Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 80
Nemohu si pomoci, ale přestože si jsou první dva díly série Max Payne v lecčem podobné, mám dvojku raději, i když ne o mnoho. Má na to jistě značný vliv fakt, že jsem oba díly hrál v opačném pořadí, než je obvyklé a navíc s velkým časovým rozestupem.

Zůstalo skvělé komiksové vyprávění příběhu a nechybí ani easter eggy či televizní upoutávky, reklamy a seriály. Samozřejmě nemohu zapomenout na bullet-time, který byl však zásadně upraven a už se nedobíjí likvidací nepřátel, ale sám od sebe.

Co hra ztratila na atmosféře, to vynahrazuje nájemná vražedkyně Mona Sax, pro níž má Max (i já) slabost a kterou jsem chvílemi měl možnost ovládat. Mona zde dostala daleko více prostoru a je pro Maxe něco jako Bond girl, krásná a tajemná kriminálnice.

Zbraně jsou podobné, jako v jedničce a mimo dvojice Berett či Ingramů jsem si oblíbil i Desert Eagle, který lze také používat ve dvou provedeních najednou. Psychedelické pasáže mi zde přišly lépe zpracované a tolik mi nevadily, ale obešel bych se klidně i bez nich.

Co říci k závěru? Na to, jak zabít finálního bosse jsem přišel celkem brzy (asi při druhém pokusu), ale že hra obsahuje i alternativní zakončení jsem opravdu netušil. Nechápu však, že je k jeho dosažení potřeba dokončit hru na nejtěžší možnou obtížnost, která se odemkne až po několikerém dohrání. Druhý díl Maxe (a možná i první) si nejspíše dám znovu v případě, že se někdy rozhodnu vyzkoušet trojku, ale v nejbližší době to určitě nebude.

Pro: komiksové vyprávění příběhu, televize, easter eggy, bullet-time, Mona Sax, nabídka zbraní

Proti: psychedelické pasáže, nesmyslná dosažitelnost alternativního zakončení

+26

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

  • PC 85
Asi je mi původní série Command and Conquer sympatičtější než odbočky. Dvojka Red Alertů mě přišla slabší, Generals jsem zkoušel, ale díky absenci animací, nesympatickým Číňanům i teroristům a brutálně obtížné třetí misi mě to prostě nebavilo. Takže jsem si v premiéře sehnal Tiberium Wars z roku 2007, popřemýšlel jak málo her z toho roku jsem dohrál (pár adventur, Portal a Tomb Raider) a kupodivu bez problémů rozjel.

První dojmy jsou parádní. Filmečky jsou zpět, opět s relativně známými herci. Z Battlestar Galacticy si tvůrci půjčili Tricii Helfer a Grace Park, z Lostu Joshe Hollowaye a vše zaštiťuje veterán Michael Ironside. Kampaně jsou tentokrát hodně provázané a doporučuji poslecnout tvůrce a hrát v pořadí GDI, NOD, Scrinn. Právě ti jsou esem v rukávě, mimozemskou rasou, která přilétá sklidit na Zemi zaseté tibérium a povraždit při tom pár milionů lidí.

Příběh se odehrává v roce 2047 kdy tibériová nákaza učinila některé části světa neobyvatelnými. Za GDI si projdete překvapivým teroristickým útokem, budete odrážet invazi NOD, ničit jejich arzenál a znovu dobývat jejich chrám, aby jste se ve finále postavili nezastavitelným Scrinnům. Kampaň NODu vše vypráví z druhého pohledu - od invaze do USA, přes zoufalé snahy vypořádat se ztrátami až po nečekané zrady, spojenectví a odhalení šíleného Kanova plánu. Musím říct, že za NODy byla kampaň mnohem zajímavější, leč končí otevřeným koncem. A pak jsou tu bonusové 4 mise za Scrinny a i na malém prostoru se tvůrcům povedlo vykreslit zajímavou rasu.

Graficky je to paráda, nejsem na "moderní" hry zvyklý, takže ten přechod do 3D mě dostal. Tvůrci si s tím vyhráli, vymodelovali různá prostředí, takže nechybí opět města, různé přírodní krajiny a finální mise za GDI i NOD se odehrávají v postapo krajině, kterou trefně komentuje jeden voják - je tohle ještě Země? Navíc obě (tři) strany používají spoustu energetických zbraní, takže na přestřelky a výbuchy je opravdu radost koukat.

Hratelnost mě na první dobrou štvala. Tvůrci zachovali principy - těžba tibéria, stavba základny, budování armády, boj. Ale ozvláštnili je spoustou zbytečných moderních featur. Takže Vám hned při první misi do boje asi 10* někdo vstoupí a kecá. V každé misi máte nejen primární, ale i bonusové úkoly, které jsou někdy na zabití (dojeď do základny s nepoškozeným transportem grrrr!!) a já je samozřejmě jako kompletista musím splnit :) A ještě sbíráte intel, což se projeví na databázi strojů, informací atd.. naštěstí tohle funguje víceméně automaticky. Bez podobných hovadinek bych se klidně obešel.

Mise jsou opět všeho druhu - stavěcí, bránící, komandovské a samozřejmě i ty nedohratelné. I na easy jsou prostě zejména závěrečné mise šílené, v okamžiku kdy teprve stavíte obranu se už na Vás valí hordy nepřátel ze všech stran. Ale dá se říct, že ve většině misí jsem se výborně bavil, v jedné z nich jsem dokonce obechcal tvůrce (nebo si to myslel). V 7 misi za NOD máte za úkol komandem vyčistit okolí, dojet s transportem do základny, postavit a ubránit ji. Mě se podařilo s komandem a týmem rakeťákům vyčistit celou mapu včetně armády tanků a bugyn a dvou základen a pak teprve dojel s transportem. A zjistil jsem, že počítač podvádí, protože útoky chodily i když nebylo odkud!

Ce ještě? Jednotky občas neposlouchají a prostě si tvrdošíjně jdou za svým a střílí/jedou kam chtějí. Naštěstí se to dá ovlivnit nastavitelnými módy chování.
Zůstalo obsazování budov, objevil se parádní systém upgradů - něco vylepšujete bojem, něco postavením speciálních budov a výzkumem. Moc se mi líbilo, že pokud rozestavíte poškozené auta kolem továrny, ta je sama opraví, dokonce si můžete postavit mobilní opravářské vozítko. Jen v žáru bitvy na to většinou není moc času.

Jednotky mají mezi sebou spoustu nového a zajímavého. GDI má jako první Zone Troopers, což je komando s laserovými puškami a jetpacky, které přeskočí jakoukoliv propast. Mezi letadly se objevuje stíhačka Firehawk, která umí přepnout mezi bojem s letadly a bombardováním (škoda že to nejde oboje najednou). Obraně vévodí drtivé sonické emitory a dva druhy kulometných věží, které udělají řešeto jak z pěchoty, tak z letadel. A vrací se Mammoth tank, který je tentokrát obrovitý, monumentální a nezastavitelný kolos a zbraň hromadného ničení proti všemu, zvlášť pokud si vylepšíte dělo na rail gun.
NOD dovedlo teroristické taktiky k dokonalosti. Disruptory skrývající celou základnu, sebevražední fanatici, stínový tým schopný přeletět na rogalech do základny a něco odpálit. Bombardéry a vrtulníky střílející na pozemní i vzdušné cíle. Obranu tvoří vždy hub a kolem něj tři věžičky, které se samy obnovují. Mezi tanky jsou slušné stealth, plamenometný (stále platí že se zabíjí i mezi sebou) a škorpion kterému můžete dělo vylepšit na laser. Všechny jednotky jsou o něco slabší než GDI, to ovšem neplatí pro Avatara. To je kolosální robot s laserem, který navíc za cenu zničení jednotky může vyrvat zbraň ze 4 dalších vozítek - plamenomet, stealth detektor a generátor a sekundární laser. Prostě paráda.
No a Scrinnové jsou prostě... mimozemští. Upřimně jsem se v jejich základně nevyznal, v jejich jednotkách také moc ne, takže mě zaujaly tripodi vykradení z Války světů a brutální bombardovací lodě, které z obrovské dálky poničí celou základnu.

Každopádně přes pár chybiček a zbytečností jsem se opět výborně bavil ať už příběhem, tak misemi a nakonec mě i ten nový "modernější" styl hraní chytil.
+12

IL-2 Sturmovik

  • PC 90
Herní výzva 2019-9. Historie se opakuje

Věřte nebo ne, ale tohle je jedna z prvních her, kterou jsem kdy hrál. Jelikož je můj otec velký fanda do létání a já jsem byl tehdy velmi otravný syn vyzkoušel jsem si tuto hru už zhruba ve svých šesti letech a nedávno jsem se k ní vrátil abych zjistil jestli je pořád tak dobrá jakou jsi ji pamatuji. Odpověď je jednoduchá: je.

Grafika je už starší, ale pořád je na tom dobře. Vysoký realismus a hlavně
letecký model je pořád jeden z nejlepších na trhu. Hru jsem si velmi užil a myslím si, že ho jiná letecká hra jen tak nepřekoná.

Pro: Realismus, Grafika, Hudba v menu, Letecký model

Proti: Opakující se mise

+11

Pokémon FireRed Version

  • GBA 80
Herní výzva 2019-10. Barevný svět

Myslím že už jsem někde psal, že Pokemoni byli mé rané dětství a tak když jsem dostal tu možnost si zahrát tuhle hru v rámci Herní výzvy nemohl jsem odmítnout.

Hrajete za desetiletého chlapce Reda (pokud si ho nepojmenujete jinak), který vyráží na svou první cestu stát se pokémoním trenérem. Aby toho dosáhl musí chytat různou havěť, trénovat ji a porazit osm gym leaderů, což mu zajistí možnost utkat se s elitní čtyřkou a stát se tak mistrem regionu Kanto.

Překvapilo mne jak dobře se tato patnáct let stará hra pořád hraje. Hra je klasické RPG ve kterém vylepšujete své nestvůrky pomocí levelování po soubojích. Souboje jso rovněž jako z klasického RPG, tahové.

Pro: Hudba, Charaktery, Celkově velmi důstojný remake

Proti: Trochu kostrbaté ovládání a lehká obtížnost

+9

Project CARS

  • PC 70
Závodní hry hraji raritně, ale pokud se už k nim dostanu, tak se pro ně obvykle nadchnout. Jednou to byl druhý díl kultovní série s nesmrtelným splitscreenem (Colin McRae Rally 2.0), později dnes již legendární rally Richard Burns Rally a o nějaký čas později striktně realistické a výborné GTR 2: FIA GT Racing Game. Mezi tyto více méně konvenční tituly se dostala i návyková TrackMania Nations Forever (odehráno více jak 350 hodin). Z moderních závodů, tedy od roku 2010, se mezi tento úzký výběr dostalo ale i Project CARS (společně s povedeným DiRT Rally).

Zárukou kvality mi byla jistá provázanost s tvůrci ze SimBin, a také asi nejlepší díl NFS, Need for Speed: Shift. Předpoklady se potvrdily, a od technického zpracování po chování automobilů jde o zábavný titul, který přesně balancuje na hraně realistického zpracování a nikterak složitého ovládání a nastavení (i s vypnutím různých pomocníků řízení). Zatím jsem neměl možnost zahrát si Project CARS na volantu, ale i jen ježdění na klávesnici je zábavné a napínavé. Agresivita soupeřů je přiměřená, často se snaží uhájit své místo a také jim to často vychází. Tedy pokud je jejich schopnost jízdy nastavena na 50 a výše. Pak je vždy závod (obvykle preferuji 3-5 kol) napínavý až do posledních metrů, jelikož soupeři chyby skoro nedělají a naopak vás mohou šikovně vybrzdit či znemožnit výjezd ze zatáčky.

Jelikož okruhové závody moderních strojů nejsou pro každého a mohou být repetivní, tvůrci přidali i zajímavé tratě jako je Azure Coast nebo California Highway. Nechybí ani prototypy a starší mašiny, nicméně bez dokoupených DLC je výběr přeci jen omezený a poměrně malý (když to srovnáme s megalomanským Gran Turismo 2). I když své oblíbence z přibližně padesátky strojů si najde každý (moje oblíbené značky zde nejsou, takže volba padla především na Audi R8 V10 Plus a skvěle ovladatelný Renault Clio Cup). Kariéra je zde ve znamení pomalého postupu, proto jen na minikartech stráví hráč více času, než by asi bylo zdrávo. Na druhou stranu, Project CARS provází hráče jednotlivými typy závodů a tříd, a ten je pak o to lépe připraven na pekelné vozy jako je Pagani Huayra (s cenou přes 40 milionů a více jak sedmisty koni). Zvláště, pokud si zde nastavíte velmi efektivní bouřku nebo jiné ztížené podmínky, které chování vozu dramaticky mění a dostat se do smyku na klávesnici je otázkou prudčího zmáčknutí šipky dopředu.

Project CARS je skvělá závodní hra, která neodrazuje svoji realitou (jako například komplikovanější rFactor 2), ale do arkády má také velmi daleko. Jde tak o skvělou volbu pro nás, sváteční závodníky zpoza monitoru. Nicméně, co nevidět se pustím do ještě lepšího Project CARS 2, který mi z malé ochutnávky přišel ještě dotaženější a plnější obsahu.

Pro: hratelnost, grafika (déšť), semi-realismus, zvuky, hudba, menu

Proti: menší počet aut a tratí

+24

Pajama Sam: No Need to Hide When It's Dark Outside

  • PC 70
Po dohrání série EcoQuest, jsem si řekl že zkusím další adventury určené dětskému publiku. Okamžitě se mi vybavila společnost Humongous Entertainment, tvůrce mnoha sérií určených dětem. Na mnoha jejích hrách, včetně Pajama Sama, pracoval Ron Gilbert. Zápletka je jednoduchá, malý Sam se bojí tmy a rozhodne se s tím něco udělat. Obtížnost hry je nízká, ale hádanky jsou logické a počet obrazovek není malý. Počet funkčních objektů je nízký, což přispívá k malé obtížnosti, ale mnoho objektů reaguje vtipnou animací a na každé obrazovce je tak co dělat. Během hry je ještě možné sbírat roztroušené ponožky a skládat je hezky do páru. Bohužel jsem všechny nenašel, takže nevím jestli by to něco změnilo na konci hry.

Hra běží pod ScummVM, technicky není žádný problém. Kompletní dabing je asi slušný, ale osobně mi nesedly hlasy. Grafika je ale povedená. Vše je hezky roz-animováno a je radost dívat se na to. Ve hře je několik miniher - piškvorky, něco jako vlak a kvíz. V kvízu jsou otázky nejen na věci ze hry, ale i na mimo-herní informace, třeba kdo je autorem Mony Lisy. S herní dobou asi 2 hodiny jde o příjemnou jednohubku, která rozhodně neurazí. Nenapadá mě vlastně žádná vyloženě chyba, pro dospělého může být problém jen to zaměření na děti a z toho vyplývající krátkost a jednoduchost. Ale pokud s tím dopředu počítáte, určitě si hraní Pajama Sama užijete. Já se každopádně k tvorbě Humongous ještě vrátím.
+17

EcoQuest 2: Lost Secret of the Rainforest

  • PC 80
Druhý a bohužel poslední díl série EcoQuest se dá popsat celkem snadno. Je prostě větší, hezčí a trochu těžší než jednička. Příběh se z vody přesunul do deštného pralesa. Prostředí je tím trochu variabilnější, příběh hráče zavede z města do pralesa, vesnice domorodců i nepřátelského tábora... Příběh využívá nejednu legendu a je o něco zajímavější než v prvním díle. Mimo zvířat je tentokrát hojně zastoupena i interakce s lidmi. Téma ekologie je opět šikovně zapracováno, hra učí a přitom neobtěžuje a baví. Nejlepší novou funkcí je Ecorder, který Adam dostane od svého otce a poskytuje informace o všem okolo. Za skenovaní okolí jsou body, ale bohužel nemám plný počet, něco jsem asi minul.

Herní dobu jsem měl skoro dvojnásobnou, kolem 9h. Grafika je hezčí než v jedničce, ty dva roky jsou znát. Technicky bylo vše bez problémů, bohužel existuje pouze disketová verze tzn. žádný dabing. Škoda v jedničce byl docela povedený. V balení jsou opět přítomny EcoNews - ekologické noviny tentokrát s osmisměrkou. Hru rozhodně doporučuji, je ještě lepší než první díl.
+18

Diablo: Hellfire

  • PC 80
Po 19 letech jsem si zas rozehrál první Diablo. Jen a pouze díky nedávnému vydání na GOGu, kam posléze přidali i Hellfire. Protože na Hellfire jsem četl recenzi ve Score a vždy to chtěl zkusit, ale nikdy jsem se k tomuto datadisku nedostal. Diablo s Hellfire je docela slušnej macek - celkem 24 pater vybíjení monster. Samotná původní hra stále šlape - gameplay je hardcore clickfest (nestačí držet tlačítko) až mě občas zdřevěněla ruka, geniální sound design dělá každý mlasknutí mrtvýho zombíka úžasně uspokojující záležitostí a ultra-atmosférická muzika Matta Uelmena taky nikdy nezestárne.
Na jedničce se mi líbí jak dokonale všechno ladí k sobě - art style, hudba, dabing, writing ("I can see what you see not.."), i taková prkotina jako font všeho textu ve hře. Měli konzistentní vizi a tu zrealizovali.

No a jak do téhle vize zapadl Hellfire, Blizzardem nechtěný datadisk vytvořený externím týmem Synergistic?

Hellfire začíná pokecem s novou postavou v Tristramu, farmářem Lesterem. Ten si stěžuje, že mu nějaké výrostky ze země ničí úrodu. Ale aby vám dal možnost mu pomoci, je nejdřív potřeba dosáhnout 15 levelu postavy. Poté je možné vstoupit do hnízda (Festering Nest). A ono hnízdo...s Diablem moc neladí a nedivím se, když to lidé hejtí. V podstatě je to prostředí jak z Vetřelců, všude sliz, spousta pavouků a na konci souboj s něčím co vypadá jak vetřelčí královna. Navíc jsou zde nepřátelé pro warriora docela otravní, s tendencí neustále utíkat.
Každopádně po její smrti z ní vypadne mapa, která ukáže kde v Tristramu je vchod do druhé částí Hellfire - krypty.
Ta už je jiné kafe a k Diablu sedí atmosférou perfektně - zabíjíte zde lichy, obří kostlivce, démony a všemožné další zplozence pekla. Navíc je zde i hezkej nápad s jedním minipuzzlem a na konci tvrďák Na-Krul, kterýho se bál i samotnej Diablo. Díky tomu puzzlu je ale možné ho oslabit, takže ve výsledku nebyl až tak tuhej. Celkově je ale obtížností tahle krypta o level výš než hnízdo.

Kromě těchto dvou nových prostředí pak Hellfire přidává pár dalších prvků, např. možnost dávat si olej na zbraně, používat runy jako pasti, ale tohle jsem využíval minimálně.
Na konci jsem po sejmutí Diabla dosáhl akorát level 27 a skoro (ale jen skoro) mám chuť to sjet i na nightmare, abych si zahrál questy, co se mi při tomhle hraní nevygenerovaly (např. Butcher a Leoric).
+33

Red Dead Redemption 2

  • PS4 95
Začátek hry je hodně rozmáchnutej a ne úplně dobře se mi dostávalo do děje. Jak ale postupně plníte mise a postavy si cestou na misi povídají tak jsem se do příběhu dostal ani nevím jak. Zase ne tak velká mapa nabízí nepřeberné množství úkolů, nahodných událostí, vedlejších misí, výzev atd. V půlce hry jsem se rozhodl, že vedlejší mise nakonec nebudu dělat, protože bych u téhle hry mohl strávit veškerý svůj herní čas a to bych pak už nehrál tento rok nic jiného. Taky jsem byl překvapen s obrovského množství detailů a grafiky. Hra většinu času funguje plynule na obyč PS4 a to je co říct.
Tahle hra se mi dostala pod kůži a to nemám rád westerny:)

Pro: Grafika, nepřeberné množství úkolů a zábavy,

Proti: Fast traveling, horší optimalizace na obyč PS4

+16

Tetris Effect

  • PC 80
Japonská interpretace, nejnávykovějšího, nejproduktivnějšího a nejoslavovanějšího konceptu, který vzešel z hlav soudruhů někdejšího Sovětského svazu, je téměř dokonalou rekonstrukcí halucinogenního tripu. Avšak nemusíte být honorovaná smažka ani vysloužilý vesmírný hipík, aby jste si Tetris Effect užili, jak se říká, na plný pecky. Pokud máte při ruce nějaký ty brejle s virtuální realitou, tak si myslím, že máte vyhráno. Pokud zjistíte, že se vaše dítko chce dát na strmou cestu drog a chce poznat sílu vedlejších efektů těchto materiálů, zapojte ho k Tetris Effectu. Výsledný efekt bude stejný a navíc si smrádě procvičí svoji mozkovnu.

Někdy relaxační, někdy pěkně chaotická ale krásná hra, která mě po letech ukázala fakt, jak moc super Tetris jest a jak sem za ta léta vypadl z "kostičko skládací" formy.

Neberte drogy, hrajte Tetris. Je to méně rizikové a až na tu neutuchající touhu neustále skládat kostičky dál zdravotně nezávadné.

Pro: Podmanivé oživení legendy, plné barev, barvitých zvuků a natažených nervů.

Proti: Chybí multiplayer, velice návykové

+15

Uru: The Path of the Shell

  • PC 60
Nakonec jsem se překonal a dotáhl do konce i druhé rozšíření k Uru. Měl jsem z něj po většinu herní doby lepší pocit, než z hlavní hry (o To D'Ni nemluvě), přesto mě neskutečně pilo krev převedení dvou puzzlů (které údajně v online verzi vyžadovalo spolupráci více hráčů), kdy řešením-je-čekat-na-místě-patnáct-nekonečných-minut. Nemluvě o tom, že se buď něco pokazilo, nebo jsem něco zvoral já, ale po rozsvícení světla v nejhlubší jeskyni (světlo vám po patnácti minutách vydrží něco přes pět sekund) se sice opravdu vyjasnilo, ale obrazec obsahující důležitou stopu zůstal beze změny. Naštěstí to návod jistí...

Příjemným a nečekaným překvapením pak byl návrat do jistéhoohniště, ve kterém se nacházela jistá deska s rozměry 8x6, do které se dalo klikat a tvořit obrazce. Správný obrazec pak vyústil v linknutí do závěrečné lokace RealMystu. Za odměnu se na závěr opět ozvala Yeesha, což alespoň vyvážilo pachuť toho, že místo outra si na hráče opět připravili hlášku o tom, že konec ještě možná nebyl napsán, která byla už v závěru předchozího rozšíření...
+12

Resident Evil Zero

  • PC 90
Ačkoliv sérii Resident Evil jako takovou samozřejmě znám a kdysi jsem zkoušel hrát díl čtvrtý, nedávno jsem si řekl, že je čas doplnit si herní znalosti a vzal jsem to teda chronologicky dle času (ne vydání hry, ale času událostí ve hře). Jakožto nováček univerza se prozatím zcela odprostím od srovnávání dílů mezi sebou a níže vypisuji čistě dojmy z nultého dílu:

Osmnáctiletá členka elitního komanda STARS se společníkem (armádním poručíkem odsouzeným k smrti) Billym se setkává vlastně náhodou v odstaveném vlaku uprostřed Racoonských lesů a protože se to všude kolem hemží produkty T-viru, vzájemná spolupráce se jeví jedinou možností na přežití.

Rozhodně chválím ryzí koncept survival horroru, kdy neexistují úkoly nebo mise a jediným cílem je utéci / zachránit se. Z vlaku se brzy ústřední dvojice dostává do rozsáhlého objektu - tedy před časem uzavřeného výzkumného centra UMBRELLA CORP. A ani odtud se nedá jen tak odejít...

NEGATIVA

Statická kamera není ničím, při čem bych si slastně pomlaskával - střílet do zombie a vidět u toho obličej střelce místo cíle je jaksi anonymní a opravdu jsem zalitoval, že neexistuje ani tlačítko LOOK, který by mi dovolilo prohlídnout si nejprve směr, kterým postava jde. Ačkoliv jsem si na to později zvykl, rozhodně jsem toto vnímal jako negativum.

Boj se zombíkama a všemožnýma mutantama není zrovna snadnej a to především díky ovládání / míření - zaměřovat se dá 360 stupňů okolo sebe, to je v pořádku, ale třeba zamíření na hlavu je vyloženě matoucí - postava vystřelí evidentně do prázdna přímo nad svou hlavu, přesto zombíkům 5 metrů vepředu se rozprskne hlava na kaši (kdybych tohle věděl už od začátku, bylo by střeliva o dost víc). Přitom je jasně vidět, že se nemohla postava trefit.

Hlavní protagonisté
Inu vím, je to jakási řekněmě "komiksová" věc, nebudu se tedy příliš zamýšlet nad uvěřitelností postav nebo jejich vizuálním zpracováním (Billy působí dojmem brutálního svalovce ala Arnold Schwarzenegger, přesto se píše v jeho filech, že má 175 cm a asi 75 kg), ale někdy rozhovory opravdu postrádají byť špetku logiky.

Do spoileru uvedu zářný příklad - Rebecca ve vlaku komunikuje s velícím kapitánem STARS vysílačkou. Celkem mě to i pobavilo, ale záměr to asi nebyl.
Přišlo mi to, jak kdyby si hráli s vysílačkou nějaký děcka ze zvláštní školy.

Zapípá Rebečina vysílačka.
REBECCA: This is Rebecca, over.
ENRICO: Rebecca, can You hear me? This is Enrico, What is Your location? Over.
REBECCA: Enrico! can You hear me? Please respond!
ENRICO: Rebecca I can hear you! (teď sděluje kapitán informace), over.
REBECCA: "23 people..."(opakuje poslední informaci)
ENRICO: Can You hear me Rebecca? Over
REBECCA: --- (mlčí)
ENRICO: Stay alert Rebecca!
REBECCA: Enrico! Captain? Hello! Hello?

Komunikační protokol šel patrně někam na vandr.

Inventář - 20% herní doby jsem něco někde odkládal, abych pro to zase za čas šel přes půl mapy zpět. Extrémní nedostatek místa na předměty - třeba obyčejná brokovnice a pár nábojů do ní zabere 50% inventáře postavy! Pokud takto chlapci chtěli natáhnout hrací dobu, tak se to povedlo, ale rozhodně ne ničím zábavným či pamětihodným.

POZITIVA

Atmosféru to má slušnou (komorní děj s minimem postav), nejvíc mě v tomto oslovil hned (první) vlak a pak samotnej závěr (v industriální čističce), postavy (především Rebecca) mají taky dobře zpracovány pohyby - chůze, chůze do schodů atp. Nabíjení pistole vypadá téměř realisticky.

Je to 100% bez HUDU! (jen kurzor se musel schovat za okraj monitoru)

Obtížnost - NORMAL byla celkem hutná. Na HARD bych si asi jen tak netroufnul:

BOJE - málo nábojů sytí eliminaci nepřátel zvláštní pachutí, kdy každej náboj má svou hodnotu. Především munici kvérů jako gramátomet nebo Magnum není záhodno jen tak vypiplat na standardní protivníky, ale zdvořile je šetřit na krušné chvíle (bossové). Na některé nepřátele mi tak přišlo vhodné zvolit raději jen nůž (ptáci). Lékáren bylo o něco víc než munice, ale i tak mi na konci zůstaly v zásobě pouhé dvě. (Často jsem pravda díky šetření munice obětoval kus Billyho zdraví vědomě.)

HÁDANKY - všechno to bylo tak nějak akorát, vše jsem vyřešil bez záseku. Jen jednou (a to je spíš negativum) jsem musel použít návod:

Samozřejmě, že jsem dával EXAMINE na knihy GOOD a EVIL - bylo mi jasný, že to s tou váhou souvisí. Ale ono se to muselo ještě před EXAMINE natočit v inventáři? To si autoři už mohli nechat od cesty. Takže jsem na to vlastně přišel jakoby sám, jen způsob jak to technicky provést mě opravdu nenapadl. Škoda tohoto ušlápnutí.

Hudba - bylo jí málo, ale i možná proto vždy když zazněla, tak hezky sedla.

___________________________

Celkově tedy mé první regulérní setkání (dohrání) se světoznámou sérií RE nedopadlo vůbec špatně. Ač chyby hra, myslím si, má, rozhodně to pozitivní převážilo a protože je to remake starýho RE tak budu přecejenom schovívavější:

Byla to výzva (NORMAL), bylo co objevovat, lokace byly pečlivě zpracovány a celkovej feeling komorního survival příběhu se vydařil.

90%

Jedeme dál, Chrissi Redfielde, get ready!

Pro: Resident Evil, atmosféra, hudba, prostředí, obtížnost, příběh, absence HUDu.

Proti: Statická kamera a její úhel, střelba/míření, místy příliš naivní jednání postav, inventář.

+19

Command & Conquer: Red Alert 2

  • PC 75
Nemůžu popřít z druhého dílu Red Alert jisté zklamání. Základní principy a dobrá hratelnost sice zůstaly zachovány, ale tvůrci přidali pár věcí, které mě iritovaly po celou dobu hraní.

První z nich je příběh. Namlsaný skvělým příběhem Tiberian Sun, který byl podpořený slušně natočenými sekvencemi zahranými slušnými herci jsem se na Red Alert 2 těšil. Intro je opravdu bombastické - píší se 70. léta, sovětům vládne nastrčená loutka Romanov, který toho má ale dost a rozjíždí invazi do USA. Obranné systémy selhávají díky telepatům a vyděšený prezident USA Dugan mobilizuje všechny síly, zatímco USA obsazují lodě, tanky i vzducholodě. Po skvělém začátku jsou tu bohužel jednotlivé kampaně, které jsou prostě béčkové až na půdu. Pitomý příběh je podpořený lacinou výpravou, hojně doplňovanou dokumentárními záběry. Herci příšerně přehrávají a jména Ray Wise, Udo Kier či Barry Corbin opravdu nejsou z kategorie dobrý a známý herec. Největším krokem zpět je fakt, že velitel je opět bezejmenná a bezhlasá postava.

A samozřejmě postavy. Za Sověty je to utrpení. Prezident Romanov je opilý idiot (připomínal mi Zemana), generál Vladimir je mužik někde ze stepi, spojka Sofia je latexová domina. Telepat Yuri nevypadá zlověstně jako třeba Kane ale jen směšně. Za USA to není o moc lepší - prezident Dugan je takovým klasickým patetickým filmovým americkým prezidentem z předobamovské éry, generál Carville je bodrý chlápek, aspoň že ta Tanya je sexy. Jaktože ale 30 let po prvním díle vypadá pořád na 20+ je mi záhadou.

Každopádně příběh mě nebavil o moc lépe nedopadla ani grafika - podivně komixově karikovaná a stylizovaná, takže nemáte pocit, že bráníte třeba Sochu svobody či dobýváte Eifelovku, ale spíše koukáte na kreslený film o tomtéž.

A jsem u hratelnosti a jak jsem nakousl, drtivá část misí se odehrává ve městech. A moc mě nebavilo. Zčásti díky nerealistické grafice, zčásti díky tomu, že v izomerickém viděném městě je prostě otrava průzkum, hledání nepřítele, je těžké si naplánovat postup. A prostě mě bavily více tradiční mapy z předchozích dílů.

V jádru je to stále naštěstí totéž - vybudovat základnu, obranu, drtivou armádu a smést soupeře z mapy. Nebo s malou jednotkou něco sabotovat, vyřadit, zničit. Přiznávám, že tyhle chodící mise mě dost bavily. Tanya (nebo Navy Seals) je killer, můžete ji povyšovat nalezenými upgrady ze zničených budov a plně vylevelovaná Tanya s doplňováním energie si troufne i na prism věž. Na druhé straně máte zase telepaty schopné ovládnout jednotku, kteří mají třeba za úkol dostat se do těžce bráněného útočiště prezidenta. V těchto misích se tvůrci vyřádili a je radost je hrát. Kromě upgradů je tu novinka třeba obsazování budov vojáky, ale budova stejně moc nevydrží.

Co jednotky? Tentokrát jsou docela vyvážené. Sověti mají třeba silné tesla vojáky, z tanků vévodí Apokalypsa, kolos který si poradí s jakoukoliv jednotkou soupeře. S arzenálem ponorek a křižníků odpalující dálkové rakety jednoznačně vládnou moři. Spojenci mají pro změnu třeba plavající Navy Seals, takovou trošku slabší obdobu Tanyi. Na zemi pak geniální prism tanky, který pokud jich máte více koncentrují paprsky a zničí většinu budov, věží a staveb na jednu ránu. A zatímco námořní jednotky jsou k ničemu, ve vzduchu kralují stíhačky, které mi vyhrály jinak nevyhratelnou poslední misi. Na obou stranách jsou pak jednotky podivné (delfíni vs. chobotnice), jednotky které jsou hráči k ničemu, ale soupeř s nimi dokáže zatopit (atomovka, chronosféra, Iron Curtain) a jednotky zbytečné (pomalá vzducholoď, maskovací tank).

Na závěr obtížnost. Ze začátku je to brnkačka, ke konci se tvůrci zbláznili a poslední dvě mise za obě strany jsou zkrátka nevyhratelné. Zejména 11 mise za Sověty mě bude strašit ve snech, protože soupeř posílá hordy jednotek ze všech stran hned od začátku. Když se nějak zmátoříte, postavíte obranu a vydáte se zaútočit, jejich telepati obrátí půlku jednotek proti Vám. Totéž v bleděmodrém je 12 mise za Spojence (obě v Kremlinu). Přiznávám, že jsem byl tak vzteklý, že jsem ve finále srovnal Kremlin do posledního domu se zemí.

A ještě jedna perlička. Z nepochopitelného důvodu není v kampani dostupná změna rychlosti hry (ve skirmishi funguje). Což byl pro mě základ - když je nečekaný útok, chcete zpomalit a stihnout vydat rozkazy, když máte obranu v cajku a kupíte útočnou armádu, chcete hru zrychlit na maximum.

No na to že v podstatě jen kritizuju, jsem dal nakonec hodně. Ale Red Alert se mi v podstatě docela líbil, stále to má tu tradiční hratelnost. Jen je tu pár otravných věcí.

Pro: Tradiční hratelnost, upgradovací bedny a levelování, vymazlené mise pro speciální jednotky.

Proti: Slabý příběh i jeho zpracování, podivná grafika, absence nastavení rychlosti hry, ke konci nelidská obtížnost.

+10 +12 −2

Terminator Salvation

  • PC 55
Hru jsem hrál, až když se na ní projevil 10letý zub čas. To jsem bral v mém hodnocení na zřetel. Tak kde začít...Terminator Salvation je poměrně jednoduchá koridorovka, která vyšla na světlo světa pravděpodobně pouze jako doplněk k, té době chystajícímu, celovečernímu snímku se stejným názvem. Pokud by vás hra dokázala do sebe vtáhnout, tak jí máte za jedno delší odpoledne dohranou, takže nepřekvapivě patří spíše k těm kratším. Kolem celé hry je vidět aura jednoduchosti, a to není myšleno pouze v negativní konotaci. Hra si je vědoma svých stropů i ambicí a na nic víc si nehraje. Příběh je na klasické notě, postavy taktéž, o ty tady totiž nejde. Druhů nepřátel také moc neuvidíme, všehovšudy jsou tady tři (pokud se nepletu). Takže tu jde převážně o akci, která v rámci možnosti poměrně ujde, převážně díky zajímavému systému krytí, bez kterého si v této hře ani nejštrechnete. Zbraní je také poskrovnu, ale víc jich asi ani nebylo potřeba.Takže na oddych proč ne, pro milovníky Terminátora proč ne...ale to je asi tak vše.

Pro: Dobrý systém krytí, poměrně ucházející grafický kabátek (především scenérie),, nezmršená licence,

Proti: Nízká variabilita nepřátel, jednoduchost, občas bug

+10

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

  • PS4 85
Takhle nějak si představuju DLC. Cca 15 hodin další zábavy, nová lokace, noví roboti, nové zbraně, nové skilly, nové (a zajímavé) collectibles, povedený příběh a i přesto, že sem do do Frozen Wilds pustil až před finálním questem, s levelem 50 a s Shield Weaver armorem, tak to rozhodně nebyla žádná brnkačka, kterou by člověk hrál na autopilota.

Příběh je zajímavej a pěkně doplňuje lore původní hry. Jen trochu ztrácí na údernosti v případě, že se do hraní pustíte až po dokončení hlavní linie.

Z nějakého důvodu mě ve Frozen Wilds všechno bavilo víc. Side questy, které jsem předtím znuděně proklikal, mi přišli poutavější a kompaktnější, stejně jako celá oblast The Cut.

Finální rozmluva s CYAN pak byla pověstná třešnička na oříšku.

Pro: Slušná nálož další zábavy, noví roboti jsou celkem výzva, zajímavé nové zbraně, skilly i collectibles.

Proti: Pokud to člověk hraje po dokončení hlavního příběhu, tak to trochu skřípe.

+13

Grey Goo

  • PC 70
Ke hře jsem se dostal spíš náhodou, dostal jsem ji dárkem zde na DH. Moc jsem od ní nejdřív nečekal, neboť co si budeme povídat, k názvu hry možná mohl mít připomínky nějaký marketingový tým. Takhle to skoro vypadá, že proklouznul neoficiální pracovní název. Na druhou stranu z trailerů a gameplay videí hra nevypadá vůbec špatně.

Jako RTS hrami zcela nepolíbený hráč jsem se celkem zapotil a většinu misí kampaně jsem prostě musel hrát na lehkou obtížnost a ani tak to úplně lehké nebylo. Design tří různých frakcí, kde každá stojí na jiném principu hry, mě celkem zaujal. Zato design jednotek mi moc nesedl a v rámci jedné frakce mi všechny přišly stejné, dost jsem se v nich ztrácel. Navíc jsem nikdy neměl moc čas promýšlet složení armády, což je ostatně to, co mi na RTS dost vadí.

Příběh mi přišel docela zajímavý, ne úplně černobílý, ale useknutý tak nějak bez pořádného vyvrcholení. Skoro jako by bylo naznačeno pokračování. Po technické stránce je však hra velmi podařená. Graficky je to paráda, příběh je doplněn hezkými cutscénami s dobrým dabingem, hudba mi sedla. Pokud máte rádi RTS, věřím, že vás tahle hra chytne.
+14

Horizon Zero Dawn

  • PS4 85
Herní výzva 2019 – Hra roku

Jsem rád, že nejsem člověk, kterej by po pár hodinách hru zahodil s tím, že ho nebaví a šel hrát něco jinýho. Dost možná bych se tak připravil o příjemnej zážitek, kterej se z HZD nakonec vyklubal.

Aloy totiž chvíli trvalo, aby mi přirostla k srdci a příběh mě na začátku nějak ne a ne chytnout. Jasně, úvod a dospívání Aloy až do "Proving" je fajn, ale to co následovalo po tom mě zkrátka neoslovilo. Celá ta zápletka mi přišla taková jalová, questy jsem znuděně proklikával a jen čekal až mi na mapě vyskočí marker ať vím, kam běžet.

Naštěstí mi parádně sedl combat systém a užíval jsem si to, že na každého robota platí něco jiného a člověk tak prověří celý arsenál a neběhá s jedním lukem od začátku do konce. Takže jsem se spíš věnoval craftění a lootování a questy jsem bral jen jako směrovku, kam zrovna běžet něco ulovit.

Jakmile se ale začalo odkrývat více z historie, tak si mě hra získala totálně a i Aloy mi začala být sympatická. Nakonec jsem HZD věnoval 90 hodin vč. DLC Frozen Wilds a jsme rád, že jsem to po vlažném začátku nevzdal.

Pro: Combat systém, herní svět, funkční crafting a looting, cca od poloviny parádní příběh

Proti: Vlažnější rozjezd

+20

The Abbey

  • PC 65
Tvůrci "The Abbey" se více než jen inspirovali "Jménem růže". Vytvořili spíš jakousi parafrázi. Vyjmenuji ty nejkřiklavější shody: do uzavřeného opatství přijíždí vyšetřovat vraždu proslavený středověký čmuchal - františkánský mnich bratr Leonardo z Toleda - doprovázený novicem. Pýchou opatství je knihovna a skriptorium, obojí je obestřené tajemstvím. A do třetice: jedním z mnichů v opatství je bratr Umberto, mimochodem značně nesympatický, který je vizuální parafrází Umberta Ecca, autora románu Jméno růže.

Co se týká děje, tak tady podobnost s románem/filmem Jméno růže končí. Autoři se vydali vlastní cestou, jen si nejsem jistý, jestli byla ta jejich cesta zvolená úplně šťastně. Se svým počinem by se mohli směle zapojit do soutěže o nejminimalističtější adventuru všech dob. Vše se odehrává uvnitř opatství, interiéry jsou si vesměs podobné, všechny postavy mají modré hábity dominikánů (pravděpodobně domikánů).


Leonardo byl tedy pozván opatem, aby vyřešil vraždu. Značnou část kláštera má k dispozici už od samého začátku, takže se (s novicem Brunem v závěsu) potlouká semo tamo, hovoří s každým, koho potká. Pátrání je směrováno do knihovny a tam ho nechtějí pustit. Zpočátku je zmatený a vy jste zmatení s ním, protože nevíte, co máte dělat. Hra je rozdělená do 4 aktů a když v daném aktu neobjevíte všechny dostupné lokace, neseberete všechny předměty a nevyčerpáte všechny dialogy, tak vás hra prostě nepustí dál. Pokud stojí Leonardo venku na nádvoří, můžete si vyvolat mapu a přesunout se kamkoliv, ale i tak jsou ve hře různá utajená zákoutí, která objevíte až po důkladném pixelhuntingování. Výdobytek moderní doby, kdy si klávesou zvýrazníte všechny aktivní předměty a všechny východy z lokace, tady prostě není k dispozici. Počáteční bloumání po opatství je trošičku frustrující a po návodu se nezačnou shánět asi jen ti nejvytvrdlejší adventuristé.

Jak hra plyne, zjišťujete, že to není ani tak adventura, jako spíš animovaný film s adventurními vložkami. Hra občas převezme řízení sama a vy se pět deset minut díváte na dialogy, které sice můžete odklikat, ale nemůžete do nich zasahovat, případně na děj, který nemůžete ani odkliknout. Závěrečná animovaná pasáž je dlouhá snad půl hodiny.

Zajímavé je zasazení děje do konkrétní doby. Leonardo se zmiňuje o svém příteli, dramatikovi jménem Lope (de Vega), který je právě na 8 let ve vyhnanství. Trochu jsem se pohrábl internetem a zjistil, že vyhnanství Lope de Vegy skončilo v roce 1610. Hra tedy není zasazena do "autentického" středověku, který byl ukončen objevením Ameriky, případně vynálezem knihtisku a tak vás nemusí tahat za oči, že se ve hře vyskytují plodiny Nového světa - brambory a tabák. Španělé, jak si alespoň matně vzpomínám, si středověk s kláštery a inkvizicí protáhli až do začátku devatenáctého století, kdy jim ho násilně ukončil Napoleon.

Ve výsledku je "The Abbey" čistá detektivní záležitost, cosi na způsob "záhady zavřeného pokoje", v tomto případě "záhady uzavřeného opatství". Detektivní linie má pár překvapivých zvratů, ale některé části jsou posešívány horkou jehlou, což tady nebudu rozebírat, abych se vyhnul spoilerům.
+11

Vietcong

  • PC 90
Válka jak má vypadat. Vedená profesionálními vojáky za zvuků garážovýho rocku: Totálně apoliticky, jako taková náročnější práce. Prostě Češi ve Vietnamu.
Seržant Randál a celá ta peprná vojenská hláškovaná. Mrak vypiplanýho materiálu v bunkru. Přirozený kecání - nevypěstovaný, jednoduchý a primárně informativní. Edukativní.
Stimulující až hardcore obtížnost a exotická atmosféra. Reál renderované předměty a akce ve které jste malým pánem.
3 hodiny prcání se tunelama mě poprvé drasticky překvapilo a nebál bych se úkol vyhlásit za misi dekády.

Pro: Pomalá, náročná akce.

Proti: Chtělo by to optimalizaci - remaster - tech remake.

+20

SteamWorld Dig

  • 3DS 75
Na hru jsem narazil náhodou – a moji pozornost získala na první dobrou. Připomněla mi totiž sérii her, kterou jsem hrával na starém telefonu California Gold Rush. A protože nostalgie je potvora, hned jsem se rozhodnul zkusit své štěstí a objevit ten největší zlatý valoun. S přibývající hloubkou – nebo spíš ubývající? – hra představovala jednotlivá vylepšení a bonusy. Což by se dalo očekávat. Ona mi ale zákeřně začala podstrkávat i zlomky příběhu. To už jsem nečekal.
Takže po dohrání, které nezabere moc času a to, ani když hru opravdu vytěžíte, jsem s překvapením zjistil, že jsem dohrál jinou hru, než jakou jsem rozehrál. A nevadilo mi to. Jen bych si možná ještě trochu víc zavrtal do země…

Pro: Návyková hříčka, která ví, jak vás nenechat nepřestat kopat.

Proti: Nenabízí mnoho možností, ale díky kratší délce nezačne nudit.

+12