Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Yoomurjak's Ring

06.04.2009
21.10.2015
67
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Yoomurjak's Ring je jednou z mála plně FMV her, které vznikly v prvním desetiletí nového milénia. Maďarští tvůrci (série AGON) si také touto hrou odbyli premiéru s tímto dnes již nepříliš populárním žánrem. První verze vznikla již na sklonku roku 2006, o anglické titulky obohacená verze o tři roky později. Finální verze s anglickým dabingem je plánována na rok 2012.

Hra vznikala nejprve jako promoční software pro město Eger na severu Maďarska. Jelikož však hra kvalitami přesahovala pouhý reklamní software, byla vydána jako plnohodnotná adventura. Titul čerpá inspiraci v knize Eclipse of the Crescent Moon od spisovatele Gézy Gárdonyia. Co se her týče, autoři se snažili zpracovat podobný zážitek (v čele s reálnou lokalitou) jako tomu bylo u The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery a Byzantine: The Betrayal.

Příběh je rozdělen do pěti dnů. Na počátku Jonathan Hunt, americký novinář, přijíždí do rodné země svých předků. Není to však jediným důvodem, proč se do Maďarska vypravil. V jedné knize četl o vědci jménem Ábray, který právě ve městě Eger žil na konci 19. století. Ten prý sestrojil stroj času. Touha po dobrodružství je silná, a tak Jonathan vyráží prozkoumat s ním spjatou zemi a pravdu ohledně vynálezce.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Detektivně laděná, a trochou mystéria a fantastična dochucená adventura z prvního pohledu, která se vymyká veškeré konkurenci zpracováním i autenticitou. Yoomurjak's Ring následuje úspěšně svůj vzor v těch povedenějších interaktivních filmech, mimo toho je však stále plnohodnotnou hrou - a také nadstandardní adventurou. Což, při vzniku na zakázku, překvapí dvojnásobně.

Maďarští tvůrci navazují na svoji předchozí tvorbu AGONů, a tento samostatný díl zasazují do přítomné doby, kde hlavní hrdina je pravnukem hrdiny z předcházející série. Tím však provázanost končí, a mimo námětu klasické dobrodružné struktury lze pozorovat řadu změn v čele s technickým provedením. Pro obtíže se zpracováním se od filmování reálných lokací a herců opouští, respektive od konce 90. let vzniklo minimum her, které by primárně šly označit za FMV. Yoomurjak's Ring toho však plně využívá, a ukazuje přednosti - tentokrát lze projít velkou část menšího města Eger (zde nebo zde) a panoramatické nafocení umožňuje rozhled do všech míst a stran. Kulisy tak přestávají být kulisou, a výsledek tak vzbuzuje jen pozitivní dojmy. Zvláště, když herci nejsou nijak (výrazně) špatní a kvalitu dabingu nelze plně srovanat (pokud neumíte maďarsky). Již ani není třeba koukat na komprimované filmečky, jak pro vyšší kvalitu, tak i pro omezení této formy posunů děje. Ve výsledku by tak člo řící, že poslední hra Private Moon Studios je tím nejideálnějším vstupem do subžánru interaktivního filmu.

Přesto však Yoomurjak's Ring chybí nějaký výraznější přesah. I přes zcela reálné zpracování, titul působí poměrně uměle. Jako derivát toho, jak by měla kvalitní adventura vypadat, ale bez většího vlastního vkladu. Je to do značné míry způsobeno omezením tvůrčí invence - přeci jen jde o hru na zakázku, která by měla v první řadě reprezentovat město, kraj. Popuštění kreativní uzdy tak nebylo v popisu práce designéra. Příběh však není špatný (ostatně je na literární motivy), dokáže udržet, a hádanky a kombinace předmětů jsou na nižší střední úrovni, kdy hrou procházíte poměrně bez větších komplikací, řešení je však zábavné.

Nejpřesněji bych mohl označit Yoomurjak's Ring za kombinaci The Beast Within a The Lost Crown; titul dokáže využivát předností svého média, je značně rozsáhlý, strukturou a formou logických problémů navazuje na klasickou tvorbu, a co je nejpodsatnější - kombinuje poměrně umě historii s fantasií. Kvalit zmíněné dvojice však nedosahuje. Jako alternativa k nim jde však o výbornou volbu - řemeslně je Yoomurjak's Ring jedna z nejlépe provedených adventur od roku 2000 a výše.

Pro: zpracování, maďarština a historické reálie města Eger

Proti: absence výraznější hudby

+25
  • PC 70
Musím poděkovat Artranovi, Fingonovi a především prvotnímu hybateli Drolinovi, bez jejichž zdejší aktivity bych tuto hru zřejmě nikdy nekoupil a neinstaloval. Prvním dojmem jsem se octl v jakoby street view v Google maps a cítil se poněkud ztracen. Nafocena je opravdu obrovská část historického centra a mnoho interiérů historických budov a muzeí. Naštěstí mě ale příběh vzal za ručičku a důležité lokace se začaly objevovat v nabídce rychlého cestování. Tato pohodová část, kdy se ještě seznamujete s místními obyvateli a víte přesně co dělat je asi nejlepší. Kvalita kamery, ozvučení, a hlavně hereckých výkonů je o řád lepší než u ostatních FMV, který jsem hrál. Hlavní hrdina je roztomile sympatický. Hudba a dabing byly příjemné.

Pokud by byla hra jen takovou virtuální dobrodružnou prohlídkou z jednoho místa na místo, asi bych s tím neměl problém. Hra však není jen walking simulátorem a začíná přibývat puzzlů. A většina z nich je obtížná. Některé by byly obhajitelné, kdyby se odehrávaly v rámci jedné lokace, ale běhat po celém městě a porovnávat latinské nápisy na budovách jestli tam nechybí písmenko na mě už bylo trochu moc. Také mi vadilo, že důležitý posun je nanejvýš zaznamenaný zamručením hlavního hrdiny, hra by byla mnohem intuitivnější s odškrtávacím deníkem nebo aspoň bodovým systémem. Vlastní poznámkový blok je zde nezbytný.

Příběh, jak mám rád, se inspiruje místními reáliemi. Hlavní zápletka s cestováním v čase byla však na mě až moc ulítlá a pátrání je plně nelogičností a nesmyslů. Přesto jsem si hru užíval. Roli hrála i nostalgie. Maďarské město před patnácti lety nebylo až tak odlišné českým městům v mém mládí.

Pro: herecké výkony, grafika, prostředí, zvuky

Proti: náročné puzzle, šílená zápletka

+16
  • PC 75
Děkuji Drolinovi, že mě před několika lety (ještě předtím, než se hra objevila na Steamu) na Yoomurjak's Ring upozornil. Rovněž tak musím poděkovat svým maďarským kolegům z práce za další nasměrování. Knihu Jágerskie hviezdy (překlad vyšel ve slovenštině) jsem sice nečetl, zato jsem viděl její epické filmové zpracování Egerské/Jagerské hvězdy (jde o dvojdílný maďarský film z roku 1968, kvalitou nijak nezaostávající za podobnými projekty polské či rumunské kinematografie).

Hra samotná je jednou z nejlepších FMV adventur, které jsem doposud hrál, přičemž jí hodně pomáhá to, že vznikla až po roce 2000, což se pozitivně podepisuje na technickém stavu filmového záznamu. Tvůrci navíc vystačili bez (viditelného) CGI. Výhrady nemám ani k obsazení a hereckým výkonům. Scénář... no, řekněme, že takové noční neoprávněné vniknutí do nasvíceného hradu je něco, co se hned tak nevidí. Je jen škoda, že poslední herní den už není tak působivý, hledání indicií a posléze knih je dost ubíjející. Přes to všechno je mi zvolená prezentace daleko milejší, než u A Quiet Weekend in Capri, kterýžto titul jsem se pokoušel hrát předtím.

Hře se každopádně podařilo naplnit její primární účel a do města Eger bych se někdy rád podíval...


Herní výzva 2020: Moje jméno je...
+15