Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@S4TW (29.12.2023 12:36): Čistě pro mágy by tam žádný být neměl, ty co jsou v té adventurer's guild by měly jít splnit všem povoláním. Co jsi z nich nesplnil?

Jinač z takových hlavních questů by mělo být pouze zachránění Baroneta, vyhnání baby jagy (proměněním v žábu) a záchrana Elsy z čehož k dokončení hry musíš splnit jen záchranu Elsy a pokud se dostavíš do hradu tak hra končí. Zbytek úkonů jsou takové blbinky, třebaže za puzzle points (třebas donesení nějaké ingredience etc.). Akorát z těch větších u Thiefa ještě teda vyloupení těch 2 domků a navštívení zlodějské guildy.

Jinak pěkný komentář, hezky jsi to vystihl. Docela zajímavé si přečíst pohled někoho, kdo se ke hře dostal až nyní :).
Nakonec jsem končil na nějakých 436 bodech (plus/mínus), co mi tak reálně chybělo do těch 500, je tam nějaký významnějších vedlejšák, který jsem misnul? Jediné, co si pamatuji, tak na tabuli byl úkol čistě pro mágy, tak nejspíš to...
@Isair (20.12.2023 23:09): Ešte sa k tomu chcem vrátiť, keď bude nálada, ale úprimne Hero-U ma viac chytilo od začiatku, hoci malo menej esteticky peknú grafiku. Heroine's Quest som mal rozohratý, ale už ani neviem kvôli čomu nepokračoval, hra ma rozhodne veľmi bavila a mala z a mňa naozaj veľmi QFG atmosféru, takže súhlasím. K tomu sa určite tiež chcem vrátiť, možno aj radšej ako k Mage's Initiation.
@Tulareanus (20.12.2023 22:39): Hmm, o tom boji jsem toho taktéž slyšel hodně. Navíc je škoda, že se tam nemění den/noc. Ale vypadá to už na pohled fakt hezky, rozhodně si od toho slibuji více jak od Hero-U, byť se možná bude jednat více o fantasy adventuru s otravnými souboji než něco jako QFG (on i ten vývoj postavy je dost zjednodušený, co jsem koukal).
Jako úplně nejblíže k sérii má beztak asi Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok , ten má nadto i souboje celkem solidní ve stylu QFG 2 remaku.
@Isair (20.12.2023 22:36): Mage's Initiation: Reign of the Elements som v lete rozohral, s tým, že som to hral asi dve hodiny, ale prestal som, lebo som vtedy na niečo také nemal chuť. Každopádne zopár postrehov: graficky to vyzerá naozaj krásne, lokácie vyzerajú zaujímavo, ale nevidím na nich veľa interaktívnych objektov. Boj je tam za trest, neviem, kto ho vymyslel, ale naháňať sa v reálnom čase dokolečka po obrazovke s nepriateľmi, aby si ich ako mág mohol strieľať z diaľky a oni ti nedali na držku zblízka... horšie ako boj v ktoromkoľvek QFG. A čo som potom čítal na steame, je to najčastejšia výtka, že ten boj je jednoducho príšerný. A druhá vec, hlavná postava je strašne zle nadabovaná, asi nejaký dobrovoľník neherec, ktorý to extrémne nedáva. A to je paradoxne dosť fail vzhľadom na to, že vedľajšie postavy mi prišli nadabované celkom ok.
@Tulareanus (20.12.2023 22:32): Chápu, též to tak většinou mám, resp. si u nějaké oblíbené hry/série říkám, tohle si konečně někdy musím zopakovat a když už na to teda konečně ten čas a chuť je, dám raději taktéž přednost něčemu, co jsem ještě nehrál a když už se k té oblíbené sérii či hře nakonec jednou stejně dostanu, někdy až žasnu, kolik let od té doby, co jsem jí hrál naposled, uplynulo :).

U QFG série teda byla hodně motivace ta GoG verze, které jsem chtěl vyzkoušet, resp. především pak dabovaná čtyřka, kterou jsem rozehrál a díky ní dostal chuť si sjet celou sérii komplet, jinak bych to asi taktéž pár let ještě odkládal :).
Nicméně snad si díky tomu konečně zahraji Mage's Initiation: Reign of the Elements , když už jsem v tom.
@Isair (20.12.2023 22:29): Nemám ten čas na hranie. Respektíve cez vianoce ho asi konečne mať budem, ale je tak veľa toho na čo sa teším a ešte som to nikdy nehral, tak tomu chcem dať prednosť pred tým, čo som už prešiel xkrát.
@Tulareanus (20.12.2023 22:19): Díky :).

Jen směle do toho, sám jsem překvapen, jak si sérii užívám a to už jsem čekal, že 1-4 mě nebude až tolik bavit, když je znám téměř nazpaměť. Nicméně stačila chvíle a byl jsem opět naprosto pohlcen :) (nadto čtyřka konečně s dabingem, bez kterého bych to už fakt znova nehrál :)). Pětku jsem si nepamatoval naopak téměř vůbec, tu jsem sice dohrál asi 3x (za každý charakter), ale hned po sobě před xy lety a od té doby nic (navíc za Paladina jsem to nehrál teda asi vůbec). Ale je pravdou, že jsem na to názor nezměnil, pořád z toho nejsem tak nadšený, jako z předchozích dílů, ale chytlavé to je taktéž, to ne že ne.
@Isair (20.12.2023 16:56): Ku QFG 5 som si to rovno aj prečítal a opluskoval. To je inak fakt jediný diel, ktorý som hral len raz.

Ale pri tom, ako @S4TW:  teraz hrá jednotku a my sa tu o to bavíme, tak mám strašne silné nostalgické flashbacky a ešte minulú noc sa mi aj o tom snívalo a vyvoláva to vo mne extrémnu chuť, zahrať to znova a zároveň aj štvorku, ktorá nám asi mnohým príde najpodobnejšia v hernom štýle jednotke, akurát niektoré veci sú vyspelejšie (rozhovory) a atmosféra výrazne temnejšia.
Btw, jinak jsem přepsal komentáře u všech dílů, kdyby to někoho zajímalo (ty co jsem tu měl předtím byly otřesné, taky to byly jedny z mých prvních po přihlášení na DH :D). U pětky jsem napsal komplet nový, protože s tím starým neměl už nic společného.
@S4TW (19.12.2023 14:45): V QfG1 je globální časový limit jenom na silnější potvory. Po cca. 30 herních dnech se místo goblinů a lupičů začnou v lese objevovat cheetaurové a ti létající rejnoci. V noci se na ně pak dá narazit ještě o pár dnů dřív.

Na boj doporučuju používat numerickou klávesnici, je to jednodušší než klikat na ikonky a zároveň pak jde sledovat, co zrovna dělá nepřítel, aby se člověk mohl krýt nebo naopak útočit, když se nepřítel přiblíží/odkryje.
@S4TW (19.12.2023 15:05): Ty jo, tak to si fakt nejsem úplně jistý, já to hrál povětšinou v té výchozí rychlosti, nicméně řekl bych, že to spíše jen ovlivňuje rychlost animací, protože v EGA verzi dvojky jde zvlášť nastavit rychlost hry a zvlášť rychlost ubíhání dnů.



@musa (19.12.2023 15:07): Mě hlavně teď překvapilo, jak čtyřka má malý ten les, v jedničce mi přeci jen přišlo, že se v něm dá víceméně volně pohybovat a když jej neznáš tak i ztratit, ale ve čtyřce na každém kroku něco je, obrazovky jsou přeci jen různorodější (čili orientace o hodně snazší), tuhle uděláš pár kroků a hřbitov, támhle pár kroků a gypsy camp, pár kroků na jih a bažina atd., přišlo mi to tam při letošním hraní takové strašně stísněné.
@Isair (19.12.2023 14:24): když jsem kdysi viděl tu mapku, tak mě překvapilo, jak je to vlastně malý. Přitom při prvním prozkoumávání jsem to měl taky tak: teď jsem se ztratil, dál už nepůjdu atd. a to prozkoumávání si užíval :)
@Isair (19.12.2023 14:48): ještě teda dotaz, když tě mám takto na drátě, přijde mi, že hra je trochu pomalejší, přeci jenom starší kousek, že jo, ale jde posunout rychlost, což mi docela vyhovuje (kor, když se jako thief plížím), ale předpokládám, že díky tomu i běží rychleji čas, když stojím na místě, že? čili mi reálně budou dny utíkat rychleji?
@S4TW (19.12.2023 14:45): Ne time limit tam není (resp. jen v jednom případě, ale to ti dá dotyčný(á) jasně najevo :)). To až dvojka se odehrává den po dni a když do několika dní nevyřešíš nějaký problém, může nastat game over... ale máš na to hromadu času, tam ty dny plynou fakt pomalu, takže i tam se netřeba obávat. Trojka a čtyřka je taktéž bez time limitu a v pětce když dlouho otálíš, tak můžeš přijít o nějaké události (resp. puzzle points či itemy z toho plynoucí), nicméně neznamená to game over a i tak na to máš pořád dostatek času (ale to pak můžeme řešit konkrétně, až se k jednotlivým dílům dopracuješ :), samozřejmě tam jsou i různé triggery apod., čili třebas dokud někomu nedáš určitý item, nespustí se ta událost, čili máš času kolik chceš atd.).
@Isair (19.12.2023 14:42): trošku jsem se taky vyděsil, jestli tam není time limit, ale nikde jsem se to nedočetl, protože takhle moc nevidím důvod, proč nejdřív všechno nevymaxovat a pak se stát hrdinou :), ačkoliv teda jsem to zavrhl, páč mi to přijde až moc takové na sílu...
@S4TW (19.12.2023 14:32): Maximum je 100, v každém díle je to vždy o 100 více, ve dvojce 200 ve trojce 300 atd., až na výjimky, kdy v pětce má každé povolání 2 schopnosti, které může zvýšit na 550 (+ ještě zvýšit dále pomocí itemů, v pětce už můžeš postavu klasicky vybavovat předměty) a ve dvojce, kdy si díky jedné události můžeš také 2 skilly zvýšit o 50 i nad maximum.
@Isair (19.12.2023 14:24): jo, to je rada, zadní ulička mě už vycvičila všechno prozkoumávat v noci :D, ne jasný, já to tak i hraji, že si to exploruji a nějak se netrápím, že úplně nevím, protože zatím furt progresuji v jednotlivých schopnostech (maximum je 99?, páč u plížení už mám skoro 50), takže ta motivace tam je se jen tak motat :)
@S4TW (19.12.2023 14:17): Každopádně rozhodně si nekaz zážitek tím, že si někde najdeš mapu, té radosti z toho postupného prozkoumávání lesa a objevování zajímavých lokací se prostě nic nevyrovná. Za chvíli se tam naučíš orientovat, jak říkal musa, ten les opravdu není příliš velký, jen to zezačátku připadne, když to tam neznáš a oddělá tě každá potvora na kterou narazíš, takže se nedostaneš moc daleko... jakmile zesílíš a budeš mít tedy trochu víc času na průzkum a najdeš některá důležitá a užitečná místa, hned se to rázem zlepší.

Jinak taková drobná rada pro Quest for Glory sérii jako celek... snaž se veškeré lokace projít jak ve dne, tak i v noci, často jsou některé situace a události vázané právě jen na noc.
@S4TW (19.12.2023 08:45): Ideálne pre orientáciu v lese je zapamätať si na ktorej svetovej strane je Spielburg, keď do lesa vchádzaš a vracať sa opačne.

Pri mojom prvom hraní pred rokmi ma inak tiež les ohromil. :)
@Isair (19.12.2023 00:11): jo, to mě nějak napadlo, akorát do guildy se mi nepovedlo ještě dostat, páč nevím heslo, ale jak říkám, zatím jsem tak nějak spíš bloudil. většinu času v té první vesničce, teď jsem se nepříjemně zamotal v tom lese, tak snad se z něj dostanu :D
@S4TW (18.12.2023 20:51): Jak u kterého nepřítele, Gobliny stačí vesměs uklikat, u banditů je dobré se krýt/uhýbat a čekat na vhodnou chvíli kdy se nekryje on a rychle zaútočit, větší potvory je asi nejjednodušší uklikat (s tím, že je dobré mít vyšší staty), na ty létající rejnoky je pak potřeba trochu speciální strategie, kdy je nejlepší se vyhýbat těm jejich útokům na dálku a jakmile se přiblíží rychle zasadit 2 údery a poté zase pokračovat v úhýbání a opakovat to dokud je nesložíš.
Quest for Glory série zrovna není moc silná v soubojích :), v jedničce VGA ještě jakž takž (byť jde spousta z nich uklikat), dobré souboje má asi jen remake dvojky, trojka je má naopak nejvíce broken a totálně o ničem (tam v podstatě stačí jen klikat a vše závisí na statech), čtyřka má takové nevyvážené "Street Fighter" like souboje, avšak docela zábavné (byť občas i docela otravné, především s fighterem) a pětka je má takové Diablo 1 like, čili trochu nudné, ale funkční.

Jo zpočátku je to spíše takové nakukování a expení, dost se mi líbí (a v jedničce je to znatelné asi nejvíce) takový ten progress hrdiny "from zero to hero" :), je to hodně o exploraci a postupném objevování všelijakých fičur, jakmile ten les trochu poznáš a natrénuješ si hrdinu (případně si našetříš na lektvary a tak), rázem to půjde jako po másle.
Teda, zatím je to jen takové bloudění a expení, s tím, že moc netuším, co dělat respektive vím ty úkoly (jeden splněn), ale nějakou extra systematičnost v tom zatím nemám :), teď jsem teda šel poměrně hluboko do lesa, tak snad nezapláču, raději dělám hodně saves

Jinak ten souboják, je v tom nějaký fígl nebo je to prachsprosté klikání? :D
Jo, kór jednička jde asi nejrychleji, i když se snažíte namaxovat statistiky. Na rozdíl od dalších dílů je trénování poměrně rychlé a dialogy postav se nemění, čili je jednou prokecnete a už jen postupujete dále, když víte co a kde udělat, jde to dohrát tak za dvě krátké noci :). První hraní zabere asi více hodin, ale i tak se nejedná o nic megalomanského, ani u zbytku série. Nejvíce času zabere asi to trénování postavy (maxování statistik), pokud chceš mít trochu borce :) (ale zase až v takovém rozsahu nutné taky není :), třebas nově vytvořená postava v QfG 4 měla statistiky cca jako moje postava na konci QfG 2 a taky to s ní jde :), ale osobně mi to většinou nedá a chci mít tu postavu co nejvytrénovanější/nejnadupanější, pokud jedu celou sérii s jedním hrdinou).
Už jsem se na to chtěl vrhnout o víkendu, kdy jsem měl celé dva dny na hraní, ale bohužel ještě dotahuji do výzvy Yakuzu 5. Letos mám vůbec obavu, že poprvé, co se zapojuji do výzvy, tak jí nesplním, tak doufám, že aspoň ten QfG půjde za jeden celý víkend dotáhnout :)
@S4TW (02.12.2023 21:12): Dobrá volba :), se zlodějem je sranda. Budeš mít přístup k největšímu množství lokací a vykrádačky jsou zde vážně zábavné :).

Pokud tě série chytne, doporučuji si jí někdy v budoucnu střihnout třeba i za mága, který má způsob řešení veškerých hádanek dost rozdílný a často zajímavý (rozhodně o hodně zábavnější než klasičtí mágové v RPG, kteří kouzla využívají hlavně v soubojích :)). Případně až to budeš mít pořádně v ruce, tak i zkusit toho Fightera, který se stane Paladinem (jet celou sérii za čistého Fightera asi nemá úplně cenu, Paladin je v podstatě taková jeho zábavnější verze, resp. verze, která má více možností a přitom stejný průchod hrou, maximálně odlišných pár dialogů či drobností sem tam). Ono to nejsou moc dlouhé hry (kór když už víš co kde udělat), takže není problém si je dohrát vícekrát a pokaždé si z toho odnést trochu odlišný zážitek.
@S4TW (02.12.2023 21:12): je to tak, ta obtížnost se nijak zásadně neliší. Jak už bylo napsáno, aspoň se mrkneš do zlodějských guild. A nepřijdeš o ten pozoruhodný způsob "plížení" :).
Tak teda jsem se rozhodl pro čistého zloděje, tak nějak mě to pocitově láká nejvíc a to je asi to nejdůležitější. Jestli říkáte, že co do obtížnosti to není zase tak zásadní, tak jsem s tím naprosto ok. Navíc za zloděje také moc často nehraji, protože to jde dost proti mému dobráckému přístupu ve hrách, ale je fajn taky zkusit něco jiného :)
@Tulareanus (01.12.2023 17:21): No jenže on právě plánuje sjet celou sérii s jednou postavou, to bych pak volil raději povolání, na které se chce zaměřit. Čili pokud chce hrát více po zlodějsky tak zloděje, protože ve dvojce nepřijde o specifické vykrádačky, ve trojce má zloděj specifický postup a ve čtyřce má jako jediný pouze zloděj gildu.
Jednička je v tomhle samozřejmě nejtolerantnější... ale opět mi nepřijde, že by fighter měl kdovíjakou výhodu, páč nemůže kouzlit v boji (a kouzla jsou při namaxování zdaleka nejsilnější). Ale je fakt, že z pocitového hlediska mám také raději souboj meč + štít, než to tam jakoby pižlat dýkou :) (i když při namaxování všech statistik se ta síla v boji víceméně vyrovná, tam mi fakt nepřišlo, že by meč + štít byl proti dýce až tak razantní rozdíl). To spíše v remaku dvojky je to zábavnější varianta, páč parry dává spoustu možností v boji. A s mečem máš více různých úderů než s dýkou.
A zap kouzlo je náhodou hodně silné, když si jej pořádně vytrénuješ, tak dokáže zvýšit dmg jak prase :), to pak dává v melee mnohem vyšší dmg než bojovník s mečem (byť kouzelník samozřejmě později spíše využije ty firebally).
Třeba zrovna ve čtyřce, jak jsem jí nedávno hrál, za mága se zakouzlením zap (bez vytrénování) dáš králíčka na 2 rány, kdežto bojovník s mečem i po namaxování statistik na 3 :).
@Isair (01.12.2023 16:27): V jednotke nemáš ešte eventy viazané na povolanie, ale viazané len na skilly, ak máš lockpicking tak vieš vstúpiť do zlodeskej gildy alebo vyrabovať tie dva domy. Mám to odskúšané viackrát. Takisto magické veci ako napr. minihra u Erasma a získavanie kúziel a podobne tiež nie sú naviazané na magic usera. Jedinú vec, čo som si všimol, čo je rozdielna je, že pri "dotazníku" môžeš gargoylovi povedať, že sa chceš stať veľkým čarodejníkom. :D

Pri prvom a jednom hraní mi príde, že mať ten akože multiclass je lepšie, lebo nemáš v tej hre čo missnúť a za bojovníka je to najjednoduchšie (hoci ako som písal, z hľadiska RPG je tá hra triviálna).

Čo sa týka kúzlenia, ja som si dával na začiatku vždy tých 5 bodov do mágie len na to, aby som mohol používať mágiu v adventúrnych prvkoch a hrať tú minihru. Počas boja som tie kúzla nikdy nevyužil. A ešte som si spomenul jeden rozdiel, že magic user má jedno bojové kúzlo navyše na začiatku hry, ale to je tak všetko a nie je ani tak úžasné.
@S4TW (01.12.2023 16:18): Nikdo neříkal, že multi-class není dobrý nápad. Já říkám, že raději hraju za čistá povolání, což je pouze moje osobní preference. "Multi-class" (čili to že nějaké postavě dáš skill od jiného povolání, čili i tu magii) samozřejmě do hry dává vícero možností. I tak je fajn (pokud tě hra dostatečně zaujme) zkusit si to časem projít za všechna povolání, poněvadž některé situace jsou závislé od povolání ne od skillů (čili si nemysli, že pokud budeš mít body ve všech skillech, tak ve hře objevíš vše, některé situace jsou v některých dílech specifické čistě pro fightera, jiné pro zloděje další pro mága či paladina).

V QfG 2 se může stát každé povolání paladinem, ale za dost specifických podmínek... není to úplně jednoduché. Ve trojce už je to snazší, a tam se může stát Paladinem už právě pouze Bojovník a je potřeba mít hodně "honoru" (jednoduše řečeno, jak ve dvojce, tak i ve trojce se musíš snažit jednat co nejčestněji to jde, což je samozřejmě trochu v rozporu s povoláním zloděje :)).

Ale asi bych to být tebou zase tolik neřešil, pokud tě nebaví kouzlení, tak tu magii neber a rozděl body do něčeho jiného... jako fakt o nic nejde, tohle bych nijak nehrotil. A zloděj je fajn.
Prostě si vyber class, který ti je nejsympatičtější, pokud chceš multi-class nahoď mu tam nějaké další skilly, pokud se ti do toho nechce tak ne... opravdu netřeba to zase tak moc řešit, tohle není nějaké komplexní hardcore RPG a jako adventura to má poměrně logické řešení hádanek (z hlediska puzzlů asi jedno jestli fighter či zloděj, mág je má občas trochu specifičtější).

Já bych, pokud mohu skromně doporučit, doporučil třebas klidně čistého zloděje, za toho mě to vždycky bavilo tak nějak nejvíce. A pokud se nechystáš kouzlit, tak není co řešit. Pokud by ses chtěl pokusit stát se paladinem (což ale není na první hraní fakt vůbec nic snadného), tak pak toho Fightera (taktéž čistého, protože zlodějské skilly nevyužiješ a když tě nebaví kouzlení, tak asi nemá smysl investovat ani do magie).

Já teď zrovna mám sérii rozjetou, začal jsem jako čistý Fighter a ve dvojce jsem se stal Paladinem a teď jsem u trojky. Ale že už mám tu sérii prošlou křížem krážem, tak i tak jsem měl co dělat, abych splnil všechny požadavky pro Paladina ve dvojce, tam fakt stačí drobná chyba a můžeš se o to připravit (a to už jsem se kdysi párkrát Paladinem stal). Ve trojce už je to nicméně snazší, tam vyloženě nejsou nějaké složité specifikace, které je třeba dodržet a které by tě diskvalifikovaly (něco se sice píše v guide booku, ale je to kec, v podstatě stačí jen vysoký honor), takže pokud hraješ za Fightera a nestaneš se Paladinem ve dvojce, v trojce už by to mělo být jistější, pokud máš dostatek honoru z dvojky (proto je dost těžké, možná až nemožné stát se Paladinem s nově vytvořenou postavou v trojce, páč ta začíná s honorem jen na 50 bodech a na Paladina potřebuješ v trojce daleko přes stovku).
Teď jsem z toho trochu jelen. Úplně v ideálním případě plánuji jet celou sérii s jednou postavou, respektive, pokud pojedu celou sérii, tak chci importy postav. Dost by mě asi lákal paladin, ale tam nevím, jak to přesně funguje (předpokládám, že na toho se dostanu z bojovníka?), nicméně i ten zloděj zní zajímavě. Říkáte, že multi-class není úplně dobrý nápad, ale v podstatě oba říkáte, když zvolím bojovníka/zloděje, ať dám skilly do magie, to není multi-class?

Ale tak teda finálně předpokládám, že zloděj nebo bojovník není zase tak zásadní rozhodnutí? Určitě nechci mága, protože mágové obecně mě moc nebaví, ale říkáte, že určitě investovat skilly i do magie (ono se na začátku zase tolik skill points nerozděluje, ne?).
@S4TW (01.12.2023 15:40): Není, zloděj se taktéž dokáže solidně vytrénovat a pokud plánuješ sjet celou sérii s jedním charakterem, budou díly, kde má zloděj v soubojích větší výhody než ostatní povolání. Ve dvojce remaku může vrhat dýky, ve čtyřce má overpowered acrobatics útoky. Obecně nejvíc lidí doporučuje vzít právě zloděje a dát mu v prvním díle body do magie, čímž v podstatě pokryješ všechno (jen nebudeš mít meč a štít, což má jen fighter). I tak doporučuji si později zkusit hru zahrát za ostatní povolání, protože některé puzzly, situace, lokace jsou čistě "class related" a některé závisí na skillu. Osobně nehraji moc rád za kombinovaná povolání, ale určitě to přidá na možnostech.
Pokud by ses chtěl snad stát paladinem, pak se zloděj moc nevyplatí, poněvadž bys musel přerušit všechny zlodějské aktivity= je jako class pak k ničemu. Navíc se mu změní styl hry spíše do takového lehce upraveného "fightera" (čili hrou pak prochází jako fighter třebas ve třetím díle, kde ta hlavní část hry závisí na classu). Osobně ale zloděje beru nejraději, rozhodně má možnost navštívit nejvíce lokací, ale zase se nedostane úplně ke všem kouzlům, některé dostane čistě jen kouzelník (byť možná se ti ty další objeví vždycky při importu v dalším díle, to už nevím jak přesně funguje).

A jak píše Tul, ta hra je více adventura a veškeré trénování postav spíš využiješ při těch adventurních úkonech, souboje tam jsou spíše takové zpestření (více soubojově založený je možná jen pátý díl). Z hlediska adventurních úkonů to má nejsožitější imo kouzelník, který na jednu stranu nemusí skoro vůbec trénovat (žádný climbing, prostě vylevituje apod.), ale někdy je holt trochu krkolomnější přijít na to, které kouzlo kdy zrovna použít. Bojovník je takový nejpřímočařejší, asi nejjednodušší (za mě však nejnudnější class, byť má ideální předpoklady na to stát se o něco zábavnějším Paladinem ve dvojce či ve trojce :)). Zloděj docela v pohodě, jen vše řeší trochu obklikou (ale nic nijak zvlášť komplikovaného). Zpravidla ale dost často jde jedna hádanka vyřešit vícero způsoby, kór když si namícháš ty skilly z ostatních povolání. Ta magie se na první hraní bude v tomhle ohledu asi dost hodit, když se ti nebude chtít něco trénovat, prostě místo toho použiješ kouzlo a je to (případně máš vždycky tu možnost v záloze), zároveň se však nemusíš spoléhat převážně na magii jako čistý kouzelník.



@Tulareanus (01.12.2023 15:47): Zbroj mají v jedničce všechna povolání stejnou (tj. tu koženou) a právě v prvním díle si všechny classy za pětikilo můžou koupit chainmail, který všem při importu zůstane. Pokud však třebas ve druhém, třetím, čtvrtém díle vytvoříš nového zloděje/mága, začíná taky jen s koženou zbrojí (ale ve čtyřce se dá ještě jedna chainmail najít). Čili pokud pak plánuje jet celou sérii s jednou postavou, tohle nemusí řešit. Nevýhoda je akorát to, že nebude mít meč se štítem, ale zase na rozdíl od bojovníka bude moci používat kouzla v soubojích v QfG 1-3, což bojovník kvůli štítu nemůže (to pozměnili až ve čtyřce).
@S4TW (01.12.2023 15:40): imho v jednotke je zlodej vo všetkom slabší ako bojovník. Ak dáš pár bodov do zlodejských vlastností, tak rozdiel je, že bojovník má silný meč, zlodej len dýku a bojovník má aj lepšiu zbroj. V rámci skillov tak zlodej stráca akékoľvek výhody a je horší v boji. Každopádne qfg je ako rpg pomerne jednoduché a primitívne, čiže naozaj nie je dôvod to neurobiť. :)
@Tulareanus (24.11.2023 10:15): Upřímně mě dost láká ten zloděj, je to velký rozdíl v obtížnosti pro začátečníka? Taky jsem někde četl, že se moc nedoporučuje dělat multiple-class, tak nejde to trochu proti tomu dát body do kouzlení a lockpickingu?
@S4TW (24.11.2023 10:10): VGA verzia je viac user friendly a (subjektívne) krajšia. Odporúčam mať viac save slotov, lebo občas sa môže stať, hlavnej v prvej časti, že hráč si vie privodiť dead end. Našťastie sa to stáva len tým, ak urobí fakt hlúpe rozhodnutie a hra mu to dovolí.
Zároveň pre začiatočníka odporúčam asi postavu bojovníka a dať pri tvorbe postavy aspoň pár bodov do kúzlenia a pár bodov do lockpicking. To sa dá len v prvej časti a okrem toho, že budeš môcť v hre kúzliť a páčiť zámky, tak ti to sprístupní aj vedľajšie úlohy, pár miest a NPC, ktoré by mal inak prístupné len Zlodej alebo Mág.

Manuál som tuším nikdy nečítal, ale asi je fajn sa do neho pozrieť, nemyslím si, že by mal byť nejaký extra dlhý. Hra určite nie je tak komplexná.
Chtěl bych se ponořit do této série , je zde nějaká rada zkušených matadorů? EGA nebo VGA (je nějaký zásadní rozdíl v gameplayi nebo příběhu)? Číst manuál je jak moc zásadní?
@Richmond (20.11.2023 17:19): Zatím ne, ale nějak se mi dvakrát moc nelíbí. Jak třebas takový Space Quest 3 či King's Quest 4 vypadají docela dobře, tak ten QfG 1 se mi líbí rozhodně více ve VGA verzi. A parser by to sice mohl oživit. Kdysi jsem zkoušel EGA verzi dvojky, ale to bylo ještě v době, kdy jsem nebyl s parserem příliš kamarád :) + mi přišlo, že se tam úplně debilně orientovalo v tom městě (v těch uličkách), což je otrava sice i ve VGA remaku, ale funguje to tam nějak lépe (a jsou tam označeny názvy ulic, což pomáhá).

Ale pravda, že uvažuji, že bych těm EGA verzím dal šanci, těch VGA jsem se už nahrál hodně, tohle by mohla být příjemná změna.
@Tulareanus (20.11.2023 10:41): To já právě ani nevěděl, že jde s tím medvědem bojovat, protože jak boje začínají zpravidla klasicky tak, že na nepřítele naběhneš a hra se přepne do bojového módu. Tak medvěd tě místo toho zabije, čili mě ani nenapadlo na něj použít meč, čímž teprve začne ten bojový režim. A naopak se to snažil vyřešit jinak a při opakovaných hraních to dělal už tak nějak automaticky. Až teď mě napadlo to zkusit a docela jsem čuměl, že je pro to vytvořená speciální soubojová obrazovka :).
@Isair (20.11.2023 00:58): Niektoré tie tvoje zmienky pri QFG1 som si zažil pri prvých hraniach. Bojoval som a zabil medveďa, lebo som nevedel, že je to niečo viac než stráž a omylom som zožral ten žaluď + sa mi podarilo aj na seba vyliať dispel potion...
Ta Quest for Glory série stejně nikdy nepřestane překvapovat :), dohranou jí mám už snad milionkrát, ale nikdy jsem nevěděl/nezkoušel, že liška v lese jde i zabít za záporné body či že s medvědem jde i normálně bojovat, čímž samozřejmě Baroneta zabijete, čili taktéž mínusové body a nebo že jde projít ona blokáda s bandit ambushem (pokud kliknete rukou přímo na ty dřevěné klády), což je pak následováno soubojem se třema banditama naráz (btw, tohle jsem četl už kdysi na DH, ale zapomněl jsem to, nyní jsem si to v diskuzi oživil a ve hře vyzkoušel:)). Jo a žalud od Dryády můžete sežrat, za což jsou také záporné body a pravděpodobně dead end, protože nevytvoříte dispel potion.

To samé, že v QfG 4 se jde dostat do hradu i hlavní bránou, ovšem jde to pouze s fighterem/paladinem, pokud máte vysokou sílu, ten má totiž možnost bránu vyrazit, což je následováno soubojem se dvěma Necrosaurama. Pokud bránu přelevitujete/přelezete, tak samozřejmě klasicky smrt.
@malarkey (07.11.2021 19:56): Ze svý zkušenosti můžu říct, že čím větší ego, tím větší kretén. :-D Já jsem pak přestal Pevnost číst, tak ani nevím, kdy to s ním skončili. :-D Andrej psal alespoň čtivě a celkem vtipně, ale ten kokot už byl fakt za hranou. Andrej si nakonec vybral děvky místo her, což mu část hráčů určitě závidí a mně je to celkem jedno. Každopádně jsem měl jeho a Iceovu éru Score rád. :-)
@Malignus (07.11.2021 19:51): :-D tys jim psal taky? :-D tak to je super! Prý s nim měli hrozny problémy a dost rozděloval čtenáře, tak to s nim raději vzdali :-D ale trvalo to, co :-D to muselo být něco na jeho přemrštěné ego…

to Andrej to ve Score radši skončil sám a vydal se na dráhu pornoprumyslu…podle mě jsou všichni tyhle psací extravaganti divny :-D mne to nedava logiku, ale tak co…Kazdej si v životě hledá svoje cestičky…
@Tulareanus (07.11.2021 19:34): musím říct ze s tebou souhlasím, osobně nechapu, kde ty fanoušky bere, upřít se mu sice nedá, ze psát umí, ale za jakou cenu. Věřím, ze s nim csfd má dost problému. Dokonce si pamatuji když ho naverbovali do časopisu Pevnost, úplně jsem to nepochopil, tenkrát jsem se proti tomu i oficiálně postavil v dopise. On se sice hrozne krotil, ale ve výsledku to stejně nebyl dobrý napad zviditelňovat tak časopis, podle mě to na nej nevrhlo úplně pozitivní světlo v té době…ale i přesto ma na csfd tolik fanoušků ze stačí málo aby byl nejpopulárnější…nechapu to
@Londo Mollari (07.11.2021 18:15): Návštevnosť je počet zobrazení podstránky unikátnymi IP adresami, ľudia sa tam môžu dostať cez google alebo si niekto otvorí profil a niečo prečíta. Ja si tiež niekedy čítam profily hier alebo pozerám komentáre a príspevky, bez toho aby som reagoval. Vlastne sa to deje väčšinu času. :)

@malarkey (07.11.2021 18:00): Ja sa radím k tým, pre ktorých je Verbal odpadom sám o sebe.
@Londo Mollari (07.11.2021 18:15): Tak Zaklínač...kdyby to viděl Andřej Sapkovskej :-D nejen, že z jeho knižní série je povedená herní série ale ještě diskuze na té hře nejvíc na téhle databázi žije...to by asi už nepřežil :-D
Jinak souhlas, k pětce taky nemám co říct, musím se jí podívat na zoubek :)
@Isair (07.11.2021 18:16): to nevadí, jestli je krátká nebo dlouhá, podstatný je, když pobaví....
já takhle hrál třeba Quest for Yrolg. https://www.databaze-her.cz/hry/the-quest-for-yrolg/
To je taky krásný odkaz na naší oblíbenou sérii, ale záměrně jsem o něm moc nepsal...má i podobně hezké bugy, které mě dost sraly :-)