restartovat. Stunts byla jedna z nejvice hranych her na mem nejstarsim PC.

Tehdejsi konfigurace 386/40 MHz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA se 256 barvami dnes patri do technickeho muzea, ale zacatkem devadesatek zazivala desitky hodin zavodu a kolizi. Myslim, ze jsem nebyl jediny, kdo vytvoril okruh po obvodu a snazil se vyvinout co nejvyssi rychlost. Dale jsem provadel snahy o co nejefektivnejsi kolizi, kdy jsem se napriklad v maximalni rychlosti roztocil v tunelu, nasledne byl vymrsten do vzduchu nejaky kilometr vysoko a zpet nebo se vystrelil lopingem kilometr vysoko a pak sledoval jak se auto pretaci a pada stremhlav dolu. Nebo jsem v co nejvyssi rychlosti napalil svodidla na moste a pote letal snad minutu ve vzduchu. Tyto bugy udelaly hru paradoxne jeste zabavnejsi, pokud jste cilili na co nejzajimavejsi karambol.

Kapitolou pro sebe samou jsou zavody 1v1 s protivnikem. Kdyz ji/ho porazite, breci. Kdyz on(a) porazi vas, dela machra. Kdyz ji/ho sestrelite a nikdo nedojede do cile, nadava. Stunts i dnes po temer triceti letech nabizi stale to same dobre a cas od casu si jej pres DOSBox pustim.

P.S.: Kdo znal v devadesatkach v editoru trati zkratku Shift+F1, byl king ;)

Pro: editor trati, znovuhratelnost, kvanta druhu prekazek, kosmetickych doplnku trati, kvanta aut, zavody s protivniky, PC Speaker

Proti: obcasne bugy, jinak absolutne nic

+18
  • PC 85
Když někde čtu nebo slyším název Stunts, okamžitě si to spojím s určitým obdobím. S obdobím, kdy mi bylo dvanáct a já tehdy trávil víkendová odpoledne opakovaným hraním oněch několika málo her, které jsme měli na disku. Spolu s Doomem, Wolfensteinem 3D, Monkey Islandem a několika dalšími patřilo i Stunts mezi hry, o kterých jsme vedli debaty ve škole a které zkrátka šlo hrát znovu a znovu aniž by člověka omrzely.

Dodnes si zřetelně vzpomínám na úvodní hudbu, která začala po spuštění hrát v hlavním menu. Asi každý hráč má podobný zážitek, kdy si naprosto zřetelně pamatuje nějakou melodii ze hry i přes to, že danou hru snad patnáct let nehrál.

Hraní Stunts byl zvláštní zážitek, trochu odlišný oproti jiným tehdejším hrám. Byla to směsice závodů, bizarností, svým způsobem humoru i bláznovství zároveň. Byla tu možnost hrát sám anebo s oponentem jednu z předem nadefinovaných závodních tratí anebo si hráč mohl v editoru postavit trať vlastní. Dodnes nezapomenu na nikdy nekončící zábavu, když jsem v editoru tratí stavěl šílenější a ještě absurdnější tratě, které jsem následně dával zahrát spolužákovi. Čím divnější, tím lépe!

Zamrzlá vozovka, různé prudké a vyvýšené zatáčky, nadzemní mosty různých tvarů a délek, tunely, to vše byl jenom zlomek z věcí, se kterými si mohl hráč vyhrát až do zblbnutí.

Veškeré stavění vlastních tratí bylo třeba přizpůsobovat jednomu z předem definovaných terénů, přičemž každý terén měl jinak kopce, jinak vodní plochy atd. Mimochodem, až po mnoha letech jsem zjistil, že existuje klávesová zkratka, která umožňovala editovat i jinak needitovatelné položky (terén, kopce, vodní plochy..). Samotnou kapitolou o sobě byl výběr z různých typů aut, u kterých si hráč mohl (navíc!) vybrat i barvu. V té době neskutečná věc. Pamatuju si, že jsem jezdil ve fialovém Lamborghini Countach, přičemž každý model auta měl svůj vlastní grafický interiér.

Nakonec, samotné gró hry - závody s oponentem. Začátek vidíte z perspektivy, že vaše auto vyjíždí na trať. Načež začala jízda o čas, která častokrát končila pohledem na rozbité čelní sklo vašeho auta. Čím šílenější trať a obtížnější oponent, tím lépe. Dodnes nechápu, že jsme byli schopní u této hry trávit tolik času a neustále vymýšlet nové a nové výzvy, které světě div, neomrzely. Parádní věcí byla i možnost si závod zpětně přehrát, kde navíc bylo možné si přepínat mezi různými typy kamer a zobrazení. Jde o jednu z bláznivých, ale o to příjemnějších vzpomínek na hry té doby.
+15
  • PC 70
Stunts je nejspíš praotcem všech závodních her, ze kterého čerpal nejen pozdější hitmaker Need for Speed. Samozřejmě co se týče vizuálu ke potřeba respektovat datum vznku a ocenit i na tehdejší dobu nebývalé možnosti hry.

Ať už se jedná o výběr vozu ( včetně prakticky v top speedu neřiditelné formule ), zpětný promítnutí záznamu jízdy a samozřejmě unikátní editor trati, který nabízel obrovské možnosti vytvoření vlastní dráhy smrti a výběr protivníků, kteří měli svoje silné a slabé stránky.

Upřímě je ale potřeba říct, že aspoň u mě už dnes moc neobstojí, přestože v jinošských letech jsme strávili pěkných pár chvil projížděním tratí a pokořováním soupeřů, takže i s kapkou nostalgie dávám silný průměr - 70 %
+14
  • PC 85
Naprostá klasika v závodních hrách. V tom jednoduchém editoru tratí tvořil nové kousky snad každý, koho znám. Můj nezapomenutelný zážitek byl najetí v obrovské rychlosti na skokánek. To by nebylo ještě tak světoborné, ale nějak se mi povedlo narazit do plotu, což mělo za následek vymrštění auta do vzduchu a do strany. Když se vzduchu dostalo auto k neviditelné bariéře kraje, stoupalo pouze do výšky, ale tak vysoko, že jsem trať snad ani neviděl. Celkově bylo auto ve vzduchu snad přes minutu. Jó, to byly časy.

Pro: Dokonalé vyblbnutí na skokáncích, editor tratí, parádní zábava.

Proti: Nic závažného.

+12
  • PC 95
Jak uz zde padlo, kam se hrabou vsechny NFS a podobne zavodni hry, Stunts je proste kral a vlastne ostatni hry jsou jeho kopii (zadna narazka na Dunu a Warcraft :D

Kolik jsme se tehle hry s kamarady nahrali, posilali si na disketach mapy a pak nejlepsi casy. Ach, krasa, dodnes vzpominam na okamzik, kdy jsem poprve bez nabourani projel jeden z tech vrazednych tunelu, krasna vzpominka.

Se svym autem, doprovazen silnym zvukem PCspeakeru jsem se kochal vyhlidkou na mlyny lemujici zavodni trasu. Ted kdyz tak nad tim uvazuju, nenapada uz me moc her ktere jsem hral a ktere meli takovou moznost pohybu. Dle meho nazoru je tohle velice podareny kousek zavodnich simulatoru, ktere by jiste mel patrit nejaka TOP pozice v sini slavy zavodnich her.

PS: Jen takovy malicky dodatek - jeste kdyz byl GAMESTAR a jejich hitparada her, povedlo se nam s kamaradem pravidelnym hlasovanim (nekdy i ze vsech kompu ze skoly) dostat stunty myslim ze, na treti pozici. Hihi

Pro: Krasne panorama, hratelnost, zvuky :)

Proti: par bugu (vylet ke slunci byl obcas flustrujici)

+12
  • PC 90
Neznám lepší a zábavnější závodní hru - všechny ty Need-for-speedi se můžou jít vycpat. Závody na absolutně nemožných tratích, loopingy, betonové zábrany, skoky přes vodu, tunely..... Všechno se navíc dalo použít v intuitivním editoru. A pak už člověk jenom závodil a snažil se porazit zbytek sourozenců/kamarádů/AI protivníků a hlavně dojet do cíle....

Pro: Looping jak z angličáků

Proti: není žádné proti....

+10
  • PC 100
V mém žebříčku závodních her je Stunts number one. Prakticky žádná závodní hra na tohle nemá, hratelnostně absolutní bomba. A možná se budu opakovat, nicméně nezmínit tak dokonale zpracovaný editor tratí by byl hřích. Modlím se za remake.
+5 +6 −1
  • PC 90
Vynikající hra, která defakto stvořila nový podžánr závodních her. Co dodat...

Pro: Hratelnost, intuitivní editor tratí

Proti: ...

-6 +3 −9