Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Gray Matter

  • PC 75
Gray Matter je takovou poklidnou až prakticky relaxační adventurou, co se minimálně příběhu týče. Ve zkratce tu sledujete kouzelnici Samanthu co při své cestě na motorce po Oxfordu zavítá do panství ve kterém žije v tamních kruzích uznávaný Dr. Stiles. Jelikož je sychravo a Sam je promočená tak se rozhodne vydávat se za asistentku která měla panu Stilesovi býti zaslána. No a příběh pak sleduje již zmiňovaného Stilese jenž se snaží vymanit ze spárů ošklivých myšlenek týkajících se nehody která před několika lety potkala jeho ženu a poté tu máme Sam, která se snaží dostat do tajemného spolu kouzelníků. Do toho tu je pak v mixu ještě nějaká menší mysteriózní linka, která ale není nějakým velkým nosným pilířem a pokud by jste to hráli kvůli tomu, tak by jste ze hry byli opravdu hodně zklamáni.

Tady totiž o příběh, či záhadu s ním spjatou, moc nejde a jde spíše o samotné postavy a to co si během hry prožívají. Tomuto faktu napomáhá i to že si tu za obě postavy zahrajete. Za Dr. Stilese spíše budete řešit jeho experimenty v laboratoři a připomínání si nehody s jeho ex. Což teda jeho linka byla fajn ale celkově mně bavila nejméně a to už jen protože krom ústřední nehody nebyl prakticky ničím zajímavý. Prostě klasický nasraný zhrzený chlápek co všude hází jízlivé poznámky a to je všechno, nepomáhal tomu ani fakt že byl dabovaný jak sedmdesátiletý dědeček.

Za to ale část za Samanthu, která je naštěstí ta hlavní, tak je super. Nejenže její charakter na rozdíl od Stilese není tak prvoplánový ale celé dění za ní je prostě zábavnější. Tomu i napomáhá ten fakt že hodně puzzlů tady řešíte pomocí kouzel. Kdy se kouknete do knížky kouzel co má Sam v inventáři a vybere si z toho kouzlo kterým by jste daný problém mohli vyřešit (například odcizení ID karty do knihovny). Což pak samotné provedení kouzel je fajn a vy pomocí manuálu musíte to kouzlo správně napodobit a jednotlivé úkony správně načasovat jak půjdou za sebou. Tohle mi opravdu přišlo jako dost zábavný a zajímavý twist na řešení hádanek. Co se ale pak týká obtížnosti tak je určitě na tom lépe než třeba u Gabriela Knighta. Není tu zase tolik aktivních míst a ty co máte k dispozici si můžete nechat ukázat a lokací není taky zase tak hodně. Také pokud nejste tolik zdatní v angličtině či máte problém v hledání odpovědí ve slovních hádankách, tak můžete poměrně zakysnout taky. i pár těch nelogických hádanek se tu najde jo a na konci je zase ZASRANÝ BLUDIŠTĚ, něco jak v GK1.

Co ale dále musím pochválit je poměrně hezký a atmosféricky udělaný vizuál a to i přes to že jsou někdy 3D modely postav poměrně neohrabané při různých akcích, ale to k adventurám v tomto stylu už docela patří a vůbec mi to nevadilo. Poté je ještě soundtrack na vysoké úrovni, ale co čekat když to dělal opět Robert Holmes, jehož hudba je vždy zárukou kvality.

No ve výsledku se jedná o fajn adventuru, nic víc. Postavy jsou fajn, ale chybí jim nějaká výrazná katarze nebo něco co by je ještě více zvedlo. Příběh celou dobu prostě jen plyne a na závěru jsem měl ten pocit že jaký je point? Vždyť se to mohlo vyřešit celé během hodiny a i právě kvůli tomu mi v závěru došlo kolik naprosto zbytečných a výplňových věcí jsem ve hře řešil aby se naplnila herní doba. I tak mě to bavilo, byla to prostě adventura co si dáte a hezky si u ní odpočinete a nasajete příjemnou a tajemnou atmosféru. Takže jo bylo to fajn a pokud chcete kvalitní adventuru a o silný příběh vám nejde, tak směle do toho.

Pro: Samantha, vizuál, příjemný počet aktivních míst a lokací, soundtrack, dabing, větší pokus zaměření na postavy, osobní příběhy hlavních postav

Proti: Velice slabá mystery linka, pár bugů, Stiles, pár nelogických hádanek

+19

God of War: Chains of Olympus

  • PSP 80
První God of War pro handheld Sony PSP sice vyšel až po druhém dílu, ale příběhově jde prequel. Základní hratelnost a mechaniky se od prvních dílů neliší a čekal jsem, že po dost jiném čtvrtém díle to bude problém. To byl ovšem špatný předpoklad, oba přístupy mají své a mohou bez problémů existovat vedle sebe. Takže jak jsem se bál udělat v sérii krok zpět, tak nakonec to nebyl problém a během chvíle jsem se do hry ponořil. Pomáhá i povedený hudební doprovod.

V zásadě by stačilo napsat, že je hra jako první dva díly, ale to není úplně pravda a ani fér. Zaprvé tu je pár ústupků menší a mobilní platformě a za druhé i pár vylepšení. Menší výkon znamená horší grafiku, ale to naštěstí dost vykompenzuje velikost obrazu. Úspornější je i level design, který nedosahuje takové epičnosti a lokace jsou menší. Omezenější ovládání je řešeno kombinací tlačítek, ale je to spíše o zvyk, vše je vyřešeno dobře a pohodlně. Co na tomto díle oceňuji jsou rozumnější QTE sekvence a vynechání hádanek s časovým limitem. Příjemný je i počet truhel na vylepšení. Život, energii i všechny schopnosti jsem měl před koncem na maximu i přestože jsem něco vynechal. Obtížnost je nastavená rozumně, na rozdíl od velkých dílů zde není žádné zásekové místo.

Tentokrát jsem se pustil i do výzev a to hlavně kvůli odemčení bonusových materiálů. Ty jsou vzhledem ke kapacitě kratší, ale stejně zajímavé. Především jsem chtěl vidět ukázku z Lost levels. Celkově je Chains of Olympus kratší a menší God of War, ale se vším všudy. Ve své době muselo jít o skvělou volbu na cesty a za zahrání stojí i dnes. Kratší herní doba mi vzhledem k tomu, že jde pro mě o šestý díl série, vůbec nevadila.
+19

Octopath Traveler II

  • PS5 90
Při porovnání s prvním Octopathem je princip dvojky v zásadě stejný. Opět nabízí osm samostatných hrdinů a jejich osobních příběhů. Znovu je interakce mezi nimi pomálu a soubojový systém zůstává z velké většiny nezměněný. Přesto drobné zlepšovací krůčky, snad ve všech směrech, dělají z tohoto pokračování podstatně lepší hru.

Zůstávají vynikající HD-2D grafika, zatím jednoznačně nejhezčí ze všech her, kde se objevila, a perfektní hudba. Přibyla zajímavější zápletka u každého z hrdinů, i když pořád jsou některé linky lepší (klerik Temenos, zdravotnice Castti) a jiné slabší (tanečnice Agnea, obchodník Partitio), tak tentokrát každá nabízí nějaký drobek sloužící k vypátrání mnohem většího zla na pozadí. I svět samotný nás zavádí do počátků průmyslové revoluce namísto běžnější středověké fantasy. Nejedná se o úplný open world, nicméně velká mapa už od počátku nabízí volnost postupu. Jednotlivé oblasti a dungeony jsou rozlohou menší. Vzhledem k jejich četnosti se nicméně jedná spíše o výhodu.

Postupně si hráč odemyká možnost kombinací jednotlivých povolání a customizace je v tomto směru opravdu bohatá. Jakkoli se je znovu moc nepovedlo vyvážit (aneb scholar zase zabíjí příšery po zástupech). V bojích se opět jedná o kombinaci šetření/utrácení boost pointů u svých postav a breakování nepřátel. Vyžadována je strategie spojená se správným načasováním využití nejsilnějších schopností. Od prvního do posledního střetu jsem se bavil, což se mi už dlouho u žádné hry nestalo. Nově má navíc každý hráčův bojovník speciální vlastnost postupně získávanou při jeho poranění. Znovu se ovšem jedná o docela nevyváženou záležitost, kdy má některá naprosto klíčovou roli, zatímco jiné jsou hodně situační.

Jako celek Octopath Traveler II představuje ve všech směrech vynikající počin a občasné menší zakopnutí mu v podstatě ani nelze příliš vyčítat.
+19

Československo 38–89: Atentát

  • PC 70
Téma druhé světové války je v oblasti popkultury natolik prozkoumané, že už jen stěží lze přicházet s něčím novým. Zároveň je to ale období, stejně jako aktuálně poslední rok, tak hojné na silné lidské osudy, že je na příběhy v podstatě nevyčerpatelné. A Attentat 1942, ač jsou postavy v něm zcela fiktivní, je na těchto příbězích založený. Pokud není hráč vyloženě historik nebo nadšenec do druhé světové války, svým českým zasazením dokáže zápletka působit dostatečně zajímavě neokoukaně a příjemnou zábavnou formou vzdělávat. Asi nepřináší věci doposud vyloženě neviděné, ale v mnohem si může dovolit jít daleko více do hloubky, než by bylo možné třeba v případě filmu.

Jedno je ale nutné říci: Attentat 1942 není dobrá hra. Žánrově by se dal přiblížit k vizuálnímu románu, ale na ten nemá až tak propracovaný příběh. Síla titulu tkví v tom, že je to dokument. Dobrý dokument nutno podotknout a daleko raději bych byl, kdyby jím šlo svobodně lineárně projít, než aby se mě snažil tlačit, abych „hrál“. Těch pár průměrných až podprůměrných miniher to jako hru taky nespasí, systém mincí je nedomyšlený, zbytečný a spíše otravný a nutnost procházet rozhovory znovu a znovu, aby člověk vyzobal všechny střípky informací, je taky spíše pruda než zábava. Na jejich opakování jsou potřeba mince, které hráč získá v minihrách. Ovšem ve chvíli, kdy mince hráči dojdou, spustí se bad ending a závěrečné titulky, což mě zprvu vyděsilo. Naštěstí není potřeba rozjet příběh odznova, ale lze naskočit zpátky, za což jsem osobně fakt rád, ale zároveň tím postrádá systém mincí úplně smysl a akorát hráče prudí tím, že musí neustále přeskakovat bad ending animaci a vracet se z menu zpátky do hry.

Další věc, co mě rozčilovala, jsou informace vyskakující během rozhovorů, které se řadí do seznamu záznamů v encyklopedii. Stává se, že během rozhovorů vyskakují na hráče třeba 4 hesla naráz. Hráč má tedy na výběr: z rozhovoru neustále vyskakovat a pročítat si dodatečné vysvětlující info anebo si nechat tyto záznamy uniknout, což ale zejména v pozdější fázi způsobuje to, že si hráč nepamatuje, co mu během rozhovoru vyskočilo a zároveň i to, co už četl a co ne. Problém totiž je, že v encyklopedii není absolutně nijak značeno, které záznamy jsou nové.

Titul taky trochu klame tělem. O operace Silver A a Anthropoid se jenom tak zlehka otře, ale spíše se jedná o komorní osobní příběh skupinky lidí, kteří si na pozadí hrůzných událostí nedobrovolně, leč do jisté míry společně, prošli útrapami druhé světové války. To mi ale nevadí, naopak. Příběh je vyprávěn jednak formou FMV sekvencí, které jsou fajn a až na to, že někteří (ne)herci absolutně neumí artikulovat a mluvit v plynulých větách, tak jsou v rámci možností slušně a civilně odehrané. Druhou části jsou atmosférické komiksové flashbacky, které parádně dokreslují, jak obrazem, tak i zvukem, pochmurnou atmosféru tehdejší doby.

Pokud vás tohle období zajímá, Attentat 1942 je i navzdory kritice vůči herním nedostatkům velice zajímavým interaktivním dokumentem, který je pro našince o to atraktivnější tím, že se zabývá osudy Čechů. V tom tkví jeho největší síla. Ale pokud vás toto období, potažmo válečná tématika obecně nebere a chcete prostě jen hrát zábavnou hru, vzrušující příběhovou adventuru, tak raději ruce pryč a mrkněte po něčem jiném.

Pro: interaktivní dokument, výpovědní hodnota, hodně dobových materiálů, atmosférické komiksové předěly, pro mě tématika

Proti: nedomyšlené herní prvky, místy špatná artikulace herců, otravná hudba při encyklopedii, na tak velké téma málo emocí

+19

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PC 90
Pro mě osobně měla tato generace Assassínů nejsympatičnější parkour a soubojový systém. Volný běh je možné vykonat držením jednoho tlačítka a kombinací dvou tlačítek seskočit na zem - jednoduše funkční. Souboje mají mnohem víc vrstev než třeba bezduché Odyssey. Animace při útoku zbraněmi nebo při vykonání finálního úderu jsou stále pohledné, což je u Assassínů asi taková jistota.

Hrozně mile mě překvapilo, že sadu pohybů a útoků mají zbraně, které nemůže Edward nosit u sebe. Dokončující kombíčko má třeba mušketa či dvouruční sekyra a ty se dají vypůjčit jen od mrtvých nepřátel. Stejně tak jsem byl potěšen tím, že je možné dvojím kliknutím tlačítka pro odhození nepřítele jej shodit na zem - souboje se surovci byly najednou lehčí. Nebo že je možné při proti útoku použít pistol pro efektní zabití. 

Co mě ale vůbec nepřekvapilo, jsou námořní bitvy a jak jsou pořád sakra zábavné. Už od prvních chvil když je Kavka nevylepšená loď. Bál jsem, že mě přepadávání lodí a nutnost je vydrancovat přestane rychle bavit a nebylo tomu tak. Měl jsem klidně herní seance kdy jsem dvě hodiny jen jezdil po moři a přepadával všechny lodě, které jsem potkal. Vůbec se nedivím, že někoho napadlo z toho udělat vlastní hru (hehe). 

Kenwayova flotila je další menší vrstva mořského řádění navíc. Sice je to jen o naklikávání úkolů pro zkonfiskované lodě, ale starat se o tenhle strategický mechanismus je super způsob, jak si zajistit pasivní příjem. Uvítal bych ale možnost přeskočit bitvy lodí jako to nabízel Rogue.

Potěšilo mě, jak je Black Flag stále zábavná hra. Jak je propracovaná a nesnaží se házet klacky pod nohy. Jak nabízí nové aktivity či nástroje po několika hodinách hraní. Všechno ve hře má své místo a když se člověk rozhodne vše využívat, má postaráno o čistou zábavu. Jde z ní cítit, že do ní někdo dal to srdíčko. Takový AC Origins předešlé generace. Během let nehraní tohoto skvostu jsem dokonce zapomněl na spousty jeho herních mechanismů. Tenhle průchod pro mě byl jako znovuobjevní Ameriky. Nečekal jsem, že mě dobrodružství Edwarda Kenwaye takhle jednoduše zaháčkuje na několik desítek hodin pirátského řádění. 

Pro: linka v přítomnosti tolik nevyrušovala při hraní

Proti: vlastně se nehraje za opravdového asasína, sledovací mise

+19

The Terminator: SkyNET

  • PC 80
Nazírat na The Terminator: SkyNET jakkoli jinak než jako na stand-alone datadisk by mohlo způsobit nejedno zklamané zírání. Přeci jen vyšel pouhý (necelý) půl rok po původní hře! Nevím, jaká byla jeho cena v době vydání, ale na poměry datadisku se ve srovnání s mission packy pro Quake, Duke Nukem 3D, či Blood jedná v nadsázce řečeno o luxusní záležitost.

V prvé řadě grafika v novém „one third HD“ 640x480 kabátku vypadá skvěle. Psal se stále rok 1996 a sice první podpora 3D v čele se světelnými efekty byla u Quake napřed, ale jinak byste pro MS-DOS těžko hledali „přirozeněji“, nebo chcete-li „realističtěji“ vypadající hru. Musíme samozřejmě zohlednit záměr díla, kterým bylo vykreslení postapokalyptického světa plného radioaktivních plání se zřícenými budovami a futuristickými, počítačovými terminály posetými interiéry. Obojí funguje na jedničku. Zejména chci vypíchnout kraťounkou misi v ponorce, jejíž pomyslná druhá část se odehrává ve chvíli, kdy se ponorka potápí. Level je tedy „na křivo“ a zároveň do jisté míry zaplněn vodou – osobně jsem pro MS-DOS neviděl graficky lépe zvládnuté prostředí.

Celkově misí je polovina oproti původní hře a některé jsou nepatrně kratší. Nejedná se však o nic zásadního a herní doba stále překonává expansion sety do výše zmíněných 3D akcí. Kampaň na sebe plynule navazuje, nejen, co se týče příběhu, ale i co se týče alespoň některých částí prostředí. Nejvíc diskutabilní budou určitě hrané filmečky před každou misí. Z dnešního hlediska toporné, ale v případě polonahé majorky ztopořující. V roce 1996 se muselo jednat o velkolepé zjevení, které překonával jen Command & Conquer. Z dnešního retro pohledu bychom možná preferovali textové prology, maximálně s dabingem, ale nikoli s těmito hereckými eskapádami, vedle kterých je i Walker Texas Ranger Oscarové veledílo.

Obtížnost šla dle očekávání nahoru, ale z dnešního pohledu to není velký problém, naopak Terminator má určité mechaniky, které si velmi rychle osvojíte a díky kterým nebude počet, či síla nepřátel takový problém. Jedná se samozřejmě o to, že všichni se pohybují pomalu a pouze přímým směrem k vám, přičemž od určité delší vzdálenosti nejsou vůbec schopni střílet. Pomalý postup a střelba na dálku tedy vždy zvítězí. A neříkám to jako negativum, právě naopak to docela sedí k vyprávění – k onomu „archetypu“ vzpoury strojů, tedy k utvořené představě, že se proti vám vzbouřila přesila těžkého železa, která pomalu, ale nezastavitelně kráčí vpřed. Vy jste tedy v roli toho mrštného, chytřejšího predátora, který nepřátele likviduje z výhodnějších pozic.

Co mi však na obtížnosti vadilo bylo pár brutálních zákysů, z nichž za jeden jsem tvůrce nepokrytě proklínal, a to tak, že následující řádky ani neskryju do spoileru. Ha, to máš, Bethesdo, za to! Ano, jedná se o zničení antény – té antény, do které jsem kruciprdel jen tak z legrace vystřelil dvě rány z druhé nejsilnější zbraně ve hře (granátomet) a s ní to ani nehnulo. Až po prošmejdění celé mise a nahlédnutí do návodu jsem zjistil, že tahle anténka potřebuje granátky aspoň 4 nebo plný zásobník samopalu… Neuvěřitelné.

Celkově jsem nenarazil na žádné bugy, ale to je nejspíš dáno aplikaci neoficiálního patche. Nenarazil jsem ale ani na žádné významné novinky oproti původní hře – třeba nové nepřátele, zbraně, či nějakého pořádného bosse. Pařbu však doporučuju každému, komu Future Shock někdy zachutnal a rád by se vrátil zpět…
+19

Resident Evil 3: Nemesis

  • Vita 90
Zatímco druhý díl má pomalejší průběh a snaží se postupně budovat atmosféru a gradovat děj, třetí díl najede na hráče jako parní válec. Nekompromisně hráči naservíruje úprk a boj o přežití. Racoon City je v hajzlu a bude to jenom horší. Důrazně doporučuji rozehrát hru rovnou v hard módu. Jedině tak se dá vychutnat pravá atmosféra této hry.

Zatímco v prvním a druhém díle na hráče čekal boss až na konci, tady po vás jde už od začátku. A nedá pokoj celou hru. Zaútočil tolikrát, že je až s podivem, kolik "smrtí" vydržel. V hard módu hra nedá nic zadarmo. Nábojů je minimum. Nepomůžete si tím, že hru načtete, kvůli kvalitnějšímu průchodu a ušetření nábojů. Na místě, kde byl dříve střelný prach nebo léčivé rostliny, nemusí být nic a naopak. Hra vás udržuje v permanentní nejistotě a permanentním nedostatku nábojů. Aby toho nebylo málo, není tady jen jeden boss. Před Nemesisem můžete často utéct, ale vyplatí se ho ničit. Přičemž nejtěžší souboj je hned ten první.

Hra na spoustě místech vyžaduje rychlé rozhodnutí o dalším postupu. Takové menší větvení. Díky tomu si ani po druhém rozehrání nemůžete být stoprocentně jistí, kde zaútočí Nemesis. Pokud se zbytečně vracíte, respawnou se zombies. Prostě survival jako hrom. Tleskám autorům, že neustrnuli ve stylu skvělého druhého dílu a zkusili nové pojetí. Tento díl je přímočařejší, akčnější, ale pořád obsahuje slušnou porci hádanek. CGI filmečky, kterýma je hra proložená, jsou boží i dnes. Co na tom, že je to jen jednoduché béčko se špatnými hereckými výkony. I když, od časů prvního dílu je to přeci jenom pokrok.

Grafika mačká s prvního PlayStationu i to co tam není. Modely postav jsou pěkně sladěné s před renderovaným pozadím. Ozvučení je správně atmosferické. Jen hudební doprovod se mi příliš netrefil do vkusu. Příliš akční a nezajímavý. V některých pasážích by se to určitě mohlo obejít i bez toho. Hra to není příliš dlouhá, ale Nemesis zaútočí a přežije tolikrát, že jeho zničení je tou největší satisfakcí.

Zahrál jsem si skvělou survival honičku. Samotná hororová atmosféra nebyla tak intenzivní jako dřív. Za to jsem měl mnohem větší strach o život a při nedostatku všeho i o jeho nejbližší budoucnost. Pokud si nechcete kazit zážitek, nehrajte to na easy mód.

Silnější přežije!

Pro: strach o život, na hard opravdový survival, hra se brání srabáckému načítání, větvený postup, nemilosrdný a vytrvalý Nemesis

Proti: v easy módu příliš jednoduché a bez atmosféry, relativně krátká hra, hudba je mimo můj vkus

+19

Resonance of Fate

  • PC 90
Už jsem toho pro naší databázenku vokomentoval hafo. Komentoval jsem dlouhé i krátké hry, zábavné i nudné hry, složité i prosté hry, a všechno možné mezi. Ale ještě nikdy jsem nekomentoval cokoliv byť vzdáleně podobné tomuto. Vlastně jsem za těch 25 let své herní kariéry nic podobného hlavně ani nehrál. Ozvěna Osudu je až šokujícně originální počin a souběžně jedna z nejnáročnějších her, na které jsem doposud narazil.

Všedně zde působí jen prezentace a děj. Kajsi v budoucnosti se lidsto proprdělo až do té krajní meze znečištěného ovzduší, kdy hrozilo kompletní vymření druhu. Bořek stavitel ale zaplaťsatan postavil atmosféru čistící věž, na které souběžně poslední zbytky obyvatelstva mohly nadále přežívat v relativním klidu. Nicméně teď zas vypovídá službu mašinérie, která věž pohání, takže samo sebou ulicemi věže roste zločin, násilí, a patrně z nějakého důvodu i mutace. Ale na tohle všechno můžete klidně zapomenout, protože toho se první půlka hry ani vůbec netýká. Celé první půlce dominuje sitcom o našich třech protagonistech, v rámci kterého prostě žijí své žoldácké životy a předhání se v nadávání a sexuálních vtípcích.

Pokud to vůbec budete hrát, tak kvůli příběhu to stejně beztak nebude. Pokud to vůbec budete chtít hrát, zjistíte to poměrně rychle, neboť RoF se naštěstí nedrží zpátky a hned v prologu Vás zmasíruje naprosto vším, co má a umí. A je toho fest. Jen tutoriál je na jednu až dvě hoďky, a je společně s trénovací arénou naprosto povinný. Nechci ten notorický soubojový systém popisovat nikterak detailně, protože jednak by to zadělalo na dalších deset odstavců, a druhak objevování mechanik a jejich nových nuancí je zdaleka tou největší a nejkouzelnější devízou hry, takže tu masochistickou rozkoš bych rozhodně nikomu nechtěl upřít. Je ovšem záhodno poskytnout alespoň jakýs ten základní popis, takže:

- Zdejší systém jest kombinací realtime a turn-based, a upřímně nevím, čemu se reálně naklání víc. Všichni jedou své tahy souběžně, nikdo na nikoho nečeká.
- Mezi jednotlivými postavami můžete dynamicky přepínat kdykoliv si zamanete, což v rámci strategie i musíte. Kulomety činí škrábací dmg, který je následně potřeba "potvrdit" přímým dmg bambitkou. Nicméně škrábací dmg se postupně healuje. A abyste vůbec nějaký útok provedli, musíte jej nejdřív nabít. Čím blíž jste nepříteli, tím rychleji se nabíjí. Netřeba vysvětlovat, že čím blíže jste nepříteli, tím většímu nebezpečí se vystavíte. Čím vyšší má konkrétní postava lvl, o to vícekrát může v rámci jediného tahu nabít útok. Takto nabíjet se musí i použití předmětů. Pokud některý nepřítel nabije svůj útok dřív, tak po Vás vystřelí a Váš tah tím ukončí.
- A pak tu máme multikulti bezely. Dokud máte alespoň jeden bezel, celá Vaše družina může obdržet pouze škrábací dmg. Pokud některá postava touto cestou příjde o všechna HP, instantně se vyhealují a jeden bezel se ztratí. Nicméně mnohem zajímavěji se bezely využívají v rámci Hrdinských akcí, při kterých Vám enemáci de facto nemůžou zabránit v rozjezdu baletu režírovaného Johnem Woo. Každá taková akce stojí jeden bezel. Pokud přijdete o všechny bezely, jste v prdeli. Bezely lze doplnit ničením nepřátel či jejich částí či konáním spešl pohybů. Nicméně bezely potřebují sloty, a sloty Vám enemáci můžou rozstřílet na kousky. Doslova, čtyři kousky se rozhodí po zemi a Vy je musíte hbitě posbírat, bo bez slotů nejsou bezely, a enemáci Vám ty kousky taky můžou čorknout.

A tímto jsem načrtl sotva ždibec šlehačky na pětipatrovém dortu. Musíte si souběžně hlídat stav bezelů, HP Vaší družiny, HP nepřátel, nabíječ nepřátel, rezonanční body, Váš nabíjecí čas a zbytkový čas tahu. K tomu se musíte srát s důmyslným ustavičným přemisťováním jednotlivých postav, využíváním krytů, taktickým přeskakováním tahů, výběrem vhodných zbraní, správným výběrem dobře časovaných Hrdinských akcí, rozhodováním kdy a jak použít bezely, rozhodováním kdy se soustředit na jaké enemáky, vhodným skákáním, vhodným vybíráním konkrétních částí těla enemáků, přepínáním cílů i uprostřed akcí pro maximální zisk...a nic z toho není frajeřinka navíc, všechno je to nedílnou a obligátní součástí hry, jinak Vás to prostě vyžvejká a do chřtánu Vám to více než rádo bude furt dokola rvát nekonečné připomínky o tom, že furt chcípáte a jste neskutečný lamy.

Ale skoro vůbec to nefrustruje, neboť přestože manuálně ukládat hru můžete výhradně jen doma nebo ve Vámi postavených stanicích, zároveň můžete hru kdykoliv pozastavit a přesně od toho bodu příště zase pokračovat. Jako správné jRPG to má dlouhé dungeony, které jsou rozděleny na oblasti. Pozastavit hru můžete až ve chvíli, kdy jste danou oblast úspěšně pročistili. V praxi pak tedy můžete narazit na obzvláště vypečenou oblast v půlce dungeonu, tři hodinky po posledním uložení, a dokud onu potyčku prostě nepokoříte, tak si to neuložíte. Proto jen skoro. Apropos, samozřejmě že zrovna tahle hra nebude mít normální navigaci po mapě. Místo toho je navigace po mapě svou vlastní minihrou á la hex Tetris. Ale o tom bych taky mohl vyblít další dva odstavce.

Šílený Max zašprajcnutej v Matrixu rozhodně není hra po každého. To, co já vnímám za znamenitou hloubku, jiní můžou zcela validně mít za šílený mikromenežment ad absurdum. Kde já vnímám velmi ostrou, ale zcela férovou výzvu, jiní můžou zcela legitimně prskat nad laciností. Protože jo, asi je to až zbytečně překombinovaný a náročný, ukládací systém mohl být shovívavější, tutoriál mohl být stravitelnější a všechno mohlo být vysvětleno lépe. A nemyslím si, že se na tohle dá reálně připravit. Můžete si říkat, že jste fandové hardcore RPG a komplexních systémů a BDSM kluby Vám nejsou cizí, a přesto Vám to vůbec sednout nemusí. Tak či tak se musíte obrnit mimořádnou trpělivostí, což zvládá málokdo a všichni sami sobě rádi o vlastní trpělivosti kecaj. Pokud na to ale máte a shodou šťastných okolností si to sedne, tak věřím, že v tom můžete najít jednu z nejlepších her, jakou kdy budete hrát. Stejně jako já.

Pro: Brilantní bojový systém; sympatické osazenstvo; pěkná hudba; cením, že měli koule si tak trvdě jít za originalitou i za cenu masivního neúspěchu (spekuluju)

Proti: Meh příběh; meh audiovizuál; na jednu stranu mi i trochu leží v žaludku, že jsem v tom utopil 100 hodin a vlastně obsahu docela málo...

+19

Persona 5

  • PC 85
Byl rok 2020, vypukl Covid, já na nekrátkou dobu skončil zašprajcnutej doma, a nemalá byla má chuť zmasírovat se náročnou hrou, která se soustředí na své souboje, nutí mě důmyslně upravovat svou družinu, a všechno to válcuje kulervoucí postapo atmosférou. Nyní je rok 2023, po Covidu zůstává zejména na sociálních sítích několik maskovaných hrdinů, můj osobní život se dosti zásadními způsoby změnil, a tak dá rozum, že letos jsem měl chuť na alternativu zaměřenou na příběh a postavy, která mi umožní vrátit se 15 let zpátky časem, kdy jsem chtěl být štíhlým sexy edgy středoškolákem s waifu v kapse.

A byť se mnou P5 tak úplně nerezonovala, mé cynické srdénko stejně zahřála, protože si umím velmi živě představit, jak moc to mé šestnáctileté já žere a vnímá jako to nejmoudřejší a nejhlubší veledílo pod měsícem, tudíž si umím živě představit, jak naprosto dokonale se hra musela trefit své cílovce do chuti. Jakmile ale člověk už v oné cílovce nějakou tu středu není, může se stát, že ho mnoho ze zdejšího příběhu bude se svou mělkostí vcelku prudit. Zcela neomylně zde vítězí forma nad obsahem. Ale víte co? Forma je to natolik vytříbená, že při samotném hraní to ani nevnímám. Jo, jakmile hru vypnu, hned si uvědomím, že hraju značně povrchní kravinu, ale než ji vypnu, tak klidně i pět hodin v kuse mastím dialog za dialogem, dungeon za dungeonem, a napříč vším mám co dělat, abych udržel ovladač v suchu. Protože fakt nevadí, že příběh se dá zredukovat do "chňá, celej systém je zmanipulovanej, bojujme s mocí, rage against the machine a ták!", že hratelnost je velmi simplistická a že hra rozhodně ráda chytá hráče za ruku.

Nevadí to, protože souboje jsou skvostné, vizuály jedinečné, hudba znamenitá. Každá má stížnost jde při hraní stranou, protože ve finále opravdu jde o velmi zábavnou bejkárnu plnou velmi příjemných postav, se kterými trávit čas. A management času je tím skutečním stavebním blokem a zdrojem napětí! Dejme tomu, že mi zabere tři dny splnit tenhle dějový bod, co zbytek týdne? Měl bych víc zevlit s Ryujim? Zalil jsem doma kytku? Neměl bych PRÁVĚ TEĎ makat v hospě? Jsem připravenej na tu divnou prohlídku u toho divnýho doktora 25. den v měsíci?? BOHA, zastavoval jsem se v tý mlíkárně, kde jedou spešl nabídku jen o nědělích?! Tolik otázek, tak málo času. A nejlepší je, že je to v podstatě dobrovolná vložka hry, resp. míra Vaší snahy se věnovat všemu a všem plusmínus férově a rovnoměrně. Taky se na to můžete vysrat, nechat to tak nějak plynout, vono se to vystříbří, a soustředit se čistě na hlavní děj.

A to rozhodně doporučuji občas praktikovat, neb jsem toho názoru, že P5 je naprosto famózní 50hod hra, kterou někdo roztáhnul na třetí cifru. Bavil jsem se většinou výborně, né že ne, ale bajvoko půlka obsahu v tom ozaj být nemusela, mnoho repetivních bitev mohlo být vystřihnuto, mnoho z onoho dating sim balastu taktéž. Jeden by se ovšem mohl hádat, že by to tím něco ztratilo. Jeden by mohl argumentovat, že to tak beztak vnímám jen protože mám už tak divnej vztah s žánrem jRPG. Ať je to jak je to, mohu vcelku sebevědomě prohlásit, že pokud jRPG vyloženě rádi nemáte, P5 Vás určitě nezkonvertuje. Pokud ale s žánrem problém nemáte, tak směle do toho, je to opravdu vytříbená stylovka. Jen buďte připraveni spláchnout dalších 100+hodin Vašeho života.

Pro: Audiovizuál; luxusní smysl pro styl; většinově vynikající souboje; správa času jako primární mechanika a skvělý příklad integrace hratelnosti s příběhem

Proti: Z hlediska cílovky vlastně nic

+19

Blair Witch

  • PC 55
Čarodějnice z Blair, slovní pojem, který mě stále sem tam děsí i ve snech. Etalon čarodějného hororu, který o čarodějnictví vlastně vůbec není a vzor toho, jak natočit horor za pár šupů a být slavný po zbytek jedné generace, která si tím vším prošla. A že se ptáte čím? No, asi hlavně tím, že film uvedla do doby, ve které internet fungoval (pokud fungoval) na dobré slovo a tak tvůrci neměli problém vytvořit dle jejich slov pravdivý příběh partičky, která se s příručními kamery vypravila do lesa najít domnělou čarodějnici a už se z něj nikdy nedostala ven. Jen ty pásky se našly a pár chytrých lidí nenapadlo nic jiného, než je sestříhat a vydat světu, aby všechny utvrdila ve fakt, že nadpřirozeno existuje a je hmatatelné více, než asi tak tušíme.

Blair Witch byl ve své době obrovský filmařský husarský kousek. Nejslavnější found footage horor a hlavně neskutečná filmařská lež, která ve své době zafungovala. A zafungovala právě proto, že vyšla v roce 1999. No a pokud víte, jak v té době vypadala třeba doména seznam.cz, tak mi jistě dáte za pravdu. Jenže dokáže v dnešní době fungovat počítačová hra, která na motivy tohoto filmu vypráví příběh hlavního hrdiny, který se do onoho inkriminovaného lesa vydává se svým parťákem psem hledat klučíka, který se v něm ztratil? No co Vám budu povídat, nešlo jinak, než na tuto otázku získat odpověď tím, že jsem hru okusil.

A okusil jsem jí až řádně za tmy, což, pravda, v blížícím se letním slunovratu, chtělo notnou míru čekání, očekávání a řadu vypitého piva. Střízlivý nemá pražádný smysl podobné hry zkoušet. Takže muziko hraj, po pěti pivech jsem hru spustil, zatáhnul rolety, nasadil sluchadla a jal se vpravit do světa čarodějnice z Blair, která je legendou, o které netřeba dalšího slova.

První momenty začínaly poměrně dobře. Hra jede v duchu hororové atmosféry her, jako je třeba série Penumbra nebo Layers of Fear, za čímž tvůrci této hry vlastně také stojí. Takže ano, předpoklad tu máme, hororovou atmosféru by měli mít namáklou, jak nikdo jiný. A ano, opravdu tomu tak je. První momenty poznávání interakce se psem, který často hodně pomáhá a interakce s lesem, který už úplně nepomáhá, jsou více než dobré. Postupem času začínám chápat, že mám mobilní telefon a ten funguje jenom někdy. Někdy totiž nemá signál a i když nemá signál, pořád může a nemusí fungovat. No, nebudu Vám lhát, hned po chvíli hra začíná docela drhnout, a to jsem ještě neviděl to pravé nadpřirozeno.

To po nějaké době opravdu dorazí. A v této fázi se musím přiznat, že jsem měl co dělat, abych se u obrazovky neposral. Ano, hororovou atmosféru má tato hra mimořádnou. Horší už je to s logikou, která nesahá ani na úroveň myšlení houpacího koně. Výše zmíněný mobil je začátek všeho. Když se v lese začnete cyklit, hýbat se zcela nahodile a objevovat se na stále stejných místech, uvědomíte si, že tvůrci zřejmě chtěli lineárnosti dát valeé, ale ve skutečnosti ji jenom notně ztížili tím, že v nelineárním světě vytvořili lineární děj, který se odvíjí velice...velice pomalu.

No a když už se z těch všech lesnatých porostů dostanete k mlýnu, do vnitřních prostor a procházíte mlhou, ve které nevidíte zhola nic, tak už se i ta atmosféra začne vytrácet. V tu chvíli totiž přichází ryzí zmar z toho, že jste ztraceni a jakkoliv se vydrápat z temnoty je založeno na naprosto nahodilém pohybu Vaší postavy, popřípadě Vašeho psa, který Vám v pohybu hrou sem tam pomáhá, ale vesměs spíš nepomáhá vůbec.

Na hře je smutné i to, že hlavní kostra příběhu - tedy najít nebohého chlapce, který se ztratil v lese, do kterého by nevstoupila ani Ornela Koktová se svými legínami Lalosi - se pomalu přetaví v děj neděj, který se odvíjí hrozně pomalu a je vlastně hrozně triviální. Jediné, co je na něm dobré, je závěr, který přichází s dobrou pointou. Dojít k ní je ale čirý herní zmar a zoufalství.

Blair Witch tak nedostál kvalit filmového originálu. Asi i proto, že přišel dvacet let poté, kdy všem milovníkům hororové atmosféry musí být známo, co se za tou vší hrůzou vlastně skrývá. Ale ano, pořád se mohlo jednat o podařenou hororovou 3D adventuru, což se ale pro celou řadu herních mechanismů a nelogičností také nestalo. Blair Witch je průměrným herním zážitkem, jehož největší devizou je atmosféra a nápad se psím parťákem. Jak atmosféra, tak psí parťák ale nakonec stejně omrzí a zůstane jen otrávená nálada z promarněného potenciálu.

Pro: Rutinní hororová 3D adventura, jejíž největší devíza je atmosféra, dokud se nezačne kazit, a psí parťák, dokud Vás nezačne ignorovat.

Proti: V tu chvíli se ze hry stává čiré herní zoufalství, které způsobí, že kamkoliv se vrtnete, tam se budete motat. A když už v ději neději nějak postoupíte, bude to vlivem nějakého nelogického činu.

+19

CULTIC

  • PC 70
Talentovaný chlapík menom Jason Smith už sa nemohol pozerať na to, ako temný hrdina Caleb z frančízy Blood upadol do zabudnutia a leží v zatuchlom hrobe nadalej v kóme.
Sadol k PC a zbúchal si sám podobne štýlovú krvavú retro strielačku Cultic, ako najlepšie vedel. Celkom sa mu to podarilo, no Blood-ovi siaha tak po pás, maximálne trochu nad.

Po úvodnom zapálení z prvých dvoch úrovní som začal postupne chladnúť. Fádnosť neskorších levelov je prvá slabina. Kombinácia vonkajšieho, stále rovnakého horského-lesného prostredia prekladaná interiérmi ako baňa, katakomby a jaskyne. Z apatie ma na chvíľu prebrali asi len dve dobre spravené zapamätateľné lokácie.
Neraz som sa pousmial, ako autor len kopíroval bezhlavo zopár objektov dookola na väčšinu máp.
Každý kultista má v povinnej výbave stan. Vykúpili asi celý sklad stanov v Amerike. Potom mi prišlo nelogické, ako boli na takých neprístupných miestach v takom horskom teréne navozené veľké kontajnery. Netušim, ako ich tam dopravili.

Grafické spracovanie a použitý Unity Engine imituje staré Build Engine-hry. To beriem, nemám problém. Použitý filter s piatimi farbami sa dá tiež vypnúť v menu, ak by niekoho rozboleli oči po piatich minútach, čo ma aj rozboleli. Ale ako je celá grafika zase zámerne moc rozpixelovaná a zmršená, je ďalší dôvod sklamania. Tá snaha, celý vizuál zhoršiť a rozpatlať filtrom, mi proste nesedí. Na 3D-objekty sa neoplatí pozerať, výzor zbraní zbytočne degradovaný, škoda. Nechať to aspoň v takej kvalite, ako mal Blood, Duke... tak nadšene poďakujem.

Okrem najpočetnejších nepriateľov v podobe kultistov v róbach prebratých z Blood-u, tu hrajú druhé husle aj dalšie druhy prisluhovačov, ale až na dvoch-troch sú všetci nevýrazní. A okrem toho mám pocit, že spracovanie 2D spritov na postavách mi prišlo slabšie, než mali staré hry.  Najviac to bije do očí pri velkých príšerách. Velmi je vidieť, že sú ako vystrihnuté makety z kartónu. Finálny boss sa mi páčil, jeho podoba, aj celý súboj s ním ma bavil.

Pochvalu si zaslúži hratelnosť. Zbrane majú výborný feeling aj účinnosť. Dvojhlavňovka dá silný prieraz, až to cítiť v ruke. Dynamit narobí zo skupiny kultistov franforce. Pušky sú velmi presné aj na veľkú vzdialenosť, a na headshoty ideálne. Kôli rozpixelovanosti je to ale sťažené, a často som do diaľky pálil len naslepo, na nejaké hnedé kocky čo sa mihli. Páči sa mi aj zakomponovaný prvok niekoľkosekundového spomalenia času, zvukov aj hudby po zničujúcom zásahu - niečo ako zed time z Killing Floor.  

Soundtrack nemá chybu. Jednotlivé skladby sú veľmi dobre zkomponované. Mám dojem, že v skladaní hudby má Jason najväčší talent. Pridaná hodnota je, že sa dá počúvať aj samostatne.

Nakoniec mi teda vychádza, že Cultic je strielačka s perfektným gunplayom a hudbou, ale obsahovo slabšia. Staré hry v tomto štýle sú ďalej a ponúkajú všetkého viac, kvalitnejšie spracované, zaújimavšie. 

Celkovo z prvej (zatial jedinej) epizódy mám pocit, že je pridlhá vzhľadom na jednotvárnosť. Dlhšie nebudem mať chuť si to celé znova zopakovať. Vidím to najskôr až pri vydaní nových epizód, ktoré by lákali na iné prostredia, nové zbrane atd.
+19

Dungeons & Dragons: Tower of Doom

  • Arcade 85
Poprvé jsem Tower of Doom hrála několik let zpátky v muzeu Arcade hry s třemi kamarády a tak nás to bavilo, že jsme si pak koupili kolekci Dungeons & Dragons Chronicles of Mystara na Steamu, abychom to dohráli. Samozřejmě, že ke společnému hraní už nikdy nedošlo.

Zkusila jsem to až teď v rámci Retro klubu a neskutečně mě to bavilo i samotnou. Víc než Golden axe, víc než Gauntlet.

Ovládá se to dobře, i na klávesnici celkem bez problémů. Svižně to odsýpá po banálním příběhu a vyvražďováním familiérních DnD monster (Gnoll with Ax, Owlbear, Drak, Lich). Po dokončení každé lokace/questu postava vylevelí a může si za nasbírané peníze nakoupit v obchodě – vrhací dýky, kladiva nebo třeba potiony. Z monster a z beden také padají různé předměty, některé jsou jen za zkušenosti a jiné si hrdina může nasadit a používat jejich magické schopnosti – hlavně prstýnky nebo třeba boty. Klasické procházení dungeonů to ještě připomíná v nalézání tajných chodeb, pastí nebo výběru z klasických povolání jako je figher, cleric, elf a dwarf (ehm).

V podstatě jediným problémem je, že nejde vybrat, který předmět má postava použít. Pokud má zrovna šípy, tak je nejdříve musí všechny vystřílet, aby pak mohla použít kladiva a nakonec prstýnek.

Super zábava na hodinku až dvě až s třemi dalšími lidmi.

Pro: stále zábavná pařba až pro 4 hráče

Proti: používání předmětů

+19

Need for Speed: Underground

  • PC 80
Underground je již v pořadí sedmý díl Need for Speed a přináší arkádové závody a především tuning aut.

Arkádový jízdní model mi vyhovuje, takže samotné závodění jsem si užíval. Všechny závody se odehrávají v jednom městě, kde je každá trať poskládaná z různých segmentů z města. Není tak problém si dané části celkem snadno zapamatovat a po čase jezdit i "po paměti" bez nutnosti sledovat minimapku. Závody jsou docela krátké, takže případný neúspěch a opakování není taková tragédie.

Srážka s auty městské dopravy či s nějakou překážkou zde nepředstavují problém, protože i při takové ztrátě není obvykle problém dojet ostatní závodníky. Jejich AI se totiž přizpůsobuje hráči, takže pokud je hráč první, ostatní jezdí rychle. Pokud hráč zaostává, zpomalí i ostatní. Minimálně první tři čtvrtiny hry jsem tak neměl problém vyhrávat všechny závody na těžkou obtížnost buď hned napoprvé, výjimečně při prvním opakování. Horší to je v poslední čtvrtině, kdy ta obtížnost trošku přituhuje. Zde obvykle není problém dojet soupeře, ale dostat se před ně a první místo udržet už je trošku náročnější. Několikrát se mi totiž v této fázi stalo, že mě soupeř předjel v poslední zatáčce závodu. Plus když jsem soupeři zařídil drobnou "nehodu", tak i když jsem jel bez chyb a naplno, dokázal mě během jedno kola zase dojet.

Kromě klasických závodů na okruzích a sprintu z místa na místo hra nabízí ještě dva nové módy. Jedná se o driftování, které mě osobně moc nebavilo, ale i tak jsem neměl problém ho po chvíli bez problémů zvládat. Naopak drag, neboli snaha o jízdu s co nejoptimálnějším řazením, mě hodně bavilo, ale moc mi to nešlo. Většinu dragů jsem tak vyhrál na několikátý pokus a to i s troškou štěstěny.

Důležitou součástí hry je i zmíněný tuning a vylepšování auta. Ač nejsem blázen do nejrůznějších nastavení aut, úpravy vzhledu jsem si dost užil. Vylepšení výkonu motoru a další součástí pak bylo dobře znát v závodech. Novinka v podobě nitra je taky příjemnou změnou.

Graficky hra vypadá i dnes fajn, hlavně v kombinaci s vylepšováním aut, odleskem a všemi těmi světly. Hru skvěle podkresluje povedený soundtrack, který u mě snad s žádnou písní nesáhl vedle, včetně těch rapových v menu. A to rapu podobné žánry obvykle neposlouchám.

Co se výtek týče, napadá mě snad jedině absence policie, která by se pro ilegální závody hodila. Pak možná ještě třeba různé počasí, které by ovlivňovalo styl jízdy.

Celkově tedy velká spokojenost. Ke konci jsem si i zanadával, ale jinak jsem si závodění užil a Undergroundy tak můžu směle doporučit.
+19

Mata Hari: Betrayal is only a Kiss Away

  • PC 50
Na hře Mata Hari se podíleli adventurní bardi Hal Barwood a Noah Falstein, i proto hráče překvapí, jaké přešlapy dokáží udělat i takovíto velikáni. Špiónské prostředí točící se kolem slavné tanečnice a špionky Mata Hari slibuje spoustu zajímavých příležitostí na různé adventurní mechaniky i zajímavé směřování příběhu. Obzvláště, když se tvůrci rozhodli děj zasadit rovnou do řady evropských měst. I s vizuální stránkou si dali záležet a hra vypadá staticky i v běhu velice dobře.

Je však nutné uznat, že jako celek prostě nefunguje. A právě hlavní designéři a scénáristé na tom mají největší vliv. A to, co mohlo a mělo být hlavní předností, je nakonec největším utrpením. Jednou ze základních chyb je nepříliš pohodlné ovládání, kdy hráč musí při rozhovorech nejprve kliknout na téma a teprve pak na osobu, se kterou se chce bavit (i když se v tu chvíli vlastně baví jen s jedinou postavou a jinam ani kliknout nejde).

Druhá vada, a bohužel mnohem zásadnější, se týká samotné herní náplně, konkrétně meziher. Pokud nepočítám míchání chemikálií, tak jsou vlastně tři základní. Tou nejméně otravnou je shánění „zvláštních pohybů“ ve světě, kterými se Mata Hari dokáže inspirovat k novým prvkům v tanci, jinak ji majitel šantánu nové představení nepovolí. Samotné tančení je druhou mezihrou, kdy postava tančí, do čtyř kruhů dojíždí zleva a zprava noty a hráč je musí v tom kruhu trefit. Nejčastějším a bohužel i nejotravnějším prvkem je cestování vlakem. Sympatická mezihra, kdy hráč volí při cestování z bodu A do bodu B nejvhodnější cestu tak, aby jej nechytil žádný špion, by ve hře stačila tak dvakrát či třikrát. Když ale hráč musí cestovat asi třicetkrát, to je už na pováženou.

Sice je v pozdějších fázích možné tyto pasáže přeskakovat, ale i tak to ubíjí celkový dojem ze hry. Těmto mezihrám je totiž celá hra kompletně podřízena a spousta věcí je na ně násilně navázána. A tak se s řadou postav dá seznámit či potkat jen na speciálních představeních, jediný funkční telefon na celém světě existuje jen v Berlíně, umístění jedné továrny je potřeba zaletět potvrdit do Paříže, i když dávno víme, kde přesně se nalézá.

Je to veliká škoda, tahle hra měla veliký potenciál a ze začátku byla i zábávná. S pokračujícím se příběhem se však spirála roztáčí více a více ke dnu.
+19

12 Labours of Hercules XII: Timeless Adventure

  • PC 70
Tak, konečně jsem s Herkulem udělal i tu dvanáctou práci, takže mám hotovo a sbohem moje oblíbená série. Hm... nebo ne? Ono už je venku 14 dílů, takže Herkules musí makat víc, než tehdá. No budiž, rád si zahraju i další díly, někdy, až bude čas a chuť ;)

Tento díl je z těch lepších. Hrátky s časem jsou celkem dobrý námět a relativně to ve hře i funguje. Ač mi teda už občas vadí, že do těch antických reálií čím dál častěji zasahuje moderní doba a západní kultura. Protože středobodem celého hraní dvanáctky jsou připálené donuty. Kdyby si Herkules připravoval nějaké jiné dobroty, tak mohl být klid.

Všechno dobře odsýpalo a pocit jsem měl asi nejlepší z těch posledních tří dílů, které jsem si dal za poslední měsíc. Ale teď už si dám zase na chvíli (rok?) pauzu. On je tohle už možná tak pátý díl, co jsem si zařadil někam do herní výzvy, což z této série dělá v mých očích nejlepšího kandidáta, když člověk neví, kam sáhnout, Herkules většinou vyhoví alespoň nějaké kategorii. Tady mi párkrát pomohla Medúza zkameňováním minotaurů, takže super.

Tak zas někdy, Herkule.

Pro: Herkules, časové paradoxy, hraje se to dobře

Proti: donuty, po dvanácté a...příště znova

+19

Torment: Tides of Numenera

  • PC 65
Co se týče prvního dojmu, Tides of Numenera mě příjemně překvapilo.

Když jsem slyšel o tom, že se chystá pokračování Planescape Torment, očekával jsem, že výsledek nemůže být izometrické RPG jako za starých dobrých časů - Ne! Představoval jsem si spíše něco jako 3rd person RPG ve stylu Zaklínače. A proto jsem byl překvapen, když se ukázalo, že to nakonec JE izometrické RPG založené na čtení velké hromady textů, tedy přesně jako Planescape. Ono to má tedy i své nevýhody, protože díky tomu by se dalo říct, že je hra dělaná hlavně pro fanoušky prvního dílu a myslím, že mimo tuhle bublinu to nikoho moc nezaujalo. A nyní, nějakých pět let po vydání se už o Tides of Numenera ani nijak moc nemluví a trochu se na něj pozapomnělo.

Nicméně ve výsledku mě Tides of Numenera spíše trochu zklamalo. Nevím, čím to bylo způsobeno, ale zatímco Planescape mě vtáhlo tak, že jsem ho nemohl přestat hrát, (a vtáhne mě pokaždé, když ho rozehraji), Tides of Numenera mě prostě nějak nudilo a do hraní jsem se musel trochu nutit. Díky tomu mi dlouho leželo na disku jakožto backlog a trvalo mi léta ho dohrát.

A přitom Tides of Numenera dělá všechno, co jsem po něm chtěl a možná ještě víc. Filozofický hluboký příběh, který můžu částečně ovlivnit svými rozhodnutími, a který pokládá provokativní otázky o životě? Check! Zajímavé postavy a skvělé dialogy, které dokonce napsal ten stejný člověk, co psal původní Planescape? Check! Prostě vše, co jsem potřeboval tu je. Tak proč jsem se do toho nedokázal ponořit?

Jinak se přiznám, že se mi moc nelíbily tahové souboje - byly hodně zdlouhavé a nebylo úplně příjemné, když jsem třeba po půlhodinovém souboji zjistil, že vede do slepé uličky a za chvíli umřu.

Dalším problémem byla jistá komplexita celé hry.

Planescape je velmi komplexní hra, která stojí na principech Dungeons & Dragons. Jelikož jsem tyhle deskové hry nikdy nehrál, jeden by si mohl myslet, že budu mít problém principy Planescape pochopit. Přesto mi přišlo, že je vše celkem jasné a neměl jsem problém se ve všem orientovat do detailu.

Oproti tomu v Tides of Numenera jsem se dost ztrácel. U poloviny předmětů a numener jsem nechápal, k čemu vlastně jsou a po přečtení jejich popisu jsem také nebyl úplně moudrý. Moc jsem nechápal obecně, jak fungují Tides. Když jsem postoupil s postavou na další úroveň, mohl jsem jí vylepšit některé vlastnosti, ale tabulka s vylepšením nejdříve zobrazí menu, kde se dá vybrat z hromady věcí, jako různé abilities, skills, pool slots a tak dál a tak dále. Občas mi přišlo, že vůbec nechápu, co vlastně dělám. Občas mi přišlo, že hra má přespříliš komplexní systém jen prostě proto, aby tam byl a čus!

A to jsem si před hraním dokonce pročetl manuál.

Nakonec jsem se rozhodl, že budu herní systém tak trochu ignorovat a prostě se zkusím prokousat hrou, aniž bych chápal, jak některé věci fungují. Tahle taktika nakonec vyšla, protože jsem hru úspěšně dohrál. :)) Ono snažit se hru pochopit do hloubky ani nemělo moc smysl, protože spoustu principů je tam hlavně kvůli soubojům a těch je ve hře dohromady tak deset celkem, přičemž se nimi dá prokousat i s tím, že všechno chápete pouze povrchně a aplikujete metodu pokus/omyl.

Popravdě i úplný závěr byl trochu zklamáním. Nevím... Prostě jsem od toho čekal trochu něco víc. Nedovedu ani říct co...

Když to shrnu tak Tides of Numenera je skvělé pokračování a dalo mi víc, než jsem vůbec doufal. Přesto mě z nějakého důvodu tolik nechytlo a dohrál jsem ho spíše z povinnosti. Určitě mu dám šanci někdy v budoucnu a napodruhé si třeba sedneme lépe.
+19

Jet Set Radio

  • PC 50
Další hrou Retro klubu je tentokrát hra Jet Set Radio, o které si myslím, že bych si ji za normálních okolností nejspíše nezahrál. Ale když jsem viděl první videa z gameplaye, celkem jsem se zaradoval. Viděl jsem v tom zajímavou alternativu na oblíbený Tony Hawk Pro Skater. A částečně tomu tak je. Nejezdí se sice na skatu, ale na bruslích, ale skáče se po zábradlích a dělají se nejrůznější triky. Rozdíl je ale v tom, že o ty triky tolik nejde. Zde je potřeba získat určitý počet sprejů, na bruslích se dostat na příslušné místo a to otagovat.

Nuže dobrá, i tak byla hra pro mě v první misi zábavná. Objevila se tu policie společně se střílejícím kapitánem, ale nic, co by se nedalo zvládnout. Druhá mise se však změnila v horor. Začal jsem bojovat s ovládáním a nemožnou kamerou, takže jsem často skákal jinam, než jsem chtěl. Policie nasadila jakýsi plyn a po asi šestém neúspěšném skoku přes rozbitý most jsem už nešel pro nadávku daleko. Naštěstí pár dalších úrovní již bylo celkem v pohodě, ale čas od času jsem narazil zase na nějakou tu zákeřnou, u které jsem si dost zanadával. A přesně tyto pocity mě doprovázely prakticky celou hru. Nejhorší pak bylo nahánění nepřátel a sprejování na jejich záda, než jsem objevil tu správnou taktiku a pak vyhýbání se nepřátel, s mnohem lepšími zbraněmi. Obzvláště v závěru těch nepřátel na jetpacku se samopalem, kteří byli snad všude

V jednotlivých mapách jsem se z počátku celkem ztrácel, zvláště když jsem nemohl najít tu jednu poslední červenou šipku. Naštěstí jsem se s nimi postupem času sžil, zvláště když se některé oblasti ve výsledku spojily do jedné mapy.

Příběh hry je vyprávěn moderátorem rádia a není to nic extra složitého, ale ke stylizaci hry to sedí. Ta je komixová a i v dnešní době mi s přihlédnutím na stáří hry přijde celkem fajn. Animace pohybu jsou plynulé a do toho hraje fajn hudba. Ta se mi teda časem trošku ohrála, ale to bylo naštěstí až když jsem se blížil ke konci hry.

Upřímně nechápu, proč je tato hra zařazena mezi 1001 her, které si musíte zahrát před smrtí, protože její hraní bylo pro mě slušné peklíčko, hlavně kvůli zmíněnému ovládání a kameře. Chápu ale, že tehdy to mohlo být vnímáno dost odlišně. Nicméně v mém případě jsem si po úspěšném dosažení konce hry utřel pot z čela a řekl, že tohle už nikdy víc.
+19

American Truck Simulator

  • PC 90
Vzhledem k mojí velké oblibě Euro Truck Simulator 2 se dalo očekávat, že American Truck Simulator rozjedu brzy poté, co s ETS2 začnu a to se také stalo. Vzhledem k naprosto stejnému konceptu hry bych se ve svém komentáři s výčtem všech informací v podstatě opakoval, tudíž vypíchnu jen to nejdůležitější, co mě na "americké verzi" zaujalo, a tím hlavním jsou jednoznačně kamiony samotné. Odjakživa mě tento druh tahačů doslova fascinoval, a to zejména svojí robustností a tvary, z nichž šel respekt a zároveň z nich vyzařovala krása i přesto, že svými hranatějšími tvary se poměrně hodně liší od těch ryze evropských. A když k tomu připočtu ten úžasně bublající zvuk motoru často se měnící až v řev, který je ovšem mému uchu vyloženě lahodný, je taková zakázka např. s mým nejoblíbenějším Kenworthem W900 nejen prací, nýbrž i zážitkem.

A co mě na ATS vadilo nebo štvalo? Volba těchto výrazů asi není úplně nejvhodnější, ale s přibývajícím časem to postupně byly mapy, a to zejména cesty přes neobydlené pouštní oblasti, které mě zpočátku naopak fascinovaly, ale poté častěji spíše unavovaly, jelikož postupným zpřístupňováním jednotlivých oblastí je takovýchto míst stále více a cesta přes ně bývala občas nekonečná.

Co dodat? Stejně jako ETS2 patří u mě ATS k vysoce návykovým hře, která díky monstrózním tahačům zvyšuje celkovou záživnost a nakonec i to zmíněné negativum dokáže často solidně odbourávat.
+19

Samorost

  • PC 70
Herní výzva 2023 – 2. Debut (Hardcore)
Na úvod se sluší říci, že nejsem fanda her od společnosti Amanita Design. Od her očekávám něco malinko jiného, ale i tak je fajn si zahrát něco mimo běžný repertoár.

Prvotina studia nepředstavuje žádnou složitou hru podobnou z doslechu občas poměrně obtížnému Creaks, nebo podobným hrám zmíněného studia. Jedná se o jednoduchou odpočinkovou hru stávající se z pár obrazovek. I ty ale dokáží vykouzlit celkem zajímavý příběh, který jsem si dokonce musel ihned po dohrání zopakovat za účelem lepšího pochopení. Ačkoliv chápu, že se jedná o prvotinu studia, která je dokonce zdarma, je těžké hru vůbec uchopit jako hru.

Zmíněná grafická stylizace v podobě umělecky ztvárněných obrazovek příběh skvěle doplňuje a řekl bych, že se jedná o velmi povedené zpracování. Jediné, co se mi až příčilo, bylo použití reálného ztvárnění obličeje. To se dle mého do hry absolutně nehodí a zůstat u klasického kresleného zpracování by hře sedlo lépe.

Ačkoliv se jedná o zábavu na pouhých pár minut, urrčitě mě hra nahlodala k tomu, abych se zamyslel nad vyzkoušením další z celé řady her z rukou tohoto studia. Komu hru doporučit? Pokud jste fanošci podobných her, určitě jste Samorost nepochybně několikrát prošli. Pokud stejně jako já tento typ her nevyhledáváte, určitě její vyzkoušení doporčuji. Ve výsledku, o mnoho času hráče opravdu nepřipraví.

Hodnocení: 70 %

Pro: Vizuální zpracování, příběh, atmosféra hry, zdarma

Proti: Opravdu krátká záležitost, nevhodné použití skutečného obličeje

+19

SOMA

  • XOne 70
Dal jsem na místní pochvalné recenzce a vzhledem k tomu, že jsem hororovku už nějaký čas nedal, padla volba na Somu. Příběhově a prostředím je to zajímavé, nápadité a přímočaré a možná je to ten největší klad celé hry, protože herně mě to až tolik nenadchlo.

Ve valné většině postupného odkrývání tajenky se především plížíte kolem kovových monster a jste nuceni se raději nepouštět do konfrontace – i když vlastně Vás rozzlobení androidi víceméně jen pocuchají a dá se obratem vyléčit, tudíž cesta je vlastně stále volná, po čase si najdete způsob, jak se z různými monstry vypořádat. Většinu herního času hrdina Simon tráví v hlubokomořském těžebním komplexu, kdy při procházkách po ztemnělém mořském dně narážíte na chuchvalce řas nebo na robotickou lákačku, která se červeným světýlkem snaží vábit.

Při bádání pomáhá hlas Catherine, pro vyznění a pochopení příběhu je nutné sledovat a poslouchat zvukové nahrávky nebo jiná papírová vodítka, chyběla mi možnost zaznamenávání si aktuálního úkolu a dost mě zarazila možnost vzít do končetin každou ptákovinku, která se ocitne v dosahu. Když si vzpomenu a srovnám se  žánrovkou Alien Isolation, musím objektivně přiznat, že Soma je v několika parametrech o kus zpátky, takže ve výsledku dávám lehký nadprůměr – 70 %
+19