Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Tulareanus (03.09.2025 08:29): Já často sním o tom co bych chtěl jako hru. Na tom základě jsem i jednu vytvořil, přesně jsem chtěl udělat něco, co bude mít nějaký přesah, hrdinou bude normální člověk a zabití tam bude mít všechnu tragickou váhu, které zabití člověka má. Ale je to další vizuální román, bez dabingu a produkčních hodnot.

Ani jsem nepřemýšlel, že by nějaký trailer klamal. Teď hraju Assassin´s Creed Origins, který už názvem odkazuje, co tam hráč bude dělat. Ale nejvíc mě bolí právě to když přemýšlím, jak by mohla být skvělá adventura kde by člověk v starověkém Egyptě nezabíjel (ani nezávodil, neutíkal,...). Prostě něco zažít jako normální člověk, co řeší problém civilním způsobem. Myslel jsem, že v Origins právě bude víc adventuření, ale přijde mi to hloupější než případy v Unity. Nezlobím se na tvůrce, ta hra je v mnoha směrech zábavná a díky Dicovery Tour i edukativní, jen mi je líto, že nejsou adventury s podobným scopem.  Nemusel bych se procházet celou rudolfinskou Prahou, ale třeba čtvrť s detailními předměty a rozhovory by byla fajn.

Předtím jsem podruhé dohrál Talos Principle a lebedil si, jenomže je to spíš logická než adventurní hra. Další v pořadí bude The Forgotten City, ale tam i po přečtění komentářů nevím, co přesně očekávat. Třeba se to bude blížit k tomu, co hledám.
@Pluto (03.09.2025 22:20): Mě ten web přišel strašnej, jejich databáze adventur chaos a recenze často řvali že je žánr už nebaví.

Co se týče Gamescomu, tak asi tento sentiment chápu, ale opravdu mohli být jen otrávení z toho že je ta akce nebaví. Já totiž skrze mé psané rozhovory a korespondenci mám pocit že point and click tvůrci mají větší vervu to tvoření než když jindy. Hodně z nich píše že i když to dělají ve volnu spolu s prací, přestat nechtějí a že je to na životě baví. Každý z tvůrců projevil, a to jsou opravdu Indie vývojáři ne jako Cecil a Gilber, a radovali se už jen z pár stovek prodaných kopiíí. Proto tvoje rozčarování nechápu, protože u většiny malých tvůrců spíš vedou pozitivní náhledy na budoucnost.
@jones1240 (02.09.2025 22:01): Na Gamescomu jsem byl za spoustu posledních let několikrát. Vždycky mě ohromně nabíjelo pozitivní energií setkání s tvůrci. A to nejen těmi velkými, ale také s těmi menšími z indie stánků. Vždycky na nich bylo vidět nadšení, zapálení pro svou případně i žánrovou tvorbu. Z letošního ročníku jsem byl ale v tomto ohledu hodně rozpačitý. Chybělo hodně velkých a tradičních hráčů (Microïds, Frogwares apod), někteří přítomni byli, ale nepředstavili buď vůbec nic (Revolution) či dokonce zběhli k jinému žánru (aneb Ron Gilbert a jeho roguelike pixelové RPG), řada prezentujících vypadala, že tam stojí jen z donucení. A řada předváděných titulů mě nějak extra výrazně nezaujala. Samozřejmě to nejde paušalizovat a byla i řada těch, se kterými setkání stálo určitě za to. Ale celkově jsem z výstavy odjížděl s mnohem méně pozitivními dojmy a náladou, než v minulosti.

A propo, ještě jedna věc se podepsala na mém negativním smýšlení. Až v Kolíně jsem zjistil, co se stalo s webem www.adventuregamers.com. Je pravdou, že tento portál všech adventuristů měl v poslední době klesající a nepřehlednější tendenci, ale teď už je prakticky na pokraji klinické smrti...
@Red (03.09.2025 00:21): Jenže těch her který takový nejsou je hodně. Já pochopil že tento pocit dostal hlavně z Gamescomu, kde je to i trochu pochopitelný. Každej měsíc pro me vyjde minimalne 5 zajimavych her co nejsou bezduchou akcni veci. Proto ja tuto depku z toho nechaou.
@Red (03.09.2025 00:21): Je pravda, že akčnosť vo väčších hrách prevláda, ale kedy sa napr. za posledné roky dialo, že hra bola diametrálne odlišná gameplayom od prezentácie?

Práve vďaka technologickému pokroku, kedy je oveľa viac rozprávnia in-game a previazaného s gameplayom a nie vo forme cutscén medzi levelmi/oblasťami, tak to v hrách pôsobí výrazne viac organicky. Práve v minulosti sa viac dialo, že v cutscénach (zvyčajne v úplne inom engine alebo renderované) bola hra odlišne prezentovaná od gameplaya. Vlastne ani neviem, čo považuješ za "bezduché akcie", pretože ak si odmyslíme boomer shooters a multiplayerovky, tak nejakých čistých akcii vychádza v dnešnej dobe pomerne málo a naopak veľa hier aj s akciou má pomalšie tempo práve pre väčší dôraz na svet, príbeh a naratívne prvky.
@jones1240 (02.09.2025 22:01): Já myslím, že to pramení z toho pocitu, co jsem přečetl v článku a který mám také docela často. Vidíš prezentaci skvělého světa, grafiky, hudby, nástin zajímavého děje, začneš snít o tom jak konečně něco užiješ a potom najednou střih na gameplay a jedná se o další bezduchou akční hru na zabíjení.
@Pluto (02.09.2025 20:58): Já nechápu, proč furt zníš tak pesimisticky, jakože to nemyslím zle. Já se věnuji hrám/adventurám a za poslední dobu jsem z her a adventur nejvic nadsený za poslední roky.

Kvůli osobnim vecem, jsem letos na gamescom nemohl i kdyz by akreditace byla. To posledni ale co bych sam ocekaval jsou point and click adventury ci nedejbože jejich hojné zastoupení. Je to porad preci mainstream akce. Kvuli adventuram si zajed do Anglie na pravidelne adventurni akce.

Btw, z ceho presne jsi byl od Cecila v pochmurné náladě? Ti ukázal záver noveho dilu, co byl stejně nepovedený a priserne napsany jak u vetsiny Broken Swordu?
@Brasikona (28.08.2025 00:03): Díky. Ono bylo celkem těžké něco ohledně adventur shlédnout, i když byl člověk přímo na místě. V těch hlavních prezentacích se skoro o adventurách nemluvilo ani neblo skoro nic ukázáno. A když už tam byla ukázka z Neyyah, tak hra ve skutečnosti ani nebyla nikde prezentována. A když člověk přišel na stánek MicroProse, tak se ani nebylo čemu divit. Když jsme tam přišli a přítomného človíčka se ptali, zda není hra k dispozici, tak mi přišlo, že byl překvapený, že se ptáme na cokoliv kolem her. A to vyděšení s Broken Swordem je bohužel dost reálné, sami jsme z té schůzky s Cecilem odcházeli v hodně pochmurné náladě. Ale třeba je nějaké světýlko na konci tunelu...
@Pluto (27.08.2025 22:13): To mi připomíná, díky za ty rychlo-reportáže z Gamescomu. Holt co se neprezentovalo na hlavních prezentacích, to jsem bohužel neměla šanci chytnout. Jen jste mě trochu vyděsili s tím Broken Swordem.
V devadesátých letech patřily adventury ke hrám s nejvyššími rozpočty, plnily stránky časopisů, nadneseně skoro každé studio je v jednu dobu chtělo mít. Takže ano, tehdy patřily k hybatelům herního mainstreamu a v tehdejší době měla řada z nich vysoké produkční hodnoty. Ostatně v adventurách se začaly objevovat první dabingy a v nich posléze účinkovat i známá jména z Hollywoodu. A někteří si v nich pak i zahráli (a řada z nich i aktivně, ne jen jako součást předělových videí mezi různými misemi). S postupujícími lety však význam adventur a zájem o ně jen klesal a klesal.

Ale to jsem tím svým příspěvkem původně ani nechtěl říct. Spíš to byl postesk nad tím, jak hry tohoto žánru úplně vyklízí "výsluní". Zatímco když jsme byli na Gamescomu před dvěmi lety, tak se tam skoro všude mluvilo o Broken Swordu 6, o Vraždě v Orient Expressu, o hrách jako The Invincible nebo The Alters. Navíc se hodně propírala v té době už vydané poslední Syberie a promítalo se tribute video k poctě Benoita Sokala. Adventury se dostaly do videí, do reportáží a článků na řadě serverů. Ale letos? Pusto a prázdno. V normálních pavilonech nebylo skoro nic z adventur k vidění, skoro všechno bylo zapadlé jen v přehršli desítek či stovek dalších her na stáncích v indie zóně. A trojice připravovaných německých adventur byla dokonce zapadlá v retro sekci, mezi starýma Amigama, C-64 a historickýma konzolema. Kdybych si náhodou na německých stránkách nepřečetl, že tam jsou a kde přesně, tak bych je určitě nenašel.

A to je ten velký problém pro adventury - ubývá těch větších, které dokážou zaujmout širokou veřejnost, dostat se do jejich povědomí a udělat si reklamu - prostě dokážou přitáhnout nové hráče (a těm starším připomenout, že něco jako adventura ještě existuje). Nejen ke své hře, ale i k žánru jako takovému. Menších adventur vznikaly i v minulosti spousty a vznikají i v současné době, ale k většině hráčů se pořádně ani nedostanou. Jsou to tituly pro fajnšmekry, ale širší publikum či nové hráče nezaujmou. A mnohdy si na sebe ani nevydělají...
@jones1240 (26.08.2025 19:35): zbytečnou diskusi z toho dělají teď jen ti, co nepochopili, že třeba já řeším teď trochu něco jiného. Vy to pochopíte tak, že se bavíme o tom, co vždycky a je z toho pak zbytečná diskuse...teď to není o tom, kolik vycházelo kdy adventur nebo jak byly populární...však jsem vyloženě reagoval na tvoji formulaci...



@Drolin (26.08.2025 20:26): díky, já se do toho světa vlastně taky chci ponořit, takhle zpětně. Jak je to hrané, tak to ani tolik nevadí, až na to, že rozlišení těch filmů je holt slabé.
@Fritol (26.08.2025 19:47): Moc mainstreamové. Takový Neighbor, to je pravý adventurní GB minimalistický itchio klenot. DH klasicky ignor! Adventuristé hrajte!

@Dan9K (26.08.2025 18:11): Kvality jsou na individuálním posouzení, ale produkční hodnoty jsou úplně jinde než u v "garážích" tvořených adventur. Pokud je něco zaltým věkem, kdy se do toho sypaly peníze, je to toto období :). A mám ho vlastně nejraději v rámci žánru adventur, ačkoliv jsem k němu přišel vlastně 15-20 let poté.
Trochu zbytečná diskuze, ten zlatý věk jsme tu i s@Fritol: nadhazovali jako popíchnutí směrem k tomu jak tu často hodně lidí brečí že adv nevycházejí.

Přitom takhle velká žánrová pestrost tu dlouho nebyla. Každý měsíc vyjdou tak tři kvalitni point and clicky. To je prostě super.
@Richmond (26.08.2025 17:45): proto je teďka specifikace. Neřešíme zlatý věk adventur, ale právě, kdy vycházely ty s největšími produkčními kvalitami, tak trochu bez ohledu na celkovou kvalitu nebo popularitu díla. Ty to trochu stáčíš, se mi zdá, právě tam, co jsme řešili už stokrát :-)

strategie obecně je trochu moc široký pojem, ale přijde mi, že jejich vrchol je celkem jednoznačně v 2. polovině 90. let. Skoro bych i řek, že jindy byly vždycky okrajové a jen v té době byly mainstream, ale to už samozřejmě patří jinam.



@Drolin (26.08.2025 17:30): ano, na Myst jsem taky myslel. Ale že to máš vyloženě spojený s tím FMV...
Já tak nějak žil v tom, že jsou v podstatě jen 3 FMV, co maj produkční kvality, a sice Myst, Phantasmagorie a druhý Gabriel Knight a všechno ostatní jsou vlastně strašná céčka, a když bych byl přísný, tak i ty tři, co jsem zmínil, působí béčkově, ale to je zase primárně tím, že vzali herce odvedle z ulice.
Možná se mýlím, ale dle mého by měla definice zlatého věku (kromě většího množství kvalitních her) zahrnovat i charakteristiku jakéhosi většího zájmu hráčů a obecného vnímání těchto her v dané době. Těžko se mi označuje jako zlatý věk období, kdy sice vychází dobré hry, ale hrají to jen ryzí fanoušci žánru, média se tomu nevěnují a pokud chce si je zahrát někdo s okrajovým zájmem, tak aby procházel obskurní weby (teď záměrně přestřeluju). Já sám moc na tahle obecná označení nejsem, spíš mám svá oblíbená období (stejně jako u filmů, deskovek, hudby).

Zjistil jsem, že asi u všech žánru bych si dovedl definovat tu svou "zlatou" dobu, snad jen kromě strategií :)
@samorost (26.08.2025 15:32): tak asi bych to bral primárně podle lidí, kolik lidí na tom dělalo. Mám pocit, že ty adventury starý taky dělali v pár lidech.
Ale tam spadá i ten Posel smrti, to pak je taky malá hra no :-)

ale treba u starych filmů to není. Tam i mezi těmi nejstaršími jsou velkofilmy, ostatně i ten první pořádný film byl vlastně velkofilm, na tu dobu
@Dan9K (26.08.2025 12:05): Tak v první polovině devadesátých let, vzhledem k tehdejším technickým možnostem, nic lepšího ani vyjít nemohlo. To je jako stěžovat si na rychlost internetu v té době. :c)) A množství vyšedších adventur bylo tehdy mimořádně vysoké. Graficky pak šly tyto hry i v několika dalších letech stále ještě s dobou, jen počty titulů dramaticky klesaly, hráčská obec dává od jisté doby většinově přednost jiným žánrům. Každopádně, hledat zlatý věk adventur je vcelku zbytečné, můžeme si jen postesknout, že dnes již o tyto hry není takový zájem, tudíž se společnostem nevyplatí do nich cpát velké peníze. Takže si musíme vystačit převážně s indie scénou, ale tak pořád lepší, než nic.
a kdy tedy byla ta zlatá éra adventur s vysokými produkčními hodnotami?
Do roku 1995 nic nemělo vysoké produkční hodnoty :D
Tipuju paradoxné éru, kdy šly adventury do háje, a sice doba mezi léty 96-2004.
Sice toho bylo méně, ale když už, tak to mělo nejvyšší úroveň (Broken Sword, Longest Journey, Syberia, Posel smrti...). Ale zároveň jsme tu dobu vnímali jako největší krizi adventur...
@Pluto (25.08.2025 19:28): Jasně, jednočlenné studio si bude dělat s AGS hrou stánek na gamescomu.

Těch adventur je hodně, ale nejsou na gamescomu, spis se prezentuji na festivalech adventur atd. Pokud ale jestli to chápu dobře, ti jde o adventury s vyssimi produkcnima hodnotama, tak to rovnou můžeš vzdát.

Zlatou érou tu myslime to že je hodně kvalitních point and click adventur a je jedno s jakym vizualem a je jich vice nez v minulosti. I tak se musi brat ze tento zanr je okrajovej a az na par vyjimek (zabehnutych znacek) do toho nikdo investovat miliony nebude.
Nedávno se zde zmiňovala zlatá éra. No, nevím, obzvlášť teď po návštěvě Gamescomu, ze kterého jsme tentokrát odjížděli spíše s posmutnělou náladou. V současnosti asi nejvýznamnější tvůrce či vydavatelé adventur Microïds, kteří se v Kolíně vždy prezentovali s opulentním stánkem i hrami k zahrání pro širokou veřejnost, tak chyběli úplně (respektive měli jen jednu malou buňku v business zóně na meetingy s obchodními partnery). Ještě hůře na tom byl Charles Cecil, který neměl ani tu budku, ale jen meetingový stolek v anglickém stánku. A debata s ním také moc dobré nálady do žil nevlila, spíše naopak. Dokonce je to poprvé, co z tohoto rozhovoru nebude ani žádný článek, protože prostě není o čem pořádně psát... Chyběli také Frogwares, kteří momentálně připravují výrazně akčnější Sinking City 2. Obecně se na výstavě objevila řada titulů, ale mnohé z nich nejsou klasické adventury, ale více či méně šmrncnuté jiným žánrem. Velmi výrazně se rozmáhají first person hry ovládané ovladačem či WASD na klávesnici, které mě osobně zrovna moc neimponují. Ale holt se konzolovému ovládání začíná všechno podřizovat...

Celou situaci hodně zachraňují malé týmy či sólo vývojáři, kteří se snaží svůj malý projekt dotáhnout do úspěšného konce. Ale i když je v těch titulech vidět srdíčko a nadšení, se kterým to jejich autoři tvoří, těm titulům prostě chybí produkční hodnoty. A samozřejmě ve velké míře i dostatečná propagace, což je v současné záplavě her alfa a omega. Můžeš mít sebelepší hru, ale když se o ní nikdo nedozví, tak po ní skoro ani neštěkne pes. A pak se v obrovských množstvích prodávají tituly, kde člověk nechápe, co na tom může hráče zaujmout. Každopádně když jsme procházeli jednotlivé stánky (či sledovali trailery v opening show), tak jsme se u řady titulů zastavili a čekali, co z toho vyleze. Častokrát to začínalo pěkně, ať už videem či hratelnou ukázkou ze hry, ale většinou se to dříve či později zvrhlo v akci - střílení, mlácení apod. A jakmile se jakákoliv takováto pasáž objevila, znamenalo to pro nás konec sledování a odchod jinam.

Ale abych nebyl úplně negativní, našly se tam i zajímavé hry. Mě osobně se nejvíc líbila 3D logická hra Recur, kterou jsem si měl možnost i chvíli zahrát a když jsem pochopil její hlavní mechaniku s posouváním času, tak mě to hodně bavilo. Samozřejmě nemůžu nezmínit i Simon the Sorcerer Origins, který se snad už definitivně blíží k úspěšnému vydání. Potěšili i Daedelic, kdysi velcí tvůrci a distributoři adventur - ti představili pixelartovku Ghost Haunting, first person detektivku The Occultist a walking simulátor Fading of Nicole Wilson. A prozradili, že v přípravě jsou další adventury. Závěrem bych asi zmínil i zajímavou kooperativní hru Hela, která sice nebude klasickou adventurou, ale mohla by svým stylem navázat na Brothers: A Tale of Two Sons. A samozřejmě musím dodat, že se nám nepodařilo dostat se na prezentaci her Keeper a Routine.

Každopádně, pokud máte zájem, můžete si přečíst reportáž z naší návštěvy Gamescomu. A v následujících dnech a týdnech se pokusíme rozepsat i o konkrétních hrách.
@John Mirra (25.07.2025 10:25): Od 2019 mám na Steamu ve wishlistu, takže se to vařilo tak dlouho až jsem zapomenul, že se něco takového tvoří. Časem zkusím.

@Red (25.07.2025 00:16): L.A. Noire je správně zmíněno. Za mě je to také adventurni klasika, i když to podle mě je adventura tak ze 3/4. Podobný "problém" mám i s Pathologic 2, které je také primárně (fantastickou) adventurou, ale není to hra, která by mě ihned napadla např. při jmenování adventurnich klasik z posledních let.
@Jab (24.07.2025 23:48): Jako Posla smrti? Tam se mi ta jednička líbila nejvíc, ty další jsou tebou "oblíbené" fanfikce jedničky:) Ale hodně lidím se líbí, jak jsou svižnější.

Jinak mě ještě pořád detroit, heavy rain a syberia4 čekají. Plánuju si někdy ještě střihnout Life is Strange. Všechno to čeká na správnou náladu. Za mě je třeba adventurní klasikou LA Noire, hodně lidí to má asi kontroverzní jestli je to adventurní žánr, za mě je to právě to jak jsem si evoluci představoval a legenda. I když jsou tam prvky, co nesnáším. Ale při hraní klasických adventur je těch prvků často víc, třeba co se opakuje jsou zmatečné přechody mezi obrazovkami, zdlouhavé animace, putování přes x prázdných obrazovek, pixelhunting, nelogické postupy, zkratkovitá psychologie postav, zmatečný interface akcí či aspoň rozhovorů,... i tak se rád k nim vracím a zkouším různé nové iterace, co jsem nehrál.

Celkově je to u mě takový hit and miss. Ve hrách stejně jako v jiných žánrech instinktivně hledám něco osvědčeného, populárního, dobře hodnoceného. A proti tomu jsou nové niche adventury bortící adventurní paradigmata, hodnocení 10/10 ale hodnotících je dohromady pět hipsterů. A já tak zkouším, někdy jsem zklamán klasikou, jindy tou novinkou.
@Jab (24.07.2025 21:04): Já mám výhodu, že si houby pamatuju. Takže po čase se můžu k některým hrám vrátit a odehrát je znova. A zjišťuju, že mnohdy uvažuju stejným způsobem, jako jsem uvažoval při tom předchozím hraní a zaboha si nemůžu vzpomenout, jaký byl ten další správný postup. Samozřejmě, jsou tituly, které jsem dohrál už několikrát (nejčastěji asi GK2, GK3 a Phantasmagorii ; a teď kvůli češtinám i první dva Broken Swordy), takže tam si toho pamatuju víc, ale stejně si to jednou za čas zahraju a užívám si to. Teď už se třeba těším, až se bude blížit vydání Pouta krve a já si u té příležitosti předtím zahraju komplet trilogii Posla smrti.
@Tulareanus (24.07.2025 19:18): "A je to ako píšeš, sú legendárne aj hry, ktoré keď si zahrá niekto po rokoch, tak si akurát v rozpakoch pokazí tú ilúziu o tom, aká to bola legenda. "
No tohle jsem myslel trochu jinak :) Měl jsem na mysli tituly, které už tehdy nebyly bůhvíco, ale něčím výjimečným se "proslavily". Lidi je znají třeba kvůli nějakému hernímu prvku.
@M.a.t.t. (24.07.2025 19:40): Zase u Detroit: Become Human i Syberia: The World Before jsou věci, co mě štvaly. U The Longest Journey si na takové problémy nevzpomínám. A dohrávat to znovu, abych se přesvědčil, nebudu. Adventury jsem téměř nikdy nehrál podruhé, neb je u nich nejdůležitější příběh a ten po prvním dohrání znám.

První epizodickou sérii Life is Strange - Episode 1: Chrysalis bych klidně jako novodobou klasiku dal. Kdyby nebyla na pět epizod, tak bych ji asi na svém profilu doporučoval.
@Fritol (24.07.2025 19:19): Je to celkem ostuda, ale z té první skupiny jsem hrál jen Walking Dead (a to ještě ne všechny série). Je ale pravdou, že ty další si nechávám jako jistoty, u kterých věřím, že se mi budou líbit. A konkrétně u LiS čekám na to správné načasování a rozpoložení. No a ty níže zmíněné jsem hrál všechny a pořádně mě neoslovila ani jedna. Ale každému se líbí něco jiného...
@Fritol (24.07.2025 19:19): +1

Jeden by dokonca mohol polemizovať, že to, že sa tieto hry dokázali výrazne presadiť v ére, ktorá už adventúram toľko nepraje, z nich do budúcna môže učiniť papierovo väčšie legendy ako z niektorých deväťdesiatkových klasík :)
@Richmond (24.07.2025 19:10): Tak myslím, že v rámci žánru, jako adventur, z těch moderních her rozhodně vyčnívají třeba Walking Dead, Life is Strange nebo Night in the Woods a Detroit. V podstatě by šly také označit za legendy. Minimálně první dvě zmíněné se objevují běžně v různých topkách už. Ale jak psal Tul, všechny mají společnou jednu věc: Marketing a dosah. Kdybys chtěl ten žánr rozšířit i o walking simy, které jsou jen přirozeným vývojem žánru díky technologii, tak se ti nabízí Dear Esther, Firewatch, Journey a další. Minimálně na Journey jako "legendu" vzpomíná rozhodně víc lidí, než na cokoliv od LucasArtu. Nejspíš i o miliony víc. :)
@Richmond (24.07.2025 19:10): Bez ohľadu na to, či je to široký mainstream alebo žáner ako mainstream alebo u hráčov, v podstate stále platí to isté. A potom je tam ten druhý faktor - veková kategória. Jasné, že pre človeka 40+ budú "legendy" z obdobia, kedy sa formoval. A je to ako píšeš, sú legendárne aj hry, ktoré keď si zahrá niekto po rokoch, tak si akurát v rozpakoch pokazí tú ilúziu o tom, aká to bola legenda. :)

Na tom spomínaní je ale super, že je individuálne, takže nám nebráni si vytvoriť nové spomienky na hry, ktoré nás nejakým spôsobom zasiahli aj v dnešnej dobe. Ja teda hrávam adventúry posledné roky asi najviac zo všetkých žánrov a je tam viacero hier, s ktorými som bol vyslovene spokojný a pozitívne prekvapený a už sa mi z nich vytvorili spomienky a pocit nostalgie. Predsalen aj prvý Life Is Strange, ktorý mám veľmi rád má už 10 rokov...
@Fritol (24.07.2025 18:57)
@Tulareanus (24.07.2025 19:01)
Já měl na mysli status legendy v rámci žánru, tedy u hráčů adventur. Je mi jasné, že adventury nemají absolutně šanci jakkoliv "soupeřit" s jinými žánry. Ale souhlasím, že k dosažení označení "legendy" je asi potřeba velkého počtu hráčů. Mně jen přišlo takové smutné, že tedy máme nejlepší/zlaté období žánru, ale vlastně z toho kvanta vyloženě nevyčnívají nějaké velké legendy, na které se bude vzpomínat i v budoucnu. O kvalitách nebyla vůbec řeč. Ony z minulosti jsou legendární i některé nepříliš kvalitní hry :)
@Pluto (24.07.2025 18:38): Súhlasím. Hlavne vtedy a obzvlášť dnes v tej záplave hier je vidieť, že častokrát jednoducho vyhráva to, čo má lepší marketing, aby ľudia vôbec tušili, že niečo také existuje. Občas sa nájde nejaký projekt, ktorý sa stane populárnym cez "Guerilla marketing", ale to už sa z princípu nedá predvídať.

@Richmond (24.07.2025 18:46): Odpoveď máš v podstate u Pluta. Býval to mainstream, malo to marketing a dosah = dostalo sa to k viac ľuďom. Viac ľudí v mainstreame vytvára ten mýtus "legendy". To, že dnešné adventúry málokedy nadobúdajú status legendy nehovorí nič o ich kvalite, len o mainstreamových trendoch a marketingu.
@Richmond (24.07.2025 18:46): Ono se můžeš celkově ptát, kolik dnešních her se stane legendou. Legendou je i Fortnite, akorát ne pro tvoji/moji generaci. Pro nás jsou ty hry legendy protože jsme na nich vyrůstali, protože novináři, kteří o nich dnes píší jako o nejlepších, jsou v našem (nebo vyšším) věku, protože knihy, které se vydávají o hrách, píší taktéž lidi v tomto věku.

Já ti garantuju, že dnešní děcka za 20 let určitě na Full Throtle nebo The Dig vzpomínat nebudou a novináři z jejich generace o nich jako o zlatých časech nebo legendách psát nebudou. Hry jsou podstatně víc spotřební zboží, než knihy nebo i filmy. A i ty filmy čeká podobný osud. Přijde doba, kdy po klasikách z 80s nikdo ani neštěkne, pokud se nebudeš ptát pozérů (budoucích hipsterů) na letterboxd.
@Fritol (24.07.2025 17:50): Ono záleží, z jakého úhlu se na to člověk dívá. V těch devadesátkách byly adventury na vrcholu, patřily mezi nejpopulárnější žánry, měly velké rozpočty i produkční hodnoty, byly to vlajkové lodi různých společností. Teď je situace odlišná, her (všeobecně, nejenom adventur) vychází skutečně hodně a některé z nich si najdou své fanoušky, dokáží získat vysoká hodnocení, ale pes po nich neštěkne (mnohdy je to i o povědomí veřejnosti, propagaci apod)...
@Richmond (24.07.2025 17:31): Posledni roky tady celkově ubývá příznivců her. Zlatou éru adventur sice máme, zlatou éru DH však máme za sebou. :/

Abych ale vnesl trochu pozitivity, tak já se do adventur poslední dva roky cca začínám docela dostávat, dříve jsem ten žánr vesměs ignoroval.
@Fritol (24.07.2025 16:42): Sakra, musím se dokopat sepsat komentář k loňské novince, kterou jsem si docela vychnutnal a s gustem dohrál před pár měsíci. Ale upřímně, kolik tady je těch příznivců 90s (já bych tam přidal i 80s) adventur? Stačí na to možná jedna ruka :) Já už posledních 5 let hraju jen adventury, ale pohříchu tak 1-2 ročně :(
@jones1240 (24.07.2025 17:21): Já se právě v poslední době (v rámci svého omezeného času) snažím o různorodou kombinaci - jednou zahrát něco nového, jednou něco staršího, jednou něco humorného, pak zase něco vážného, pak něco ujetého. Vím, co je v rámci žánru mému srdci nejbližší, ale rád zkusím i něco jiného. Jen kdyby toho času bylo víc...
@jones1240 (24.07.2025 16:46): Pokud dotyčné nebaví nové pixelart adventury, protože jsou technologicky zastaralé, tak by bylo pak na místě uznat, že všechny ty klasiky z 90s v dnešní době nemá smysl doporučovat a kvalitativně tedy dnes neobstojí, neb je zub času naprosto ohlodal. :)
@Fritol (24.07.2025 16:42): +1

Přesně tak, mě udivuje samotného jak vlastně nové adventury, tu skoro žádné samozvané milovníky žánru nezajímají. Jasně, často tu zazní argument, to byla ta doba kdy to bylo IN. Teď už když je možnost mít grafiku jaká je, tak proč sahat k pixel artu a zastaralým vizuálum. I tak si to ale prostě odporuje s tím co přece hráč od toho žánru chce. Ale to je furt to samé dokola.
@Tulareanus (24.07.2025 16:02): samorost psal, ze by rád viděl adventury, které reflektují dnešní technologické možnosti. Posledni LiS je reflektuje dost a stejně to nepomohlo. Vic tu hru momentálně řešit nepotřebujeme.

Tady je problem, že v 90s AAA produkci stačilo prodat nižší stovky tisíc pro komerční úspěch. Dnes AAA hrám nestačí ani 3 miliony. Těžko ten budget pak někdo vrazí do adventury, která nemá potenciál prodat ani milion.

Nicméně mě v ranci DH fanoušků klasických point and click adventur zaráží nejvíc fakt, že kvalitní 2D adventury z 90s se adorují, ale nové 2D adventury, které jsou mnohdy kvalitnější (Viz zmíněný Drifter - Skvělý dabing, super stylizace, výborné animace a filmové pojetí) všichni ignorují. Nerozumím tomu, proč pixelart z 90s je dobrý, ale pixelart z 2025 je špatný. Mám pak trochu podezření, že některé fanoušky point and click adventur ten žánr ve skutečnosti nebaví, jen mají nostalgické vzpomínky na tituly z dětství, nic víc.
@Fritol (24.07.2025 15:16): Mne teda prišlo, že posledný Life Is Strange neurobil taký veľký grafický skok oproti prvému. Pozeral som aj grafické porovnanie pri hraní, aby to nebolo len na základe spomienok. Ale posledný LIS mal iné problémy, ľudia cez to, že v príbehu sa ani pri výbere záchrany, nevyskytovala Chloe. A druhý problém bol v tom, že po stránke scenára a náplne to bola z veľkej časti nuda a miestami fakt nelogické a hlúpe, len aby sa to posunulo tam, kam chceli autori.


Teraz mám rozohranú adventúru Star Trek: Resurgence , čo je len dva roky stará adventúra od veteránov z telltale a teda po technickej stránke, po stránke mimiky, rozpohybovania postáv a ich mimiky je to úprimne bieda. V podstate ani neviem, ako sa im to reálne podarilo v tomto smere až tak zle spraviť.

Každopádne dobrých adventúr vychádza veľa. Hlavne z hľadiska scenára a postáv je ich veľa kvalitných. A okrem pixelartových štylizácii je ich dosť aj ručne kreslených a inak štylizovaných, ktoré vedia byť zaujímavé. Napr. Voodoo Detective  alebo Chicken Police .
@Fritol (24.07.2025 15:16): Tak otázkou je, zda ten nezájem byl způsoben zrovna grafickým provedením.

@jones1240 (24.07.2025 15:19): Tak množství není až tak určující, podstatné je spíše, kdy vyšly pro žánr zásadní tituly. Ale jinak Ti rozumím, vím, jak to myslíš. Buďme holt vděční, že alespoň někdo drží adventurní žánr na nohou a máme stále co nového hrát. Byly doby, kdy to vypadalo opravdu bledě.
@samorost (24.07.2025 15:10): Ano, jenže pořád Zlatá Éra je výstižný popis, protože vychází tak 10x více adventur než v devadesátkách. navíc třeba já osobně mám na grafické orgie úplně odlišný druh her a ne point and click zrovna :D

Ale jo no, holt ten žánr drží při životě nadšenci jejichž hlavní prací vývoj her není. Ale početně a i kvalitou v zlaté éře rozhodně jsme. Některé hry viz Drifter, jsou jak kdyby je dělali Lucasové.



@Fritol (24.07.2025 15:16): Pokud se Squeenix probere, dostaneme Pixel Artový LIS a bude! Prodeje opět na vrcholu!