Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dark Earth

30.09.1997
82
18 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Nádherné scenérie Citadely svetla a okolného sveta v gotickom štýle mohli hráči obdivovať v tomto postapokalyptickom titule. Samozrejme ako inak, vyspelé ľudstvo si spôsobilo katastrofu a mnoho rokov neskôr stojí svet na úrovni neskorého stredoveku a práve spomínaná Citadela svetla je jednou z posledných miest, kde dopadá slnečné svetlo. Slnko je aj z tohto dôvodu uctievané ako boh.

Hlavný hrdina je bojovníkom tejto Citadely a po tom, ako sa nešťastnou zhodou okolností nakazí strašnou chorobou temnoty, ktorá je rozšírená v temných oblastiach, kam nedopadá slnečné svetlo, musí sa vydať nielen hľadať liek, ale aj odhaliť čo najviac o svojom svete a vyriešení jeho problémov.

Z pohľadu hráča sa jedná o 3D adventúru z pohľadu tretej osoby, ale okrem adventúrenia si hráči užijú aj boje. Napriek tomu, že na modeloch postáv je vidieť skutočné veľmi raná 3D grafika, spracovaniu prostredí na vizuálnej úrovni nemožno nič vyčítať.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Kultovní Dark Earth z roku 1997. Dnes již neprávem pozapomenutá (ve světě) akční adventura pokračující ve francouzské tradici, kterou nastolil Alone in the Dark a následně rozvedl Resident Evil. Stejně jako v těchto hrách se budete většinu času pohybovat po prostorách zabíraných z jedné perspektivy (úhlu kamery), jako je to u žánru zvykem zvykem. Pokud jste měli čest s videohry jako byl robotický BioForge, obtížná ale vizuálně zapamatovatelná Ečstatica či historické Time Gate, budete jako doma.

O kvalitách už nasvědčuje hodnocení, které u nás Dark Earth v časopisech dostávalo. V Levelu to bylo sice těsně před vrcholem, ve Score si ovšem Dark Earth odnesl již plné hodnocení. Nicméně, toto hodnocení bylo později trochu vyvráceno (například ve Score žebříčku 150 nejlepších her nebylo Dark Earth zařazeno zcela, ale bylo zmíněno jako jedna z nejlépe hodnocených her v historii časopisu). Zpětně by si takové hodnocení hra nezasloužila, ale minimálně si získala pozornost tuzemských hráčů.

Jak už to u tvůrců z Francie bývá, originalitou a netradičním prostředím se tu nešetří. Nepřekvapí tak, že se v intru namísto očekávaného fantasy nebo středověkého prostředí setkáme s metropolí budoucnosti. Na tu však dopadají následky právě rozpoutané apokalypsy, což vyústí mnoho let později v jednu z přeživších společností. Tato společnost sídlí na malém a uzavřeném ostrově, jehož řadovým obyvatelem se po dobu hraní Dark Earth staneme. Přesněji jedním ze strážců (Arkhan), jehož následující úkol bude předzvěstí vcelku dlouhé cesty za vrácením věcí do původního stavu.

Příběhu nechybí povedená zápletka, a tak jeho prozrazení, ač se děje na samotném začátku, by bylo nežádoucí. Zmínit se však musí kvalitní a zcela AAA zpracování, počínaje dabingem a konče pokročilou grafikou. Především z architektonického pohledu zdejšího osídlení nazvané Stallite je plné nápadů a inspirací. Hratelnost se skládá z častého běhání po dostupných lokacích, kratších rozhovorů, plnění vesměs jednodušších logických rébusů a občasných bojů, kterých je až překvapivě málo, ale o to jsou obtížnější. Smrt je tedy častá a některé pasáže chtějí natrénovat precizní postup, Arkhan příliš nevydrží. Tím nejdůležitějším prvkem je ale jistě atmosféra, vybudovaná na kvalitě všech audiovizuálních složek hry.

Přímé zápory se hledají těžko, zvláště když jde o dle mnohých o jednu z nejpovedenějších her tohoto žánru. Za negativum tak jde považovat ne zcela povedené ovládání. Velkým problémem je i chod hry, kdy na XP často padala a na novějších operačních systémech už jde spustit jen obtížně. Z tohoto hlediska tak Dark Earth i přes nesporné kvality nenajdete na GOGu ani STEAMu. Titul tvůrců z Kalisto jsem hrál sice před řadou let, přesto si však pamatuji řadu momentů, což je známkou kvalitního titulu. Nezbývá tak než titul doporučit jak fanouškům adventur, tak i těm preferujícím trochu akčnější pojetí (tradičně naladěné fanoušky mohou souboje odradit). Nicméně zprovoznění je krajně problematické jako například u Martian Gothic: Unification (ten ovšem vyšel i na PSX). Vzhledem k mizivým prodejům a nevydání (plánovaného) Dark Earth na PlayStationu tak sešlo z tvorby plánovaného pokračování.

Pro: vizuální stránka, dabing a zvuky, hratelnost, atmosféra

Proti: soubojový systém, pády programu

+21 +22 −1
  • PC 100
Má první dohraná adventura, srdcová záležitost. Doteď mi v hlavě zní hlas z intra i dialogy hry. Doteď se příjemně třesu hrůzou a odporem ve strachu před temnotou a její korupcí. Slyším praskat oheň ve zdech Sparty a cinkat stroj na lití kulek.
Moc bych si přál nový příběh od stejných autorů ze stejného světa.

Pro: atmosféra, prostředí, příběh, souboje

+15
  • PC 100
Moje naprosto srdcová hra (spolu s Prince of persia). Dohrál jsem to snad 15x. V té době nádherné kreslené pozadí. Supr popěvky. Huná atmosfera.
-10 +2 −12