Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Pluto (09.10.2025 15:40): Ako mne to osobne neprišlo o toľko horšie oproti Orient Expresu. Obom hrám som dal rovnaký rating... pričom si myslím, že po vizuálnej stránke sa hra posunula trochu oproti Expresu. Puzzlov je tu teraz viac... dokonca je tu jedna časť, keď sa budú prehľadávať kajuty a v každej sa ukrýva nejaký puzzle, ktorý treba vyriešiť... ale ako mne hlavolamy nevadia. A fakt, že sú jednoduché nie je v zásade problém, lebo si to užije každý. Ja som sa pri pár zasekol, a dá sa použiť nápoveda, ktorá funguje. A minihry sú tu tiež a rovnako nemám pocit, že by boli otravné. Vlastne mi prišlo fajn si v herni dať minihru s kockami, mahojongom alebo kartami. Prípadne si zahrať na hernom automate. Plus teraz dali tým zlatým fúzom aj nejaký význam, čo je super. Ako za mňa porovnateľné s Orient Expresom. Ideálne by som aj chcel, aby v týchto poirotovkách pokračovali, lebo je kopec ďalších dobrých príbehov, čo by som si rád zahral. Kľudne zase aj v inom čase.

Ešte k tomu extra príbehovému kontentu... áno je tu toho menej. Plus by som povedal, že sú tu dva príbehy, ktoré sa na Karnaku stretnú. Hercule Poirot bude vyšetrovať vraždu na Níle a Jane bude riešiť smrť svojej kamarátky Emmy. Prepojí sa to ale celkom dobre a dávajú tie momentky aj celkom zmysel. Plus sa veci posunú trochu ešte aj v epilógu a prinesie to dobre urobenú extra zápletku, ktorá za mňa skutočne stála za to. Ako narozdiel od Orient Expresu, kde sme mali ale po rozuzlení ešte dlhú časť príbehu pred sebou... tu máme v podstate vraždu na Níle. Spracovanú dobre a funguje. Dokonca ma bavilo, že tu Poirot odhalí veľmi zaujímavé tajomstvo hrobky. Samostatný hlavolam, ktorý bol fakt dobre spravený... trochu možno moc pre efekt ale dobre urobené. Fakt si nemyslím, že by to bolo v niečom výraznejšie horšie oproti Orient Expresu.
@Fritol (09.10.2025 15:23): Vražda v Orient Expressu nebyla špatná a co jsem slyšel, tak to nebylo špatné ani po komerční stránce. Death on the Nile jsem ještě nehrál, ale co jsem se bavil s těmi, co už to hráli, tak je to kvalitativně o dost horší. Tentokrát se tolik nepodařilo naroubovat "nově přidaný obsah" do klasického originálního příběhu, navíc puzzly jsou v principu hodně jednoduché, ale strašně dlouho trvá jejich vyřešení. A minihry u přidaného druhého příběhu jsou spíš otravné než přínosné. Každopádně si to určitě zahraju a udělám si vlastní obrázek...
@Vivaldi (09.10.2025 14:16): A funguji ty Poirotovky? Věřím že z tvého hráčského hlediska ano, ale Death on the Nile na Steamu dal peak něco přes 200. To nevypadá že by to komerčně fungovalo. Sherlock hry mají násobně víc. Abychom se taky brzy nedozvěděli, že Microids zavírá Lyon. Letos už zavřeli Paris, vývojáře Amerzone Remaku.
@Fritol (09.10.2025 13:36): Jj, s tím souhlasím. Frogwares ale prostě ty akční a střílecí pasáže neumí, prakticky ve všech jejich hrách byla tato část nejvíc kritizována. Osobně se mi nelíbil přesun Sherlocka k akčnější postavě (a to i mimo hry), z Doylových děl jsem ho vždy bral spíš jako rozvážného detektiva všechno řešící svým důvtipem a ne běháním či střílením. A ano, s Microïds to nevypadá dobře a to přesně z těch důvodů, co píšeš...
@Pluto (09.10.2025 12:21): Sherlockovi by imo nejvíc pomohlo překopání celého konceptu na normální interaktivní film ve stylu Quantic Dream her. Jako mainstream akční detektivka neuspělo ani Murdered: Soul Suspect a nemyslím si, že tenhle žánr má na ačkovém poli větší potenciál. A nebo by mohli využít té Lovecraft tematiky a udělat z toho vyloženě RPG jen s lehkými puzzle prvky.

Frogwares imo drží nad vodou jen to, že jsou z Ukrajiny, tudíž nemají vysoké náklady. A na tohle imo dojede Microids, ti si totiž s těmi adventurami taky nevědí moc rady očividně a nejspíš jim nijak zvlášť nefungují ani klasiky ani inovace do hratelnosti. Plus francouzské platy…
@jones1240 (08.10.2025 19:14): Tuhle hru jsem měl na žebříčku "nejočekávanější hra roku" už několik let. S tvůrcem jsem v kontaktu a sledoval jsem vývoj celkem podrobně. Nejvíc mě překvapuje, že hru jako takovou měl hotovou už celkem dávno, ale vychytání všech much a dokončení dalších věcí okolo (např. dabing) mu trvalo tak dlouho, že už to vypadalo, že to ani letos nevyjde. O to víc jsem rád, že se to snad nakonec podaří.
Je to tak, koukni kolik tady tzv nerdích hardcore adventuristů vůbec podporuje nové indie adventury, skoro nikdo a když už tak velmi málo.
@Pluto (08.10.2025 17:18): Neni na tom nic moc k nepochopeni. Bez open worldu a akce by prodali o par (stovek) tisíc kopií méně, Sherlock by nikdy nemohl vypadat tak, jak vypadá a nemohli by zaměstnávat stovku vývojářů.

On je to docela paradox, protože reálně kdyby se na to fakt vybodli, tak budou dělat nějakou point and click v 10 lidech a lidi zas budou frflat že je to zastaralé a majorita hráčů si ani nevšimne že něco vyšlo.

Když chceš mít áčkovou hru, tak bohužel musíš dělat ústupky casualum. Nerdi na internetech neustále zapomínají, že na nich nezáleží. Hry vznikají pro (a díky) mainstream hráče, kteří se většinou nevyjadřují.
@jones1240 (08.10.2025 14:12): No, oni se hlavně odklání od toho, v čem byli silní - od adventuření. A snaží se tam přidávat akční prvky, přímé ovládání častokrát pomocí gamepadu apod. Pamatuju si, jak Benoit Sokal trpěl, když nám ukazovali Syberii 3 a sami předvádějící ji měli problémy pomocí toho ovladače ovládat. Znechuceně dokonce z předváděcí místnosti odešel. A to samé u Tintina - předvádědli nám ho na Gamescomu a pokud šlo o adventurní pasáže, bylo to celkem OK. Ale jakmile přišlo na akci, tak to šlo hodně dolů. A vrcholem byla stealth pasáž, kterou předvádějící nebyl schopen během deseti minut projít a pořád umíral... Podobně třeba nechápu Frogwares, kteří jsou hodně silní ve vyprávění příběhů, logických puzzlech apod, ale furt se tam snaží cpát open world a hlavně střílecí pasáže, které jim vůbec nejdou...
@jones1240 (08.10.2025 13:24): Veliká škoda. :c( Pro mě jejich nejlepším počinem zůstává trilogie Runaway, u ní jsem se bavil náramně. Dva díly Yesterday rovněž nebyly k zahození, další jejich adventury mě už tolik nezaujaly.
@Pluto (08.10.2025 14:04): Je to tak, ale taky je dle mého problém že si to tvůrci dělají sami. Neuberou si na ambicízch, radši neudělají méně finančně náročný projekt atd. Kdyby se vykašlali na 3D konzolového Tintina a udělali z něj kreslenou point and click hru ve stylu komiksu, si myslím že by mnohonásobně měli větší šance na úspěch. Ten jejich překlon do 3D nefungoval moc dobře.
@jones1240 (08.10.2025 13:24): Ono je to Pendulo Studios. Komerčně se jim u posledních her moc nedařilo, Vertigo nebylo příliš kladně hodnocené ani recenzenty. S Tintinem se pokusili přidat víc akce a stealthu a zalíbit se konzolovým hráčům, ale ani s tímto neuspěli. A myslím si, že jim nepomohla ani nepříliš růžová situace u Microïds, kteří vydávali jejich hry...
Nový trailer na mnou očekávanou a velmi nadějně vypadající point and click adventuru Mesektet. Další zářez pro mrtvý žánr, ve kterém za rok vyjde jen jedna hra :(((((((((((
@Dan9K (29.09.2025 12:19): Špidla takovéto hry občas nabízel zdarma. Díky tomu jsem v hlušším období, kdy jsem se potřeboval odreagovat, ale neměl jsem mentální sílu na klasickou adventuru, pár kousků zkusil.
@Pluto (29.09.2025 03:58): to, co jsem zrovna dohrál, tam není, ale jako jo, jsou tam. Jen na tom microsoft store je to rešeno free to play modelem, takže když nejsi lama, más to zadarmo, což je fér za mě :-)
@Dan9K (29.09.2025 02:18): Díky za tip. Toho vývojáře tady opravdu máme a opravdu ho zřejmě vydával Špidla FIVE-BN Games. Chtělo by to, aby sem ty hry někdo přidával. Za mě je velkým faktorem zda hru hrát je jestli je tady na db a jestli mohu sérii hrát nějak systematicky.

Jinak v rámci microsoftu šlo stahovat zdarma třeba nějaké díly zde oblíbené klikací rpg série Hrdina království, za mě radši ten hidden object:)
Objevuju Ameriku, ale projíždím si hry zdarma v rámci Microsoft Store a objevil jsem firmu Five BN Studio (Five BN Games). Mají tam desítky adventur, které jsou lehounce hidden object, ale vlastně jsou to úplně normální adventury s příběhem, krásnou grafikou, dabingem, NPC postavami, poměrně luxusními animacemi. A vlastně to vůbec není nějak závratně trapně lehké, jak to tak bývá, protože ekonomický model spočívá v tom, že hráč bude chtít odkliknout těžký hlavolam za prachy.
Už jsem odehrál jedna a půl hry, je to všechno na jedno kopyto, ale vlastně super.
A bývá to dokonce i v češtině.
Celá hra bývá zdarma, plus je tam bonus (jakoby dlc) třeba za 59 korun.
Jako pořád je to casual game, ale už jsou to asi nejvíc hardcore adventury v rámci casual adventur, na které jsem kdy narazil :-)


Tady na DH je asi pět her od nich, takže v podstatě nic, budu to muset všechno přidat, ach jo.

btw. přijde mi, že kdykoliv příjdu na jakoukoliv hru mimo tuhle databazi, tak tady není :-)
@Red (27.09.2025 10:39): Ja mám veľmi rád pixelart, takže čiastočne je moje ťažisko tam. Z nových pixelaretov mi prišiel najkrajší Tails Noir a nedávno Kathy Rain 2: Soothsayer . Zo starých pre mieru detailu, estetiku a nostalgiu Monkey Island 2: LeChuck's Revenge , Indiana Jones and the Fate of Atlantis a Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero .

Z kreslených adventúr sa mi najviac páčila jednoznačne Memoria pre krásne scenérie a lokácie a v závese za ňou Ken Follett’s The Pillars of the Earth .

The Longest Journey malo krásne rendery prostredí a hnusné 3D modely postáv.
@Dan9K (27.09.2025 23:59): The Last Express je skutečně unikátní dílo. Pamatuju, že jsem se k tomu taky dlouho odhodlával. Nemám totiž rád, když jsem omezován časem a nemůžu si na věci přicházet, jak chci. Nakonec ale musím uznat, že tady to má svoje opodstatnění a není to až tak o tom, že bys byl omezován časem, ale je to vlastně takový samostatný puzzle. Prostě se vydáš jednou časovou cestou a zjistíš informace, pak se vrátíš v čase zpět a tyto informace využiješ jinde. Navíc je to rozumně rozdělené do kapitol mezi jednotlivými zastávkami, takže se nemusíš vracet moc zpátky. Po spuštění mě navíc překvapilo grafické zpracování prostřednictvím rotoskopie, kdy jsem drahně dlouhých minut přemýšlel a laboroval co udělat, aby ty animace šly plynule. Až posléze jsem pochopil že je to záměr...
@Red (27.09.2025 10:39): Jo, tak na The Curse of Monkey Island rád vzpomínám. Pohříchu je to dosud jediná hra ze světa MI, kterou jsem hrál. Možná jsem kdysi v dřevních dobách nějak zkoušel i jedničku a dvojku, ale nějak si to nepamatuju.

Každopádně podle mě grafika u adventury dělá hodně. Jedna věc jsou krásně animované tituly, jako byly dříve třeba zde zmíněná Kyrandia, ale později třeba Monkey Island 3 a nebo Broken Sword. Pamatuju, jak jsem slintal u prvního Atlantisu nebo Rivena, stejně jako u živých herců třeba v Phantasmagorii nebo GK2. Naopak třeba hry od Legendu postavené spíš na textech mě nikdy moc nebraly. A nikdy jsem nepropadl "kouzlu" pixel-artu...
@Red (27.09.2025 10:39): Mimo zmíněného určitě Discworld II: Missing Presumed...!?, které je esteticky určitým vrcholem adventur 90. let. Konvenčně. Jinak mám rád až groteskní koláž Harvestera nebo rozmanitost Callahan's Crosstime Saloon (který jde dále jak více archetypální Death Gate či Mission Critical). A ještě bych neměl zapomenout na QFG, zvláště Quest for Glory: Shadows of Darkness.

Atlantis je vizuálně fajn, ale určitě je graficky horší než Obsidian nebo Riven: The Sequel to Myst.

@Dan9K (27.09.2025 23:59): Hmm, zrovna Syberii (a tento rok se mi zase potvrdilo) za docela ošklivou hru, adventuru :)). A vlastně i TLJ.
@Red (27.09.2025 10:39): Mně vždycky seděla taková ta "vypiplaná" jako třeba v Poslu smrti, i když dnes je to už spíš chápáno skoro jako pixelart. Kdybych si měl vybrat, tak bych si určitě vybral stylizaci á la Posel smrti nebo Nibiru.
@Red (27.09.2025 10:39): no to těžko říct, jestli upřednostňovat stylizaci nebo realističnost.

Nejvíce se mi podařilo díky grafice (realistické) vtáhnout do The Longest Journey. Strašně se mi to tehdy trefilo do vkusu, především tedy Stark.

Když bych bral třeba kreslené, napadl mě Broken Sword.

No a vlastně mě napadla hra, kterou jsem nehrál, a na kterou se chystám celý život, ale tak trochu se jí bojím, a sice The Last Express.

Ale to je asi už jinde, jakože ta klikací adventura asi má být z pohledu třetí osoby...

no a pak jakože "objektivně" Syberie :-)
Já teď hraju The Curse of Monkey Island. Zase se ukazuje, že tohle ukecané vtipné univerzum není pro mě, ale tak nějak si nemůžu pomoct a stejně se do něj snažím vlamovat:)

Ale vede mě to k obecnější otázce, jaké klikací adventury považujete za nejhezčí? Právě v tomhle Monkey Islandu mi to nějak připomnělo jak tehdy dokázaly skvělé animace oživit jinak statické obrazovky.
@jones1240 (23.09.2025 15:33): Zase to stáčíš někam plně jinam, než to bylo myšleno. Ignoruj tedy mé poznámky ohledně platformy a podívej se na ty jazyky. Je v tom stejná analogie - třeba taková portugalština je určitě rozšířená na celém světě, ale naláká určitě méně hráčů, než kdyby místo toho slíbili, že přidají jednu novou lokalitu do hry.
@jones1240 (23.09.2025 14:22): To já netvrdím, že se switch nevyplatí. A i když ho vlastní celkem dost lidí, tak je mnohem víc těch, co ho nevlastní. A pro ty, co ho nevlastní, je tento stretch goal zbytečný a nenaláká je. Proto bych to spojil i s nějakým jiným bonusem, který by byl pro úplně všechny.
@jones1240 (23.09.2025 14:12): Dabing ještě ne, ty stretch goaly jsou v librách. Ale počítám, že se to vybere. Akorát třeba pro mě ty další stretch goaly nejsou žádnou velkou motivací - mobilní a switch verze jsou mi ukradené a přispívat na překlady do dalších jazyků jako portugalština nebo italština mě moc nenaláká. Podle mě by udělali líp, kdyby k těm jiným přístrojům a jazykům přidali i něco obsahového, co by mohlo nalákat všechny hráče zajímající se o hru.
@jones1240 (12.09.2025 11:19): Ono tento proces je smutný bez ohľadu na predošlý kontext tej stránky. Scum company niečo kúpi a potom to vykuchá zvnútra, aby mohla promovať gambling...

Každopádne ja som na adventure games už roky nebol, lebo som nejak na to nemal dôvod, hoci adventúry sú v podstate môj najhodnotenejší a najhranejší žáner.
@jones1240 (03.09.2025 22:55): AG bývaly nejvýznamnější stránky pro adventurní žánr, které se po dlouhá léta pokoušely pokrývat většinu her v rámci žánru vzniklých. Právě jejich databáze a příspěvky ke starším hrám byly to hlavní, co dělalo tento projekt unikátní, stejně jako snaha pokrývat vše ze současné produkce. Pokud jsi chtěl nějaké informace o starých nebo nových adventurách, byly tyhle stránky nejlepším vstupním portálem. Plus samozřejmě diskuzní fórum, ve kterém se ještě před začátkem steamových recenzí daly přehledně najít názory hráčů na tu kterou hru. A i v pozdějších letech pro mě byly relevantnější tamní pohledy hráčů než ty z recenzí na steamu. Bohužel, v posledních letech, po odchodu původní redakce, to šlo se stránkami hodně do kopru. I to nesmyslné rozdělení úvodní stránky na různé pseudopodžánry, nepřehlednost posledních přidaných článků, skoro nemožnost najít poslední přidané aktuality, články evidentně dělané za pomoci AI... Ale pořád přetrvával aspoň ten archiv a diskuzní fórum. Jenže teď (respektive v červnu) to definitivně pohřbili - diskuzní fórum bez jakéhokoliv upozornění zrušili. U již napsaných článků a hlavně recenzí úplně odendali jména původních autorů. Ořezali část obsahu či odkazů a naopak přidali naprosté nesmysly s online gamblingem. A to nejen všemožnou reklamu. Ale i nesmyslné články.

Uzavřel bych to asi pár větama, které byly na stránkách přidány do sekce about:

"But as the digital entertainment world evolves, so do we.

Recognizing the growing convergence between gaming and gambling, Adventure Gamers has expanded its coverage to include the online gambling sector.

With increasing overlap in design, technology, and user engagement between video games and online betting platforms, this evolution is a natural fit for our expertise.

Adventure Gamers now stands at the crossroads of two exciting worlds: storytelling in games and innovation in online gambling. Whether you’re here to explore the next great adventure game or to find a trusted sportsbook or casino site, we’ve got you covered."
@Tulareanus (03.09.2025 08:29): Já často sním o tom co bych chtěl jako hru. Na tom základě jsem i jednu vytvořil, přesně jsem chtěl udělat něco, co bude mít nějaký přesah, hrdinou bude normální člověk a zabití tam bude mít všechnu tragickou váhu, které zabití člověka má. Ale je to další vizuální román, bez dabingu a produkčních hodnot.

Ani jsem nepřemýšlel, že by nějaký trailer klamal. Teď hraju Assassin´s Creed Origins, který už názvem odkazuje, co tam hráč bude dělat. Ale nejvíc mě bolí právě to když přemýšlím, jak by mohla být skvělá adventura kde by člověk v starověkém Egyptě nezabíjel (ani nezávodil, neutíkal,...). Prostě něco zažít jako normální člověk, co řeší problém civilním způsobem. Myslel jsem, že v Origins právě bude víc adventuření, ale přijde mi to hloupější než případy v Unity. Nezlobím se na tvůrce, ta hra je v mnoha směrech zábavná a díky Dicovery Tour i edukativní, jen mi je líto, že nejsou adventury s podobným scopem.  Nemusel bych se procházet celou rudolfinskou Prahou, ale třeba čtvrť s detailními předměty a rozhovory by byla fajn.

Předtím jsem podruhé dohrál Talos Principle a lebedil si, jenomže je to spíš logická než adventurní hra. Další v pořadí bude The Forgotten City, ale tam i po přečtění komentářů nevím, co přesně očekávat. Třeba se to bude blížit k tomu, co hledám.
@Pluto (03.09.2025 22:20): Mě ten web přišel strašnej, jejich databáze adventur chaos a recenze často řvali že je žánr už nebaví.

Co se týče Gamescomu, tak asi tento sentiment chápu, ale opravdu mohli být jen otrávení z toho že je ta akce nebaví. Já totiž skrze mé psané rozhovory a korespondenci mám pocit že point and click tvůrci mají větší vervu to tvoření než když jindy. Hodně z nich píše že i když to dělají ve volnu spolu s prací, přestat nechtějí a že je to na životě baví. Každý z tvůrců projevil, a to jsou opravdu Indie vývojáři ne jako Cecil a Gilber, a radovali se už jen z pár stovek prodaných kopiíí. Proto tvoje rozčarování nechápu, protože u většiny malých tvůrců spíš vedou pozitivní náhledy na budoucnost.
@jones1240 (02.09.2025 22:01): Na Gamescomu jsem byl za spoustu posledních let několikrát. Vždycky mě ohromně nabíjelo pozitivní energií setkání s tvůrci. A to nejen těmi velkými, ale také s těmi menšími z indie stánků. Vždycky na nich bylo vidět nadšení, zapálení pro svou případně i žánrovou tvorbu. Z letošního ročníku jsem byl ale v tomto ohledu hodně rozpačitý. Chybělo hodně velkých a tradičních hráčů (Microïds, Frogwares apod), někteří přítomni byli, ale nepředstavili buď vůbec nic (Revolution) či dokonce zběhli k jinému žánru (aneb Ron Gilbert a jeho roguelike pixelové RPG), řada prezentujících vypadala, že tam stojí jen z donucení. A řada předváděných titulů mě nějak extra výrazně nezaujala. Samozřejmě to nejde paušalizovat a byla i řada těch, se kterými setkání stálo určitě za to. Ale celkově jsem z výstavy odjížděl s mnohem méně pozitivními dojmy a náladou, než v minulosti.

A propo, ještě jedna věc se podepsala na mém negativním smýšlení. Až v Kolíně jsem zjistil, co se stalo s webem www.adventuregamers.com. Je pravdou, že tento portál všech adventuristů měl v poslední době klesající a nepřehlednější tendenci, ale teď už je prakticky na pokraji klinické smrti...
@Red (03.09.2025 00:21): Jenže těch her který takový nejsou je hodně. Já pochopil že tento pocit dostal hlavně z Gamescomu, kde je to i trochu pochopitelný. Každej měsíc pro me vyjde minimalne 5 zajimavych her co nejsou bezduchou akcni veci. Proto ja tuto depku z toho nechaou.
@Red (03.09.2025 00:21): Je pravda, že akčnosť vo väčších hrách prevláda, ale kedy sa napr. za posledné roky dialo, že hra bola diametrálne odlišná gameplayom od prezentácie?

Práve vďaka technologickému pokroku, kedy je oveľa viac rozprávnia in-game a previazaného s gameplayom a nie vo forme cutscén medzi levelmi/oblasťami, tak to v hrách pôsobí výrazne viac organicky. Práve v minulosti sa viac dialo, že v cutscénach (zvyčajne v úplne inom engine alebo renderované) bola hra odlišne prezentovaná od gameplaya. Vlastne ani neviem, čo považuješ za "bezduché akcie", pretože ak si odmyslíme boomer shooters a multiplayerovky, tak nejakých čistých akcii vychádza v dnešnej dobe pomerne málo a naopak veľa hier aj s akciou má pomalšie tempo práve pre väčší dôraz na svet, príbeh a naratívne prvky.
@jones1240 (02.09.2025 22:01): Já myslím, že to pramení z toho pocitu, co jsem přečetl v článku a který mám také docela často. Vidíš prezentaci skvělého světa, grafiky, hudby, nástin zajímavého děje, začneš snít o tom jak konečně něco užiješ a potom najednou střih na gameplay a jedná se o další bezduchou akční hru na zabíjení.
@Pluto (02.09.2025 20:58): Já nechápu, proč furt zníš tak pesimisticky, jakože to nemyslím zle. Já se věnuji hrám/adventurám a za poslední dobu jsem z her a adventur nejvic nadsený za poslední roky.

Kvůli osobnim vecem, jsem letos na gamescom nemohl i kdyz by akreditace byla. To posledni ale co bych sam ocekaval jsou point and click adventury ci nedejbože jejich hojné zastoupení. Je to porad preci mainstream akce. Kvuli adventuram si zajed do Anglie na pravidelne adventurni akce.

Btw, z ceho presne jsi byl od Cecila v pochmurné náladě? Ti ukázal záver noveho dilu, co byl stejně nepovedený a priserne napsany jak u vetsiny Broken Swordu?
@Brasikona (28.08.2025 00:03): Díky. Ono bylo celkem těžké něco ohledně adventur shlédnout, i když byl člověk přímo na místě. V těch hlavních prezentacích se skoro o adventurách nemluvilo ani neblo skoro nic ukázáno. A když už tam byla ukázka z Neyyah, tak hra ve skutečnosti ani nebyla nikde prezentována. A když člověk přišel na stánek MicroProse, tak se ani nebylo čemu divit. Když jsme tam přišli a přítomného človíčka se ptali, zda není hra k dispozici, tak mi přišlo, že byl překvapený, že se ptáme na cokoliv kolem her. A to vyděšení s Broken Swordem je bohužel dost reálné, sami jsme z té schůzky s Cecilem odcházeli v hodně pochmurné náladě. Ale třeba je nějaké světýlko na konci tunelu...
@Pluto (27.08.2025 22:13): To mi připomíná, díky za ty rychlo-reportáže z Gamescomu. Holt co se neprezentovalo na hlavních prezentacích, to jsem bohužel neměla šanci chytnout. Jen jste mě trochu vyděsili s tím Broken Swordem.
V devadesátých letech patřily adventury ke hrám s nejvyššími rozpočty, plnily stránky časopisů, nadneseně skoro každé studio je v jednu dobu chtělo mít. Takže ano, tehdy patřily k hybatelům herního mainstreamu a v tehdejší době měla řada z nich vysoké produkční hodnoty. Ostatně v adventurách se začaly objevovat první dabingy a v nich posléze účinkovat i známá jména z Hollywoodu. A někteří si v nich pak i zahráli (a řada z nich i aktivně, ne jen jako součást předělových videí mezi různými misemi). S postupujícími lety však význam adventur a zájem o ně jen klesal a klesal.

Ale to jsem tím svým příspěvkem původně ani nechtěl říct. Spíš to byl postesk nad tím, jak hry tohoto žánru úplně vyklízí "výsluní". Zatímco když jsme byli na Gamescomu před dvěmi lety, tak se tam skoro všude mluvilo o Broken Swordu 6, o Vraždě v Orient Expressu, o hrách jako The Invincible nebo The Alters. Navíc se hodně propírala v té době už vydané poslední Syberie a promítalo se tribute video k poctě Benoita Sokala. Adventury se dostaly do videí, do reportáží a článků na řadě serverů. Ale letos? Pusto a prázdno. V normálních pavilonech nebylo skoro nic z adventur k vidění, skoro všechno bylo zapadlé jen v přehršli desítek či stovek dalších her na stáncích v indie zóně. A trojice připravovaných německých adventur byla dokonce zapadlá v retro sekci, mezi starýma Amigama, C-64 a historickýma konzolema. Kdybych si náhodou na německých stránkách nepřečetl, že tam jsou a kde přesně, tak bych je určitě nenašel.

A to je ten velký problém pro adventury - ubývá těch větších, které dokážou zaujmout širokou veřejnost, dostat se do jejich povědomí a udělat si reklamu - prostě dokážou přitáhnout nové hráče (a těm starším připomenout, že něco jako adventura ještě existuje). Nejen ke své hře, ale i k žánru jako takovému. Menších adventur vznikaly i v minulosti spousty a vznikají i v současné době, ale k většině hráčů se pořádně ani nedostanou. Jsou to tituly pro fajnšmekry, ale širší publikum či nové hráče nezaujmou. A mnohdy si na sebe ani nevydělají...
@jones1240 (26.08.2025 19:35): zbytečnou diskusi z toho dělají teď jen ti, co nepochopili, že třeba já řeším teď trochu něco jiného. Vy to pochopíte tak, že se bavíme o tom, co vždycky a je z toho pak zbytečná diskuse...teď to není o tom, kolik vycházelo kdy adventur nebo jak byly populární...však jsem vyloženě reagoval na tvoji formulaci...



@Drolin (26.08.2025 20:26): díky, já se do toho světa vlastně taky chci ponořit, takhle zpětně. Jak je to hrané, tak to ani tolik nevadí, až na to, že rozlišení těch filmů je holt slabé.
@Fritol (26.08.2025 19:47): Moc mainstreamové. Takový Neighbor, to je pravý adventurní GB minimalistický itchio klenot. DH klasicky ignor! Adventuristé hrajte!

@Dan9K (26.08.2025 18:11): Kvality jsou na individuálním posouzení, ale produkční hodnoty jsou úplně jinde než u v "garážích" tvořených adventur. Pokud je něco zaltým věkem, kdy se do toho sypaly peníze, je to toto období :). A mám ho vlastně nejraději v rámci žánru adventur, ačkoliv jsem k němu přišel vlastně 15-20 let poté.
Trochu zbytečná diskuze, ten zlatý věk jsme tu i s@Fritol: nadhazovali jako popíchnutí směrem k tomu jak tu často hodně lidí brečí že adv nevycházejí.

Přitom takhle velká žánrová pestrost tu dlouho nebyla. Každý měsíc vyjdou tak tři kvalitni point and clicky. To je prostě super.
@Richmond (26.08.2025 17:45): proto je teďka specifikace. Neřešíme zlatý věk adventur, ale právě, kdy vycházely ty s největšími produkčními kvalitami, tak trochu bez ohledu na celkovou kvalitu nebo popularitu díla. Ty to trochu stáčíš, se mi zdá, právě tam, co jsme řešili už stokrát :-)

strategie obecně je trochu moc široký pojem, ale přijde mi, že jejich vrchol je celkem jednoznačně v 2. polovině 90. let. Skoro bych i řek, že jindy byly vždycky okrajové a jen v té době byly mainstream, ale to už samozřejmě patří jinam.



@Drolin (26.08.2025 17:30): ano, na Myst jsem taky myslel. Ale že to máš vyloženě spojený s tím FMV...
Já tak nějak žil v tom, že jsou v podstatě jen 3 FMV, co maj produkční kvality, a sice Myst, Phantasmagorie a druhý Gabriel Knight a všechno ostatní jsou vlastně strašná céčka, a když bych byl přísný, tak i ty tři, co jsem zmínil, působí béčkově, ale to je zase primárně tím, že vzali herce odvedle z ulice.
Možná se mýlím, ale dle mého by měla definice zlatého věku (kromě většího množství kvalitních her) zahrnovat i charakteristiku jakéhosi většího zájmu hráčů a obecného vnímání těchto her v dané době. Těžko se mi označuje jako zlatý věk období, kdy sice vychází dobré hry, ale hrají to jen ryzí fanoušci žánru, média se tomu nevěnují a pokud chce si je zahrát někdo s okrajovým zájmem, tak aby procházel obskurní weby (teď záměrně přestřeluju). Já sám moc na tahle obecná označení nejsem, spíš mám svá oblíbená období (stejně jako u filmů, deskovek, hudby).

Zjistil jsem, že asi u všech žánru bych si dovedl definovat tu svou "zlatou" dobu, snad jen kromě strategií :)