Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

DiRT Rally

83
49 hodnocení Platformy
Žánr:
simulátor > závodní simulátor *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
07.12.2015 PC
05.04.2016 PS4XOne
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.dirtgame.com
DiRT Rally je rally simulační hra vyvíjena v dílnách britských Codemasters Racing Studio. Vývojáři si dali za cíl vysoký stupeň realismu a tak vytvořili ve vlastním enginu Ego zcela novou fyziku vozů a povrchů. Hra dále nabízí také pokročilé nastavení vozu (sklony kol, nastavení diferenciálů a dalších) a poškození, kdy je možné například i prorazit pneumatiku.

Z herních módů hra nabízí kariéru s klasickým výdělkem peněz, nakupováním vozů a správou členů týmu a pak také rozličné online výzvy a trénink. Současně se pracuje také na online multiplayeru v režimu rallycross.

Vozový park je rozčleněn do kategorií vozů 60., 70., 80. let, skupin A a B, vozů z roku 2000-2009 a také modernějších závodních aut z ročníku 2010. Na výběr tak jsou klasiky od značek jako Lancia, Audi, Subaru, BMW, Ford, Peugeot a dalších. Celkově tedy hra čítá přes 30 vozů.

Rychlostní zkoušky hra nabízí blátivé na území Walesu, asfaltové se sněhem a náledím v Monte Carlu, šotolinové v Řecku, asfaltové v Německu, dále je tu Finská rally, která se považuje za nejrychlejší rally na světě, a jako poslední zasněžené a zledovaťelé rally ve Švédsku. Jsou tady také závody do vrchu (Pikes Peak) nebo okruhy pro rallycross. Jsou tu také dynamické podmínky při rychlostních zkouškách, které můžou probíhat jak za slunečných dnů, tak také za deštivých večerů.


Poslední diskuzní příspěvek

Kwoky (komentář): K tomu navigátorovi - tady je vidět, že je Dirt určitě spíš simulace než arkáda, protože simuluje i chyby u navigátora ;-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Čekání na dobrou Rally hru je po dlouhých letech konečně u konce. Boční projekt Codies slaví zasloužený úspěch, i když původně chtěl být ještě něčím víc. Ale ve výsledku jsme dostali hru, která nemá momentálně konkurenci protože autoři si vzali připomínky hráčů z betaverzí k srdci. Povedl se jim poměrně příjemný průsečík mezi arkádou a simem, který nepatří ani do jednoho a přitom si ho užijí hráči obou žánrů. Hru jde s klidem jezdit na klávesnici, na gamepadu, na volantu a na všem je to zábava a odladěný. Když jsem si to pustil na klávesnici, jako bych se vrátil do časů CMR 2.0. A to není vůbec žádná urážka pro hru :)

Čím u mě hra boduje nejvíc, to je atmosféra. Graficky to není žádná sláva, ale jako celek to drží pohromadě a dobře se na to kouká. Prach na čelním skle, oslnění sluncem, jízda v hustém dešti nebo sněžení. A ty noční erzety! Parádně to vtáhne do hry a spolu se solidním ozvučením a dobrou kamerou "z palubky", tak hra nabízí hodně dobrý smyslový vjem. K tomu připočtěme opravdu dobrého navigátora, podle kterého se dá řídit a člověk nemusí ani koukat na šipky na obrazovce, jen poslouchá jeho rozpis.

Management vlatního servisního týmu, který ovlivňuje opravy, případně rychlost otevření upgradů, je pro mě zbytečnost a zaobírat se tím mě nebaví.

Nabídka tratí je poměrně bohatá, ale docela dlouho tvá, než se otevřou včechny RZ v jednotlivých podnicích. Všeobecně nemám tenhle přístup postupného otevírání obsahu rád. Jako PR přílepek tu ale zatím jsou šampionát RX a jízdy do vrchu, kdy je v obou případech málo tratí i aut a tak to ve hře postrádá zatím smysl.

Nabídka aut je solidním průřezem historií, ale neškodilo by ještě pár dalších vozů přihodit. Když se to rozhází po jednotlivých třídách a ročnících, zbydou někde na výběr třeba jen dva vozy, což mi příjde málo. Chtělo by to větší pestrost, ale chápu že je to hrozně moc práce, kterou ocení jen málo kdo.

Plusový body zaslouží komunitní část hry. Různé žebříčky, vlastní ligy implementované pohodlně ve hře, denní a všeliaké ostatní eventy, to je to, co udrží hráče u hry dlouhodobě. Je fajn, že si to v Codemasters uvědomili.

Teď se mnou asi kde kdo nebude souhlasit, ale rozhodně DR neřadím někam poblíž Richard Burns Rally. Nechápejte mě špatně, ježdění si užívám a baví mě. Ale pocit syrovosti a funkčnosti RBR tady prostě není. Auta mi přijdou jako papírové krabičky, které se sice tváří, že se nějak logicky ovládají, ale chybí v tom síla, hmatatelnost, vibrace, jaké má RBR. Vše se tváří strašně podobně, ať už jedu na šotolině nebo sněhu. Ať už jedu na sněhu nebo je tam led. V plné nahotě se to ukáže na Rally Deutschland, kdy jsou auta na asfaltu opravdu "tupá". To je moje hlavní výtka vůčí DR. Vše má sice svoji logiku, ale takovou svojskou. Když na ni ale člověk přistoupí, čekáho dobrá rally hra a i "špoupání" posuvníky v nastavení vozu se projeví.

Ale jak už jsem psal hned zkraje, je to parádní průsečík mezi arkádou a simem a odmění hezkými zážitky každého automobilově pozitvního. Pokud se k podobně postiženým řadíte, neměli byste minout :)

Pro: Atmosféra, komunitní eventy, ovladatelnost, modovatelnost

Proti: Chabé využití RX a jízdy do vrchu, chybí pocit "hmoty a setrvačnosti"

+18
  • PC 95
Rally hra, která na pomyslné ose arkáda - simulace uhýbá víc k simulaci, ale jen tolik, aby to ještě byla zábava. Tohle "umístění" Dirt rally se fakt povedlo.

Nejdřív jsem jezdil na klávesnici a šlo to slušně. Pak jsem připojil volant a byl to úplně jiný svět. Najednou jsem opět zažíval ty pocity radosti z jízdy, jako kdysi v RBR. Občas mi force feedback připadal trošku fádní, ale i tak bych ho ohodnotil na minimálně 8 z 10, tedy spokojenost.

Obecně fyzika je na hodně vysoké úrovni. Dají se používat i trochu pokročilejší finty, které mám naučené z Richard Burns Rally. A chování auta se dá dost ovlivnit setupem, který si můžete odladit v úvodním shakedownu. A přitom i výchozí nastavení je plně použitelné a dá se s ním jet. Tohle mě neskutečně těší a opakovaně říkám, že když mi hra dovolí si zábavu vyrobit sám, je to obrovský klad. A tady to jde. Bravo.

Nabídka aut a tratí mě plně uspokojuje, i když tratí není zase tolik. Ale zatím je neznám nazpaměť, takže je pro mě každá jízda nová a nemám tedy důvod brblat. Škoda jen, že se nedají libovolně míchat tratě a auta. Rád bych si Pikes Peak vyjel i s něčím jiným než s "Loebovou formulí" Peugeot 208 T16.

Grafika je koukatelná i na nejnižší detaily a přitom to jde rozjet skoro i na toustovači. Tedy optimalizace se Codemasters povedla na jedničku. Ke zvukům bych asi nějaké výhrady měl (WRC zní na můj vkus málo "nasraně"), ale po chvilce jízdy na to vždycky zapomenu a nevadí mi to. Jsem zvědavý, kdy vznikne rally hra s realistickým "pištivým" zvukem převodovky s rovným zubem. V okruhových hrách už jsem se s tím setkal, ale v rally zatím ne.

Tedy jediná větší výtka, kvůli které snižuji hodnocení (trochu mi kazí zážitek z jízdy), je navigátor. Je skvělý, jde mu i dobře rozumět a hlásí rozumné množství informací. Ale bohužel na některých místech je hlásí pozdě.

Story time: Byl jsem po 4 RZ na druhém místě, se ztrátou asi 15 sekund na vedoucího. 5. RZ jsem zajel rychle, takže jsem náskok snížil na 10 sekund. Rozhodl jsem se tedy dát poslední RZ hodně na hraně a jet co to dá, abych se pokusil o celkové vítězství. A šlo to skvěle, všechny sektory zelené. Volant si užíval svoje, když jsem vybíral smyky prudkým škubáním. A pak to přišlo. "Three hundred, over crest", a když jsem byl těsně před tím horizontem, za který jsem neviděl (rychlost 160+), tak navigátor zahlásil "immediate hairpin right". Zbývalo tedy jen zašlápnout brzdy a skoro v plné rychlosti to narvat do svodidel. Asi je jasné, že v tu chvíli jsem chtěl navigátorovi dát jednu do držky. A takových nepříjemných situací je tu bohužel více.

Shrnuto a podtrženo: Při jízdě se bavím a je to výzva. Všechno je udělané tak, že mi to sedí a jediný problém mám s některými místy kvůli navigátorovi. Jinak jsem ale nadšený a jde rozhodně o jednu z nejlepších závodních her, jakou jsem kdy hrál.

Pro: Jízda je náročná a zábavná / Solidní vozový park / Možnosti nastavení auta a jejich vliv na fyziku

Proti: Navigátor občas hlásí pozdě

+18
  • PC 90
Kdysi v dávných dobách patřily hry od Codemasters nesoucí jméno bývalého mistra světa Colina McRae ke králům rallyových simulátorů. Pak však série uskočila do výrazné arkádovosti a na pomyslném trůnu se usadila hra nesoucí jméno jiného britského mistra světa, Richard Burns Rally. Od té doby však již uteklo mnoho času a přestože se objevila řada titulů z oblasti automobilových soutěží, některé dokonce honosící se oficiální licencí, žádnou z nich nelze považovat za kvalitní.

Až letos se tvůrci z Codemasters rozhodli vrátit ke kořenům se svým novým dílem Dirt Rally. Velkou výhodou bylo včasné vydání hry v early accessu, takže hráči měli možnost připomínkovat chování celé hry, čímž se tvůrcům během posledního půlroku převrátit řadu faktorů od propadáku do pozitivní roviny. Hráči tak dostávají po dlouhé době hru, za kterou se rallyový svět nemusí stydět. Jedná se o ideální mix mezi realističností a zábavností. Jen je škoda, že obsah je krapet traťově chudší (každá ze zemí má jen 2-3 zkoušky, které se ještě jezdí v rozsekaných kratších variantách). Naopak ovládání auta i nastavování podvozku se podařilo dotáhnout na slušnou úroveň, stejně tak grafika je na dobré úrovni, zvuky aut dokonce na vynikající.

Celkově vzato je Dirt Rally hodně podařená rallyová hra a kdyby se tvůrcům podařilo v rámci přídavků přidat nové rychlostní zkoušky (nebo dokonce samotný editor tratí a rozpisu), pak by si nebylo prakticky nač stěžovat.

Pro: od dob RBR první pořádná realistická rallyová hra, zvuky

Proti: málo tratí

+13