Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

The Abbey

  • PC 65
Tvůrci "The Abbey" se více než jen inspirovali "Jménem růže". Vytvořili spíš jakousi parafrázi. Vyjmenuji ty nejkřiklavější shody: do uzavřeného opatství přijíždí vyšetřovat vraždu proslavený středověký čmuchal - františkánský mnich bratr Leonardo z Toleda - doprovázený novicem. Pýchou opatství je knihovna a skriptorium, obojí je obestřené tajemstvím. A do třetice: jedním z mnichů v opatství je bratr Umberto, mimochodem značně nesympatický, který je vizuální parafrází Umberta Ecca, autora románu Jméno růže.

Co se týká děje, tak tady podobnost s románem/filmem Jméno růže končí. Autoři se vydali vlastní cestou, jen si nejsem jistý, jestli byla ta jejich cesta zvolená úplně šťastně. Se svým počinem by se mohli směle zapojit do soutěže o nejminimalističtější adventuru všech dob. Vše se odehrává uvnitř opatství, interiéry jsou si vesměs podobné, všechny postavy mají modré hábity dominikánů (pravděpodobně domikánů).


Leonardo byl tedy pozván opatem, aby vyřešil vraždu. Značnou část kláštera má k dispozici už od samého začátku, takže se (s novicem Brunem v závěsu) potlouká semo tamo, hovoří s každým, koho potká. Pátrání je směrováno do knihovny a tam ho nechtějí pustit. Zpočátku je zmatený a vy jste zmatení s ním, protože nevíte, co máte dělat. Hra je rozdělená do 4 aktů a když v daném aktu neobjevíte všechny dostupné lokace, neseberete všechny předměty a nevyčerpáte všechny dialogy, tak vás hra prostě nepustí dál. Pokud stojí Leonardo venku na nádvoří, můžete si vyvolat mapu a přesunout se kamkoliv, ale i tak jsou ve hře různá utajená zákoutí, která objevíte až po důkladném pixelhuntingování. Výdobytek moderní doby, kdy si klávesou zvýrazníte všechny aktivní předměty a všechny východy z lokace, tady prostě není k dispozici. Počáteční bloumání po opatství je trošičku frustrující a po návodu se nezačnou shánět asi jen ti nejvytvrdlejší adventuristé.

Jak hra plyne, zjišťujete, že to není ani tak adventura, jako spíš animovaný film s adventurními vložkami. Hra občas převezme řízení sama a vy se pět deset minut díváte na dialogy, které sice můžete odklikat, ale nemůžete do nich zasahovat, případně na děj, který nemůžete ani odkliknout. Závěrečná animovaná pasáž je dlouhá snad půl hodiny.

Zajímavé je zasazení děje do konkrétní doby. Leonardo se zmiňuje o svém příteli, dramatikovi jménem Lope (de Vega), který je právě na 8 let ve vyhnanství. Trochu jsem se pohrábl internetem a zjistil, že vyhnanství Lope de Vegy skončilo v roce 1610. Hra tedy není zasazena do "autentického" středověku, který byl ukončen objevením Ameriky, případně vynálezem knihtisku a tak vás nemusí tahat za oči, že se ve hře vyskytují plodiny Nového světa - brambory a tabák. Španělé, jak si alespoň matně vzpomínám, si středověk s kláštery a inkvizicí protáhli až do začátku devatenáctého století, kdy jim ho násilně ukončil Napoleon.

Ve výsledku je "The Abbey" čistá detektivní záležitost, cosi na způsob "záhady zavřeného pokoje", v tomto případě "záhady uzavřeného opatství". Detektivní linie má pár překvapivých zvratů, ale některé části jsou posešívány horkou jehlou, což tady nebudu rozebírat, abych se vyhnul spoilerům.
+11