Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

Cim jsem starší a cim vic her za sebou mám, tim vic mi lezou na nervy věci jako časové limity, neprehledne vytvořena bludiště, pořád dokola používané puzzly (v čele s towers of (H)annoy). A vzhledem k tomu,, jak málo času na hrani mám a kolik her si chci zahrát /dohrát, jsem vděčný za jakoukoliv pomoc, která mi pomůže si hru užít bez toho, abych se babral se zakysy nebo dementními puzzly.

Momentálně se morim s Dune a ta strategická část mi leze na nervy, zvlášť ve spojení s brutálně omezenym savovacim systémem.
@Pluto (23.04.2019 15:06): Taky bych řekl, že ten trend je prostě k tomu akčnějšímu pojetí u všeho. Za každou cenu někdy se vyhnout místům, kde by hráč mohl bloudit, kde by musel zdlouhavě něco vymýšlet. Tohle vše point-n-click adventury 80. a 90.let reprezentovaly. Nedovedu si představit, že by někdo přišel s adventurou s parserem např. (a pokud ano, asi by šel přes KS anebo jen v malém, aby i pár koupí to trochu vrátilo investice). Hráči, kteří v těch devadesátkách hráli, dle mého buď už zůstali u těch starých anebo přešli na nové, ale s tím, že by jim asi ještě pořád nevadilo si dát něco oldschoolového. Ta doba se samozřejmě už nevrátí nikdy, protože prostě počítače "zlidověly" :)

@Tulareanus (23.04.2019 15:19): Paradox hry jsou docela fajn světlá výjimka, protože se trefily tak akorát mezi jednoducými strategie a mezi monstr wargamesama (jako např. některé tituly od Slitherine). Darkest Dungoen...no trochu se bojím, že to je stejný případ jako Grimrock. První díl velký úspěch, říkalo se, jak to oživí žánr a pak následoval propad prodejů u druhého dílu a ty další pokusy indie firem v podstatě naprosto šly mimo hlavní zájem (neposuzuju kvalitu). Schválně, jak bude úspěšný druhý díl Darkes Dungeonu (mám pocit, že připravují něco podobného v jiném settingu, ne?).
@Pluto (23.04.2019 15:06): Nemyslím si, že to platí vo všeobecnosti, skôr ľudia viac dávajú svoj čas do toho, čo chcú. Keby sa napr. hráčom nechcelo premýšľať, tak hry od Paradoxu alebo Total Wary, prípadne všetky izometrické RPGčka sa vôbec nepredávajú a takéto firmy sa môžu zatvoriť. Napr. aj spomínaného Darkest Dungeon, ktorý je dosť hardcore rpg, sa predalo cez 2 milióny kusov a pritom to je indie titul.
@90210 (23.04.2019 14:22): S tímhle já taky souhlasím, hraní podle návodu mě nebaví. A taky se do něj snažím koukat jen opravdu vyjímečně. Ale je pravdou, že teď v době internetu jsou přístupy k návodům hodně jednoduché a dlouho odolávat takovému lákadlu nebývá jednoduché.
@Pluto (23.04.2019 13:46): Nevim, muze byt, ale u me to tak nikdy nebylo. Jakmile jsem uz sahl po navodu, tak jsem mel tendence k nemu sahat cim dal casteji, az se to dostalo do faze, kdy jsem tu adventuru uz chtel mit rychle za sebou a dojel ji znudene podle navodu. Navod je dobrej na zaseky, ale hrani podle navodu pro me neni hrani, adventury byly designovany jako urcita vyzva, kdy se hraci snazili prijit na reseni situaci sami a museli premyslet, coz se u dnesnich her tolik nenosi, pravda.

Dalsi pripad je, kdyz ma nekdo nakoupeno/stazeno stovky her, tak to logicky muze vest k tomu, ze se jede podle navodu, protoze tak kazdou adventuru dohrajes za chvili a odskrkava se to jako polozka v seznamu u nakupu v Kauflandu.
@Tulareanus (23.04.2019 14:03): Co sleduji fora adventuregamers a další, tak bych netvrdil, že jde o opačné hráče. Žánr se vyvíjí, proniká na jiné platformy (svého času oblíbené NDS a tamní adventury), a většina chce hrát to nejlepší. Z posledních let do této kategorie mnoho tradičních adventur nespadá. Z minulého roku například skoro nic.

Ale samozřejmě, admin adventure indexu je přesně ten, kdo je proti zjednodušování a vysoké hodnocení prakticky uděluje hrám, které se snaží o tradiční přístup z 90. let. A takových také není málo. Nicméně trh se mění, a Thimble nebo QFI podle mě nemají už takový úspěch, protože se mění i návyky (často stejných) hráčů.
@Drolin (23.04.2019 13:46): To nie je o tom, že by hráči začali uprednostňovať jednoduchšie hry. Tí hráči, čo kedysi poväčšinou chcú hrať podobný koncept, aký hrali kedysi (je to z časti aj zapríčinené pozitívnou nostalgiou na hry "na ktorých vyrastali"), problém je, že trh sa zmenil a začal sa zameriavať na širšie publikum a adventúry sa chcú predať ľuďom, ktorí nemajú toľko trpezlivosti alebo chuti a intelektu na obsiahlejšie hádanky, puzzly a komplexnejšie riešenia problémov pre posun vpred v danej hre.
tl,dr: walking simulátory, visual novely a podobne hrajú predovšetkým úplne iní ľudia ako tí čo hrávali/hrávajú point 'n' click adventúry a "mysty".

Z môjho osobného pohľadu som si napr. pri hraní Darkest Dungeon uvedomil, ako v dnešnej dobe ide samotný gameplay a hrateľnosť do úzadia na úkor "ponorenia" a príbehu. Práve Darkest Dungeon to robí opačne - príbeh je tam pre atmosféru, ale je dosť na pozadí a celé gro tej hry je práve v čistočistej hrateľnosti. Viem, že to nie je adventúra, ale je to môj osobný príklad z poslednej doby, ktorý mi pripomenul túto trhovú zmenu.

@Pluto (23.04.2019 13:32): Ja by som tiež let's play nevedel sledovať viac ako 5 minút, ktoré pozerám aj tak len na to, aby som si sám na základe ingame videa urobil názor, či si danú hru chcem alebo nechcem zahrať.
@Richmond (22.04.2019 21:20): Tak to je super začátek! SQ II je i dnes zajímavá hra. A ještě lepší je třetí díl. Jedna z mála starších, které řadím mezi nejlepší adventury.

Já začal na New Robinson, a bavilo mě to. Český dabing se povedl, a téma mi vzhledem k četbě předlohy sedlo. Pak už to bylo to, co šlo sehnat, The Neverhood, Grim Fandango nebo Polda 2. Ke většině dalších adventur jsem ale přišel hodně dloho od vydání.

A s návody nemám problém, hraní to nekazí, spíš naopak. Primární je atmosféra a audiovizuální stránka, ovšem mnoho adventur vychází z konceptu natahování času, pokud je jinak reálný čas obsahu několik hodin. Čest výjimkám. Se změnou trhu a počty her hráči logicky upřednostňují žánry jako immersivni adventury, vizuální novely nebo jednodušší point n click adventury. Už nejsou 90. léta, kdy měla hra především vydržet mnoho hodin (vzhledem k ceně), i s neproduktivním časem v nich (grind, nelogické puzzly atd). Pokud někdo hledá puzzle, má celý žánr, od Shivers, 7th Guest po Portal a Pandoras Box.
@90210 (23.04.2019 13:36): To právě ne. S návodem na klíně to aspoň hraješ a může se stát, že tě příběh pohltí a uděláš i některé úkony bez návodu. I u těch vizuálních novel aspoň klikáš nebo děláš nějakou činnost...
@Drolin (22.04.2019 16:44): Prosimte ty mas z nas vsech volnyho casu suverenne nejvic.;)

@Richmond (22.04.2019 16:32): V Maupiti Island je problem v death endech nastavenych na nacasovani, jinak se to jevi jako fajn hra, ale ten timing, s tim to fakt prehnali, ale ja bych to nehral, lepsich a pristupnejsich adventur vyslo v 90.letech mraky.

@Pluto (22.04.2019 20:59): No, Atlantis mi ani neprisel tolik o techtech, tech je tam minimum, ale nektere pasaze byly tezke, nebyla to lehka hra. Ja jsem to v 90. letech dotahl pomerne daleko i ve Francouzstine.

@Tulareanus (22.04.2019 19:07): IMHO si tim notoricti navodari vylozene kazi hrani, ale kdyz jim to vyhovuje... Horsi je, ze pak o te hre vetsinou nic nevi, nic v nich nezustane a na pripadnych komentarich je to vetsinou znat.
@Fingon (22.04.2019 20:55): Moje první adventura byla Space Quest II: Chapter II - Vohaul's Revenge a byl jsem z ní tenkrát (cca rok 91/92) hodně perplex. Bombastické intro a pak mi hra "svěřila" přeživšího hrdinu a já absolutně netušil, jak to ovládat. šipkama jsem sice panáčka směroval, ale z menu jsem toho tenkrát moc nepochopil a mačkáním kláves jsem se nakonec dokopal k tomu, že bych mohl zadávat příkazy :) A když pak jsem získal první body za úspěšně vykonanou akci, tak jsem myslel, že nemůže být lepší hra! :) a ta grafika!!
@Fingon (22.04.2019 21:04): U mě je to mnohem "horší". Nevím přesně, kterou hru jsem hrál na cizím počítači poprvé (asi Manic Miner), ale vím úplně přesně, co jsem hrál poprvé na svém počítači - zde chybějící legenda Pssst! na ZX Spectru. Na PC pak byla první hrou a asi i první adventurou (pokud nepočítám nějaké pokusy či textovky na Spectru) Mixed-Up Mother Goose. Ale to už je skutečný pravěk...
@Pluto (22.04.2019 20:59):... V obou případech to byly první hry, které jsem v daných zanrech hrál i první moderní hry, které jsem hrál. Kromě toho mám obě ruce levé, to mi zůstalo dodneška.

I když jsem se do té doby setkal s win 3.11 i win 95, tak jsem do té doby hrál převážně dosove plosinovky a arkády a moc mi to nešlo :-/
@Fingon (22.04.2019 20:55): Přitom Atlantis zase tak složitý nebyl, obzvlášť, když to bylo v češtině. To s Commandos to bylo jiné, k tomu bylo potřeba přistupovat jinak, než ke klasické RTS.
Psal se rok 1998. Strýc si jako první z užší rodiny pořídil počítač a jeho známý mu donesl vypálené CD s Commandos: Behind Enemy Lines a první CD Atlantis: The Lost Tales s cz titulky... a okopirovanym návodem. Nakonec nehrál ani jedno, ale mně se podařilo po mnoha pokusech dohrát první misi v Commandos a horko těžko i to první CD Atlantisu, kde jsem určité pasáže i s návodem opakoval do zblbnuti... Nebýt toho návodu, tak bych s tím možná i sekl dřív, než byste řekli Rhea. A možná bych k adventuram ani necuchnul, protože to v mém okolí jinak nikdo neznal.
@Pluto (22.04.2019 19:23): U mna to bolo cca pred 20 rokmi, ked sme mavali s kamaratmi takticke porady ohladom zakysov. Alebo si pamatam, ako dvaja kamarati chodili za mnou s anglickymi textami alebo ja k nim, lebo potrebovali nieco prelozit, kedze na skole boli nemcinari.
@Tulareanus (22.04.2019 19:07): Kde jsou ty časy, kdy bylo pár návodů v časopisech a internet byl nedostupný. Když se člověk někde zasekl, tak dokud na to nepřišel nebo mu neporadil kamarád, tak se se dál neposunul. Takhle rád vypomínám na prolomování logických puzzlů v Mystu či Rivenu...
Mne pride hranie hier s navodom ako pozeranie filmu s otvorenou wiki s podrobnym dejom. Neuzijem si to. Samozrejme sa do navodu pozriem, ked dlhsie neviem vyriesit nejaky zakys.
I když je fakt, že si stěžuju na nedostatek času, ale za letošní rok už jsem zvládl odehrát skoro 150 hodin, a to v podstatě jen ve dvou adventurách...
@Drolin (22.04.2019 17:17): To já si taky rád zkusím starší hry, když už se k nim dostanu a podaří se mi je rozjet. Ale do těch úplně nejstarších hre, kde skoro není ani grafika, na to už odvahu nemám.
Ty jo, já nemám čas si zahrát ani současné věci, natož ještě takovýto pravěk...
@Richmond (22.04.2019 16:23): Na Maupity jsem zvědavý, jak zahraješ :). Zrovna jsem si nyní na dovolenou vzal Score s plnou verzí Dungeon Mastera a MI, takže mě to také znovu nalákalo tuto klasiku vyzkoušet (ale samozřejmě s návodem, jinak to je nehratelné).
@Fingon (21.04.2019 20:03): Řekl bych hodně nesourodý seznam :) Ale držím palce, ať se na všechny dostane. Některé mám taky v plánu - Zorky, Rámu (když už jsem četl ty 4 díly), Final Unity (když už mám zatavenou krabici), obě Laury, Bloodnet, KGB, Maupiti.
@Fingon (21.04.2019 20:44): Já to mám přesně obráceně. Dřív jsem dohrával skoro všechny hry (pokud to samozřejmě šlo), ale v poslední době už se objevují díla, které když mě nechytnou (a nebo se mi z nich dělá blbě), tak je nedohraju. Asi to bude tím, že je na všechno míň času...
@Pluto (21.04.2019 20:15): prave, ze to moc filtrovat nejde. Vyjel jsem si mnou dohrane (2d, 3d adventury, textovky a interaktivni filmy) a pak hledal, kde chybi fajfka. Asi se budu muset podivat znovu, minimalne dva tituly mi tam chybi, jak jsem mezitim zjistil...

Cast tech her jsem hral kdysi a nedohral, protoze na mne byly tehdy moc tezke/komplikovane/jazykove narocne, narazil jsem na bug nebo na zakys, se kterym jsem nehnul.

Nektere hry jsem sam pridal a hral jen chvili, protoze me necim zaujaly, ale ne tolik, abych tu hru v te dobe (do)hral.

Hry dusledne dohravam az v poslednich nekolika letech, kdybych ten seznam delal pred osmi lety, byly by tam i jine hry. Vcera jsem treba dohral Lost Eden a znovu rozehral prvni Dunu. Nektere tituly jsou dost nizko v ramci priorit, nemluve o nejakych 120+ dalsich hrach, ktere si chci zahrat a zadne hodnoceni jim jeste nedal...
Všechno se dá řešit vlastními štítky, dáš hru pod vlastní štítek a ten štítek potom můžeš filtrovat v pokročilém vyhledávání.
@Fingon (21.04.2019 20:03): To by mě zajímalo, jak jde toto na DH vyfiltrovat. Já se snažím většinu her dohrávat, ale když mě opravdu nebaví a jsem rozhodnutý s ní skončit, tak ji tu dávám jako "dohranou". Jasně, existuje položka rozehráno, ale ta se cpe hned na začátek profilu. A kdybych měl dát takto rozehráno u každé hry, kterou jsem aspoň na chvíli zkusil, tak už se na další ani nedostane.

Kažopdádně mě překvapil celkem početný seznam - já když se do nějaké hry pustím, tak jí dohraju a nebo mě přestane bavit a nedohraju ji. Ale spojení "nedohrál jsem, ale chtěl bych" u mě neexistuje. Respektive, asi je jediné - The Dark Eye, které jsem nedohrál jedině proto, že někde těsně před koncem mi hra vždycky padala a nebyl jsem se schopen dostat dál.
Prochazel jsem si seznam her, ktere jsem hodnotil, nedohral, ale dohrat bych chtel (filtruje se to na DH dost blbe).

Tak jsem nakonec dospel k nasledujicimu seznamu (ne-adventur tam moc neni):

Textovky:
Zork
Spellcasting 101: Sorcerers Get All The Girls
Microsoft Adventure
Rendezvous with rama
Saboteur
Stíny noci (1994
Softporn Adventure
MuP: Podivná hra
Muzeum Mrtvol

Dune
Star Trek: The Next Generation - A Final Unity
King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow
Mean Streets
Martian Memorandum
Paris 1313
Robot City
The Mystery of the Nautilus

Peter Gabriel: Eve
Fahrenheit

Alternativa
Jakub a Terezka
Kulivočko 1. kapitola
New Robinson
Mutation of J.B.
Přítmí
Next Space
Edna
Tajemnica Statuetki (1993)
Příhody z Galské země
Veligrad
Dr. Šílenec (1996)
Anatema: Legenda o prekliatí
Nukleární Karel


Zork: Nemesis
Sam & Max Hit the Road
The Colonel's Bequest
Maniac Mansion
A Tale of Two Kingdoms
Bloodnet
Castle of Dr. Brain
Broken Sword 2.5: The Return of the Templars
(T)raumschiff Surprise - Periode 1
Congo the Movie: Descent into Zinj
Maupiti Island
Opera Fatal
Trauma
Treasure Hunter
KGB
Geisha
@Red (08.04.2019 20:43): Jj, to mám v plánu, ale momentálně chci dokončit výzvu. Taky v Alternativě jsou dvě postavy, pokud vím, a i když to asi nebude žádný zázrak, někdy ji vyzkouším.
@M.a.t.t. (08.04.2019 10:47): V současné době hraju adventur s více postavami dost a bavili jsem se o nich s bráchou, tak mě zajímalo, kde tento trend začal. A že mrazík není top s více postavami je jasné, když tu máme Gray Matter :)