Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero

87
76 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
RPG > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
01.07.1992 PC
Vývojáři:
Oficiální VGA remake hry původně nazvané Hero's Quest ukazuje, jak se dá skloubit klasická point-and-click adventura a RPG. S tím souvisí i možnost řešit některé úkoly různými způsoby podle vašich schopností - hrubou silou (bojovník), magií (kouzelník) nebo lstí (zloděj).

Hrdina se ocitá v okolí pohádkového města Spielburg, které musí vysvobodit od prokletí Baby Jagy a najít syna a dceru místního barona. Čeká vás zde mnoho zvláštních míst i stvoření (slovo člověk často opravdu není na místě). Pobyt v tomto rozmanitém světě vám zpříjemní i jemný humor, na který občas narazíte.


Poslední diskuzní příspěvek

Han22: Ctverka ze Score se dala dohrat v disketovy verzi, ale hrat to bez dabingu je velka chyba. CD verze je mnohem lepsi, ale chce to radne…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Žádná záchrana světa, navrácení rovnováhy vesmíru či jiné epické téma, ale obyčejné městečko v divočině, jež sužují loupežníci a rozzlobená čarodějnice. V okolí žijí pohádkové bytosti i osoby s nadpřirozenými schopnostmi, nocí poletují duchové a bludiště lesa spojuje zákoutí s kouzelnou grafikou, hudbou i atmosférou. Před hráčem se rozkládá město s okolní krajinou a od začátku může dělat cokoli: pevný je pouze cíl = pomoci městu a získat titul Hrdina.

Quest for Glory obsahuje něco, co mám na hrách rád, avšak velká RPG konce 90. let a prvního desetiletí nového století to opustila: živě působící prostředí a možnost postupovat hrou rozdílnými způsoby. Je fascinující, že bezmála 20 let stará hra převyšuje ty současné: na základě pozdější produkce by jeden až nabyl dojem, že něco takového ve hrách jednoduše „není možné“; naopak, dnes to mělo již být podstatně propracovanější. Lokace jsou – nikoli bezvýjimečně! – pro všechna povolání stejné, ale způsoby, jak se někam dostat, jak něco získat, případně též celé rozhovory, se už zcela odlišují.

Uvěřitelnost prostředí posilují prvky, jež nejsou obzvlášť propracované, jejich účinek je přesto značný: postavy mají pravidelný denní režim; na určitých místech se nacházejí jen v určitý čas; některé události, o nichž se dozvím, se odehrají jen v konkrétní čas, případně něco musím jen v konkrétní čas vykonat, a nezřídka se dostaví i neočekávané důsledky mých činů. Hra rázem působí živěji a pocit ponoření se oproti věčně statickým RPG, kterých je, žel, většina, znatelně prohlubuje. Právě svou relativní živostí a otevřeností, umožňující hráči postupovat a zlepšovat se, jak se mu zlíbí, přičemž nepodstrkuje berličky, představuje jedinečné dobrodružství s podmanivou atmosférou, a celá série tak zaujímá v mých očích v jistém směru výsadní postavení.

Na poměry RPG se jedná o krátkou hru s titěrnými lokacemi, první dohrání mně trvalo přibližně 15 hodin. Její koncept však považuji za cennější než generickou rozlehlost např. takového Morrowindu, v němž vše v podstatě spočívá v prostém hromadění (čísel, zkušeností, předmětů, splněných úkolů, guildovních postupů), které nic neovlivňuje. A neskonale se těším, až si ji zahraji znova – za jiné povolání.
+25+24 / 0
  • PC 90
První adventura, kterou jsem pořádně hrál a dohrál. Vyšla kdysi jako příloha Score, shodou okolností v čísle, které jsem si půjčil od spolužáka. Pamatuji si, jak jsem si večer v posteli článek na zadní straně několikrát pročítal a zkoumal obrázky:). Bylo mi jasné, že tohle je hra, která by mě určitě pořádně bavila a chtěl jsem ji mít! Táta měl doma zrovna půjčený pracovní notebook s barevnou obrazovkou, nicméně pouze s disketovou mechanikou (cd-romka chyběla), a tak mi spolužák přinesl hru asi na pěti disketách. Celý natěšený jsem hru začal kopírovat, jaké to bylo ale zklamání, když jedna disketa byla vadná! Za dva dny jsem měl novou disketu s chybějící částí doma a začal zažívat až dětinské chvíle radosti.

QfG toho totiž nabídne hodně: výběr ze tří povolání, přičemž pokaždé zažijete maličko jiný průběh hry díky odlišným dovednostem, spousta lokací vyvedených v parádní grafice a správně napínavý, pohádkový příběh o mladém dobrodruhovi zachraňující místní panství a pomáhající všem kolem, včetně své pověsti a kapsy.
Ukázkovým způsobem tu funguje (ostatně jako v celé sérii) kombinace adventury a rpg. Postup ve hře nezáleží jen na vlastnictví potřebného předmětu, ale je vázaný na zlepšování vlastností, kterými hrdina disponuje. Výsledkem je pozoruhodně komplexní a zábavná hra, která obsahuje správný mix napětí i humoru a v závěru hráče, jako správného reka, odmění zaslouženou slavností na jeho počest a uloženou pozicí pro přenesení postavy do následujícího dílu.
+23+23 / 0
  • PC 90
Kdesi v roku 1999 som si so svojim maličkým vreckovým mohol dovoliť kúpiť herný časopis s prílohou len skutočne zriedka. Našťastie práve v tom čísle Score(vtedy som tak veľa hier nepoznal) bolo na obálke Might & Magic VII, hra ktorú som nadšene očakával a keďže v tej dobe človek nemal internet a počítač nebola samozrejmosť u každého kamaráta, doprial som si ten luxus a kúpil som si ten časopis aj s prílohou. Je to zvláštne, ale presne si pamätám ten slnečný deň, v ktorý kráčam z trafiky domov, nedočkavo trhám igelity a listujem časopisom, stránka hovoriaca o plných hrách na cd, tu sa zastavujem a obzerám si obrázky blonďáka s krikľavočerveným pláštom. Ten pocit, že sa bude jednať o niečo naozaj výnimočné ma vtedy pevne uchopil a myslím si, že doteraz nepustil. Len čo som pribehol domov som strčil Score CD do mechaniky (pamätám si, že na ňom hrala synťáková verzia Hey Jude od Beatles) a nainštaloval Quest For Glory 1.
Úžasný zážitok, nedočkavo som si vybral postavu bojovníka a rozhliadal sa po malebnom a slnečnom mestečku Spielburg. Ponorenie do hry prišlo okamžite s prvým rozhovorom, rozprávková atmosfére a malebnosť, ale neznamená, že by bola hra infantilná. Práve naopak, niektoré vtípky som pochopil až o čosi starší, pri opätovnom hraní. :)
Možno sa to bude zdať niekomu zvláštne, ale okrem úžasnej hudby, kde sa mojou všeobecne najobľúbenejšiou hernou melódiou stala skladba(Erana's Peace - The Magic Meadow, považujem aj grafické spracovanie remaku za stále krásne, pretože pôsobí na mňa ako obraz, nielen po vizuálnej aj zážitkovej stránke a tak je možno herný mechanizmus zobrazujúci vodopád primitívny, ale mne sa stále páči viac než vodopády v množstve iných moderných hier.
Samotná herná náplň v podobe rpg prvkov ma tiež potešila, hráč tak síce musí plniť príbehové úlohy-povinnosti, aby postupoval ďalej hrou, ale častokrát v ľubovoľnom poradí a niekedy s viacerými možnosťami výberu. Alebo si len tak behá a preskúmava les, hľadá vtipné hlášky (preskúmateľné je skutočne takmer úplne všetko), alebo easter eggy (domov sa vracajúci otec dinosaurus zo seriálu dinosaury), prípadne likviduje potvory a zbiera suroviny pre liečiteľku.
Po rokoch sa síce hra s naučeným postupom dá prejsť za pár hodín, to však neznamená, že si ju z času na čas rád nezopakujem, je to totiž časť môjho detstva. Mimochodom cintorín na mňa skutočne pôsobil pri prvom hraní strašidelne. :)

Pro: atmosféra, hrateľnosť, hudba, malebnosť grafiky, humor, rpg prvky

Proti: mohlo to byť dlhšie :)

+19+19 / 0
  • PC 80
Takřka dokonalá ukázka toho, že jde udělat výbornou adventuru bez dabingu, bez okázalé hudby na každé obrazovce (vyjímku potvrzuje Erana's Peace) a na minimálním prostoru hrací plochy. Stačí jen zvolit správné téma vhodné ku možnostem dané doby, naplnit mapu zajímavými postavami, nebo jen vhodně dávkovat dialogy, průzkum nových míst a boj, ze kterého je v mnoha případech lepší vycouvat. Remake původního Hero's Quest navíc nabídl klasické Sierrovské ovládání druhé generace a krásnou, ručně vytvořenou garfiku.

Navíc když je hra obohaceno o jendodušší role-playing prvky a možnost hrát za tři povolání, kdy se opravdu styl postupu mění, nebo s jakou lehkostí jsou psány dialogy, což osatně platí i český překald, není jediný důvod tuto adventuru nevyzkoušet. I díky této sérii řadím Sierru vedle Legendů a LucasArts na samotný vrchol výrobců specializujících se na tento žánr.

Kdybych nehrál díl čtvrtý a nezjistil, co jde z tohoto námětu vytěžit, neváhal bych dát Úkolu pro hrdinu podstatně vyšší hodnocení.

Pro: hratelnost, pohádková atmosféra, grafika, dialogy, různé postupy hrou

Proti: nic podstatného

+18+18 / 0
  • PC 100
A nastal čas na moji nejoblíbenější sérii od Sierry, legendární Quest for Glory. Spolu s Broken Swordem to byly právě Score verze z roku 99 co mě naplno dostaly k adventurám. I když tohle tak úplně adventura není. Ale popořádku. Většinou tyhle prastaré hry hraji v původní verzi, ale vzhledem k tomu, kolikrát jsem už dohrál VGA remake jsem se vrhnul opět raději na něj.

Bezejmenný hrdina se objevuje před branami města Spielburg a vydává se pomaloučku polehoučku řešit všechny problémy okolo. A že jich. Spielburg je odžíznut od okolí horami a sněhem, v lesích se prohání děsivá monstra, v noci doplněná přízraky a navíc v okolí řádí výborně organizovaná lupičská banda. Baron se zavřel na hradě, vojáci mu utekli a baron truchlí - nad zmizením svých obou dětí jako trest za to, že se postavil proti Babě Jaze. A ve městě to lidi pomalu vzdávají, obchody se zavírají, v gildě hrdinů sedí jen zestárlý pamětník.

Hratelnost je fantastická. Je to mix adventury a RPG. Z RPG si bere to, že postava musí odpočívat, jíst, musíte ji šatit (no dobře jedno brnění), má statistiky které se dají grindovat až do sto bodů a umí bojovat. Z adventury si bere to, že procházíte zhruba 30-40 čtverečků světa a na každém koutě na Vás vybafne někdo, komu můžete (a nebo nemusíte pomoc). Je až neskutečné kolika různými postavičkami tvůrci hru zaplnili a zatímco jména jsou typicky německá, narazíte na všechno možné. Víly, dryádu, ledového obra, poustevníka, něco jako tribbla (Star Trek) s nožičkama, pár čarodějů, mluvících zvířat i spoustu lidí. Narazíte také na dvojici z Shapeiru, což je oslí můstek pro cestu do dalšího dílu. Lokace jsou různorodé od těch nádherných (dryáda, Eranino místo) až po děsivé (hřbitov). Úkoly jsou řešitelné různě i v rámci jedné postavy a to máte na výběr tři! Než vše splníte a vydáte se pomoc nebohým zakletým potomkům, budete mít za sebou spoustu vděčných postav.

No a protože je to i RPG, tak kde není speciální lokace může číhat monstrum. Od slaboučkých goblinů, před lupiče až po ultimátně vytuhlého dinosaura či trolla. Bojový systém s 4 tlačítky je naprosto geniální, intuitivní a to že Vám boje nepůjdou přičítejte spíše slabým statistikám. Po natrénovaní to půjde samo. Já hrál za bojovníka, ale už kdysi jsem zkoušel i mága (který sbírá kouzla) či lupiče (může se dostat do zlodějské gildy a v noci vykrádat baráky).

Zkrátka parádní hra - úkoly jsou většinou logické a stačí poslouchat nápovědy postav, je tu střídání dne a noci, žádné dead endy, grafika i přes slabší rozlišení je stále líbivá. Jediné co mě zamrzelo že po brutálním tréninku nemůžu "vyčistit" pevnost lupičů (u goblinů to 1 proti 8 zjevně nevadilo. A taky jeden trošku buglej a zdánlivě nevyhratelný boj s mistrem meče (funguje dát na zem všechno co jde včetně brnění, nechat si jen meč, štít a peníze, pak se dá mistr porazit, samozřejmě s odpovídajícími statistikami). Na konci jsem měl pocit jako v nejlepším RPGčku - že jsem prošel krajem a změnil smutné místo na zemi radosti a pomohl každému komu šlo. Takže paráda.

Pro: Kouzelná grafika, geniální kombinace RPG a adventury, spousta úkolů, perfektní soubojový systém, tři rozdílné charaktery a úkoly.

+18+18 / 0