Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Euro Truck Simulator 2

19.10.2012
81
221 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hra ETS 2 navazuje na svého předchůdce Euro Truck Simulator i na další kamioňácké hry od SCS Software. Ve hře se ujmete role řidiče kamiónu, který začíná bez zkušeností, peněz a tahače. V průběhu hry si vyděláte své první peníze, poté si koupíte vlastní tahač, založíte firmu, do které si najmete řidiče a pokusíte se být prosperující. To vše na území takřka celé střední a západní Evropy. Vlastnit můžete i svůj návěs, který lze dle libosti upravovat a lakovat tak, aby se hodil k tahači.

Hra nabízí 6 reálných licencovaných značek výrobců tahačů. Tahače je možno různě upravovat, ať už jde o změnu barvy tahače nebo o nainstalování přídavných reflektorů na střechu nebo na nárazník. Setkáme se zde dokonce i s na evropské poměry nevídanými 3 nápravovými tahači. Silniční síť je zpracována kvalitně, nechybí zde šestiproudové dálnice ani úzké okresky, kde bude opravdová výzva tato velké monstra uřídit. V každém státě najdete vlastní policii, která vás pokutuje za jízdu na červenou, překročení rychlosti nebo jízdu bez zapnutých světel v noci.

Do hry vyšlo několik rozšíření základní mapy, Euro Truck Simulator 2: Na východ! (2013), Euro Truck Simulator 2: Skandinávie (2015) a Euro Truck Simulator 2: Vive la France! (2016), Euro Truck Simulator 2: Itálie (2017), Euro Truck Simulator 2: Pobaltí (2018), Euro Truck Simulator 2: Cesta k Černému moři (2019), Euro Truck Simulator 2: Ibérie (2021) a Euro Truck Simulator 2: West Balkans (2023).

Dále bylo vydáno mnoho tzv. paint jobů, neboli skinů, které můžete umístit na váš tahač. Mezi další DLC patří ta, která přidávají do hry nové možnosti: "Cabin Accessories" přidává do interiéru různé dekorace (závěsy, kompas, notebook ...), s vlastní fyzikou a "Wheel Tuning Pack", kde si upravíte vše okolo kol, disků, pneumatik i takových drobností jako chromované matice atd. Hra je plně modifikovatelná a existuje spousta webových stránek, které se tím zabývají.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Taky jste jako děti, chtěli řídit kamion? Cestovat po světě, poznávat nové krajiny, v nádrži pašovat drogy a v nákladovém prostoru uprchlíky? Já tedy rozhodně ne. A jakékoliv hry co to umožňovali, jsem vždy přirovnával svoji kvalitou a hlavně zábavou, k simulátorům rybaření, které svého času recenzoval Rybka ve Score. Pak se něco zlomilo, nevím jestli to je věkem, nebo řvoucím dvouměsíčním dítětem za zády, ale naráz jsem dostal nutkání vypadnout ven, nechat si narůst vousy, pupek, obléct si nátělník, na hlavu nasadit umaštěnou kšiltovku a vyrazit ve svém trucku vstříc zapadajícímu slunci. A tohle všechno vám umožní tahle hra, teda alespoň doufám.
Takže od teď jsem profesionální řidič, dokonce zakládám novou dopravní společnost PávekTrans, se sídlem v Brně. Trans jako transport, ne jako transka. A začínám se rozhlížet. Na pořízení svého vlastního auta samozřejmě nemám prachy, takže přijímám zakázky, kde mi ho zapůjčí. Rajčata do Prahy, dřevo do Bratislavy, sušené mléko do Linzu. Každá společnost má takový svůj areál, kde připojujete nebo odpojujete návěsy, některé jsou větší některé menší, někde je bordel a některé mají vjezd široký 4,5 metru, což pro začínajícího řidiče představuje značný problém. Jak objevujete nové města, zjišťujete, že se je asi pět, nebo šest druhů areálů a ty se potom dokola opakují, tohle mohlo být lepší. Píšu města, ale jsou to spíše taková předměstí, na kterých se nachází vše důležité, opravny, prodejny aut, náborové kanceláře pro nové řidiče, parkoviště pro odpočinek, případně další pobočky vaší firmy, pokud ji tu zakoupíte samozřejmě. Nemůžu posoudit jak moc je to věrohodné, ale třeba při příjezdu do Bratislavy uvidíte známou restauraci UFO či jak se to jmenuje. Proto předpokládám, že něco podobného bude mít každé město. Dá se jezdit asi do osmi zemí Evropy, většina má však jen pár měst a důraz byl kladen hlavně na Německo a Anglii. Což je škoda, protože třeba do Skandinávie, na Balkán, do Španělska nebo za Putinem se nepodíváte vůbec a Itálie s Francií má jen pár destinací na severu. Možná se dočkáme v nějakém přídavku.
Vybírám Prahu, fasuju auto i s návěsem a vyrážím. V kamionu jsem párkrát seděl, nikdy jsem ho však neřídil, proto jsem zvolil automatickou převodovku, hru ovládám klasicky klávesnicí a myší se rozhlížím. Kabina je perfektní, na palubovce vám svítí, co máte zapnuté, ukazuje to spotřebu benzínu, najeté kilometry, zkrátka všechno co je v každém lepším autě. Můžete si zapnout rádio a nahrát si tam vlastní písničky. Nejdůležitější věc je ale navigace, která vás navádí, ukazuje poškození auta, chodí vám tam zprávy atd. Tu se vyplatí sledovat, protože jednou špatně zahnete a jste v prdeli, teda vlastně v Polsku. Ono se totiž na dálnici nedá otočit a musíte jet někdy až úplně do jiného města a odtud zase zpět, což je problém, páč je každá zakázka časově omezena a vy tak přicházíte o peníze. Navíc mají kamiony omezovač rychlosti (dá se stáhnout mód na zrušení), takže žádné závody se nekonají. Nutné je taky dodržování dopravních předpisů, jízda na červenou, jízda bez zapnutých světel, jízda v protisměru, srážky s jinými vozidly, to všechno je pokutováno. Okolní provoz je nastaven opravdu realisticky, měl jsem z toho trošku strach, ale ostatní auta se chovají jak ve skutečnosti, předjíždí, brzdí, když do nich narazíte tak zastaví. Člověk by nevěřil, co udělá kamion v tunelu po nárazu ze zadu.
První cesta proběhla v pohodě, jel sem většinou po dálnici, zapnutý tempomat, nohy na palubovce, prostě pohoda. Na místě vykládky nebyl žádný problém, až na jeden. Musíte s návěsem zacouvat. Jde to obejít, ale nezískáte bonusové zkušenosti. Na podvacáté se mi to podařilo a od té doby jsem se jen lepšil. Je zde možnost bankovní půjčky a vy tak můžete rozjet svoji společnost naplno s vlastními auty (Renault, Man, Scania, DAV a pár dalších) a garáží. Nakoupil jsem tedy tři auta, najal dva řidiče a už to jelo. Vylepšujete garáž, tím získáváte další místa pro nové trucky a pro nové řidiče, prostě expandujete. Navíc získáváte zkušenosti, které umožňují dostat větší, líp placené zakázky a odemknou silnější trucky v obchodech.
Spousta věcí by šla vylepšit. Udělat ten svět ještě uvěřitelnější než je, občas by kolem vás mohla projet sanitka či hasiči. Policajti by mohli zastavovat auta a dávat jim pokuty. Celnici kontrolovat náklad. Na benzinkách slečny čistit okna. Stopaři stopovat. Mohli byste si třeba koupit kur.., no to raději ne, ale na cestě je chlapům smutno zvlášť když nemaj rychlou ruku.
Mohl bych o tom psát dál a dál, ale už toho nechám. Prostě mi to sedlo, je to taková oddychová hra, ani jednou jsem se u toho nevztekal. Akorát když jsem u Mnichova převrátil cisternu s kyselinou, ve Švýcarsku zablokoval tunel dřevem a v Bratislavě sejmul osobák i se semaforem, ale to jsem udělal schválně, páč mě nechtěl nechat předjet.
A teď už nemám čas, vezu hrášek do Štětína.

Pro: trucky, rozlehlost hry, grafika, rozmanitý okolní terén, dodržování předpisů

Proti: opakující se areály, později monotónnost měst

+44 +45 −1
  • PC 95
Nejsem zrovna moc stavěný na automobilové simulátory, tudíž demo, které hra Euro Truck Simulator 2 na Steamu nabízela, bylo pro mě spíše ve stylu obyčejné testovací jízdy, na kterou zcela jistě velmi brzy zapomenu. Jenže zahrát si hru, jejíž hlavními aktéry jsou polepy nazdobená osobní auta, čtyřkolky a podobná vozítka, kde soutěžím převážně o to, kdo je rychlejší, je něco úplně jiného než nasednout do robustního nákladního tahače, připnout návěs s různým typem velkoobjemového zboží a na chvilku si připomenout a splnit dávný klukovský sen. Možná právě tento sen sehrál onu klíčovou roli, že jsem den po Štědrém dni vyměnil demo za plnou hru a od té doby ji téměř nenechal vychladnout. A proč? Šlo jen o splnění onoho klukovského snu? Nejen to.  

Hra vyniká velkým příklonem k realitě, nebo alespoň já to tak vnímal. První věcí, která mi tento pocit umocňovala, je skvělá zvuková stránka, především pak autentické nazvučení samotných tahačů, z nichž každý má svůj typický brum, který zní podle subjektivního vkusu buď příjemně (za mě jednoznačně Scania Topline a Mercedes-Benz New Actros) a zakázka tak odsýpá víc než pohodově, nebo narazíte na poněkud dýchavičné motory tahačů (zejména DAF nebo Iveco), kvůli nimž se naopak těšíte, až zakázku dojedete.  

Samotná volba jednotlivých zakázek, díky nimž procestujete opravdu velkou část Evropy, je nepřeberná a mezi převážené náklady patří nejčastěji např. použité plasty, pohonné hmoty, různé druhy potravin a postupně pak také i těžší a objemnější náklady, z nichž bych jmenoval třeba podvozek lokomotivy, kolový nakladač apod., u nichž se zvolený tahač solidně zapotí a nutí tak hráče vydělané peníze za jednotlivé zakázky investovat nejen do tahačů a vlastních návěsů různého druhu, ale také i do výkonnějšího motoru tahače a prioritně pak do převodovky, díky níž tahač zvládá větší a těžší náklady s větší vervou. A jakmile připojíte návěs k tahači, který na vás v místě zakázky čeká, popř. použijete vlastní, začíná cesta, během níž je všechno jako živé. Jsou to nejčastěji dálnice s poměrně hustým provozem aut, kde mj. potkáváte řadu svých „kolegů“ převážejících náklady, které vás mohou do jisté míry inspirovat při volbě budoucích zakázek, dále pak vás občas nemile překvapí objížďky kvůli dopravním nehodám či zastavení provozu z důvodu přistání vrtulníku. Jak jsem napsal, tohle všechno dělá roli profesionálního řidiče mnohem uvěřitelnější, avšak není to zcela vše. Hráč se totiž nepasuje pouze do role řidiče, nýbrž postupně i do živnostníka, který transportní firmu vlastní a zároveň také zaměstnává i další řidiče, kteří mu pomáhají díky zajímavým výdělkům firmu solidně rozvíjet a jak jsem již napsal, investovat tak do lepších a výkonnějších tahačů a do jejich různorodých vylepšení včetně nákupu návěsů na přepravu konkrétních druhů nákladů, tj. např. do cisteren, klanicových návěsů apod. Tím to ale přece jen nekončí, jelikož kvůli úspěšnosti je možné finanční zisky investovat i do nových garáží v různých koutech Evropy s nákupem dalších tahačů a návěsů pro další nové zaměstnance.  

Pokud jsem se zmínil o samotných cestách, kudy hráč jezdí, nejčastěji je to opravdu dálnice, jejichž síť je nejhustší v Německu a Rakousku, naopak třeba v Litvě a Lotyšsku, kde jsem já jezdil nejraději, si je možné užít o něco více vesnic a delších táhlejších rovinek, které je tahačem s návěsem radost brázdit.  

Co je ovšem ve hře doslova lahůdkou, je pro mě jednoznačně DLC s názvem Special Transport, které hru rozšiřuje o zakázky, při níž hráč převáží nadrozměrný náklad. Tady jde již o trochu větší zkoušku, jak dobře hráč zvládne roli profesionálního řidiče transportujícího náklad, který díky svým rozměrům i váze jednak nutně vyžaduje pomalejší jízdu a jednak i prověří, jak hráč zvládne průjezdy a vytočení přes užší místa, kde musí být obzvlášť obezřetný a přesný.  

A nějaká negativa? Zdálo by se, že jich je podle mých řádků mizivé procento, přesto bych ale rád pár z nich přece jen vypíchl.

První se týká syndromu únavy řidiče, který se sice dá v menu hry deaktivovat a proti němuž jako takovému nemám připomínek. Spíše mi vadil fakt, že tuto únavu mohu překonat pouze odpočinkem, nebo-li spánkem řidiče, díky němuž ovšem u dané zakázky ztratím nemálo času a zejména ty urgentní pak mohou být opožděné a tím hůře odměněné. Proč to nevyřešit jednodušeji a řidiči nedopřát rychlé kafe na benzínce, které je časově zdaleka nejkratší?  

Druhou a zároveň poslední negativní věc jsem zpočátku uvádět nechtěl, ale přece jen se zmíním. Tím jsou strnulé výrazy ostatních řidičů a nulová animace těchto postav, zejména pak v situacích, kdy dojde k nějaké dopravní kolizi a oni tak tupě zírají před sebe. Je mi sice jasné, že o těchto mimikách hra na rozdíl od ostatních žánrů opravdu není, ale přidat alespoň kroucení hlavou, event. klepání si na čelo by určitě potěšilo nejen mě.  

Co dodat? K dnešnímu dni mám ve hře odehráno 400 hod., které pro mě nejsou zdaleka konečné, a po dosažení úrovně č. 63 je více než zřejmé, že Euro Truck Simulator 2 se stal pro mě doslova herní drogou. Hru sice určitě vystřídám i dalšími tituly, ale i po této nemalé herní době zatím všechno nasvědčuje tomu, že s ní hned tak nepřestanu.
+30
  • PC 80
Bomba! Oproti predchádzajúcemu dielu veľký skok vpred, čo sa týka grafiky a konečne aj hratelnosti. Aj keď som to začal hrať ešte len nedávno, predchádzajúce diely ma odradili už po pár minútach. Ovládanie je realistickejšie a dobre sa to hrá aj na klávesnici. Truck si môžete rôzne upraviť a celkovo hra ponúka pomerne veľa možnosti. Nová grafika je skvelá a už to nepôsobí tak umelo ako napríklad UKTS a grafické nastavenia sú pestré. Autori taktiež popracovali na počasí a napríklad dážď pôsobí hlavne z pohľadu z kabíny veľmi dobre. Pribudli detaily ako napríklad možnosť pozrieť sa z kabíny cez okno dozadu, čo sa dá dobre využiť pri cúvaní, ale tiež pri jazde po dialnici je to pekný pohľad :). Pri vytočení kolies sa nevrátia ihneď do pôvodnej polohy, ale otáčajú sa pomaly, čo vylepšuje riadenie trucku a pri stojacom trucku sa kolesá nevyrovnajú vôbec.

Autori vzali inovatívne prvky z všetkých ich predošlých hier a zakomponovali ich do ETS2 a samozrejme pridali aj nové a pôsobí to skvelo. Aj keď oproti klasickým 18WOS chýba napr. polícia (ale pokuty samozrejme ostali), sneh a potešili by sa aj tie americké ťahače. Hra by bola zaujímavejšia, keby tam pribudli aj nejaké zaujímavejšie návesy napr. ako boli v Extreme Trucker.

Ten čas naviac (presunutie vydania) autorom rozhodne prospel. Navyše hra obsahuje okrem iných aj slovenskú lokalizáciu, ktorá aj napriek menším gramatickým chybám poteší. Konečne kamiónový simulátor, ktorý sa oplatí zahrať.

Pro: Grafika, počasie, realistickosť

Proti: Chyby v slovenčine, po čase stereotyp

+27 +28 −1
  • PC 85
Jako skoro každý malý kluk jsem chtěl jednou řídit kamion, a když jsem si přečetl kladné recenze na ETS2, tak jsem se rozhodl, že si sen částečně splním. Hru jsem si koupil téměř hned po vydání. I přes spoustu nedodělků, a v té době ještě některých nelicencovaných kamionů (v začátku se Mercedes ještě jmenoval Majestic), jsem se opravdu příjemně bavil. V té době byl ale pouze jediný datadisk a vylepšování kamionů bylo oproti dnešnímu stavu v plenkách. Proto jsem na ETS2 na chvíli zapomněl.

Ke kamionům jsem se ale před 2 lety vrátil, dokoupil jsem datadisky, a od té doby si moc rád, dle toho jak čas dovolí (protože mi doma přibyly dva rušivé elementy - manželka a dítě), zasednu doma do křesla a jezdím.
Chtěl bych ETS2 ohodnotit nějak komplexně, ale vzhledem k tomu, že vývojáři opravdu pravidelně přidávají nové věci (minimálně jednou týdně je nějaká oprava/novinka), tak tento komentář nemusí být za nějaký čas aktuální.

Co se týká grafické stránky, ke kamionům nemám absolutně žádné výhrady. Jsou moc pěkně zpracované, přesně podle skutečné předlohy. Krajina se od mého prvního hraní posunula úplně někam jinam - už to není jednotvárná záležitost. Do krajiny byly zařazeny významné stavby (např. přibyly různé krajinové prvky, jako třeba lanový most za Hradcem Králové atp.) a i města už nejsou jen o dvou obydlených zatáčkách se servisem a prodejnou nových kamionů. Objevily se hotely, autobusové zastávky, někde dokonce i tramvaje a města pomalu, ale jistě začínají obcházet chodci. Pokud budou autoři ve své práci takto svižně dále pokračovat, nemohu nic namítat. Hru velmi oživily i náhodné události, za mě velké plus. Není nad to, když jedete po dálnici a projíždíte kolem vyhořelého návěsu okolo kterého již pracují hasiči, kolem autonehody nebo spadlého letadla. Příjemné je i to, že si k ježdění můžete nahrát vlastní hudbu nebo pustit rádio, kterých je teď už opravdu velké množství.

Mám ovšem i jeden, a pro mě zásadní mínus - umělá inteligence. Chápu, že něco takového není jednoduché naprogramovat, ale když vezu náklad bez nehody 2000 km a nějaký bot mi 10 km před koncem hodí myšku před kamion nebo nedá přednost, tak pochopitelně nabourám - a pak bych nejradši vystoupil a vyřešil to ručně.

Z mého pohledu je celkový dojem velmi kladný, ale jak píšu - takto vypadá hra teď. Kdo ví, co bude za rok, za dva... Doufám, že autoři budou hru takto obnovovat i nadále a nakonec ji dotáhnou k dokonalosti.

Pro: Posun vpřed, neustálý update, charakteristické prvky prodané země, velké množství různých značek kamionů,..

Proti: UI

+24 +25 −1
  • PC 90
Nejdříve jsem zkoušel hru v Demo Free. Po dvou dnech prakticky s minimem spánku si koupil pěkně ofi - originál a rozhodně toho nelituji. Autoři si s tím dali práci a dostat to zaplacené si rozhodně zaslouží. Za sebe mohu pouze konstatovat, že z počátku to mě to chytlo a fakticky se slušně nevyspal. Později sháněl kvalitní volant s velkým stupněm otáčení, abych si to "kočírování" mohl řádně užít. (Ty od F1 nedoporučuji, není to ono!) "Klacek" neboli "šaltpáku" - řadící páku -použije každý kdo po tom touží, ale dnešní tahače mají stejně většinou automaty.
Také jsem si nechtěl půjčovat od banky a tak jsem si na první velkou garáž i s novými tahači vyjezdil sám. Trochu to trvalo ale stálo to za to !
Sedí mi, že hra obsahuje pokutování přestupků i povinné přestávky, možnost nepředvídatelných událostí či nucených objížděk. Dále hra umožňuje vyřádit se na doplňcích i nátěru tahače ovšem některé vlastní nátěrové úpravy nelze přetáhnout i na návěsy.

V každém případě EuroTruck se mi líbí a pojedu dál.
Autorům díky !

Pro: Především dostatečně široká škála výběru nastavení herních možností, grafika, velmi slušný výběr tahačů, hratelnost. Lze si přidat i možnost volby ročních období A jestli vás to chytne, moc toho nenaspíte a tak alespoň nebudete muset do práce vstávat :-D

Proti: Některé nehody zaplatíte vy, aniž by jste je měli na svědomí. Nelze pojistit náklad ani tahače. Stejná či velice podobná depa a občas i ulice i když jste někde úplně jinde.

+20