Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Maniac Mansion

72
16 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1987 Apple IIC64
01.03.1988 PC
1989 AmigaAtari ST
1990 NES
Vývojáři:
Lucasfilm Games, Jaleco Ltd. (NES verze), Realtime Associates (NES verze)
Před 20 lety spadl poblíž domu rodiny Edisonových záhadný fialový meteor. Od té doby Dr. Fred, manželka Edna a syn Ed trošku zezelenali a poněkud změnili životní styl. Hra začíná poté, co hlavní hrdina Dave Miller zjišťuje, že Dr. Fred unesl jeho přítelkyni Sandy. Dlouho neváhá a vydává se na záchrannou misi, s sebou si bere dvojici přátel.

První hra využívající SCUMM engine odstartovala lavinu adventur od Lucasfilm Games. Stala se přelomovou díky způsobu ovládání, kdy už hráč nebyl nucen psát příkazy ručně na klávesnici, ale všechny akce měl k dispozici na spodní liště na obrazovce a k ovládání stačila jen myš.

Do té doby nevídaná byla také nelineární hratelnost, způsob dokončení hry se odvíjel od toho, jaké postavy si hráč na začátku vybral. Každá měla své výhody a nevýhody. K dispozici jich bylo 6 - neoblíbený ale schopný fyzik Bernard, muzikanti Syd a Razor, spisovatelka Wendy, fotograf Michael a surfař Jeff. Novinkou byly také cutscény, které ukazovaly dění v domě. Hra měla 7 různých zakončení, zemřít se dalo několika způsoby, což většinou znamenalo konec hry.

Maniac Mansion původně vyšel pro Commodore 64, později se s EGA grafikou dostal i na PC. V roce 1989 vyšla Enchanced verze s vyšším rozlišením. Hra se dočkala i pokračování jménem Maniac Mansion: Day of the Tentacle.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Maniac Mansion je jedna z posledních osmdesátkových adventur, které jsem tu ještě nehodnotil a tak jsem se rozhodl dohnat své poslední resty z této dekády.

Budu srovnávat hlavně se Sierovkami, protože ty v té době měly na adventury prakticky monopol. A oproti hardcore hrám téhle společnosti je Maniac Mansion mnohem přívětivější. Ovládání Vás nenutí kličkovat po šílených schodištích a padat vstříc jisté záhubě. Nemusíte složitě vypisovat příkazy, namísto nich tu je Scumm systém, kdy si kurzorem vybíráte jeden z mnoha předdefinovaných příkazů. Dá se říct, že Lucasové přinesli do žánru revoluci, na kterou Sierra zareagovala až o pár let později. Grafika je v původní verzi samozřejmě prehistorická, ale přijde mě o fous čistější než rozkostičkované grafiky sierovek. Co je špatné je ukládání - uložit se dá F5 do jediné pozice, takže když něco pokazíte, máte smůlu a můžete jet znovu.

Příběh v podstatě neexistuje - je tu teenager Dave, který z domu šíleného génia Freda chce zachránit svoji dívku. Na začátku si k němu vyberete dvě další postavy (z šesti možných) v průběhu hry potkáte dvě chapadla - zelené (hodné) a fialové (zlé) a ke konci se ukáže že za vším je nějaký meteor. Prakticky žádné dialogy, bohužel ani žádný humor.

A hratelnost? Inu pekelná. Desítky předmětů, které se navíc nijak nehlásí, spousta mísností, úkoly které je možno udělat pouze ve spolupráci s někým jiným. Časované eventy kdy musíte na něco počkat (oprava automatů, následně hra na nich). Objevující se předměty. Tmavé místnosti, kde musíte zuřivě klikat naprázdno, abyste objevili světlo - díky bohu že později máte baterku. A 4 subquesty, které může splnit jen určitá vedlejší postava a díky nimž se dostanete přes fialové chapadlo.

Zkrátka bez návodu bych si tady ani neškrtnul. Na prozkoumání herní historie dobré, ale dnes už se to moc hrát nedá.

Pro: Revoluční SCUMM systém, spolupráce postav, úkoly specifické pro určitou postavu.

Proti: Nulový příběh, tradiční hardcore hratelnost, bez návodu nehratelné.

+10