Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Red (27.09.2025 10:39): Mimo zmíněného určitě Discworld II: Missing Presumed...!?, které je esteticky určitým vrcholem adventur 90. let. Konvenčně. Jinak mám rád až groteskní koláž Harvestera nebo rozmanitost Callahan's Crosstime Saloon (který jde dále jak více archetypální Death Gate či Mission Critical). A ještě bych neměl zapomenout na QFG, zvláště Quest for Glory: Shadows of Darkness.

Atlantis je vizuálně fajn, ale určitě je graficky horší než Obsidian nebo Riven: The Sequel to Myst.

@Dan9K (27.09.2025 23:59): Hmm, zrovna Syberii (a tento rok se mi zase potvrdilo) za docela ošklivou hru, adventuru :)). A vlastně i TLJ.
@Red (27.09.2025 10:39): Mně vždycky seděla taková ta "vypiplaná" jako třeba v Poslu smrti, i když dnes je to už spíš chápáno skoro jako pixelart. Kdybych si měl vybrat, tak bych si určitě vybral stylizaci á la Posel smrti nebo Nibiru.
@Red (27.09.2025 10:39): no to těžko říct, jestli upřednostňovat stylizaci nebo realističnost.

Nejvíce se mi podařilo díky grafice (realistické) vtáhnout do The Longest Journey. Strašně se mi to tehdy trefilo do vkusu, především tedy Stark.

Když bych bral třeba kreslené, napadl mě Broken Sword.

No a vlastně mě napadla hra, kterou jsem nehrál, a na kterou se chystám celý život, ale tak trochu se jí bojím, a sice The Last Express.

Ale to je asi už jinde, jakože ta klikací adventura asi má být z pohledu třetí osoby...

no a pak jakože "objektivně" Syberie :-)
Já teď hraju The Curse of Monkey Island. Zase se ukazuje, že tohle ukecané vtipné univerzum není pro mě, ale tak nějak si nemůžu pomoct a stejně se do něj snažím vlamovat:)

Ale vede mě to k obecnější otázce, jaké klikací adventury považujete za nejhezčí? Právě v tomhle Monkey Islandu mi to nějak připomnělo jak tehdy dokázaly skvělé animace oživit jinak statické obrazovky.
@jones1240 (23.09.2025 15:33): Zase to stáčíš někam plně jinam, než to bylo myšleno. Ignoruj tedy mé poznámky ohledně platformy a podívej se na ty jazyky. Je v tom stejná analogie - třeba taková portugalština je určitě rozšířená na celém světě, ale naláká určitě méně hráčů, než kdyby místo toho slíbili, že přidají jednu novou lokalitu do hry.
@jones1240 (23.09.2025 14:22): To já netvrdím, že se switch nevyplatí. A i když ho vlastní celkem dost lidí, tak je mnohem víc těch, co ho nevlastní. A pro ty, co ho nevlastní, je tento stretch goal zbytečný a nenaláká je. Proto bych to spojil i s nějakým jiným bonusem, který by byl pro úplně všechny.
@jones1240 (23.09.2025 14:12): Dabing ještě ne, ty stretch goaly jsou v librách. Ale počítám, že se to vybere. Akorát třeba pro mě ty další stretch goaly nejsou žádnou velkou motivací - mobilní a switch verze jsou mi ukradené a přispívat na překlady do dalších jazyků jako portugalština nebo italština mě moc nenaláká. Podle mě by udělali líp, kdyby k těm jiným přístrojům a jazykům přidali i něco obsahového, co by mohlo nalákat všechny hráče zajímající se o hru.
@jones1240 (12.09.2025 11:19): Ono tento proces je smutný bez ohľadu na predošlý kontext tej stránky. Scum company niečo kúpi a potom to vykuchá zvnútra, aby mohla promovať gambling...

Každopádne ja som na adventure games už roky nebol, lebo som nejak na to nemal dôvod, hoci adventúry sú v podstate môj najhodnotenejší a najhranejší žáner.
@jones1240 (03.09.2025 22:55): AG bývaly nejvýznamnější stránky pro adventurní žánr, které se po dlouhá léta pokoušely pokrývat většinu her v rámci žánru vzniklých. Právě jejich databáze a příspěvky ke starším hrám byly to hlavní, co dělalo tento projekt unikátní, stejně jako snaha pokrývat vše ze současné produkce. Pokud jsi chtěl nějaké informace o starých nebo nových adventurách, byly tyhle stránky nejlepším vstupním portálem. Plus samozřejmě diskuzní fórum, ve kterém se ještě před začátkem steamových recenzí daly přehledně najít názory hráčů na tu kterou hru. A i v pozdějších letech pro mě byly relevantnější tamní pohledy hráčů než ty z recenzí na steamu. Bohužel, v posledních letech, po odchodu původní redakce, to šlo se stránkami hodně do kopru. I to nesmyslné rozdělení úvodní stránky na různé pseudopodžánry, nepřehlednost posledních přidaných článků, skoro nemožnost najít poslední přidané aktuality, články evidentně dělané za pomoci AI... Ale pořád přetrvával aspoň ten archiv a diskuzní fórum. Jenže teď (respektive v červnu) to definitivně pohřbili - diskuzní fórum bez jakéhokoliv upozornění zrušili. U již napsaných článků a hlavně recenzí úplně odendali jména původních autorů. Ořezali část obsahu či odkazů a naopak přidali naprosté nesmysly s online gamblingem. A to nejen všemožnou reklamu. Ale i nesmyslné články.

Uzavřel bych to asi pár větama, které byly na stránkách přidány do sekce about:

"But as the digital entertainment world evolves, so do we.

Recognizing the growing convergence between gaming and gambling, Adventure Gamers has expanded its coverage to include the online gambling sector.

With increasing overlap in design, technology, and user engagement between video games and online betting platforms, this evolution is a natural fit for our expertise.

Adventure Gamers now stands at the crossroads of two exciting worlds: storytelling in games and innovation in online gambling. Whether you’re here to explore the next great adventure game or to find a trusted sportsbook or casino site, we’ve got you covered."
@Tulareanus (03.09.2025 08:29): Já často sním o tom co bych chtěl jako hru. Na tom základě jsem i jednu vytvořil, přesně jsem chtěl udělat něco, co bude mít nějaký přesah, hrdinou bude normální člověk a zabití tam bude mít všechnu tragickou váhu, které zabití člověka má. Ale je to další vizuální román, bez dabingu a produkčních hodnot.

Ani jsem nepřemýšlel, že by nějaký trailer klamal. Teď hraju Assassin´s Creed Origins, který už názvem odkazuje, co tam hráč bude dělat. Ale nejvíc mě bolí právě to když přemýšlím, jak by mohla být skvělá adventura kde by člověk v starověkém Egyptě nezabíjel (ani nezávodil, neutíkal,...). Prostě něco zažít jako normální člověk, co řeší problém civilním způsobem. Myslel jsem, že v Origins právě bude víc adventuření, ale přijde mi to hloupější než případy v Unity. Nezlobím se na tvůrce, ta hra je v mnoha směrech zábavná a díky Dicovery Tour i edukativní, jen mi je líto, že nejsou adventury s podobným scopem.  Nemusel bych se procházet celou rudolfinskou Prahou, ale třeba čtvrť s detailními předměty a rozhovory by byla fajn.

Předtím jsem podruhé dohrál Talos Principle a lebedil si, jenomže je to spíš logická než adventurní hra. Další v pořadí bude The Forgotten City, ale tam i po přečtění komentářů nevím, co přesně očekávat. Třeba se to bude blížit k tomu, co hledám.
@Pluto (03.09.2025 22:20): Mě ten web přišel strašnej, jejich databáze adventur chaos a recenze často řvali že je žánr už nebaví.

Co se týče Gamescomu, tak asi tento sentiment chápu, ale opravdu mohli být jen otrávení z toho že je ta akce nebaví. Já totiž skrze mé psané rozhovory a korespondenci mám pocit že point and click tvůrci mají větší vervu to tvoření než když jindy. Hodně z nich píše že i když to dělají ve volnu spolu s prací, přestat nechtějí a že je to na životě baví. Každý z tvůrců projevil, a to jsou opravdu Indie vývojáři ne jako Cecil a Gilber, a radovali se už jen z pár stovek prodaných kopiíí. Proto tvoje rozčarování nechápu, protože u většiny malých tvůrců spíš vedou pozitivní náhledy na budoucnost.
@jones1240 (02.09.2025 22:01): Na Gamescomu jsem byl za spoustu posledních let několikrát. Vždycky mě ohromně nabíjelo pozitivní energií setkání s tvůrci. A to nejen těmi velkými, ale také s těmi menšími z indie stánků. Vždycky na nich bylo vidět nadšení, zapálení pro svou případně i žánrovou tvorbu. Z letošního ročníku jsem byl ale v tomto ohledu hodně rozpačitý. Chybělo hodně velkých a tradičních hráčů (Microïds, Frogwares apod), někteří přítomni byli, ale nepředstavili buď vůbec nic (Revolution) či dokonce zběhli k jinému žánru (aneb Ron Gilbert a jeho roguelike pixelové RPG), řada prezentujících vypadala, že tam stojí jen z donucení. A řada předváděných titulů mě nějak extra výrazně nezaujala. Samozřejmě to nejde paušalizovat a byla i řada těch, se kterými setkání stálo určitě za to. Ale celkově jsem z výstavy odjížděl s mnohem méně pozitivními dojmy a náladou, než v minulosti.

A propo, ještě jedna věc se podepsala na mém negativním smýšlení. Až v Kolíně jsem zjistil, co se stalo s webem www.adventuregamers.com. Je pravdou, že tento portál všech adventuristů měl v poslední době klesající a nepřehlednější tendenci, ale teď už je prakticky na pokraji klinické smrti...
@Red (03.09.2025 00:21): Jenže těch her který takový nejsou je hodně. Já pochopil že tento pocit dostal hlavně z Gamescomu, kde je to i trochu pochopitelný. Každej měsíc pro me vyjde minimalne 5 zajimavych her co nejsou bezduchou akcni veci. Proto ja tuto depku z toho nechaou.
@Red (03.09.2025 00:21): Je pravda, že akčnosť vo väčších hrách prevláda, ale kedy sa napr. za posledné roky dialo, že hra bola diametrálne odlišná gameplayom od prezentácie?

Práve vďaka technologickému pokroku, kedy je oveľa viac rozprávnia in-game a previazaného s gameplayom a nie vo forme cutscén medzi levelmi/oblasťami, tak to v hrách pôsobí výrazne viac organicky. Práve v minulosti sa viac dialo, že v cutscénach (zvyčajne v úplne inom engine alebo renderované) bola hra odlišne prezentovaná od gameplaya. Vlastne ani neviem, čo považuješ za "bezduché akcie", pretože ak si odmyslíme boomer shooters a multiplayerovky, tak nejakých čistých akcii vychádza v dnešnej dobe pomerne málo a naopak veľa hier aj s akciou má pomalšie tempo práve pre väčší dôraz na svet, príbeh a naratívne prvky.
@jones1240 (02.09.2025 22:01): Já myslím, že to pramení z toho pocitu, co jsem přečetl v článku a který mám také docela často. Vidíš prezentaci skvělého světa, grafiky, hudby, nástin zajímavého děje, začneš snít o tom jak konečně něco užiješ a potom najednou střih na gameplay a jedná se o další bezduchou akční hru na zabíjení.
@Pluto (02.09.2025 20:58): Já nechápu, proč furt zníš tak pesimisticky, jakože to nemyslím zle. Já se věnuji hrám/adventurám a za poslední dobu jsem z her a adventur nejvic nadsený za poslední roky.

Kvůli osobnim vecem, jsem letos na gamescom nemohl i kdyz by akreditace byla. To posledni ale co bych sam ocekaval jsou point and click adventury ci nedejbože jejich hojné zastoupení. Je to porad preci mainstream akce. Kvuli adventuram si zajed do Anglie na pravidelne adventurni akce.

Btw, z ceho presne jsi byl od Cecila v pochmurné náladě? Ti ukázal záver noveho dilu, co byl stejně nepovedený a priserne napsany jak u vetsiny Broken Swordu?
@Brasikona (28.08.2025 00:03): Díky. Ono bylo celkem těžké něco ohledně adventur shlédnout, i když byl člověk přímo na místě. V těch hlavních prezentacích se skoro o adventurách nemluvilo ani neblo skoro nic ukázáno. A když už tam byla ukázka z Neyyah, tak hra ve skutečnosti ani nebyla nikde prezentována. A když člověk přišel na stánek MicroProse, tak se ani nebylo čemu divit. Když jsme tam přišli a přítomného človíčka se ptali, zda není hra k dispozici, tak mi přišlo, že byl překvapený, že se ptáme na cokoliv kolem her. A to vyděšení s Broken Swordem je bohužel dost reálné, sami jsme z té schůzky s Cecilem odcházeli v hodně pochmurné náladě. Ale třeba je nějaké světýlko na konci tunelu...
@Pluto (27.08.2025 22:13): To mi připomíná, díky za ty rychlo-reportáže z Gamescomu. Holt co se neprezentovalo na hlavních prezentacích, to jsem bohužel neměla šanci chytnout. Jen jste mě trochu vyděsili s tím Broken Swordem.
V devadesátých letech patřily adventury ke hrám s nejvyššími rozpočty, plnily stránky časopisů, nadneseně skoro každé studio je v jednu dobu chtělo mít. Takže ano, tehdy patřily k hybatelům herního mainstreamu a v tehdejší době měla řada z nich vysoké produkční hodnoty. Ostatně v adventurách se začaly objevovat první dabingy a v nich posléze účinkovat i známá jména z Hollywoodu. A někteří si v nich pak i zahráli (a řada z nich i aktivně, ne jen jako součást předělových videí mezi různými misemi). S postupujícími lety však význam adventur a zájem o ně jen klesal a klesal.

Ale to jsem tím svým příspěvkem původně ani nechtěl říct. Spíš to byl postesk nad tím, jak hry tohoto žánru úplně vyklízí "výsluní". Zatímco když jsme byli na Gamescomu před dvěmi lety, tak se tam skoro všude mluvilo o Broken Swordu 6, o Vraždě v Orient Expressu, o hrách jako The Invincible nebo The Alters. Navíc se hodně propírala v té době už vydané poslední Syberie a promítalo se tribute video k poctě Benoita Sokala. Adventury se dostaly do videí, do reportáží a článků na řadě serverů. Ale letos? Pusto a prázdno. V normálních pavilonech nebylo skoro nic z adventur k vidění, skoro všechno bylo zapadlé jen v přehršli desítek či stovek dalších her na stáncích v indie zóně. A trojice připravovaných německých adventur byla dokonce zapadlá v retro sekci, mezi starýma Amigama, C-64 a historickýma konzolema. Kdybych si náhodou na německých stránkách nepřečetl, že tam jsou a kde přesně, tak bych je určitě nenašel.

A to je ten velký problém pro adventury - ubývá těch větších, které dokážou zaujmout širokou veřejnost, dostat se do jejich povědomí a udělat si reklamu - prostě dokážou přitáhnout nové hráče (a těm starším připomenout, že něco jako adventura ještě existuje). Nejen ke své hře, ale i k žánru jako takovému. Menších adventur vznikaly i v minulosti spousty a vznikají i v současné době, ale k většině hráčů se pořádně ani nedostanou. Jsou to tituly pro fajnšmekry, ale širší publikum či nové hráče nezaujmou. A mnohdy si na sebe ani nevydělají...
@jones1240 (26.08.2025 19:35): zbytečnou diskusi z toho dělají teď jen ti, co nepochopili, že třeba já řeším teď trochu něco jiného. Vy to pochopíte tak, že se bavíme o tom, co vždycky a je z toho pak zbytečná diskuse...teď to není o tom, kolik vycházelo kdy adventur nebo jak byly populární...však jsem vyloženě reagoval na tvoji formulaci...



@Drolin (26.08.2025 20:26): díky, já se do toho světa vlastně taky chci ponořit, takhle zpětně. Jak je to hrané, tak to ani tolik nevadí, až na to, že rozlišení těch filmů je holt slabé.
@Fritol (26.08.2025 19:47): Moc mainstreamové. Takový Neighbor, to je pravý adventurní GB minimalistický itchio klenot. DH klasicky ignor! Adventuristé hrajte!

@Dan9K (26.08.2025 18:11): Kvality jsou na individuálním posouzení, ale produkční hodnoty jsou úplně jinde než u v "garážích" tvořených adventur. Pokud je něco zaltým věkem, kdy se do toho sypaly peníze, je to toto období :). A mám ho vlastně nejraději v rámci žánru adventur, ačkoliv jsem k němu přišel vlastně 15-20 let poté.
Trochu zbytečná diskuze, ten zlatý věk jsme tu i s@Fritol: nadhazovali jako popíchnutí směrem k tomu jak tu často hodně lidí brečí že adv nevycházejí.

Přitom takhle velká žánrová pestrost tu dlouho nebyla. Každý měsíc vyjdou tak tři kvalitni point and clicky. To je prostě super.
@Richmond (26.08.2025 17:45): proto je teďka specifikace. Neřešíme zlatý věk adventur, ale právě, kdy vycházely ty s největšími produkčními kvalitami, tak trochu bez ohledu na celkovou kvalitu nebo popularitu díla. Ty to trochu stáčíš, se mi zdá, právě tam, co jsme řešili už stokrát :-)

strategie obecně je trochu moc široký pojem, ale přijde mi, že jejich vrchol je celkem jednoznačně v 2. polovině 90. let. Skoro bych i řek, že jindy byly vždycky okrajové a jen v té době byly mainstream, ale to už samozřejmě patří jinam.



@Drolin (26.08.2025 17:30): ano, na Myst jsem taky myslel. Ale že to máš vyloženě spojený s tím FMV...
Já tak nějak žil v tom, že jsou v podstatě jen 3 FMV, co maj produkční kvality, a sice Myst, Phantasmagorie a druhý Gabriel Knight a všechno ostatní jsou vlastně strašná céčka, a když bych byl přísný, tak i ty tři, co jsem zmínil, působí béčkově, ale to je zase primárně tím, že vzali herce odvedle z ulice.
Možná se mýlím, ale dle mého by měla definice zlatého věku (kromě většího množství kvalitních her) zahrnovat i charakteristiku jakéhosi většího zájmu hráčů a obecného vnímání těchto her v dané době. Těžko se mi označuje jako zlatý věk období, kdy sice vychází dobré hry, ale hrají to jen ryzí fanoušci žánru, média se tomu nevěnují a pokud chce si je zahrát někdo s okrajovým zájmem, tak aby procházel obskurní weby (teď záměrně přestřeluju). Já sám moc na tahle obecná označení nejsem, spíš mám svá oblíbená období (stejně jako u filmů, deskovek, hudby).

Zjistil jsem, že asi u všech žánru bych si dovedl definovat tu svou "zlatou" dobu, snad jen kromě strategií :)