Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Creaks

10.07.2020
22.07.2020
kompatibilní
86
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Creaks je hororová logická plošinovka od Amanita Design, která se od předchozích titulů studia liší žánrem a atmosférou.

Vaše postava putuje podzemním městem plným monster, podobným kusům nábytku, a dalších podivností. Hra je plošinovkou viděnou z boku, kdy v každé úrovni musí hráč řešit logické problémy a vyhýbat se monstrům. Může přitom využít toho, že monstra se bojí světla, tudíž jim může rozsvěcením bránit , aby někam šly, nebo je donutit, aby se pohybovaly jen na určitých místech. Pokud se monstrum dostane do světla, tak se změní v nábytek.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Nejnovější hra od Amanita Design mě ze zatím odehraných bavila nejvíce. Stejně jako předchozí projekty studia má i Creaks krásnou stylizovanou grafiku a hodící se atmosférický soundtrack. Ačkoliv jde o odlišný žánr, hra přesto pasuje k předchozím. Hratelnost a herní doba jsou ovšem jinde. Žánrem je logická plošinovka a poprvé je možné ovládat přímo postavu. Hodně musím pochválit design jednotlivých hádanek. Rozumná obtížnost baví, je výzvou, ale nefrustruje. Nové prvky jsou představovány ve správných intervalech. Nic se neopakuje tak často aby to nudilo a nedá se dostat do slepé uličky. To spolu s krásným designem prostředí a zajímavým příběhem tvoří skvělou hru od které byl problém se odtrhnout. Dohrál jsem ji ve dvou delších večerech a na konci chtěl více. Už to je ideální vizitka povedené hry, ale Creaks mají ještě něco navíc. Tím jsou více či méně interaktivní obrazy a skryté místnosti. Obrazy jsou kratší příběhy ze života místních obyvatel a to pouze na dívání nebo ve formě miniher. Ty opravdu stojí zato hrát všechny. Jsou to nápadité hříčky, které sice nejsou obecně originální, ale v rámci hry je každý jiný. Některé není problém dát napoprvé, jiné trochu potrápí. Prohledávání oblastí je zábava právě kvůli nim, hráč opravdu nechce žádný minout.

Pochválit musím také design jednotlivých "nepřátel". Těšil jsem se na každý nový přírůstek, na to jaké bude mít vzory chování a co je vlastně zač. Hrát znovu nemá moc cenu, tajemno je pryč a herní mechaniky už jasné, ale nějaké rozšíření nebo pokračování by bylo fajn. Povedený je také závěr hry. Doporučit musím i Xzone edici, artbook je pěkný a po dohrání jsem si hezky početl. I litografie a samolepky jsou fajn. Creaks tak jednoznačně doporučuji.
+33
  • Switch 80
Cesta do hlubin študákova pokoje se českým tvůrcům vydařila, a tak jsem si na chvilku opět odskočil do světa Amanity díky vydání hry na Switch z edice Super Rare Games. Musím podotknout, že hra se velmi hodí k cestování ve vlaku, kde zvukový podkres z okolí docela dobře doplňuje zvukomalbu hry, takže k různým creaks se přidává rytmické drncání ztichlého vagonu a občasné (možná covidové) pokašlávání spolucestujících. Škoda, že hra se nejmenuje dle původního záměru Blik, protože v Japonsku by určitě svým překladem slavila velké úspěchy. Pika pika! 

Příběh hry je v principu jednoduchý. Je lockdown, takže chudý student se snaží učit (tedy, PC jsem nikde v jeho pokoji neviděl), ale cosi mu v tom brání. A tak se vydává na průzkum do útrob světa, o kterém doposud neměl ani tušení. Tento svět se rozkládá hlavně do hloubky a je plný chodeb, sklepení, hádanek, monster a nepoužitých pák a tlačítek. Hráčovým úkolem je tlačítka mačkat a neumřít při tom. Kromě monster, které se při styku se světlem mění v kusy bazarového nábytku, se v přítmí dungeonu pohybuje několik ptáků, čímž mi příhodně evokuje nesmrtelnou sérii Donžon. Ale zpět ke hře. Světu dole hrozí zánik, protože něco se vymklo kontrole. A chudák študák s tím nejspíš bude muset něco udělat. Takže na řadu přichází hromada hádanek - nicméně hádanky jsou opravdu skvěle navržené. Normálně logické hry nemám moc rád, ale kupodivu i přes četná trápení se mi podařilo všechny do jedné vyřešit vlastní hlavou, za což sobě i tvůrcům musím pogratulovat. No a po cestě je možno objevovat ukryté interaktivní malby. Některé jsou ve formě miniher, jiné jsou jen na kochání s hudebním doprovodem.

Celý svět je velmi bohatě prokreslený poctivou ruční kresbou, která opravdu ctí klasický vizuální styl Amanity. V závěru se mi líbilo propojení celého komplexu, ale připadalo mi, že cestování je nekonečné.

Pochválit musím i systém autosavů, který se chová velmi inteligentně a ukládá vždy, když se něco zadaří. Je to snad vůbec poprvé, co jsem viděl opravdu bryskně navržený autosave. Vážně, z Amanity by si měla jiná studia vzít příklad. V kombinaci s mazaným level designem a pěknou hudbou byla radost hru hrát.

Jen škoda, že nevydrží na moc dlouho a ve výsledku mi tam chybělo něco, co by povýšilo příběh na vyšší úroveň. Ale jako logická hra funguje skvěle a určitě nelituju, že mám tuhle jednohubku ve sbírce.

Pro: Amanita; Floex; autosave; vyřešitelné hádanky; detailně prokreslené.

Proti: Moc krátké; příběh někoho možná neosloví.

+23
  • PC 80
Na začiatok chcem povedať, že je ťažké hodnotiť hry od Amanita Design. Najnovší ich počin Creaks nebude žiadna výnimka. Pre mňa je to aj prvé zoznámenie s tvorbou od tohoto skvelého českého štúdia.

Ručne kreslená grafika a geniálny soundtrack chytí každého za srdce, čo vyrastal s rozprávkami z minulého režimu. Táto kombinácia vytvára unikátnu atmosféru vo svete hier. Bezdialogový príbeh pôsobí dosť jednoducho, ktorý pekne vygraduje do uspokojujúceho konca. Hrateľnosť spočíva v riešení nenáročných, občas aj trošku ťažších hádaniek. Po úspešnom vyriešení hádanky sa dynamický sfarbí hudobný podkres, ktorí je sám o sebe odmenou za víťazstvo. Autorov chválim za interaktívne obrazy, ktoré ma bavili občas viac ako samotná hra. Dĺžka hry by mala aj so zásekmi trvať max do troch hodín čo je ideálne pre tento typ hier.

Nieje pre mňa jednoduché hodnotiť hry takéhoto typu. Jedna polovica za mňa chce dať jasnú stovku za výtvarné a hudobné stvárnenie ale druhá ma problém, že ten unikátny pocit už nebude taký silný ako pri prvom hraní.
Nenechajte sa odradiť, že podstata hry je len v riešení hádaniek, sú tak skvelo spracované, že budú baviť a ľudí čo sa zvyčajne takémuto typu hier vyhýbajú. Nepozerať recenzie a vyhýbať sa spoilerom. Nech si každý tento unikátny skvost užije osamote.

Odporúčam snáď každému, komu sa hry nezačínajú s Assassin's Creed a končia Call of Duty sériou.
+21
  • PC 85
Když se řekne Amanita Design, přijde mi vždy na mysl nějaká adventura s velmi osobitým a nezaměnitelným vizuálem. Tedy, až doposud. Tvůrci se totiž rozhodli přesedlat na plošinovky, a mě tím rozhodně udělali velkou radost.

Vše tak dobře známé a funkční z předchozích počinů zůstává. Myslím tím nádherný ručně kreslený vizuál, zajímavý svět a nekomplikovaný příběh, který není vyprávěn slovy. Základem hratelnosti je stále řešení hádanek, kdy je nutné dostat se skrz scénu (a celý fantaskní svět) do cíle svého putování. Ačkoliv se princip řešení téměř nemění, tvůrci vždy dokázali odhadnout míru a včas trochu pozměnit nepřátele a prostředí, stereotyp se tudíž nedostavil a hra se po celou dobu ani nestačila okoukat (já bych si dal klidně i nějaký ten přídavek). Dohráno jsem měl za 7 hodin (nalezeny všechny tajné místnosti a obrazy - nijak těžké to nebylo) bez nějakého většího záseku. Po celou dobu jsem se navíc nedokázal téměř odtrhnout od obrazovky. Co bych ocenil, a co by v mých očích vyšvihlo finální hodnocení ještě výš, je o něco větší důraz na emocionální složku příběhu.

Už teď se těším s čím přijde Amanita příště.
+21
  • PC 100
Se zahráním Creaks jsem poměrně dlouho váhal, protože jsme si nebyl tak úplně jistý, jestli se mi hra bude nakonec líbit. Projekty od Amanita Design se mi vždycky vzhledově líbily, ale po herní stránce mě většinou spíš moc nezaujaly. Jsem nesmírně rád, že sem byl vyveden z omylu.

Creaks jsou skvělá hra a přijdou mi o to lepší vzhledem k tomu co jsem poslední týdny hrál (ehm, ehm, Skyrim). Nádherná kreslená grafika, promyšlený level design, příjemná obtížnost a způsob řešení hádanek a hlavně parádní zvuky a skvělý soundtrack. Dlouho se mi nestalo, že bych hře neměl co vytknout ale v tomto případě se všechno trefilo přímo do středu mého vkusu.

Příběh začíná objevem skrytého průlezu ve zdi a odhalením tajemného "hradu" v jeskyni přímo pod vaším pokojem. S hlavním hrdinou se pustíte do průzkumu a sestoupíte do labyrintu chodeb, žebříků a tunelů, kde na vás čekají logické hádanky. Seznámení s herními mechanikami probíhá pěkně plynule a obtížnost hádanek velmi dobrým tempem stoupá, avšak nikdy nedosáhne úrovně kdy by docházelo k frustraci nebo zásekům. Do samotného řešení je navíc skvěle zakomponován soundtrack, který se s každou místností drobně mění, takže po čase nezačne působit otravně. Zároveň zvyšuje svou intenzitu v případě, že se blížíte k vyřešení hádanky a tím vám dává akustickou nápovědu. Jednoduché, elegantní, geniální. Samotné herní mechaniky jsou skvělé. Budete řešit 2D puzzly jen za pomocí světla a nábytkových záškodníků, kteří se mění v závislosti jestli na ně svítí světlo nebo ne. Všichni mají svá daná pravidla a hra vás postupně přesouvá od jednoho typu, přes kombinace plynule k jinému. Zvlášť závěrečné hádanky s vodou mě naprosto ohromily a vytvořily parádní závěr hry. Ten přišel po zhruba pěti hodinách, což je pro mě úplně ideální čas.

Na závěr musím zmínit interaktivní obrazy, které na své cestě můžete najít a které v sobě občas skrývají jednoduchou minihru. Ty jsou jednoduše skvělé - kombinace ruční kresby, uměleckého stylu, hudby a originální hratelností patří jednoznačně mezi highlight celé hry. Kdyby byla hra složená jenom z těchto jednotlivých interaktivních obrazů, nic bych nenamítal.

Pro: Hratelnost, vzhled, soundtrack, délka, ovládání, obrazy

Proti: Nic

+19